Digitale avspillere Hva finnes av bra nyere cdspillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Hadde jeg vært i markedet for ny cd-spiller nå hadde Audionet Art G3 vært i søkelyset.

ERIKD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Antall liker
    702
    Sted
    Longnose
    Pmaudio har en brukt nylig server bluenote sacd 500 til 15900. Nypris i sin tid 67900. Hadde bluenote spiller før gikk over til stream og var veldig fornøyd:)

U

utgatt25555

Gjest
    Markedet for CD er vel å delt i 2 markeder , bestemor som skal ha billigst mulig til aldersheimen. Og die hard gutta med risikovillige penger å svi av .
    Risikoen ligger i faren for å få er pc drev til 48kr i et pent kabinett til high-end Pri’s.

Kjøp en gammel Marantz CD-63 mkII KI Signatur for et 1000-2000 kr og du vil bli overrasket .Og bruk resten av pengene på noe annet. Som bonus har Hodetelefonutgangen en nydelig klang også. Kan det være HDAM diskrete transitortrinn som gjør ar denne spilleren låter så fortreffelig .
    Nå var det vel nyere spillere det var spørsmål om, hvor vanskelig kan det være å svare på det som etterspørs? han har jo allerede en eldre spiller som banker skiten av gamle Marantz...

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.252
    Torget vurderinger
    2
    Esoteric K05 og DCS Rossini er jo andre merker der ute, Audio Research lager vel fortsatt cd spillere.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.667
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det vel nyere spillere det var spørsmål om, hvor vanskelig kan det være å svare på det som etterspørs? han har jo allerede en eldre spiller som banker skiten av gamle Marantz...
    Poenget var at det er unødvendig å kjøpe en ny CD spiller til 50k. CD og DAC teknologi er gammel og BILLIG. og blir ikke nødvendigvis bedre av å kjøpe nytt dyrt
    En boks fra feks Cambridge fungere faktisk meget ,bra jeg har CD varianten av denne kostet meg 10K på tilbudfor 10 år siden
    Cambridge Audio Azur 851D D/A processor Measurements | Stereophile.com . Ikke alle highend produkter som kan måle seg med denne
    Cambridge Audio Azur 951C (audio-creative.nl)

den er samme dedikerte cd drevet i denne
    CXC - CD Transport | Cambridge Audio

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.579
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg ser det, er det nå så mange muligheter til å kjøpe gode cd-spillere billig på brukt'en, at det blir meningsløst å putte 30k+ for en ny..
    Jeg har sett feks Cary 303/300 og 306, toppspillere fra Marantz, Copland, Sony osv til symbolske priser (ca 15-20% av nypris). Da er det økonomisk å ta sjansen på en slik, og evt ta sjansen på at laser må byttes en gang i framtida.
    Mitt beste kjøp er en Lector Cdp 7t til noen få tusen, som spiller bedre enn det meste jeg har hørt.
    NB: har også den oppfatning at eldre DAC'er kan låte like musikalsk som nyere. Så en DAC til 5k og feks Audiolab drev til 6k kan være en god løsning.
    Det er stort sett preferanser og matching som avgjør hva vi liker. 😉

M

U

utgatt25555

Gjest
    Poenget var at det er unødvendig å kjøpe en ny CD spiller til 50k. CD og DAC teknologi er gammel og BILLIG. og blir ikke nødvendigvis bedre av å kjøpe nytt dyrt
    En boks fra feks Cambridge fungere faktisk meget ,bra jeg har CD varianten av denne kostet meg 10K på tilbudfor 10 år siden
    Cambridge Audio Azur 851D D/A processor Measurements | Stereophile.com . Ikke alle highend produkter som kan måle seg med denne
    Cambridge Audio Azur 951C (audio-creative.nl)

den er samme dedikerte cd drevet i denne
    CXC - CD Transport | Cambridge Audio
    Poenget er vel hva trådstarter etterspør når han starter en slik tråd, og for oss å svare best mulig på det, ikke hva vi nødvendigvis ville gjort, om ikke det tangerer temaet på tråden...

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.632
    Markedet for CD er vel å delt i 2 markeder , bestemor som skal ha billigst mulig til aldersheimen. Og die hard gutta med risikovillige penger å svi av .
    Risikoen ligger i faren for å få er pc drev til 48kr i et pent kabinett til high-end Pri’s.

Kjøp en gammel Marantz CD-63 mkII KI Signatur for et 1000-2000 kr og du vil bli overrasket .Og bruk resten av pengene på noe annet. Som bonus har Hodetelefonutgangen en nydelig klang også. Kan det være HDAM diskrete transitortrinn som gjør ar denne spilleren låter så fortreffelig .
    Du skal ikke se bort fra at ganske mange av oss "die hard gutta" har både kostbare og billige spillere i arsenalet. Jeg har minst 5-6 forskjellige, fra DCS og ned til Rotel 965.. Samt 2-3 DAC'er og et par platespillere.
    Penger har jeg, men "risikovillig" er jeg ikke. Trenger ikke det når det er kjøpers marked på CD-spillere. Uansett, her kommer det aldri på tale om å forlate fysiske formater!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4

Har hatt Marantz CD-63 mkII KI Signatur siden den var ny, ganske sikker på at alle disk spillerne jeg har inkluder DVD spiller er bedre en denne. Koblet den faktisk opp i sist uke, men den tok da kvelden så det er 3-4 år siden jeg spilte på den sist. Men den er ikke i nærheten av Naimen min.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Esoteric K05 og DCS Rossini er jo andre merker der ute, Audio Research lager vel fortsatt cd spillere.
    Tar gjerne en DCS Rossini til 50K :) Til 280K som den koster ny, nei takk.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    pioneer.jpg

Etter jeg har spilt mye cder de siste ukene så har jeg funnet ut at betjening av spiller og kvalitets følelsen også betyr en del, stor forskjell på disse to.
    (Testet den kun som drivverk mot Cyrus inn i Naim dac)

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.252
    Torget vurderinger
    2
    Her nøyer jeg meg med EC Ecm up som er hos EC for full oppgradering og 1 Teac Vrds 20 blant annet. Skulle gjerne hatt en Wadia i tvstua.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Må si at det er litt trist å lese at Ayon har sluttet med sacd igjen. Jeg har jo lest flere tester (fidelity.pl etc) som roser den spesielle konverteringen fra PCM til DSD som selskapet har utviklet. Men det er jo tross alt langt mer informasjon på en sacd enn den tilsvarende cd-en. En pent brukt CD-35 med sacd, digitale innganger og preamp er jo absolutt noe å se etter.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    1608849625234.png

En slik løsning er ikke aktuelt , uansett hva bra det skulle være.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Må si at det er litt trist å lese at Ayon har sluttet med sacd igjen. Jeg har jo lest flere tester (fidelity.pl etc) som roser den spesielle konverteringen fra PCM til DSD som selskapet har utviklet. Men det er jo tross alt langt mer informasjon på en sacd enn den tilsvarende cd-en. En pent brukt CD-35 med sacd, digitale innganger og preamp er jo absolutt noe å se etter.
    Du foreslår alt jeg sier jeg ikke vil ha + pre amp :)

I

Ikke33206

Gjest
    Vis vedlegget 684440

Vis vedlegget 684441

Testen er over 17 år gammel, så ikke helt ny, men det var noen år etter cdens peak.

Den er jo veldig upraktisk med 2 bokser, en svær klumpete strømkabel og sikringene ryker ofte når jeg slår den på (16A), spesielt i andre etasje (10A). Også kjent for at den fungerer best i et Naim anlegg med din koblinger. Men siden jeg allerede har den så er jo spørsmålet hvor mye bedre dagens spillere er, den er jo ikke den mest detaljerte spilleren. Den var jo referansen til Hifi + og What hifi i mange år, engelske anmeldere liker jo engelsk utstyr så det sier jo kanskje ikke så mye, men helt ræva er den jo ikke, som også Håkon_Rognlien kommenterte (og han har hørt mange flere spillere en meg).
    Tar gjerne en DCS Rossini til 50K :) Til 280K som den koster ny, nei takk.
    Du sier selv du vil ha en cd-spiller i én boks istedenfor de du har 2. Ut fra min (begrensede) erfaring så lages det klart bedre cd-spillere nå enn den tiden du kjøpte din. Spesielt hvis du skal ha en med en knallgod Dac i. Du har et stort utvalg å velge i for 50k.
    Hvis finishen også er viktig, er Luxman cd-spillere veldig estetiske, lydmessig helt der oppe, cd-mekanismen er en fryd, og jeg tør påstå du vil spille mye flere cder med den i eierskap.
    Satt timesvis hos Stereofil og spilte Luxman cd-spiller/forsterker og Tannoy med stor gåsehudfaktor.
    En sånn spiller er verdt å kjøpe splitter ny, for å få den absolutt strøken. Det kommer helt an på hva man prioriterer, men som jeg skjønner så er du en av de som vil legge midler for å få det du ønsker:)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Har funnet ut jeg savner å spiller (og kjøpe) cder og en bra spiller om den koster 20K eller mer gir mer VFM for meg en diverse oppgradering på vinyl siden.
    Den fornuftige siden av meg sier kjøp et drivverk når den tid kommer at Naimen begynner å slite, men ikke alt må jo ikke være så fornuftig (hadde ikke spilt lper da).

I

Ikke33206

Gjest
    Har funnet ut jeg savner å spiller (og kjøpe) cder og en bra spiller om den koster 20K eller mer gir mer VFM for meg en diverse oppgradering på vinyl siden.
    Den fornuftige siden av meg sier kjøp et drivverk når den tid kommer at Naimen begynner å slite, men ikke alt må jo ikke være så fornuftig (hadde ikke spilt lper da).
    Jeg hadde først Marantz cd 6006 og var ikke helt fornøyd, så jeg oppgraderte til Marantz ND 8006.
    Den låter mye bedre, og ja den har også streamer.
    Men den er designet så man kan skru av nettverksfunskjonen så den kun opererer som cd-spiller. 14.000 kr koster den.
    Men det viste seg at jeg likevel ikke ble fornøyd med lyden, og det endte med at jeg har skaffet ekstern Dac.
    Hvis jeg skulle gjort det på nytt ville jeg definitivt siktet enda høyere på cd-spilleren i første omgang, så hadde jeg ikke hatt behov for ekstern Dac for å få imponerende lyd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Prioriteringer.

1.Lydkvalitet på redbook cder.
    2.Merke med bra "rykte", mulighet for service og som med stor sannsynlighet fortsatt eksisterer om 5+ år.
    3.Betjening og kvalitetsfølelse.
    4.Pris (innenfor budsjett)
    5.Ekstra som digitale innganger mm

Må fortsatt overbevises om at sacd ikke er et minus i denne prisklassen.

I

Ikke33206

Gjest
    Prioriteringer.

2.Merke med bra "rykte", mulighet for service og som med stor sannsynlighet fortsatt eksisterer om 5+ år.

Jeg testet denne (under, link), og spilte en hel mappe med bare redbook.
    Det siste jeg tenkte var at det var noe kompromiss på redbook selv om den også spiller sacd.
    Det de skriver i linken stemmer ganske bra med mitt inntrykk.
    Jeg testet også Yamaha cd2100 samme dag, og Luxman D-05u var overlegen lydmessig i mine ører.
    Service og rykte til Luxman kjenner ikke jeg detaljene rundt.
    Hegel Mohican virker klumpete i designet i forhold.
    Det gjelder cd-mekanisme, estetikk og kvalitetsinntrykk.
    https://www.stereofil.no/stereo/cd-spillere/luxman-d-05u

Hvis det er andre som har eid/eier Luxman cd-spillere vil jeg også gjerne vite mer!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Luxman D-03X er vel ny i år, ned skalert fra toppmodell 10X. Uten mulighet for å spille sacd for å ned kostnaden, 55K så over budsjett. Spiller MAQ cder og MQA og DSD på usb inngangen.

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.611
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg mange av de tidlige cd platene som ikke var komprimert i hjel så kunne jeg ha tenkt meg og brukt litt penger på spilleren, hadde jeg mange SACD måtte jeg vel ha søkt i et litt videre spekter.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Prioriteringer.

ProJect RS2T
    1. +
    2. +
    3: +
    4. +
    5. -

Jeg må bare legge til at jeg også har Ayre CX-7 eMP og Oppo 105 og 205, begge Audiocom Signature. Så jeg har litt å sammenligne med. Oppo 105 holder ikke til redbook CD, 205 er jeg litt mer usikker på pr. i dag. Ayre med PCM1738 er noe helt annet, og jeg har ikke prøvd den med annen DAC.

SACD er ett minus på CDspiller i alle prisklasser, da gjør Oppo en bedre jobb.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Interessant vinkling....
    Ts er, slik jeg leser det, ute etter en cd-spiller - som "bare" skal spille cd.
    Og; slik jeg tolker det; uten bruk av ekstern dac - selv om dette også forefinnes.

Da lurer jeg på følgende; hvilke dac`er forefinnes, og hvorfor er ikke disse tenkt benyttet?

Jeg lurer også på hvorfor muligheten til sacd-avspilling ikke er et alternativ, sånn rent bortsett fra at ts anser at dette vil måtte gå ut over kvaliteten på den rene cd-gjengivelsen.

Mine 5 cents: med en habil nok dac, bør kanskje rene drivverk vurderes. I så fall tåles kanskje en oppfordring til å saumfare tråden om cd-drivverk?
    Og hva om der skulle finnes cd-spillere som også håndterer sacd?
    Kan det tenkes at slike spillere kan ta opp kampen mot en Naim med noen år på baken? Og at man får sacd-muligheten som "rein bonus"......?

Tror ikke de er nevnvt, så slenger de på; Primare har visstnok noen cd-spillere/drivverk av ok kvalitet.
    Har dog ikke hørt dem selv.

mvh
    Proffen

• Liker
    Reaksjoner: ufo

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Interessant vinkling....

Mine 5 cents: med en habil nok dac, bør kanskje rene drivverk vurderes. I så fall tåles kanskje en oppfordring til å saumfare tråden om cd-drivverk?

mvh
    Proffen
    Er nevnt i innlegget før deg.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Interessant vinkling....
    Ts er, slik jeg leser det, ute etter en cd-spiller - som "bare" skal spille cd.
    Og; slik jeg tolker det; uten bruk av ekstern dac - selv om dette også forefinnes.

Da lurer jeg på følgende; hvilke dac`er forefinnes, og hvorfor er ikke disse tenkt benyttet?

Jeg lurer også på hvorfor muligheten til sacd-avspilling ikke er et alternativ, sånn rent bortsett fra at ts anser at dette vil måtte gå ut over kvaliteten på den rene cd-gjengivelsen.

Og hva om der skulle finnes cd-spillere som også håndterer sacd?
    Kan det tenkes at slike spillere kan ta opp kampen mot en Naim med noen år på baken? Og at man får sacd-muligheten som "rein bonus"......?

Tror ikke de er nevnvt, så slenger de på; Primare har visstnok noen cd-spillere/drivverk av ok kvalitet.
    Har dog ikke hørt dem selv.

mvh
    Proffen
    Jeg har endel cder som jeg ønsker å avspille på best mulig måte, innenfor et budsjett. Har ikke planer om å starte å samle/kjøpe sacder da lite av den musikken jeg kommer til å kjøpe finnes på dette formatet. Om sacd mulighet gir null kompromisser på redbook så jatakk, men jeg tror ikke det stemmer innenfor mitt budsjett. Har hatt en gammel cd transport tilkoblet i flere år, men den ble lite brukt. Etter jeg børstet støv av Naimen så har jeg en spiller med en annen lyd signatur en transporten og streamer, litt som med 2 platespillere. Foreløpig ingen nød, og kan fort ende opp med en cd transport.

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.611
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Skrev et innlegg om spillere som var i salg for 10-12 år siden slettet det da jeg innså det ikke vae i samsvar med det TS etterspurte det gjaldt en Sony modell SCD-xa 5400 knallspiller, men Sony produserer jo ikke flere enn de har lasere til .Mindre omtanke til behov til deler i ettertid. Er det en profittstrategi? For spilleren var state of the art. Har en kamerat som har den i dag verdiløst skrap.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    dylan 1966.jpg

Ingen interessere av å kjøpe store deler av min cd eller lp samling på ny på sacd. Blir nok heller ikke så mye nye cder (tror jeg), men litt av sære ting som denne boksen som ble kjøpt sist uke.

M

medlem215396

Gjest
    Kjøpte nylig en brukt, men nærmest ubrukt Cambridge cd transport. Den er koblet til digitalinngangen på NDX2 streameren. Fungerer fint, men streameren er mer forfinet på alle vis klangmessig.

Om dette var meg og forutsatt at jeg var fornøyd med 2 boks Naimen.

Hva koster det faktisk å oppgradere headuniten? 25K høres mye ut.
    Prisen er etter min mening avgjørende både ift å skulle satse på den, men også med tanke på om du får tilbake en event. investering ved videresalg.
    Kan det kjøpes et VAM 1202 fra Naim for lagring og fremtidig skifte når det gamle svikter? Tidligere var det en option.
    Kan Naim bygge om til å inkludere digitalutgang (som med CDX2).

Når det gjelder xps2, oppgradering til DR får du tilbake. Den kan også som du sier, brukes til mye annet også.

Brukerglede mens du eier og samlet kostnad knyttet til seinere salg vil etter min humble mening være lav fordi Cds3 er noe helt spesielt.

Sist redigert av en moderator:
    L

Lassencad

Gjest
    Jeg ville anbefale dig at se efter Vincent modeller. De er fornuftigt opbygget og har en god lyd synes jeg .
    Her får man noget for pengene. Selv om de indeholder dyre komponenter og selve kabinettet er dyrt at lave ja så er priserne til at komme i nærheden af :)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prioriteringer.

Gato Audio CDD-1 AE får mye skryt. Topploader med et anerkjent Philips Pro-drivverk

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt SACD er en ren bonus. Sjøl har jeg vel rundt 20 SACD'er og langt over 1000 CDer.....
    Sjøl hadde jeg ville valgt denne i dag:

1658_DN_DCD-A110_1920w.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1

ARC (og en rekke andre mindre produsenter) bruker Philips Pro2 verk; et verk hvor support opphørte i 2012. Kjøper man noe sånt får man sette sin lit til at ARC sitter på et stort lager av deler - komplette verk og lasere - og vil selge disse til regningssvarende pris. Desverre har laseren på disse en tendens til å svikte etter en tid.
    Jeg vil aldri ha kjøpt en dyr CD spiller med et verk som ikke er i produksjon.

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.536
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

Kjenner igjen litt av problemstillingen til Minutten. Hos meg ble Cd stadig mindre brukt, til fordel for streaming og vinyl. Hadde en Meridian 508.24 i over 10 år som jeg var meget tilfreds med på alle måter. Tilslutt begynte den å bli preget av alderen og måtte erstattes. Da ble det mye å tenke på, hvor stor er Cd samlingen, hvor mye blir den brukt etc.etc.

Minuttens Cd spiller er vel noe av det mest interresante man kan høre på, spesielt om PRAT er det som gjelder. I motsatt ende finnes fokus på klang, varme og atmosfære. I midten såkalte nøytrale spillere. Kan gi til dels store forskjeller i musikkopplevelse, så spørs det hva som trigger den som lytter.

Etter å ha lest i stereophile.com tok jeg sjansen på en Rega Apollo R. Ren redbook spiller. Ut fra minuttens liste blir det som følger:
    1 lyd, veldig bra. Ligger seg mellom prat og nøytral. Underholdende å lytte på. Spiller bedre over rca alene enn som drivverk i min Nuforce dac, men har ord på seg å funger fint som drivverk.
    2 Rega når kanskje ikke opp i samme status som menge av merkene som allerede er nevnt, men har et godt apparat i ryggen og sjansen for at firma eksisterer om 5 år er absolutt tilstede.
    3 betjening er ok. Topploader som gir en god følelse i bruk men litt kronglete åpning ( mulig jeg er litt stutt i fingrene). Litt blandet følelse på utseende. Har noen plastdetaljer men er samtidig kompakt og tung. Virker mer solid en den ser ut som. halv bredde, passet meg bra, tar liten plass.
    4 koster 10k. jfr Stereophile, trenger det koste mer? På den annen side så har rega også en spiller i full størrelse, Saturn-R til 23k Som kan være fryktelig god, har ikke hørt den.
    5 kun rca ut, pluss rca og optisk digital ut.

lykke til, mvh Atle

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.649
    Torget vurderinger
    1
    Jeg testet denne (under, link), og spilte en hel mappe med bare redbook.
    Det siste jeg tenkte var at det var noe kompromiss på redbook selv om den også spiller sacd.
    Det de skriver i linken stemmer ganske bra med mitt inntrykk.
    Jeg testet også Yamaha cd2100 samme dag, og Luxman D-05u var overlegen lydmessig i mine ører.
    Service og rykte til Luxman kjenner ikke jeg detaljene rundt.
    Hegel Mohican virker klumpete i designet i forhold.
    Det gjelder cd-mekanisme, estetikk og kvalitetsinntrykk.
    https://www.stereofil.no/stereo/cd-spillere/luxman-d-05u

Hvis det er andre som har eid/eier Luxman cd-spillere vil jeg også gjerne vite mer!
    Jeg har en Lux d-03x og synes den låter fortreffelig, og savner overhodet ikke sacd. Den erstattet dacen da-06 og jeg savner ingenting fra den heller. Mekanisk er den stille som graven og dig.inngangene er uten plunder og irritasjon.
    Jeg vurderer å selge den ettersom jeg faktisk ikke finner cd-samlingen min interessant lenger, og bruker kun streamer og vinyl, og lar den gå for 43k. Den er kjøpt med gjenkjøpsavtale hos Stereofil, med innbyttepris tilsvarende det jeg ga ved oppgradering til annen luxman CD-spiller når det kommer.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte nylig en brukt, men nærmest ubrukt Cambridge cd transport. Den er koblet til digitalinngangen på NDX2 streameren. Fungerer fint, men streameren er mer forfinet på alle vis klangmessig.

Om dette var meg og forutsatt at jeg var fornøyd med 2 boks Naimen.

Hva koster det faktisk å oppgradere headuniten? 25K høres mye ut.
    Prisen er etter min mening avgjørende både ift å skulle satse på den, men også med tanke på om du får tilbake en event. investering ved videresalg.
    Kan det kjøpes et VAM 1202 fra Naim for lagring og fremtidig skifte når det gamle svikter? Tidligere var det en option.
    Kan Naim bygge om til å inkludere digitalutgang (som med CDX2).

Når det gjelder xps2, oppgradering til DR får du tilbake. Den kan også som du sier, brukes til mye annet også.

Brukerglede mens du eier og samlet kostnad knyttet til seinere salg vil etter min humble mening være lav fordi Cds3 er noe helt spesielt.
    Ca 25K var for headuint+ psu, bare headunit kostet 10K for et par år siden (nytt drivverk +re cap).

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Greit at trådstarter ikke skal spille Sacd, men likevel: Argumentet med at Sacd-drev slites fortere enn rene CD-drev er jeg usikker på. Gitt at drevet er bygd for å tåle den høyere hastigheten på Sacd vil CD-spilling bli barneskirenn på lav hastighet. Det borger for lang levetid. I tillegg er ofte Sacd-spillere utstyrt med skikkelig gode DACer nettopp fordi sacd-platene er koplisikret og må avspilles over de analoge utgangene. De samme dacene gjør som regel en utmerket jobb med vanlige CD-er også.

Ut over det er det jo bare å si at man må lese tester/prøvespille for å sjekke om klangen i spilleren er i tråd med egen smak.Og utvalget av rene CD-spillere er jo såklart mye større.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Sacd må jo øke kostnaden på spilleren, så nettopp en video der Luxman presenterte sin nye Lux d-03x (2020) og argumentet var nettopp at sacd drev var droppet på denne for å spare kostnader(den støtter DSD fra USB). På den nye toppmodellen 10x var det sacd drev, men den koster mye mer. Synes dette er helt logisk.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har endel cder som jeg ønsker å avspille på best mulig måte, innenfor et budsjett. Har ikke planer om å starte å samle/kjøpe sacder da lite av den musikken jeg kommer til å kjøpe finnes på dette formatet. Om sacd mulighet gir null kompromisser på redbook så jatakk, men jeg tror ikke det stemmer innenfor mitt budsjett. Har hatt en gammel cd transport tilkoblet i flere år, men den ble lite brukt. Etter jeg børstet støv av Naimen så har jeg en spiller med en annen lyd signatur en transporten og streamer, litt som med 2 platespillere. Foreløpig ingen nød, og kan fort ende opp med en cd transport.
    Fair nuff mht sacd.
    Kunne dog godt tenke meg å få høre hvilke dac`er som er tilgjengelig.....
    Gitt at det er snakk om "kurante nok" dac`er, kan jo en ren transport være et alternativ.
    Og hvis budsjett er 50k, bør det jo være flust å velge mellom....
    CEC, f eks.....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn