Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hva er poenget med å kjøpe noe ferdig fra utlandet? Ikke blir det bedre og så er det langt mindre underholdende og lærerikt for oss. Nei fysj - få de destruktive tankene ut av knollen med en gang.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er rådgiver i ungdomsskolen ja

    14. april braker det litt løs hos oss. Da har alle 9.klasser i ungdomsskolen i GLT kommunene mulighet til å besøke to utdanningsprogrammer i videregående skole. Vi kaller det Info team. I 10 klasse får de to hele dager. Følge et utdanningsprogram en hel dag. Dessverre er ikke trearbeid helt i skuddet om dagen. Linja på nærskolen er vel nesten nedlagt, jokk her inne jobber der. Og han kan jo sine saker, står ikke på kompetansen

    Håvard
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tytte;
    Du får tre støttende til når du skjønner at styggemannen har vært på besøk.
    Kommer nok aldri noen kjøpehøyttalere inn døra her om vi står sammen - kanskje bortsett fra et par gamle Kvadder.
    Men moro skal vi ha det så lenge vi lever - eller har elever - eller lever.
    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Haavard;
    Da kjenner du til "Åpem skole" som vi holder på med - for ungdomsskoleelever.
    Fra høsten av så ivrer jeg for å starte med Åpen skole for rådgivere og formingslærere i ungdomsskolen også - håper inderlig på å kjøre noen fredager med både teoretisk og praktisk utfoldelse. Er dette noe for slike, eller er det bare et skudd i blinde?
    BB
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hos oss kaller vi det utprøving. Elevene velger hva de ønsker å besøke, og får en tilrettelagt dag der de får prøve ting. Dessverre er nok ikke lærerne så mye inne i bildet. Kanskje noe å tenke på.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Drøft dette gjerne med noen i systemet ditt og send meg gjerne en PM med det dere konkluderer.

    Søkningen til yrkesfagene har på en haug med år aldri vært større enn i år. For vår del, så håper vi at det resulterer i at vi får flere som i utgangspunktet kunne tenke seg å bli snekker enn hva som har vært tilfellet de siste åra.

    Fra vår side, lover vi at elevene aldri har vært mer oppdatert på hva som skjer når de forlater oss og blir lærlinger - ei heller har de hatt mer relevant kunnskap med seg i verktøykassa. Lærlingeplasser skaffer vi også gjennom opplæringsringene.

    Håper ungdomsskolen kan gi gutta litt tilbake av det de kunne skinne før - feks mer sløyd, handarbeid og andre praktiske oppgaver - og gjerne på bekostning av en del tullete fag og metodikk ungdomsskolene er pålagt å gjennomføre av dep. Det er enklere og billigere å sy sammen teoretiske løsninger enn å la ungene bruke noe dyrere enn limstift og papp.

    Håper også at yrkesskolene er klare til å ta opp hansken når det går opp for myndighetene at håndverkerne i stor grad er med på å bygge landet og at vi trenger disse for å skape nye arbeidsplasser. Om det enda er noen yrkesskoler igjen, da - og faglærere som ikke bare er utdannet på høyskolene rundtomkring til å undervise.

    BB
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du ville blitt våt i øyet når du så sløydsalen på ungdomsskolen jeg jobber på.
    Rådgiverne på høyskolen i Gjøvik ble litt målløse, skjønte ikke at det gikk. Vi har satset på tradisjonell sløyd, og har to saler til bruk.

    Håvard
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Det er flott - hils sløydlæreren og kyss ham fra meg.

    Kommer man seg ut av de største fortetningene, finner man en helt annen holdning til håndverk enn det man vanligvis finner i byene eller subbene til disse. Til og med verktøyene er sløvere enn på bøgda - ikke bare foreldrene.

    Gjøvik, ja. De har den eneste Fagskolen innen møbel i landet, men klarer fillern (faen, skulle jeg egentlig ha sagt om jeg turte) meg ikke å få nok elever til å gjennomføre et eneste toårig løp de siste årene. Sønnen min har søkt to ganger, men har nå gitt opp den retninga.

    BB
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bor på Lena, bygda.
    Sløydlæreren ja, begge er damer. Den ene møbelsnekker, den andre høyskoleutdannet (eller det er vel de begge)
    Fagskolen på Gjøvik er bra den. Men markedet for snekkere er ikke stort selv om det er litt tradisjoner for det her omkring. Sandvik trevare blant annet. Fine kjøkken

    Håvard
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Det er synd at det har blitt sånn - at bedrifter enten legges ned eller at de store blir kjøpt opp, merkevaren overtas, bedriften legges ned og varen produseres et annet sted.

    I mitt enfoldige sinn trodde jeg at det siste det ikke skulle bli behov for, var fagarbeidere. Heller ikke trodde jeg at det skulle bli montørene som overtok for oss.

    Men slik går det vel antakelig når det man higer etter, skal være enkelt å få inn døra og være like enkelt å få ut når man er lei av det. Kortvarig lykkeboost som hurtig kan boostes etter et nytt besøk hos Møbelringen eller Ikea. Etterhvert blir det lite kulturell arv for våre barn å overta - lite arbeide også, spessielt i distrikta....

    Ved ettertanke så tror jeg ikke på det du sier - i alle fall ikke hvis folk begynner å tenke klart snart.

    BB
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    351
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden dekker så utrolig mange byggeprosjekter OB-BB.

    Kan vi få en oppsumering m/bilder? Hva har blitt gjort(byggeprosjekter gjenomført), og noen ord om veien/byggeprosjektene/planene videre?

    Ditt håndverk er et fryd for øye!!!
    Takk for bilder, og tråden her på sentralen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er lyd! Spilt i ti minutter ser ikke antydning til gnister eller flammer. Lover godt...

    slengkyds
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    nex;
    Takk skal du ha.
    Jeg skal tenke på det - ikke fordi jeg ikke vil svare deg, men fordi jeg må tenke på rekkefølgen av det som kommer - det står enda noen og køer.

    Oppsummering kan nok ta litt lenger tid - det er ikke så lett å sortere i hva som er sant og hva som er ren løgn - begynner å bli en gammel mann med stramt profesjonalistisk ytelseskrav ei god tid framover - vi får se....


    JoHoo;
    Jason Bourne er over for i kveld og det ene øyet vil ikke åpne seg igjen, så det er vel tida for bingen. Det har vært en fin dag i dag og avføringa har vært prima.
    Du kommer med en foreløpig dom over lyden utpå morradagen. Kanskje ved lønsjtider?

    Til slutt; Se opp for kulelyn, du vantro islandske hedning - det kan være et tegn fra oven - at Mjølner er på vei - trekk ut alle kontakter for sikkerhets skyld.

    Vi hørs.

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vi snakkes rundt lunsj ja. I korte trekk: rimeligste kvelds i det johooske hifiliv...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Dette høres jo lovende ut - regner med at de innfrir på støysiden men er mer spent på hvordan ampene klinger.
    Jeg spiser ikke før lunsj i tilfelle Anaviewene innfrir bare litt!
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Koblet opp 2100. Satt lenket til anlegget til klokka 0130. Av alle forsterkere jeg har prøvd på diskanten er dette den som har grepet meg mest. Ble fullstendig trollbundet...

    Den er tyst. Svak sus med øret inntil diskanten, men internkabling ser ut som et kråkereir. Er jo en mulig årsak. Men i praksis er suset ubetydelig.
    Jeg har ikke gjort andre EQ innstilinger enn å tilpasse gainstruktur, så dette er veldig preliminære betraktninger.
    Den er oppløst til de grader og D2 har aldri hatt en utklinging som nå. Syntes den tilfører mer rom til lydbildet enn andre forsterkere jeg har prøvd på diskanten, og den gir en presisjon og hurtighet som er hinsides alt som har spilt i den johooske residens tidligere.
    Den er fantastisk liten og drukner i et 1U kabinett, og det er null varmeutvikling med minimal ventilasjon i kabinettet. Perfekt for oss skrullinger som absolutt vil lefle med multikanals aktive oppsett.

    For et kupp!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    Da ble det jo en nesten gratis lunch likevel.
    Stort mer kompakt og effektivt enn dette kan det neppe gjøres.
    Gleder meg storligen.
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    God grunn til å glede seg. Jeg har jo prøvd noen ganske voksne forsterkere på diskanten som referanse, så mine betraktninger er ikke helt ut av løse lufta

    Skal se om jeg for knota sammen nr. 2 i uka så jeg får testet på mellomtonen også
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Platene til terminalene - polykarbonat

    444.jpg



    Litt uttesting av finish før bestemmelse

    445.jpg



    Denne løsningen blir det - kromlakk på baksiden og slipt med 320-korning på forsiden

    446.jpg



    Selv om polykarbonat brukes i skuddsikre "glass", er det forferdelig skjørt mot riping - en av grunnene til sliping av utside

    BB
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Må bare si det en gang til, OB. Det du driver med er lækkert! Sånn, det var litt skryt til morrakaffen!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Slike skulle jeg gjerne hatt til Nagaoka, vel og merke ikke biwireing
    Lekkert

    Platene til terminalene - polykarbonat

    Vis vedlegget 311022


    Litt uttesting av finish før bestemmelse

    Vis vedlegget 311023


    Denne løsningen blir det - kromlakk på baksiden og slipt med 320-korning på forsiden

    Vis vedlegget 311024


    Selv om polykarbonat brukes i skuddsikre "glass", er det forferdelig skjørt mot riping - en av grunnene til sliping av utside

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rolig dag i dag - kaffen er nytt og nytes fortsatt - Biessen kommer til livet i dag så det romler litt i magen....

    Litt småknoting blir det tid til

    448.jpg


    449.jpg


    450.jpg


    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kveld nummer 3 med vesletassen på D2. Krysstestet på forsøkskanin med andre gromsaker som står her, og tassen går fortsatt av med seieren. Euforien og lykkerusen vedvarer
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    Det er jo ganske utrolig at en dings til knappe 1500 landet slik hos deg - håper at rusen vedvarer.
    BB
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Syntes de gulvstående Seas høyttalerne ble jækla stilige OB!

    Forresten; Hva slags forsterkere er det JoHoo tester?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ferdig terminerte - klare for delefiltre

    454.jpg


    Neste prosjekt venter.......

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En luring lurte på om jeg kunne lage en bruksanvisning på hvordan jeg lager skriften på frontene.

    Jeg skal ta en kjapp gjennomgang
    - bildene forteller det meste
    - det viktigste er å ta seg god tid og tenke gjennom prosessen på forhånd og ha et egnet sted å stå
    - godt lys er også viktig.

    Her er "delene" som inngår
    - plastbiten
    - folien som er skjært ut med folieskjærer - beskyttelsespapir og bokstaver er fjernet
    - avtrekkspapir
    - nal eller redskap til å få klistret folien skikkelig - luftblærer og annen dritt som måtte komme, driter vi i - det spiller ingen rolle om er der
    - lakk

    455.jpg



    Folie med beskyttelsespapiret fjernet

    456.jpg



    Avtrekkspapiret montert

    457.jpg



    Det andre beskyttelsespapiret fjernet fra folien - nå er det bare avtrekkspapiret igjen

    458.jpg



    Folien klistret til plastbiten og avtrekkspapiret er på vei av

    459.jpg



    Gni folien godt fast - vær nøye med dette rundt bokstavene

    460.jpg



    Maskér

    461.jpg



    Klargjort for spruting

    462.jpg



    Einarmetoden - han i Tid For Hjem - male først med bakgrunnsfargen for å hindre bløding under folie

    463.jpg



    Toppfarge etter at førstestrøket har tørket litt

    464.jpg



    Ferdig

    465.jpg


    BB
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Som alltid - topp notch arbeid!

    Noe lytteinntrykk over Seas coaxen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    Mye surr her nå.. men det ser ihvertfall bra ut! Ingen ting å si på kreativiteten heller akkurat.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Didaktus audios;
    Ikke noe liv i de ennå - skal få nødvendig hjelp til filtre, men det nærmer seg.

    Slukus;
    Jeg kunne gjort meg som fisker - la ut agnet - livet er deilig - halvmett i dag også.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Lite høyttalerkonsing i dag - Prosjekt Til Fordypning er på vei og her er en tøysemodell in progress av en av kandidatene til oppgaver.

    466.jpg


    467.jpg


    fortsettelse følger........

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    Et herlig stuk!! Kan du lage en i Sluksize?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Didaktus audios;
    Ikke noe liv i de ennå - skal få nødvendig hjelp til filtre, men det nærmer seg.

    Slukus;
    Jeg kunne gjort meg som fisker - la ut agnet - livet er deilig - halvmett i dag også.

    BB
    Du får si ifra. Er kanskje muligheter nå til helgen eller neste uke en gang?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Holder på med de nye rækkene og tegninger kommer iløpet av formiddagen.

    Men først en liten tankevekker og full argumentasjonspakke for oss som ser at yrkesopplæringa i alt for mange år har vært på vei inn i dødstriste blindgater - og kjellertrappa for tusenvis av optimistiske og forventningsfulle ungdommer.

    Ta dere tid til å lese denne og tenk;
    Gi yrkesfagelevene mer yrkesfag - Ytring

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn