Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Hyggelig å ha OAS på besøk, det er det alltid. Dessuten moro å kunne få tilbakemeldinger på eget oppsett og egne preferanser, lærerikt og inspirerende.

    Må bare få takke deg Roy, for innsats og tid du legger i hjemmesidene våre, fremragende arbeid og flott driv.
    Dessuten hyggelig at du hadde lyst og initiativ til å skrive om et slikt ”intern-arrangement”.
    Selvfølgelig hyggelig at du satte pris på rom og lyd også, men jeg har vel forstått at vi lydmessig står hverandre ganske så nært.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.747
    Antall liker
    859
    Torget vurderinger
    35
    På besøk hos André - Formannen

    Særdeles lekkert!

    Flott se mer action på OAS-sidene, synes de begynner å bli veldig bra nå.

    mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På besøk hos André - Formannen

    Nydelig lytterom!! :)

    Og slik jeg er blitt kjent med Andre` på HFS, vet jeg at lydsignaturen langt fra er tilfeldig i dette rommet. 8)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    På besøk hos André - Formannen

    Fint referat og bilder Roy. :)

    Og det spiller jo bare såååå flott.....synd ikke lyden kan legges ut også.. :-D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    På besøk hos André - Formannen

    Fantastisk flott :)
    Virkelig en kilde til inspirasjon!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    På besøk hos André - Formannen

    Nydelig reportasje! Og etter et besøk i unge Fosses fantastiske lytterom for litt siden, kan jeg bare bekrefte at det låter uhyre vektløst, levende, fargerikt, medrivende og musikalsk, med et driv og en tredimensjonalitet som er til å bli svimmelt lykkelig av. Jeg hadde blitt ekstatisk over et slikt lytterom og et slikt oppsett. ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    På besøk hos André - Formannen

    Gratulerer med et utsøkt lytte og rekreasjonsrom, herr Fosse. Nå ble jeg virkelig, virkelig misunnelig. Makan til trivelig plass, da gitt! Og helt sikkert en lyd som står til omgivelsene og vel så det.
    Vel, i det minste ble jeg litt mer inspirert til å få malt mitt rom og slengt inn en ny sittegruppe ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Det var ikke måte på positive tilbakemeldinger. Hyggelig at de som har vært på besøk har funnet oppsettet og den musikalske menyen tiltalende. Alltid gledelig å høre.

    Ellers må jeg igjen berømme Roy. Sannelig kan du fotografere, og justere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.217
    Antall liker
    3.317
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    På besøk hos André - Formannen

    Fantastiske bilder! Lekreste rommet jeg har sett, tror jeg. Virkeligheten overgår neppe dette. :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.954
    Antall liker
    5.979
    Torget vurderinger
    32
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Det var ikke måte på positive tilbakemeldinger. Hyggelig at de som har vært på besøk har funnet oppsettet og den musikalske menyen tiltalende. Alltid gledelig å høre.

    Ellers må jeg igjen berømme Roy. Sannelig kan du fotografere, og justere.
    Bare for å oppklare eventuelle misforståelser. Det er ikke denne Roy'en som har tatt de flotte bildene. Det sikler jo langt inn i selvutløseren å se de bildene...

    Jeg vil også ha eget lytterom...

    Roy (en av tre (?) med det navnet i OAS)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Du får slenge deg med neste gang R.E.S. Tipper det blir en liten seanse i forbindelse med utprøving av sub og akustikkmåling.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.954
    Antall liker
    5.979
    Torget vurderinger
    32
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Du får slenge deg med neste gang R.E.S. Tipper det blir en liten seanse i forbindelse med utprøving av sub og akustikkmåling.
    Jeg må prøve på det. Jeg må få invitert OAS hit også, så dere kan få hørt på Tannoy og Audionet.

    Roy
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    På besøk hos André - Formannen

    Hatten av for MerlintheMagician.
    Nyyyyyyyygelige bilder. Kanskje skjer det noe mer fra hjemme hos formann på hjemmesiden vår ;)

    Selv kan jeg bare bifalle Impuls og Toplins inntrykk ;D etter en lytt til musikk like etter jul i år.

    Må du få mange lykklige stunder her Formann.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Praktfulle bilder.
    Praktfull innredning. Smart assymetri. Særdeles flotte komponenter. De stolene skulle jeg gjerne rappet.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Flotte bilder, masse kremkomponenter, årets villeste setning ;D

    "Det er gøy å høre på et stereoanlegg som ikke koster helt villt sinnsykt mye." :eek: :eek:
    Du må holde han der Merlin unna drikkevarene.... :D



    Et par spørsmål angående akkuplatene, og symmetri:

    - Hvorfor henger platene på høyre side så høyt? Det ser ut som om mellomtonen ikke er dempet?
    - Har du tenkt på å dempe venstre side på samme måte?

    R
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Akustikkplatene når lenger ned enn ørehøyde og mellomtone RoDa, akkurat dét skal være ivaretatt.

    Venstresiden dempes under lytting ved å sette opp putene. Tviler på at jeg kommer til å sette opp noe permanent på venstresiden, renest uten. Å sette opp noe som bygger vesentlig i dybden ødelegger bruk og fremtoning på reolene, å sette opp noe som er tynt demper ikke nok er jeg redd.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    På besøk hos André - Formannen

    Fantastisk flott Andre! Gratulerer så mye med nydelig nytt rom, gleder meg til å få sitte i stolen her.
    Må også si at det var en flott reportasje, med fine bilder.
    Skikkelig bra jobba av Kvinesdølen!! :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Du har stående invitasjon Hagto, og vet det, vi skal nok ordne mat og drikke òg. Det er nesten så du burde ta deg turen i ens ærend.....
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    På besøk hos André - Formannen

    Fosse skrev:
    Du har stående invitasjon Hagto, og vet det, vi skal nok ordne mat og drikke òg. Det er nesten så du burde ta deg turen i ens ærend.....
    Takk for det, arbeider med saken :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    På besøk hos André - Formannen

    Og er du først i området, kan dere jo ta dere en tur til Haslum begge to! Det hadde vært utrolig hyggelig. Betrakt det som en stående invitasjon! Mat kan vi saktens ordne her ute i provinsen også... ;)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    På besøk hos André - Formannen

    impulse skrev:
    Og er du først i området, kan dere jo ta dere en tur til Haslum begge to! Det hadde vært utrolig hyggelig. Betrakt det som en stående invitasjon! Mat kan vi saktens ordne her ute i provinsen også... ;)
    Høres hyggelig ut, sier takk for innbydelsen. Får diskutere med arkitekten og se hva vi kan få til :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    2.244
    Torget vurderinger
    4
    På besøk hos André - Formannen

    Har ikke fått med meg denne reportasjen før nå.
    Veldig veldig behagelig for øyne og sinn å se på disse bildene. Tror dette er det vakreste lytterommet jeg har sett, og interiør og komponenter oser av god smak :D
    Tviler ikke et sekund på at dette hadde truffet meg midt i hjertet lydmessig!

    Kudos også til fotografen for flotte bilder!

    :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Takker så masse for vennlige ord kjoenik (og dere andre), hyggelig. Kryssfinérplatene du ser på benken skal skiftes med noen teak-finérte plater (så vi matcher spisebordet), det blir påskens hobby-prosjekt. Gleder meg til å se om ikke det kan bli seende greit ut. Kryssfinér virker være et godt underlagsmateriale for platespilleren, og billig, for all del.

    Ellers byttet jeg til Telefunken-rør i linje og riaa forleden. Det strammet opp bassen og gav en forfinet topp, men jeg ble muligens frarøvet noe av fylden og sjarmen i mellomtonen. Skal forsøke å gå tilbake til originale rør i riaa-delen for å få bedre oversikt over hvor de ulike rørene gjør mest og hva.

    Etter hva jeg har lest om ditt anlegg tror jeg vi preferanskemessig står hverandre nær kjoenik, ser ikke bort i fra at du kunne overlevd et par platesider.
     

    Helene

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    På besøk hos André - Formannen

    Koselig meg så mange gode tilbakemeldinger på anlegg og rom, kjære!
    Hagto, Parelius, Impuls, Powerpoint og resten av gutta: hjertelig velkommen inn i stua :)

    Vi sees!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På besøk hos André - Formannen

    Hei André!

    Ser du har solgt høytalerne dine, men kan ikke finne noe om hva du skal ha i steden...?
    Nysgjerrig...ja, men jeg regner vel med at du går opp en størrelse....hva er forresten forskjellen på de ulike Merlin høytalerne...?

    Mvh
    OMF
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Jeg har vært utrolig godt fornøyd med mine VSM, men så kommer lysten til å finne på noe nytt og teste noe annerledes.

    Jeg var innom tanken på å kjøpe meg et par Guarneri Memento (særlig fordi jeg har en Cremona sub underveis og tenkte det burde matche nogenlunde).
    Har tro på mellomtone og raffinement i disse. Men, jeg ble vel litt redd for at det ville bli vel sedat og behagelig for min smak.

    Jeg har et rom som ikke er for stort (4420X3410X2810) så jeg er engstelig for å pumpe ut for mye bass og energi.
    Dessuten sitter jeg kun på én stk GM20 (minimumsimpedanse anbefalt 8 ohm, klarer seg nedover, men ikke langt, to stk derimot, det er en annen idrett).
    Å skulle bytte høyttalere og forsterker samtidig ble i meste laget, til det er jeg for feig og for lite sulten, les: fornøyd.

    Jeg kommer muligens til å kjøpe og låne ulike høyttalere i nær fremtid, men blir nødt til å finne ut hva VSMXe kan prestere. Så, om ikke for lenge kommer et par slike med super-BAM i heimen.
    Cremona suben blir trolig mer overflødig enn noen gang da MXe visstnok skal låte fyldigere.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Jeg tror Guarneri Homage ville passe smaken din bedre enn Guarneri Memento, Fosse. Memento er skrudd litt mørkere enn Homage var.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Sonus Faber hadde i tilfelle blitt innkjøpt for utprøving med tro på snarlig videresalg, da er det enklere med siste versjon.
    (Dessuten måtte jeg hatt ny forsterker, eller én GM20 til.....)
    Ellers er jo de gamle Guarneri mye penere enn de nye...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    I Sonus faberland er det mange som foretrekker GH framfor GM, så vet du det mhp. videresalg; Det betyr ikke meget.
    Presidenten i klubben trekker forøvrig sine GH med en 18W SET 845-sak.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.615
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    På besøk hos André - Formannen

    Slutter meg til all beundring her - og den CD hylla er dessuten genial !
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Takker for det soundscape.

    Guarneri er oppgitt til 4 ohm Valentino, det er ikke noe én enslig trafoløs Graaf er glad for, med mindre den heter GM200.
    Dessuten hadde jeg tenkt å være sparsommelig og nøye meg med ett par høyttalere i første omgang, gjelder å ikke ta alle gleder samtidig, pådra seg vondt i ryggen og stress med henblikk på testing.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Du refererer til GM når du sier 4 ohm, Fosse. Her er Stereophile om GH:
    At 1m on the reference axis (a few degrees below the midrange driver), the sensitivity was 86.5dB/W/m—a good result for a miniature speaker. This was not prejudiced by the impedance characteristic, and I got an average value of 8 ohms with a minimum value of 5.8 ohms (fig.12, lower trace). Many tube amps will be happy driving this load, as I found in the auditioning.
    En DC-komponent på 5.8 ohm er vel ikke så ille?
    Målingene på GH: http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/487/index6.html

    Uansett gleder jeg meg til å se hva som kommer i hus, for du holder oss vel oppdatert på din vei?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Kjenner ikke til de tekniske data du snakker om Valentino, ser bare at nye Memento er oppgitt til 4 ohm, regner da med at de i hvert fall faller ned mot dette for deler av frekvensområdet?

    Som sagt kommer et par VSMXe i hus.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På besøk hos André - Formannen

    Jeg leser visst per HFS-standard slik den er definert av Parelius.

    Det er riktig som du skriver: Memento er nominelt 4 ohm, og faller ogå ned mot 3 ohm enkelte steder. Guarneri Homage er den rørvennlige av dem
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Klart jeg har rett Valentino, men er glad du påpeker det ;)
    Trolig er du ikke helt på viddene likevel, det er jo en kjennsgjerning at Sonus Faber benytter Graaf når de virkelig gjør seg flid.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Det kommer til å skje litt av hvert i lytterommet i tiden som kommer. Jeg lover å følge opp med både bilder og tekst.
    Forhåpentligvis vil en del besøkende også dukke opp i tiden fremover.

    Merlin forsvinner i morgen, det blir gravøl med Samleren, Impulse, Boe, Førstedamen og undertegnede.
    Samleren har med seg Sonus Faber Cremona sub. Det passet selvsagt utrolig dårlig at VSMene forsvinner bare timer før den suben ankommer, dette har vært planlagt lenge men tydeligvis ikke godt nok. Mulig vi kan få flyttet ned Totem Model 1 Signatur fra vintage-anlegget for å få litt musikk til middagen.

    Nye VSMXe er som nevnt kjøpt, men lar nok vente på seg. Det blir etter all sannsynlighet likevel ikke tomt i lytterommet da jeg trolig får et par Escalante Pinyon på lån ganske snart. Skulle matche GM20 vel vil jeg tro.

    Tror det kan bli en spennende tid fremover.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    På besøk hos André - Formannen

    Det hadde vært moro med en liten rapport fra Pinyon - besøket. Det er jo en spennede høytaler for oss som liker rørforsterkere, men den får jo ikke mye oppmerksomhet ellers i skyggen av storebror. Sleng gjerne på med bilder også om du har mulighet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Bilder og tekst kommer Andreas.

    Jeg har hørt storebror Fremont ved flere anledninger og det er en suveren høyttaler. Til mitt ikke så store lytterom skulle det likevel ikke forundre meg om Pinyon kan matche vel så godt. Dessuten bør de muliggjøre uttesting av Cremona suben.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    På besøk hos André - Formannen

    Er det noen av forumets brukere som har erfaring med én kontra to GM20? Da særlig i kombinasjon med Merlin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn