HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.322
    Sted
    Østfold
    Jeg synes også både Kii og Ncore er spennende. Han er blant de i bransjen som tenker som ingeniører. Han er ikke alene, men de utgjør et klart mindretall.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    ...og noen tenker som kunstnere, eller i hvert fall innbilt kunstnere. Ser jo ut som Aune Sand har det fint - Makan til livsglad og positiv mann skal en lete lege etter
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.322
    Sted
    Østfold
    Det er i hvertfall mange eventyrfortellere der ute. Jeg la merke til at noen skrøt av at de brukte 1% toleranse på motstandene i buffertrinnet. Det er sikkert noen som synes det høres imponerende ut, men det er definitivt en del av den litt mer seriøse sorten der ute som vurderer om 0,01% er tilstrekkelig. Ofte virker det som om det er mye lettere å selge komponenter man kan skryte av enn godt utarbeidede kretser.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Ja, og jeg må innrømme at jeg selv er meget mottakelig for gode eventyrfortellinger, mens på lydfronten er det virkeligheten som får bestemme. Det som treffer med da, er så lav forvrengning som mulig på alle tenkelige parametere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.422
    Antall liker
    35.197
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ennå, men det er mulig jeg behøver et par kjøpehøyttalere om et år eller to, og da er det Kii og B&O som er shortlist. Var forresten innom en B&O-forhandler i dag, men der hadde de hverken Beolab 50 eller 90 inne.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.322
    Sted
    Østfold
    Jeg fikk bruke litt tid på Kii under en butikkdemo (tidlig på dagen og lite trafikk). Det var, ikke overraskende, en veldig positiv opplevelse.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ble det noen gang svart på hvilke moduler som brukes i Hypex nCore plateforsterkerne? FA502 er f.eks. 2x500 og svært gunstig priset... og det inkludert DSP. Er de tilsvarende NC500 eller er dette en langt dårligere løsning? Noen som har prøvd de? Er DSPen så transparent at den ikke får negativ påvirkning på lyden dersom en ikke bruker den?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.322
    Sted
    Østfold
    I FA502 sitter det en NC502MP. Du finner den på hjemmesiden til Hypex. Den er ikke helt på nivå med NC500, men det er absolutt ingen dårlig forsterker.

    Jeg kan ikke spesifikt uttale meg om den DSP-en, men generelt er DSP-er svært transparente. Det er forsåvidt også DAC-er og AD-convertere så lenge man har kontroll på hva som kobles til, og det har man jo i en slik konstruksjon.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg bytta nylig ut et par Hypex AS2.100 med FA252, og det var en solid oppgradering må jeg si.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    947
    har ikke hørt et pip om ICEedge på noen forum, why?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kanskje fordi det ikke er ment for DIY markedet i det hele tatt ?
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Jeg har byget et Hypex Ncore stereotrinn. Denne er satt opp som dual mono og har to stk SMPS600 v3. Alt er bygd inn i et relativt lite chassis så det er en kompakt sak. Jeg synes denne tenderer til å bli noe varm om den står på slått over tid. Jeg har målt strømtrekket på den og det ligger mer eller mindre konstant på 0,33 A, uavhengig om jeg spiller høyt eller om den bare står påslått. Er det noen andre der ute som har bygd tilsvarende og kan si noe om målinger på strømtrekk?

    Mulig dette bare er nevroser og at varmen ikke er noe å bry seg for mye om. Jeg hadde den i et større chassis tidligere og da var det ikke mulig å kjenne noe varme fra den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.422
    Antall liker
    35.197
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke målt strømtrekket, men de PSU'ene utvikler en del varme, ja. Mine er godt lunkne selv om chassisene er godt ventilerte med god luftgjennomstrømning.
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Ja det er først og fremst kjøleanordningen på strømforsyninga som blir varm. Gjorde en test av dem i dag og så at begge kanalene trakk like stort strømtrekk fra nettet. Det er bare å beklage at jeg ikke fikk tatt noe bilde av den. Hele kassa er av aluminium så den leder relativt godt bort varmen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.209
    Torget vurderinger
    1
    Har en FA502 som jeg tenkte å brokoble på en sub, og så vidt jeg kan se av manualen, kan jeg ikke bruke den rett ut av boksen, men må lage og laste inn et filter først. Nå er subben mer eller mindre ferdig bygd, må bare sette inn elementet, men jeg sliter med å lage filter. Programvaren fungerer tilsynelatende som den skal og ser forsterkermodulen. Har lest manualen for Hypex Filter Design frem og tilbake, over igjen, men kommer ikke i gang med å designe et filter. Har lekt med miniDSP tidligere, så trodde ikke dette skule være så uoverkommelig. Noen som kan gi meg en steg for steg guide så jeg kommer igang? Sikkert noe enkelt jeg overser, men tydelig at manualen er skrevet av noen som har drevet på med dette før, og ikke en nybegynner... :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.209
    Torget vurderinger
    1
    Supert, ser ut til at jeg har noe å sette meg inn i der ja.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.209
    Torget vurderinger
    1
    Har en FA-502 som jeg synes blir overraskende varm. Når den er påslått, men ikke i bruk, starter vifta hvert 15-20. minutt og går 1-1,5 minutt før den stopper (ikke målt nøyaktig). Dette gjentar seg etter nevnte intervall. Legger jeg hånda på forsterkermodulen er den så varm at jeg bare så vidt klarer å holde den der. Forsterkeren er brokoblet og koblet til 4 ohm. Sammenlignet med andre klasse D forsterkere jeg har, som ikke engang blir lunkne ved hard bruk, lurer jeg på om dette er normalt?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har et par FA502. Ganske normalt at vifta starter av og til. Alle Hypex moduler drar mye strøm på tomgang og blir gode og varme.
     

    ballgjerd

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    XTZ har jo en forsterker ute, og de kommer kanskje med en utgave med 1200AS2 som kan bli spennende om det skjer, ellers så må man importere.

    Ellers så står det litt om Icepower 1200AS2 her
    https://www.miveraaudio.com/forum/p...er-icepower-1200as2-amp-listening-impressions

    "Mike" har et par prosjekter som virker spennede bla en streaming boks (Puremusic Jr) som han selv sier har 95% av lydkvaliteten av 1200AS, han har konstruert buffferboard 8 gen til hypex NC500, den første gen la han ut på diyaudio og ble snappet opp brukt bla i Nordacoustics og Appolon Audio.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Går og frister litt med noen FA501 til hjemmekinoen, og kanskje FA251 til Atmos. Men havner på ca. samme pris som Apollon totalt..
    Hadde vært litt stillig å fått opp FA på veggen, så trenger man bare en liten hylle innebyggd i veggen til pre og bluray etc. Men FA mangler triggere som er litt synd.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Finnes det noen AB tester, eller enda bedre - blindtester meller om rene ncore bygg og de kommersielle alternativene som når M22 osv?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen AB tester, eller enda bedre - blindtester meller om rene ncore bygg og de kommersielle alternativene som når M22 osv?
    Var noen på forumet her som blindtestet NC400 mot ASR Emitter II. De klarte ikke å høre forskjell. Ellers finner du selvsagt mange som har AB testet Ncore mot mye forskjellig, både i denne tråden og andre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Finnes det noen AB tester, eller enda bedre - blindtester meller om rene ncore bygg og de kommersielle alternativene som når M22 osv?
    Var noen på forumet her som blindtestet NC400 mot ASR Emitter II. De klarte ikke å høre forskjell. Ellers finner du selvsagt mange som har AB testet Ncore mot mye forskjellig, både i denne tråden og andre.
    Hvis så er tilfelle, blir 7/7/2019 min egen personlige tidsregning innenfor hi-fi - med sterke ønsker om at dette stemmer slik du her sier.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Husker godt den angående ASR ja, scrooge sitt oppsett.

    Kunne vært interessant i sammenligner mellom ncore og kjøpe forsterkere basert på ncore.

    Vurderer å bygge to stk, er det ikke noe for meg er det ikke noe problem for meg å bruke de på basshorna isteden. De drives i dag av en gammel Yamaha 2x75w integrert forsterker hvor pre amp delen er koblet ut.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man sammenligner mot kommersielle forsterkere med Ncore så vil det være i stor grad avhengig av hvilke moduler de bruker, buffer og strømforsyning. NC400 har innebygget buffer, mens NC500 og NC1200 ikke har det og der kan man gjøre en del med lyden hvis man ønsker det. Kraftig dimensjonert strømforsyning har klare fordeler i bassområdet over tid med strømtrekk.

    Forøvrig kommer det en norsk kommersiell NC500 basert forsterket på markedet om ikke så lenge. Heftig PSU, gainjustering, ekstrem lavt støynivå og mulighet for brokobling er noen av funksjonene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Finnes det noen AB tester, eller enda bedre - blindtester meller om rene ncore bygg og de kommersielle alternativene som når M22 osv?
    Var noen på forumet her som blindtestet NC400 mot ASR Emitter II. De klarte ikke å høre forskjell. Ellers finner du selvsagt mange som har AB testet Ncore mot mye forskjellig, både i denne tråden og andre.
    Ja, det er viktig å ikke høre på mørkemennene som anmelder amper i magasiner, men heller objektive folk på forumet :rolleyes:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Finnes det noen AB tester, eller enda bedre - blindtester meller om rene ncore bygg og de kommersielle alternativene som når M22 osv?
    Var noen på forumet her som blindtestet NC400 mot ASR Emitter II. De klarte ikke å høre forskjell. Ellers finner du selvsagt mange som har AB testet Ncore mot mye forskjellig, både i denne tråden og andre.
    Ja, det er viktig å ikke høre på mørkemennene som anmelder amper i magasiner, men heller objektive folk på forumet :rolleyes:
    Jeg var med og lyttet så objektivt som mulig, Vi testet også NC400 mot DPA1 hjemme hos EHED. Der var det også veldig vanskelig å høre forskjell.
    Ble også testet hjemme i mitt oppsett(på mellomtonene) Der fikk vi det ikke til å sitte, Missmach på gain tror jeg. Der ble i hvert fall NC400 flat og kjedelig i lyden.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Ser at det skrytes mye av NC400, så jeg regner med den drar Martin Logan Cls lett.
    Er det noen som vil la meg låne eller prøve en?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man sammenligner mot kommersielle forsterkere med Ncore så vil det være i stor grad avhengig av hvilke moduler de bruker, buffer og strømforsyning. NC400 har innebygget buffer, mens NC500 og NC1200 ikke har det og der kan man gjøre en del med lyden hvis man ønsker det. Kraftig dimensjonert strømforsyning har klare fordeler i bassområdet over tid med strømtrekk.

    Forøvrig kommer det en norsk kommersiell NC500 basert forsterket på markedet om ikke så lenge. Heftig PSU, gainjustering, ekstrem lavt støynivå og mulighet for brokobling er noen av funksjonene.
    Hvem lager disse?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Antonsen: "Hvor mange er det som bruker Ncore her på forumet i dag mon tro?"

    En del vil jeg tro. Jeg har brukt ncore i mange år og selvom jeg bruker rør og First Watt forstærkere til Altec horn høytt. i kjelleren så har jeg ncore nc400 monoblokker i anlegg nr to i stuen hvor de driver et par Carlsson OA-51LE. De har stort sett stått skrudd på i de siste 4-5 år og lyder godt. Nc400 matcher ikke godt til Altec A5 ( for stor kontrol på bassen) men var helt ok på Altec 604-8g omend lidt kølige i klangen med autoformer pre, var fine med Leben pre og phono.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som vet om Hypex sine Fusion innbygningsforsterkere er på høyde med omtalte Ncore forsterkere?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man sammenligner mot kommersielle forsterkere med Ncore så vil det være i stor grad avhengig av hvilke moduler de bruker, buffer og strømforsyning. NC400 har innebygget buffer, mens NC500 og NC1200 ikke har det og der kan man gjøre en del med lyden hvis man ønsker det. Kraftig dimensjonert strømforsyning har klare fordeler i bassområdet over tid med strømtrekk.

    Forøvrig kommer det en norsk kommersiell NC500 basert forsterket på markedet om ikke så lenge. Heftig PSU, gainjustering, ekstrem lavt støynivå og mulighet for brokobling er noen av funksjonene.
    Hvem lager disse?
    Hvis du sikter til siste avsnitt, så er det et nytt norsk merke som lanseres snart og hvor undertegnede er involvert. Men det hører ikke hjemme her.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man sammenligner mot kommersielle forsterkere med Ncore så vil det være i stor grad avhengig av hvilke moduler de bruker, buffer og strømforsyning. NC400 har innebygget buffer, mens NC500 og NC1200 ikke har det og der kan man gjøre en del med lyden hvis man ønsker det. Kraftig dimensjonert strømforsyning har klare fordeler i bassområdet over tid med strømtrekk.

    Forøvrig kommer det en norsk kommersiell NC500 basert forsterket på markedet om ikke så lenge. Heftig PSU, gainjustering, ekstrem lavt støynivå og mulighet for brokobling er noen av funksjonene.
    Hvem lager disse?
    Hvis du sikter til siste avsnitt, så er det et nytt norsk merke som lanseres snart og hvor undertegnede er involvert. Men det hører ikke hjemme her.
    Den er grei. Skal bli spennende følge med på dette.
     

    warsz

    Fersking
    Ble medlem
    16.11.2006
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Noen med nc400 i Oslo området som er interessert i å teste de på Anthony Gallo Reference 3.1?
    Send pm.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.209
    Torget vurderinger
    1
    Har et par spørsmål vedrørende FA-502.

    Har to stykker i hver sin kasse med en Dayton UM-18 og begge har en merkbar men svak "pop" lyd mellom sangene når jeg spiller CD (også når CD'en er ferdig, så det er nok når en sang er ferdig). Disse er koblet i stereo via phonoutgangene på McIntosh D100. Hadde tidligere to Klipsch subber som var koblet identisk og som ikke gav fra seg en slik pop-lyd. Jeg har også en FA-502 med en Dayton UM-18 i hjemmekinoen, og der har jeg ikke problemet med pop-lyd mellom sangene når jeg spiller CD. Noe idé hva som gjør dette? Er ikke så kraftig pop, men merkbar. Har sjekket og den kommer bare fra subbene og ikke fra hovedhøyttalerne.

    Det andre spørsmålet er: Jeg har altså 3 subber med hver sin FA-502 og Dayton UM-18. De to i stereoanlegget slår seg elegant på når jeg begynner å spille musikk eller annet, og like elegant slår de seg av når det ikke er behov for dem lenger, mens den i hjemmekinoen slår seg ikke av selv om hjemmekinoprosessoren har vært avslått et døgn. Alle innstillinger, bortsett fra filter og volum, er de samme på alle sammen. Alle er oppdatert med siste firmware og HFD. Noen tanker om hvorfor?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn