Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen tråder, fra midten av første tiår i dette århundret. Det ble reist tvil, denne kan man nå stille opp mot empiri gjennom de 16-17 årene som kom etter innleggene.
    Dette er jo selve klassikeren:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo selve klassikeren:
    Ja, den kom til slutt, som en samletråd for ultraskepsis. Vedkommende som la den ut var på ballen rett etter "klimafusket" til forskerne ved East Anglia, som ble "avslørt" av en russisk hack inn i universitetets server. Murdoch-avisene var på fra dag 1 og klimatoppmøtet i København ble sabotert, som resultat.
    Påfølgende undersøkelser, hele seks stykker, konkluderte med at anklagene om fusk fra forskerne var uten grunnlag, men da var skaden gjort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Ikke dårlig, dette. Et greit mål på ekstremt energiforbruk, der 80%+ av energien kommer fra fossile kilder, med derpå følgende effekter av betydelig interesse.
    Det vil være liten trøst i å sitte og nynne "CO2 er plantemat", eller "Klimaet har alltid endret seg".

    Itte so kjapt, itte.

    CO2 i atmosfæren.jpg

    Sjøtemp.jpg

    Skjermbilde 2024-03-06 kl. 14.56.30.png
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.229
    Antall liker
    5.183
    Nå får vel temperaturene en del hjelp av El Niño i år, men trenden er jo uansett klar.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Nå får vel temperaturene en del hjelp av El Niño i år, men trenden er jo uansett klar.

    Ja, temperaturen i fjor og i år gitt en god skubb av pågående El Niño, som har vart lenger enn vanlig. Men andelen CO2 som bygges opp i atmosfæren er selvsagt uavhengig av dette. Jeg var på Grand Hotell i mai 2018, sammen med Christiana Figueres, som jeg var vært for da. Hun var optimist (en av tilretteleggerne for Paris-avtalen) og var forhåpningsfull om at "karbonkurven ville vende ned i 2020". Det har den ikke gjort.

    Den siste illustrasjonen over, med temperaturene i Arktis fordelt månedsvis over et langt tidsspenn, viser egentlig en enorm eksplosjon, i sakte film.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hun var optimist (en av tilretteleggerne for Paris-avtalen) og var forhåpningsfull om at "karbonkurven ville vende ned i 2020".
    Det var jo en litt merkelig ting å håpe på. Det er sikkert mye jeg ikke skjønner her, men om CO2 kurven skal vende nedover må vel utslippene kuttes dramatisk - om hun tror det skal skje i løpet av 1-2 år så blir man vel slitt skeptisk til hva annet hun sier.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    mitt inntrykk av mange av de som kjemper for klima er at de er naive og godtroende optimister så forundrer meg ikke
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    veldig tabloid og lite nyansert syns jeg. Også er det jo litt søtt da at man er så bekymret for barnas fremtid samtidig som det foregår en nedslaktning av barn uten at noen løfter en finger
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    veldig tabloid og lite nyansert syns jeg. Også er det jo litt søtt da at man er så bekymret for barnas fremtid samtidig som det foregår en nedslaktning av barn uten at noen løfter en finger
    Sterke ord ja. Tabloid ???? Og han tar tak i det problemet som han jobber med. Og som han mener han kan gi et bidrag til forståelse av. Krigen på Gazastripen kan han nok ikke gjøre noe med - han heller som deg og meg. Dette er jo en tråd om klimakrisen . Litt whataboutism dette ?

    Kanskje skrive litt om klimaendringene i Israel-trådene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er klart at man må mene noe om absolutt alt som er vondt og vanskelig i hele verden i hvert eneste innlegg for å være meningsberettiget om det man egentlig forsøker å skrive om.

    - Jeg synes det er litt hard mellomtone i disse høytta…
    - Bah, hva med skrikelyden av trikkebremser i Pilestredet? Her klager du på høyttalere, men løfter ikke en finger for å løse det? Og hva med alle sultne barn i Afrika? Nei, dine synspunkter kan vi bare se bort fra.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er selvsagt logisk å løpe fra problemene man har i dag som er konkrete og lette å løse for heller å fokusere på fremtiden som er uviss
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Ja det er selvsagt logisk å løpe fra problemene man har i dag som er konkrete og lette å løse for heller å fokusere på fremtiden som er uviss
    Da regner jeg med at du fikser problemene som er lette å løse. Og den fremtiden du sikter til som du mener er uviss, og som denne tråden handler om. Det er overveldende vitenskapelig dokumentasjon på at den slettes ikke er så uviss. Men det er jo dette med tro og vitenskap da. Olje og vann.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.270
    Antall liker
    9.103
    For ikke så lenge siden var det gode nyheter om Great Barrier Reef men i dag leser vi dette;


    Great Barrier Reef rammet av hett hav – store skader på verdens største korallrev

    For femte gang på åtte år fører varmt havvann til store skader på Great Barrier Reef utenfor Australia.


    Det opplyste australske myndigheter fredag.

    – Klimaendringene er den største trusselen mot korallrev verden over. Great Barrier Reef er intet unntak, sier miljøminister Tanya Plibersek i en uttalelse.

    Hvis ikke temperaturene synker og blekingen avtar raskt, kan koraller dø. Undersøkelser pågår for å få oversikt over skadene så langt. Men det er allerede påvist store skader på en del av revet som er 1100 kilometer langt, ifølge The Great Barrier Reef Marine Park Authority.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo helst sett at det ikkje var noko særskild spanande jobb, det der ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tilpasning til en varmere klode er viktig, samtidig som vi prøver å leve på en mer bærekraftig måte.


    Bl.a.
    Vår nye analyse viser at Europa står overfor en akutt klimarisiko. Den øker så raskt at beredskapen i samfunnet ikke klarer å henge med. Skal samfunnet klare å håndtere denne risikoen, må europeiske og nasjonale beslutningstakere handle nå for å redusere klimarisikoen både gjennom raske utslippskutt og målrettede klimatilpasningstiltak.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jo helst sett at det ikkje var noko særskild spanande jobb, det der ;)
    Det var ordet "spennende" jeg reagerte på. Minnes da DN var på rundtur med feature-reportasje fra Høyesterett. Journalisten melder til Justitiarius:

    "Det er ikke de mest kreative lokalene, dette?"
    "Jeg vil mene at vår oppgave ikke er å være kreative."
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    De som ikke blir kvernet av vindmøller sliter vel med andre ting


    Og ja vi bør alle bli litt skremt, men hvor mye klarer man først å ødelegge med panisk nedbygging av natur i ly av det grønne skifte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fryktelig trist. Husker skoleturen til Runde som en stor opplevelse jeg ennå husker godt, noenog40 år senere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Fryktelig trist. Husker skoleturen til Runde som en stor opplevelse jeg ennå husker godt, noenog40 år senere.
    Umulig for meg å reise tilbake til Runde. Var der mye som "liten", min gudfar bodde der og jeg bodde i Ulsteinvik.

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Umulig for meg å reise tilbake til Runde. Var der mye som "liten", min gudfar bodde der og jeg bodde i Ulsteinvik.

    Veldig god artikkel.
    Samtidig som UH lederen erklærer generasjon Thunberg for død
    Og FrpU lederen er mest opptatt av at flertallet av gutta ikke har tilgang til nok damer
    Og flertallet unge menn stemmer på dem.
    De håper kanskje at AI i framtida kan gi oss Artificial Nature og Artificial Broads?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Stort sett bruktkjøp gjort over någen tid. Vet ikke helt om det er en strategi jeg vil innlate meg på når jeg skal handle min AB.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    De som ikke blir kvernet av vindmøller sliter vel med andre ting


    Og ja vi bør alle bli litt skremt, men hvor mye klarer man først å ødelegge med panisk nedbygging av natur i ly av det grønne skifte.
    Jeg har nevnt det tidligere. I Lindesnes storkommune var det registrert 3 (tre) hekkende ternepar i fjor.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Tid for en fot i bakken, i denne tråden, opprettet i 2017?

    Forskerne hadde rett!
    Jeg tror de fleste nordmenn nå tar innover seg at vi står i en menneskeskapt klimakrise. For å referere trådens tittel, erkjenner man at "Forskerne har rett". Det er ikke her slaget står.

    Hva nå?
    Slaget har forflyttet seg til neste stadiet: Hvordan skal Norge bidra til å løse den globale klimakrisen?

    Norge en fjært i havet
    Greia med den globale oppvarmingen er jo nettopp at den er global.
    Norges andel av globen utgjør i denne sammenheng:
    Befolkning = 0,07%
    Landareal = 0,26%
    BNP = 0,5%
    Olje/gass utvinning: 2-3%

    Man ser fort at Nordmenn alene kan ikke endre noe som helst. Man må løfte i flokk (Paris-avtalen). Alle (eller de fleste) land må marsjere i takt på ei linje. Det har ingen effekt at Norge marsjere foran de andre, utover at vi ruinerer oss på kort tid. Det skjønner alle, bortsett fra SV.

    Og glem Oljefondet. Utover handlingsregelen, rekker det ikke engang til avtalte pensjonsforpliktelser. Våre klimakostnader må betales over statsbudsjettet hvert eneste år, og det kommer til å svi.

    Og hvilke alternative energikilder er best? Tja, si det. Dette med vindmøller virker foreløpig ikke overbevisende.

    Jeg tror mange som blir stemplet som "klima-skeptiker", ikke betviler CO-problemet, men hvordan den skal løses for Norges del.
    Samt at man reagerer med skepsis når de ivrigste klimaktivistene drar dommedagskortet.

    Til slutt, må man også innse at det har ingen effekt av å være flinkest i klassen. Til det er Norge for liten i alle sammenhenger, jfr ovennevnte prosenttall.

    Og man må spørre seg selv om nytten, når den ene supermakten etter den andre, flagger at de ligger bak skjema (Paris-avtalen).

    Forøvrig er det business as usual i den globale olje/gass utvinningen:

     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Klimagasser forholder seg ikke til landegrenser.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Norges bidrag er vel først og fremst å gå foran som et godt eksempel. En kan spekulere i om bilfabrikantenes elvilsatsing hadde vært den samme uten å ha Norge som et konkret eksempel på at det faktisk lar seg gjøre å få majoriteten av befolkningen til å kjøpe elbiler. Hvis Norge faktisk spilte en rolle i fabrikkenes vurderinger rundt elbilsatsing så er jo effekten mange, mange ganger større enn selve utslippsreduksjoner her i Norge.

    Hvis vi kunne være modige nok til å faktisk lage en plan for nedtrapping og utfasing av norsk oljeproduksjon kan man tenke seg en lignende effekt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vi kunne være modige nok til å faktisk lage en plan for nedtrapping og utfasing av norsk oljeproduksjon kan man tenke seg en lignende effekt.
    Interessant forslag. La oss se på årets Statsbudsjett:
    1.520 milliarder, Inntekter, øvrige
    850 milliarder, Inntekter, olje/gass
    2.370 milliarder, Sum inntekter
    1.860 milliarder, Utgifter
    510 milliarder Overskudd
    -340 milliarder Underskudd uten olje/gass

    I tillegg til bortfallet av 850 milliarder i Statens inntekter, vil utfasingen berøre ca 200.000 arbeidsplasser og bedriftene de jobber i. Verdiskapingen her er anslagsvis 1 million pr arbeidsplass = 200 milliarder.

    Hvordan hadde du tenkt å dekke inn disse kostnadene, @Odd J ?
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om Odd J er medlem av regjeringen og dermed kan ha som oppgave å være med å konstruere en slik plan, men hvis ikke er det vel en smule kravstort å be ham om å komme med en løsning off the cuff.

    At det synes vanskelig å gjennomføre er vel ellers bare en svært god grunn til å begynne å forberede grunnen, jo før jo heller. Alle vet tross alt, og har visst svært lenge, at jobben faktisk må gjøres før eller siden. Og som regel er det bedre å være i forkant enn langt, langt på etterskudd.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    er det vel en smule kravstort å be ham om å komme med en løsning off the cuff.
    Hvis man i en politisk debatt foreslår en statlig inntektskutt på anslagsvis 340-500 milliarder, så burde man samtidig gjort seg noen tanker om hvordan tapet skulle dekkes inn, eller?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng, JMM, det er ikke enkelt å erstatte oljeinntektene 'over natta'. Uansett vil det bli slutt på oljealderen i Norge en gang! Når skal vi ta jobben med å få Norge over i post olje? Om 30 år? Blir jobben lettere da? Nå har vi 1400 milliarder investert over hele kloden, hvor sikre er vi på at verden er like i vater om 30 år slik at vi får igjen de pengene når vi trenger dem? Oljefondet er jo egentlig vår innsats i spillet om hvorvidt verden er i stand til å produsere avkastning på denne innsatsen. Klimaendringene har potensiale til å nulle ut hele "oljeformuen' vår før vi får brukt den til noe som helst.

    Og: vi har naboland som klarer seg godt uten en eneste oljebrønn og oljebransje. De er også godt i gang med å industrialisere det grønne skiftet. Vi kan fort ende opp med en real blåmandag her på berget når olja omsider dabber av og vi ikke har tenkt to tanker på hva som kommer etterpå.

    Så hva er galt med å begynne å planlegge?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge shithole countrys produserer olje syns jeg Norge skal fortsette med sin (snart) klimanøytrale produksjon
    Dersom alle stenger krana skal selvfølgelig Norge også gjøre det så ikke vi blir shithole country
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn