Hvilke kabler bruker kabelskeptikerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Takk for svar KJ, fint forklart. :cool:

    Husker ikke i farta, men kan magnetisme påvirke høyttalerkabler slik Benchmark forklarer i denne video'n på signalkabler ...Star-quad microphone cable demonstration. on Vimeo....og kan det ha tilsvarende påvirkning fra en magnetspole i ett høyttalerelement?
    Fantastisk svar fra KJ ja. Var innom tanken på å gjøre samme øvelsen selv, men så kom hele herligheten ferdig servert. Skulle ønske flere kunne ta inn over seg hvor utrolig små forskjeller det er snakk om her.

    Når det gjelder starquad så stemmer det på en prikk det Benchmark viser i videoen sin.
    Hvis kapasitans ikke betyr noe bruker jeg aller helst Belden 1804. https://catalog.belden.com/index.cfm?event=pd&p=PF_1804A
    Hele kabelen er kun 3mm tykk men har altså fire ledere som er tvinnet med svært god presisjon. Det at kabelen er tynn gjør den enda mer effektiv mot innstrålt støy. På grunn av at lederne er tynne bruker de "Silvered Copper Alloy" for å øke konduktiviteten så godt det lar seg gjøre uten ta steget over i "pure silver".

    De fire lederne og den presise geometrien i kabelen gjør denne til den mest støyimmune kabelen jeg har testet. Meget praktisk når jeg skal gjøre målinger nede ved -150dB og slippe å tenke på at kablene ikke må ligge i nærheten av sterke magnetfelt rundt trafoer og kabler med høye strømmer.
    Ulempen er som nevnt kapasitansen som er omtrent dobbelt av andre kabler.

    De varierende magnetiske feltene rundt en høyttaler er alt for svakt til at det er ikke noe å tenke på i denne sammenhengen. Typisk ligger jo ikke kabelen inntil der uansett. I videoen til Benchmark overdriver han effekten ved å legge en strømforsyning rett over kabelen, og det er jo ikke akkurat lurt. Hadde han løftet denne 15cm hadde problemet ikke eksistert.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Takk for svar KJ, fint forklart. :cool:

    Husker ikke i farta, men kan magnetisme påvirke høyttalerkabler slik Benchmark forklarer i denne video'n på signalkabler ...Star-quad microphone cable demonstration. on Vimeo....og kan det ha tilsvarende påvirkning fra en magnetspole i ett høyttalerelement?
    Nei, det er minst tre vesentlige forhold her.

    Det ene er at den trafoen er en SMPS, og selv om de generelt typisk er støyfrie på strømsiden vil man allikevel ha et magnetfelt rundt den som bærer preg av pulser med høyfrekvent innhold. Det har man ikke i en høyttaler.

    Videre bør man merke seg avstanden mellom trafoen og kabelen i det man faktisk får utslag. Det blir som å surre kabelen rundt magneten, og fortsatt er man ikke helt der.

    I tillegg er impedansen langt lavere på høyttalerutgangen og inn i selve høyttaleren. Dette gjør at dette elektromagnetiske feltet ikke klarer å etablere en spenningsforskjell av annet enn høyst akademisk størrelse.

    Til slutt er selve overføringen preget av svært lav følsomhet siden det er høy strøm og ingen gain etter forsterkeren. Det er egentlig litt det samme som det med impedansen, men ikke nødvendigvis intuitivt i seg selv.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    for mange år siden så kom Biltema med 10 års garanti på fastnøkler. De var billige og glitrende.
    disse ble fra et utall kilder bekreftet at Bacho laget disse. . Og i den tiden ble Bacho ansett som godt verktøy.
    samme stål, samme sted, ulikt merke og ulik pris. likevel så handlet mange Bacho, selv etter at de hadde fått bekreftet dette. Jeg tror usikkerheten på seg selv og tryggheten på å ha et flott merke på verktøyet var utslagsgivende. Det kunne jo ikke være slik at billig og det kunne direkte sammenlignes i kvalitet tross alt.

    Hvordan en ledningstump derifra skal kunne anses som noe dritt er for meg underlig. Den har samme ledeevne og er i mange tilfeller dyrere en hos andre leverandører. terminering er nok viktigere en selve ledningen tror jeg, men har ingen ferdigterminerte kabler fra Biltema, så der må jeg bare anta. Jeg antar også at mange velger å kunne rakke ned på disse valgene nettopp fordi det kan ikke være slik at de kan yte optimalt Tross alt. Men det er greit, dere sparker oppover, og det er helt fint.😉

    har skrevet før, men dersom det er så stor forskjell på disse kablene så er det vel å kunne forvente at man skal kunne identifisere eksakt hvilke kabel som benyttes. Det betviler jeg noen klarer. Kanskje noen klarer å høre forskjell, spesielt om det er filter i endene men neppe alle. Finnes uansett rimeligere måter å drive eq på.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Troen kan som kjent flytte bjerge, - både i den ene og i den andre retningen. Det virker ofte som om noen tror at kabel og ledning fra Biltema og Clas produseres i en eller annen mørk kjeller et eller annet sted på kloden, men tekniske kabelparametre forstår man stort sett ingenting av. Vi har i flere år fått beviser på at mye av det som selges for mange titalls tusen kroner meteren ( og enda verre) egentlig bare er standard kommersiell vare innpakket i fancy flettestrømper og fantasifulle kvasivitenskapelige forklaringer. Om man setter seg bare litt inn i tekniske kabelparametre bør man klare å forstå at det ikke hander om merkenavn og fantasifulle forklaringer, men om tekniske parametre som feks kabelgeomertri, som i første rekke er nettopp det som gir de fysikalske parametre som faktisk betyr noe.... og som gir de utslag som noen ganger kan høres, - men antageligvis mye sjeldnere enn de fleste tror...
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Fantastisk svar fra KJ ja. Var innom tanken på å gjøre samme øvelsen selv, men så kom hele herligheten ferdig servert. Skulle ønske flere kunne ta inn over seg hvor utrolig små forskjeller det er snakk om her.

    Når det gjelder starquad så stemmer det på en prikk det Benchmark viser i videoen sin.
    Hvis kapasitans ikke betyr noe bruker jeg aller helst Belden 1804. https://catalog.belden.com/index.cfm?event=pd&p=PF_1804A
    Hele kabelen er kun 3mm tykk men har altså fire ledere som er tvinnet med svært god presisjon. Det at kabelen er tynn gjør den enda mer effektiv mot innstrålt støy. På grunn av at lederne er tynne bruker de "Silvered Copper Alloy" for å øke konduktiviteten så godt det lar seg gjøre uten ta steget over i "pure silver".

    De fire lederne og den presise geometrien i kabelen gjør denne til den mest støyimmune kabelen jeg har testet. Meget praktisk når jeg skal gjøre målinger nede ved -150dB og slippe å tenke på at kablene ikke må ligge i nærheten av sterke magnetfelt rundt trafoer og kabler med høye strømmer.
    Ulempen er som nevnt kapasitansen som er omtrent dobbelt av andre kabler.

    De varierende magnetiske feltene rundt en høyttaler er alt for svakt til at det er ikke noe å tenke på i denne sammenhengen. Typisk ligger jo ikke kabelen inntil der uansett. I videoen til Benchmark overdriver han effekten ved å legge en strømforsyning rett over kabelen, og det er jo ikke akkurat lurt. Hadde han løftet denne 15cm hadde problemet ikke eksistert.
    KJ rules...🤠

    Har Benchmark XLR (Canare L-4E6S 4) som signalkabel, funker som en drøm. Kunne ha vært artig å prøve ut starquad høytaler varianten på interkablinga (testet en norsk kabel mange år tilbake som var forsølvet kobber, spilte meget bra).

    Vedrørende Benchmark video'n viste han også ett eksempel på pc strømledning som krysset standard kabel og starquad med tilsvarende effekt, dog svakere.
    • Når man ser kabelsalaten til enkelte audiofile går på tvers og kryss, kan det tenkes type veggvorter samt pc strøm ledninger og slikt påvirker magnetfeltet og andre elektromagnetiske impulser med hørbar tilført støy?
    • Type to leder konstruksjon fra Chlas Olsson er den type konstruksjon mer utsatt en flettet variant fra Kimber eller starquad konstruksjon, førstnevnte har kanskje lavere kapasitans også?
     
    • Love
    Reaksjoner: KJ

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har fryktelig mange meter med Vovox Sonoros pro XLR-kabler på kinoloftet. Om det egentlig er så mye bedre enn Klotz og liknende vites ikke. Men begge produsenter selger nå kabler i forskjellige priskategorier og jeg er dum nok til å kjøpe meg litt forsikring og tror at det beste profolket kan lage er bra og kanskje LITT bedre enn det billigste de kan lage, uten at vi viller oss ut i Nordost og Ansuz-land eller andre tåpelige dansker... for annet en god mat og drikke da.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.319
    Antall liker
    2.557
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Biltema høyttalerkabler og noe billig Nordost signalkabler jeg hadde liggende. Godt nok for meg.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Bruker Monster høyttalerkabler, kjøpt på ryddesalg på Elkjøp, med bananplugger fra Aliexpress. Og så bruker jeg en god blanding av signalkabler fra Clas/Elkjøp/Kjell.

    Skal sies at dyre kabler ofte SER bedre ut, og jeg kunne gjerne hatt noen, men tror ikke jeg kunne rettferdiggjort prisen hverken for meg selv eller noen andre.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bruker en 75 Ohms videokabel fra Clas Ohlson med RCA i den ene enden og XLR i den andre for å overføre SPDIF signal mellom Squeezeboksen og hovedmonitoren og en Cat5 kabel mellom monitorene. Bruker også en optisk kabel fra Clas Ohlson (Biltema sin virket ikke?) til en TOSLINK til SPDIF konverter og videre en CO videokabel til suben. Veldig behagelig å bare overføre digitale signaler:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg angrer litt på at jeg kjøpte de 25 m 2,5 kvmm på Clasern. De har klar isolasjon. Kjell har tilsvarende kvalitet ned hvit isolasjon. Det hadde vært penere.
    og så angrer jeg bittelitt på at jeg beholdt Xlr-kontaktene i høyttalerne, det ser litt jalla ut med høyttalerkabel i Xlr, men 6 sett Speakon koster jo litt og forskjellen er ikke slikt man hører.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Man bruker selvsagt speakon kontakter for å minimere hysteria forvrengning. ;)
    Satte jeg griller i hodet nå på "kabeltroende"?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Sommer 8x4.0mm2 til 4-veis høyttalere med aktiv deling.
    Signalkabler LC-1 fra BlueJeansCable.com


    Håpløs kabel fra et objektivistisk ståsted siden lederne har like farger!

    Multilederkabel done right:
    lsc425ys.png
    klotz-lsc840xys-multicore-speaker-cables-40-mm.jpg
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Som trådstarter har jeg fått veldig mange gode tips og råd, og flere mottas med takk!

    Og så har jeg nok undervurdert sensitiviteten i kabelspørsmålet. Jeg synes det var en god idé å spesifisere at nettopp et skeptiker/objektivist -perspektiv var selve utgangspunktet. Men nå vet jeg hvor sensitivt dette er, så neste gang jeg har et tilsvarende spørsmål kommer jeg til å yttrykke helt spesifikt at debatt (fra begge sider) om andre perpektiv ønskes utelatt fra tråden. Det er selvfølgelig moro med debatt, og noe må man regne med vil oppstå, jeg bærer ikke noe nag til noen bidragsytere. Men altså, lærdommen er å være helt eksplisitt og spesifikk, når og om man ønsker en tråd med oversiktelige svar, haha!


    ☮☮;):)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Man bruker selvsagt speakon kontakter for å minimere hysteria forvrengning. ;)
    Satte jeg griller i hodet nå på "kabeltroende"?
    Ja det er nok litt overraskende for både troende og skeptikere vil jeg heller si at terminering har så stor betydning.
    ASR sin test av Benchmark Audio AHB2 (https://www.audiosciencereview.com/...-and-measurements-of-benchmark-ahb2-amp.7628/):
    For speaker terminals there are two sets: classic heavy duty banana jacks and SpeakOn. The SpeakOn are locking and provide the best performance. I lost about 3 dB of performance using the banana jacks due to less secure connect there. So the measurements you see are with SpeakOn jacks.

    Jeg bestilte min siste forsterker med SpeakON som blir mye ryddigere på en 8-kanals Purifi og kan i hvert fall bekrefte at det ble solid... Da brukte jeg for øvrig Klotz kabler til hvert element i et aktivt oppsett. Kostet faktisk noen kroner det og, selv med egen loddebolt i bruk...
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.560
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Når deler av kabelprosaen diskuterer overgangene mellom krystallene i kobbermetallet i kablene ville det jo ikke være rart om ikke overgangen mellom forskjellige legeringer over et (lite) luftgap med litt korrosjon og oksidasjon skulle ha noen størrelsesordener mer betydning.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Ja det er nok litt overraskende for både troende og skeptikere vil jeg heller si at terminering har så stor betydning.
    ASR sin test av Benchmark Audio AHB2 (https://www.audiosciencereview.com/...-and-measurements-of-benchmark-ahb2-amp.7628/):
    For speaker terminals there are two sets: classic heavy duty banana jacks and SpeakOn. The SpeakOn are locking and provide the best performance. I lost about 3 dB of performance using the banana jacks due to less secure connect there. So the measurements you see are with SpeakOn jacks.

    Jeg bestilte min siste forsterker med SpeakON som blir mye ryddigere på en 8-kanals Purifi og kan i hvert fall bekrefte at det ble solid... Da brukte jeg for øvrig Klotz kabler til hvert element i et aktivt oppsett. Kostet faktisk noen kroner det og, selv med egen loddebolt i bruk...
    Det du henviser til der på ASR handler bare om kontakt og at Amir bruker litt dårlige "klyper", noe som rammet P400/1000 i test. Og hvor mange andre har han da bommet på mon tro?

    Hysteria forvrengning er derimot noe annet og noe Bruno bl.a har skrevet om. Men det er nok ikke hørbart.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det du henviser til der på ASR handler bare om kontakt og at Amir bruker litt dårlige "klyper", noe som rammet P400/1000 i test. Og hvor mange andre har han da bommet på mon tro?

    Hysteria forvrengning er derimot noe annet og noe Bruno bl.a har skrevet om. Men det er nok ikke hørbart.
    Ut fra sitatet står det ganske tydelig at forskjellen var mellom banan og SpeakON? Hysteria kjenner jeg uansett ikke til nei, annet enn det som skjer i eget hode fra tid til annen :cool:

    PS: Og P400/1000 målte uansett strålende til tross for klypene og den litt raske "harelabb"-pregede testen den fikk... skjønner likevel godt at det er litt frustrerende når dere legger ned så mye innsats i detaljene. Men vi andre som er glupere enn Amir skjønner det ;-)
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Sier du at livmorforvrengning ikke kan høres?

    Hva er forskjellen på hysteriaforvrengning og hystereseforvrengning? Jeg har ikke hørt om hysteriaforvrengning før.
    Forskjellen er at dene ene er riktig skrevet og det andre feil 😄
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt! Forøvrig: Hysteria var uriktig fra min side. Jeg tenkte på hysterektomi, et inngrep hvor livmoren (Uterus, den som Nirvana var i på plata etter Nevermind) fjernes.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Her gir de inntrykk av at de får til både lav induktans og lav kapasitans. Det er vel ikke mulig? Enten det ene eller det andre?
    Det skal vel ikke være noe problem det, men tar gjerne en forklaring hvis det ikke er mulig.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Godt! Forøvrig: Hysteria var uriktig fra min side. Jeg tenkte på hysterektomi, et inngrep hvor livmoren (Uterus, den som Nirvana var i på plata etter Nevermind) fjernes.
    «Betegnelsen hysteri kommer av et gammelt gresk ord for livmor»


    👍
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det skal vel ikke være noe problem det, men tar gjerne en forklaring hvis det ikke er mulig.
    De lærde får komme med forklaringen, men professor Sverre Holm sier i alle fall følgende:

    Liten induktans eller liten kapasitans, hva er det egentlig som er viktigst? For nest etter motstand er det induktans og kapasitans som betyr noe. Aller helst så skulle begge være null. En kabel kan lages slik at man får lite av det ene mot å få mye av det andre. Men det er ikke mulig å lage en kabel med både liten induktans og liten kapasitans. Og enten man har det ene eller det andre så bidrar de begge til å dempe diskanten.

     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    De lærde får komme med forklaringen, men professor Sverre Holm sier i alle fall følgende:

    Liten induktans eller liten kapasitans, hva er det egentlig som er viktigst? For nest etter motstand er det induktans og kapasitans som betyr noe. Aller helst så skulle begge være null. En kabel kan lages slik at man får lite av det ene mot å få mye av det andre. Men det er ikke mulig å lage en kabel med både liten induktans og liten kapasitans. Og enten man har det ene eller det andre så bidrar de begge til å dempe diskanten.

    Flott. Takker, men forstår det fortsatt ikke 😊.
    Man kan jo ha en krets hvor lederne ligger langt fra hverandre (tilnærmet null i kapasitans mellom lederne), men samtidig ha lav induktans (dvs. det som gir reaktans i regnestykket).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Flott. Takker, men forstår det fortsatt ikke 😊.
    Man kan jo ha en krets hvor lederne ligger langt fra hverandre (tilnærmet null i kapasitans mellom lederne), men samtidig ha lav induktans (dvs. det som gir reaktans i regnestykket).
    Som sagt kan jeg ikke fysikken bak det, men sånn generelt sies det at når den ene parameteren går opp, går den andre ned, og motsatt. Men jeg har lest at noen har sagt at de har klart å redusere induktansen og fått kapasitansen til å øke mindre enn det som er normalt/ventet, ved å ordne lederne på ulike måter. Det er imidlertid forskjell på det og å si at de har oppnådd lav induktans og lav kapasitans.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Flott. Takker, men forstår det fortsatt ikke 😊.
    Man kan jo ha en krets hvor lederne ligger langt fra hverandre (tilnærmet null i kapasitans mellom lederne), men samtidig ha lav induktans (dvs. det som gir reaktans i regnestykket).
    Det er ikke riktig. Når du øker avstanden mellom lederne (send og retur) så øker du induktansen og kapasitansen reduseres, og omvendt når du legger lederne tettere sammen.

    EDIT se f.eks. denne online kalkulatoren : https://cecas.clemson.edu/cvel/emc/calculators/TL_Calculator/index.html

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke riktig. Når du øker avstanden mellom lederne (send og retur) så øker du induktansen og kapasitansen reduseres, og omvendt når du legger lederne tettere sammen.

    EDIT se f.eks. denne online kalkulatoren : https://cecas.clemson.edu/cvel/emc/calculators/TL_Calculator/index.html

    mvh
    KJ
    Dette er ikke helt mitt felt, og den kalkulatoren er jeg usikker på hvordan virker.
    Typisk er det kun motstand og noen ganger kapasitans som gis i kabel spec.en. Hvordan finner man L hvis man ønsker å beregne Z0?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt kan jeg ikke fysikken bak det, men sånn generelt sies det at når den ene parameteren går opp, går den andre ned, og motsatt. Men jeg har lest at noen har sagt at de har klart å redusere induktansen og fått kapasitansen til å øke mindre enn det som er normalt/ventet, ved å ordne lederne på ulike måter. Det er imidlertid forskjell på det og å si at de har oppnådd lav induktans og lav kapasitans.
    Du har vel forstått helheten i det, og det er vel det viktigste. :)
    Det finnes jo noe som har lav induktans og lav kapasitans og det vil si 0 motstand, det kalles superleder og er vel et eget fagfelt for spesielt interesserte og ikke noe man får av noen kobbertråder, selv ikke med litt sølv eller gull.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvis man bringer lederne fra hverandre går kapasistansen ned og induktansen opp. Men om man deretter øker tverrsnittet går induktansen ned uten at kapasistansen går nevneverdig opp. Imidlertid gjør en slik kapasistans forsvinnende lite med totalen så det er liksom ikke noe å bry seg med. Med "svært lite" er vi på nivå myggfis vs stormen Ian i Florida.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man bringer lederne fra hverandre går kapasistansen ned og induktansen opp. Men om man deretter øker tverrsnittet går induktansen ned uten at kapasistansen går nevneverdig opp. Imidlertid gjør en slik kapasistans forsvinnende lite med totalen så det er liksom ikke noe å bry seg med. Med "svært lite" er vi på nivå myggfis vs stormen Ian i Florida.
    Vil avstand og ev individuell skjerming av ledere være det samme?
    Forøvrig er sjeldent man ser induktans som en verdi i spec. for kabel, mens ohmsk motstand og kapasitans er mer vanlig (NB. Tenker industrielle krav/ kabler):
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke helt mitt felt, og den kalkulatoren er jeg usikker på hvordan virker.
    Typisk er det kun motstand og noen ganger kapasitans som gis i kabel spec.en. Hvordan finner man L hvis man ønsker å beregne Z0?
    Input data er radius og avstand til lederne + relativ permeabilitet og dielektrisk konstant foruten ledematerialet og frekvens, så regner kalkulatoren ut motstand, kapasitans, induktans og impedans. Litt klønete er benevningen for radius og avstand i meter. For RKUB 4mm2 ser det da slik ut :

    1665004235431.png


    Den relative dielektriske konstanten i PVC isolasjonen er som regel 4, og PVC har vel ingen nevneverdig relativ permeabilitet.

    Loopmotstand på 8,67 milliohm/m, loop induktans på 0,47 µH/m og en parallell kapasitans på 95 pF/m og karakteristisk impedans er 70 ohm
    Det er noe lavere induktans enn det jeg anslo her https://www.hifisentralen.no/forume...r-kabelskeptikerne.105536/page-4#post-3657027 Det kan f.eks. være at kveilen min er noe lengre enn 20 meter, og eller at LCR-meteret mitt har en målefeil her på ca. 25 pst. (det er som nevnt i nedre grense av hva instrumentet mitt kan måle.

    Dersom vi dobler avstanden mellom lederne så øker induktansen til 0,77 µH/m og kapasitansen går ned til 58 pF/m mens den karakteristiske impedansen øker til 116 ohm.

    Dersom en ikke har spesifikasjoner for kapasitans eller induktans, så kan en enten måle eller så kan en beregne det ut fra geometrien og antatte materialegenskaper.

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor klotz, når det finnes mye billigere kabel?
    Og det er vel ikke hørbart uansett.
    Ser den koster 70€/10m et sted, så det er vel ikke verre enn at de fleste av oss har råd?
    Selv om vi ikke ser poenget med ledninger til tusener på tusener, så trenger vi kke nødvendigvis kjøpe den aller billigste heller.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    En gang for lenge siden kjøpte jeg en rull med Kimber KWIK-12 (tror jeg).
    Den har tilstrekkelig tverrsnitt, og ble den gangen beskrevet som en installasjonskabel for høyttalerbruk.
    Tror den kostet meg rundt 30kr/m eller noe slikt. Ligger under stuegulvet, og volder meg null bekymmer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg har lyst til å legge til at jeg har opplevd klart flest feil på de aller billigste OG de aller dyreste kablene. Jeg snakker da om dårlig konstruksjon ( egenskaper langt utenfor standard spesifikasjon, så det rett og slett farger lyden), kontakter utenfor spec (for eksempel avvikende dimensjon på banan, XLR og RCA som gjør at de enten sitter dårlig eller omtrent ikke er mulig å få løs), regelrett brudd i ledere (som regel en følge av dårlig mekanisk konstruksjon) og uheldige løsninger som gjør kablene upraktiske, dårlige eller rett ut farlige (for eksempel 1kg IEC-kontakter med relativt stiv kabel, det overgår langt de mekaniske spesifikasjonene på IEC-kontakter). Det er jo ikke spesielt overraskende at dette skjer med kabler som er ekstremt billige, men at det også skjer med dyre kabler burde være unødvendig. Det er en ting å ta betalt for en litt fantasifull historie bak brandet. Det er en helt annen å samtidig levere et rett ut håpløst dårlig produkt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Himmel og hav.. her florerer det med kvasiteori og trosbekjennelser... dete blir vel litt som gubben sa, - at dette går ut over min forstand og langt inn i prestens...
    Videoen om Cardas er jo forsåvidt interessant, men mest med tanke på hvor mye unødvendig tull de også finner på.. 2/3 av den der "drømmekabel-pølsa" er jo bare plast utenpå lederne, som faktisk er helt uten betydning for sluttresultatet, selv om de "ulærde" lar seg imponere hinsides all forstand...
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.018
    Antall liker
    4.362
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Svar til spørsmålstiller: kobberleder med tilstrekkelig tverrsnitt. Hva slags frakk den har får den bestemme selv.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.371
    Torget vurderinger
    23
    For helvete - kan dere ikke gi dere med dette pisset??? Kan da ikke være så vanskelig å forstå intensjonen til trådstarter?? Meget enkelt spørsmål innledningsvis; -

    Og da helt uten å gå inn på noen kabeldebatt, men tips fra et perspektiv fra en "informert kabelskeptiker". Altså ting som kobberinnhold, tykkelse, oksygen, kabelsko eller plugger osv. Hva man faktisk trenger, ut fra dette perspektivet, og gjerne konkrete tips om hvor og hvrodan man får tak i det. Både høyttaler, interkonnekt og ellers hva man måtte trenge. Billig og bra.

    Hvorfor må tråden søples til med en masse dritt fra folk som bare skal tute sine egne horn om valg i motsatt ende av hva trådstarter spør om?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn