Digitale avspillere Hva finnes av bra nyere cdspillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvem produserer fortsatt bra cdspillere og har nyere modeller?`Jeg tenker på rene redbook spillere, ikke SACD og uten digitale innganger (single-purpose machines). F.eks så har jo Naim og Rega spillere men det er vel mellom 5-10 år siden de ble lansert. SACD og digitale innganger har en kostnad og jeg har mer tro en spiller som kun er designet for redbook for best lydkvalitet på 44.1/16 om man skal holde kostnaden nede, la oss si max 50K (alternativt brukt). Min nåværende cd spiller (Naim) er nå 15 år så sannsynligheten for at den snart treger service er stor. Er fortsatt mulig å skifte drivverk og få service på den, men det koster fort rundt 25K og den må sendes til England. Jeg har allerede en Roon server og flere dacer og streamere så jeg ser etter kun en ren cd spiller om det ikke da er en "eksepsjonell" spiller med digitale innganger i samme prisklasse. Har kun noen få sacder så det utgår.

    Disse er de første jeg kommer på, men det er sikker mange flere.
    Electrocompanet EMC up V (2020) 45K, er den mye bedre en den 20 år gamle første utgaven?
    Cyrus sin nye serie (2020) £2K, ikke norske forhandlere
    Hegel Mohican (2016) 35K
    Bryston BCD-3 (2016?) 40K

    Bransje aktører må gjerne komme med info, men innenfor gjeldene regler. Er ikke i kjøpe modus enda bare sjekker hva som er tilgjengelig.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har du ikke troen på Pro-Ject RS2 T?
    Den må vel være akkurat det du ser etter.:)
    Det er helt klart et alternativ, men da er det andre ting å "bekymre seg for. Ingen av dacene jeg har i dag har klokke inngang, og de er nok designet med tanke på high rez, ikke optimalisert for gammeldags redbook. Testet Naim dac med samme psu som cdspillern og den var bedre på noen områder men slet på 2000 talls loadness utgivelser. High rez er kanskje en fordel på nyere kvalitets innspillinger, men spiller mest eldre musikk og det meste jeg har hørt er ikke noe forbedring slik det blir presentert i dag (streaming). Cd er ikke lenger primærkilden så jeg vil ikke legge så alt for mye i en ny spiller, men har nå et par-tre tusen cder.
    En Pro-Ject RS2 T med psu er over 30K , så ikke helt gratis den heller.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er enig med forrige taler! Jeg har Pro-Ject CD Box RS2 T selv og er meget fornøyd. Er transporten god nok til å putte inn i en Gryphon til flere hundre tusen kroner så er den god nok for meg. Legg til en DAC fra Topping, enten DX7 Pro eller D90 og bruk I2S overføring og du har en av verdens beste redbook-spillere godt innenfor budsjettet ditt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke det er så enkelt. Spilleren jeg har i dag ville vel kostet mellom 150-200K i dag, og den har et drivverk til noen hundrelapper. Når det er sagt så er det ikke usannsynlig at jeg går for et drivverk da det er mest fornuftig og gir best VFM, men er ikke 100% overbevist om at de gir best lyd på redbook cder.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg investerte i en Accuphase DP-430, riktignok noe dyrere, ca 55K spiller tidligere i våres, nydelig formidler.
    CEC CD5 er vel også en kandidat, noe usikker på prisen der, men ca 40K i Sverige (finns Norsk forhandler, lurer på om ikke det er AudioAktören)
    Audionet ART G3 noe dyrere men fantastisk spiller ca 80K (?)...

    Dette er spillere jeg har hatt selv foutenom Audioneten der har jeg har hatt ART og VIP/G2 (multispiller) erfaringsmessig er vel prisen litt hyggeligere ved en telefon til forhandler vil jeg tro...

    mvh
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.107
    dp-430.jpg

    Hva med denne? 55 lapper i følge Lyrics hjemmeside. Optimert for CD-avspillig i følge produsenten. Et japansk alternativ til Hegel. Forvent flott byggekvalitet og mange års eierglede.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke SACD? Det er jo bare ren bonus.

    Denon DCD-2500NE er helt super. Fantastisk byggekvalitet til prisen; kunne godt kostet 100 000kr uten at noen hadde reagert.....
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.107
    Multifunksjoner som SACD og digitale innganger kunne tenkes å fordyre produktet, men for drøyt 25 laken kan jeg ikke for harde livet se denne lekre Pioneer-spilleren som noe annet enn et potensielt røverkjøp..
    Pioneer_PD-70AE_skuff.jpg
    Pioneer_PD-70AE_inside.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Støtter i høyeste grad Denon DCD-2500NE, som med relativt god margin er den beste CD-spilleren jeg har hørt. Fabelaktig byggekvalitet, fantastisk lyd og at den også spiller SACD er utelukkende en bonus.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Marantz lager et par absolutt fantastiske spillere. At de kan spille SACD må anses som en ren bonus, som også Voff påpeker. Ellers fullt ut enig i Todani's innlegg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den nye jubileums modellen til Denon DCD A110 og andre japanske modeller virker jo interessant, men som nevnt er jeg litt skeptisk til SACD (kanskje ubegrunnet) og 99.x % av cdene mine er redbook. Sacder gis stor sett ut av noen få klassiske plateselskap, og pop/rock jazz fra MoFi og diverse ting i Japan. La merke til at det er et prosjekt som digitaliserer eldre analoge innspillinger (dsd) og konventer og selger disse i nesten alle format, diverse dsd filer, diverse pcm filer, DVDer med pcm, Blu ray, CD, R2R men ikke sacd, sannsynlig vis p.g.a av at det ikke er så mange som kan produsere sacder (les for dyrt).

    Kom over denne fra Ayon eirer Gerhard Hirt, synes han har noen gode poenger her. Nå er jo han partisk, kan være han ikke fikk tak i sacd drivverk lenger?
    DCS hadde vel samme problem når Esoteric sluttet med OEM og gikk for redbook i Rossini modellen, men de kom med en ren Rossini transport senere baser på Denons OEM sacd transport.


    GERHARD HIRT
    The owner

    First a few words about the SACD in general. The production of the SACD authentication chip by Philips / Sony was stopped more than 12 years ago. Even Sony lost or given up interest in SACD format a long time ago. In reality, the SACD was dead long ago, we have to accept that. Why did Ayon include SACD in the previous CD-10 and CD-35 models? With the introduction of our legendary PCM-DSD converter at the time, we also activated the existing SACD option as a by-product.

    Over time, however, it has become clear that customers clearly prefer their CD collection to SACD, not just because of their huge music selection. We should not forget that in the 40 years of CD existence, there is music material, which is not available neither on LP or as downloads etc., let alone all special CDs such as MFSL, Japan pressings, special and limited editions etc. That means that customers play CD's on their CD-10 or CD-35 and activate the PCM-DSD converter additionally and thus SACD level is achieved. That was the decisive point why we removed the SACD option from the latest Ayon player generation, the CD-10 II and CD-35 II again.

    We believe that all Ayon customers who were still interested in SACD at the time have now bought a CD-10 or CD-35 player. With the CD-10 II and CD-35II we were able to improve CD playback again. Why? - SACD players are always a compromise, everything has to be available twice and the SACD drives are not as stable as classic CD drives; SACD drives are also more prone to failures and one should not forget the high motor speed, which is a disadvantage for error correction.

    With all the experience from our previous models (CD-10 and CD-35) we were able to question, examine and optimize everything about CD playback again. An extensive fine-tuning followed and we also optimized our PCM-DSD converter again. Overall, we can proudly say that we have managed to bring CD playback to the SACD level. GH
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Og ønsker du en virkelig påkostet løsning av helt renrasede red-book CD spillere uten oversampling og annet fjas, spiller Audio Note eksepsjonelt godt, og koster vel også ganske eksepsjonelt mye. :) CD Zero er greit nok priset, da, men resten er vel ikke for hvermannsen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min Oppo 103 spiller også cder , men ikke så veldig bra. Lyden på de få Blu ray konserten jeg har er derimot verdig bra ( 2 ch pcm). Husker jeg ble overasket over hvor bra lyd det var på disse konserten, men da jeg testet med diverse redbook cder så ble det en nedtur.
    [
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Og ønsker du en virkelig påkostet løsning av helt renrasede red-book CD spillere uten oversampling og annet fjas, spiller Audio Note eksepsjonelt godt, og koster vel også ganske eksepsjonelt mye. :) CD Zero er greit nok priset, da, men resten er vel ikke for hvermannsen.
    Skulle gjerne hatt en Audionote men det er lagt utenfor mitt budsjett. Hadde jeg ikke brukt så mye penger på lper og platespillere de siste årene, så kanskje (hadde totalt sett spart mye penger).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har testet redbook cder mot sacder på ren redbook spiller mot sacd spiller i samme prisklasse?
    Jeg mener da ren redbook cd, ikke hybrid sacd, av samme utgivelse.

    Feks denne som nå bare selges som Hybrid sacd, jeg har den som redbook cd.

    vivaldi sacd.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Even Sony lost or given up interest in SACD format a long time ago. In reality, the SACD was dead long ago, we have to accept that.

    Snakker for sin syke mor. For dyrt for "bakgårdsfirmaer" å implementere SACD. SACD er kryptert. Sony har forøvrig ikke sluttet med SACD. Ga ut nye titler i høst sist jeg sjekket.
    Når det gjelder selve verkene er nok SACD verkene fra de japanske produsentene i en helt annen klasse enn de CD verkene som normalt finner veien i "high-end" spillere fra mer esoteriske småprodusenter; det meste av det er simpleste sort eller dvd/cd rom drev. Finnes knapt high-end rene CD verk å få kjøpt lengre (med ett unntak). Hvis du skal ha noe som varer er jeg overbevisst om at verk fra Teac (Esoteric), Denon Accuphase ol er det sikreste valget....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Snakker for sin syke mor. For dyrt for "bakgårdsfirmaer" å implementere SACD. Sony har forøvrig ikke sluttet med SACD. Ga ut nye titler i høst sist jeg sjekket.
    Når det gjelder selve verkene er nok SACD verkene fra de japanske produsentene i en helt annen klasse enn de CD verkene som normalt finner veien i "high-end" spillere fra mer esoteriske småprodusenter; det meste av det er simpleste sort eller dvd/cd rom drev. Finnes knapt high-end rene CD verk å få kjøpt lengre (med ett unntak). Hvis du skal ha noe som varer er jeg overbevisst om at verk fra Teac (Esoteric), Denon Accuphase ol er det sikreste valget....
    Og Marantz :giggle: God jul

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er enig når det gjelder verk, kanskje også legge til Sanyo? Hadde vært interessant å teste Denon A110 mot Hegel , begge fra Hifikubben.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Skulle gjerne hatt en Audionote men det er lagt utenfor mitt budsjett. Hadde jeg ikke brukt så mye penger på lper og platespillere de siste årene, så kanskje (hadde totalt sett spart mye penger).
    Zero er vel en del lavere priset enn Electrocompaniet EMC Up, så alt er mulig, vet du. Og bruktmarkedet, mann, bruktmarkedet! :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Skal jeg kjøpe brukt så må det være en spiller som det er mulig å få gjort service og skifte drivverk på. Vet det er noen som har garantier på x antall år med tilgjengelighet på drivverk.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Så du nevnte Hegel Mohican. Interessant når jeg testet den. Den låt bedre alene enn via Hegel sin egen Dac som er priset over. Likte virkelig den!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bare for å nevne det en gang til så er jeg ikke i kjøpe modus enda. Naimen min fungerer utmerket enda, men den er 15 år og jeg vurder hva jeg skal gjøre når den begynner å få problemer, og det vil den jo til slutt. Mine valg er da:
    1. Sende den og psu til service (ca 25K). Hvor bra er en 15 år gammel topp spiller( +100000) mot dagens 20-50K?
    2. Kjøpe et drivverk. (15-30K)
    3. Kjøpe en ny moderne cdspiller til 20-50K, alternativ "ny" brukt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Så du nevnte Hegel Mohican. Interessant når jeg testet den. Den låt bedre alene enn via Hegel sin egen Dac som er priset over. Likte virkelig den!
    Det er vel samme dac i disse, men Mohican er tunet for max ytelse på redbook. Litt av grunnen til jeg vurderer en ren cdspiller.
    Testet du denne mot noen andre cdspillere?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er vel samme dac i disse, men Mohican er tunet for max ytelse på redbook. Litt av grunnen til jeg vurderer en ren cdspiller.
    Testet du denne mot noen andre cdspillere?
    Nei. Bare via Dac`n, og opp streaming gjennom HD30 Dac`n.
    Det var egentlig for å teste høyttalere. Er ikke noen typisk "Hegel-mann",
    men syns de har truffet en fin balanse med den spilleren, og jeg var ikke tvil om hva som låt best der,
    mer musikalsk og deiligere lyd med cd-spilleren.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min Naim spiller (cds3) er to delt med ekstern power (funger ikke uten). Disse Naim psuene er svindyre og krever service (ihvertfall anbefalt fra Naim) etter 8-10 år (er vel 10 år siden min fikk service). Selve head uniten er det mulig å få service på (re-cap) og Naim har tilpasset et "nytt" drivverk til denne (billig VAM 1202) da VAM 1250 ikke er tilgjengelig fra Naim. Service og nytt drivverk kostet 10K for et par år siden, sikker litt mer nå. Dette kunne jeg ha spandert på den, men skal jeg samtidig oppgradere psu til dagen stander (DR) så er det 16-17K til! Kunne jo prøvd å selge den, men cd er jo ute nå, så da jeg må treffe rett kjøper. Psuen kan jo brukes med Naims streamere, pre med stremer og dac så den burde være mulig å selge for 12-15K? som kan legge i cd/transport budsjettet. Du får en tilsvarende psu DR ved å sende den til Naim, og ny koster denne 64.5K så det er under halv pris kontra å kjøpe helt ny psu.

    Kraftig psu til en cdpiller, og det er mulig å få enda kraftigere!

    xps.jpeg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Min Naim spiller (cds3) er to delt med ekstern power (funger ikke uten). Disse Naim psuene er svindyre og krever service (ihvertfall anbefalt fra Naim) etter 8-10 år (er vel 10 år siden min fikk service). Selve head uniten er det mulig å få service på (re-cap) og Naim har tilpasset et "nytt" drivverk til denne (billig VAM 1202) da VAM 1250 ikke er tilgjengelig fra Naim. Service og nytt drivverk kostet 10K for et par år siden, sikker litt mer nå. Dette kunne jeg ha spandert på den, men skal jeg samtidig oppgradere psu til dagen stander (DR) så er det 16-17K til! Kunne jo prøvd å selge den, men cd er jo ute nå, så da jeg må treffe rett kjøper. Psuen kan jo brukes med Naims streamere, pre med stremer og dac så den burde være mulig å selge for 12-15K? som kan legge i cd/transport budsjettet. Du får en tilsvarende psu DR ved å sende den til Naim, og ny koster denne 64.5K så det er under halv pris kontra å kjøpe helt ny psu.

    Kraftig psu til en cdpiller, og det er mulig å få enda kraftigere!
    På ren red-book tror jeg alvorlig talt at et eventuelt behov for å bytte laser / drivverk er å foretrekke, framfor å bytte ut det klenodiet. Den låter helt fantastisk, slik jeg kan huske den, i det minste. Det er vel muligens et alternativ å gjøre en avtale med en som kan svinge loddebolten, og bytte til noen feiende flotte kondensatorer om det skulle være tvingende nødvendig. Jeg tror faktisk de kan leve en del år til uten å miste så mye av sine egenskaper.
    Naim vet jo å ta seg betalt for overhalinger og oppgraderinger.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har forresten hørt at cd-spillerne til Unison Research låter fantastisk. Mala låner stort sett ut uten forpliktelser til kjøp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den er ikke blitt brukt mye de siste 8 årene, så har jeg flaks så spiller den noen år til, men du vet jo ikke med disse gamle spilleren så derfor planlegger jeg litt. Den spiller faktisk også HDCD, men ellers så er det ikke mye eksta på den. Har ikke digital ut, kun analog rca og din.

    hdcd.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Leste gjennom en sacd tråd her i går kved og kom over denne fra APL konstruktøren (Alex Peychev), står 2x PCM1704-K i Naimen, ikke noe jeg har tenk noe særlig over.

    If you want to convert PCM the most pure and untouched way is by using a vintage TDA1541, TDA1543 or something like PCM1704 (that is more modern and with 24 bits resolution), but we know how all these sound. Any other D/A converter available on the market works based on a Sigma/Delta multi-bit modulators so it can achieve a better noise performance
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    cds3 what hifi.png


    css3 2 what hif.png


    Testen er over 17 år gammel, så ikke helt ny, men det var noen år etter cdens peak.

    Den er jo veldig upraktisk med 2 bokser, en svær klumpete strømkabel og sikringene ryker ofte når jeg slår den på (16A), spesielt i andre etasje (10A). Også kjent for at den fungerer best i et Naim anlegg med din koblinger. Men siden jeg allerede har den så er jo spørsmålet hvor mye bedre dagens spillere er, den er jo ikke den mest detaljerte spilleren. Den var jo referansen til Hifi + og What hifi i mange år, engelske anmeldere liker jo engelsk utstyr så det sier jo kanskje ikke så mye, men helt ræva er den jo ikke, som også Håkon_Rognlien kommenterte (og han har hørt mange flere spillere en meg).
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Vis vedlegget 684440

    Vis vedlegget 684441

    Testen er over 17 år gammel, så ikke helt ny, men det var noen år etter cdens peak.

    Den er jo veldig upraktisk med 2 bokser, en svær klumpete strømkabel og sikringene ryker ofte når jeg slår den på (16A), spesielt i andre etasje (10A). Også kjent for at den fungerer best i et Naim anlegg med din koblinger. Men siden jeg allerede har den så er jo spørsmålet hvor mye bedre dagens spillere er, den er jo ikke den mest detaljerte spilleren. Den var jo referansen til Hifi + og What hifi i mange år, engelske anmeldere liker jo engelsk utstyr så det sier jo kanskje ikke så mye, men helt ræva er den jo ikke, som også Håkon_Rognlien kommenterte (og han har hørt mange flere spillere en meg).
    Jo men uansett hvor mange spillere Håkon (og vi andre har hørt), er det vel ikke det samme som att du vil like det samme!?, dette er din prosess, ta deg tiden å teste, låne og lytte...før ett evnt kjøp!

    mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Markedet for CD er vel å delt i 2 markeder , bestemor som skal ha billigst mulig til aldersheimen. Og die hard gutta med risikovillige penger å svi av .
    Risikoen ligger i faren for å få er pc drev til 48kr i et pent kabinett til high-end Pri’s.

    Kjøp en gammel Marantz CD-63 mkII KI Signatur for et 1000-2000 kr og du vil bli overrasket .Og bruk resten av pengene på noe annet. Som bonus har Hodetelefonutgangen en nydelig klang også. Kan det være HDAM diskrete transitortrinn som gjør ar denne spilleren låter så fortreffelig .
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn