Høyttalere Forslag til sub i mitt oppsett

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.016
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Jeg er i påfyll leieren.

Kjøpte meg ferdige høyttaler med et fastsatt delepunkt mot mellomtonene og kjøpte subber for å avlaste i subbass området <60Hz. Men de som innbiller seg at dette er en enkel øvelse som best gjøres med teft og tæl, kaster bort mye av investeringen. Alt henger sammen alt og dårlig integrerte ettertankesubber, tauet inn på feelingen - er i 99% av tilfellene temmelig bortkastet. Ofte gjør de for mye, eller ingenting....
Enig i det. Har drevet med den øvelsen i så mange år og vet hvor vanskelig det er. Brukte et år i nåværende oppsett før det stod urørt. Har forkastet flere forsøk opp gjennom tiden. Med forsinkelse på 20-30 ms som enkelte dsp sub`s har kan man glemme det. Men om det er riktig at f. eks Sigberg og noen av de andre nevnt over kun har 2 ms delay i sin dsp, ja da er det raskere enn mine analoge filtere i ht og bør være håp om integrering med litt arbeid.

For ikke alt for mange år siden tror jeg ikke så rask prosessering var å få tak i og sikkert hvorfor analog sub som REL har hatt sin tilhengerskare opp igjennom som et av de få alternativene som var mulig å få til av ferdigsub. Derfor blir jeg litt nervøs når Karmana skal bytte ut sin utmerkede G2 som kanskje er av de bedre til hans bruk. Argumentene om at aktiv deling og dsp er veien å gå for best integrering kommer alltid og er selvfølgelig riktig. Men igjen så er det en annen idrett og ikke det som forespørres i denne tråden. Jeg er sikker på at de fleste som henger en del her inne har fått med seg det, ikke minst trådstarter.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.083
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Mja. Var litt uklart hva kommentaren din var et svar på. Men dsp kan jo eksistere andre steder i signalkjeden. I sub, i høyttalere, i forforsterker / prosessor..
Jeg kommenterte @Sevald rett over min kommentar.

"Hva med å droppe subber? Vet ikke om du bruker Roon? Men der kan du eq opp bunnen litt hvis høyttalerne har kapasitet. Mulig streameren din også har muligheter."

Jeg tok utgangspunkt i hva slags utstyr han har. Så klart kan man kjøpe produkter med dsp innebygd, men tror ikke han har det.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
3.169
Skal man først gå for små subwoofere med de kompromissene det innebærer, så er det en god del og hente på servostyring. Det senker forvrengningen på kompakte subwoofere.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.702
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Med forsinkelse på 20-30 ms som enkelte dsp sub`s har kan man glemme det. Men om det er riktig at f. eks Sigberg og noen av de andre nevnt over kun har 2 ms delay i sin dsp, ja da er det raskere enn mine analoge filtere i ht og bør være håp om integrering med litt arbeid.
Kommer jo an på hvordan det gjøres, IIR krever ikke mye tid. Gamle Behringer 2496 hadde latenstid <1ms, men straks man begynner å blande inn FIR, går tiden opp. 20-30ms er vel ikke galt, med mindre du jobber i studio.

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
2.088
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det ligger en KEF KF92 subwoofer til salgs på sentralen..

Har du gjort deg noen tanker om klasse AB (SonusFaber), versus klasse D?

Du er ikke interessert i Trinnov Nova?

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.016
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Kommer jo an på hvordan det gjøres, IIR krever ikke mye tid. Gamle Behringer 2496 hadde latenstid <1ms, men straks man begynner å blande inn FIR, går tiden opp. 20-30ms er vel ikke galt, med mindre du jobber i studio.
Ok. Tenker du da at om filteret som sitter i sub er IIR, FIR eller analogt ikke er vesentlig for integrasjonen med en treveis taler koblet opp med high level i paralell og med tidlig avrulling, kanskje rundt treveis høyttalerens -3 til -5 db punkt? Regler lenger oppe i frekvens gjelder ikke nede i dypet? Om signalet fra sub har 20 ms forsinkelse i forhold til bassdriveren i ht gjør ikke noe om man ikke jobber i studio? Jeg trodde tidsriktige signaler mellom driverne var vesentlig for integrasjonen. Her må jeg lese meg opp forstår jeg. Ser for meg at overlappen mellom to drivere ikke blir veldig god om de ikke gjør det de gjør til samme tid. I hvertfall om de er plassert i noenlunde samme avstand til lytteposisjon. Er ikke så veldig teknisk selv, så glad om jeg kan lære noe nytt om dette :)

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.702
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Ok. Tenker du da at om filteret som sitter i sub er IIR, FIR eller analogt ikke er vesentlig for integrasjonen med en treveis taler koblet opp med high level i paralell og med tidlig avrulling, kanskje rundt treveis høyttalerens -3 til -5 db punkt? Regler lenger oppe i frekvens gjelder ikke nede i dypet? Om signalet fra sub har 20 ms forsinkelse i forhold til bassdriveren i ht gjør ikke noe om man ikke jobber i studio? Jeg trodde tidsriktige signaler mellom driverne var vesentlig for integrasjonen. Her må jeg lese meg opp forstår jeg. Ser for meg at overlappen mellom to drivere ikke blir veldig god om de ikke gjør det de gjør til samme tid. I hvertfall om de er plassert i noenlunde samme avstand til lytteposisjon. Er ikke så veldig teknisk selv, så glad om jeg kan lære noe nytt om dette :)
Nei, glemte meg litt av.

Jeg styrer jo hele oppsettet etter samme latens. Om en sub trenger 30ms på å bestemme seg hadde jeg nok droppet den og satset på IIR. Analog, digital er samesame.

Men innrømmer at jeg sitter igjen med en nagende følelse at vi likevel snakker om to forskjellige ting.🤔

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
:D Aha, jeg trodde det var kommentarene fra Finn&Deng somdu siktet til.

Vurderer nå å bytte fra Guru til Sjaman som tittel på deg. Tror du faen ikke at etter du byttet til vinterhjul og vasket bil innvendig så skjedde det samme med to av gårdens tre biler her, samt på jentungens. Jeg slipper faen ikke unna.

Har du ellersmessig kommet noe nærmere subvalg?
Nja, er fremdeles i tenke- og læremodus 😊 Reiser vekk et par uker, så ingen hast. Kommer nok til å legge ut en annonse på om det er noen som har en REL G2 til salgs, men har ikke de største forhåpningene om at det napper (og størrelsen gjør at det heller ikke bare er å levere den i nærmeste post i butikk 😊).

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
I diskusjoner med subwoofere involvert blandes alt for ofte to forskjellige idretter.

Idrett nr 1: Kun fylle ut i bunn, altså sub i paralell med ht og avrulling kanskje rundt 40 hz et sted. Her jobbes det analogt med plassering av ht og sub + fase + avrullingsfrekvens og kanskje plugger i refleksrør for å få overgangen/integrasjonen til å sitte.

Idrett nr 2: Høyere deling med avlasting av ht i nedre frekvenser som involverer dsp for god integrasjon med Delay av ht /fase og hele pakka. Da tar man vel i samme slengen også gjerne med seg frekvenser opp til kanskje 500 hz, og noen hele veien opp.

Denne tråden har vært bemerkelsesverdig fri for missforståelser mellom idrett 1. og 2. i forhold til hva du er ute etter. Kanskje de fleste har lest åpnigsinnlegget😳

Er det en fordel eller bakdel med dsp integrert når man anvender sub kun som påfyll?

Jeg har selv en sub med dsp integrert. Jeg anvender den i idrett nr 1 med -3 db punkt på 42hz. For min del har jeg ingen glede av at dsp er integrert i min sub bortsett fra at det var deilig med app fra stolen det første året med justering. Så fort jeg aktiverer dsp funksjonen og lar sub og app kjøre måleprogram for lineær frekvensgang tilføres sub et Delay når jeg bruker justert kurve. Det høres i hvertfall ut som om den sleper etter. Den følte ekstra snerten lenger opp i frekvens som en sub kan tilføre blir borte. Ubrukelig uten dsp hele veien med mulighet til å forsinke ht, og da igjen unødvendig med dsp i sub?

En annen sak, når avrullingsfrekvensen er så lav er frekvensområdet som sub arbeider i så smalt at det neppe trenger noe annet enn volum og fasejustering i tillegg til avrullingsfrekvens. Justerte frekvenskurver jeg får opp i appen ser ut til å gjøre svært lite under avrullingspunket og mest justering der hvor frekvensene allerede er i fritt fall og langt under ht. Hos meg er det hvertfall ikke fordelaktig å kjøre frekvensjustert.

Trur eg! Er det noen som driver idrett nr 1 som føler at dsp integrert i sub er viktig sett bort fra betjeningsvennlighet? Hva er i så fall viktig? Justere responsen mellom 18 og 40 hz fordi den ikke er flat nok? Eller er det viktig at det justeres ned en fjelltopp langt over avrullingspunktet?

Det finnes produkter som inkluderer dsp uten den delayen jeg selv får (i hvertfall på papiret) som kanskje kunne utgjort en fordel istedenfor en bakdel som hos meg. Skal du ha sub x 2 med dsp Karmana, ville jeg hvertfall sjekket Delay tid så du ikke går på en smell og påfører mye dsp forsinkelse som du i dag ikke har på din G2 :) Ser det snakkes om at du må ha noe med skikkelige magneter osv to keep up med dine ht, men når jeg hører hvor mye et par millisekunder med ekstra Delay utgjør for resultatet er det ikke mindre viktig å ha kontroll på det. Sigberg, B&W, KEF, Perlisten skal vel være bra på lite dsp latency og sikkert flere. Tipper fellesnevneren er at de beste på dette ikke er helt rimelige. JL audio E sammen med REL er analogt, så der er det ikke noe å tenke på, selv om REL sparer de raskeste filterne til sine dyreste, fra carbon special og opp. Ikke alle produsenter som skriver så mye om tidsforsinkelse i dsp eller oppgir dette i spec dessverre, men noe å finne hos Eirin og Audioholics og rundt om.
Takk for supert innlegg!

Jeg er definitivt i læringsfasen når vi beveger oss inn på DSP. Jeg har forøvrig ikke tenkt full DSP, selv om det nok kunne leses sånn, kun parametrisk EQ, og sånn jeg leser innlegget ditt vil jeg som driver idrett nr. 1 ha minimal nytte av det. I tillegg er brukervennlighet viktig for meg. Jeg har i dag fjernkontroll til min REL G2. Etter hva jeg nå ser tilbyr ikke REL dette lenger, jaffal ikke på de mer betalbare modellene. Sånn sett hadde det greieste vært å få tak i enda en REL G2. På den annen side hadde det også vært greit med subber som har et mindre fysisk fotavtrykk enn REL G2. Den er rimelig røslig 😊

Det med delay var nytt for meg, og det er sikkert mest fornuftig/greit nok å integrere sub(ene) best mulig, som i dag, uten å innføre noe som kan gi en hørbar tidsforsinkelse. På den annen side gir en app med mulighet for parametrisk eq også god brukervennlighet. Da kan jeg teste parametrisk EQ, spesielt hvis jeg beveger meg litt opp i delingen, og hvis det ikke funker kan jeg bare slå det av og bruke appen som en fjernkontroll på fase, gain og delefrekvens som jeg gjør i dag.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.016
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Nei, glemte meg litt av.

Jeg styrer jo hele oppsettet etter samme latens. Om en sub trenger 30ms på å bestemme seg hadde jeg nok droppet den og satset på IIR. Analog, digital er samesame.

Men innrømmer at jeg sitter igjen med en nagende følelse at vi likevel snakker om to forskjellige ting.🤔
Det var det jeg trodde(y) Jeg snakker hele tiden om det tråden handler om og det er anbefaling av sub til Karmana slik han har koblet det opp.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et alvorlig ment spørsmål:

Går det ikke an å stille delay på hovedhøyttalerne ift. sub når man har et noenlunde oppegående DSP- oppsett?

Mvh

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.500
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
@Karmana Av nysgjerrighet, hvordan bruker du fjernkontrollen til subben i dag? I utgangspunktet er vel nivå på subben noe som står fast når man har først har fått integrert den riktig.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.302
hvilke subber har 20-30ms elektronisk latency? det er 7-10m, f.eks minidsp 2x4hd gir fra 3.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.702
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7

Går det ikke an å stille delay på hovedhøyttalerne ift. sub når man har et noenlunde oppegående DSP- oppsett?

Mvh
Jo selvfølgelig, men det forutsetter jo at alt går gjennom en prosessor. Om man kjøper en frittstående sub som gjør sitt på egenhånd, er man prisgitt fysikken.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.645

Mvh
Jeg bruker Wiim ultra og den måler automatisk eller manuelt avstand til sub og høyttalere. For min del så har jeg aldri før greid å integrere subber bedre enn med nettopp Wiim ultra, det høres ut som all lyd kommer fra hovedhøyttalerene. Buker da passive subber.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.773
Torget vurderinger
0
" Det er vilt forskjellige oppfatninger her. Earl Geddes sier det tar over 100 ms eller så før vi i det hele tatt registrerer lyd i bassen, så ifølge ham spiller det absolutt ingen rolle om man treffer eller bommer med noen titalls millisekunder.
Han bryr seg utelukkende om decay og frekvensrespons og hevder dette er de eneste faktorene som betyr noe for vår opplevelse av bass.
Et av argumentene går ut på at man aldri kan tidsjustere for noe annet enn et lite område, si feks rett rundt delefrekvensen, og at tiden vil være feil både over og under der.
Samtidig mener han at lokalisering av kildene er helt uvesentlig siden lyden har lekt sprettball en 10-12 ganger i rommet før vi i det hele tatt registrerer lyd i bassen."

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ivaols-hjemmekino.92723/post-2871124

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg er i påfyll leieren.

Kjøpte meg ferdige høyttaler med et fastsatt delepunkt mot mellomtonene og kjøpte subber for å avlaste i subbass området <60Hz. Men de som innbiller seg at dette er en enkel øvelse som best gjøres med teft og tæl, kaster bort mye av investeringen. Alt henger sammen alt og dårlig integrerte ettertankesubber, tauet inn på feelingen - er i 99% av tilfellene temmelig bortkastet. Ofte gjør de for mye, eller ingenting....
Forhåpentligvis vel bombastisk (for meg). Forbedring med sub er for meg ikke en binær greie, men vellykket (nok) for meg er nok veldig annerledes enn for deg med ditt oppsett 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hva med å droppe subber? Vet ikke om du bruker Roon? Men der kan du eq opp bunnen litt hvis høyttalerne har kapasitet. Mulig streameren din også har muligheter.
Bruker ikke Roon. Auralic er satt opp for å kunne integreres med Dirac, men etter at Auralic gikk konkurs er vel det helt i det blå…..og jeg har heller ingen tanker om å bevege meg i den retningen (med det oppsettet jeg har nå) 😊

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
28.591
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Bruker ikke Roon. Auralic er satt opp for å kunne integreres med Dirac, men etter at Auralic gikk konkurs er vel det helt i det blå…..og jeg har heller ingen tanker om å bevege meg i den retningen (med det oppsettet jeg har nå) 😊
Synd det ikke finnes noe så enkelt som en tonekontroll slik det var før. Kanskje vi allikevel kunne testet Roon med min pålogging og lett juice i bunn, bare for å høre en gang jeg spretter innom😀 Bare for å sjekke om det er en gevinst

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.702
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Forhåpentligvis vel bombastisk (for meg). Forbedring med sub er for meg ikke en binær greie, men vellykket (nok) for meg er nok veldig annerledes enn for deg med ditt oppsett 😊
Men du vet, jeg startet temmelig på samme måte som deg med REL G1 og synes det var deilig med påfyll, synes likevel ting ikke alltid var som jeg ønsket.
Feilen jeg gjorde var å kjøpe meg mikrofon. 😂

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det ligger en KEF KF92 subwoofer til salgs på sentralen..

Har du gjort deg noen tanker om klasse AB (SonusFaber), versus klasse D?

Du er ikke interessert i Trinnov Nova?
Jeg har ikke gjort meg noen store tanker om AB Vs D i sub. Har AB i dag, og ser ingen ulemper med at eventuelle nye subber skulle være klasse D.

Jeg er interessert i Trinnov Nova…………men ikke hos meg 😊

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.500
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det var introduksjonen av pure direct som ødela, plutselig skulle alle høre på "flat og ren lyd" og satt og pinte seg gjennom oppsett med altfor lite bass gjennom hele 90-tallet. :p

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.923
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Synd du i det hele tatt trenger sub med de flotte høyttalerne, men det er endel av kompromisset med toveis med så store drivere.
Og loftet er vel noen m3, så skjønner deg og ............. på en måte :D

Neste oppsett til karmiz blir et full DSP med aktive høyttalere og et gedigent Custom Made Linjekilder(ink horn) oppsett :geek::love: :LOL:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.645
" Det er vilt forskjellige oppfatninger her. Earl Geddes sier det tar over 100 ms eller så før vi i det hele tatt registrerer lyd i bassen, så ifølge ham spiller det absolutt ingen rolle om man treffer eller bommer med noen titalls millisekunder.
Han bryr seg utelukkende om decay og frekvensrespons og hevder dette er de eneste faktorene som betyr noe for vår opplevelse av bass.
Et av argumentene går ut på at man aldri kan tidsjustere for noe annet enn et lite område, si feks rett rundt delefrekvensen, og at tiden vil være feil både over og under der.
Samtidig mener han at lokalisering av kildene er helt uvesentlig siden lyden har lekt sprettball en 10-12 ganger i rommet før vi i det hele tatt registrerer lyd i bassen."

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ivaols-hjemmekino.92723/post-2871124
Har du hørt et musikkorps i utakt? ja det er fælt og sånn høres subber i utakt også, timing er essensielt.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
@Karmana Av nysgjerrighet, hvordan bruker du fjernkontrollen til subben i dag? I utgangspunktet er vel nivå på subben noe som står fast når man har først har fått integrert den riktig.
Jeg er ganske schizofren når det gjelder riktig innstilt 😆😊 Forsøker å finne delefrekvens og gain som passer best i mine ører (ikke optimalt, da det varierer med innspilling og type musikk). Med særdeles ujevne mellomrom skrur jeg litt på gain og delefrekvens, men vi snakker ikke om mer enn et par ganger i året. Forhåpentligvis tar etter hvert Sevald med seg måleutstyr når han etter hvert stikker innom, og best integrering på måling i uskjønn forening med mine preferanser er noe av det jeg er mest nysgjerrig på 😆😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Men du vet, jeg startet temmelig på samme måte som deg med REL G1 og synes det var deilig med påfyll, synes likevel ting ikke alltid var som jeg ønsket.
Feilen jeg gjorde var å kjøpe meg mikrofon. 😂
Høres kjent ut! Jeg får vel bare passe meg så jeg ikke kjøper mikrofon 😆😂

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.016
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Det var det jeg lurte på også. Er jo forskjell på latency og time of flight. Hvem selger frittstående subber med en prosessor med 20-30ms latency?
Det vet jeg ikke og kan være en myte i nettforaene for alt jeg vet. Er det bare nettsynsing om sub med trege dsp og har egentlig kun med samlet latency for hele konstruksjonen å gjøre? Og mange produsenter som bruker IIR filter fremhever sin fortreffelighet med den korte forsinkelsen disse har "by design" for å fremstå i godt lys og underbygge myten? Egentlig er det ingen sub leverandører som anvender FIR? I så fall her jeg gått på limpinnen:) Og jeg synes det er rart at lyden hjemme hos meg faller sammen så fort jeg engasjerer de prosesserte kurvene fra dsp. Det burde ikke ha noe å si. Det samme om jeg prøver justere delay på sub i millisekunder. 1 ms er det ikke stor forskjell på men hørbart. Men allerede på 2ms delay faller det sammen og sub går fra positiv til negativ bidragsyter i totalbilde.

Et spørsmål om IIR og FIR. Er forsinkelsen i filtrene konstant uavhengig av hvor mye signalbehandling som skal prosesseres gjennom de?

Her er f. eks fra Rel sine hjemmesider (som selvfølgelig er markedsføring, men er det usant?) hvor deres dsp kinosub serie typisk 12-15 ms og max 30ms, Tx og S seriene ligger på 8 ms og Reference series ligger på 4 ms.

For work to be performed requires time. The more work required (the complexity of commands being executed) the longer it takes. DSP.com estimates that the amount of delay the DSP alone contributes to audio delay ranges between 5 and 30 milliseconds. For the multiple tasks most DSP-affected subwoofers require, a kind estimate would lie in the 12-15 ms range, likely longer and maybe the full 30 ms listed. We spent a lot of time testing various filters during development of our Reference filters and determined that 8 ms is where “fast” begins, meaning that anything that can crossover and filter high frequencies out of a REL that takes 8 ms (our “standard” filter speed) or less. Hence our Reference filters require just 4 ms and yes, you CAN hear the difference instantly and easily if you were to compare them directly

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.016
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Som han skriver må det være riktig rundt delefrekvensen. Det er ikke sikkert det er "vilt forskjellige oppfatniger her".

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.500
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
1 ms er det ikke stor forskjell på men hørbart. Men allerede på 2ms delay faller det sammen og sub går fra positiv til negativ bidragsyter i totalbilde.
At en slik forsinkelse i seg selv er hørbart ved 1 ms, og får "alt til å falle sammen" ved 2 ms, høres veldig lite sannsynlig ut. Så her er det enten den berømte hjernen som spiller deg et puss, eller så er det noe annet mystisk som skjer i prosesseringen (ikke forsinkelsen i seg selv).

Det kan være greit å ta med seg i sammenhengen hvor lite 1ms er. Du skal over 40ms latency før du begynner å legge merke til lip sync issues hvis du ser på TV (altså at du opplever at lyden ikke er i synk med at munnen til personen på TV beveger seg). Og vi er mye mindre vare for denne type delay i bassen enn i taleregisteret.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.016
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
At en slik forsinkelse i seg selv er hørbart ved 1 ms, og får "alt til å falle sammen" ved 2 ms, høres veldig lite sannsynlig ut. Så her er det enten den berømte hjernen som spiller deg et puss, eller så er det noe annet mystisk som skjer i prosesseringen (ikke forsinkelsen i seg selv).

Det kan være greit å ta med seg i sammenhengen hvor lite 1ms er. Du skal over 40ms latency før du begynner å legge merke til lip sync issues hvis du ser på TV (altså at du opplever at lyden ikke er i synk med at munnen til personen på TV beveger seg). Og vi er mye mindre vare for denne type delay i bassen enn i taleregisteret.
2 millisekunder forskjell er som å flytte en driver 70 cm lenger fra eller nærmere lytteposisjon. Kan det være heldig for lyden uten andre justeringer når det skal spille sammen med øvrige drivere?
Men jeg tror på deg selvfølgelig. Om det det er noe mystisk som skjer i prosesseringen eller i hodet mitt:)
40 ms latency mellom to drivere i delingsfrekvensen kan vel ikke være heldig selv om det er grensen for å legge merke til lip sync issues hvis man ser på tv? Forsto ikke helt den sammenligningen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.778
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har en "mismatch" mellom mine hornsubber og midbasshorn som deles på 65Hz på 4msec
det er kanskje hørbart om jeg ligger med nesa i "skjøten" mellom sub og midbass, men kun om jeg spiller dubstep :ROFLMAO:

Topp Bunn