Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det blir bra når man får transparens på utslipp, nå blir det vel snart krav om scope 3 utslippsdokumentering og da kan man få transparens på tvers av verdikjedene.
    Får bare håpe dette holder seg fri for korrupsjon og manipulering.
    Da kan forbrukere og bedrifter ta fornuftige valg basert på sine verdier (kvalitet, miljø, pris osv)

    Det som er skummelt er når kvote kravene kommer, da kveler du effektivt bedriftene og de må redusere produksjon og eller investere i nytt materiell, begge betyr massive prisøkninger.
    Når kvotene krymper så kan du fort ende opp med at alle (og de fattigste mest) må betale for gildet, litt som man ser i dag etter pandemien.
    Vi kan også fort ende opp i situasjoner der klasseskille blir om du har råd til klimakvoter eller ikke. Allerede i dag er så mange hundre millioner som lever marginalt, hvordan blir dette når ytterligere mange hundre millioner blir presset ut.

    Dersom dette virkelig er så alvorlig så er det vel litt rart at våre "beste" (de folkevalgte) ikke tar dette på alvor.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.243
    Antall liker
    5.205
    Mener du at dette er et faglig, naturvitenskapelig spørsmål? Ja eller nei. <--Usikker på hva du spør om her, klimaforskning havner vel under kategorien naturvitenskap.
    Det jeg spurte om var vel om du anser dette (altså global oppvarming) som noe man vet at skjer eller noe man tror at skjer. Et naturvitenskapelig spørsmål er et spørsmål man kan utlede et svar på gjennom vitenskapelige metoder. Altså er det implisitt at det er ett riktig svar eller én realitet å forholde seg til, og at man kan sette to streker under svaret når det er vitenskapelig bevist. "Er jorden rund?" er et naturvitenskapelig spørsmål mens "Er Støre en fjott?" ikke er et naturvitenskapelig spørsmål.

    Hvis ja til spørsmål 1: Har du faglig kompetanse på området og kan du trekke gode, faglige konklusjoner om hva som er grunnen til forandringene? <-- jeg har ikke studert naturvitenskap. (1) Min store kjepphest er at man har ropt ulv ulv i så mange år og jorden skulle gått til helvette flere ganger allerede. I et så alvorlig tema så må man håndtere det annerledes, skape tillit og trygghet til at vi faktisk vet hva som skjer. (2) I tillegg er det stor splid innad i miljøene og det forteller meg at vitenskapen ikke er klar. (3) Hvorfor skal vi da fundamentalt forandre verden på en tidshorisont på få ti-år. I tillegg finnes det så mange andre saker som brenner mer.
    (4) Et annet moment er at jeg ikke sett en eneste av disse ekspertene som praktiserer det de lærer, dersom ikke de selv tror nok på det sier til å gjøre endringer og gå foran som et godt eksempel, hvorfor skal alle andre. Jeg ville aldri tatt imot kostholdråd fra en som åpenbart lever på junkfood feks.
    1. Det er vel ikke så ofte man har stått ovenfor noe sivilisasjonstruende. Atomvåpen er en ting hvor man ropte opp om at verden kan gå under. Det har gjort at man har fått på plass ikkespredningsavtaler og det har ikke blitt brukt atomvåpen i krig siden andre verdenskrig. Ozonlaget er en annen ting hvor man snakket om at siviisasjonen var truet. Det gjorde at man fikk på plass avtaler mot uslipp av og forbud mot bruk av CFC-gasser. Ut over dette kommer jeg ikke på så mange andre ting man har snakket om som sivilisasjonstruende, så hva er det du sikter til?

    2. Hvor har du det fra at det er stor splid innad i de klimafaglige miljøene? Alle jeg har snakket med eller hørt fra som har klima som fagfelt sier at det er mer eller mindre unison enighet om hva som foregår og hva som er årsakene til det. Det eneste som har overrasket dem er vel at endringene skjer enda fortere enn modellene har forutsett.

    3. Å begrense utslipp handler om å forhindre at verden fundamentalt forandres på en tidshorisont på (relativt) få tiår. Klimamodellene anslår at ganske store deler av planeten blir ubeboelig for mennesker om 50-100 år dersom utslippene fortsetter med samme takt som i dag. Og det bor i dag flere milliarder mennesker i disse områdene som da må flyttes på. Dette vil garantert forandre verden på en ganske fundamental måte.

    4. Igjen vet jeg ikke hvem du snakker om. Fageksperter på klima gir ikke livsstilsråd, de forteller hva som vil skje med atmosfæren dersom vi fortsetter å pumpe den full av CO2 som vi gjør i dag. Så er det opp til politikerne å finne løsninger på det. Og at politikerne prøver å "forkynne" livsstilsendringer er jo helt i henhold til ditt politiske grunnsyn, hvor du mener at ting skal gjennomføres gjennom frivillighet. Hvis man skal gjennomføre endringer via frivillighet så må man nødvendigvis prøve å få folk til å endre vanene sine frivillig. Men det er jo naivt å tro at veldig inngripende systemendringer kommer til kun gjennom frivillighet, så at det også vil bli mer og mer bruk av tvang og forbud er gitt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg spurte om var vel om du anser dette (altså global oppvarming) som noe man vet at skjer eller noe man tror at skjer. Et naturvitenskapelig spørsmål er et spørsmål man kan utlede et svar på gjennom vitenskapelige metoder. Altså er det implisitt at det er ett riktig svar eller én realitet å forholde seg til, og at man kan sette to streker under svaret når det er vitenskapelig bevist. "Er jorden rund?" er et naturvitenskapelig spørsmål mens "Er Støre en fjott?" ikke er et naturvitenskapelig spørsmål.



    1. Det er vel ikke så ofte man har stått ovenfor noe sivilisasjonstruende. Atomvåpen er en ting hvor man ropte opp om at verden kan gå under. Det har gjort at man har fått på plass ikkespredningsavtaler og det har ikke blitt brukt atomvåpen i krig siden andre verdenskrig. Ozonlaget er en annen ting hvor man snakket om at siviisasjonen var truet. Det gjorde at man fikk på plass avtaler mot uslipp av og forbud mot bruk av CFC-gasser. Ut over dette kommer jeg ikke på så mange andre ting man har snakket om som sivilisasjonstruende, så hva er det du sikter til?

    2. Hvor har du det fra at det er stor splid innad i de klimafaglige miljøene? Alle jeg har snakket med eller hørt fra som har klima som fagfelt sier at det er mer eller mindre unison enighet om hva som foregår og hva som er årsakene til det. Det eneste som har overrasket dem er vel at endringene skjer enda fortere enn modellene har forutsett.

    3. Å begrense utslipp handler om å forhindre at verden fundamentalt forandres på en tidshorisont på (relativt) få tiår. Klimamodellene anslår at ganske store deler av planeten blir ubeboelig for mennesker om 50-100 år dersom utslippene fortsetter med samme takt som i dag. Og det bor i dag flere milliarder mennesker i disse områdene som da må flyttes på. Dette vil garantert forandre verden på en ganske fundamental måte.

    4. Igjen vet jeg ikke hvem du snakker om. Fageksperter på klima gir ikke livsstilsråd, de forteller hva som vil skje med atmosfæren dersom vi fortsetter å pumpe den full av CO2 som vi gjør i dag. Så er det opp til politikerne å finne løsninger på det. Og at politikerne prøver å "forkynne" livsstilsendringer er jo helt i henhold til ditt politiske grunnsyn, hvor du mener at ting skal gjennomføres gjennom frivillighet. Hvis man skal gjennomføre endringer via frivillighet så må man nødvendigvis prøve å få folk til å endre vanene sine frivillig. Men det er jo naivt å tro at veldig inngripende systemendringer kommer til kun gjennom frivillighet, så at det også vil bli mer og mer bruk av tvang og forbud er gitt.
    Takker for at du gidder.

    Jeg vet ikke i hvilken utstrekning det vil komme tvang og forbud innenfor dagens politiske rammer. I boken med den festlige tittelen "Learning to die in the Anthropocene", skriver Roy Scranton at en regjeringssjef som forsøker å innføre de påbudene og innstrammingene som trengs vil bli stemt ut av maktposisjon minst ved neste valg og muligens bli avsatt før.

    I boken "A world made by hand", som er fiksjon, beskriver James Howard Kunstler hva som skjer med en som sniker seg til å bruke en forbrenningsmotor i det skjulte, for å lette gårdsarbeidet. Handlingen er lagt et stykke inn i fremtiden, etter at verden har fått kjenne godt på hva vi skal gjennom, og det er blitt tabu å bruke bensin, diesel, osv.
    Synderen oppdages og aksepterer dødsstraffen han idømmes. Kunstler mener det nok som stoff til ettertanke - forbrenningsmotorer har gjort det veldig lett å utføre arbeid, ulempen er at de kom med en pris som vi nå dømmer ettertiden til å betale.

    Dr. Bass er en skrulling på området og fortjener egentlig ikke et svar. Når oljeselskapene han så innbitt forsvarer selv viser til egen forskning på området, selv viser til behovet for nedtrapping og selv aksepterer klimaforskningens konklusjoner, blir det litt rart med slike som står utenfor hovedkvarteret til Big Oil og roper at klimaforskerne tar feil.

    Fra Roy Scrantons Learning to die in the Anthropocene. Vi står overfor et "wicked problem".

    image1.PNG
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Det er i utgangspunktet vanskelig å ikke ha fotavtrykk på klimaet. Det har man omtrent ved bare å være til. Slik sett er det å lage få eller ingen unger det mest effektive man kan gjøre
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det kan komme til å ta litt tid før MDGs kandidater får mulige velgere over fra dette til å snakke om klima og miljø.

    Jeg har selv hatt en del moro med å be folk som ivrer for interseksjonalitet om å definere begrepet. Det kommer mange bud, for å si det mildt.


    Skjermbilde 2023-05-12 kl. 20.13.16.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å påstå at MDG gjør det enkelt for seg selv også i det videre.

    Tillegg:
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å påstå at MDG gjør det enkelt for seg selv også i det videre.

    Tillegg:
    Vi skal bygge et hus, men først må vi bli enige om bestikket vi skal kjøpe inn og fargen på denne veggen på badet. Er bestikket for truende? Og hva med fargen, kan vi finne en som er mer kjønnsnøytral?

    Det blir så som så med husbyggingen. Men mange fine diskusjoner.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Intressant


    Stefanie’s profile photo

    #energy
    • following
    2d • Post from Stefanie Jankowski


    Eleven gas turbines of 34 MW each, a maximum start-up time of 25 minutes - RWE´s gas turbine power plant in Biblis has been built for rapid deployment at short-notice to ensure grid stability. It´s an investment in the energy system of the future and an important factor for a #sustainable expansion of the electricity market with #renewable #energy. Very impressive project of #TeamRWE.
    Activate to view larger image,
    No alternative text description for this image
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes denne var interessant. Kanskje kan det gi et nytt spinn på atom-debatten.

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Jepp og det er bra å se at noen forstår utfordringene...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Registrerer at klimadottene har sluttet å vedde på at temp-utviklingen kommer til å snu til kaldere vær. Selv her inne ble vi fortalt at snart ville det bli mye kaldere, istider og mer til.

    Sikkert smart å være litt avventende nå.

    IMG_2336.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    På tide å planlegge et passende avskjedsselskap for +1.5C, som bør avholdes i løpet av året, og begynne å tenke så smått på festen for +2.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og NTB skriver:
    Den franske miljøministeren tror det er realistisk at landet får en temperaturøkning på 4 grader celsius i løpet av dette århundret.
    Miljøminister Christophe Béchu sier til den franske avisen Le Journal du Dimanche at regjeringen hans ikke lenger stoler på at den globale oppvarmingen kan begrenses til 1,5 grader celsius innen 2100.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Og NTB skriver:
    Den franske miljøministeren tror det er realistisk at landet får en temperaturøkning på 4 grader celsius i løpet av dette århundret.
    Miljøminister Christophe Béchu sier til den franske avisen Le Journal du Dimanche at regjeringen hans ikke lenger stoler på at den globale oppvarmingen kan begrenses til 1,5 grader celsius innen 2100.

    1,5ºC var et påfunn. Atmosfæren var allerede tilstrekkelig ladet til at det kun var oppnåelig med ekstreme og globale intervensjoner og rasjoneringer. Klimaforskere som kritiserte politikerne som satte målet ble ignorert, mens andre klimaforskere mente at målet, i det minste, ville føre til økt innsats, så man kanskje slapp konsekvensene av utslippsbanen vi er på nå: Business As Usual.

    4ºC innen utgangen av dette århundret forutsetter vel tilbakekoblinger som økt utslipp av metan fra Arktisk tundra og metanhydrat (metanholdig is). 1,5ºC snart er ille nok - og oppvarmingen er større allerede, her i nord. 1,5ºC er globalt snitt.

    – Med mindre hele verden intensiverer innsatsen for å kutte utslippene ytterligere, er vi på vei mot en global oppvarming på mellom 2,8 og 3,2 grader i gjennomsnitt. Det betyr 4 grader for Frankrike fordi Europa varmes opp raskt, sier Béchu til avisen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håpte i det lengste at jeg skulle daue før det ble ordentlig ille, men nå tror jeg heller at pensjonisttilværelsen kan bli årntli, årntli kjip.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Yes stemmer, vinteren var jo kort og varm.
    Jeg merker jo at du har en temmelig uklar oppfatning av forskjellen på vær og klima. I Norge hadde vi i år en relativt kald og relativt lang vinter, men ettersom den globale temperaturen er stigende, og spesielt på den nordlige halvkulen, vil det uvegerlig komme til å bety at varmen befant seg et annet sted. Det har vært satt en lang rekke ubehagelige varmerekorder i vinter, ikke i et lite land nær deg, men i en del andre land noe lenger unna.
    En del av pakka med mer energi i sving, er nødvendigvis større utslag i alle retninger. Det finnes fortsatt en del kulde magasinert rundt omkring, og den blir ikke borte sånn over natta. Men med stadig mer varme (eller energi, om du vil) tilgjengelig, vil værfenomener bli villere og mer uforutsigbare. Eksakt slik vi ser i disse dager.
    Det er elementært, faktisk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hallo
    Jeg vet det, men er bare så lei alt gnålet. Blir som med trump, side opp og side ned over hvor fælt det er.
    At klimaet endrer seg er ikke noe nyhet. Akkurat som at trump er en dust.
    Allikevel er det hundre artikler hver dag

    Og hvilken nyhetsverdi gir det oss nordmenn at det er varmt et annet sted når vi snør inne.

    Med alt det pisseriet vi blir presentert for hver dag kommer klima og miljøsaker til å bli vannet ut og miste fokus fordi folk blir så uendelig lei gnålet.
    Ingen forandring og myndighetene må til med mer tyrraniske metoder for å action.
    Er det det vi vil?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    At du er lei "gnålet", er jo et problem du har helt privat, og må finne en måte å løse det på. Å late som om verdens mest akutte problemer ikke finnes, og derfor holder vi kjeft om dem, er en temmelig usikker strategi. Åpenbart er det mange som ikke har innsett problemene enda, til tross for alt "gnålet".
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel heller slik at flere og flere skjønner tegningen, heller enn at flere og flere blir lei. Dessverre langt fra mange nok og fort nok, gitt at vi forlengst er på heftig overtid og fremdeles milevis fra å ha gjort noe som monner det aller minste. At noen nolduser er lei gnålet fordi de ikke skjønner eller vil ta inn over seg problematikken er det aller, aller, aller minste problemet oppi det hele.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gjør mye for klimaet jeg, faktisk mer enn de fleste. Det største offeret er vel kanskje valget med ikke å få barn.
    Hadde det vært en mulighet å få nyheter og internett vasket for støy som klima, trump og ellers saker som strengt talt ikke er nyheter lenger så hadde jeg vært en lykkelig mann.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Bassern ,en grei måte å minske gnålet og støyen på kan jo være å holde seg unna denne tråden og andre. Det er mange tråder her på Håeffess jeg ikke gidder å bry meg med. Det virker.

    Dr.E
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Godt forslag, og det hjelper her på forumet.
    Men prøv å les nettaviser, i tillegg er jo titlene ofte laget for klikk og er misvisende. Da blir man nysgjerrig og ender ofte opp med å lese hele artikkelen for å finne ut hva egentlig saken handler om.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Equinor, der statens eierandel er 70,5%, legger Trollvind-prosjektet på is. Jeg tenker at det er en fallitterklæring mht viljen til å nå klimamålene, og i tillegg viljen til å bygge ut tilstrekkelig kraft. Norge styrer mot et solid energi-underskudd om få år. Hvordan tenker man å løse dette om man ikke er villig til å ta kostbare og upopulære avgjørelser på kort sikt? Og hvorfor instruerer ikke staten, som majoritetseier, Equinor til å fullføre dette med begrunnelse i pionerarbeid mht å kunne bli verdensledende på flytende havvind?
    Equinor forklarer avgjørelsen med flere faktorer, deriblant økende kostnader. Hvorfor nevner man ikke de latterlige høye ekstrainntektene i denne sammenhengen? For de fleste som driver business er det forskjellen mellom inntekter og utgifter som teller mest, altså resultatet. Norges ekstrainntekter pga energikrisen i Europa er vel for tiden over 1000mrd ift et gjennomsnittsår. Skylder vi ikke verden å ta ekstrakostnader for pionerarbeid vedr flytende havvind som i et tiårsperspektiv er den klart mest aktuelle kilden mht å sikre tilstrekkelig fornybar energi fra 2030-2050? Hva er evt alternativene på relativt kort sikt? Vi styrer mot energiunderskudd fra ca 2027. Den første T-Forden var den dyreste…

    Noen vil sikkert nevne kjernekraft, men det er ikke et alternativ på kort sikt. Det finnes ingen politisk vilje og vi mangler kompetanse. Og i det man er opptatt av kostnader forstår jeg det som at kjernekraft virkelig er kostbart. Men det finnes vel Thorium i Norge så det er kanskje ikke umulig på lengre sikt?

    Equinor er tungt inne i planleggingen av Utsira Nord og Sørlige Nordsjø-prosjektene. Kan de tenkes å legge disse på is også? Alle kommunene fra Arendal til Bergen regulerer nå arealer for den fremtidige havvind-næringen som man forventer skal generere titusenvis av arbeidsplasser. Man legger verdifull skjærgård flat for å gjøre seg attraktive mot Equinor og andre potensielle utbyggere. Her bør man helst lykkes…ellers går mye natur tapt til liten nytte.

    Energikommisjonen konkluderer på sin måte med at man kan/bør spare 20Twh/år gjennom energisparende tiltak. Hvordan tenker man at dette skal foregå når staten kun i liten grad er villig til å subsidiere eksempelvis solceller og varmepumper. Man får litt støtte gjennom Enova, men det er altfor lite ift investeringen som kreves fra privathusholdninger. I tillegg mener man at man trenger 40Twh økt produksjon. Hvordan skal dette foregå når ingen vil ha vindmøller på land og man ikke er villig til å betale det det koster for å ble verdensledende på flytende havvind?
    Regjeringen presterer å endre et ambisiøst mål om 50% reduksjon i utslippene innen 2030, til 55%. Hvordan kan man finne på å gjøre dette når man ikke er i nærheten av å ha vilje til å nå selv det opprinnelige målet? Det må jo bli tidenes mageplask.
    Om det er et land i verden som bør føle seg forpliktet til å redusere utslippene drastisk må det vel være Norge. Men det virker som det er langt viktigere å fylle opp oljefondet enn noe annet. Et fond vi har pga våre kolossale inntekter fra olje og gass. Oljefondet har lagt på seg 3000mrd, eller var det 4000…(?) til nå i år btw.

    Hvorfor fortsetter Norge å subsidiere kraftkrevende industri? Disse sysselsetter ca 17000 mennesker, men står for omlag 40% av landets energiforbruk og omtrent samme prosentvise CO2-utslipp. Det er noe som ikke henger sammen her. Hvem skal få og hvem skal ikke få i det man styrer mot kraftunderskudd?

    Norge har naturlige forutsetninger for å bli verdensledende mht flytende havvind. Vi har i tillegg penger nok i massevis til å betale for all forskning og utvikling som må til for å få gjennomført dette. På sikt vil dette kunne gi oss mer enn nok energi, og vi vil kunne hjelpe andre land med det samme. Har vi ikke et moralsk ansvar her? Dessverre synes jeg det virker som det verken er vilje politisk eller blant folket til å ta kostnadene som kreves for å få ned utslippene. Vi vil heller skryte av den hellige kua, oljefondet, som bare til nå i år er fylt med mer enn to hele statsbudsjett. Til glede for hvem?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Godt, betimelig innlegg, @larkrla

    Vi må for f... dundre på, og betale prisen! I tillegg finnes det jo folk som dette her:
    ..som bør få muligheten til å bevise sine kunnskaper, og drive verden fremover. Hva er det vi somler med???

    EDIT: I rettferdighetens navn, vil jeg nevne at de har fått 93 mill av Enova i år. https://windcatching.com/internal-news/wind-catching-systems-awarded-nok-93-million-grant
    Men de burde få mer. Fort.

    1685433762518.png
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Myndighetene må jo bare sette det som ett krav i konsesjonen for å utvinne. Er ikke værre enn det. Jeg er for havvind "sponset" av oljesektoren som bør bruke overskuddet på å utvikle denne industrien. Når oljeutvinning reduseres kan vi jo selge overskuddet og være ledende på tekonologien. Når det gjelder atomkraft så er det jo bare å opprette Norway Nuclear Investment AS (vi har ræva full av penger)- invester og bygg anlegg i Frankrike og Sverige eller andre land som har teknologi og vilje. Slipper press i egen økonomi også.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis myndighetene setter dette som krav for å få godkjent utbygging tar de også 78% av kosten.
    Ser ikke helt problemet med de skyter inn en betydelig sum for å få havvind opp å gå.
    Eneste problemet jeg ser med havvind er betydningen det har for fugler og spesielt de rødliste artene som da kan bli enda mere truet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Hvis myndighetene setter dette som krav for å få godkjent utbygging tar de også 78% av kosten.
    Ser ikke helt problemet med de skyter inn en betydelig sum for å få havvind opp å gå.
    Eneste problemet jeg ser med havvind er betydningen det har for fugler og spesielt de rødliste artene som da kan bli enda mere truet.
    Der vil jo Windcatching-løsningen også utgjøre en positiv forskjell. Fuglene vil oppdage disse konstruksjonene, og selvsagt ikke fly gjennom dem, slik de gjør med enorme treblads møller.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Demokratiet, som de fleste av oss anerkjenner som den foretrukne styreformen, er det viktigste hinderet for å nå klimamålene virker det som.

    -Det er en for stor andel av befolkningen som ikke tar inn over seg at vi er i en klimakrise
    -Det er kun et fåtall som er innforstått med at vi styrer mot energiunderskudd
    -Det er nesten ingen som reflekterer over hva et energiunderskudd innebærer

    Nordmenn flest mangler fullstendig kriseforståelse, og regner bare med at ting ordner seg.

    Så har vi en gjeng på stortinget som er livredde for, og ute av stand til, å ta upopulære avgjørelser. Man prøver stadig å tilfredstille alt og alle, og dermed oppnår man svært lite. Man slår seg på brystet med hårete mål, men som fremstår helt urealistiske da viljen til å bruke de ressursene som trengs ikke er i nærheten av å finnes.

    Den hellige kua, petroleumsfondet skal for en stor del spares til fremtidige generasjoner, hva nå enn det betyr. Kanskje til kolonisering av Mars etter at jorda er blitt ubeboelig?

    Norge kan nå klimamålene vi selv har satt oss. Men vi vil ikke. Vi skyver det foran oss og håper noen andre tar regningen. Flaut og skamfullt synes jeg det er.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er enig, men et viktig punkt her er jo at det hjelper svært lite hvis lille Norge klarer sine mål hvis de andre driter i det og kjører på.
    Man burde hatt en helhetlig tilnærming til dette og ta lavthengende frukt først.
    Om det betyr at vi skal bruke 100milliarder av oljefondet feks for å bidra til klimatiltak i India så er det vi må gjøre.
    Gir lite mening å kutte 50% av utslipp i et land som utgjør veldig lite globalt sett når de samme pengene kunne gitt et mye større kutt et annet sted. Vi er jo alle endel av den samme verden.
    Men det er skummelt å gi all makt til et verdens miljøpoliti også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Demokratiet, som de fleste av oss anerkjenner som den foretrukne styreformen, er det viktigste hinderet for å nå klimamålene virker det som.

    -Det er en for stor andel av befolkningen som ikke tar inn over seg at vi er i en klimakrise
    -Det er kun et fåtall som er innforstått med at vi styrer mot energiunderskudd
    -Det er nesten ingen som reflekterer over hva et energiunderskudd innebærer

    Nordmenn flest mangler fullstendig kriseforståelse, og regner bare med at ting ordner seg.
    hvorfor skal nordmenn ha noen annen kriseforståelse enn at de to siste du nevner er politisk bestemt, og ikke noe vi uvilkårlig styrer mot. noen mener sågar at det ikke er noe som skulle tilsi stort energiunderskudd. men skal en elektrifisere sokkel og melkøya, kjøre batterifabrikker etc, så kan det jo bli problem. det demokratiske problem er at disse problemstillingene ikke blir gjort til saker i valgkampen av partiene. det er et liksomdemokrati.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Demokratiet, som de fleste av oss anerkjenner som den foretrukne styreformen, er det viktigste hinderet for å nå klimamålene virker det som.

    -Det er en for stor andel av befolkningen som ikke tar inn over seg at vi er i en klimakrise
    -Det er kun et fåtall som er innforstått med at vi styrer mot energiunderskudd
    -Det er nesten ingen som reflekterer over hva et energiunderskudd innebærer

    Nordmenn flest mangler fullstendig kriseforståelse, og regner bare med at ting ordner seg.

    Så har vi en gjeng på stortinget som er livredde for, og ute av stand til, å ta upopulære avgjørelser. Man prøver stadig å tilfredstille alt og alle, og dermed oppnår man svært lite. Man slår seg på brystet med hårete mål, men som fremstår helt urealistiske da viljen til å bruke de ressursene som trengs ikke er i nærheten av å finnes.

    Den hellige kua, petroleumsfondet skal for en stor del spares til fremtidige generasjoner, hva nå enn det betyr. Kanskje til kolonisering av Mars etter at jorda er blitt ubeboelig?

    Norge kan nå klimamålene vi selv har satt oss. Men vi vil ikke. Vi skyver det foran oss og håper noen andre tar regningen. Flaut og skamfullt synes jeg det er.
    De har helt rett de klimaskeptikerne som sier at hva 4millioner nordmenn gjør betyr ingenting.
    Men vi kan gå foran.
    Vi kan utvikle teknologi som idag er dyr, men som i framtida vil være rimelig og tilgjengelig.
    Nå med astronomiske inntekter, selv i norsk målestokk, på olje og gass kan vi gå foran.
    Om så oljefondet taper et par hundre milliarder og det går skeis, so what?
    Om det går bra kan vi kanskje igjen ha en verdensledende industri.
    Vi satsa på offshore uten å ha noe annet enn noen utdaterte skipsverft og noen industrialister og framtidsretta politikere.
    Kanskje det vi mangler nå?
    Noen framtidsretta politikere som tør å satse.
    Gåre gæernt så har vi spenna til å ta regninga!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Noen er for kjernkraft ja

    André Wakker, Ph.D.
    André Wakker, Ph.D.André Wakker, Ph.D.• 1st• 1stSpeaker | Certified coach | Independent consultant | Energy transition professional | Nuclear energy expert |Speaker | Certified coach | Independent consultant | Energy transition professional | Nuclear energy expert |
    1d • Edited • 1d • Edited •


    EU Climate Commissioner Frans Timmermans: "We don't need nuclear. We have renewables". 🤣 🤣 🤣

    In 2000, the EU had: 16% nuclear, 5% biomass, 2% hydro.
    In 2020, the EU had 12% nuclear, 4% solar/wind, 14% biomass, 2% hydro. (source: IEA)

    Hence it took the EU 20 years and multi billions to realize more emissions (coal/oil => biomass, nuclear => solar/wind), more footprint (space, natural resources, deforestation, waste), more gas imports, more energy insecurity, and higher energy prices.

    The EU Green Deal is a total failure. Nevertheless, the "renewables" target for 2030 is... 42 percent 🤣 🤣 🤣.

    Good luck, Frans Timmermans. EU elections next year!

    Save the planet? Great idea! Build Nuclear Power Plants. The more. The faster. The better. This is not an opinion. It is science.

    #energytransition #climatechange #netzeroneedsnuclear
    Activate to view larger image,
    No alternative text description for this image
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn