Hvilke kabler bruker kabelskeptikerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tar for gitt at trådstarter er såpass oppegående at han forlengst har fått svar, - innimellom all støyen. Det er vel egentlig så enkelt at det som er godt nok for proffmarkedet som produserer det vi konsumerer, det er godt nok for oss også. Om noen vil koste på seg litt bling i tillegg så er vel det opp til hver enkelt.
    Utover selvkonstruerte hypoteser, er det hittil ingen som har klart å produsere tekniske bevis for det som i alle fall hittil må sees på som ren kvasivitenskap
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Synes disse motsetningene er et lykkeland for både hobby og bransje. Det skaper engasjement og inntekt. Snake oils, hypes og mersalg vil, eller bør aldri ta slutt, uansett om det gjelder frisørfag eller hifi i en kommersiell verden. Vi som driver DIY forholder oss til tekniske bevis og en rund planet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har du rett i, -- men så kan man jo alltids filosofere over hvorfor så mange går på de mange limpinnene som reklamemakerne produserer... :cool:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ For mange er nevroser en viktig del av hobbyen, og det virker noen ganger som at enkelte dyrker nevrosene sine. Dette skaper jo ekstremt gode forhold for produsenter av såkalte tweaks.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da er ca 180 innlegg flyttet inn i en annen tråd
    Det blir ikke perfekt men godt nok og gidder ikke bruke mer tid .

    Fortsett der dersom det ikke er topic iht. denne tråden.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det har du rett i, -- men så kan man jo alltids filosofere over hvorfor så mange går på de mange limpinnene som reklamemakerne produserer... :cool:
    De går vel på limpinnene fordi reklamen virker.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.347
    Antall liker
    63.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Holdt på å skrive noe, men siden det er helg og jeg ikke har aksjer innen popcorn-industrien valgte jeg å slette det 😊
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det har du rett i, -- men så kan man jo alltids filosofere over hvorfor så mange går på de mange limpinnene som reklamemakerne produserer... :cool:
    Du har vel hørt om markedsføring? De verste er de som til stadighet er synlig overalt på hi-fi forums og magasiner og hi-fi nettsider og messer. Det er de samme merkene som blir markedsført gang på gang og det virker. Man forer nysgjerrige hi-fi ekorn huer med osteballer slik at ekornene i knotten går amokk..(og jeg snakker til meg selv også.. ;)🐿)
    Buy me! Buy me! o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar for gitt at trådstarter er såpass oppegående at han forlengst har fått svar, - innimellom all støyen. Det er vel egentlig så enkelt at det som er godt nok for proffmarkedet som produserer det vi konsumerer, det er godt nok for oss også. Om noen vil koste på seg litt bling i tillegg så er vel det opp til hver enkelt.
    Utover selvkonstruerte hypoteser, er det hittil ingen som har klart å produsere tekniske bevis for det som i alle fall hittil må sees på som ren kvasivitenskap
    Jo det er en rekke vitenskapelige undersøkelser som påpeker ved vitenskapelig metode at kabler har noe og si og at kabler i et stereorigg ikke er så enkelt at man kan påstå at det ikke er forskjeller. Her blir din påstand konfontrert i 7 tilfeller.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo det er en rekke vitenskapelige undersøkelser som påpeker ved vitenskapelig metode at det er forskjeller. Her blir din påstand direkte konfrontert bit for bit.
    Episk!
    Scientific Audiophile kanalen er knall :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har fremdeles mine VDH høyttalerkabler, de er mer enn lange nok og muliggjør litt ymse plassering av høyttalere.

    Har ved et par anledninger kjøpt Van Damme signalkabler fra @Hb 52, både xlr og ubalansert og veldig fornøyd med det. Gode nok og ser bra ut.

    Biltema er sikkert OK også, men der går grensa for meg. Ikke for at jeg tror det påvirker lyden, men det ville slått negativt ut på eiergleden. 😏Selv om kablene forhåpentligvis ikke har den evinnelige blå logoen.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fremdeles mine VDH høyttalerkabler, de er mer enn lange nok og muliggjør litt ymse plassering av høyttalere.

    Har ved et par anledninger kjøpt Van Damme signalkabler fra @Hb 52, både xlr og ubalansert og veldig fornøyd med det. Gode nok og ser bra ut.

    Biltema er sikkert OK også, men der går grensa for meg. Ikke for at jeg tror det påvirker lyden, men det ville slått negativt ut på eiergleden. 😏Selv om kablene forhåpentligvis ikke har den evinnelige blå logoen.
    Jeg sammenliknet vandamme xlr med nordost blue heaven xlr. B H var hørbart mer lettflytende.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Som kabelvitere (ikke skeptiker!) bruker man til og med gjerne forskjellig kabel til hver høyttaler/element. Siden det var det man fant i farten. Ulik lengde og tversnitt spiller selvsagt ingen rolle så lenge tversnittet er tilstrekkelig til oppgaven.
    IMG20221009135136 (Liten).jpg
    IMG20221009135151 (Liten).jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.586
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke forferdelig at det ikke er Speakon-terminaler på høyttalereelementer?

    But seriously: Kabelen jeg bruker mellom tonearm og phonoforsterker:

    1665383938704.png
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Vil vel tro at de fleste kabelskeptikere bruker de skolissene som følger med når man kjøper div komponenter ...
    Og kanskje lampettledning til høyttalerkabler....

    Dersom man er fornøyd med dette , er det jo bra.....
    Kan man ane en viss frykt for at denne tråden tar vekk noe av business-grunnlaget ditt for å lage og selge "hi-end" kabler til folket her inne?:cool:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.598
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Kan man ane en viss frykt for at denne tråden tar vekk noe av business-grunnlaget ditt for å lage og selge "hi-end" kabler til folket her inne?:cool:
    Hvilke "hi-end" kabler refereres det til ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bruker for tiden et par inakustik 4 kvmm høyttalerkabler kjøpt hos DynaBel mens de enda lå i Tvetenveien (?). Selvterminert med påloddete bananplugger, krympestrømpe, og snuskete svarte nettingstrømper.

    Terminerer det jeg kan med loddebolt selv, men optiske og HDMI kabler o.l. kjøper jeg fra El-kjøp og steder som det, så lenge det er ok kvalitet innenfor spec.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan man ane en viss frykt for at denne tråden tar vekk noe av business-grunnlaget ditt for å lage og selge "hi-end" kabler til folket her inne?:cool:
    Sånne kommentarer kan man egentlig bare legge fra seg her på HFS først som sist 🙄

    Hb52 selger kabler til priser hvor han kun får en helt symbolsk sum for de timene han bruker på arbeidet. Du er delvis unnskyldt siden du bare har vært medlem i 2 uker, men greit å ikke innta en nesevis rolle allerede så fort..
     
    Sist redigert av en moderator:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Oi, her var det noen som følte seg tråkket på tærne ja. :sneaky:

    Utsagnet til Hb 52 var av den litt provoserende tonen med referanse til skolisser og lampettledninger. Og litt ironi på slutten.
    Sånne utsagn er jo ofte det som trigger slike store kabeldiskusjoner/tråder som ender med enten stengt eller flytting her inne.
    Spesielt siden det var at en som driver å lager og selger det man kan kalle ettermarkedskabler som uttaler seg sånn.
    Da kan man spørre seg om motivet.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    ..og så hjelper det om man praktiserer det å passe sine egne saker.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Høyttalerkabler, Audioquest Flx Slip 14/4 med 2 bananer i hver ende.
    Interconnecter, Canare L-4E6S Star Quad Neutric XLR

    Strøm er jo viktig så her har jeg brukt mest penger😎
    Supra Lorad kabler og strømskinne.

    08DB0027-B727-44EB-93D4-C7533CDA119F.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Oi, her var det noen som følte seg tråkket på tærne ja. :sneaky:

    Utsagnet til Hb 52 var av den litt provoserende tonen med referanse til skolisser og lampettledninger. Og litt ironi på slutten.
    Sånne utsagn er jo ofte det som trigger slike store kabeldiskusjoner/tråder som ender med enten stengt eller flytting her inne.
    Spesielt siden det var at en som driver å lager og selger det man kan kalle ettermarkedskabler som uttaler seg sånn.
    Da kan man spørre seg om motivet.
    Føler meg absolutt ikke tråkket på tærne, men urettferdighet er jeg ikke noe fan av selv om det ikke er rettet mot meg selv. Skulle gitt deg medhold om det var en hifi-butikk som skrev innlegget.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er så deilig med sånne nettfora, for da har en alltid noen krangle med.

    Matt. Helt jeg blir.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.242
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    hb 52 sine kabler er i hvert fall ikke overpriset slik mange andre er, ganske perfekt for slike som meg som ønsker pene kabler til skreddersydd lengde og ikke ønsker å betale femsifret for kablene.. Men om hans utsagn var så lurt i og med han lager og selger kabler - tja, det er litt usikker på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Muligens ikke, men det blir verre jo lenger vi drar den... Hvor finner man hans kabler?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg er ikke så halvgal til å lodde selv, men XLR-plugger er noe knot. Du skal strippe hovedkappen, strippe lederne (som er veldig tynne ofte), fortinne osv. osv. Og når du ikke har gjort det på en stund, kan du være dønn sikker på at du glemmer å tre en av de svarte hettene på kabelen før du lodder, og så må du lodde om igjen :ROFLMAO: Nei, 755 kr for folk som bare er periodeloddere, er billig. Dette gjelder jo for RCA og jack også, men XLR er XLRtra kølete.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Dette er jo i tråd med det jeg skrev tidligere, om at man må finne seg i å betale litt for håndtverket, det tar sin tid å sette sammen et sett kabler, og delene er jo ikke helt gratis selv om det ikke er snakk om noen formue. Jeg vil si 755kr er i minste laget for 2x1 meter håndlaget kabel, men da forventer jeg at plugger og kabel er av god studiokvalitet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.586
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Tonearmskabelen jeg nevnte over kostet £45 pluss frakt.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Kablene dere nevner overfor er alt for dyre!!
    "Aftermarket-kabler" kommer ikke billigere enn dette. Da må de i så fall være gratis. :)

    Skjermbilde 2022-10-10 kl. 16.34.00.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn