Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Vinkelproblemet er vel litt forskjellig etter hvor langt nord i landet man bor.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    På min enebolig vil det koste ca. 150 000 kr med solceller (etter Enovastøtte), og disse beregnes å kunne produsere i underkant av 6000 kWh / år.
    Jeg skal være temmelig kreativ med kalkulatoren + heldig med været, før det blir et lønnsomt regnestykke. Jeg synes det er leit, jeg skulle gjerne hatt solceller, men en nedbetalingstid mer enn 10 år er helt uaktuelt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På min enebolig vil det koste ca. 150 000 kr med solceller (etter Enovastøtte), og disse beregnes å kunne produsere i underkant av 6000 kWh / år.
    Jeg skal være temmelig kreativ med kalkulatoren + heldig med været, før det blir et lønnsomt regnestykke. Jeg synes det er leit, jeg skulle gjerne hatt solceller, men en nedbetalingstid mer enn 10 år er helt uaktuelt.
    Dette avhenger jo helt og holdent av hva man tror strømprisen blir.
    Jeg har med jevne mellomrom fått pristilbud fra Otovo - og det blir dyrere og dyrere for hver gang.
    Dagens tilbud er et anlegg på 40 paneler som vil levere 12,5kWh i året og koste meg 30 000,-/ i leasing pr år (Og det er etter at subsidier er trukket fra).
    Og dette skal jeg vistnok spare mellom 600 og 800 000,- på hvis jeg installerer.
    Det er vel tett på svindel og legge til grunn 2,-/kWh med 2,6% prisøkning hver år i 30 år.

    Men om man kjøper paneler fra nett/grossist - og setter de opp selv - så begynner det vel å bli lønnsomt. Ikke noen gullgruve, men såpass bra at det kan være interessant.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Dette avhenger jo helt og holdent av hva man tror strømprisen blir.
    Jeg har med jevne mellomrom fått pristilbud fra Otovo - og det blir dyrere og dyrere for hver gang.

    Men om man kjøper paneler fra nett/grossist - og setter de opp selv - så begynner det vel å bli lønnsomt. Ikke noen gullgruve, men såpass bra at det kan være interessant.
    Så lenge vi har strømstøtteordninger, er det lite sannsynlig at prisen tar helt av for husholdningene. Årlig strømregning beløper seg til noenog20 tusen, alt inkl., og det er aller dyrest når panelene ligger under en halvmeter snø. Så selv om de betaler seg med 7000,- / år, vil det ta 21 år før de er nedbetalt, og da er det på tide å bytte dem inn, uansett.
    Voluto hevder sin vindmølle nedbetalt på ca. 5 år, så om det er sant, så er det jo betydelig mer interessant.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    Vinkelproblemet er vel litt forskjellig etter hvor langt nord i landet man bor.
    Selvsagt, men det er det enkelt å ta hensyn til, og helling er påkrevd i store deler av landet. En annen faktor er temperatur, lavere temperatur gir høyere effekt, og i tillegg kommer antall soltimer. Om vinteren få, men utover året mange.
    Det er en grunn til at grønnsaker vokser seg store og gode langt i nord, men prisen er én vekstperiode.

    Otovo forteller mye om disse faktorene her:


    Den optimale innfallsvinkelen for best effektivitet i Norge avhenger av takhellingen. I Norge har et tak en gjennomsnittlig skråning på mellom 15 til 40 grader. Det som regnes som "normal skråning" er et tak som skråner mellom 5 og 35 grader.

    Tre kategorier av takskråninger i Norge
    1. 0-5 °, solcellepanelene installeres med en helling på 10 grader på disse takene.
    2. 5-35 °, normal skråning
    3. 35 °, bratt / skråtak

    I Sør-Norge anses den optimale skråningen være 35-45 grader for at solcellene skal kunne generere mest strøm gjennom året.

    Hvilken kategori taket ditt tilhører, påvirker også installasjonskostnaden. Dette er noe solcelleinstallatøren tar hensyn til når tilbudet blir opprettet.


    Ekstremt høye temperaturer fører dermed til energitap. Dette er grunnen til at et solcelleanlegg i Sahara fungerer dårligere enn solceller i Norge, selv om det selvfølgelig er mer solstråling i Sahara. Her er det viktig å finne en balanse mellom solstråling og temperatur. I Norge har vi en god balanse!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Ekstremt høye temperaturer fører dermed til energitap. Dette er grunnen til at et solcelleanlegg i Sahara fungerer dårligere enn solceller i Norge, selv om det selvfølgelig er mer solstråling i Sahara. Her er det viktig å finne en balanse mellom solstråling og temperatur. I Norge har vi en god balanse!
    Helt klart et godt poeng, og i Sahara kan det være en bedre modell å benytte solparaboler som varmer opp en stor masse salt gjennom dagen, til temperaturer 300 - 500 C, og la dette drive dampturbiner også gjennom natten. Selvsagt ikke problemfritt, det heller, men energien er temmelig forutsigbar i Sahara, i det minste.

    Ellers er det åpenbare poenger med å benytte solceller på låvetak, ettersom gårdsbruk har begrenset glede av strømstøtte, samt har større anlegg enn bolighus. Der kan man greit regne seg fram til en akseptabel nedbetalingstid, mens for bolighus er det tilnærmet umulig, i alle fall så lenge det ligger snø på panelene fra november til april. I dag har det hittil kommet ca. 20 cm, 10 til er underveis. Solcellene er 100% ubrukelige.

    1679040532055.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.962
    Antall liker
    11.373
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ble installert solceller på flytårn og tak i Longyearbyen allerede for 5 år siden.... i tillegg bruker og planlegger Telenor Svabard anlegg, og Hurtigruten har prosjekter på gang der oppe...

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.534
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette er kjent men var nytt for meg

    Store Wind and Solar Power as Heat in Sand
    Our novel solution enables the up-scaling of solar or wind energy to up to 100% of your heating and electricity demand. The core of our solution is our patented high-temperature large scale heat storage.


    WE USE REALLY, REALLY HOT SAND AS THE STORAGE MEDIUM
    We convert electricity to heat, and store it for later use. We use sand as the storage medium, which leads to safe operation and a natural balance in the storage cycle. Additionally, sand is a cheap and abundant material, which can be heated up to 1000 °C and even higher.
    Inside the sand we build our heat transfer system that enables effective energy transportation to and from the storage. Proper insulation between the storage and environment ensures long storing period, up to months, with minimal heat losses.
    The size of our storages varies from tens to thousands of cubic meters. It is possible to locate the storage underground, reserving minimal space from the often highly valued square meters in construction sites.
    CLEAN ENERGY WITH MINIMUM EMISSIONS
    CO2 emissions of our heat storage are embedded emissions from construction materials and from the construction phase. As these embedded emissions of the PNE heat storage are minor, the emissions of produced heat result mostly from the source of electricity.
    It can be said that the heat taken from our storage is as clean as was the electricity fed into the storage.
    ENERGY SYSTEMS TO MEET CUSTOMER NEEDS
    Heat storage is always a part of an energy system, would it be either a heating network of a single building, a large district heating network or a self-contained electricity and heating system of a factory or even an island.
    We are currently focusing on two products. At the moment we can offer a heat storage system with 2 MW heating power with a capacity of 300 MWh or 10 MW heating power with a capacity of 1000 MWh. Our heat storage system is scalable for many different purposes and we will expand the product range in the future.
    Our storages are designed based on simulations using COMSOL Multiphysics software. We design our systems using 3-D transient heat transport models and with real-life input and output data.
    VALIDATED TECHNOLOGY
    We designed and build our first commercial sand-based heat storage to Vatajankoski, an energy utility based in Western Finland. It will provide heat for Vatajankoski’s district heating network in Kankaanpää, Finland. The storage has 100 kW heating power and 8 MWh capacity. The full-scale utilization of the storage will begin during the year 2022.
    We also have a 3 MWh running test pilot in Hiedanranta, Tampere. It is connected to a local district heating grid and it provides heat for a couple of buildings. The pilot enables testing, validation and optimization of the heat storage solution. In the pilot, the energy is partly from a 100 square meter solar panel array and partly from the electric grid.
    Polar Night Energy’s sand-based heat storages are available for purchase. Don’t hesitate to ask a quote for your heat storage!



    Technology — Polar Night Energy
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    934
    Skjermbilde 2023-03-28 kl. 21.19.18.png

    De har ikke produsert et eneste batteri ennå og planlegger stor batterifabrikk i USA også.
    Virker som lønnsutbetalinger sitter løst.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fenomenalt mye bløff i "Det grønne skiftet". Tilkarringsindustri er et godt ord. Næringslivets evne til å se på offentlige tilskuddsmidler som honorarer, lønnstilskudd og overføringer til "ledelse" og "styre" er uovertruffen innen såkalt "grønn bærekraft.


    På annet hold:

    Jau, jau. Stavanger får skynda på med barrieren de planlegger å bygge.

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.962
    Antall liker
    11.373
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Tilkarring" er vel grunnlaget for mye av vindindustrien, hvor første ledd baserer seg på en betydelig grad av offentlig støtte... når prosjektet er i gang, med en betydelig verdiøkning, blir det solgt videre, og de første aksjonærene innkasserer betydelig gevinst. Så gjentar dette seg et par ganger, før det ender med et eierselskap i et eller annet skatteparadis.... "Grønt skifte" og "Grønne verdier" meg både her og der... "Grønne sertifikater" har vel egentlig vært humbug fra dag 1..

    Forøvrig leste jeg nettopp at Enova hadde innvilget 230 mill i støtte til et eller annet industriselskap... Nå er det vel slik at inntektene til Enova i stor grad kommer fra avgiften som betales av private husholdninger.... Klare ikke å finne igjen hva prosjektet gikk ut på ....
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    934
    Det jeg postet over, setter det Grønne skifte i et dårlig lys og slike publikasjoner er skadelig for saken, spesielt for de mange som ikke har tatt klima-varsler på alvor ennå.

    Dette er et annet eksempel: Av-ising av propellblader på et stort antall vindturbiner med helikopter hvor glycol eller annet stoff går rett i naturen. Skjermbilde 2023-03-28 kl. 21.07.03.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    må ikke kle av det grønne skiftet nå slik at man ser hvor stor bløff det egentlig er.
    Og vi skal selvfølgelig betale for det, både i form av skatter og avgifter, men også i form av mindre frihet og gjerne mindre viktige proteiner fra kjøtt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.919
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg postet over, setter det Grønne skifte i et dårlig lys og slike publikasjoner er skadelig for saken, spesielt for de mange som ikke har tatt klima-varsler på alvor ennå.

    Dette er et annet eksempel: Av-ising av propellblader på et stort antall vindturbiner med helikopter hvor glycol eller annet stoff går rett i naturen.
    Nå skal vi ikke gjøre saken værre enn den er.

    Det aktuelle bildet er ikke fra avising med glykol.

    Det er fra et testforsøk i 2014/15 med avising med varmvann vha høytrykksspyler. Turbinen ble stoppet for å få generert ekstra my is først. Turbinene er som regel ustyrt med systemer for å avise bladene vha varmluft.

    Johan-Kr
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    934
    ^Det var beroligende. Funker det med varmluft, stort sett?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.919
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok fremdeles en rest-risiko for iskast fra trubinbladene.

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.141
    Antall liker
    9.469
    Også i Dagbladet da, attpåtil. Nå går virkelig verden til hundene.
    Fortsetter under bildet: "Myndighetene har måttet fjerne fisken for å stoppe dem fra å råtne"
    Altså fisken hadde begynt å råtne. Skummelt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter under bildet: "Myndighetene har måttet fjerne fisken for å stoppe dem fra å råtne"
    Altså fisken hadde begynt å råtne. Skummelt.
    Vel, når det handler om såpass mange er det, i det minste, ubehagelig, og potensielt også en smittekilde.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fascinert av hvor avslappede folk flest er. Denne eksplosjonen går altfor langsomt, men det smeller som faen, om man følger med.

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Mulig vi kan få gjort noe med tempoet, men retningen er satt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skal vi løpe rundt å ha panikk da eller?
    Går det ikke til helvette med det ene så går det til helvette med det andre.
    Er nok Sundt å ha et avslappet forhold til det du ikke kan kontrollere.
    Bedre å sørge for at vi ivaretar individuell frihet og sørger for minst mulig overvåking
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    4.990
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Skal vi løpe rundt å ha panikk da eller?
    Går det ikke til helvette med det ene så går det til helvette med det andre.
    Er nok Sundt å ha et avslappet forhold til det du ikke kan kontrollere.
    Bedre å sørge for at vi ivaretar individuell frihet og sørger for minst mulig overvåking
    Jeg tror litt av poenget vel er det motsatte - at summen av at hver eneste en av oss tar litt mer ansvar VIL monne en hel del.
    Og er det noe menneskeheten har bevist ettertrykkelig, så er det vel at full individuell frihet er noe vi ikke er i stand til å forvalte så alt for godt 😜
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De fleste tar jo ansvar, men det er begrenset hva man som forbruker kan gjøre.
    Sånn helt konkret, hva kan "alle" gjøre i klimakampen som monner utover droppe feriereiser, kjøre og forbruke minst mulig?
    Det er ikke lett skal jeg si deg.
    Helt konkret måtte jeg bruke 4liter bensin i dag for å gi bort ting som var for fint til å kastes.
    Kanskje det hadde vært bedre å kaste det i skråningen for å slippe co2 utslippet på noen kg?
    Jeg prøvde å kombinere med andre ærend for å unngå mere forbruk enn vanlig
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.534
    Torget vurderinger
    4
    Er det hold i dette?

    Maarten van Andel
    Maarten van AndelMaarten van Andel• 2nd• 2ndAuthor and consultant in renewable energy and sustainabilityAuthor and consultant in renewable energy and sustainability
    8h • Edited • 8h • Edited •

    Follow
    #northsea COVERED WITH 30,000 #windturbines
    European leaders have decided in Oostende to install 300 gigawatt #windpower in the North Sea. That implies building THREE WIND TURBINES PER DAY for the coming 27 years, 30,000 wind turbines in total according to professor Gerard van Bussel of Delft University of Technology. And, with an average lifetime of 25 years, we must after 2050 continue to build at this rate until eternity. I conclude again that this is again a megalomaniac undoable #energy plan, with disastrous environmental damage.

    “A lot of research is still required into the environmental effects and influences on birds and fish.” I add to this all marine mollusks and crustaceans, who will witness 27 years of pounding noise and seabed disturbance from foundation works. “It is already known that #offshorewindpower is very harmful to mammals such as seals and porpoises.” There is however no Environmental Effect Report (MER) yet. The Dutch State’s official information says that “The MER is an aid for decision making, ensuring full priority for environmental effects.” This did not happen in Oostende. Those 30,000 wind turbines have been decided on with partly unknown and partly known harmful environmental effects.

    Birds will no longer be able fly across the North Sea without encountering thousands of wind turbines as high as the #eiffeltower. Those wind turbines will often stand idle anyway, in calm weather but also with strong winds. 300 gigawatt is 6 times the present average #electricity consumption of UK and NL together. We will never be able to store all that, since we have as yet hardly any technology and infrastructure for it.
    Activate to view larger image,
    map

    Activate to view larger image,
    • like
      insightful
      support
      32André Wakker, Ph.D. and 31 others
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    934
    Jeg konstaterer med det jeg leser at olje-alderen er ikke forbi. Exxon med rekordoverskudd. Det skal letes og borres og utvinnes i årevis fremover, ikke bare på norsk sokkel men også på andre deler av kloden.
    Kursen på oljerelaterte aksjer har steget de siste årene, før ei lita pause men er spådd en lys en fremtid.
    Klima endring har tungt for å trenge inn mange steder, selv om innsikten ikke er mangelvare.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje noen har regnet på hvor mye olje vi trenger for å gjennomføre det grønne skiftet
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    In 1976, the University of California, Berkeley, published an essay that Carlo M. Cipolla, a professor of economic history wrote, which outlines the fundamental laws of a force he thought was human’s greatest existential threat: stupidity.


    Law 1: Always, and inevitably, everyone underestimates the number of stupid individuals in circulation.
    Cipolla wrote that you are invariably low-balling the total of idiots, because it doesn’t matter how many idiots you think you are surrounded by, there is always more. The reasoning for this is because of the biased assumptions that people link intelligent people with job title, education level, or other traits that are believed to be exclusive of stupidity. This links us to Law 2.

    Law 2: The probability that a certain person is stupid is independent of any other characteristic of that person.
    Cipolla believes that across all populations, stupidity is a variable that remains constant. Whether it is gender, nationality, race, educational level or income, they all possess a percentage of stupid people. This means there are stupid university professors and stupid people in the UN General Assembly. In every nation on earth there are stupid people, but it is impossible to put a number to it; and if you do, you are violating the first law.

    Law 3: Stupid people cause losses to other people or to a group of people while themselves deriving no gain and even possibly incurring losses.
    This is the Golden Law of stupidity according to Cipolla. A person who causes a problem for others without a clear beneficial outcome for themselves is apparently stupid. Cipolla says there are three other phenotypes that co-exist alongside stupidity.


    • Intelligent People – Actions benefit both parties
    • Bandit – Action benefits themselves at another’s expense
    • Helpless People – Actions enrich others experience at their own expense
    • Stupid People – A person who causes problems for others with no self benefit
    The non-stupid are an inconsistent and flawed bunch of people. At times they act intelligently but sometimes we are selfish bandits that benefit at others expense, or act helplessly and are taken advantage of by others. However, the stupid in comparison are built of consistency and will act like an idiot at all times, and this is what Cipolla believes makes stupid people so dangerous.

    Cipolla explains:

    “Essentially stupid people are dangerous and damaging because reasonable people find it difficult to imagine and understand unreasonable behaviour. An intelligent person may understand the logic of a bandit. The bandit’s actions follow a pattern of rationality: nasty rationality, if you like, but still rationality. The bandit wants a plus on his account, and he will produce his plus by causing a minus to appear on your account. All this is bad, but it is rational and if you are rational you can predict it. You can foresee a bandit’s actions, and often can build up your defences.

    With a stupid person all this is absolutely impossible as explained by the Third Basic Law. A stupid creature will harass you for no reason, for no advantage, without any plan or scheme and at the most improbable times and places. You have no rational way of telling if, when, how and why the stupid creature attacks. When confronted with a stupid individual you are completely at their mercy.”


    Law 4: Non-stupid people always underestimate the damaging power of stupid individuals.
    The costly mistake that we make is that we underestimate the stupid, and that can lead us into our own demise.

    Law 5: A stupid person is the most dangerous type of person.
    The fact is, a stupid person is more dangerous than even a bandit. The reasoning behind this is that stupid people can bring a society toppling down due to their indecisive and destructive symbiotic outcomes.

    Societies that fall under the mercy of the stupid are those that have an equal amount of stupid people and successful ones, but will also have a high percentage of helpless people. This is where they damage not only themselves and others, but according to Cipolla, will also lead the whole society on a downward spiral.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn