Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK - så din mening er at det er mer miljøvennlig å kjøre en 2 tonn Tesla enn å gå/jogge til butikken evt ta tog.

    Da melder jeg pass. En veldig grei illustrasjon på hvorfor folk ikke gidder.
    Faktum er at å kjøre 2,5 tonn Tesla til butikken og hjem igjen slipper ut mindre CO2 enn å jogge dit og hjem igjen. Mennesker er ineffektive maskiner med mye varmeutvikling for utført arbeid. Den energien kommer fra kjemisk forbrenning med tilhørende CO2-utslipp. En elektrisk motor er langt mer effektiv, og energien kommer på skandinavisk strømnett fra vann- og vindkraft tilnærmet uten CO2-utslipp. Fakta.

    Det jeg derimot pirker i her er din stadige tendens til å gå til personangrep på meningsmotstandere ved å gi inntrykk av at deres påståtte tidligere eller nåværende karbonavtrykk på en eller annen måte ugyldiggjør innholdet i det de skriver. Det har et navn:
    Dessuten har vi funnet ut at dine argumenter om karbonavtrykket fra tilgang til norsk helsevesen og veisystem ikke lenger regnes med hvis vedkommende ellers har en tilstrekkelig asketisk livsførsel i dine øyne. Den subjektive tøyeligheten øker heller ikke respekten for dine stadige personangrep, nå som du etterhvert totalt mangler saklige argumenter. Det er ikke lenger mulig å benekte hva som faktisk skjer rundt oss, f eks ved å dra en kort linjal gjennom to-tre år rundt 2010 og påstå at «klimaforskerne tok feil!» De gjorde ikke det. Dessverre.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Hva er poenget ditt, argumenterer du for at vi bør kjøpe ny elbil fremfor å gå som et klimatiltak...

    "Forutsatt at du har en elbil stående"

    Skal vi fremføre rein idioti som argumenter nå....
    Nei, bevares, poenget er mer at det er mange måter å kalkulere på, slik du også av og til gjør når du forsøker å begrense diskusjonen til mindre områder, i stedet for å se på helheten i det som foregår.
    Det beste for kloden og utslippene, ville selvsagt være et kollektivt selvmord av bibelske proporsjoner, men det er ikke spesielt godt å argumentere for. Samtidig som man med en viss rett kan hevde at det er akkurat det vi driver med, om enn i langsom kino. ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, bevares, poenget er mer at det er mange måter å kalkulere på, slik du også av og til gjør når du forsøker å begrense diskusjonen til mindre områder, i stedet for å se på helheten i det som foregår.
    Det beste for kloden og utslippene, ville selvsagt være et kollektivt selvmord av bibelske proporsjoner, men det er ikke spesielt godt å argumentere for. Samtidig som man med en viss rett kan hevde at det er akkurat det vi driver med, om enn i langsom kino. ;)
    Hvor prøver jeg å begrense? kom med eksempler!

    Jeg snakker hele tiden om global ressursbruk. De jeg diskuterer mot mener vi sparer CO2 ved å kjøpe Tesla og ikke anstrenge oss med å spasere til butikken, de kjøper strøm med klimagaranti, de bytter ut en ansatt gartner med en elektrisk robotklipper og argumenterer for at de lever klimavennlig.

    Når du skriver det du gjør i del to - så er det åpenbart at du ikke er interessert i en faktisk diskusjon. Så jeg gidder ikke mer.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så dum at du tror dette er du ikke håper jeg.
    Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.753
    Sted
    Oslo
    Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
    Du veit vel utmerket godt, at hver kWt din Tesla bruker er 1 kWt mere produsert kullkraft strøm i Tyskland.
    Do the math!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nope, det begrenses av overføringskapasiteten for strømeksport. Den er ikke ubegrenset, og strømmiksen på det skandinaviske nettet er tilnærmet fossilfri.

    Dessuten ville eventuell strømeksport sannsynligvis gått på bekostning av gasskraft, ikke kull, siden kull- og atomkraftverk gjerne går som konstant baseload.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
    Whatever

    Fela - er du enig?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvordan blir regnskapet hvis man tar i betraktning produksjon av elbiler og ikke minst batterier og utskifting av disse? Pr. dato er batteriteknologien nærmest i sin spede begynnelse.. hv adet kan bli til gjenstår å se...

    Det er vel også et greit faktum at norsk miljøpolitikk stort sett er symbolpolitikk for å tekkes EU... hvorfor blånekter feks norske politikere å ta skogen inn i co2-regnskapet , - i motsetning til stort sett resten av Europa...? Det som kanskje føst og frenst trengs her i landet er å få folk til å forbruke mindre... Når man ser nordmenns evige vandringer på kjøpesentra i evig jakt på "noe å kjøpe", oppussingshysteriet hvor huset eller leiligheta må vrenges tredje hvert år... osv osv...
    Vi bor stort sett i et land hvor klima og natur i stor grad motarbeider ønskene om et grønt skifte... forøvrig et uttrykk jeg begynner å få stadig mer avsmak til... ikke for at det ikke er et problem, men på grunn av stadig flere toskete innfall uten egentlig rot i virkelighet... som feks elektrifisering av oljeinstallasjoner til havs... vindmølleparker som i seg selv er store miljøproblemer, og heller ikke er mulige uten massive offentlige subsidier til utenlandske investorselskaper....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.753
    Sted
    Oslo
    Du må gjerne regne etter selv. Legg gjerne merke til at jeg presiserte å jogge, ikke gå eller sykle, og om du tenker deg litt om vil du forstå hvorfor. Tallene finnes forsåvidt i tidligere innlegg her inne om du ikke gidder å regne selv.
    Flott Asbjørn, gå inn for å forby trening, sport og idrett for å redusere CO2 regnskapet .
    Det beste for deg er vel å ligge på sofaen og få levert varene med en drone, sikkert mindre energibruk enn din 2tonns Tesla
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker jo CO2-binding i skog også hører hjemme i regnskapet. Når den hogges og brennes som ved vil CO2 slippe ut igjen, men noe av energien vil fortrenge fossil energi, og dermed en netto positiv effekt.

    I veldig runde tall binder en hektar skog rundt 1,0 - 1,5 tonn CO2 per år. Robotklippet plen hvor gresset blir til karbonrik jord binder også en del CO2 pr dekar og år. Om OMF vil fortsette regnestykket om personlig CO2-avtrykk må han gjerne også ta med effekten av beplantet areal som den bemidlede klasse besitter.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Flott Asbjørn, gå inn for å forby trening, sport og idrett for å redusere CO2 regnskapet .
    Det beste for deg er vel å ligge på sofaen og få levert varene med en drone, sikkert mindre energibruk enn din 2tonns Tesla
    Påstår ikke at det er sunt, men om det man regner på er det marginale CO2-utslippet ved aktivitet X vs aktivitet Y kan man like gjerne regne riktig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan blir regnskapet hvis man tar i betraktning produksjon av elbiler og ikke minst batterier og utskifting av disse? Pr. dato er batteriteknologien nærmest i sin spede begynnelse.. hv adet kan bli til gjenstår å se...
    Jeg siterte litt tidligere en studie fra Reuters som helt konkret kom til at utslippsmessig breakeven for en elektrisk Tesla Model Y i Norge vs en bensindrevet Toyota Corolla lå ved 8400 miles, dvs 13500 km. Det betyr at elbilen er «nedbetalt» allerede etter ett år med normal kjørelengde.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.753
    Sted
    Oslo
    Jeg siterte litt tidligere en studie fra Reuters som helt konkret kom til at utslippsmessig breakeven for en elektrisk Tesla Model Y i Norge vs en bensingrevet Toyota Corolla lå ved 8400 miles, dvs 13500 km. Det betyr at elbilen er «nedbetalt» allerede etter ett år med normal kjørelengde.
    Og danske Politiken (riktignok msn media) kom fram til ca 80.000- km
    Uansett, vi må reise mindre, vi må forbruke mindre, vi må få ressursbruken ned.
    Tesla tuslere, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke en del av løsninga.
    Heller ikke sushi levert med drone til et hyttepalass
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det ville det ikke, siden det ville gå med en helvetes masse betong, så den utslippsmessige tilbakebetalingstiden ville bli veldig, veldig lang, om noensinne.
    Regnestykket for Høyhastighetsbanen mellom Oslo og Bergen varierer mellom 50 og 75 år i nedbetaling CO2. Og i det regnestykket er faktisk den reduserte flytrafikken i liten grad tatt med. Det foregår mye når det gjelder sementproduksjon og CO2 utslipp faktisk. Og der er vi i føringa !

    Men f.eks firefelten mellom Oslo og Stavanger den snakker ingen om. Vei må vi jo ha.... . Det prosjektet vil ALDRI gå i pluss. I tillegg til at det er det enkeltprosjektet som raserer mest natur inkl. karbonlager som myrlandskap. Eksisterer ikke noe regnskap for CO2 der

    Hordfastdrømmen ...... ? Go figure.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hordfast og E39... er vel de mest fantasisfulle veiprosjektene noen sinne.. mens resten av vei-Norge utenom Oslogryta rotner på rot...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og danske Politiken (riktignok msn media) kom fram til ca 80.000- km
    Uansett, vi må reise mindre, vi må forbruke mindre, vi må få ressursbruken ned.
    Tesla tuslere, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke en del av løsninga.
    Heller ikke sushi levert med drone til et hyttepalass
    Enig, selvsagt, men det skader ikke å tenke over hvor disse CO2-utslippene faktisk kommer fra og innrette seg slik i hverdagen at ens bidrag blir minst mulig. Det gjør en forskjell om man kjører elektrisk eller fossilt, om man kjøper kvalitetsklær og sliter dem helt ut over mange år eller om man handler «fast fashion» og kaster etter en sesong, om man lager restemiddager eller kaster middagsrester, om man bygger nytt i betong eller fortsetter å vedlikeholde et gammelt trehus, om man hjelper til med å demontere, flytte og montere de samme IKEA-møblene hver gang barna flytter eller lar dem hive rukkelet og kjøpe nytt, osv.

    Det er et faktum at min 5 år gamle batteridrevne plenrobot slipper ut langt mindre CO2 pr sesong enn Rogers plentraktor som ble fraktet frem og tilbake fra golfbanen, det er et faktum at mine 2013 og 2016 Tesla med 190k og 110k km på telleren er godt forbi enhver tenkelig nedbetalingstid for produksjonsutslipp og nå har utslipp tilnærmet lik null pr kjørte kilometer, og det er et faktum at mine varmepumper, vindusrenoveringer og etterisoleringer gir en helt annen likevekt mellom komfort og energiforbruk enn slik de samme husene var da jeg kjøpte dem. Det er også et faktum at plantelivet på areal jeg eier binder CO2 fra luften, minst noen hundre kilo per år.

    Noen ganger låter argumenter av typen «de rike har så stort karbonavtrykk» mest som en dårlig unnskyldning for at man selv ikke gjør noe med sitt eget forbruksmønster.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Miljølandet Norge....
    Det er jo mer miljøvennlig om de kjører hver sin Tesla nedover har jeg nettopp lært, så dette er jo en god insentivbruk for å få folk fra tog over i Tesla, slik at vi i Norge blir mer miljøvennlig.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Det koster å reise med tog ja. Hadde en tur/retur med familien på nyåret, en drøy times reise, 10 mil, 1500 kr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo mer miljøvennlig om de kjører hver sin Tesla nedover har jeg nettopp lært, så dette er jo en god insentivbruk for å få folk fra tog over i Tesla, slik at vi i Norge blir mer miljøvennlig.
    For å flytte veldig mange mennesker samtidig, dvs i rushtiden på Østlandet, er det ikke så mye annet enn tog som duger, men hvis målet er å redusere CO2-utslipp pr passasjerkilometer ville det vært bedre å bruke en flåte av elbiler, ja. Å bruke masse penger, sement og energi på å bygge jernbanestrekninger for å kjøre tomme tog er utslippsmessig galematias.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Jeg jobber med det. Litt fun fact, nedbygging av kullkraft fører til høyere utslipp av CO2 ved sementproduksjonen, men vi er på saken.

    Ville jo ikke gjort noe om man kuttet en del av betongbruken og gikk for mer treverk, stygge betongblokker er jo ikke noe og trakte etter
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    er leca et miljøalternativ?
    Leca er laget på samme måte som sement. Brent kalk er heller ikke noe alternativ, det er i prinsippet en litt enklere måte å fremstille sement. Kort fortalt; drive CO2 ut av kalkstein.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Ein som følger med på CO2-utslepp:

    I boka The Ministry for the Future (en fiktiv FN organisasjon som skal ivareta fremtidige generasjoners interesser som ellers mangler representasjon.) blir privatfly rammet av så mye sabotasje at eierne slutter å bruke de..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt få tegn på at det blir kjedelig fremover. Energien som eventuelt ikke kommer helt hit nord med Golfstrømmen når den møter kaldt smeltevann nordfra må gå et sted. Oppsiden er at sesongvarslene for neste sommer kan bli mer pålitelige, men ellers ser det litt dystert ut.
    Arctic near-surface temperature is currently warming twice as fast as the global average (Cohen et al., 2019), which manifests itself in an average sea ice volume loss of  km3 per decade, based on the period 1979 to 2018 (Kumar et al., 2020). Similarly large losses are observed for land ice, particularly from the Greenland ice sheet, amounting to  km3 per decade, based on the period 2003 to 2012 (Khan et al., 2015). Earlier studies noticed statistical links between an amplified sea ice loss at high latitudes and an increased occurrence of weather extremes at mid-latitudes (Francis and Vavrus, 2012; Tang et al., 2014; Screen and Simmonds, 2013; Cohen et al., 2014). However, the robustness of these links has been questioned, and the underlying mechanisms are poorly understood (Barnes, 2013; Overland et al., 2015; Blackport and Screen, 2020).

    One potential connection occurs through the ocean. Specifically, the loss of sea ice and glacial ice in the Arctic and sub-Arctic regions constitutes a source of freshwater for the North Atlantic (Bamber et al., 2018; Carmack et al., 2016). Large North Atlantic freshwater anomalies, moreover, were found to give rise to cold surface anomalies and the development of storms in the subpolar region in winter (Oltmanns et al., 2020). In turn, cold anomalies in the subpolar region in winter were found to precede heat waves over Europe in the subsequent summer (Duchez et al., 2016; Mecking et al., 2019). The heat waves were attributed to a stationary jet stream over the North Atlantic (Duchez et al., 2016) and were successfully reproduced in model simulations initialized with the cold anomaly (Mecking et al., 2019). Thus, by triggering cold anomalies in winter, increased surface freshening could initiate a deterministic chain of events that first leads to cold anomalies and storms in winter and then heat waves in the subsequent summer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Glad jeg kan ta ferie når jeg vil så jeg kan drite i fellesferien, men litt småkjedelig blir det jo å måtte ta ut feriene i november og februar.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Noen tråder, fra midten av første tiår i dette århundret. Det ble reist tvil, denne kan man nå stille opp mot empiri gjennom de 16-17 årene som kom etter innleggene.



     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Noen tråder, fra midten av første tiår i dette århundret. Det ble reist tvil, denne kan man nå stille opp mot empiri gjennom de 16-17 årene som kom etter innleggene.



    Interessant å skue bakover. Det er jo framleis mange spesielt her i Norge (%vis flest i Europa) som ikke tror at dette er menneskeskapt. Men tro og vitenskap er som olje og vann.

    Har en bekjent nedpå Sørlandet som er ganske rabiat i sin klimaskepsis/vitenskapsfornekting. Han har skrevet utallige flammende innlegg i lokalavisen. Paradoksalt nok er han geofysiker og bruker selvfølgelig det for alt det er verdt. Men det er jo ikke verdt en d...tt.
    Hvor han har jobbet - i "åljo" selvfølgelig.

    "Argument by authority" er et ukjent begrep innen vitenskapsteori. Og derav null verdi.
    På godt norsk " Dette kan jeg , så derfor er det slik"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn