Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Kanon, takk for utfyllende og oversiktlig svar Armand...Hva er den tekniske årsaken til at klasse D ikke tripler watten fra 8,4 og ned til 2 ohm last...og hva betyr det i praksis egentlig?
    Grunnen til det er at switchetransistorene i klasse D trinnet ikke klarer mer enn en gitt mengde strøm. Sett i forhold til de massive transistorene i en klasse A/B forsterker er de helt latterlig små egentlig. På 1ET400A sitter det to slike som kan levere maksimalt 35A før de smelter.
    1612020872121.png


    For å ha litt sikkerhetsmargin er det programmert inn en hard grense på 25A i modulene i følge databladet (i praksis noe lavere, og rundt 22,5A) . Når denne grensen passeres vil forsterkeren klippe.
    Man kan dermed regne ut når klipping vil oppstå med ohms lov: P=I^2*R . 22,5A er imidlertid peak effekt og i audioverden brukes alltid RMS effekt. RMS Effekten av 22,5A er 15,9A.

    Maksimal RMS effekt i 4 Ohm blir dermed 15,9A*15,9A*4Ohm = 1011W.
    Maksimal RMS effekt i 3 Ohm blir dermed 15,9A*15,9A*3Ohm = 760W.
    Maksimal RMS effekt i 2 Ohm blir dermed 15,9A*15,9A*2Ohm = 506W.

    Som man ser så halveres effekten når impedansen halveres.
    I eksemplene over så forutsettes det at spenningen alltid er høy nok. Siden modulene ikke tåler mer enn ca. +/-65V er det i praksis dette som er begrensningen når man kjører kun en modul. Ohms lov for spenning er P=U^2/R. Igjen må vi tenke på RMS og maksimal spenning er dermed 65/1,41= 46V. Så må man trekke i fra litt tap i transistorer og spoler og havner på ca. 41V maks.

    Maksimal RMS effekt i 8 Ohm blir dermed 41V*41V/8Ohm = 210W.
    Maksimal RMS effekt i 4 Ohm blir dermed 41V*41V/4Ohm = 420W.
    Maksimal RMS effekt i 2 Ohm blir dermed 41V*41V/2Ohm = 840W. (umulig siden strømgrensen begrenser til 506W)

    Som man ser så kan man hente en del på brokobling som i praksis dobler spenningen, men som du sier så synker effekten med synkende impedanse på høyttaleren

    Et par grafer viser sammenhengen bedre. Tallene avviker litt fra de teoretiske beregningene siden dette er tall med lavere forvrengning enn 1%, men det er det samme som foregår.
    Singel 1ET400A
    1612022920583.png


    Brokoblet 1ET400A
    1612022890613.png
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Fikk så enormt løft med Topping, prøvd forskjellige forsterkere med samme resultat, grisehøyt så kanskje forskjell
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanon, takk for utfyllende og oversiktlig svar Armand...Hva er den tekniske årsaken til at klasse D ikke tripler watten fra 8,4 og ned til 2 ohm last...og hva betyr det i praksis egentlig?
    Det er ikke spesifikt for klasse D, men handler om Safe Operating Area i spenning og strøm for en utgangstransistor, uansett forsterkerklasse.

    Chipampen i Bifrôst (klasse AB) er heller ikke veldig glad i store strømtrekk. Den gir seg allerede på 7 A, og de utgangstransistorene er veldig små. Da stopper det seg fort i lavere impedanser, og derfor ideen om å sette tilstrekkelig mange av dem i parallell til å kunne sveise tynnplater med dem.

    Hvis man er tøff nok setter man alle sammen i samme feedback-sløyfe også.

     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    For vi som er interesset, men ikke helt henger med på det tekniske - dvs. jeg lurerer egentlig bare på hvorfor dere holder på med en A/B konstruksjon når bokstaven D er hauset opp til månen og tlbake igjen - hvor spørsmålet da blir om klasse A/B eller A "allikevel" bedre enn C?

    Jo, det var vel det jeg lurte på, og med sikkerhet flere enn meg - tar jeg ikke hel feil på en iskald lørdag.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Tusen takk Asbjørn og Armand for forbilledlig voksenopplæring av oss lenger ned på utviklingstrinnet innenfor faget " elektroner hit og dit". En tur utpå balkongen for å hente en White IPA (Hansa !!!!)....... .

    Dr.E
    1612025462014.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For vi som er interesset, men ikke helt henger med på det tekniske - dvs. jeg lurerer egentlig bare på hvorfor dere holder på med en A/B konstruksjon når bokstaven D er hauset opp til månen og tlbake igjen - hvor spørsmålet da blir om klasse A/B eller A "allikevel" bedre enn C?

    Jo, det var vel det jeg lurte på, og med sikkerhet flere enn meg - tar jeg ikke hel feil på en iskald lørdag.
    Fordi det ikke er slik at klasse D er bedre eller dårligere enn andre forsterkerklasser. Alt den bokstaven sier noe om er hvor stor del av signalperioden utgangstransistorene leder strøm. Det har noen konsekvenser for strømtrekk og kjøleflenser, og i klasse D’s tilfelle båndbredde og ultrasonisk støy, men ellers er betydningen sterkt overdrevet. Det interessante er styringssløyfen rundt det utgangstrinnet. Sånn sett ligner Bifrôst mye mer på NCore og Eigentakt/Purifi enn på en tradisjonell klasse AB «muskelforsterker».

    Bifrôst har også vist et ønske om å bli til en klasse D-forsterker når den blir stor (dvs begynne å selvoscillere ved 1 MHz eller deromkring) men Armand så strengt på den og sa at det får den ikke lov til. :)
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er det med rør og dac som måler perfekt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Grunnen til det er at switchetransistorene i klasse D trinnet ikke klarer mer enn en gitt mengde strøm. Sett i forhold til de massive transistorene i en klasse A/B forsterker er de helt latterlig små egentlig. På 1ET400A sitter det to slike som kan levere maksimalt 35A før de smelter.
    Vis vedlegget 693722

    For å ha litt sikkerhetsmargin er det programmert inn en hard grense på 25A i modulene i følge databladet (i praksis noe lavere, og rundt 22,5A) . Når denne grensen passeres vil forsterkeren klippe.
    Man kan dermed regne ut når klipping vil oppstå med ohms lov: P=I^2*R . 22,5A er imidlertid peak effekt og i audioverden brukes alltid RMS effekt. RMS Effekten av 22,5A er 15,9A.

    Maksimal RMS effekt i 4 Ohm blir dermed 15,9A*15,9A*4Ohm = 1011W.
    Maksimal RMS effekt i 3 Ohm blir dermed 15,9A*15,9A*3Ohm = 760W.
    Maksimal RMS effekt i 2 Ohm blir dermed 15,9A*15,9A*2Ohm = 506W.

    Som man ser så halveres effekten når impedansen halveres.
    I eksemplene over så forutsettes det at spenningen alltid er høy nok. Siden modulene ikke tåler mer enn ca. +/-65V er det i praksis dette som er begrensningen når man kjører kun en modul. Ohms lov for spenning er P=U^2/R. Igjen må vi tenke på RMS og maksimal spenning er dermed 65/1,41= 46V. Så må man trekke i fra litt tap i transistorer og spoler og havner på ca. 41V maks.

    Maksimal RMS effekt i 8 Ohm blir dermed 41V*41V/8Ohm = 210W.
    Maksimal RMS effekt i 4 Ohm blir dermed 41V*41V/4Ohm = 420W.
    Maksimal RMS effekt i 2 Ohm blir dermed 41V*41V/2Ohm = 840W. (umulig siden strømgrensen begrenser til 506W)

    Som man ser så kan man hente en del på brokobling som i praksis dobler spenningen, men som du sier så synker effekten med synkende impedanse på høyttaleren

    Et par grafer viser sammenhengen bedre. Tallene avviker litt fra de teoretiske beregningene siden dette er tall med lavere forvrengning enn 1%, men det er det samme som foregår.
    Singel 1ET400A
    Vis vedlegget 693730

    Brokoblet 1ET400A
    Vis vedlegget 693729
    Hehe, ja godt poeng nesten latterlig små...formen minner om de Nelson Pass bruker i SIT 1 & 2 fra Toshiba. Lar det seg gjøre fysisk å lage modulene kraftigere, eller blir problemet likt uansett skalering grunnet teknikken(Forvrengning stiger brått etter 4ohm)?

    Interessant størrelsen begrense mengde V osv, syns Asbjørn nevnte noe om alternativ løsning på å seriekoble mange med feedback?
    Hvordan utarter energi frigjørelsen i klasse D kontra AB...vet ikke om det kan sammenlignes, men tenker på mengde µFarad kapasitet og impulse power rating...betyr det feks. bedre eller dårligere transienter og dynamikk gjengivelse?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Parallellkoble for strømkapasitet, seriekoble (dvs brokoble) for spenningssving.

    Antall uF i strømforsyningen har ingen ting med forsterkerklasse å gjøre. Kan gjerne sette en overdimensjonert lineær strømforsyning med diger trafo og svære kondiser foran en klasse D. Det var slik jeg gjorde det i UcD’ene mine.

    Det som begrenser båndbredden (og dermed transientgjengivelsen) i klasse D er utgangsfilteret for å fjerne rester av switchestøyen. Det er gjerne en ringkjernespole i serie med signalet, og som begrenser båndbredden til 35-50 kHz. En av grunnene til at Bifrôst er klasse AB er at vi ville heller ha ca 100 kHz båndbredde. Neppe hørbart, men hvis man først har betalt ekstra for 24/96 eller 24/192 hirez hadde det jo vært fint om mest mulig av det kom helt frem til høyttalerne også.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Først må jeg poengtere at selv om 1ET400A klarer å levere 400W effekt i 4 Ohm, så er det med 1% forvrengning, og den forvrengningen ser ikke pen ut. Så man bør holde seg under klippegrensen som starter ved 300W. Grafen ser slik ut og ved 360W har man passert 0,1% med masse høyere harmoniske komponenter man bør unngå
    Vis vedlegget 693709

    Vera P150 ser slik ut. Hele grafen er begrenset av egenstøyen på måleutstyret mitt som ikke klarer å holde følge. F.eks er hoppet ved 90W forårsaket av at måleinstrumentet bytter til et målområde med mer støy. Med litt interpolering og godvilje kan man si at den havner på 0,0003% ved 300W, men dette vet vi ikke før den havner på testbenken til Amir som har samme målerigg som Purifi (AP555x). Vi har jo tro på at det vil matche databladet til Purifi.
    Det som er viktig å være klar over med denne typen forsterkere er at man har ikke noe å "gå på" som med mange andre forsterkere. Mange klasse A og A/B forsterkere kan fint levere godt over spesifisert effekt med bare litt ekstra forvrengning. Det går fint uten at det påvirker lyden så mye. Med 1ET400A er det imidlertid full stopp ved 300W som man ser. Presser man på litt over dette vil det låte hoggorm med en gang. For sikkerhets skyld har Vera klippeindikatorer som viser når grensen er nådd. Da må man 1-2dB ned.
    Vis vedlegget 693712


    Når det gjelder Bifrost så er støyen så lav at måleriggen (R&S UPV Audio analyzer) blir nesten ubrukelig. Ved 100W i 8 Ohm ligger det på 0,0004%, men da har måleområdet byttet to ganger allerede og det er kun egenstøyen i instrumentet som måles.
    Vis vedlegget 693714

    Siden vi vet at det er støy fra instrumentet som dominerer målingene kan man måle kun THD. Vi ser at den ligger på 0,0001% helt til 170W i 8 Ohm som er klippegrensen. Også her er det måleinstrumentet som er begrensningen og jeg gjetter at vi faktisk er lavere enn dette også. Må bli ferdig med denne snart.. :unsure:
    Vis vedlegget 693715
    Har dere planer om å sende P150 til Amir da? Siden du nevner det.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Etter det jeg har forstått (enkelt forstått) er det gain som styrer hvor høyt du kan spille med en gitt forsterker, gitt en viss impedans. Med en klasse D forsterker av typen Vera, som leverer watt i massevis, og kanskje(!) designet til grensen eller litt under hva som er mulig å hente fra kretsen og fortsatt beholde lav forvrengning.

    Gitt "identisk" krets og behovet for antall watt ligger på 50W, 8Ohm, fordi man bor i blokk osv. Vil det være forskjell på en forsterker tilpasset et slikt behov (antar det justert med strømforsyning med gitt spenning), kontra en 400W Vera? Vil man da ha en forsterker med lavere spenning fra strømforsyningen som vil nå klipping raskere, men ellers er alt likt?

    Dette er vel et spørsmål til @Armand eller @Asbjørn om det på noen måte var forståelig :). Merk at Vera bare er nevnt som en referanse her pga høy effekt, og ikke et spørsmål om dens kvaliteter (og dessuten velkjent i tråden forøvrig :) )!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, gainet bestemmer bare hvor mye signal du må ha på inngangene for å drive forsterkeren til klipping. En 100 W effektforsterker i 8 ohm er en 100-watter uansett om den har 10, 20 eller 30 dB gain. Når den gir 100 W i 8 ohm har den 28,3 V RMS og 3,5 A RMS på utgangene. Hvis den har 20 dB (10x) spenningsgain gjør den dette med 2,83 V RMS på inngangene. De fleste effektforsterkere har altfor høyt gain, men i mange tilfeller har det vært nødvendig for stabilitetens del. NCore kan vel brukes fra ca 13 dB gain (ca 4,5x). Det bør være mulig å komme ned til 10 dB (3x) i Bifrôst.

    Du har rett i at den opplagte måten å differensiere mellom en 50 og 100 W effektforsterker på er å endre railspenningen fra strømforsyningen. 28,3 V RMS tilsier +/- 40 V peak. 100-watteren behøver forsyningsspenninger på +/- 45 V eller så, 50-watteren ca +/- 30 V. Forsterkerkortet kan være eksakt det samme, men på 50-watteren kan man bruke mindre og billigere kjøleflenser.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Nei, gainet bestemmer bare hvor mye signal du må ha på inngangene for å drive forsterkeren til klipping. En 100 W effektforsterker i 8 ohm er en 100-watter uansett om den har 10, 20 eller 30 dB gain. Når den gir 100 W i 8 ohm har den 28,3 V RMS og 3,5 A RMS på utgangene. Hvis den har 20 dB (10x) spenningsgain gjør den dette med 2,83 V RMS på inngangene. De fleste effektforsterkere har altfor høyt gain, men i mange tilfeller har det vært nødvendig for stabilitetens del. NCore kan vel brukes fra ca 13 dB gain (ca 4,5x). Det bør være mulig å komme ned til 10 dB (3x) i Bifrôst.

    Du har rett i at den opplagte måten å differensiere mellom en 50 og 100 W effektforsterker på er å endre railspenningen fra strømforsyningen. 28,3 V RMS tilsier +/- 40 V peak. 100-watteren behøver forsyningsspenninger på +/- 45 V eller så, 50-watteren ca +/- 30 V. Forsterkerkortet kan være eksakt det samme, men på 50-watteren kan man bruke mindre og billigere kjøleflenser.
    Ser du skriver at du må ha +/-45 V på en 100watter, syntes det hørtes høyt ut, er ikke Vera fullbalansert, mener jeg har bare noen og 50V på min, og den er vel ca 650watt...
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Fantastiske bidrag du kom med i denne rekken av inlegg kjellbjarne. Lenge siden jeg lærte så mye på så kort tid.
    Fantastisk dreining tråden tok der ... jeg sitter og leser innlegg på innlegg, plutselig lyner Kjellbjarne, jeg holdt på at dette ned fra sofaen🤣🤣 sikke et stillskifte... minder meg om Tarantino filmen from dusk till dawn, sitter og ser en actionfilm, så 30 min innen i filmen bli alle plutselig til vampyrer ut av ingenting..
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    .....og en fantastisk morsom film for å dreie enda mere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Fantastisk dreining tråden tok der ... jeg sitter og leser innlegg på innlegg, plutselig lyner Kjellbjarne, jeg holdt på at dette ned fra sofaen🤣🤣 sikke et stillskifte... minder meg om Tarantino filmen from dusk till dawn, sitter og ser en actionfilm, så 30 min innen i filmen bli alle plutselig til vampyrer ut av ingenting..
    Litt som Monthy Pyton Flying Circus "... and now for somerhing completely different...." Flott fredag. Vel, tror jeg må hente en IPA til ute på balkongen. Håper Vera og Amir snart treffes. Regner med at det blir i nærheten av toppen på SINADfjellet, eller... ?

    Dr.E
    1612044082510.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Ras
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Fantastisk dreining tråden tok der ... jeg sitter og leser innlegg på innlegg, plutselig lyner Kjellbjarne, jeg holdt på at dette ned fra sofaen🤣🤣 sikke et stillskifte... minder meg om Tarantino filmen from dusk till dawn, sitter og ser en actionfilm, så 30 min innen i filmen bli alle plutselig til vampyrer ut av ingenting..
    Venter bare i spenning på neste post da forståelsen virkelig åpner seg hos KB...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser du skriver at du må ha +/-45 V på en 100watter, syntes det hørtes høyt ut, er ikke Vera fullbalansert, mener jeg har bare noen og 50V på min, og den er vel ca 650watt...
    Tilgjengelig effekt øker som kvadratet av forsyningsspenningen. Brokobling dobler spenningssvinget, så da kan vi fint få ut 100 W av Bifrôst med +/- 25 V rails.

    Men 650 w med noen og femti V rails forstår jeg ikke. Hypex UcD700 gir 360 W i 8 ohm og 700 W i 4 ohm med +/- 85 V rails. Hvilken forsterker er dette?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hehe, ja godt poeng nesten latterlig små...formen minner om de Nelson Pass bruker i SIT 1 & 2 fra Toshiba. Lar det seg gjøre fysisk å lage modulene kraftigere, eller blir problemet likt uansett skalering grunnet teknikken(Forvrengning stiger brått etter 4ohm)?

    Interessant størrelsen begrense mengde V osv, syns Asbjørn nevnte noe om alternativ løsning på å seriekoble mange med feedback?
    Hvordan utarter energi frigjørelsen i klasse D kontra AB...vet ikke om det kan sammenlignes, men tenker på mengde µFarad kapasitet og impulse power rating...betyr det feks. bedre eller dårligere transienter og dynamikk gjengivelse?
    Det er mulig å lage dette kraftigere ja. De nye galliumtransistorene er svært spennende i så måte, men egentlig ingen nødvendighet. Men man kan oppnå enda bedre effektivitet med disse og dermed redusert kjølebehov. I prinsippet er det nå snart ingen grenser og jeg spår at vi kommer til å se 2kW forsterkere med 0,0001% THD+N innen 2021 er over.
    Det er noe som heter at man ikke kan ha nok headroom, og det er en grei regel, men 2kW levert ut til en høyttaler er nok til at man brenner opp eller bunner elementene på nesten alle vanlige høyttalere. De fleste sliter allerede ved 500W.

    Når det gjelder energifrigjørelsen på klasse D kontra A/B kan dette ikke sammenlignes. Prinsippene de jobber etter er totalt annerledes.
    Klasse D lager lydsignaler på en helt annen måte ved å rett å slett skru av og på strømmen på to transistorer inntil 800.000 ganger i sekundet og lager dermed firkantpulser med +/- f.eks 65V. 800kHz er langt utenfor det hørbare, men man kan ikke sende dette ut på en kablene så signalet blir filtrert i et low pass filter som fjerner dette igjen. Typisk er det bare 0,3V igjen på utgangen ved 800kHz og det er ikke til skade på noen måte.

    1612046216652.png


    Når det gjelder power supply, trafo og uF og transientgjengivelse så gjelder dette også klasse D. Et power supply som ikke er tilstrekkelig kraftig og som ikke har nok kondensatorer vil "gi seg". Spenningen vil falle og forsterkeren vil begynne å klippe. Derfor er målinger av kontinuerlig effekt den aller mest konservative og tryggeste måten å oppgi effekt på. Kontinuerlig er egentlig en uendelig lang (og umulig) "transient" som stresser forsterkeren mest mulig.
    Rådet er egentlig enkelt. Bruk en forsterker som kontinuerlig kan levere den effekten du vil ha. Ved å se på måledata vet du at den kan levere denne effekten uten å forvrenge signalet.
    Men som Asbjørn skriver, his man skal utforske området over 20kHz er ikke klasse D det rette valget. Inntil 20kHz er transientene på klasse D i dag perfekt, men over dette ruller det av.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ser du skriver at du må ha +/-45 V på en 100watter, syntes det hørtes høyt ut, er ikke Vera fullbalansert, mener jeg har bare noen og 50V på min, og den er vel ca 650watt...
    Vera er ikke "fullbalansert" hvis man med dette mener at det er en kanal som forsterker hver halvperiode slik du gjør. Det skjer kun hvis den brokobles.
    Selve inngangstrinnet, gaintrinnet og drivertrinnet er imidlertid fullbalansert. Vi bruker imidlertid feedback fra både "+" og "-" i tilbakekoblingssløyfen for å klare den lave forvrengningen selv om "-" i praksis er 0V (jord) så er det tap i ledninger og kontakter som blir korrigert. Man skal derfor ikke behandle "-" som jord selv om de faktisk er koblet sammen.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Vera er ikke "fullbalansert" hvis man med dette mener at det er en kanal som forsterker hver halvperiode slik du gjør. Det skjer kun hvis den brokobles.
    Selve inngangstrinnet, gaintrinnet og drivertrinnet er imidlertid fullbalansert. Vi bruker imidlertid feedback fra både "+" og "-" i tilbakekoblingssløyfen for å klare den lave forvrengningen selv om "-" i praksis er 0V (jord) så er det tap i ledninger og kontakter som blir korrigert. Man skal derfor ikke behandle "-" som jord selv om de faktisk er koblet sammen.
    Ja det er sånn jeg har gjort det, og med å ha så lav volt koster jo kondensator banken mye mindre, og tar mindre plass også når en ikke trenger å ha type 120volt kondisser...hvertfall når det er snakk om i overkant av en farrad.
    Og ja da blir det ca 650w med ca 51volt
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen rørfolk eller andre som tvi holder på klasse AB fortsatt tviler på klasse D, Hans approves!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvis noen rørfolk eller andre som tvi holder på klasse AB fortsatt tviler på klasse D, Hans approves!
    Produsenter som oppgir samme effekt i 4 og 8 Ohm, forstår ikke hva som ligger bak, så lenge belastingen nær dobbles i form av en reduksjon fra 8 til 4 Ohm.
    For den NAD som her angis, skal man tro den er på 200 W i 8 Ohm og egentlig yter ca. 400 i 4 Ohm, eller at den i 4 Ohm yter 200 W og (kun) ca. 100 i 8 Ohm?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Produsenter som oppgir samme effekt i 4 og 8 Ohm, forstår ikke hva som ligger bak, så lenge belastingen nær dobbles i form av en reduksjon fra 8 til 4 Ohm.
    For den NAD som her angis, skal man tro den er på 200 W i 8 Ohm og egentlig yter ca. 400 i 4 Ohm, eller at den i 4 Ohm yter 200 W og (kun) ca. 100 i 8 Ohm?
    Da har ikke NAD forstått noe på svært lenge. De oppga det samme på en eldre M3 jeg hadde. Mener også de beskrev hva som var spesielt med deres konstruksjon som gjorde at det var slik.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper den har en microcontroller som beskytter utgangstransistorene til Safe Operating Area. Eigentakt 1ET400A gir også 425 W i 4 ohm og 450 W i 2 ohm, med en fotnote som sier at «power is limited by overcurrent protection system (OCP) and highly dependent on thermal conditions». Da er vi et stykke forbi Ohms lov.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter og ha sett målinger av både NAD med tidligere Ncore og nå med Purifi, så skjønner jeg ikke bæret hva NAD har gjort.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Etter og ha sett målinger av både NAD med tidligere Ncore og nå med Purifi, så skjønner jeg ikke bæret hva NAD har gjort.
    Ja, jeg stusset når seg så at den målte såpass dårlig i forhold til "native" purifi. Det er sikkert en god forklaring der, men personlig mistet jeg interessen for produktet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Produsenter som oppgir samme effekt i 4 og 8 Ohm, forstår ikke hva som ligger bak, så lenge belastingen nær dobbles i form av en reduksjon fra 8 til 4 Ohm.
    Regner med du kan forklare de det og lære de sine egne kretser og hva som ligger bak de talla? :)

    Det er noe Nad har startet med på klasse D de siste åra, mest sannsynlig pga. det Asbjørn sa. Kommer jo også like mye an på PSU hva den klarer å levere. De oppgir jo gjerne litt mindre effekt enn det som måles også, er vel ganske kjent. Skjønner ikke helt problemet, så lenge man får mer enn oppgitt så må det vel være ok? De burde kanskje oppgitt effekt på kanskje 2 og 16 Ohm også?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    M

    MusicBear

    Gjest
    Regner med du kan forklare de det og lære de sine egne kretser og hva som ligger bak de talla? :)

    Det er noe Nad har startet med på klasse D de siste åra, mest sannsynlig pga. det Asbjørn sa. Kommer jo også like mye an på PSU hva den klarer å levere. De oppgir jo gjerne litt mindre effekt enn det som måles også, er vel ganske kjent. Skjønner ikke helt problemet, så lenge man får mer enn oppgitt så må det vel være ok? De burde kanskje oppgitt effekt på kanskje 2 og 16 Ohm også?
    Ditt første spørsmål, selv ikke med smiletegn bak, jeg forstår ikke ditt noe hoverende utgangspunkt så lenge mitt innlegg kun var av spørrende art - ingen form for «belæring» som du kanskje oppfatter det som fra min side.

    Ditt andre spørsmål, jeg har da ikke angitt det som et problem (som du ser ut til å tolke det som), kun et spørsmål med utgangspunkt i om man skal ta utgangspunkt i de angitt watt som likt for begge laster, noe 98 % av alle andre oppgir i form av to forskjellige effekttall angivelser. Og for sikkerhets skyld, dette byr meg ikke på problemer i ordet rette forstand, og siden du ser ut til å hovere på mine vegne, så vær klar over at svært så mange serieøse produsenter oppgir sine effekter ved 2 Ohm - sågar 1 Ohm for noen av dem.

    Min aller første NAD kjøpte jeg (med stor/mangeårig glede) for 33 år siden, i tilfelle du også måtte bekymre deg for mitt forhold til denne produsent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn