Digitale avspillere Hva finnes av bra nyere cdspillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har en Naim dac (som kan bruke samme psu som cdspilleren) og Devialet 440 pro som har digitale innganger.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har en Naim dac (som kan bruke samme psu som cdspilleren) og Devialet 440 pro som har digitale innganger.
    My experience, dacen i Devialet er rimelig god, og slik jeg har forstått det, vil uansett signalet inn i en Devialet gå gjennom en eller annen ad/da-loop, slik at det til syvende og sist vil være Devialet-dac`en som setter sin signatur på lyden....
    Kjører selv med en D200, og hadde tidligere en Topping D70 tilkoblet.
    Kan med hånden på hjertet ikke si at jeg er kar om å høre forskjell, hverken i positiv eller negativ retning, med eller uten ekstern dac.
    Så da blir jo spørsmålet; hva er den optimale løsningen? En cd-spiller tilkoblet Devialeten via rca, eller en cd-spiller (evt ren transport) tilkoblet via AES/EBU, optisk eller coax......
    Kjører selv førstnevnte løsning fra cd-transport, mens streamerne er tilkoblet via hhv optisk og coax....

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Derimot er Auralic Dac å anbefale. Jeg bruker Meridian drivverk. Kobler den via AES til Auralic Altair G1. Det spiller konge. Det finnes sikkert bedre. Men det er bra nok for alle. Selv jålebukkene.
    Var det å fikle med en cd-rom og så bruke en meny for å spille av en cd, dacen her helt sikker bra.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Var det å fikle med en cd-rom og så bruke en meny for å spille av en cd, dacen her helt sikker bra.
    CD rom duger jo ikke. Problemet idag er vel at cd drivverk selges forsåvidt dyrt ettersom de er beregnet på Audiofile. Jeg mener derfor det er best å gå for ett brukt drivverk. Mitt Meridian kjøpte jeg brukt for ca 3000. Har hatt det i ca 5 år. Det hadde vært inne til service før jeg kjøpte det. Det er det verdt. Jeg har ca 500 cd. Mange av de har spesielt god lyd. Nå for tiden er det jo så mange remastrede utgaver på strømmetjenestene. Jeg føler at 1.ste utgivelsene oftest låter best. Med enkelte unntak såklart.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    My experience, dacen i Devialet er rimelig god, og slik jeg har forstått det, vil uansett signalet inn i en Devialet gå gjennom en eller annen ad/da-loop, slik at det til syvende og sist vil være Devialet-dac`en som setter sin signatur på lyden....
    Kjører selv med en D200, og hadde tidligere en Topping D70 tilkoblet.
    Kan med hånden på hjertet ikke si at jeg er kar om å høre forskjell, hverken i positiv eller negativ retning, med eller uten ekstern dac.
    Så da blir jo spørsmålet; hva er den optimale løsningen? En cd-spiller tilkoblet Devialeten via rca, eller en cd-spiller (evt ren transport) tilkoblet via AES/EBU, optisk eller coax......
    Kjører selv førstnevnte løsning fra cd-transport, mens streamerne er tilkoblet via hhv optisk og coax....

    mvh
    Proffen
    Har Devialeten idag, har også andre forsterke. Vet at den digitaliserer innsignalet og det var derfor jeg ikke hadde brukt Naimen på 4 år. Når jeg testet om det fortsatt var liv i Naimen så kjørte jeg den rett i en hodetelefonforsterker. Etter en uke tenke jeg , om jeg kan kjøre platespillerne gjennom Devialet så kan jo prøve med cdpilleren også? Tipper Devialeten er ganske så transperang da jeg kjenner igjen Naimen lydsignatur når jeg tar signalet til hodetelefonforsterkere fra pre ut.
    Det med at den digitaliserer signalet er mer et mentalt problem en at den foringer lydkvaliteten som jeg kanskje trodde den ville.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    CD rom duger jo ikke. Problemet idag er vel at cd drivverk selges forsåvidt dyrt ettersom de er beregnet på Audiofile. Jeg mener derfor det er best å gå for ett brukt drivverk. Mitt Meridian kjøpte jeg brukt for ca 3000. Har hatt det i ca 5 år. Det hadde vært inne til service før jeg kjøpte det. Det er det verdt. Jeg har ca 500 cd. Mange av de har spesielt god lyd. Nå for tiden er det jo så mange remastrede utgaver på strømmetjenestene. Jeg føler at 1.ste utgivelsene oftest låter best. Med enkelte unntak såklart.
    Så at den hadde for støtte for å spille cder direkte fra cd rom, tror kanskje den ripper til ram? Poenget var at jeg vil ha en spiller som er rask og enkel å betjene.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har Devialeten idag, har også andre forsterke. Vet at den digitaliserer innsignalet og det var derfor jeg ikke hadde brukt Naimen på 4 år. Når jeg testet om det fortsatt var liv i Naimen så kjørte jeg den rett i en hodetelefonforsterker. Etter en uke tenke jeg , om jeg kan kjøre platespillerne gjennom Devialet så kan jo prøve med cdpilleren også? Tipper Devialeten er ganske så transperang da jeg kjenner igjen Naimen lydsignatur når jeg tar signalet til hodetelefonforsterkere fra pre ut.
    Det med at den digitaliserer signalet er mer et mentalt problem en at den foringer lydkvaliteten som jeg kanskje trodde den ville.

    Hva tenker du selv da?
    Vil du kjenne igjen Naimens lydsignatur gjennom Devialet, eller vil Devialeten "utlikne" styrkene i Naim?
    Hvis det siste er tilfellet, er det kanskje mest avgjørende å bruke et godt drivverk.....

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva tenker du selv da?
    Vil du kjenne igjen Naimens lydsignatur gjennom Devialet, eller vil Devialeten "utlikne" styrkene i Naim?
    Hvis det siste er tilfellet, er det kanskje mest avgjørende å bruke et godt drivverk.....

    mvh
    Proffen
    Som jeg skriver så er det ingen problem med å kjenne igjen lyd signaturen til Naim. Roon og cd-driv er verre. Og vinyl lyder som regel best.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det at jeg bruker Devialet i dag er ikke noe begrensning (og jeg har andre forsterkere.Jeg hadde heller ingen problem med å høre forbedring når jeg oppgraderte platespilleren min med en Kuzma tonearm via den digitale riaaen. Burde koblet Naimen til for flere år siden... Slet med å digitalisere lyden fra lper også en stund, men det er bare et mentalt problem.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Som jeg skriver så er det ingen problem med å kjenne igjen lyd signaturen til Naim. Roon og cd-driv er verre. Og vinyl lyder som regel best.
    Er Naim-signaturen lett gjenkjennelig via Devialeten, uansett om du kobler den til via rca, AES/EBU, optisk eller coax?
    Skjønner at problemstillingen er utfordrende. Skal du legge opp til 50k på disken, bør det være med en følelse av at det er en knallgod sak du tar med hjem, og kanskje også at det er "din siste spiller".........

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Naimen har ikke digital ut.
    Var en grunn til at jeg ikke nevnte jeg hadde Devialet :), var en redbook cdspiller som var emne. At jeg kanskje går for et drivverk er en annen ting, men jeg vet at det sannsynligvis kommer til å ha samme lydsignatur/kvalitet som om jeg streamer fra lokal NAS, om jeg bruker Devialeten.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Naimen har ikke digital ut.
    Var en grunn til at jeg ikke nevnte jeg hadde Devialet :), var en redbook cdspiller som var emne. At jeg kanskje går for et drivverk er en annen ting, men jeg vet at det sannsynligvis kommer til å ha samme lydsignatur/kvalitet som om jeg streamer fra lokal NAS, om jeg bruker Devialeten.
    Tror du det er noe å vinne på å ta signalet ut digitalt inn på Devialeten, kontra det å kjøre rca?
    I så fall; da er det jo snakk om å finne et godt nok drivverk, som også er driftssikkert........ (og gjerne med solid tilgang på reservedeler)

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Som jeg skrev, Naimen har kun analog ut.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Som jeg skrev, Naimen har kun analog ut.
    Det skjønte jeg.
    Det jeg lurte på, var om du tror at det vil være noe å vinne på å evt ga fra Naim-rca-ut til en spiller/drivverk med digitalt ut (AES/EBU, optisk, coax) - gitt at Devialeten er forsterkeren som nyttes? Tenker da på digitaliseringsprosessen via forsterkerern, og kanskje særlig på dac-kvalitetene til Devialeten?

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det gir ingen mening for meg,.har heller ingen ekstra ad konverter. Kan jo gjøre det med Devialet men der er jo bare et ekstra led i kjeden.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det gir ingen mening for meg,.har heller ingen ekstra ad konverter. Kan jo gjøre det med Devialet men der er jo bare et ekstra led i kjeden.
    Ikke engang hvis da-konverteringen i Devialet er et steg opp ifht å kjøre rca?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Joa, men hvis du kjører et "besudlet" rca-signal ut fra Naim, som så skal gjennom en ad/da-loop, kan det da tenkes at signalet kommer "renere"/mer korrekt frem via AES/EBU, optisk eller coax?
    Vet ikke, bare tenker høyt...........

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er ingen annen måte å ta ut signalet fra Naim, du kan ikke bruke AES/EBU, optisk eller coax. Om du tar signalet inn i en ad koverter som så kjører signalet digitalt inn i Devialeten så blir signalet enda mer besudlet en å gjøre alt direkte i Devialeten..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Joa, men hvis du kjører et "besudlet" rca-signal ut fra Naim, som så skal gjennom en ad/da-loop, kan det da tenkes at signalet kommer "renere"/mer korrekt frem via AES/EBU, optisk eller coax?
    Vet ikke, bare tenker høyt...........

    mvh
    Proffen
    Hehe, i mitt hode var det tydelig at det må være en annen spiller enn Naim`en, dersom du skal ta ut signalet via AES/EBU, optisk eller coax - og burde gjerne ha skrevet det og!
    Essensen blir uansett den samme - hvilken løsning vil gi det "reneste"/mest korrekte signalet inn i forsterker.....

    mvh
    Proffen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Sacd må jo øke kostnaden på spilleren, så nettopp en video der Luxman presenterte sin nye Lux d-03x (2020) og argumentet var nettopp at sacd drev var droppet på denne for å spare kostnader(den støtter DSD fra USB). På den nye toppmodellen 10x var det sacd drev, men den koster mye mer. Synes dette er helt logisk.
    Isolert sett, SACD vs ikke-SACD, ellers alt likt må vel dette stemme.
    Men etter å ha sjekket markedet i høst og handlet er det ikke opplagt hvor mye dette eventuelle påslaget blir, og hvor korrelert pris og format fleksibilitet faktisk er.
    Jeg trengte en multi format spiller og etter å ha prøvd forgjeves å skaffe meg en Pioneer UDP-LX800 4K UHD - gode tester i 2019, men nå ikke tilgjengelig lenger - endte jeg med en Sony UBP-X1100. Den spiller Blu ray inkludert 4K, de nødvendige DVD formater , SACD og CD. Jeg bruker den til bilde og multikanal musikk - fra Blu-ray, DVD og SACD. Det høres veldig bra ut og den kostet "kun" 7998.-

    Samtidig skulle jeg ha meg en mer ren "audiofil" SACD/CD spiller. Sjekket markedet og vurderte Denon, Technics og Marantz, alle ca 25-30000.
    Jeg endte opp med å kjøpe Marantz 30N.
    Veldig bra lyd fra CD så vidt jeg kan bedømme og slett ikke opplagt for meg at en ren CD spiller hverken skulle gi bedre lyd eller være mer holdbar.
    Disse store selskapene har vel både økonomer og ingeniører som regner på dette.... ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Riktig. Hvis det finnes en prisforskjell mellom cd-drev, dvd-drev, dvd-rom, blu-ray drev og SACD drev er det antagelig i disfavør av rene CD-drev. Nesten ingen lager dem lengre og en komplett blu ray spiller kan kjøpes for under 500kr.....
    Det er lisenseringen som kompliserer implementeringen av SACD.....
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det blir alltid mange meninger i en slik tråd og det er jo mange ulike erfaringer som gjør det slikt. Men tilbake til trådstart og 44.1/16, Redbook CD spillere, har jeg i noen år nå spillet på Audio Research CD3MKII. Etter min mening må dette være noe av de mest vellykkede komplette spillere. CD 5 er bygget på samme lesten, med bl.a CDM2 pro drivverk fra Philips. Ulempen er såklart at disse også drar på årene med behov for service og laserskifte. Jeg fikk byttet laser på min nå og den spiller flott igjen med nye krefter..

    Mvh lassemann ☺
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Som sagt SACD er en ren bonus. Sjøl har jeg vel rundt 20 SACD'er og langt over 1000 CDer.....
    Sjøl hadde jeg ville valgt denne i dag:

    Vis vedlegget 684528
    Sliter med å kjøpe en komplett spiller når man har en av de beste DAC'ene.
    Så langt jeg forstår er SACS=DST. I så fall er jeg ikke direkte imponert over Weather Report/Heavy Weather DSF DSD64 sammenlignet med vinylutgavene (ORG og MOV).
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det bra cd-spillere i dag? Som er like bra som Denon DCD-3560, 3520, 2560, Sony CDP-X777ES, 779ES, 707ES, osv.....
    Som gir deg den GODE følelsen....
    Jeg er nu servicemann og det jeg får på service er plastikk fantastic og kinalasere. Når skuffa går ut / inn høres det ut som et grus-ras og hele skuffa vibererer.
    I skarp kontrast til foreks. Sony CDP-X779ES fra 1993 der skuffa av aluminium går lydløst ut og inn.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser det blir anbefallt en Pro-ject CD Box RS2T i denne tråden. Denne får også god omtale i andre tråder her på sentralen, og er vel innenfor trådstarters budskjett.
    Men det finnes også en annen Pro-Ject toploader som koster vesentlig mindre enn nevnte RS2T (10k vs 25k).
    Noen som har noen erfaring med denne? https://www.stereofil.no/stereo/cd-spillere/pro-ject-cd-box-rs
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Isolert sett, SACD vs ikke-SACD, ellers alt likt må vel dette stemme.
    Men etter å ha sjekket markedet i høst og handlet er det ikke opplagt hvor mye dette eventuelle påslaget blir, og hvor korrelert pris og format fleksibilitet faktisk er.
    Jeg trengte en multi format spiller og etter å ha prøvd forgjeves å skaffe meg en Pioneer UDP-LX800 4K UHD - gode tester i 2019, men nå ikke tilgjengelig lenger - endte jeg med en Sony UBP-X1100. Den spiller Blu ray inkludert 4K, de nødvendige DVD formater , SACD og CD. Jeg bruker den til bilde og multikanal musikk - fra Blu-ray, DVD og SACD. Det høres veldig bra ut og den kostet "kun" 7998.-

    Samtidig skulle jeg ha meg en mer ren "audiofil" SACD/CD spiller. Sjekket markedet og vurderte Denon, Technics og Marantz, alle ca 25-30000.
    Jeg endte opp med å kjøpe Marantz 30N.
    Veldig bra lyd fra CD så vidt jeg kan bedømme og slett ikke opplagt for meg at en ren CD spiller hverken skulle gi bedre lyd eller være mer holdbar.
    Disse store selskapene har vel både økonomer og ingeniører som regner på dette.... ?
    Marantz 30N virker jo som en fornuftig spiller å lansere i dagens marked, men det virker mer som en streamer med digitale innganger med sacd drev innebygget, en cdspiller når jeg ser på spec. For mitt behov så virker det nødvendig å kjøpe spiller med disse funksjonene da de utenom kostnad også gjør den mer komplisert. Når det gjelder sacd så la jeg merke til at Emerson SQ som nå er på Pentatone ga ut først album som redbook og ikke sacd som var vanlig hos Pentatone tidligere. Sjekket endel av de nyere utgivelsene og det var for det mest PCM og cd, kun noen få DSD og sacd, mener det mest var sacd hos Pentatone tildigere?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det bra cd-spillere i dag? Som er like bra som Denon DCD-3560, 3520, 2560, Sony CDP-X777ES, 779ES, 707ES, osv.....
    Som gir deg den GODE følelsen....
    Jeg er nu servicemann og det jeg får på service er plastikk fantastic og kinalasere. Når skuffa går ut / inn høres det ut som et grus-ras og hele skuffa vibererer.
    I skarp kontrast til foreks. Sony CDP-X779ES fra 1993 der skuffa av aluminium går lydløst ut og inn.

    Denon DCD-2500NE er langt bedre enn Denon 3560 og minst like bra bygd. Har hatt (har) begge.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Igjen enig med Voff. Jeg hadde også en DCD-3560 back in the day og DCD-2500NE overgår denne med komfortabel margin på alle områder. De nevnte Sonyene har jeg ikke eid selv, bare sett & hørt, men basert på hukommelse og bilder av exteriør/interiør er jeg trygg på at den mer enn matcher også dem når det gjelder å fremskaffe gode følelser.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det samme med den store Pioneer-spilleren, PD70AE.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Alle disse jappse spillene ser jo ut til å være veldig bra og solid konstruert, men alle har sacd. Hadde en av disse (eller Sony) fått det for seg at de ville bruke endel ressurser på lage en ren redbook 40 års jubileums modell for lansering av cden 2022, til en utsalgspris på la oss si $3000 så tror jeg de kunne fått til noe virkelig bra. Jo mer jeg leser om sacd jo mer overbevist blir jeg om jeg bør holde meg unna, eks:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Alle disse jappse spillene ser jo ut til å være veldig bra og solid konstruert, men alle har sacd. Hadde en av disse (eller Sony) fått det for seg at de ville bruke endel ressurser på lage en ren redbook 40 års jubileums modell for lansering av cden 2022, til en utsalgspris på la oss si $3000 så tror jeg de kunne fått til noe virkelig bra. Jo mer jeg leser om sacd jo mer overbevist blir jeg om jeg bør holde meg unna, eks:

    Dette er handler jo om mastring (the loudness war og alt det der) og i dette eksemplet er jo SACD-laget å foretrekke skal man tro Stereophile...

    Å be japanerne om lage dedikerte CD drev er som å be dem lage dedikerte DVD drev (uten blu-ray). Liten vits da de kan spille begge typer. Terskelen ved SACD er lisenseringen, men den har japanerne tydeligvis kontroll på.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Alle disse jappse spillene ser jo ut til å være veldig bra og solid konstruert, men alle har sacd. Hadde en av disse (eller Sony) fått det for seg at de ville bruke endel ressurser på lage en ren redbook 40 års jubileums modell for lansering av cden 2022, til en utsalgspris på la oss si $3000 så tror jeg de kunne fått til noe virkelig bra. Jo mer jeg leser om sacd jo mer overbevist blir jeg om jeg bør holde meg unna, eks:
    Du har jo fortsatt Hegel Mohican. Pur redbook. High-end cd-spiller med superb lyd.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    I litt lavere prisklasse enn mange av de nevnte kandidatene, kan anbefales Audiolab. Jeg har en snart ti år gammel audiolab 8200CD som fremdeles låter svært bra. Den er f.eks.i en helt annen liga enn Oppo 103, som jeg også har. I dag er det vel 8300CD som er gjeldende modell. Har ikke hørt den, men regner med at det er mye av det samme. Her er det ikke SACD, men riktignok noen digitale innganger besudler det helt rene cd-konseptet.
    Jeg har forresten testet ganske mange ulike salige signaler inn i devialet 200.Min erfaring er at Devialet ikkje påvirker lyden merkbart. Det låter klart ulikt når jeg tar et digitalt signal rett inn i devialet, enn når det samme digitale signalet konverteres i Auralic Vega og så går analogt om i Devialet. Jeg har også kun gode erfaringer med riaa i Devialet. Pickupens karakter er like lett gjenkjennelig der som gjennom en ren analog kjede.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette er handler jo om mastring (the loudness war og alt det der) og i dette eksemplet er jo SACD-laget å foretrekke skal man tro Stereophile...

    Å be japanerne om lage dedikerte CD drev er som å be dem lage dedikerte DVD drev (uten blu-ray). Liten vits da de kan spille begge typer. Terskelen ved SACD er lisenseringen, men den har japanerne tydeligvis kontroll på.
    Litt av poenget er at redbook ikke er så bra som den kunne vært for å promotere sacd på hybrid sacder.
    Japaneren har nå også begynt med mqa i cder spillerene (f.eks siste fra Luxman) uten at jeg tror at det heller er noe god ide når det gjelder redbook avspilling.
    Og disse multifunksjons spillerne viser jo at det ikke alltid er en god ide med et drev for alt om du ønsker max kvalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn