Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Velger som jeg nevnte tidligere, å gå for to Burmeister-rack-kopier og har i ordre aluminium til hjørnene og platene i produksjon.

    Burmeister v5.jpg


    468.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Noen endringer blir det imidlertid - aluprofilene blir betraktelig grovere. Muligens bruker Burmeister en hardere legering eller et annet metall enn alu, men jeg synes at ca 50 mm bredde blir litt for kilent i forhold til resonanser og annet humbug. Derfor går jeg for en profil som heter 75x75x9 - altså 9 mm godstykkelse. En annen effekt er at jeg kan forsenke skruene en tanke - et lite følelsesmessig krumspring, bare.

    Her er profilene med boringsmål

    469.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hylleplatene blir i denne omgang i laget i 19 mm MDF. Kantene gjøres 50 mm høye og gjæres i hjørnene alle veier slik at så lite kantved som mulig blir eksponert. Kantveden til MDF er alltid en utfordring som man må konfrontere så hurtig som mulig. Heller litt arbeide tidlig for å flytte kanten ut av syne enn å sloss med dette utover i prosessen.

    Jeg er tro mot klomutre og legger disse på baksiden av kanten slik at jeg kan få maksimalt trekk for 6x30-skruene. En av grunnene til at jeg forsenker hullene i aluen, er at jeg da kan legge inn en liten nylonskive slik at jeg får litt galvanisk isolasjon mellom stålet i skruen alubeina. Dette har ikke allverdens betydning - rare korrosjonen blir det anyway ikke i et tørt miljø som dette huset forhåpentligvis er. Får skjære ned på brennevinsdrikkinga om anløp i metallet synes tidligere enn forventet. I alle fall og for sikkerhets skyld, så blir Henne tørrlagt umiddelbart.

    MDF er neppe det mest eller nest mest optimale hyllematerialet i et stereo-rækk, men for nå, så får det duge. Jeg har imidlertid noen flere planer for vibrasjonsdemping som ikke er helt komplett uttenkt ennå, men de kommer jeg tilbake til senere. Også overflatebehandlingen blir spennende - noe helt nytt og sist vist på "Tid For Hjem".

    Her er hylle-lay-outen

    470.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Leif;
    For angstbitersk til å ta den helt ut - legger meg på den mer trauste og traurige linja.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Til slutt to sammensetningstegninger av de to rækka

    472.jpg


    473.jpg


    Som en observant Vidar sikker har oppdaget, er styggehjula godt skjult nå.

    Overflatebehandlingen blir Beton Ciré

    Beton Ciré.jpg


    - en tynn betongpolymer som kan påføres nesten alle preppede overflater. Det arrangeres kurs for elevene i VG1 og VG2 pluss noen dedikerte og nøye utsorterte lærere i neste måned i denne gugga og da er det greit å ha noe seriøst å kjøre demo på

    https://www.youtube.com/watch?v=9QXl9uNk2q8

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Så langt det eneste som suger ved den nye maskinen - sugekopper under montering

    474.jpg


    475.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Og så er hjørneprofilene til Rækk 1 og Rækk 2 klare for herping.

    476.jpg


    Det som venter nå, er boring og forsenking av hull. Etter det, skal finish skapes - her er jeg på den absolutte bare baken og bøyer den i støvet for de som kan tipse om behandlingsmåter og gjerne linke til noen youtuber om dette som er verdt å legge sitt øye til.

    PS!
    Fila er an høyst normal størrelse - det ble røslige dimensjoner, men har man ræven full av galmannsskap, så har man det.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    I går dro jeg og Oddemann ut til tryllemannen i Asker som er så hyggelig at jeg skulle ønske at han var far til mine barn.
    I sekken hadde jeg en side av Svaringene som skal få sine passive filtre hos villingen.

    Hjem igjen hadde jeg disse i bagagen - en JBL-greie med en entoms diskantdriver som skal suppleres med en åttetommer og et knøttlite bakkammer. "Vaskeservant" var det fyste ordet eg høyre fekk då dei dukka opp or bagasjelokkumen på bilen i morges.
    Henne er ikke alltid like påkobla verbalt og kunnskapsmessig sett

    477.jpg


    478.jpg


    Drodlinga rundt guiden kvelden før resulterte vel egentlig i et sammenkok av en idé om et kompaktsystem med denne konstruksjonen øverst og en attentommer fra Eighteen under beltestedet.

    Vasken er et proffprodukt som utseendemessig hører hjemme akkurat i dette ujålete segmentet. Her er primærkravene at ting skal virke og at det som ikke virker lenger, skal være enkelt å bytte ut. Tøft er det, og passer meg helt prima når et produkt er snytt ut av en barkespade, men jeg mistenker Hennes begeistring ikke er så uforbeholden som jeg kan minnes at hun lovte meg framfor presten.

    Jeg må derfor inngå et kompromiss med meg selv og lage en tro kopi av dette hornet (ja, da G - med litt bedre roll-over) i ekte Norsk skau. Da har jeg også sjansen til å lage en baffel som på en eller annen måte kan integrere attentommeren. For å ta det litt samme veien som Svartingene,kan det hende at man drar designet litt dithen.

    En forstørrelse av nederste delen av denne guiden kan også komme på tale - spørs om ikke en sånn en, med bredde søtti-åtti centimeter kommer i samme slengen.

    BB
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det fineste blir å eloksering profilene, far, gjerne natur. Hør med slukster.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fint.
    Enn om man vil ha et frostet look - noen som har erfart sandblåst - og kanskje lakkert slutligen for å motstå fingeravtrykk?
    BB
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Fint.
    Enn om man vil ha et frostet look - noen som har erfart sandblåst - og kanskje lakkert slutligen for å motstå fingeravtrykk?
    BB
    Skal det sand- eller glassblåses, så vær i alle fall forsiktig! Overflaten på aluminiumen "stukes" litt i en slik prosess, og kan i verste fall føre til at profilene bøyer seg.
    Omtrent samme effekt som når du smir / hamrer en blikkplate; den krummer seg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Glassblåsing går helt fint da får du en ganske glatt matt overflate.
    Drev mye med dette da jeg lagde former til plastindustrien.
    Sandblåst blir mer som sandpapir i aluminium.
    Nå har de jo også begynt med noe nøtteskall, men veit ikke helt hvordan det er.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Neiii, tror ikke det! Jeg har i alle fall ikke hørt om noen som elokserer i Oslo? Uten dermed å mene at jeg sitter på fasiten.
    Muligens tenker du kanskje på disse?:CENTRUM FORNIKLING
    Men de elokserer som nevnt ikke....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fine greier.
    Kom på at vi har sandblåseboks på en annen avdeling og tror jeg prøver å smisker meg inn der for å gjøre en test.
    I dag blir det pussing av ender og boring av både hull og både forsenkning.
    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Glassblåsing og lakking gir en finnish som er tilnærmet eloksert, men eloks er smoothere og mye hardere.. Jeg/Slukster har en kontakt som er meget proff, men det er best om det går gjennom sistnevnte da de ikke ønsker en haug med småfisker på døra med masse hifiprat. Det er seff billigere og bedre for DIY selvfølelsen å gjøre det selv :)
    Ser forresten ikke for meg at en så kraftig vinkelprofil skal krumme seg i prosessen.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ser forresten ikke for meg at en så kraftig vinkelprofil skal krumme seg i prosessen.
    Nei, det har du ganske sikkert rett i. Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at sand- glassblåsing av slike materialer i verste fall kan få en konsekvens.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du får gjøre jobben så lang som mulig;)
    Legg pussepapir på fila, puss til alle exskruderte merker er borte, så glassblåser du de.
    Så elokserer du de, kommer til å bli supert.
    Jeg lagde noen forsterkerkasser i alu en gang, der pusset jeg frontene med en exsentersliper.
    Det ble ganske tøft.
    Leikis har vel en av disse tror jeg med Zapp Puls amper.
    Men her har du mange muligheter, kun fantasien som stopper deg her.
    Nei ikke hos deg da:)


    Steinar.

    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Steinar Steinar
    Pussing med eksentersliper gir sikkert et tøft resultat - skal prøve dette på en innside.
    Takk for innspill.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Bruk en båndsliper, spenn fast emnet, gjerne med en guide slik at sliperen følger denne og gir helt rett spor, test ut forskjellige grovheter for ønsket finish, bruk gjerne også rødsprit før, under og etter sliping. Spray med egnet matt lakk for å hindre fettflekker og generell anløpning. Natur alu er slitsomt i etterkant, anløper og sverter ved berøring.

    Glem eloksering - det koster normalt for mye /med mindre en går for et all-out konsept da, eller må ha sort (eller annen farge enn natur alu)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nydelig, Slukers.
    Jeg prøver rødsprit og en vertikal båndsliper - er livredd grøtinga i aluen.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Husk sakte fart så det ikke kliner seg!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Gjorde en test både med båndsliper og eksenter ditto

    485.jpg


    Litt mer bling med bånd, så jeg tror jeg går for den.

    Ganske strevsomt å hente overflate opp til dette nivået i grunnen, men jeg tror det blir et spiselig sluttresultat.

    På den fremste profilen har jeg slipt med 120-korning hele veien. Litt plundrete å få vekk tverrstriper/småskader, så jeg tror latsabben legger inn en runde med 80-korning først og så til slutt 120 - eller kanskje jeg stopper på 80 for å få litt rustikk alu - den som lever, får se.

    Spruteklarlakken fra Biltema har ikke vist noen svakhetstegn på de runde rørene i Rækk MkI, så jeg går for samme løsninga på MkII og MkIII.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Fikk ikke du klarlakk av meg?
    PS! Vi har også 2K klarlakk på spreiboks, den bygger utrolig bra :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gjorde en test både med båndsliper og eksenter ditto

    Vis vedlegget 312455

    Litt mer bling med bånd, så jeg tror jeg går for den.

    Ganske strevsomt å hente overflate opp til dette nivået i grunnen, men jeg tror det blir et spiselig sluttresultat.

    På den fremste profilen har jeg slipt med 120-korning hele veien. Litt plundrete å få vekk tverrstriper/småskader, så jeg tror latsabben legger inn en runde med 80-korning først og så til slutt 120 - eller kanskje jeg stopper på 80 for å få litt rustikk alu - den som lever, får se.

    Spruteklarlakken fra Biltema har ikke vist noen svakhetstegn på de runde rørene i Rækk MkI, så jeg går for samme løsninga på MkII og MkIII.

    BB
    Exsenter ble penest synes jeg da:)

    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    HEL;
    Jo jeg fant eska di da jeg ryddet på kontoret nettopp - den skal jeg jammen bruke.
    Den må jo være overusynlig siden eska ikke har syntes på flere måneder.

    Osten;
    Mora og dattera..
    Det synes ikke på bildet, men overflata ble litt for grov. Men siden du er så skråsikker, skal jeg legge på 280- og/eller 400-korning. Jeg liker også det litt matte looket men tim vill shåv.

    Faen, aluminum er asså så tøfft.

    Jeg feiga litt når jeg starta boringa, og begynte med 3mm bor, men så kom tanken på på det doble arbeidet og gikk fort for full 6mm. Når man har streker som jeg hadde å forholde seg til, var det utrolig enkelt å finne den. slipinga i boret tegnet faktisk en strek midt i det (har aldri lagt merke til det før) slik at det bare var å rette denne inn over blyantstreken. 100% treff hver gang.
    Tolvmillimeteren brotesterte helt til begge skjærene på sidene fikk inngrep, men da ble det helt tyst.

    Jævlig vondt. forresten, den derre sponen som slamrer rundt og rundt og rundt over holdehanda - artig i begynnelsen, men det gikk fort over.

    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøv de sponsa med syrefast??????
    Snart konverterer du til verktøymaker, men disse yrkene går mye ut på det samme.
    det ene støver det andre spruter kjølemidler i alle retninger.

    Steinar.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    På et alusveise foredrag jeg var på på automessen for noen år siden (typisk Audi A8 og A2) fortalte de at de ideelt sett hadde noen få minutter på seg etter sliping til å dra i gang sveisapparatet for at ikke oksyderingen skulle skape problemer.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    HEL;
    Alu er forferdelig villig til å oksydere og til å ta til seg fingerfett og all mulig dritt. Egentlig er dette et kjemperart stoff, aluminium, sterkt som bare det, men så jævlig skjørt likevel.

    Jeg ble ikke fornøyd med lakken som jeg brukte - den fra dere (Relekta) fikk jeg ikke brukt fordi den var for blank, men det hjalp lite at den jeg endte opp med, hadde akkurat like mye glans.

    Kluet, ser jeg nå, er å bruke helmatt lakk og så bare "dampe" den på i et tynt, tynt lag slik at strukturen og egenarten i metallet bevares. Nå ser beina folierte ut - bare å slipe vekk dagens dont og begynne på nytt igjen.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Ahem... det ble vel nevnt noe om MATT lakk lenger opp...:cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluk;
    Jepp, trodde også at den jeg hadde, var matt.
    Det må den være!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Påsken har vært en fin tid å finne på faenskap for andre, skal man tro det som står i skrevet.

    OB tør ikke annet enn å være ltt frivillig grounded og skal etter programmet sole sin bare skalle, først og fremst utenfor balkongdøra. Litt dritt, egentlig, at de nye skiene bare ble brukt en gang siden smørekurset, men dette må ikke gjentas for ofte for da blir mantil slutt ikke trodd.

    Oppsiden ved denne livsførselen er at man kan føre tradisjoner videre – og tradisjonen tro finne på litt faenskap over rævvinsglasset.

    Derfor blir nok en faens høyttaler til unnfanget og kanskje halvfødt til og med i løpet av påsken. Vide, sidrompete bokser er spottet og blir likevel hengt klare til bruk om fødselen blir prematur. Selv om jeg har et inderlig håp om at fødselen ikke skjer via aslet slik det er spådd at mannfolkfødsler skal skje, har jeg sikret bentøyet i livet med et ekstra solid syltetøystrikk fra at avlagt Norgesglass slik at stasen ikke deiser for hardt i gulvet. Nå skal jeg slutte å tulle.

    Et besøk hos Grelv skjer sjelden skadesløst – man er rimelig invadilisert i skallen etter å ha prøvd å absorbere visdom og historie - mot max av hva en beinbolle kan tåle. Når man i tillegg har med seg en annen JBL- aficionado fra kyststroka innafor, kan det bare gå galt for en tvitutling som OB.

    En del av ærendet var å avlevere et uferdig produkt – et annet var å hente hjem en høyttalerplate fra mannen. Underveis ble det klekket ut en videre plan for det man skulle ikle denne med nedentil. Atten tommer og intet mindre ser ut til å bli the faceit i denne kreasjonen. Aner ikke hva jeg skal med det, og må snart begynne å adoptere avkom for å ha noen å fordele arven på når lokket skal spikres.

    Iallefall så ble det altså denne greia på meg – lik denne, men uten kasse

    JBL PT-K64MH horn/waveguide

    JBL PT-K64MH horn_waveguide.jpg



    Dette elementet hang allerede fast i plata – heldig i grunnen, for dette er en superflott diskantdriver som kommer til å kle helheten fin-fint

    JBL 2430H.JPG



    Mellomtonen kommer fra en passende åtttommer – avventer noen kvalifiserte innspill før avgjørelser tas

    I kjelleren kommer jeg, min vane tro, til å bruke et par elementer som allerede er bestilt til et annet prosjekt - Eighteen Sound 18LW2400

    Eighteen Sound 18LW2400.jpg



    Litt kåt på tilta bokser ble jeg etter å ha kommet forholdsvis greit rundt med Svartingene, så jeg legger inn noen streker i tilnærmet samme himmelretninger i et forsøk på å skape enda en uforglemmelig og legendarisk kreasjon.

    Jeg skal ikke bruke JBL-guiden, men kopiere denne over til MDF og legge inn alle innvendige svunger i denne underveis og forhåpentligvis ende opp med en eksakt kopi av PT-K64MH, dog med en betydelig roundover ytterst for å smoothe lydslippet – noe denne ikke har originalt.

    Her blir det ikke, som tegningen kan antyde, to adskilte kasser – legger bare inn en liten skrå glitch kun for øyets og litt handteringens skyld. Bakkamrene blir antakelig sorte og i en vannbasert lakk fra Sherwin-Williams fra min hoffleverandør her på Korset siden jeg allerede har noen liter liggende og slenge.

    Jeg må bare si det igjen – de som fremdeles leker med alle andre løsemidler enn vann her enten ikke baller eller så vet de ikke sitt eget beste – vannbasert er helt fantastisk å bruke – både under bruk og når man skal rengjøre. Våkn opp, tullinger!

    Frontene blir ikke lakket med vannbasert. Suedecoatingen til Nextel kommer ikke i vann, så her er valget gjort. Jeg har en kjempegiftig rødfarge liggende til øverste del og en grå eller sort får duge nedentil.

    Hjul er standard issue på alt OB lager bare det er større enn ei fyrstikkeske – slik blir det her også.

    Dette systemet får sin dedikerte amp- og DSP-løsning – om jeg ikke finner på noe lurere, bygger jeg en 2x3 miniDSP-løsning med seks Anaviewer og Squeeze i samme boksen som kanskje kan få plass bakpå en av kassene om noen finner det tjenlig.

    Her er et høyst foreløpig utkast – dette systemet kommer til å spille forjævlig høyt, men også bra selv om det spiller forjævlig lavt

    487.jpg


    Totalt sett, så kommer dette til å bli en kompakt liten luring med fotavtrykk mindre enn 600x600 og en høyde på rett over 1200 mm - alt inkludert - en illsint liten luring.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Thomas;
    Den prisen er uslåelig - kan sikkert hjelpe deg med noen noen rabattkroner - handler jo litt rundtomkring - men ikke til priser i nærheten av eksemplet ditt - spesielt med dagens Eurokurs.

    Vi to får sette igang med litt galskap etter påske - ampene har hatt en trang fødsel pga dennes ubesluttsomhet men er under kyndig behandling i skrivende stund, nye ledninger kjøpes inn på rull og skal termineres og så skal panelene inn i veggene - men DA er jeg klar over hele fjæla. Ja, og så er det rackene som er godt påbegynt også, men de venter vi ikke på.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn