Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kanskje mange rett og slett bare VIL ha en ujevn frekvensrespons.
    Fordi de har vent seg til det over tid, og synes da at jevn respons låter rart og unaturlig.

    ...jeg tror faktisk jeg har vært der litt selv, for mange år siden.
    Ja det der å tune ulike frekvensbånd for å få musikken til å låte "riktig" for ulike innspillinger og ulike musikktyper hadde jo vært kjempe artig, men så mange target presets og koblinger til smak blir vel en hel vitenskap. Vi får kjøre nøytralt og la mastering-ingeniøren ta seg av det, forløpig....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje mange rett og slett bare VIL ha en ujevn frekvensrespons.
    Fordi de har vent seg til det over tid, og synes da at jevn respons låter rart og unaturlig.

    ...jeg tror faktisk jeg har vært der litt selv, for mange år siden.
    Eneste jeg da lurer på er hvilke utjevn frekvensrespons som høres naturlig ut og hvilken gjør ikke? Blir ikke lett å forholde seg til. Kan det heller være slik at en eq/dsp behandlet frekvensrespons høres unaturlig ut?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje mange rett og slett bare VIL ha en ujevn frekvensrespons.
    Fordi de har vent seg til det over tid, og synes da at jevn respons låter rart og unaturlig.

    ...jeg tror faktisk jeg har vært der litt selv, for mange år siden.
    Eller fordi jevn frekvensgang høres kjedelig og rart ut med Kari Bremnes...?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Eneste jeg da lurer på er hvilke ujevn frekvensrespons som høres naturlig ut og hvilken gjør ikke? Blir ikke lett å forholde seg til.
    Det vet jeg ikke, da jeg ikke kan svare for andre. Sikkert litt smak og behag.

    Kan det heller være slik at en eq/dsp behandlet frekvensrespons høres unaturlig ut?
    Det tror jeg ikke, om det er gjort på "riktig" måte. Jeg tror uansett en jevn respons er å foretrekke for de aller fleste om de kan få det presentert på en skikkelig måte.

    Eller fordi jevn frekvensgang høres kjedelig og rart ut med Kari Bremnes...?
    Jeg synes Bremnes generelt høres kjedelig ut.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg da lurer på er hvilke utjevn frekvensrespons som høres naturlig ut og hvilken gjør ikke? Blir ikke lett å forholde seg til. Kan det heller være slik at en eq/dsp behandlet frekvensrespons høres unaturlig ut?
    En EQ-behandlet respons kan i høyeste grad gjøres slik at det høres unaturlig ut. Man kan feks plassere mikrofonen i sofaen og kjøre singel-punkts måling i Dirac. Blir helt katastrofe, selv om grafen blir pen 😬

    Dirac vs no dirac (1).jpg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ellers tildels på tema, så er det jo både fascinerende og ganske synd at EQ/DSP har fått så dårlig rykte blant hifientusiastene.

    Faktum er at det er ren flaks om man med frittstående høyttalere uten EQ/DSP, eller engang en sub til å justere nivået i bunn treffer skiva i eget rom. Noe de flestes evige jakt på den perfekte lyden langt på vei er vitne om. Man bytter stadig høyttalere, forsterkere eller introduserer diverse magiske remedier for å komme i mål.

    Det er umulig for en høyttalerprodusent å lage en høyttaler som låter riktig i ethvert lytterom, og det krever ikke mer enn en dB eller to for mye eller lite et eller annet sted i den samlede responsen av høyttalere og refleksjoner i rommet før høyttalerne ender med å låte for tynne, for skarpe, for rumlete eller hva det måtte være. I mange tilfeller kunne en bred justering av klangbalansen ryddet opp i det, og i bassen kreves det i 99% av tilfellene justering for å få noenlunde fornuftig respons. Men neida, man kjøper heller ny strømkabel til 10,000 enn å introdusere (grøsninger nedover ryggen) DSP i oppsettet. :unsure:
    Når høytaler blir tilpasset rommet mener jeg det stort sett er hørbart over 2000hz. En jeg var hos som hadde sinnsykt anlegg med mcintosh romkorrigering uten jeg visste det. Jeg syntes som stemmene var litt rare, han hadde dempet noen db rundt 3-4000hz. Når han skrudde av eq var det mye riktig.
    Jeg mener høytaler bør spille riktig uavhengig rommet med minst mulig støy/forvrengning, og lytte seg frem til demping i rommet. I bassen er jo alle positive til dsp vil jeg tro. Har hatt diy, rocker, bassfreak, perfeksjonist osv innom som syntes det låter veldig bra, så noe riktig må vi gjøre.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg har en frekvensrespons-favoritthistorie (og jeg har nevnt den før).
    En studiekompis hadde svært digert bilstereoanlegg med Graphic Equalizer og hele greia. Det var tunet for å gi mest mulig trøkk i den nedadgående glissandoen på Brian Mays solo på Queens I want to break free.
    Det
    låt tøft. Verre med det meste annet, også i den låta.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når favoritt-låta blir eneste referanse for EQ så får man ofte noen interessante opplevelser når man slår på Dagsrevyen :LOL:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En EQ-behandlet respons kan i høyeste grad gjøres slik at det høres unaturlig ut. Man kan feks plassere mikrofonen i sofaen og kjøre singel-punkts måling i Dirac. Blir helt katastrofe, selv om grafen blir pen 😬

    Vis vedlegget 751459
    Korrigere kun høyttaler over Schrøder.
    Korrigere rom og høyttaler som en enhet under Schrøder.
    Det er ikke nødvendigvis så rart at din korreksjon låt dårlig :)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Eneste jeg da lurer på er hvilke utjevn frekvensrespons som høres naturlig ut og hvilken gjør ikke? Blir ikke lett å forholde seg til. Kan det heller være slik at en eq/dsp behandlet frekvensrespons høres unaturlig ut?
    Min erfaring er at høyttaler sin spredning er avgjørende for om det høres naturlig ut eller ikke, det bestemmer summen av direkte - indirekte lyd. Og det kan dessverre vanskelig avhjelpes med EQ. Hadde en toveis som var delt for høyt (8" delt på ca. 2.4 khz), ble feil nesten uansett hva jeg gjorde.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis man har en dårlig højttaler er der intet der hjælper :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Korrigere kun høyttaler over Schrøder.
    Korrigere rom og høyttaler som en enhet under Schrøder.
    Det er ikke nødvendigvis så rart at din korreksjon låt dårlig :)
    Med tanke på at ørene våre har en variabel frekvensavhengig og tidsavhengig oppfattelse av direktelyd og refleksjoner så sier det seg selv at man må ta noen forhåndsregler med EQ for at det skal bidra konstruktivt istedenfor negativt.

    EQ/DSP er en real Swiss knife i verktøysboksen, men resultatet er jo avhengig av at man ikke bare bruker det som hammer :LOL:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man har en dårlig højttaler er der intet der hjælper :)
    Det kommer litt an på hvilken måte den er dårlig. Man kan ikke fikse manglende spredningskontroll i EQ, men en høyttaler med god spredningskontroll og dårlig frekvensgang kan bli riktig bra. Eksempel:

    Legg merke til at korreksjonen i eq fokuserer på avvik rundt 2 kHz.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer litt an på hvilken måte den er dårlig. Man kan ikke fikse manglende spredningskontroll i EQ, men en høyttaler med god spredningskontroll og dårlig frekvensgang kan bli riktig bra. Eksempel:

    Legg merke til at korreksjonen i eq fokuserer på avvik rundt 2 kHz.
    Fint ørkje å jobbe på ja, denne karen har mod. flere "klippser":

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når høytaler blir tilpasset rommet mener jeg det stort sett er hørbart over 2000hz. En jeg var hos som hadde sinnsykt anlegg med mcintosh romkorrigering uten jeg visste det. Jeg syntes som stemmene var litt rare, han hadde dempet noen db rundt 3-4000hz. Når han skrudde av eq var det mye riktig.
    Jeg mener høytaler bør spille riktig uavhengig rommet med minst mulig støy/forvrengning, og lytte seg frem til demping i rommet. I bassen er jo alle positive til dsp vil jeg tro. Har hatt diy, rocker, bassfreak, perfeksjonist osv innom som syntes det låter veldig bra, så noe riktig må vi gjøre.
    Det er jo mange mulige grunner til dette resultatet. Til å begynne med er det jo "tryggere" å kun korrigere lavere i frekvens. For det andre kan det hende systemet korrigerte for rommet men endte opp med å gi en direktelyd fra høyttalerne som blir feil (denne lyden hører vi typisk "gjennom" rommet). En anekdote om EQ/DSP gjort feil er ikke et argument mot effekten av EQ/DSP gjort riktig. :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er jo mange mulige grunner til dette resultatet. Til å begynne med er det jo "tryggere" å kun korrigere lavere i frekvens. For det andre kan det hende systemet korrigerte for rommet men endte opp med å gi en direktelyd fra høyttalerne som blir feil (denne lyden hører vi typisk "gjennom" rommet). En anekdote om EQ/DSP gjort feil er ikke et argument mot effekten av EQ/DSP gjort riktig. :)
    Joda, helt sikkert en kunst å få tunet riktig. Men ved manuel justering rundt 3-4khz er hvertfall lett hørbart.
    Har laget mange filter i rew som får kurven bedre, det funker på noen sanger mens andre blir kvalt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    For å "korrigere" - hvordan vet du hvordan det var påtenkt å låte fra produsentens side???
    En god høyttaler er vel designet for å låte riktig ut av høyttaler uten at problemer med rommet er tatt hensyn til?
    “Stealth” kropp på høyttaler er positivt for rom tilpassinger uansett vil jeg tro.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    En god høyttaler er vel designet for å låte riktig ut av høyttaler uten at problemer med rommet er tatt hensyn til?
    “Stealth” kropp på høyttaler er positivt for rom tilpassinger uansett vil jeg tro.
    Det er en del ting her jeg tror du bør sette deg inn i. Kanskje du til og med kan bli DIY-er med årene?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er en del ting her jeg tror du bør sette deg inn i. Kanskje du til og med kan bli DIY-er med årene?
    Det kan hende etter noe år til på forum.. 😅 men enn så lenge demper jeg ikke 3db noe stedet, i mine ører forringer det, og har til overs å høre noe som låter musikalskt og «opplevd» riktig med dsp.

    Regner med du har hørt noen gode anlegg uten at du vet målingene? Da klarer du vel å vurdere på hvilke måte anlegget spiller rett på? Instrumenter og stemmer som kjennes igjen fra virkeligheten eller frekvensgang som er tilpasset rommet?
     
    Sist redigert av en moderator:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Eneste jeg da lurer på er hvilke utjevn frekvensrespons som høres naturlig ut og hvilken gjør ikke? Blir ikke lett å forholde seg til. Kan det heller være slik at en eq/dsp behandlet frekvensrespons høres unaturlig ut?
    Jeg er nå helt fersk på dsp
    Kjøpte en MiniDSP SHD Studio
    Bare målt 1 gang med 5 posisjoner i egolytt /1 person i sofaen i Dirac programmet.
    Lot Studio fikse alt fra 20 til 20.000hz

    Jeg liker det faktisk. Ikke noe kjedelig her.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En EQ-behandlet respons kan i høyeste grad gjøres slik at det høres unaturlig ut. Man kan feks plassere mikrofonen i sofaen og kjøre singel-punkts måling i Dirac. Blir helt katastrofe, selv om grafen blir pen 😬

    Vis vedlegget 751459
    Aahhh.. Se der ja.. Godt jeg valgte 5 punkt.
    Men da skal jeg prøve med alle punkta og 2 personer i sofaen i Dirac.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Det kan hende etter noe år til på forum.. 😅 men enn så lenge demper jeg ikke 3db noe stedet, i mine ører forringer det, og har til overs å høre noe som låter musikalskt og «opplevd» riktig med dsp.

    Regner med du har hørt noen gode anlegg uten at du vet målingene? Da klarer du vel å vurdere på hvilke måte anlegget spiller rett på? Instrumenter og stemmer som kjennes igjen fra virkeligheten eller frekvensgang som er tilpasset rommet?
    Jeg har hørt gode anlegg med og uten DSP. Jeg har også hørt dårlige anlegg med og uten DSP. Enten det er ting i oppsettet som er feil eller riktig er det helt uten betydning hva slags metode som ligger bak.

    Jeg er også 100% sikker på følgende:
    - I oppsettet ditt er det allerede mer korreksjon enn "3dB demping noe sted", bare at du ikke vet om det, og uten ville du likt lyden dårligere.
    - I oppsettet ditt vil man kunne gjøre lyden bedre med DSP satt opp riktig. Det er selvsagt 100 andre ting som kan forbedre lyden, men akkurat det med DSP kan man typisk si 100% sikkert for alle oppsett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan hende etter noe år til på forum.. 😅 men enn så lenge demper jeg ikke 3db noe stedet, i mine ører forringer det, og har til overs å høre noe som låter musikalskt og «opplevd» riktig med dsp.
    Jeg har hørt et par forskjellige Audiovector-høyttalere og har vel tenkt at de har en voicet tuning litt mot det behagelige. Så jeg tittet på måling av en eller annen sak på Stereophile som viser en ganske bredbåndet dip i mellomtonen.


    821AVR8fig4.jpg


    Man bør iallefall ikke trekke ned noen desibel til i mellomtonen, da blir det tafatte greier. EQ-knotting i blinde blir vanskelig å gjøre suksess med.
    "Musikalsk" henger i mine øyne ofte sammen med "behagelig" når jeg prater med folk i demo-rommene rundtom. Jeg skal teste en slik dip som den der bare for å teste litt, for Audiovector låter jo flott.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har hørt gode anlegg med og uten DSP. Jeg har også hørt dårlige anlegg med og uten DSP. Enten det er ting i oppsettet som er feil eller riktig er det helt uten betydning hva slags metode som ligger bak.

    Jeg er også 100% sikker på følgende:
    - I oppsettet ditt er det allerede mer korreksjon enn "3dB demping noe sted", bare at du ikke vet om det, og uten ville du likt lyden dårligere.
    - I oppsettet ditt vil man kunne gjøre lyden bedre med DSP satt opp riktig. Det er selvsagt 100 andre ting som kan forbedre lyden, men akkurat det med DSP kan man typisk si 100% sikkert for alle oppsett.
    Det er nok sant, men ekstremt mange som ikke kan dsp da og mye dårlig målemikrofoner som misforstår hva god lyd er og følger slavisk frekvens. Korrigering av lyden ut av høyttaler pga feil i rommet låter ofte negativt.
    Er filteret i høyttaler feilkonstruert hjelper det sikkert med dsp.
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har hørt et par forskjellige Audiovector-høyttalere og har vel tenkt at de har en voicet tuning litt mot det behagelige. Så jeg tittet på måling av en eller annen sak på Stereophile som viser en ganske bredbåndet dip i mellomtonen.


    Vis vedlegget 751585

    Man bør iallefall ikke trekke ned noen desibel til i mellomtonen, da blir det tafatte greier. EQ-knotting i blinde blir vanskelig å gjøre suksess med.
    "Musikalsk" henger i mine øyne ofte sammen med "behagelig" når jeg prater med folk i demo-rommene rundtom. Jeg skal teste en slik dip som den der bare for å teste litt, for Audiovector låter jo flott.
    Jeg har R-11, har ikke hørt R-8. At de er snille er feil, men hadde b&w tidligere som jeg oppfatter som mye mellomtone, det er mindre av det i audiovector uten at jeg savner det.
    Legger ved måling fra stua, ikke noe som tilsier de er snille, men langt ifra perfekt kurve. Det er heller ikke målet, jeg har fokus på øre skal like det
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har R-11, har ikke hørt R-8. At de er snille er feil, men hadde b&w tidligere som jeg oppfatter som mye mellomtone, det er det mindre av det i audiovector uten at jeg savner det.
    Legger ved måling fra stua, ikke noe som tilsier de er snille, men langt ifra perfekt kurve. Det er heller ikke målet, jeg har fokus på øre skal like det
    Kommer vel an på hva man legger i ordet snill, tenker jeg. Målinger fra rommet sier lite om høyttaleren, må stikke mikrofonen i gapet på dem :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok sant, men ekstremt mange som ikke kan dsp da og mye dårlig målemikrofoner som misforstår hva god lyd er og følger slavisk frekvens. Korrigering av lyden ut av høyttaler pga feil i rommet låter ofte negativt.
    Er filteret i høyttaler feilkonstruert hjelper det sikkert med dsp.
    Vet du om en mikrofon som kan måle hvor mye god lyd man har???
    1632861993644.gif
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kommer vel an på hva man legger i ordet snill, tenker jeg. Målinger fra rommet sier lite om høyttaleren, må stikke mikrofonen i gapet på dem :)
    Snill mot ørene, ikke en tone som river litt i nerva..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt et par forskjellige Audiovector-høyttalere og har vel tenkt at de har en voicet tuning litt mot det behagelige. Så jeg tittet på måling av en eller annen sak på Stereophile som viser en ganske bredbåndet dip i mellomtonen.


    Vis vedlegget 751585

    Man bør iallefall ikke trekke ned noen desibel til i mellomtonen, da blir det tafatte greier. EQ-knotting i blinde blir vanskelig å gjøre suksess med.
    "Musikalsk" henger i mine øyne ofte sammen med "behagelig" når jeg prater med folk i demo-rommene rundtom. Jeg skal teste en slik dip som den der bare for å teste litt, for Audiovector låter jo flott.
    Den dipen der over 1k er akkurat det jeg ikke liker, det kan trekke gitar og deler av vokal litt bakover og gi rom, men samtidig mister man sting og tilstedeværelse. Bravpå noen sanger og dårlig på de fleste. Denne har forresten uvant lite løft i diskant til å være Audioveltor. Låter kanskje mer behagelig enn andre AV som kan bli vel analytiske
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Den dipen der over 1k er akkurat det jeg ikke liker, det kan trekke gitar og deler av vokal litt bakover og gi rom, men samtidig mister man sting og tilstedeværelse. Bravpå noen sanger og dårlig på de fleste. Denne har forresten uvant lite løft i diskant til å være Audioveltor. Låter kanskje mer behagelig enn andre AV som kan bli vel analytiske
    Mer riktig konklusjon. Hadde sr6 arrete, da måtte jeg dempe rom endel. Spesielt på frontvegg pga de ikke har “non parallel surfaces”. De manglet litt mellomtone, men veldig oppløst.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje mange rett og slett bare VIL ha en ujevn frekvensrespons.
    Fordi de har vent seg til det over tid, og synes da at jevn respons låter rart og unaturlig.

    ...jeg tror faktisk jeg har vært der litt selv, for mange år siden.
    Men det rare var att når dette ble riktig ropte jeg spontant halleluja.
    Synes ikke det ble rart i det hele tatt, bare bedre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Opplever du at anlegget nådeløst avslører dårlige innspillinger?
    Hadde Usher tidligere på klasse d, det låt veldig analytiske så forstår godt hva du mener. Men nå føles det oppløst og detaljert med kropp og naturtro lyd.
    Helt enig han som nevnte at når anlegget låt fantastisk på noen låter, helt til de hørte på dagsrevyen er det noe feil. Når tv lyd låter naturlig er det faktisk god indikator på at lyden er riktig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn