I diskusjoner med subwoofere involvert blandes alt for ofte to forskjellige idretter.
Idrett nr 1: Kun fylle ut i bunn, altså sub i paralell med ht og avrulling kanskje rundt 40 hz et sted. Her jobbes det analogt med plassering av ht og sub + fase + avrullingsfrekvens og kanskje plugger i refleksrør for å få overgangen/integrasjonen til å sitte.
Idrett nr 2: Høyere deling med avlasting av ht i nedre frekvenser som involverer dsp for god integrasjon med Delay av ht /fase og hele pakka. Da tar man vel i samme slengen også gjerne med seg frekvenser opp til kanskje 500 hz, og noen hele veien opp.
Denne tråden har vært bemerkelsesverdig fri for missforståelser mellom idrett 1. og 2. i forhold til hva du er ute etter. Kanskje de fleste har lest åpnigsinnlegget
Er det en fordel eller bakdel med dsp integrert når man anvender sub kun som påfyll?
Jeg har selv en sub med dsp integrert. Jeg anvender den i idrett nr 1 med -3 db punkt på 42hz. For min del har jeg ingen glede av at dsp er integrert i min sub bortsett fra at det var deilig med app fra stolen det første året med justering. Så fort jeg aktiverer dsp funksjonen og lar sub og app kjøre måleprogram for lineær frekvensgang tilføres sub et Delay når jeg bruker justert kurve. Det høres i hvertfall ut som om den sleper etter. Den følte ekstra snerten lenger opp i frekvens som en sub kan tilføre blir borte. Ubrukelig uten dsp hele veien med mulighet til å forsinke ht, og da igjen unødvendig med dsp i sub?
En annen sak, når avrullingsfrekvensen er så lav er frekvensområdet som sub arbeider i så smalt at det neppe trenger noe annet enn volum og fasejustering i tillegg til avrullingsfrekvens. Justerte frekvenskurver jeg får opp i appen ser ut til å gjøre svært lite under avrullingspunket og mest justering der hvor frekvensene allerede er i fritt fall og langt under ht. Hos meg er det hvertfall ikke fordelaktig å kjøre frekvensjustert.
Trur eg! Er det noen som driver idrett nr 1 som føler at dsp integrert i sub er viktig sett bort fra betjeningsvennlighet? Hva er i så fall viktig? Justere responsen mellom 18 og 40 hz fordi den ikke er flat nok? Eller er det viktig at det justeres ned en fjelltopp langt over avrullingspunktet?
Det finnes produkter som inkluderer dsp uten den delayen jeg selv får (i hvertfall på papiret) som kanskje kunne utgjort en fordel istedenfor en bakdel som hos meg. Skal du ha sub x 2 med dsp Karmana, ville jeg hvertfall sjekket Delay tid så du ikke går på en smell og påfører mye dsp forsinkelse som du i dag ikke har på din G2

Ser det snakkes om at du må ha noe med skikkelige magneter osv to keep up med dine ht, men når jeg hører hvor mye et par millisekunder med ekstra Delay utgjør for resultatet er det ikke mindre viktig å ha kontroll på det. Sigberg, B&W, KEF, Perlisten skal vel være bra på lite dsp latency og sikkert flere. Tipper fellesnevneren er at de beste på dette ikke er helt rimelige. JL audio E sammen med REL er analogt, så der er det ikke noe å tenke på, selv om REL sparer de raskeste filterne til sine dyreste, fra carbon special og opp. Ikke alle produsenter som skriver så mye om tidsforsinkelse i dsp eller oppgir dette i spec dessverre, men noe å finne hos Eirin og Audioholics og rundt om.