Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nikko;
    Takk - skal svare deg litt ang. erfaringer jeg har gjort med vannbasert senerer.

    Nå er det ryddetid - siste bilde av toppkassene fra lakkrommet

    405.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nikko;
    Vannbasert overflatebehandling - ja, jeg kjører kun det for tida.

    Men jeg har gått vekk fra Flügger - det virket lovende og ga gode resultater når greia fikk et toppstrøk klar lakk fra samme produsent.
    Problemet er at den vannbaserte malinga tørker forholdsvis seint - muligens pga tixingen som er tilsatt disse produktene - og at det derfor tar tid før man får slipt på et skikkelig vis. Men om man har god tid, er dette en fullgod behandlingsmåte - husk bare å la malinga tørke skikkelig før sliping. Lakken, derimot, tørker hard relativt hurtig. Den har imidlertid den uvanen at den skuller seg og gir et kjempetykt bunnfall som nesten er umulig å få rørt ut - muligens er dette matningsmidlet. Få ristet dette skikkelig sammen før du forlater butikken - be de i butikken også sjekke at dette bunnfallet er blitt borte etter ristinga. OM det er der er det ingen grunn til å betale for varen - den er da ødelagt.

    Nå kjører jeg et vannbasert system fra Sherwin-Williams (tidligere Becker). Dette er i en helt annen liga - tørker hurtig og gir en knallhard overflate som er super å slipe tørt. I tillegg tetter den ikke dyser slik Flüggers hadde tendens til å gjøre. Denne malinga er helt oppimot det som ytes fra en tokomponent syreherdende løsning - minst like hard som denne også.

    Kan ikke annet enn varmt anbefale å prøve dette produktet.
    Det er ofte mulig å handle gjennom lokale og vennligsinnede håndverksbedrifter et sted nær deg om du ikke har avtale med en sånn leverandør.

    BB
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    ref innlegg 4147, er det hjul i front og et støtteben bak? Den runde dingsen mellom kabinettene er det en smart ordning så du kan justere vinklen mellom dem?
    Ellers blir dette bare bedre og bedre, skal det være blank finish?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    To bittesmå hjul foran og ei fast støtte bak - er blitt for lat til å løfte og løfte - alt jeg lager har hjul under seg.
    Ja, lurer på å sette en eksenter i arbeide etterhvert. Kjenner jeg meg selv rett, så blir det en mer midlertidig løsning inntil jeg er selvoverbevist.

    Drister meg ikke utpå med nittiglans - det blir nok feige tredve.
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du har blitt en jævel med den lakksprøyta :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Synes han er en jævel med det meste innen DIY.
    Makan til mann skal vi lete lenge etter;)
    Det står vel en sky av MDF bak bilen hans når han er ute å kjører.

    Steinar.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hjul er undervurdert, jeg har også hjul under mine HTstativer. Har du estimert totalvekt på kreasjonen "navn?" enda?
    Sikkert lurt med fleksibel vinkel inntil du har funnet riktig plassering i rommet.
    Tredve blir sikkert nydelig og mer diskre enn 90:)

    Vidar;
    To bittesmå hjul foran og ei fast støtte bak - er blitt for lat til å løfte og løfte - alt jeg lager har hjul under seg.
    Ja, lurer på å sette en eksenter i arbeide etterhvert. Kjenner jeg meg selv rett, så blir det en mer midlertidig løsning inntil jeg er selvoverbevist.

    Drister meg ikke utpå med nittiglans - det blir nok feige tredve.
    BB
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Nikko;
    Vannbasert overflatebehandling - ja, jeg kjører kun det for tida.

    Men jeg har gått vekk fra Flügger - det virket lovende og ga gode resultater når greia fikk et toppstrøk klar lakk fra samme produsent.
    Problemet er at den vannbaserte malinga tørker forholdsvis seint - muligens pga tixingen som er tilsatt disse produktene - og at det derfor tar tid før man får slipt på et skikkelig vis. Men om man har god tid, er dette en fullgod behandlingsmåte - husk bare å la malinga tørke skikkelig før sliping. Lakken, derimot, tørker hard relativt hurtig. Den har imidlertid den uvanen at den skuller seg og gir et kjempetykt bunnfall som nesten er umulig å få rørt ut - muligens er dette matningsmidlet. Få ristet dette skikkelig sammen før du forlater butikken - be de i butikken også sjekke at dette bunnfallet er blitt borte etter ristinga. OM det er der er det ingen grunn til å betale for varen - den er da ødelagt.

    Nå kjører jeg et vannbasert system fra Sherwin-Williams (tidligere Becker). Dette er i en helt annen liga - tørker hurtig og gir en knallhard overflate som er super å slipe tørt. I tillegg tetter den ikke dyser slik Flüggers hadde tendens til å gjøre. Denne malinga er helt oppimot det som ytes fra en tokomponent syreherdende løsning - minst like hard som denne også.

    Kan ikke annet enn varmt anbefale å prøve dette produktet.
    Det er ofte mulig å handle gjennom lokale og vennligsinnede håndverksbedrifter et sted nær deg om du ikke har avtale med en sånn leverandør.

    BB
    Takker for info OB-BB. Jeg ser maleren på jobb bruker endel Beckers. Da må jeg tigge litt på han tenker jeg.
    Her skal det sprøytes. det er brennsikkert :) :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk for kred, Gutter - det varmer en enfoldig sjel hvis flatulens lukter mer formaldehyd enn propan for tida.

    I dag landet storken med siste tilveksten til skolen - fullt påtrykk fra hjepsomme og skuelystne gærninger
    En bildeserie - fra demontering av dør for å gi akkurat plass, til å få inn dyret til pizza-tid

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg


    6.jpg


    7.jpg


    8.jpg


    11.jpg


    10.jpg


    9.jpg


    12.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med denne milepæl BB!
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Minner meg litt om når 8x12_tom hjalp meg å få inn fresen min.
    Vi måtte også demontere karmer og skjære litt i byggverket for å få den inn i huset.
    Er jo bare puslingen i forhold til denne, men ble fort 500kg på den også :)

    Må nok be om en audiens en dag og få sjekket denne ved anledning jeg også :)

    Kos deg så mye med nytt leketøy!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nå er den lange ventetida over og maskinen er faktisk i hus. Burde kanskje gått rundt med en haug av sommerfugler i magen pga at så pass mange forventninger hviler på disse unge skuldrene, men de er rett og slett ikke der.

    I morgen starter monteringen av stasen - elektrikere og avsugsfolk skal også innom som snarest og etter det starter den virkelige stria - å bli en ræser på modelleringsmjukvaran og få kontroll over prosseseringen videre. Jeg må også ta noen valg underveis ang hva som blir det primære cad-programmet og mistenker at det ikke blir det som følger "med i pakka". Altså en masse både å lære og både å gjøre valg i forhold til.

    I alle fall så er dette et av de mange skritta vi tar for å bringe snekkerfagsopplæringa ut av det brakkvannet den har seilt inn i siden Reform -94. Langt fra det viktigste men definitivt det som flasher mest og derfor er mest forståelig for folk flest.

    Jeg kan i alle fall garantere at snekkerlinja på Skedsmo VGS ikke skal være en ubetydelig læreinstitusjon i årene som kommer - bare begynn å forberede deres skapende håpefulle.

    Alle som vil, er hjertelig velkomne til en liten demo etterhvert - og har man med seg en adekvat problemstilling kan det ikke bli bedre.

    BB
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sånn rent opplæringsmessig kan det kanskje være en ide å lære både maskinkode og CAD-programmering?
    Jobber for det meste med ren G-code på min fres, som jeg synes er raskere på enkle ting enn å bruke CAD.
    Bruker ArtCAM når jeg skal lage litt mere fancy ting som logo og sånt, men det er kanskje AutoCAD e.l. elevene kan få bruk for hvis de går den veien senere i livet?

    Har et par oppdrag dere kan bryne dere litt på når dere får kontroll på fresen :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    EHED;
    Skal bare nøye meg med å prise meg lykkelig over å slippe å hardkode fem akser.
    Ja, jeg kan frese alu, tekniske og termoplastiske plaster samt tre. Ledningsføring er skjermet slik at aluspon ikke ødelegger denne/disse.
    Hardere metaller som trenger kjøling hører til en annen verden enn vårres.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Osten;
    Masse sugekopper og også andre klemmere. De som ser ut som sugekopper, er bare universalfeste. Koppene og de andre festerne settes oppi disse sålene med plastlokk på.

    Kommer til å lage et "flat-table" slik at det går an å frese tynnere plater av akryl, kryssfinér og aluminum.

    Et bjelkebord som denne maskinen har, er ikke særlig egnet til denne slags arbeider, men iom at flatbordet er enkelt å få til og også er enkelt å bruke, falt valget ganske fort på bjelkebordløsningen. Det gir i tillegg til skikkelig tøff fastspenning og også mulighet for å jobbe nedover i hele emnets tykkelse og tom litt under.

    Spennende dager, dette her. Dritartig både å ligge under maskinen så flat på gulvet at man nesten er usynlig for plutselig, i neste øyeblikk, å spankulere oppå italiensk hi-tech-mekanikk.

    Spennende dager.

    BB
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Pneumatisk verktøyskifter og vakumbord står høyt på ønskelista her :(
    Herlig maskin.

    BTW: Noen som vet om vakumpumper som er OK til et lite vakumbord på 100x300mm som ikke koster skjorta og som kan håndtere kjølevæske?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Fy feite OB-BB. Detta blir det vi kaller grisemorro. Blir tiendels presisjon på høytalerproduksjonen nå :)
    Gratulerer :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri testa akkurat den der. Men fikk selvfølgelig lyst på den også :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nikko;
    Ja, nå blir det mye morro - innlemmet i egen læringsprosess sniker det seg nok inn et eller annet høyttalerprosjekt. Begynner å få kontroll over det nye lakksystemet, nye, helt tidsriktige produktserier for lokal omsetning er godt på vei, fokusering på moderne produksjons- og sammensetningsmetoder og beslagvalg - dette er noe av det vi har stort fokus på på snekkerlinja. Fresen degraderer heller ikke de pur unge målsettingene om å melde seg på en moderne tid i det hele tatt.

    BB
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Nikko;
    Ja, nå blir det mye morro - innlemmet i egen læringsprosess sniker det seg nok inn et eller annet høyttalerprosjekt. Begynner å få kontroll over det nye lakksystemet, nye, helt tidsriktige produktserier for lokal omsetning er godt på vei, fokusering på moderne produksjons- og sammensetningsmetoder og beslagvalg - dette er noe av det vi har stort fokus på på snekkerlinja. Fresen degraderer heller ikke de pur unge målsettingene om å melde seg på en moderne tid i det hele tatt.

    BB
    De elevene som har deg til lærer er satan så heldige. Håper de er klar over det. Engasjement smitter. Tenker det kommer noen særdeles flinke møbelsnekkere ut fra skolen du jobber på. Hadde jeg ikke vært så innmari gammal. Skulle jeg begynt i klassa de :) :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nikko;
    Jeg har jobbet på noen få skoler etterhvert, men aldri har jeg opplevd en slik bevisst holdning fra en ledelse til hva som gjør en forskjell. Investeringene som gjøres nå og som er planlagt, er en del av en større plan der "heving" av yrkesfagene er den første og fremste målsettingen.

    Å ha en oppdatert maskinpark er en av faktorene som er viktige, å ha levende lærere er en annen, men den desidert viktigste er podene som vi har til låns i to år før de forsvinner ut i bedriftene. Labber vi rundt i frakkene våre og kjiper med kunnskapen og viser minimalt med entusiasme over å skape noe verdifullt av noe nesten verdiløst, er vettet sterkt begrenset.

    Så bare spre budskapet til unge håpefulle - det skjer en masse her på Snekkerlinja - alle skarpskodde skaller trenger ikke å ta studiespesialisering - vi trenger noen tenkere i sponhaugen også.

    Før jul gikk det en "klage" fra en far til ledelsen her på skolen - han lurte på hva som skjedde her da sønnen heller ville være på skolen og snekre enn komme hjem til middag; Pappa, kan jeg være ei stund til på skolen - det er så bra her.
    Innrømmer gladelig at det ble litt vått og salt i øyekroken til OB da beskjeden om dette kom fra avdelingslederen....

    BB
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er så hjertens enig OB-BB. Vi trenger absolutt tenkere i sponhaugen. Skolen skal selvsagt ha kred for sin heving av yrkesfag.
    Det er betryggende å se at det blir satset på noe annet enn å sette de unge bak en datamaskin på ett kontor :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med flott maskin OB.
    Dette kommer nok uten tvil til å virke helt etter hensikten, dvs å rekrutere og utdanne engasjerte dyktige og lykkelige møbelsnekkere.

    Kan førøvrig være litt stolt i dag selv, fikk en ny fagarbeider i Trevaresnekkerfaget i dag :D

    Ikke det faget vi vanligvis driver med og er litt stolt over at vi faktisk kan ha faste ansatte med fagutdanning i disse Kjos tider.

    Per
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vi trenger flere med yrkesfagbakgrunn.
    rådgiveren applauderer her, varmer et rådgiverhjerte
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, Gutter, jeg sikler inni meg innimellom også - fire tonn med stål ferdigbygget stål-Lego som fremdeles mangler noen hundre kilo klosser før byggesettet er klart til å fyres. Elektrikeren har vært innom og avsugninsgubben kommer i morgen.

    Det jeg er mest spent på akkurat nå, er hvor mye vakumpumpa kommer til å bråke. Jeg har valgt å gå for et forsøk med pumpa inne i verkstedlokalet, både på grunn av at pumpa kun kjører når maskinen gjør det (i eldre løsninger går pumpa fra morra til kveld) og at denne pumpa skal være mye mer stillegående enn tidligere pga en ny lamellkonstruksjon. Om bråket blir påtrengende, åker den ut inabobygget.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Haavard;
    Du er rådgiver - i ungdomsskolen?

    Pellesmil/Haavard;

    Jeg var på et seminar på Gardermoen for kort tid siden sammen med andre faglærere. Der ble jeg kjent med et opplegg noen hadde kjørt på sin videregående skole - de hadde for vane årlig å invitere ungdomsskole-rådgivere til "Åpen skole".

    Dette synes jeg var en brillefin idé, og målet er at vi også skal gjøre det samme fra høsten av hos oss. Når vi får ungdomsskoleelever på besøk, presenterer jeg alltid et enkelt produkt disse får lage - torsdagen limer vi sammen en liten eske av kryssfinér og fredagen freser vi vekk overmålet bunnen er limt inn med. De som vil det, får holde overfresen med kulelagerstål selv. Noen vil det ikke, men for de som vil det, får kontrollere fresen selv med påhålden hånd.

    Korte oppgaver som dette, der elevene får med seg en ting hjem, har definitivt større verdi på dette nivået enn faglig tunge utfordringer som inneholder bøttevis av pedagogiske eller faglige læringsmål. Et skrin, en boks, en liten lampe, en lysestake, et veggur med mekanisme dissekert fra en Ikea-klokke har ofte den allerstørste verdien, kan det synes som. Jeg har lært mye dette første året mitt i denne reformen - fom neste høst av kommer vi til å fokusere på en haug med kortvarige oppgaver. Etter en måned eller to håper jeg at vi kan reorganisere klassene slik at de som har en helning mot det ene eller andre, kan bli tilfredsstilt i forhold til dette mye mer enn hva vi har maktet i år. På den måten kan det legges føringer for å spisse undervisningen slik at en som vil bli frisør, får klippe og farge hår, at en som vil bli blomsterdekoratør, får fokusere på nettopp det og at en som akkurat da er nysgjerrig på å bli snekker, får komme inn i min vidunderlige verden.

    Rammer gir trygghet og trygghet er god grobunn for den beste læringa. Etter min mening så har filologene fått herje alt for mye med yrkesfagene og (kanskje) i litt fortvilelse over det ulne vi presenterer for femtenåringene i dag, kunne jeg godt tenke meg å reformere det videregående skolesettet tilbake til yrkesskole- og gymnasæraen igjen - med noen bittesmå logiske tillempinger. Om ikke, så tror jeg vi har en lang, lang vei å gå, vi som liker å se noen skape arbeidsplasser utifra real verdiskapning og ikke spekulasjon.

    Faen, nå har jeg sikkert skrevet over meg igjen, men jeg finner ikke delete-knappen så sent på kvelden så dette får stå.

    BB
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Fornuftige tanker om EQ i læreplanen bør belønnes med IQ-tillegg i lønningsposen. Stå på!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn