Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fredrik, om en kjører en pancake driver så er vel utgangsvinkelen egentlig selve hornet?
    Denne bør vel være ganske skarp for å beholde spredning oppover i frekvens?

    Flare rate.jpg


    Har du forresten impedans måling av en eller annen driver montert på Klipsch hornet? :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det kommer helt ann på driveren, men som du sier drivere uten et horn segment burde trives bedre med rask flare.

    Pan cake er vell en eller annen JBL terminologi på flate drivere uten snute, men det finnes nok av drivere som er et sted midt i mellom, altså at de har noe ekspansjon etter faseplugg.

    Har ingen impedans måling av hornet liggende, men mulig du finner hvis du tråler nettet. Burde finnes i databladet til Klipsch, men da er jo orginaldriveren en del av regnestykket,

    Kanskje denne fra B&C kunne vært et alterantiv til BMS: https://www.bcspeakers.com/en/products/coaxials-hf/1-4/16/DCX464-12 for bruk over et stort frekvensområde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.316
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Ønsker deg en god konsert!
    Takk for det, den var veldig bra!

    Jeg har ikke snakket om koniske hornsegmenter, egentlig heller ikke om koniske horn, men siden du nevnte koniske horn av en eller annen grunn nevnte jeg at jeg mener koniske horn ikke har noe i hifisammenheng å gjøre, og siktet da til rene koniske horn siden du, så vidt jeg kunne se i farten, ikke presiserte noe annet.

    Synergihorn tror jeg gjør saken litt bedre enn single entry horn, men det er jo som alltid også et spørsmål om hvor man legger lista også. Noen vil si at et forhold 1/2 for spredning kan brukes som grunnlag for å vurdere bruksområdet, mens andre vil mene at 1/1,1 er mer riktig. BEM-simuleringen Hans Erik postet er veldig typisk for bredbåndede single entry horn. Enkelte vil helt sikkert hevde at det er brukbart fra 300 til 8k.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Så konklusjonen er da at hvis jeg er fornøyd med dette (noe jeg er) så er det lite å hente på det ovale hornet selv om jeg gjerne skulle latt berylliumsdrivern levere ned til 600Hz?

    Forøvrig er en ekstra diskant uaktuelt.

    CA7161DC-349C-4A20-9AE8-5D4E05964AF6.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville gjort som didakten skriver, spille musikk og la ting være :)

    Selv finner jeg en sammenheng mellom impedans måling av 2446 i "Plain Wave Tube" og hvor langt ned den vil gå.
    Så da kan en se på 2451 som du har:
    https://www.jblpro.com/pub/components/2451.pdf

    En ser der at impedans peaker ut ved ca 500hz og ting vil ikke fungere under dette.
    600hz er greit.
    Men øker en oppover ser en at impedans flater ut fra 800 og oppover. Da har driveren godt tak på sine saker.
    Ja, impedans vil endre seg når en kobler på hornet, men mener likevel at pwt måling er en grei pekepinn.
    Kanskje beryllium membran kan endre bittelitt på dette, jeg tror ikke det kan være mye?
    2384 bør en vel ikke dele særlig under 800hz?
    Sånn sett er nok driver og horn en veldig fin kombo.

    Diskusjonen om diskant er over :)

    Ville lagt peng kanskje i en god CD spiller? Var du ikke på jakt etter det?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hornlyd: Det må isåfall være fordi du selv syntes det er gøy å teste og har råd til selge med tap for å finne det ut. Kunne aldri finne på å si: "det er verdt det" uten å ha testa selv.

    Det er en risiko for at de fungerer dårligere enn 2384 + 2451 i HF pga match mellom driver og horn, at det avviker fra simuleringene og det er mulig 2451 ikke låter bra så langt ned uansett horn, jeg har ikke prøvd. Hadde det vært mine penger så ville jeg nok gjerne sett noen reelle målinger av hornet før jeg dro visa kortet.

    Samtidig må noen våge å feile for at verden skal gå fremover.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Oks:

    2451 og 2450 er sammedrivern. 2451 har større boltsirkel. 2451 har ribbet titanmembran originalt. Truextent berylliumsmembran har kunststoffoppheng og tåler litt mer bevegelse, 600 Hz går veldig fint.

    Johoo har kommentert at 2384 kunne deles ved 750 Hz og ga litt mer dynamikk tror jeg? Ser at JBL deler hhv passivt og aktivt ved 630 og 800 Hz.

    https://www.jblpro.com/ProductAttachments/SS4722_0509.pdf

    Mine 100 Hz FLH har som kjent 7» EMS drivere istedet for de originale 12» B&C (har dem pakket bort og likte EMS bedre). Med 7» er de meget spretne opp til 1000 Hz. Største kompromiss her er vel økt loobing fra 600-800 Hz, hvor mye det har å si vet jeg ikke. Kan også senke 2384 og tom heve FLH under i front for å både redusere c/c og ikke minst vinkle retningen mot lytteposisjon.

    Vet for lite om 2384 sine egenskaper mellom 600 og 1000 Hz når det gjelder spredning / loading. Her har Snickers forklart litt før. Overgang mot FLH er også et tema.

    Ser forøvrig ut som at det blir vanskelig å få tak i 2384 i fremtiden. Kun 3 stk igjen: https://reconingspeakers.com/product/jbl-365359-001-2384-hornwaveguide-3732/

    Det er vel slik at loobing er et større problem mot diskant ved 10000 Hz (eller 8000 Hz i det ovale) enn 7-800 Hz mellom 2384 og FLH?

    Dessuten trives en storformat med beryllium seg bedre ved 800 enn 550-600 Hz som trolig gir seg utslag oppover.


    FC:

    Godt sagt. Man må spanderer litt på forskning. Det som er forlokkende med det ovale (eller en K402 variant) er mere «Hornlyd» med et dypere innsyn i mellomtonen fra 600 til snaue 1000 Hz. Hvordan det vil oppleves vet vi jo ikke men jeg har erfaring med Tractrix 200 og JBL 2360 og 2384 har ikke den samme dybden (men bredden er der).

    Jeg er også skeptisk til HF på det ovale. 2384 er et minimum av hva jeg kan leve med av god diskantgjengivelse, har testet og hørt såpass mye og selv med litt hørselsproblemer så hører jeg at ekstra spredning er veldig viktigs. Hørte det med en gang hos LMC nå da han gikk fra 2001 i JMLC 1400? Til 2002 i JMLC 2500. En vesentlig forbedring. Å EQe kompresjonsdrivere for å etterligne utstrakt HF eller kompensere for svak power respons gjør lyden litt anstrengt. Det er helt uaktuelt og da er det bedre å akseptere en litt mørkere target kurve (noe jeg synes er helt fint). En siste faktor som jeg ikke er helt sikker på er impulsrespons, jeg tror jeg har hørt at Fostex T500 / TAD ET703 låter mye lettere og luftigere enn beryllium i kompresjonsdriver (2450/51, 4001/4003, 2001/2002). Til og med vitenskapsmannen Snickers :) :) :) sa: «la gå, det er noe vi kan kalle gullstøv på toppen». Det tror jeg ikke bare har med økt spredning fordi T500 har ikke så ekstremt bra spredning helt øverst.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal ikke jeg få "likes" for mitt flotte og vitenskapelige innlegg? :( :D
    Vi sier egentlig det samme, bare med litt forskjellig vinkling.
    Stemmer det, 2450SL og 2451 er samme sak.

    2384 holder spredningen i toppen, det er driveren som ikke helt vil.
    Alle disse diskantene som er laget opp igjennom er ikke en bløff a`la Nordost, dem har et formål.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Og en annen ting jeg skjønner poenget med er at TAD 4003 trenger mindre EQ på topp enn f eks 2450/51be i blandt annet 2384 og det gir en liten gevinst. Har hørt det hos grelv.

    I passive systemer blir det en stor gevinst.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da er en etasje fjernet fra mitt modulære rack.
    Det er null mekking for tiden. Kun lytting.
    Er ikke så mye jeg kommer på at jeg burde gjøre.
    Det er til og med ryddig i kablene bak racket også.

    Har en Sony toploader (som skal på toppen av racket) jeg kjøpte rimelig for en god stund siden.
    Den skal brukes som transport når jeg spiller klassiske CDer:

    AudioIdiots.com - Sony CDP-X3000ES details page

    Eneste som står igjen er montere mindre bakkammer på FLH. Delene er ferdig frest så det er ikke veldig mye som skal gjøres enn å borre, kappe litt gjengestag, skru og male over.


    6B5EB84D-522D-4593-B76D-C611DA00EF4C.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Et superflott anlegg med en flott attitude utseendemessig, tviler ikke at du trives medlyden og!!

    Det har vært en en lang reise ifra du startet her (omtrent på samme tid som meg) til der du er nå...

    Nyt anlegget og musikken som du har !! Gla påsk HEL !!

    /JR
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Diskanthorner ift FlH mener du? De er på linje.
    Toe in mot lytteposisjon er sånn ca 20 cm utenfor øra.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ser ut som hele høyre kanal er toet mere inn ref teppekanten
    Mulig optisk bedrag..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Uten tvil et bra anlegg!
    Kul CD spiller!
    Nyt musikken :)

    God påske fra vest også!

    Legge gjerne ut litt av musikken du spiller, kan ta en pause fra metal innimellom :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Da er en etasje fjernet fra mitt modulære rack.
    Det er null mekking for tiden. Kun lytting.
    Er ikke så mye jeg kommer på at jeg burde gjøre.
    Det er til og med ryddig i kablene bak racket også.

    Har en Sony toploader (som skal på toppen av racket) jeg kjøpte rimelig for en god stund siden.
    Den skal brukes som transport når jeg spiller klassiske CDer:

    AudioIdiots.com - Sony CDP-X3000ES details page

    Eneste som står igjen er montere mindre bakkammer på FLH. Delene er ferdig frest så det er ikke veldig mye som skal gjøres enn å borre, kappe litt gjengestag, skru og male over.


    Vis vedlegget 537327
    Mest sansynlig de cleaneste anlleget/lyden for tiden!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Uten tvil et bra anlegg!
    Kul CD spiller!
    Nyt musikken :)

    God påske fra vest også!

    Legge gjerne ut litt av musikken du spiller, kan ta en pause fra metal innimellom :)
    «Den forbudte symfoni»

    En morsom historie er det også :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er et slit hver eneste gang skal søke frem noe klassisk, enten ingen treff eller femti...

    Men det er denne?

    Grieg den forbudte symfoni.jpg
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Oks, det er ett nydelig verk av Grieg det der. Har selv vært med å spillt det, som utøvende musiker, og bør absolutt legges øre til :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Her er originalen.
    «Urinnspillingen».
    Urfremførelsen ble som beskrevet i artikkelen jeg linket til stjålet av Sovjeterne året før. Om Grieg snudde seg i graven vet vi ikke :)

    8192F307-7C25-4752-ACB9-BC3A662FCE77.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nå går det en uendelig rekke med pianokonserter av Mozart.

    Denne er fra en 10 x CD boks med alle 27 konsertene.
    https://www.amazon.com/Mozart-Piano-Concertos-Vladimir-Ashkenazy/dp/B0000041KA
    Ligger på Tidal. Og alle ligger i en samlet spilleliste.
    En kjekk måte å få oversikt på. Både fremførelse og innspilling er god.

    63C8BD17-BD28-443F-95E9-F7FEBB682892.jpg



    Når det gjelder Mozarts pianokonserter så er det verdt å merke seg at nr 1-4 ikke hans egne komposisjoner:

    Mozarts solokonserter for piano og orkester er nummerert fra 1 til 27. De første fire nummererte konsertene er tidlige verk. Satsene i disse konsertene er arrangement av klaversonater av forskjellige samtidige komponister (Raupach, Honauer, Schobert, Eckart, C. P. E. Bach).

    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Musikkverk_av_Wolfgang_Amadeus_Mozart
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trur han snudde seg når jeg satte på :D
    Fint å lytte til litt annen musikk også enn det vanlige!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som hele høyre kanal er toet mere inn ref teppekanten
    Mulig optisk bedrag..
    Teppet lå ikke helt på OCD centimetern og bildet ble tatt ørlite skjevt.
    Tok frem tommestokken. Det var 2-3 cm forskjell på toe-in. Takk og lov, nå er den uregelmessigheten rettet opp :)

    Hørte ikke forskjell men det føles godt.

    Lurer på om jeg skal ha sølv i olje beskyttelseskondensatorer?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Et godt stykke utenfor komfortsonen.

    Kjøpte et par sånne på brukten. Systemet er svært enkelt og et par bypasskondiser på 33uF blå Jantzen kan jeg alltids teste :rolleyes:

    AA44631A-3D46-4F5F-B62C-08C9AF9053C7.jpeg


    Duelund Silver Bypass


    The Duelund Silver Bypass capacitors are specially designed to be put in parallel with coupling and/or crossover capacitors. Offering a much increased performance without changing the total capacitance or crossover points.

    • Epoxy encapsulated
    • Oil impregnation & waxed paper dielectric
    • 20 awg 4N silver leads (dead soft annealed)




    The following remarks on the Humblehomemadehifi website say enough:

    Duelund Silver Bypass Capacitor 0,01uF

    Technical specifications (according to manufacturer): "Precision Speaker Capacitor; Pure Silver Foil; handmade in Denmark".

    Sound: In one word: amazing! I have used these 0,01uF pure silver foil capacitors as bypass capacitors in many different systems. In just about every case there was an improvement in overall coherency and realism of tone. With realism of tone I mean that acoustic instruments and vocalists seemed much more tangible, more intimate. The Duelund Silver Bypass Capacitor brings out a certain harmonic richness in overtones, for example with brass wind instruments the tone gets a sort of "glow" making them so much more realistic. Big-band music is bright and warm at the same time if you know what I mean, just like in real-life. And now for a cliché: the Duelund Silver Bypass Capacitor really does remove a curtain from the sound, creating more depth, insight and it generally does a very good job in cleaning things up. It does this without getting harsh nor adding artificial emphasis on any part of the spectrum, something that can happen with certain types of bypass caps. They even scared me once: my personal reference system uses a 1-inch beryllium compression driver connected to a tractrix horn that flares out to 29 inches. This "tweeter" has no resistors in the signal-path and is driven by a first order network, so only one capacitor in the direct signal-path. It works like an acoustic magnifying glass. I was fiddeling around as usual, tuning the value of this capacitor in steps of 0,10uF but the sound didn't quite seem to fall into place how I wanted it to. Then I decided to listen if the 0,01uF Duelund Silver Bypass Capacitor could help out here. Bingo! Makiko Hirabayashi's recording "Surely" (that I know very well) has some small bells that are used on several of the tracks. I thought I knew how they sounded but with the bypass capacitor in the network the bells were so realistic, it scared me :)

    Verdict: add about 2 points to whatever capacitor you are bypassing
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den må du bare få loddet inn....
    mens du drodler har jeg byttet lagere i spolemotorene på 2 A80RC......påsken er ideel for slike viktige service tiltak...
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tweaking av lyttestol med Norsk - Engelsk teknisk ordbok x 2

    Fikk et større og luftigere perspektiv, helt sant, og ikke minst mer behagelig hvile for nakken.

    7C7A59C6-98E8-4E62-BC73-D8F19DD3497C.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spent på om du kommer til å tweake med skjønnlitteratur etter hvert 8) ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har mere tro på teknisk literatur enn Duelund.
    Det ble ikke Duelund allikevel.

    Men jeg skal prøve først med en krokodillekabel som bypass. Da hører jeg jo om den blå Jantzen 33 uF beskyttelseskondensatoren slører til signalet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Spent på om du kommer til å tweake med skjønnlitteratur etter hvert 8) ;D

    Det har blitt en god del shopping på Finn.no av faglitteratur i det siste.

    Tweakingen her vil gi meg større innsikt i orkesteret og evne til å skille instrumentene fra hverandre og ikke minst oppfatte de dypeste oktavene:

    6D0FBE28-EE1F-479E-8C9B-D8AC2F697796.jpg



    Kjøpte en brukt CD boks også. Med 155 plater. Alle sammen faktisk :)

    0E20DCED-7AF2-4A24-A71E-9DFADB7369CE.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Spent på om du kommer til å tweake med skjønnlitteratur etter hvert 8) ;D

    Det har blitt en god del shopping på Finn.no av faglitteratur i det siste.

    Tweakingen her vil gi meg større innsikt i orkesteret og evne til å skille instrumentene fra hverandre og ikke minst oppfatte de dypeste oktavene:

    Vis vedlegget 539448


    Kjøpte en brukt CD boks også. Med 155 plater. Alle sammen faktisk :)

    Vis vedlegget 539450
    Hva ga du for Bach-boksen? Spør fordi jeg har en jeg skal selge. (unnskyld ot)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvordan gikk testen, parkerte Duelund Jantzen ? tipper Nei..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har mere tro på teknisk literatur enn Duelund.
    Det ble ikke Duelund allikevel.

    Men jeg skal prøve først med en krokodillekabel som bypass. Da hører jeg jo om den blå Jantzen 33 uF beskyttelseskondensatoren slører til signalet.
    Vet ikke om det var psyken min som slo inn ( eller ut..) , men krokodilleklemmer tenkte jeg - de er jo magnetiske, inneholder jern og tilkoblet i kabler i et meget følsomt hornsystem, kanskje tilog med i magnetfeltet fra drivern…

    Gjorde et bytte til klesklyper ( he he) , syntes faktisk det ble stillere .

    Du må jo trekke dine egne konklusjoner, men i marginenes tid ville det vært synd å fucke opp godlyden fra fine kondiser med feil kobling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn