Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JBL 2360 trenger bøttevis med EQ. Der bør man virkelig bruke FIR filter korreksjon.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    @ Orso

    Når du har funnet opp et kult horn som er 1 meter bredt, har plass til det, så takler 2451be fint deling ved 600 Hz.
    Bare si fra så legger jeg inn en bestilling.

    7E6CF0CA-D75E-47E5-9A14-D4F4EEBDDAB5.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Både K402 og SEOS 30 lar seg vel modifisere på en grei måte i throaten?

    Har aldri hørt Seos, men hvorfor er ikke f.eks Seos 24 benyttet på samme måte som 2384 hele veien opp?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    2.257
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Både K402 og SEOS 30 lar seg vel modifisere på en grei måte i throaten?

    Har aldri hørt Seos, men hvorfor er ikke f.eks Seos 24 benyttet på samme måte som 2384 hele veien opp?
    Finnes overganger fra 1,5 til 2" som bør kunne gjøre jobben...
    Jeg brukte Seos 24 og D2430K fra 800 og til topps,fungerte hur bra som helst.
    Er veldig glad i 2430 generelt.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Både K402 og SEOS 30 lar seg vel modifisere på en grei måte i throaten?

    Har aldri hørt Seos, men hvorfor er ikke f.eks Seos 24 benyttet på samme måte som 2384 hele veien opp?

    Seos-24 er en meget spennende profil.
    Her hjemme, så opplever jeg at de små hornprofilene gir best spredning i toppen og gir minst egenlyd. Benytter Tad 4002 1,5 BE. Seos-30 er en bra profil fra 600<, men er ikke optimal helt opp, uten dedikert tweeter. 2384 er et godt kompromiss, men også her savner jeg litt i toppen. Pt-95 er en knallgod profil. Jeg er veldig fornøyd med lyden fra 1500< den er desverre litt for liten. Skulle hatt en profil som var noe større. Kanskje Seos-24 er det perfekte kompromiss til oppgaven 700-750<
    Den er kun 19,5cm dyp, munning 2380cm2. Ser ut som en profil som en større vertikal spredning en 2384. Kanskje dette gir illustrasjonen av et større lydbilde slik jeg opplever Seos-30 vs 2384?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    grelv kan kanskje kommentere Seos 24 vs 2384, mener å huske at han sa sistnevnte var bedre?
     

    jahe68

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2018
    Innlegg
    45
    Antall liker
    13
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Takk for godt svar på vinylspørsmålet Hornlyd. Eg er heilt enig med vurderinga di dersom det er slik at du føler at vinylsatsinga ikkje gir det du håpa på. Eg vurderer sjølv fortløpande kor mykje som er verdt å legge i ulike kilder og kor det er lettast å oppnå forbetring. Sitter sjølv med inntrykket at å generelt forbetre lyden på ein vinylpakke litt raskt koster mykje ekstra, samt at det er krever mykje kompetanse å makse en platespillerkombinasjon. Trur faktisk ikkje at litt nedsatt hørsel på eit øyre har so veldig mykje å seie. Eg gikk for nokre år sidan over til ein kilde først tankegang, dvs prioritere kildene mykje høgare enn tidligere. I tillegg vektlegger eg meir betydningen av kabler (hovedsakelig tilpasning av lyst-mørkt og tilstrekkelig oppløysing), samt har putta inn ein gamal litt stor monster strømrenser og nokre furutech strømkabler. Har sjølv ikkje spesielt god hørsel, men å høyrte klar forskjell. Alt strømutstyr er handla brukt i nærområdet. Vart faktisk overraska over å høyre forskjell på strømkablane og rensaren. Strømrensaren gav mørkare lyd og strømkablane gav meir oppløst og fastare lyd. Har brukt kutt nr 4 "Honey bee" på siste Madrugada cd frå 2007 til å samanlikne. Eg syntest generelt at lyden på Madrugada cd-ane som eg har er litt grumsete, men "Honey bee" kuttet syntes eg er litt spesielt fordi på min cd versjon er det faktisk litt vanskelig å høyre Ane Brun si stemme tydelig. Ein nevø av meg som er på veg til å bli svært hifi-iteressert (han er den andre nevøen som ser ut til å bli bitt av hifi-galskapen) var innom for eit par dagar sidan og han kommenterte og at han truleg ikkje hadde lagt merke til vokalen hennar om ikkje eg hadde gjort han oppmerksom på den. Han kom primært for å høyre på nytt kuttet "sexual revolution" på cd-en "Pros and cons of hitch hiking" frå 1984 av Roger Waters. Eg driver en kontinuerlig oppdatering av utstyret når økonomien tilater det, og sansynligvis blir det først ein ear riaa til ca 15K, og litt mindre om eg får tak i den brukt, fordi eg vil fokusere meir på mellomtonen. I tillegg ein vesentlig betre forsterker. Eg har maksa den eksisterande billige Vincent forsterkeren og den speler faktisk svært bra i den eksisterande kombinasjonen sjølv om den i utgangspunktet er rekna for å være vanskelig, men den er 17 år og på vei til å ryke. Kjem til å kjøpe noko brukt som er like kraftig, men vesenlig meir oppløst. På dac sida er det kun AMR dacen til ca 45K eg har hørt som har den mellomtonen som eg liker.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Både K402 og SEOS 30 lar seg vel modifisere på en grei måte i throaten?

    Har aldri hørt Seos, men hvorfor er ikke f.eks Seos 24 benyttet på samme måte som 2384 hele veien opp?
    Finnes overganger fra 1,5 til 2" som bør kunne gjøre jobben...
    Jeg brukte Seos 24 og D2430K fra 800 og til topps,fungerte hur bra som helst.
    Er veldig glad i 2430 generelt.
    En bør vel helst unngå overganger på waveguider med fast flare rate og pancake drivere.
    Flare rate JBL.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Grelv har slutta å kommentere på HFS.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    2.257
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Både K402 og SEOS 30 lar seg vel modifisere på en grei måte i throaten?

    Har aldri hørt Seos, men hvorfor er ikke f.eks Seos 24 benyttet på samme måte som 2384 hele veien opp?
    Finnes overganger fra 1,5 til 2" som bør kunne gjøre jobben...
    Jeg brukte Seos 24 og D2430K fra 800 og til topps,fungerte hur bra som helst.
    Er veldig glad i 2430 generelt.
    En bør vel helst unngå overganger på waveguider med fast flare rate og pancake drivere.
    Vis vedlegget 529223
    I en sånn sammenheng er det mer et spørsmål om hvor kompromisset skal ligge...
    Mange ting spiller inn her,en overgang kan være en bedre løsning enn en feil driver.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har en p audio 1.5" til 2" adapter til 2450sl.
    Fin match du får ca samme snuta som på 2446. To for en.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Arne: du missforstår litt, det var opprinnelig snakk om halsen/horn entry, ikke adaptere.
    Men ja, en kan nok bruke adaptere der det er fornuftig.

    JoHoo: Har selv et par 2"-1" adaptere fra P-Audio. Dem virker solide (laget i alu) og er rimelig.
    Morro at du vil prøve dra frem 2360 igjen.
    #Loading#Badass#Rock`nRoll#Soundstage#Growl :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så fort noen har klart å fikse halsen på noe sånt så man får inn en 1,5 tommer.

    Jeg kan tåle en drøy meter bredde og en ekstra røslig høyde på 60-70 æcm.

    Da snakker vi ekstra «innsyn» i lydbildet :)

    https://www.stereo.net.au/forums/topic/232459-klipsch-k402-replica-build/


    Prøv denne linken:

    https://www.google.no/search?q=klip...afari&prmd=isvn&hl=nb-no#imgrc=s0YT_iPBfCT-XM
    Et modifisert K402 horn var det første jeg vurderte. Men kommer til å prøve ett eller to andre alternativer først. Det ene blir et så vidt jeg vet et horn som ikke har vært konstruert før og er veldig spennende. Så får vi se hvordan det går. Det som er sikkert er at det ikke blir aktuelt å lansere noe som ikke er totalt sett bedre enn det beste som finnes i dag.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det beste som finnes i dag er IMNSHO JMLC innenfor hvert arbeidsområde......deiligere mere hornfri-lyd honk-løse horn finnes ikke
    mvh
    Leif
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @ Orso

    Når du har funnet opp et kult horn som er 1 meter bredt, har plass til det, så takler 2451be fint deling ved 600 Hz.
    Bare si fra så legger jeg inn en bestilling.
    Dette blir det første hornet som skal testes.
    horn proto.jpg


    Ca. 1 m bredde og 75 cm høyde. Det er et 90x60 graders horn. Med 1.5" driver holder det konstant spredning mellom 260 Hz og 11,5 KHz horisontalt. Vertikalt holder det spredningen ned til ca. 560 Hz.
    Kommer i alle fall til og bli testet med JBL 2450SLbe.

    Neste hornet som skal prøves får smalere spredning (80x50) og er nok både kulere estetisk og mer spennende. Men hva som fungerer best i praksis får vi se.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Fantastisk Orso. Dette er SPENNENDE!!!
    Si i fra hvis du trenger en betatester på Island ;)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Virkelig spennende ja!

    Ikke at dette er særlig vesentlig, men en sak jeg har observert i flere tilfeller.
    Ser at JBL 2450 med Beryllium truextent benevnes som "SL Be" flere steder, er ikke SL henvisning til det Aquaplasdempede titanmembranet i original driver?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Virkelig spennende ja!

    Ikke at dette er særlig vesentlig, men en sak jeg har observert i flere tilfeller.
    Ser at JBL 2450 med Beryllium truextent benevnes som "SL Be" flere steder, er ikke SL henvisning til det Aquaplasdempede titanmembranet i original driver?
    Eller SnoutLess i forhold til 2450 som har snute og 2" åpning
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    En klassiker:
    Comp driver-front.jpg

    Med snute (2450H) og SnoutLess til venstre
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror jammen du har rett, da er faktisk riktig benevnelse 2450 SL Be :)

    "The differences between the 2450 and 2450SL are even greater than just the diaphragm. The 2450 has a "snout", a short horn if you will, on the front of the driver. Similar to the older JBL compression drivers. The 2450SL is the snoutless "pancake" design, like the more modern compression drivers."
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Med en god adapter til SL varianten har du i praksis to drivere i én. Snuta er ikke noe annet enn en konus fra 1.5" til 2". Samme som adapteren
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror jammen du har rett, da er faktisk riktig benevnelse 2450 SL Be :)

    "The differences between the 2450 and 2450SL are even greater than just the diaphragm. The 2450 has a "snout", a short horn if you will, on the front of the driver. Similar to the older JBL compression drivers. The 2450SL is the snoutless "pancake" design, like the more modern compression drivers."
    Ser betegnelsen 2450sl/TE (truextent) benyttes. Kanskje like forklarende
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    @ orso

    Husk å lage boltsirkel for både 2450SL og 2451 når du lager prototyper til deg, Johoo og meg.
    LMC trenger ikke fordi JMLC funker fint hos ham.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    De ligna fælt på noe som lurker på prototypstadiet her på Østlandet.... noen ser ut til å tenke likt...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Dårlig med butikk å selge prototyper til folk. Protoene blir nok heller ikke spesielt rimelige dessverre. Kjenner ikke noen dyktige pensjonist tømrere som jobber grisebillig og har CNC freser for å si det slik. Å bygge i tynn glassfiber e.l. er ikke aktuelt.

    Meningen er å teste de med JBL 2050SL med truextent be, Radian 951BePB og Celestion AXi2050. Har også et par JBL 2447 liggende.
    Sikkert fornuftig at jeg prøver de før det blir aktuelt å tilby noen. Meningen er forøvrig egentlig å tilby en komplett hornhøyttaler med midbasshornet vi allerede har (muligens med noen modifikasjoner) og med separat horn subwoofer som opsjon. Aktivt system. Å selge løst til DIYere er jeg redd det ikke er god butikk i, men mulig vi kan gjøre noen unntak for snille gutter.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    @ emokid
    Du er nok inne på noe der. Med prototypet hals fra vestsiden. Moderat roundover. Mannen finkalkulerer så regnestaven går varm. Produksjonsmøte nært forestående. Tjukt treverk i alskens utryddingstruet skau.
    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har sett den lille halsen :)
    Spennende prosjekt BB, når er hornet ferdig tror du?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg kunne tenke meg spredning som er litt mindre enn 2384
    Tractrix 200 var fin i 500-3000 Hz området. Det ble et dypt lydbilde med et forstørrelsesglass inn i mellomtonen.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hans Erik;
    Det vet jeg ikke, men jeg får si så snart som mulig. Vi begynner å bli gamle menn og det er så mye som ennå står ugjort - kardioider, synergier osv, osv......
    Vær pasient, Hans.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Pasient, gamle menn, mye ugjort? Kardiologi som tema kommer jo av seg selv bare man slapper av og spiser.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hans Erik;
    Det vet jeg ikke, men jeg får si så snart som mulig. Vi begynner å bli gamle menn og det er så mye som ennå står ugjort - kardioider, synergier osv, osv......
    Vær pasient, Hans.

    BB
    er vel pasient på andre året nå? :rolleyes:
    mvh
    L
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vi har ikke hatt det travelt. Moroa i dette ligger i å være ego og gjøre det man føler for akkurat i nuet. Tida er moden nå, så da nærmer man seg sakte, sakte. Andre prosjekt av størrelse holdes på vent - full enighet i leiren om det.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn