Nå var det vel nyere spillere det var spørsmål om, hvor vanskelig kan det være å svare på det som etterspørs? han har jo allerede en eldre spiller som banker skiten av gamle Marantz...Markedet for CD er vel å delt i 2 markeder , bestemor som skal ha billigst mulig til aldersheimen. Og die hard gutta med risikovillige penger å svi av .
Risikoen ligger i faren for å få er pc drev til 48kr i et pent kabinett til high-end Pri’s.
Kjøp en gammel Marantz CD-63 mkII KI Signatur for et 1000-2000 kr og du vil bli overrasket .Og bruk resten av pengene på noe annet. Som bonus har Hodetelefonutgangen en nydelig klang også. Kan det være HDAM diskrete transitortrinn som gjør ar denne spilleren låter så fortreffelig .
Poenget var at det er unødvendig å kjøpe en ny CD spiller til 50k. CD og DAC teknologi er gammel og BILLIG. og blir ikke nødvendigvis bedre av å kjøpe nytt dyrtNå var det vel nyere spillere det var spørsmål om, hvor vanskelig kan det være å svare på det som etterspørs? han har jo allerede en eldre spiller som banker skiten av gamle Marantz...
Kostet vel i sin tid 70/80 tusen. kommer innimellom på brukten for rundt 20000 ishPris?
Poenget er vel hva trådstarter etterspør når han starter en slik tråd, og for oss å svare best mulig på det, ikke hva vi nødvendigvis ville gjort, om ikke det tangerer temaet på tråden...Poenget var at det er unødvendig å kjøpe en ny CD spiller til 50k. CD og DAC teknologi er gammel og BILLIG. og blir ikke nødvendigvis bedre av å kjøpe nytt dyrt
En boks fra feks Cambridge fungere faktisk meget ,bra jeg har CD varianten av denne kostet meg 10K på tilbudfor 10 år siden
Cambridge Audio Azur 851D D/A processor Measurements | Stereophile.com . Ikke alle highend produkter som kan måle seg med denne
Cambridge Audio Azur 951C (audio-creative.nl)
den er samme dedikerte cd drevet i denne
CXC - CD Transport | Cambridge Audio
Du skal ikke se bort fra at ganske mange av oss "die hard gutta" har både kostbare og billige spillere i arsenalet. Jeg har minst 5-6 forskjellige, fra DCS og ned til Rotel 965.. Samt 2-3 DAC'er og et par platespillere.Markedet for CD er vel å delt i 2 markeder , bestemor som skal ha billigst mulig til aldersheimen. Og die hard gutta med risikovillige penger å svi av .
Risikoen ligger i faren for å få er pc drev til 48kr i et pent kabinett til high-end Pri’s.
Kjøp en gammel Marantz CD-63 mkII KI Signatur for et 1000-2000 kr og du vil bli overrasket .Og bruk resten av pengene på noe annet. Som bonus har Hodetelefonutgangen en nydelig klang også. Kan det være HDAM diskrete transitortrinn som gjør ar denne spilleren låter så fortreffelig .
Har hatt Marantz CD-63 mkII KI Signatur siden den var ny, ganske sikker på at alle disk spillerne jeg har inkluder DVD spiller er bedre en denne. Koblet den faktisk opp i sist uke, men den tok da kvelden så det er 3-4 år siden jeg spilte på den sist. Men den er ikke i nærheten av Naimen min.Markedet for CD er vel å delt i 2 markeder , bestemor som skal ha billigst mulig til aldersheimen. Og die hard gutta med risikovillige penger å svi av .
Tar gjerne en DCS Rossini til 50KEsoteric K05 og DCS Rossini er jo andre merker der ute, Audio Research lager vel fortsatt cd spillere.
Du foreslår alt jeg sier jeg ikke vil ha + pre ampMå si at det er litt trist å lese at Ayon har sluttet med sacd igjen. Jeg har jo lest flere tester (fidelity.pl etc) som roser den spesielle konverteringen fra PCM til DSD som selskapet har utviklet. Men det er jo tross alt langt mer informasjon på en sacd enn den tilsvarende cd-en. En pent brukt CD-35 med sacd, digitale innganger og preamp er jo absolutt noe å se etter.
Vis vedlegget 684440
Vis vedlegget 684441
Testen er over 17 år gammel, så ikke helt ny, men det var noen år etter cdens peak.
Den er jo veldig upraktisk med 2 bokser, en svær klumpete strømkabel og sikringene ryker ofte når jeg slår den på (16A), spesielt i andre etasje (10A). Også kjent for at den fungerer best i et Naim anlegg med din koblinger. Men siden jeg allerede har den så er jo spørsmålet hvor mye bedre dagens spillere er, den er jo ikke den mest detaljerte spilleren. Den var jo referansen til Hifi + og What hifi i mange år, engelske anmeldere liker jo engelsk utstyr så det sier jo kanskje ikke så mye, men helt ræva er den jo ikke, som også Håkon_Rognlien kommenterte (og han har hørt mange flere spillere en meg).
Du sier selv du vil ha en cd-spiller i én boks istedenfor de du har 2. Ut fra min (begrensede) erfaring så lages det klart bedre cd-spillere nå enn den tiden du kjøpte din. Spesielt hvis du skal ha en med en knallgod Dac i. Du har et stort utvalg å velge i for 50k.Tar gjerne en DCS Rossini til 50KTil 280K som den koster ny, nei takk.
Jeg hadde først Marantz cd 6006 og var ikke helt fornøyd, så jeg oppgraderte til Marantz ND 8006.Har funnet ut jeg savner å spiller (og kjøpe) cder og en bra spiller om den koster 20K eller mer gir mer VFM for meg en diverse oppgradering på vinyl siden.
Den fornuftige siden av meg sier kjøp et drivverk når den tid kommer at Naimen begynner å slite, men ikke alt må jo ikke være så fornuftig (hadde ikke spilt lper da).
Jeg testet denne (under, link), og spilte en hel mappe med bare redbook.Prioriteringer.
1.Lydkvalitet på redbook cder.
2.Merke med bra "rykte", mulighet for service og som med stor sannsynlighet fortsatt eksisterer om 5+ år.
3.Betjening og kvalitetsfølelse.
4.Pris (innenfor budsjett)
5.Ekstra som digitale innganger mm
Må fortsatt overbevises om at sacd ikke er et minus i denne prisklassen.
ProJect RS2TPrioriteringer.
2.Merke med bra "rykte", mulighet for service og som med stor sannsynlighet fortsatt eksisterer om 5+ år.
Er nevnt i innlegget før deg.Interessant vinkling....
Mine 5 cents: med en habil nok dac, bør kanskje rene drivverk vurderes. I så fall tåles kanskje en oppfordring til å saumfare tråden om cd-drivverk?
mvh
Proffen
Jeg har endel cder som jeg ønsker å avspille på best mulig måte, innenfor et budsjett. Har ikke planer om å starte å samle/kjøpe sacder da lite av den musikken jeg kommer til å kjøpe finnes på dette formatet. Om sacd mulighet gir null kompromisser på redbook så jatakk, men jeg tror ikke det stemmer innenfor mitt budsjett. Har hatt en gammel cd transport tilkoblet i flere år, men den ble lite brukt. Etter jeg børstet støv av Naimen så har jeg en spiller med en annen lyd signatur en transporten og streamer, litt som med 2 platespillere. Foreløpig ingen nød, og kan fort ende opp med en cd transport.Interessant vinkling....
Ts er, slik jeg leser det, ute etter en cd-spiller - som "bare" skal spille cd.
Og; slik jeg tolker det; uten bruk av ekstern dac - selv om dette også forefinnes.
Da lurer jeg på følgende; hvilke dac`er forefinnes, og hvorfor er ikke disse tenkt benyttet?
Jeg lurer også på hvorfor muligheten til sacd-avspilling ikke er et alternativ, sånn rent bortsett fra at ts anser at dette vil måtte gå ut over kvaliteten på den rene cd-gjengivelsen.
Mine 5 cents: med en habil nok dac, bør kanskje rene drivverk vurderes. I så fall tåles kanskje en oppfordring til å saumfare tråden om cd-drivverk?
Og hva om der skulle finnes cd-spillere som også håndterer sacd?
Kan det tenkes at slike spillere kan ta opp kampen mot en Naim med noen år på baken? Og at man får sacd-muligheten som "rein bonus"......?
Tror ikke de er nevnvt, så slenger de på; Primare har visstnok noen cd-spillere/drivverk av ok kvalitet.
Har dog ikke hørt dem selv.
mvh
Proffen
Gato Audio CDD-1 AE får mye skryt. Topploader med et anerkjent Philips Pro-drivverkPrioriteringer.
Esoteric K05 og DCS Rossini er jo andre merker der ute, Audio Research lager vel fortsatt cd spillere.
Jeg har en Lux d-03x og synes den låter fortreffelig, og savner overhodet ikke sacd. Den erstattet dacen da-06 og jeg savner ingenting fra den heller. Mekanisk er den stille som graven og dig.inngangene er uten plunder og irritasjon.Jeg testet denne (under, link), og spilte en hel mappe med bare redbook.
Det siste jeg tenkte var at det var noe kompromiss på redbook selv om den også spiller sacd.
Det de skriver i linken stemmer ganske bra med mitt inntrykk.
Jeg testet også Yamaha cd2100 samme dag, og Luxman D-05u var overlegen lydmessig i mine ører.
Service og rykte til Luxman kjenner ikke jeg detaljene rundt.
Hegel Mohican virker klumpete i designet i forhold.
Det gjelder cd-mekanisme, estetikk og kvalitetsinntrykk.
https://www.stereofil.no/stereo/cd-spillere/luxman-d-05u
Hvis det er andre som har eid/eier Luxman cd-spillere vil jeg også gjerne vite mer!
Ca 25K var for headuint+ psu, bare headunit kostet 10K for et par år siden (nytt drivverk +re cap).Kjøpte nylig en brukt, men nærmest ubrukt Cambridge cd transport. Den er koblet til digitalinngangen på NDX2 streameren. Fungerer fint, men streameren er mer forfinet på alle vis klangmessig.
Om dette var meg og forutsatt at jeg var fornøyd med 2 boks Naimen.
Hva koster det faktisk å oppgradere headuniten? 25K høres mye ut.
Prisen er etter min mening avgjørende både ift å skulle satse på den, men også med tanke på om du får tilbake en event. investering ved videresalg.
Kan det kjøpes et VAM 1202 fra Naim for lagring og fremtidig skifte når det gamle svikter? Tidligere var det en option.
Kan Naim bygge om til å inkludere digitalutgang (som med CDX2).
Når det gjelder xps2, oppgradering til DR får du tilbake. Den kan også som du sier, brukes til mye annet også.
Brukerglede mens du eier og samlet kostnad knyttet til seinere salg vil etter min humble mening være lav fordi Cds3 er noe helt spesielt.
Fair nuff mht sacd.Jeg har endel cder som jeg ønsker å avspille på best mulig måte, innenfor et budsjett. Har ikke planer om å starte å samle/kjøpe sacder da lite av den musikken jeg kommer til å kjøpe finnes på dette formatet. Om sacd mulighet gir null kompromisser på redbook så jatakk, men jeg tror ikke det stemmer innenfor mitt budsjett. Har hatt en gammel cd transport tilkoblet i flere år, men den ble lite brukt. Etter jeg børstet støv av Naimen så har jeg en spiller med en annen lyd signatur en transporten og streamer, litt som med 2 platespillere. Foreløpig ingen nød, og kan fort ende opp med en cd transport.