Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Til de nye Kompaktingene ønsker jeg å se på å forenkle forsterkeri og striming. Veien kan være å gå om Anaview-moduler, Skvisboks og miniDSP i en eller annen utførelse.

    I dag har jeg noen Anaer, et-par-tre miniDSP og en Skvis liggende som godt kan gå inn i en framtidig en- eller toboksløsning. På grunn av liten bufring i miniDSP 2x4 og hva som kreves av fleksibilitet i forhold til gain i det digitale, bruker jeg 10x10 foreløpig og tenker da et fotavtrykk på forsterker/strømmeboksen som den store miniDSP-en og jeg kan kanskje tenke meg en framtidig løsning med alt samlet i én boks. Med de små miniDSP-modulene, blir dette saken uansett.

    PWR-ICE-modulene deres er også interessante, men siden denne enten gir alt for lite eller alt for mye gain, ser jeg ikke det som en ideell løsning foreløpig

    Her er en foreløpig idé-blooming - 4x500W/Gain 27,5 og 4x50W/Gain 20,6

    AnaDSP 1.jpg


    AnaDSP 2.jpg


    AnaDSP 3.jpg


    AnaDSP 4.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, gutter - dette er spennende for en som ikke akkurat fant opp loddebolten og ikke kan eller ikke vil forstå diagrammer vanskeligere enn tommestokken.

    Når sånne saker heller ikke utvikler mer varme enn åndedrettet og at det bare å plugge kjøpestrømmen rett på (så enkelt at selv JoHoo greier det, men sjettfisen OB ikke tør), så et i utgangspunktet jobben gjort.

    Lydmessig, så har jeg bare litt erfaring med disse platene men mye tyder jo på at de holder mål til i manges ører. At de er nesten komplett støyfrie, er jo absolutt ingen ulempe i lettdrevne høyttalersystem.

    Tror ikke man skal spise alt for mange kaneler for å bli tilfredsstilt - i alle fall om man ikke har et oppheng i hvadetnåmåttevære. Tross alt, så er det i høyttalerne man henter ut godlyden - disse er og blir det viktigste - det er her man må legge inn dollaren. Alt det andre mikkmakket kommer etterhvert - og det kan jo i seg selv være en artig reise. Forsterkerne betyr nix og nada relativt sett, bare tilpasningene mot gain i et aktivt system er gjort på en edruelig måte og noen andre generelle hygieniske faktorer er ivaretatt.

    Og igjen - om sus og brum er borte, er det meste løst - det er så forbannet lett å rote seg bort om man skal høre på gud og hvermansen.

    Har lagt ut denne før, men den har største gyldighet fremdeles - også for oss:
    https://www.youtube.com/watch?v=nfqEcG7EZMo

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er akkurat sånn vi løser problemer på jobben:) Problemet er som regel at jeg har tukla med det og ikke kan skylde på andre;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar, har du tukla?

    Har bedt om et pristilbud på dette i et forsøk på å gjøre det hele enda proffere:
    SUMMIT

    Noen som har vett og viten om denne protokollen?

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Var på Lydrommet før fuggeln feis i mårres.

    100 meter Mogami 2552 - signalkabel all over to be
    - både balansert og ubalansert. Ikke noe fint og flott, men holder den for NRK, så holder den for meg óg - Neutrik også.
    Ble så forferdelig lei de stive slangene - denne er så myk at den nesten er spiselig - deilig!
    OB har endelig landa.

    492.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Melding fra Bygdøy - småampene er i framdrift - knotete og jævlig rapporteres det
    - pluss at det sytes om en på grensen uheldig plassering av potmetret nært 230-Volten.

    Heldigvis er det bare på de små - på de store har jeg fått til maks avstand.

    493.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Knytter sammen noen løse ender, bokstavelig talt - ledninger er under konfeksjonering.

    494.jpg



    Neutrik-pluggene er en fryd å jobbe med - logisk oppbygget og flott materialkvalitet.
    Så gode loddeflater at det selv for en tulling som meg, ikke er en uoverkommelig oppgave. Konstruksjonen er helt proff - ikke noe jåleri i det hele tatt, bare ren funksjonalisme, ser det ut som. Det første bildet viser en litt overtemperert lodding, men etterhvert som dagen gikk, ble det bra.

    495.jpg



    Dagens klase - fantastisk med så myke tråder - hvorfor har jeg ikke gjort dette før?

    496.jpg


    Det som overrasket meg underveis, er materialkvaliteten på WBT-pluggene. Ordentlig bæsjemetall - hadde jeg kjøpt disse på nettet, hadde jeg ærlig og oppriktig trodd at jeg hadde blitt feika. Men disse er kjøpt over disk i hovedstaden, så det er ikke tilfellet. Heavy metal er nok ikke oppskriften på en god signaloverfører, men denne kvaliteten kommer jeg aldri til å bruke en krone en gang til på.

    Denne, derimot. tror jeg at jeg brukte en krone på. Ordentlig Jalla, men duverden så fint det er med et tredje eller fjerde hand og så mye, mye kaldere. Løp på Ebay og kjøp.

    497.jpg


    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Melding fra Bygdøy - småampene er i framdrift - knotete og jævlig rapporteres det
    - pluss at det sytes om en på grensen uheldig plassering av potmetret nært 230-Volten.

    Heldigvis er det bare på de små - på de store har jeg fått til maks avstand.

    Vis vedlegget 313247

    BB
    Fantastisk at dere klarer å gjøre noe så enkelt så komplisert. Ledlys, klippsensorer og hele sulamidos?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    Min feil - alltid noen sære innfall og ikke engang i Den Gode Lyds tjeneste - jåleri er vel ordet.
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fordelen med Neutrik RCA kontakter er at i motsetning til alle andre RCA kontakter, slipper jord sist, og dermed er det ufarlig å hotkoble....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, nesten ingenting er verre enn det grusomme sjokket når smellet kommer når man jobber i hørten og størten.
    Fjærbelastet kappe, slik du sier, som først treffer jord og sklir innover i pluggen og låser perfekt. Nydelig engeneering.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Siste nytt fra Bygdøy - ampene er ferdige og støyfrie - hentes i morgen.
    Odd slet med litt støy ei stund inntil han leste seg litt opp på litteraturen - en eller annen ekstrajording løste problemet.

    Han synes imidlertid at de største Anaview ALC1000-1300 leverer litt lite output ift de små ALC0100-2300.

    Noen som har delte erfaringer og kjenner til eventuell løsning?

    BB
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Output i form av W eller gain?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Johan;
    Er ikke sikker hvordan man definerer dette - like mye lyd av den lille som den store - begge ustrupet.
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er litt pussig da jeg ser at det er enorm forskjell i gain på de... Samme lydtrykk fra begge på samme element med like forutsetninger?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    ALC1000 har gain 33,5 - ALC0100 har 20
    - burde høres.
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Men du vet bedre når alt er kobla opp til sitt respektive bruk gjennom minidsp. Vanskelig å si før du begynner å balansere oppsettet ditt. Alc1000 skal på IB?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du har som alltid rett Johan, som Løvenskiold sikkert sier hver dag, rødmer og ser i gulvet.

    ALC1000 i IB-bassen, ALC1000 i mellombassen, ALC0100 i mellomtonen og ALC0100 i diskanten (når den måtte finne på å dukke opp).
    Jeg får være tålmodig...
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Iblant kødder det seg til med bildeopplastingen - prøver igjen

    Her er kablene så langt
    - noen flere og kortere til ditt og dakk blir det etterhvert når jeg klarer å rote fram flere plugger

    498.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Og så var ampene hjemme igjen....

    Odd hadde litt å si om plasseringen av greiene på baksiden, så det får jeg ta til etterretning ved neste korsvei.
    Det eneste som mangler nå, er noen usle trimmepotter for å få lysblinget i fronten på plass.

    Neste bygge blir en åtteanalers med alt hjertet kan begjære innebygget - så Odd, bare hold loddebolten varm

    499.jpg


    500.jpg


    501.jpg


    502.jpg


    503.jpg


    504.jpg


    505.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fikk tatt svennedommen på litt utstyr ila sen ettermiddag i går.

    Ampene ble koblet opp til en Skvisboks og De Små Røde med Supravox og Raal inni seg.

    Alt er veldig, veldig foreløpig, men så langt skuffer ikke de små i det hele tatt - heller tvert imot. Så inntil videre så har jeg trua på disse - masse kling og klang og komboen stikker ikke av på noen som helst måte, selv ved relativt godt påtrykk - faktisk fullt innimellom. I tillegg er de komplett støyfrie på disse høyttalerne og bare av den grunn, kommer det et pluss i margen - bestått så langt. Deeiiili med et potmeter bakpå til å styre inngangsnivået på disse - det skal jeg jammen legge opp til flere gnager!

    De store derimot, ALC1000, har jeg et litt mer avventende forhold til. Som før nevnt, mistenkte jeg at ut-nivået var betydelig lavere enn jeg kunne forvente og det stemmer desverre for meg.

    De små femtiwatterne yter effektmessig minst like mye som de store på fem hundre. Her antar jeg virkelig at det er en mismatch et eller annet sted - en jumper eller noe som står i en feil posisjon - eller noe annet uforståelig for en med fingra full avtrefis. At det i tillegg kommer litt sus i det lavere diskantområdet, er kanskje også en indikasjon på dette også. Mail er sendt til pusheren og jeg regner med å få litt støtte derfra når engelskmenna har fått børsta av seg skia og kommet seg innadørs og på jobb igjen.

    Mellombasshorna fikk også børsta av seg litt støv med fullrangelyd.

    Det jeg var mest spent på med disse, var om jeg kunne spore noen kabinettresonanser - om lemfeldigheter under bygginga nå skulle gjøres opp for med anger og tænders gnidsel. Så var heldigvis ikke tilfellet - helt kabinettdødt virker det som at burkarna er så langt. Det er tenkt ut en plan for sandfylling av kroppens hulrom, men det tror jeg ikke trengs med mindre luringen som skal hit, finner ut noe annet og går fullstendig i lås.

    Tolvtoms basser i fult firsprang kan aldri noen vakker opplevelse, men jeg fikk likevel kjent litt på trøkket jeg er ute etter. For de som har ligget våkne natt etter natt og engstet seg på mine vegne, kan jeg berolige med at jeg tror det kommer når filtrering, gain og frekvensstøtte både nedenfra og ikke minst både ovenfra er på plass. Dette tegner bra, men jeg er selvsagt spent på hvordan dette ender ift J-horna med femtentommere inni.

    J-horna tror jeg leverer uansett hva man serverer de, men det kan virke som at Inlow-konstruksjonen er litt mer finspist og skal tunes litt for å spille optimalt - for øvrig en tanke helt uten noen dypere forankring enn god nordnorsk og kledelig skepsis - må passe på å flashe litt av dette også for ikke å stå igjen helt æresløs om denne midbassgreia går i dass.

    Men jeg har trua!

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har trua eg og. Det viser seg at 1 ams 0100 er nok til å banke livskiten ut av mine 2x15 flh. Av gain trenger jeg kun 16dB for å matche toppene. Regner med at dine er hypersensitive også hvis parallellkobla?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hvordan ser gainregnestykket ut, JoHoo?
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Diskant 21dB
    mellomtone dempet analogt til 20-21
    midbasshorn 16
    subhorn 26dB ca etter demping
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    Da skal jeg spørre deg - absolutt ikke for egen del men for de støllene der ute som ikke har vett nok til å få full kontroll - om hvordan du beregner forsterkergainet utifratallenedine...

    Systemet ditt har altså topp følsomhet i mellombassen - det setter grunnlinja for gainbehovet videre, til mellomtone med dempninga (hvorfor dempning, forresten (tipper at svaret er at du allerede har en forsterker du ønsker å bruke)?) og diskanten har 5 dB mindre følsomhet enn MB og til slutt, de fæle basstårna dine har 10 dB lavere følsomhet enn mellombassen?

    Er det slik det fungerer?

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Smart du! Jepp på mellomtonen har jeg en forsterker som har ballegrep på meg. Den har mye gain og må dempes. Basstårna tynes maks ned i ulf og er dermed mindre følsomme enn midbassen ja. Da får jeg utnyttet all gain som holton byr på.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Makes sense - du er en luring, du også, Johan - vi er to luringer, vi to.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    RoDa;
    Jeg låg modell for den - ikke girl - boy.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nu jâklar - en svenske!
    Ikke sikkert alt er oppe innen kjøttkakene serveres, men kjenner jeg deg rett, så slipper jeg i allefall mer mas mens du spiser?
    Si fira når du vil ha bedekking.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Denne opplastingsfunksjonen suger alltime - prøver igjen.....

    Noe skal ut - hva skal inn?

    506.jpg


    507.jpg


    508.jpg


    509.jpg


    510.jpg


    511.jpg


    512.jpg


    513.jpg


    514.jpg


    515.jpg


    516.jpg


    517.jpg


    518.jpg


    519.jpg


    520.jpg


    521.jpg


    522.jpg


    523.jpg


    524.jpg


    525.jpg


    526.jpg


    527.jpg


    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Super-eliptisk oblat speroide?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn