HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Mine Nord-blokker har ekstern buffer. Man kan velge hvilke typer/ revisjon man ønsker
    Vi må nok pent vente og se hva som faktisk sitter der. Stort enklere enn Nord sine kan det ikke gjøres, men det er ikke totalt umulig at de har gjort det så enkelt, og bare bruker gode opamper som alibi for å kalle buffertrinnet for "high-end". Så vidt jeg vet finnes det ingen åpent tilgjengelige standard design etter modellen som @KJ, @Armand og jeg postet på sentralen for en tid tilbake, så det er lite sannsynlig at de har en slik løsning dessverre. Men den som venter får se, jeg blir gjerne positivt overrasket.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Gode opamps high end? Det bliver opamps nok aldrig medmindre det er diskrete.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    At ting er bedre fordi det er diskret er bare enda en gammel myte fra den tiden det var vanskelig å lage små integrerte kretsløp.

    Et eksempel: En god spenningsregulator har tre viktige oppgaver: 1. fjerne innkommende støy. 2. Ha lav egenstøy. 3.Levere varierende strøm uten at spenningen ut endres (lav utgangsimpedans).
    Jeg bygde tidligere en diskret oppbygd regulator. Den var diger, den sløste med effekten (ble varm), den var dyr og den tok lang tid å sette sammen. Men den var dritgod på alle de tre parameterne jeg nevnte over

    I 2016 lagde Linear Technology en liten integrert chip på 3x3mm som slo min store gammeldagse kompliserte regulator på alle punktene jeg nevnte over. Den koster 45 kroner, den er liten og den er enkel å bruke. Internt bruker den masse avansert teknologi, og faktisk gjør den en del av de tingene jeg tidligere måtte bygge på en diskret måte (referansedioder, strømgeneratorer etc). Dagens masseproduksjon og gode kontroll på hva som skjer internt i små chipper gjør at man kan lage dette relativt billig og mye mer nøyaktig.
    Det finnes ingen grunner i verden til å beholde den gamle, store, dyre og kompliserte regulatoren jeg lagde tidligere.

    Det samme gjelder opamper vs diskrete kretsløp.

    Hvor mange diskrete kretsløp tror du at du finner i de mest avanserte måleninstrumentene som finnes? Null.

    Resten av denne diskusjonen om hvordan det "låter", "spiller det musikk?", "får man fot" osv. handler om helt andre ting...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, hadde det vært opp til blårussen hadde alt vært like bra som et minianlegg. Kvalitet er for dyrt vettu.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, hadde det vært opp til blårussen hadde alt vært like bra som et minianlegg. Kvalitet er for dyrt vettu.
    Ja, hvis du og jeg er målgruppen kanskje.. Men det finnes andre, hvor kost betyr nada, og specs og kudos betyr alt..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Er eneste forskjell en uhørbar forbedring? Hva er poenget da?
    Når man måler THD måler man bare én av mange faktorer, underlagt ganske bestemte begrensninger. Selv om Ncore er grisebra har de selvsagt også forbedringspotensiale. Når man forbedrer THD, som i seg selv ikke er et behov, er det gjerne fordi man også har forbedret en del andre ting. Det kan være hvordan THD utvikler seg ved høye frekvenser, det kan henge sammen med IMD, eller, som det mest trolig er i dette tilfellet, man kan ha valgt en kretsløsning som gir lavere termisk støy.

    Jeg tror vi ser tre mulige og ikke ubetydelige forbedringer i denne modulen:
    - Lavere støy kan være en fordel ved aktiv drift og drivere med høy følsomhet.
    - Bedre aktiv kontroll på dødtiden gir mindre varme på tomgang (NC500 utvikler faktisk en del varme på tomgang) og samtidig laveste mulige forvrengning ved høyere effekt (det oppnår man først etter finjustering av NC500).
    - Det at regulatorene er integrert inne på modulen gir kortere vei til konsumenten. På NC500 må de sitte før flatkontakten. Dette er det mest kritiske reguleringspunktet på forsyningssiden på en NC500.

    Den nye modulen vil nok være en forbedring over NC500, men i mange applikasjoner vil man neppe oppleve forskjellen. Samtidig kan den integrerte bufferen være en direkte ulempe dersom man trenger spesielle funksjoner som skyhøy PSRR, spesiell inngangsimpedans eller lavere gain. Det at man trolig har en enklere vei til tilstrekkelig kjøling er selvsagt en udiskutabel forbedring, og den kommer nok også helt uten noen lik i lasten.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.259
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Men hypre Hypex hyper videre:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tipper at man kan koble ut det interne bufferet med jumperne. Lavere varmeutvikling er kjærkomment siden den forrige versjonen blir ganske så varm ved høye spenninger. En annen ting er at denne nye modulen klarer høyere strømmer slik at man får mer effekt ved lave impedanser.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ja, det med strømmen la jeg ikke merke til først. Ser den har fått en økning på ca 3A. Ikke mye, men det utgjør litt i noen sammenhenger.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det der er en liten skatt for hornfolket med 11,8dB gain og 9,5µV støy INKL buffer.
    Nå vet jeg ikke støyen, men NC400 har 13dB gain om du fjerner en motstand.
    Når jeg hadde horn, var det tyst.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nå vet jeg ikke støyen, men NC400 har 13dB gain om du fjerner en motstand.
    Når jeg hadde horn, var det tyst.
    Ser den ligger på 23-25µV. Det er heller ikke noe dårlig tall. 9,5µV nærmer seg veldig en teoretisk grense. Det vil være ca 7-8dB forskjell på støyen i de to. Men normalt er nok støyen fra foregående ledd viktigere og sånn sett betyr gain mer enn egenstøyen i forsterkertrinnet.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Jeg tipper at man kan koble ut det interne bufferet med jumperne. Lavere varmeutvikling er kjærkomment siden den forrige versjonen blir ganske så varm ved høye spenninger. En annen ting er at denne nye modulen klarer høyere strømmer slik at man får mer effekt ved lave impedanser.
    Hvor mye strøm leverer denne som max da?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Vi hypexes opp hele gjengen tror jeg ;-) Flotte målinger rund baut. Men se grafen til @Syncrolux
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ser ikke noen graf, som viser noe om strøm Ampere
    Tenker bare på #1938 jeg... Forholdet mellom forsterker og høyttalere. Synes det setter riktig perspektiv på ting. Amp? Hvor mange trenger du? 10 kanskje? 20 til party?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er definitivt riktig perspektiv, men så skal det nevnes at for å få skikkelig kontroll må man kjøre feedback, og forvrengningen som kommer ut av det er ikke av samme type som den vi har i høyttalerne. Viktig å få denne forvrengningen dempet langt ned.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser den ligger på 23-25µV. Det er heller ikke noe dårlig tall. 9,5µV nærmer seg veldig en teoretisk grense. Det vil være ca 7-8dB forskjell på støyen i de to. Men normalt er nok støyen fra foregående ledd viktigere og sånn sett betyr gain mer enn egenstøyen i forsterkertrinnet.
    Det er nær en teoretisk grense, ja. Begrensningen vil være den termiske støyen fra inngangsimpedansen etterfulgt av støyfritt gain. Det blir til slutt en avveining mellom lave impedanser (og lav støy) i inngangstrinnet vs strømtrekk (og noe økt forvrengning) samme sted. Selve effektforsterkeren kan gjøres så støy- og forvrengningsfri at den blir et tilnærmet rent gain etter inngangsbufferen. Jeg ser at Hypex har brukt et diskret buffertrinn her, så de har formodentlig valgt veldig lave impedanser i inngangsbufferen.

    Vi nevner i forbifarten at Armand målte 9,3 uV i Bifrôst, og da med opamper i bufferen. :)
     
    Sist redigert:

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Tenker bare på #1938 jeg... Forholdet mellom forsterker og høyttalere. Synes det setter riktig perspektiv på ting. Amp? Hvor mange trenger du? 10 kanskje? 20 til party?
    jeg lurer bare på om det er en fordel, eller ulempe med å ha 10-20ampere, i stede for 60 eller enda mer
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    jeg lurer bare på om det er en fordel, eller ulempe med å ha 10-20ampere, i stede for 60 eller enda mer
    I en klasse D er dette styrt av en sensor som kutter forsterkeren dersom man overstiger en grense.

    I en klasse A/AB er dette nesten alltid en måling av peak strøm under ideelle forhold, før ting bryter sammen. En forsterker som leverer 100A under ideelle forhold kommer ikke i nærheten av dette i situasjoner der ikke spenningen er på topp ut av forsterkeren, altså i det virkelige liv.

    La oss si vi skal gjengi et signal på 500W i en last på 8 ohm. Da trenger vi 7,9A. Vi kan ikke trekke mer, eller nyttegjøre oss av at det er mer strøm tilgjengelig. Det som gjør det interessant å ha høyere strømkapasitet er dersom forsterkeren ikke klarer å levere den aktuelle strømmen når du faktisk trenger den. Det hjelper lite om den kan levere 100A når du ikke trenger strøm, men bare 5A akkurat i det øyeblikket når du faktisk trenger 10A.

    Strømkapasiteten i en klasse A eller AB er ekstremt last og signalavhengig. I de fleste klasse D er den for alle praktiske formål fullstendig last og signaluavhengig. Derfor trenger man overdreven strømkapasitet i en klasse A/AB, men dette er totalt uinteressant i en klasse D. Så lenge man ikke kjører forsterkeren i klipping kan man justere current limiteren, uten at noen vil kunne høre det. Det påvirker rett og slett ikke signalet.

    En analogi:
    På forsterkeren kan vi se for oss at det sitter et amperemeter. Det sitter en person der, og denne slår av forsterkeren når signalet passerer 20A.

    I ett tilfelle har man en klasse D. Man ser at amperemeteret ikke overstiger 8A, fordi lasten rett og slett ikke trekker mer.

    I det andre tilfellet har man en klasse AB med 30A peak strømkapasitet. Amperemeteret går nå ikke høyere enn 7A, fordi forsterkeren ikke evner å levere sin fulle strøm i den aktuelle lasten med det aktuelle signalet. Den klarer ikke en gang å levere strømmen lasten ber om. Det hjelper ikke at man på papiret har 22A å gå på, for det er forbeholdt signaler og laster du aldri vil oppleve i praksis.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    I en klasse D er dette styrt av en sensor som kutter forsterkeren dersom man overstiger en grense.

    I en klasse A/AB er dette nesten alltid en måling av peak strøm under ideelle forhold, før ting bryter sammen. En forsterker som leverer 100A under ideelle forhold kommer ikke i nærheten av dette i situasjoner der ikke spenningen er på topp ut av forsterkeren, altså i det virkelige liv.

    La oss si vi skal gjengi et signal på 500W i en last på 8 ohm. Da trenger vi 7,9A. Vi kan ikke trekke mer, eller nyttegjøre oss av at det er mer strøm tilgjengelig. Det som gjør det interessant å ha høyere strømkapasitet er dersom forsterkeren ikke klarer å levere den aktuelle strømmen når du faktisk trenger den. Det hjelper lite om den kan levere 100A når du ikke trenger strøm, men bare 5A akkurat i det øyeblikket når du faktisk trenger 10A.

    Strømkapasiteten i en klasse A eller AB er ekstremt last og signalavhengig. I de fleste klasse D er den for alle praktiske formål fullstendig last og signaluavhengig. Derfor trenger man overdreven strømkapasitet i en klasse A/AB, men dette er totalt uinteressant i en klasse D. Så lenge man ikke kjører forsterkeren i klipping kan man justere current limiteren, uten at noen vil kunne høre det. Det påvirker rett og slett ikke signalet.

    En analogi:
    På forsterkeren kan vi se for oss at det sitter et amperemeter. Det sitter en person der, og denne slår av forsterkeren når signalet passerer 20A.

    I ett tilfelle har man en klasse D. Man ser at amperemeteret ikke overstiger 8A, fordi lasten rett og slett ikke trekker mer.

    I det andre tilfellet har man en klasse AB med 30A peak strømkapasitet. Amperemeteret går nå ikke høyere enn 7A, fordi forsterkeren ikke evner å levere sin fulle strøm i den aktuelle lasten med det aktuelle signalet. Den klarer ikke en gang å levere strømmen lasten ber om. Det hjelper ikke at man på papiret har 22A å gå på, for det er forbeholdt signaler og laster du aldri vil oppleve i praksis.
    Så viss du har en klasse D forsterker som kan levere 500w i 8ohm, og har en høytaler som har en driftseffekt på under 85db, og går ned til under 2ohm, hva får den av ampere og watt da.
    vil det ikke kreve mer strøm en den har da? Og bli klipping.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn