Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Leikis Lyd;
    Takk til deg - hyggelig at den lange inkubasjonstida ikke tar livet av deg.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ikke jeg heller, men jeg dilter også bare etter og nyter det som kommer.
    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes det begynner å bli litt lenge mellom godbitene i tråden her ja, så det var bra du endelig bidro litt. :D

    Hatten av for deg BB. For mannen, snekkeren, læreren, DIYern, pappaen, hifientusiasten og selvfølgelig Gentle gigant. Har ikke noe å bidra med her, så det er best å bare holde kjeft, se og lære.

    Takk for delingen!
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Haavard;
    Du er rådgiver - i ungdomsskolen?

    Pellesmil/Haavard;

    Jeg var på et seminar på Gardermoen for kort tid siden sammen med andre faglærere. Der ble jeg kjent med et opplegg noen hadde kjørt på sin videregående skole - de hadde for vane årlig å invitere ungdomsskole-rådgivere til "Åpen skole".

    Dette synes jeg var en brillefin idé, og målet er at vi også skal gjøre det samme fra høsten av hos oss. Når vi får ungdomsskoleelever på besøk, presenterer jeg alltid et enkelt produkt disse får lage - torsdagen limer vi sammen en liten eske av kryssfinér og fredagen freser vi vekk overmålet bunnen er limt inn med. De som vil det, får holde overfresen med kulelagerstål selv. Noen vil det ikke, men for de som vil det, får kontrollere fresen selv med påhålden hånd.

    Korte oppgaver som dette, der elevene får med seg en ting hjem, har definitivt større verdi på dette nivået enn faglig tunge utfordringer som inneholder bøttevis av pedagogiske eller faglige læringsmål. Et skrin, en boks, en liten lampe, en lysestake, et veggur med mekanisme dissekert fra en Ikea-klokke har ofte den allerstørste verdien, kan det synes som. Jeg har lært mye dette første året mitt i denne reformen - fom neste høst av kommer vi til å fokusere på en haug med kortvarige oppgaver. Etter en måned eller to håper jeg at vi kan reorganisere klassene slik at de som har en helning mot det ene eller andre, kan bli tilfredsstilt i forhold til dette mye mer enn hva vi har maktet i år. På den måten kan det legges føringer for å spisse undervisningen slik at en som vil bli frisør, får klippe og farge hår, at en som vil bli blomsterdekoratør, får fokusere på nettopp det og at en som akkurat da er nysgjerrig på å bli snekker, får komme inn i min vidunderlige verden.

    Rammer gir trygghet og trygghet er god grobunn for den beste læringa. Etter min mening så har filologene fått herje alt for mye med yrkesfagene og (kanskje) i litt fortvilelse over det ulne vi presenterer for femtenåringene i dag, kunne jeg godt tenke meg å reformere det videregående skolesettet tilbake til yrkesskole- og gymnasæraen igjen - med noen bittesmå logiske tillempinger. Om ikke, så tror jeg vi har en lang, lang vei å gå, vi som liker å se noen skape arbeidsplasser utifra real verdiskapning og ikke spekulasjon.

    Faen, nå har jeg sikkert skrevet over meg igjen, men jeg finner ikke delete-knappen så sent på kvelden så dette får stå.

    BB

    Geniale ideer, OB, helt i tråd med hva vi forventer av visjonære ideer fra den kanten.
    Problemet blir å klare å overbevise teoretikerne at man faktisk MÅ bruke tid på praktisk trening og læring for å bli en god praktiker.
    Teori er viktig men må faktisk utfylle og underbygge den praktiske læringen.
    Teori kan ikke erstatte praktisk øvelse.

    Se bare på fine lederutdanninger og kurs, de tilbys i hopetall
    flott og fint det men det kan aldri erstatte real life erfaring og noen skikkelige år med learning by doing.

    Nå er det like før vi skal få se på hva dine kollegaer i Skedsmo VGS har forberedt til oss,
    like før intervjuløperen rulles ut.

    Per
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bra, Pelle.
    Dere får ta godt imot de håpefulle og gi de litt tid til å venne seg til det virkelige livet. Start meg å få de til å forstå at oppmøtet og deltakelsen er det viktigste. Om dere greier det, detter resten på plass etter hvert.

    Kunne skrevet en masse om hist og hint innen styresmaktenes håndtering av yrkesopplæringa, men som så mye annet her inne, blir det vel mye OT.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atle;
    Jeg tilber artister som deg rett ofte, men jeg er ikke sikker på om du ønsker å bli innlemmet i kveldsbønna mi. Den inneholder masse rart som jeg ikke er sikker på at du vil bli assosiert med - i alle fall ikke offentlig. Er heller ikke sikker på hvilken vei det bærer med oss begge da - er ikke sikker på om trinnene eller vingefestene mine tåler en enda større belastning enn de allerede må bære.
    Sov godt.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tre stemningsbilder fra en dag som tegner til å bli svært så bra - altså på det jevne for en enfoldig tulling

    416.jpg


    417.jpg


    418.jpg


    Nå begynner det å ligne på en maskin - noen mutre og noen skruer gjenstår og noen gjerder skal opp. Elektro og ventilasjon har vært på befaring. Det går framover og stemningen stiger.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Henne var ikke alt for overbegeistret for Revox-racket, så jeg har funnet ut at for å beholde kredittverdigheten, så skal det skiftes ut. Målet var at rækkene oppe og nede skulle ha samme design, så det lages to stykker med tilpassede størrelser.

    En av de som passerte estetikksvurderinga, var heldigvis et rack fra Burmeister som OB også liker. Nedsiden er at det, som alt annet derfra, er forferdelig dyrt og langt utenfor det jeg kunne være villig til å bruke på noe sånt.
    Burmeister v5.jpg

    Derfor gir jeg avkall på eventuelle innebygde finurligheter og bygger noen reinspikka kopier med noen bittesmå, privte og personlige tøtsjer. Alle møblene jeg lager, ruller - det skal disse også. Burmeister bruker 50 til 60 mm bredde på profilene - mine blir 75x75x9, altså ganske kraftige saker.

    Hyllene blir også tykkere - 31 mm fordi jeg ønsker å legge inn heltre-forsterkninger der Rampamutrene kommer. Å satse bare på MDF her, er forholdsvis risky - det kan gå bra, men jeg satser ikke på det. Derfor legges det inn hjørner i heltre i samme tykkelse som kjerna - 19 mm, som igjen forsterkes med seks mm MDF på begge sider.

    Noe som dette kommer disse til å bli seende ut
    Rack 1.jpg

    Rack 2.jpg

    BB
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Regner med du kjører Volvo også, siden alt skal rulle? :)
    Gleder meg stort til å se disse rackene ferdig, og dersom Henne ikke liker dem så kan jeg kaste dem for deg. 8)

    mvh
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å bor/frese ut passende hull til hjulene i bunnplaten for så å felleinn en passende metalplate på oversiden du kan feste hjulene i ? Vet ikke om det ga noen mening, men tanken er at de skal bli litt diskre.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    ta nå for guds skyld og lim sammen to mdf plater og fres inn en aluminiumsprofil som hindrer sig i platene på et fremtidig tidspunkt. Ikke rare profilen som skal til..
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Skjønner - ikke så domt.
    Skjulte hjula alt jeg greide før, men nå er jeg på en måte blitt litt glad i dem og liker litt at de syns.

    HR;
    Lei av alt pjattet om ditt og datt?
    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge Henne synes det er greit/fint og du liker det, er det jo ingenting å snakke om:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helvete heller JA TIL NEI, NEI TIL JA.
    Har du fått maskinen til å lage noe fint enda?
    Legger press på deg nå før helgen, regner med å se noen fine biter over helgen.
    Her må det jobbes BB, fritid som ikke blir brukt til noe fornuftig er roten til alt ondt.
    Endelig fredag, på tide å lene seg tilbake med en Cognac i solveggen.
    God helg.

    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Osten;
    Ikke en eneste centimeter frest, men det er kommet lys på skjermen. Modellen er peise ny og montøren har ikke montert en sånn før, så det er mye moro på gnag.

    Ellers så tar nok ei god stund før jeg tør nærme meg den fjerde og femte aksen - blir garantert x, y og z ei god stund framover.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    En tante av meg hadde akkurat en slik boks til henting av koks... :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluket - back in the varmen igjen;
    Koksboksen - de hadde jo Kolboxen i Sverige på syttitallet.
    Merkelig hvordan "ting" repeterer seg - har ikke blitt oppfunnet særlig mange former etter at hjulet ble oppdaget.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Starter dagen med OT - en skikkelig rysare fra gårdagens handletur på Kiwi

    Brunost.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Oppe før fuggeln feis i dag og kom meg på verkstedet

    Sistestrøk etter tiplasninger og hulltaking

    432.jpg


    431.jpg



    Siste sjekk

    434.jpg


    435.jpg


    433.jpg



    På vei ut

    436.jpg



    Klart til montering

    437.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takkogtakk;
    Glemte et-par innvendige avstivere inni basskassa i hattefokket men jeg får påspandere meg noen trebiter hvis dette blir et problem. Tar noen målinger etterhvert for å finne ut hva 38 mm veggtykkelse på midten med og uten avstiver betyr.

    Oppdaget også en liten renneklomp nedest i et hjørne som jeg må ta med skalpell etterhvert.

    Nu kör vi snart, jävlar - bare en liten kopp kaffekopp først.

    BB
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Peis på! Analview er på vei inn i kabinett på Nærsnes mot kveldinga. Spisser de audiofile hørlurene og håper fortsatt på en gratis lunsj. Rapport følger
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    Det blir særs spennende å høre dommen. Blir vel ikke gratis lunch, høres det ut som - heller kvelds.

    Tenker litt på å bruke en modul av de du kjøpte og en storebror i et aktivt oppsett til Seasene.
    De to modulene skal bygges inn inn sammen med den lille miniDSP'en og en Squeezebox til et superkompakt streaming-system.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Sexy!! Dunkin' donuts.. :cool: Jeg kommer innom til uka og forventer å høre de in action!
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Tøft!

    Liker racket også, selv om det strax er på vei inn et annet...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk for kred, Gutter.
    Dette var et relativt kjapt prosjekt på tross av tidslinja. Skal bruke det til å teste ut både aktiv og passiv delefilterløsning for senere bruk og for kanskje å bruke andre topper oppå Royene.

    Imidlertid så håper jeg å kunne holde disse i stua nede for å bruke de sammen med Revox-stæsjet - derfor blir det en passiv løsning her.

    Designmessig, så synes jeg basskassene holder mål men jeg er ikke fullt så fornøyd med hvordan toppkassene framtrer - de blir litt for høye opp og bakover etter min smak. Derfor kommer det nok en alternativ løsning her etterhvert - kanskje med et litt mer fargerikt bidrag.

    Thohaug og jeg (dvs Thohaug) skal drodle litt med en aktiv toveisløsning mellom bunn- og toppkasse der jeg deler passivt internt i coaxen.

    Summa summarum så er jeg på en skala fra en til ti så pass fornøyd som en nier. Det har vært et artig prosjekt der jeg har fått effektivisert måten å produsere odde kabinett på ytterligere - det eneste jeg kan si å ha slitt med, er overgangen mellom kant- og flateved på MDF-platene. Kantene er ikke noe stort hæssel lenger, men overgangen skapte noen problem jeg ikke skjønner helt hvorfor oppstod.

    Det begynner nå å haste litt med ampene - begynner å få diverse Lofts-abstinenser, så til uka blir de i fokus. Hadde håpet å få det til den som gikk, men Biessen og det som skjedde rundt den, ble alt, alt for interessant. På mandag blir det innjustering og testkjøring uten materialer.

    Etter at jeg har gjort mitt med ampene, sikter jeg meg inn på å legge inn en soft-start på bassløsningen til modul-baflene. Tegninger er klare, elementer bestilt og sommerfuggellåsene skal bestilles fra Adam Hall.

    Ha en fin helg.

    BB
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Grattis BB, flott gjennomført, barskt og med potensiale til å låte veldig bra. Jeg liker den formgivningen. Nå gjenstår bare det vanskeligste 8)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jepp, Tytte.
    Men jeg har alliert meg med svært så skarpskodde skaller, så nå sitter jeg bare her og folder mine hender.
    Skal bli artig å få et mediumstort oppsett inn i livet igjen.

    Synd at jeg aldri har råd til å kjøpe noe ferdiglaget fra utlandet, tenker jeg iblant - det hadde vært enklere for oss alle.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn