Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.207
    Torget vurderinger
    28
    Se det ja, du har en CL-1000, kult!

Det første som vel skjer er at jeg kommer til å teste den i
    Gratulerer med Luxman MQ-300 @Fosse! Blir spennende å lese om dine intrykk etterhvert. Hadde vært interessant å høre den sammen med min CL-1000 pre en gang, da det sies at de skal matche godt sammen. Har bare sett de hver for seg, men aldrig sammen. :)
    Ai, ai … spennende forforsterker du har altså. Vi får se hva som skjer her etter hvert mht forforsterker. Jeg skal definitivt låne Luxman-preen som finnes i lokalmiljøet, og så får jeg vurdere ruten videre. Det kommer nok til å bli både moro og litt frustrerende dette, siden forsterkeren egentlig ikke oppfyller kriteriene for noen av de tre anleggene (og nei, jeg tenker ikke å ha et fjerde 😂). Får starte med åpent sinn og masse testing. Kanskje den viser seg mer fleksibel enn antatt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.207
    Torget vurderinger
    28
    Tenåringssønnen til noen venner av oss har blitt veldig musikkinteressert. Han lærer seg å spille gitar, har begynt å høre på rock og fikk lyst til å kjøpe plater. De bor i Arendal, så da jeg var på besøk hos mine foreldre senest så tok jeg med meg en Rega Planar 3 med Cardas-kabling og en enkel Audio Technica MM-pickup. Spilleren som var tenkt plassert i garasjen, hvilket egentlig bare var en gimmick som aldri ble realisert. Bedre å bidra til å redde ungdommen enn å jåle til garasjen med noe som egentlig ikke har funksjon.

Uansett, jeg glemt alt av stiftevekt og protractor så jeg fikk ikke satt opp spilleren der nede. Om noen melder seg her, så kan jeg be mine venner om å ta den med til deg for å få hjelp, eller så tar jeg justeringen selv ved neste anledning. Han mangler riaa-trinn så han får uansett ikke lyd. Det leder til neste spørsmål: Om man skal tipse en tenåring om riaa-trinn, hva finnes i den helt lave prisklassen som er brukbart? Og så vet jeg like mye som dere om hva som menes med den lave prisklassen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Project sin til ca 1000-1200kr har da flere ganger blitt anbefalt som en grei inngangsbillett.. har ikke prøvd den... ellers så finnes det jo helt ned i 400kr hos Kjell&Co... sikkert opampbasert og grei nok som en start...

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

Det finnes enkle protraktorer som kan lastes ned og printes, pass på rett format og riktig størrelse.
    eks:

Om det er rb300 arm er den lett å stille inn. Antiskate ( ved armlift/armbase )skyves til null. Balansere (vtf) til null. På rb300 er det å dreie på hjul ved pivot lager. Gradert til og med. Antiskate til ca halve verdien av vtf and your done!

Enkel sak. Har selv donert en technics dd spiller med en at95 til en ivrig musikkungdom. Kjentes helt riktig ut.

Ha en fin dag

Atle

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Finn en Schiit Mani 2 på bruktmarkedet.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.311
    Torget vurderinger
    18
    Tenåringssønnen til noen venner av oss har blitt veldig musikkinteressert. Han lærer seg å spille gitar, har begynt å høre på rock og fikk lyst til å kjøpe plater. De bor i Arendal, så da jeg var på besøk hos mine foreldre senest så tok jeg med meg en Rega Planar 3 med Cardas-kabling og en enkel Audio Technica MM-pickup. Spilleren som var tenkt plassert i garasjen, hvilket egentlig bare var en gimmick som aldri ble realisert. Bedre å bidra til å redde ungdommen enn å jåle til garasjen med noe som egentlig ikke har funksjon.

Uansett, jeg glemt alt av stiftevekt og protractor så jeg fikk ikke satt opp spilleren der nede. Om noen melder seg her, så kan jeg be mine venner om å ta den med til deg for å få hjelp, eller så tar jeg justeringen selv ved neste anledning. Han mangler riaa-trinn så han får uansett ikke lyd. Det leder til neste spørsmål: Om man skal tipse en tenåring om riaa-trinn, hva finnes i den helt lave prisklassen som er brukbart? Og så vet jeg like mye som dere om hva som menes med den lave prisklassen.
    Fosi Audio Box X5 koster 1650,- hos Proshop, har både mm og mc, og måler til og med topp.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Fosi Audio Box X5 koster 1650,- hos Proshop, har både mm og mc, og måler til og med topp.

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    1
    Finn en Schiit Mani 2 på bruktmarkedet.

Støttes. Har eid en slik for lenge siden. Spilte flott og hva er vel bedre for en ungdom som spiller rock en et riaa trinn som heter Schiit!

Atle

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.207
    Torget vurderinger
    28
    I Luxman MQ-300 så sitter det følgende rør:

- AR4(SOVTEK) x 2
    - 6SN7GTB(TUNG-SOL) x 4
    - TA-300B(Takatsuki) x 2

Manley 300B SE/PP som jeg hadde tidliger bruker følgende:

- 2 x 300B (Output)
    - 1 x 6SN7 (Driver)
    - 1 x 6SL7 (Input),
    - 2 x 5AR4 (Rectifier)
    Dette per blokk.

Jeg har en haug med gromme 6SN7-rør. Men jeg har stort sett kun par, fordi det kun satt 1 rør i hver Manley-blokk.
    Er det noen som er kjent med om de 2 rørene per side i Luxman jobber sammen slik at de bør være like, eller om man kan bruke to par?

Ikke at jeg planlegger å starte med rør-rulling, men det hadde vært interessant å vite om jeg nå endelig kan få bruk for lageret jeg har, eller om jeg er like langt.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11
    I Luxman MQ-300 så sitter det følgende rør:

- AR4(SOVTEK) x 2
    - 6SN7GTB(TUNG-SOL) x 4
    - TA-300B(Takatsuki) x 2

Manley 300B SE/PP som jeg hadde tidliger bruker følgende:

- 2 x 300B (Output)
    - 1 x 6SN7 (Driver)
    - 1 x 6SL7 (Input),
    - 2 x 5AR4 (Rectifier)
    Dette per blokk.

Jeg har en haug med gromme 6SN7-rør. Men jeg har stort sett kun par, fordi det kun satt 1 rør i hver Manley-blokk.
    Er det noen som er kjent med om de 2 rørene per side i Luxman jobber sammen slik at de bør være like, eller om man kan bruke to par?

Ikke at jeg planlegger å starte med rør-rulling, men det hadde vært interessant å vite om jeg nå endelig kan få bruk for lageret jeg har, eller om jeg er like langt.
    Jeg er ikke rør ekspert, og kjenner heller ikke kretsen i MQ-300, men på generelt basis så ønsker en at rørene på hver side er matchet slik at da vil du trenge 4 matchede 6SN7 rør for at det skal bli optimalt.
    Har du mange gode rør av samme fabrikat og type kan du bare få noen med kunnskap og rørtester for å matche opp sett. F.eks. Audiomix kan fikse dette.

Bare for å nevne det så har jeg erfaring med Russiske Tung Sol 6SN7GTB, og de er ikke all verden kvalitetsmessig, og jeg ville i vertfall testet ut om lyden ble bedre med NOS rør...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.207
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er ikke rør ekspert, og kjenner heller ikke kretsen i MQ-300, men på generelt basis så ønsker en at rørene på hver side er matchet slik at da vil du trenge 4 matchede 6SN7 rør for at det skal bli optimalt.
    Har du mange gode rør av samme fabrikat og type kan du bare få noen med kunnskap og rørtester for å matche opp sett. F.eks. Audiomix kan fikse dette.

Bare for å nevne det så har jeg erfaring med Russiske Tung Sol 6SN7GTB, og de er ikke all verden kvalitetsmessig, og jeg ville i vertfall testet ut om lyden ble bedre med NOS rør...
    Hei igjen.

Da tror jeg du har misforstått meg: Det skal selvsagt være samme rør på hver side. Spørsmålet er om to av 6SN7-rørene jobber i serie med de to andre, eller om de alle jobber i parallell på noe vis.
    Dersom to av rørene har én oppgave (hvert på sin side), og to av rørene har en helt annen oppgave (hvert på sin side) så kan de i prinsippet være ulike. Dersom alle fire rør jobber med samme "oppgave" så kan de det ikke.

Diagrammet her som indikerer at rørene jobber i serie. eng_MQ300_inside_ol

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.125
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    6sn7 er driver rør som er paralell koblet 2 rør til et 300b :) ned forbehold om feil :) .
    Mvh
    Screenshot_20250828-145706_Samsung Notes.jpg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.519
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jeg mener kun begge første rør i hver kanal og begge andre rør i hver kanal trenger å være like

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.149
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    6sn7 er driver rør som er paralell koblet 2 rør til et 300b :) ned forbehold om feil :) .
    Mvh Vis vedlegget 1141951
    Presist.
    Rør-1 og rør-2 i en kanal (6SN7) er parallell kopplet. Det betyder:
    At......... rør 1 & 2 ikke behøver å måle likt.
    At.........rør-1 i venstre og rør-1 i høyre kanal bør være et par/måle likt.
    Samme gjelder for rør-2 i venstre og rør-2 i høyre kanal. ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    81.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tråden viser på alle måter at du er en estetiker med godt blikk, vel vitende om at utfordringer kommer, noe som tas på strak arm. Grattis med ny dings 😊

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11
    Da har du fått svar på hvordan du kan bruke 6SN7 rørene. Det eneste du skal være obs på da er at 6SN7 rørene må etter all sannsynlighet ha betegnelsen 6SN7 GTA eller GTB. Tidligere utgaver hadde betegnelsen GT, og det kan gi en problemer

Ellers så er min erfaring at denne konfigurasjonen med rør gir mer power enn de 8W som er oppgitt når en sammenligner f.eks. med transistor. Jeg har en Cayin HA-300 hodetelefon/høyttaler forsterker med nesten samme rørbestykning/krets som gir rundt 6W til hodetelefoner og 8W til høyttalere, (uten sammenligning i kvalitet :) ), som oppleves mye kraftigere og med mer power enn en 12W klasse A forsterker, så den kan potensielt drive en god del type høyttalere.

167986-1200px.png

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.149
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fra WIKI:

The suffixes on 6SN7 tubes (GT, GTA, GTB) denote improvements to the original "GT" (glass tube) design, with GTA and GTB offering enhanced reliability and higher plate dissipation (power) ratings for use in demanding military and television applications. The 6SN7GT is the original version, while the 6SN7GTA introduced higher plate dissipation capabilities, and the 6SN7GTB further refined it with a controlled heater warm-up for use in series-heater television sets, though all can generally be used interchangeably in audio circuits.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11
    Fra WIKI:

The suffixes on 6SN7 tubes (GT, GTA, GTB) denote improvements to the original "GT" (glass tube) design, with GTA and GTB offering enhanced reliability and higher plate dissipation (power) ratings for use in demanding military and television applications. The 6SN7GT is the original version, while the 6SN7GTA introduced higher plate dissipation capabilities, and the 6SN7GTB further refined it with a controlled heater warm-up for use in series-heater television sets, though all can generally be used interchangeably in audio circuits.
    Teoretisk, og visst kretsene er laget for det, kan en bruke alle 3 typene 6SN7 i en forsterker. Men, er kretsen satt opp for GTA kan en få trøbbel ved å benytte et GT rør. GTA og GTB går om hverandre, da eneste forskjellen er "6SN7GTB further refined it with a controlled heater warm-up", noe som ikke innvirker på kretsen rørene er laget for.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn