Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Slutt å rot med RCA, det blir jordsløyfer og brum og/eller piping som resultat. Har du balansert inngang på amp så koble til XLR og hiv heller de gamle rca-greiene.
    Man kan fikse dette med jordingssløyfer midlertidig, men det er ikke anbefalt mtp. sikkerhet. Ikke hjelper det med disse "strømrenserne" heller, da sløyfen bare endrer seg istedet for å kuttes og det samme med andre kabler og halvbalansert.
    Enten lev med det du har og tilhørende støy, eller enkelt og greit fiks det med balansert amp en gang for alle.
    Jeg oppdaget dette når jeg tok fram H90 som ikke har XLR. Liker rett og slett lyden i den.

    Ville ta tak i dette bare for å prøve å finne ut av hva som er feil. Enig med deg i at XLR er problemfritt. Både Röst og Thor som jeg også har, har balanserte tilkoblinger. Anledningen til å mistenke Toppings rca sokler i tillegg til det andre jeg nevnte er at jeg hadde en annen D90 på H90 for en stund siden som ikke ga noe brum via rca. Samme lokasjon.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppdaget dette når jeg tok fram H90 som ikke har XLR. Liker rett og slett lyden i den.

    Ville ta tak i dette bare for å prøve å finne ut av hva som er feil. Enig med deg i at XLR er problemfritt. Både Röst og Thor som jeg også har, har balanserte tilkoblinger. Anledningen til å mistenke Toppings rca sokler i tillegg til det andre jeg nevnte er at jeg hadde en annen D90 på H90 for en stund siden som ikke ga noe brum via rca. Samme lokasjon.
    Det kan være masse morsomheter her med jordsløyfer, som kan komme fra et helt annet sted og påvirke som ikke påvirket tidligere.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Tror faktisk jeg har funnet problemet og delvis løst det. RCA soklene har en signalkontakt inne i sokkelen som ser ut til å ha blitt trykt litt ut i veggen på begge sider. Jeg tok en nål og prøvde forsiktig å trykke de litt mot midten. Det ble mye bedre. Om jeg provoserer med å vikke på kablene kan jeg fortsatt få fram litt brum, men det er bare hørbart ved å legge øret inntil høyttaleren på veldig høyt volum.

    Legger ved bilde av min Topping D70s som viser venstre rca sokkel, pluss et bilde som illustrerer hvordan det skal se ut når signal kontakten inne i rca sokkelen ikke er trykt ut på sidene
    20231114_171845.jpg
    Screenshot_20231114_174302_Samsung Internet.jpg
    .
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Så man kan nesten anta at de soklene/kontaktene har fått litt for hard medfart en eller flere ganger opp igjennom. :unsure:
    RCA er jo en kjent og kjær plugg, men plagsomt kraftig er den ikke.

    Bra du fant ut av det.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Så man kan nesten anta at de soklene/kontaktene har fått litt for hard medfart en eller flere ganger opp igjennom. :unsure:
    RCA er jo en kjent og kjær plugg, men plagsomt kraftig er den ikke.

    Bra du fant ut av det.
    Ja, sånn er det nok. Kjøpte disse brukt og har ikke brukt de med rca før nå, tenkte heller ikke på å sjekke det når jeg kjøpte de.

    XLR er bunnsolid, synd ikke H90 har det. Er enig i at rca er en løsning som ikke fungerer tilfredsstillende.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, sånn er det nok. Kjøpte disse brukt og har ikke brukt de med rca før nå, tenkte heller ikke på å sjekke det når jeg kjøpte de.

    XLR er bunnsolid, synd ikke H90 har det. Er enig i at rca er en løsning som ikke fungerer tilfredsstillende.
    Om det ikke er dekket av garanti så kjøp et par rca til xlr overganger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RCA/Spdif-inngangen på min fars ur-RME ADI-2 er helt ødelagt. Koko at RCA ble standard for hifikontakter.
    Tillegg: At det så spredte seg til digital signaloverføring som trives best med skikkelig definerte impedanser er kanskje enda rarere.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    RCA/Spdif-inngangen på min fars ur-RME ADI-2 er helt ødelagt. Koko at RCA ble standard for hifikontakter.
    Tillegg: At det så spredte seg til digital signaloverføring som trives best med skikkelig definerte impedanser er kanskje enda rarere.
    Et mysterium at de kunne bli så populære.

    Sitat Wikipedia:

    Originally, the concept was intended as an easy method to unhook sources while troubleshooting the console during servicing.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Enten kjøpe eller bygge seg et par "XLR til RCA". Det må være XLR til RCA, ikke andre veien.

    @Høvdingen Du har ikke XLR til RCA?
    Ja jeg tenkte fra en Helgel dac. Jeg bruke xlr-rca overganger på min gamle RME AD-2 dac og det fungerte fint, til og med med rca til din kabel.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ja jeg tenkte fra en Helgel dac. Jeg bruke xlr-rca overganger på min gamle RME AD-2 dac og det fungerte fint, til og med med rca til din kabel.
    H90 har bare rca innganger så det blir XLR - RCA. Tanken med en overgang er fin da dacene har XLR ut i tillegg til RCA.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Ny topping i hus, extender denne gang, bursdagsgave fra kone og barn. Så da blir det balansert fra både dac og riaa 🙂
    Samme her. Kjøpte Topping Ext90 her på HiFi sentralen. Flott kombibasjon med Topping A70 Pro HTF. Smart sak styres via fjernkontrollen
    Ext 90.jpg
    så nå har jeg mange ekstra XLR innganger til mine gode DAC`er. Har hatt Topping A90 D tidligere og jeg synes at Topping A70 Pro låter
    litt bedre med varmere lyd og litt bedre bass (dynamikk)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hei har fått hørt på Topping E70 Velvet og likte lyden svært godt! Lyden går vel litt mot det ‘varme,fyldige’ etter min smak. Noen som har sammenlignet med D90 LE som vel er en eldre og dyrere dac ?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ute etter en effektforsterker, og titter litt på Topping LA90 Discrete. Er det noen som har testet den? Jeg har noen relativt lettdrevne høyttalere (91db), vil det holde med én eller vil jeg vinne mye med å ha to?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan la meg friste hvis de kommer med en D90 III LE uten MQA. Det er visse ting jeg ikke vil betale for.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uheldigvis ser det ut som at de satser fullt og helt på mqa ennå.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Uheldigvis ser det ut som at de satser fullt og helt på mqa ennå.
    Eller er prisgitt chip "maker" ESS som har HW decoding av MQA i endel av sine chipper. Har hørt rykter om at Topping ikke er noe fan av det men støtter MQA siden mange kunder ønsker.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ser ut som at mqa fortsatt er veldig populært over dammen.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Uheldigvis ser det ut som at de satser fullt og helt på mqa ennå.
    Det er nok mer det at D90 III ble utviklet før situasjonen med MQA ble avklart, og det at komponentene som benyttes støtter formatet.

    Jeg er ikke så sikker på om en betaler noe særlig ekstra for det lenger, og jeg har en diskusjon gående med Topping angående dette.

    Men, nå som det ryktes at Spotify vil gå over til nye MQA så kan det kanskje være kjekt å ha muligheten :ROFLMAO:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker L30 til mine hodetelefoner og synes det fungerer bra, men mye vil ha mer...
    Har noen testet andre hodetelefonforsterkere fra Topping?
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    249
    Antall liker
    180
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    @HoJ
    Litt om mine erfaringer med Topping...
    Jeg bruker pt DAC/AMP kombo'en Topping DX7 Pro til mine Focal Elear, men får liksom ikke helt fot. Det blir ikke så mye lytting med hodetelefoner som jeg skulle ønske. Jeg vet egt ikke hva årsaken til dette er, men mistenker at jeg syns DAC'en er litt "steril". Det er masse detaljer, krystall klar lyd og jeg kan spille høyt nok, men det engasjerer liksom ikke så veldig og jeg savner dybde og bredde som jeg setter høyt. Har for øvrig hørt at andre bruker DX7 Pro med Focal Utopia og er fornøyd så det kan jo være at det skyldes hodetelefonene også. Jeg har testet hodetelefonene med en gammel Grant Fidelity Tubedac 11 og med Topping DX3 Pro V2, men det var enda verre enn DX7. Så jeg vet da søren jeg. Tror det blir en Flux Lab Acoustics FA-10 og en AKM basert DAC etter hvert (DAC'en i min DMP-A8 er mye mer i min gate enn DX7 Pro, les mye bedre musikkformidler i tråd med mine lyd preferanser). Funker ikke det, ryker Focal'ene ut.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg fungerte dx3pro dårlig, dc7pro fungerte bra, men synes L30 er bedre enn begge de to.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    249
    Antall liker
    180
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det kan nok hende at dedikerte headamper fra Topping funker mye bedre, men jeg har dessverre ikke hatt anledning til å teste en enda. Topping DX9 ser lovende ut og litt rimeligere enn den løsningen jeg skisserte over. Soundnews ga den svært god omtale. Hadde vært artig å prøvd den 😊
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte en A30 Pro forleden og synes den gjør en svært god jobb med AKG K701 og Hifiman HE-R10D. Jeg synes også den gjør en god figur i forhold til Cyber 20, som med sine EL84 slett ikke er hverken klinisk eller steril. Kontrasten til A30 Pro oppfatter jeg som relativt liten og selv om den mangler den ekstra varmen og litt av klangfargene så kunne jeg klart meg godt med bare den.

    Jeg er spent på hvordan den håndterer Ananda Stealth som snart kommer, men med 5-6W til rådighet har jeg godt håp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en A30 Pro forleden og synes den gjør en svært god jobb med AKG K701 og Hifiman HE-R10D. Jeg synes også den gjør en god figur i forhold til Cyber 20, som med sine EL84 slett ikke er hverken klinisk eller steril. Kontrasten til A30 Pro oppfatter jeg som relativt liten og selv om den mangler den ekstra varmen og litt av klangfargene så kunne jeg klart meg godt med bare den.

    Jeg er spent på hvordan den håndterer Ananda Stealth som snart kommer, men med 5-6W til rådighet har jeg godt håp.
    Da venter jeg med å kjøpe noe før jeg har hørt om din erfaring med Ananda Stealth og A30. Min Hifiman kommer sannsynligvis på fredag. Send meg gjerne en pm - hvis du gidde når du har fått testet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    249
    Antall liker
    180
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Og der røyk jeg jammen på en Topping DX9 i sølv gitt 😁

    Gleder meg til å teste den med Focal Elear og krysser fingre og tær for at jeg blir fornøyd. Legger ut litt info her når jeg har fått testet litt og dannet meg et bilde av den 👍
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da venter jeg med å kjøpe noe før jeg har hørt om din erfaring med Ananda Stealth og A30. Min Hifiman kommer sannsynligvis på fredag. Send meg gjerne en pm - hvis du gidde når du har fått testet.
    Skal bli. Håper på ankomst innen uka er omme, men er usikker. Har fått sendingsbekreftelse FRA Hifiman, men ingen oppfølging fra FedEx som leverte HE-R10D. Vet ikke om de alltid bruker FedEx, men håper det går kjapt i alle fall.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn