HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gå inn i device settings i HFD.
    F25AAF89-908C-44E8-9F74-066DEA08F90C.jpg

    Sjekk «wake on line», «signal detection» og «off after» tidsangivelsen.

    Johan-Kr
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Gå inn i device settings i HFD.

    Sjekk «wake on line», «signal detection» og «off after» tidsangivelsen.

    Johan-Kr
    Wake on line er slik jeg forstår det bare om den skal fortsette å være av eller slå seg på når den får strøm, som etter strømbrudd eller ekstern strømbryter? Mine har stått litt frem og tilbake før jeg forstod hva det betydde og påvirker ikke auto av og på ved signal så vidt jeg kan se.
    Signal detection og off står slik det er på bilde over.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Ja, alle er avhuket på signal detection og av etter 15 minutter.

    Er litt usikker på hvor man kan velge fra 1-4 på singal detection level. Er 1 mest eller minst følsomt? Står ikke i manualen så vidt jeg kan se. Men disse står også på 1 på alle sammen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    I tillegg til de tidligere annonserte modulene (NCAS250MP, 200+50W, NCAS 500MP, 400+100W, og NCAS1000, 800+200W, alle med onboard PSU) har Hypex nå også sluppet en NC52MP, en 2x50W modul med onboard PSU og Ncore-teknologi. Den burde være helt ok til kompresjonsdrivere.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har du mer info om den? Datablad og pris, f eks?

    Google vet ingenting...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nei, jeg fikk en OEM produktkatalog fra Hypex, og der stod den. Har aldri sett den før, og det var ikke mye data i den katalogen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm. Har huka meg et par nCore 400 rimelig. Det blir supert for å drive bass med. Så blir det vel å ordne seg et par fusion 122 for å plukke ut nC122-modulene...

    Johan-Kr
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    OEM katalogen kan lastes ned fra hjemmesiden, link helt øverst på siden.


    Mvh
    KJ
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    OEM katalogen kan lastes ned fra hjemmesiden, link helt øverst på siden.


    Mvh
    KJ
    Mulig jeg er treg, men jeg finner hverken katalog eller NC52MP på sidene deres.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

    Litt tilfeldig snublet jeg over en som skulle selge en del Hypex Ncore NC500MP moduler.
    Nå kom jeg for sent til de, men er dette en grei modul hvis man skal bygge en 5-10 kanals forsterker for surroundkanalene i et hjemmekinoppsett.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hei,

    Litt tilfeldig snublet jeg over en som skulle selge en del Hypex Ncore NC500MP moduler.
    Nå kom jeg for sent til de, men er dette en grei modul hvis man skal bygge en 5-10 kanals forsterker for surroundkanalene i et hjemmekinoppsett.
    De blir varme. Stapper man mange inn i en liten kasse må man viftefisere litt
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK, men det er kun når det spilles - Stand By forbruk skal være 5W står det?

    Og ellers er det bare å koble til nettstrøm, signal og høyttalerkabler?
    Er 2300,-/modul en grei pris for dise nå?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine dual mono NC400 blir uforholdsmessig varme på tomgang og behøver en del lufting. Termisk design er fortsatt viktig med NCore. Databladet for NC50xMP sier 4,8 W tomgangstap pr kanal. Kanskje den viktigste forbedringen i Eigentakt 1ET400A vs NCore er at tomgangstapet er redusert til 1,8 W.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    en 10 kanals forsterker av disse modulene i et Modushop 3U 400mm chassis burde enkelt la seg gjøre. Spørsmålet vil være om du får plass til alle moduler pluss kjøleribber. Selv går jeg med planer om en 7 kanals UcD180 + 1stk SMPS1200A180 i 2U400mm chassis. samt en 11 kanals (7xUcD400+4xUcD180) + 3stk SPMS1200A400 og 1stk SMPS1200A180 i et 3U400mm chassis. Og her snakker vi langt mer varmeutvikling. Tomgangstrøm her er 4W pr UcD180 og 8W pr UcD400.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    SMPS strømforsyningene utvikler og bra med varme, slik at de må taes hensyn til.

    Johan-Kr
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Og derfor får de sine egne dedikerte kjøleribber. I mine planlagte bygg, så vil den single SMPS'en i 7 kanals forsterkeren få en 2U200mm kjøleribbe. I 11 kanals forsterkeren så vil de 4 SMPS'ene dele en 3U400mm kjøleribbe.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Stelføring bliver vist en udfordring med så mange moduler?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Kjøleribber er en ting. Men det er ikke bare mosfet som genererer varme. Jeg har prøvd å sette to stk NC502MP i en kabinett med lufting og jeg konkluderte med at skal dette kunne gå i årevis så må det vifter til. Nå er jo ikke det så farlig da med dagens Noctua vifter som kan snurre på lydløse 600RPM
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja det er klart at luftig må stå i stil med kjøleribbene. Men utover transistorer og regulatorer montert mot noe form for kjøling, så er det lite varmeutvikling. I allefall burde det være lite. Og selv om 1 enkelt komponent opereres på høy temperatur, så er nok ikke effekten i den varmen særlig høy. Ergo varmer den ikke chassis i særlig høy grad. Det blir litt som en loddebolt på hobbyrommet. Den utvikler en vanvittig varme. Men du kan ikke bruke den til å varme opp rommet :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Spolene utvikler vel klart mest varme på de modulene. Du kan jo legge en bit alu over spolen og koble den mekanisk til kjøleprofilen via en annen bit alu.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja spolene kan utvikle litt varme. glemte de. Men det er igjen under hard bruk, da mye annet produserer mindre varme. Så totalt sett tilfører de ikke noe ekstra varme. Disse modulene har jo høyest effekt tap i form av varme når de er idle.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Siden denne tråden handler om Hypex passer det kanskje å hylle Jan Peter Marinus Antonius van Amerongen. Han takket for seg sist torsdag dessverre, bare 57 år gammel. Som mange vet var han eier og grunnlegger av Hypex.

    Han etterlater seg en fantastisk arv til oss alle. Få har hatt større betydning for hobbyen vår i nyere tid. Vi får bare håpe at stafettpinnen er sendt over til noen som kan ta den videre på en god måte.

    RIP Jan Peter

    unnamed (1).png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hypex Electronics BV introduces its new and improved NCOREx® technology. With at least 2x better performance compared to NCORE®, the eXceptional NCOREx® technology paves the way for our future OEM products.



    Focus on even better audio performance and added functionalities. The first new module with NCOREx® implemented is the NCx500 OEM. It can be used as a drop-in replacement for the NC500 OEM but with the following added features:



    • On-board, high-end, buffer stage
    • Our well known HxR discrete regulators
    • Carefully selected, high-grade components
    • Lower idle losses
    1650481188788.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det trenger jo ikke bety mer enn at støygulvet er senket med 6dB, og at THD fortsatt ligger under støygulvet.

    Det som gjør modulen interessant er etter min mening følgende:
    - Onboard buffer stage - det kan bety at de har laget et grisebra buffertrinn. Det kan også bety at de har laget et greit buffertrinn, men at muligheten for å koble på et godt buffertrinn ikke lenger er der.
    - HxR-regulatorer - det er bedre enn ingen ting, og regulatorene er bra, men det er ikke gitt at det er en bedre løsning enn low noise regulatorchiper med separat feedback. Det kommer både an på hvordan disse regulatorene står seg mot regulatorchipene, og hvordan plasseringen på kortet påvirker ytelsen.
    - Lower idle losses - det betyr mest sannsynlig at disse modulene har fått bedre overvåking av shoot-through, dødtid osv enn tidligere. Det er nok også dette som er årsaken til at modulene har fått bedre ytelse. Jeg tipper at de har løst dette på en liknende måte som Purifi-modulene.
     

    St3ffaN

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke nCore være transparent? Sett bort i fra evt. strømforbruk og andre funksjoner, hvordan kan det bli bedre enn det?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Built in buffer, og er dropin for NC500 OEM?
    Har ikke NC500 OEM ekstern buffer?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Godt spørsmål, jeg har ikke flere detaljer. Kanskje spørre om preliminary datasheet...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvordan lyder det? Nå nej man må ikke bande i kirken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn