forslag til intern høytt-kabel?

L

Lydtekniker

Gjest
Vi får ta en til da, mens vi først er i gang ;)

Stirr intenst på krysset i midten...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
;D ;D To virkelig artige eksempler på "synsbedrag"

Den første virker det for meg som det er nærmest "umulig" å myse seg frem til at de like.
Jeg kjenner til dette og har sett mange eksempler på slikt, men disse er blant de bedre.
Jeg måtte myse jævlig lenge før jeg så noe tredimensjonalitet i disse bildene (med tilnærmet psykedelisk uforståelig mønster i farger) som var populære for noen år tilbake.

Likevel på tross av disse eksemplene, så kan en vel neppe få disse rosa ballene (som blir til en grønn som hopper rundt) til å bli f.eks. annenhver lilla ball og annenhver orange skjære kun ved å fortelle vedkommende at slik er det ::) ( ser du ikke det)
At det kan være innbillning tilstede (placebo) har i hvert fall aldri jeg benektet, men jeg har påstått at jeg har evnet å høre lydmessig forskjell på ht.kabel.
Forøvrig, er placebo bare enveis?
Slik forstått (uavhengig av akkurat internkabling) at en ikke kan gå glipp av eventuelle forskjeller se/høre/oppfatte hva det måtte være, fordi man ikke tror på muligheten for at det kan være tilfelle.

Mvh.KW

L

Lydtekniker

Gjest
Dere drar analogiene littegranne langt, kanskje. Poenget mitt er at hjernen ikke er et perfekt analytisk redskap, og at det kan være lett å innbille seg ting.

S

slowmotion

Gjest
Uten at jeg vet så mye om dette, {og litt utenfor den egentlige diskusjon[ som jo egentlig er om noe helt annet ( nemlig om kabler )]}
hjernen er jo et fantastisk instrument.

Jeg er 47 år, og har defor ikke verdens beste hørsel ( lenger ).
Dvs jeg hører merkbart dårligere enn for 20 år siden.
Ikke kan jeg noe særlig om psykologi heller.
Men våger likevel påstanden om at hjernen
"redder" musikklyttingen på en utmerket måte,
og at hjernen også "forbedrer" hørselen,
så lenge det er musikklytting det er snakk om.
Vet ikke om det er innlærte prossesser, konsentrasjon, livslang trening i musikklytting eller hva det er.
Espen, bildene dine var kule, men jeg tror likevel ikke at en direkte sammenlikning kan dras til hørselen vår.
Ja, hørslelen kan helt klart lures.
Men jeg våger likevel påstanden om at ved lytting over tid,
dvs mange års konsentrert lytting til musikk, så finner man ut litt av hvert
om det hjemlig anlegget og musikken man nyter på det.
Men nå snakker jeg om nyting av musikk, ikke om audiofil lydonani.

Som en test forsøkte jeg her om dagen konsentrert lytting
på 2 forskjellige kabler, inspirert av alle de morsomme skriveriene her.
Etter ca 10 minutter var jeg helt utslitt, og totalt forvirret.
Så det er tydligvis, i hvert fall for meg , helt forskjellig å lytte til musikk,
og de følelsene som settes i sving av det, og det å lytte kritisk til lyd
med det formål å utdype lydmessige forskjeller .

Det kan jeg tydligvis ikke lenger. Men jeg hører godt om anlegget er konfigurert på en måte som gjør musikken engasjerende å lytte til.

Ja, nå har jeg vel egentlig mistet tråden, men skitt au.
Det jeg har skrevet her er kanskje feil alt sammen.
( Men jeg tror ikke det )

;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
 Snickers; du 1) blander korta & 2) aner ikke hva jeg snakker om.
 Når Øhman påstår at tilpasning eller "perfekt dimensjonering" overflødiggjør lavtapskomponenter svarer jeg med å påstå at det ikke stemmer; at det er feil.
Det var vel hverken det Øhmann eller jeg påstod.

Saken er den at om man beregner endringen i Q og legger denne til grunn for designet så vil faktisk ikke en serieresistans bety noen kvalitativ endring i de parametrene vi diskuterer her.

Om du sjekker det du selv skriver (og om du har den kretskunnskapen som er nødvendig) så vil du se at det faktisk ikke betyr noe hvor resistansen ligger.

Det du skriver er jo at man skal minimere tapet uansett, og man skal ha de mest effektive tenkelige strømbaner, da skal man altså ha tilnærmet 0 ohm i hele kretsen. Dette strider mot både fornuft og gjennomførbarhet. For det første vil man ikke finne forsterkere som kan drive det, for det andre vil man ikke kunne få liv i en spole med 0 ohm.

Spenningsfallet over spolen betyr alene ingen ting. Det er kretsstrømmen (altså som følge av impedansen i kretsen, og derav spolen som impedanskomponent) som avgjør oppførselen. Denne påvirker elementets motorsystem, derav indre dempning og til slutt altså Q-verdien. En ny Q-verdi i elementet er ikke vanskelig å beregne, og heller ikke vanskelig å designe systemet etter.

Man skal altså ideelt sett isolere forsterkerens ideelle komponenter og forsterkerens ikke ideelle komponenter. Så skal man inkludere alle andre seriekomponenter i kretsen sammen med forsterkerens ikke ideelle komponenter. Da vil man ende opp med en ny Q som kan legges til grunn for praktisk bruk. Dersom man designer alle strømbaner og andre seriekomponenter med lav impedans, og videre legger til forsterkerens impedans vil forsterkerens impedans være signifikant høy. Om man legger en høyere impedans i kretsen vil man igjen få en høyttaler som oppfører seg mer likt på ulike forsterkere da forsterkerens utgangsimpedans vil bli signifikant lavere.

Dette er altså enkel fysikk som Øhmann skriver, og ikke det absolutte svar på hvilken approach som er riktig innen høyttalerkonstruksjon. Det at du gjerne tillater deg til å meisle ned slike ting basert på din oppfatning om å vite alle svar på hva som er ideelt overrasker vel ingen, men ditt argument om at å få mellomtonene til å gi røksignaler ved hjelp av orgelmusikk bekrefter ikke akkurat dine påstander om at du minimerer systemets kompressjon.

Jeg velger imidlertid å respektere Øhmann og hans konstruksjoner all den tid jeg dessverre ikke har hørt noen av dem. Jeg hørte Duelund sine 2-veis her om dagen, og det var i hvertfall en interessant opplevelse.

Finnes det noen plass man kan få hørt pi60 forresten?

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Finnes det noen plass man kan få hørt pi60 forresten?
Öhman håller ju till i Stockholm, kanske en bit att åka. O andra sidan får man veta ungefär vad de går för där. Om man verkligen vill ha det bästa som finns på marknaden är det dock värt trippen, i förhållande till konkurrenterna är ju priserna extremt låga :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
Jeg var i Stockholm for litt siden, men det kan jo være pliktene kaller meg dit igjen. Da vet jeg jo om en ting jeg må gjøre mens jeg er der i hvertfall.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Snickers:

" Det du skriver er jo at man skal minimere tapet uansett, og man skal ha de mest effektive tenkelige strømbaner, da skal man altså ha tilnærmet 0 ohm i hele kretsen. Dette strider mot både fornuft og gjennomførbarhet. For det første vil man ikke finne forsterkere som kan drive det, for det andre vil man ikke kunne få liv i en spole med 0 ohm. "

Du prater generell teori, jeg prater av erfaring.
Har du noengang forsøkt en "0-ohm spole"? En spole blir som både du og jeg vet aldri absolutt 0 ohm, men den jeg kjører i seie med basselement er viklet av 12kv tråd og har en seriemostand på 0.03 ohm. Tror du den krever mye av forsterkeren? Det er jo tvert imot mann.

"finne forsterkere som.."? Det er jo nettopp stikk motsatt; jo mindre seriemotstand desto mindre kraft behøves. Og desto mer av forsterkerens krefter ender opp i elementets magnetgap uten å gå tapt på veien.
All seriemotstand (inkl. kabling) bremser energien fra forsterkeriet, og det mye mer enn hva div. teorihoder er i nærheten av å ha fattet.

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
"finne forsterkere som.."? Det er jo nettopp stikk motsatt; jo mindre seriemotstand desto mindre kraft behøves. Og desto mer av forsterkerens krefter ender opp i elementets magnetgap uten å gå tapt på veien.
All seriemotstand (inkl. kabling) bremser energien fra forsterkeriet, og det mye mer enn hva div. teorihoder er i nærheten av å ha fattet.

Mvh. RS

Etter dine begreper, hvor mye reduserer du motstanden med slike grep? Før/Etter?

IngOehman

Medlem
Ble medlem
21.04.2006
Antall liker
0
  Jada Øhman, jeg vet rimelig godt hvem du er & hva du står for. På mange punkter har vi sammenfallende meninger også...  
Det gläder mig om vi är överens om något! :D
  Vill fortsätta med att tacka för det vänliga svaret. Om du finner mig ha varit hård i orden så ber jag om ursäkt. Jag känner dig ju inte, utan reagerade bara på det du skrev. Kanske kommer nästa diskussion vara en där vi är överens? :D

...men hva gjelder dimensjonering av strømbaner er vi tydeligvis uenige.
Det är frestande att skriva "Ok", och låta saken bero med det, men jag hoppas du kan förlåta mig att har svårt att släppa detta:

Menar du verkligen, i klartext, att en högtalare med supraledande talspole och tillika förlustfria seriekomponenter, driven av en förstärkare med 0 ohm i utimpedans, skulle kunna återge musik på ett användbart sätt?  :eek:

För mig är ett sådant ställningstagande mycket märkligt, rant av absurt. Det är ju så oerhört lätt att undersöka dessa saker, och komma till visshet om att det låter katastrofalt illa när man dimensionerar så. Detta är ju en dimensionering som måste OPTIMERAS, om balans skall kunna uppstå. Det handlar inte om att maximera eller minimera. Det är ju en dimensionering i den linjära världen vi talar om.
(Basala ting således - rena barnleken jämfört med alla de övervägande som måste in när man ger sig in i att hantera de knepiga olinjära faktorerna som måste kontempleras när man konstruerar seriösa högtalare).

Det blir inte mindre märkligt av att samma person (=du)antyder att det skulle vara MER acceptabelt med serieförluster (ja, talspolens resistans är också serieförluster) i ett högkänsligt hornsystem. :-/
  Jag skulle påstå att motsatsen gäller: ENDAST i ett kvalificerat hornsystem är det önskvärt med minsta möjliga serieförluster (parat med lägsta möjliga rörliga massa och en högkompliant membranupphängning).

Ett högtalarelement belastat med ett välutformat horn är ju reellt belastat (ljudtrycksalstringen blir proportionellt mot membranhastigheten), och inte reaktivt belastat som är fallet för ett högtalarelement som strålar fritt från en låda eller baffel (där fjärrljudtrycket är proportinellt mot membranets acceleration). Därför är det inte bara acceptablet, utan synnerligen önskvärt med lägsta möjliga Qt för element avsedda att arbeta i (äkta) horn (icke att förväxla med voight-horn och kvartsvågshorn).
  Dina utsagor påstår det motsatta. Jag förstår inte vad du grundar detta på.

Ursäkta att jag tjatar vidare om detta, man jag har svårt att acceptera att bara lämna diskussionen och finna mig i att vi "tycker olika" om saker som är objektiv fysik.

Om jag hade sagt att blått är snyggt, och du sagt; "-Nej, rosa är snyggare!", så hade det varit en annan sak.
  De saker vi  diskuterar nu är inte subjektiviteter dock, utan saker som faktiskt kan undersökas - fysikaliska fakta. De kan studeras objektivt både analytiskt, filosofiskt och i lyssningsstudier. Sådana här basala frågor borde vi därför kunna bli överens om.
  Håller du inte med mig om det jag skriver, så vill jag därför veta: På vilka grunder?

Vh, iö

K

knutinh

Gjest
 Snakk for deg sjøl. Din fremmelighet kjenner tydeligvis ingen grenser.

"Håndfaste forklaringer"? Jo takk ::)

Jeg finner det absolutt uverdig å skulle kverulere rundt og angripe Øhmans høyttalere via dette forum.
 Dette  dreide seg opprinnelig om dimensjonering av internkabling, noe jeg har svært klare meninger om.
 Ut fra erfaring knuitinh, hvordan er det med deg?

Mvh.  RS
Sterke meninger har vel de fleste på dette forum :)

Jeg mener at hvis du skal være så offensiv i din tone som det du (ofte) er så bør du være beredt til å forklare. Forklaring blir som regel best mottatt hvis den ikke blir gitt i en nedsettende tone, og med utførlige eksempler eller ligninger.

Dette mener jeg spesielt gjelder dine meninger, da de tilsynelatende går på tvers av vedtatt elektronikk-teori. Det er interessant at noen tør å motsi "konvensjonell lærdom" men desto viktigere at denne understøttes av sterkere argumenter enn "du er uintelligent".

mvh
Knut

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Men RS om man dimensionerar elementet för en viss serieresistans kan man ju bygga bort sådana problem, det är ju det Ingvar skriver. Känns som om IÖ har koll på detta, han har ju trots allt hållt på med elementkonstruktion i 20-30år, hur många år har du hållt på med det?
Uten at fartstid alltid behøver å reflektere kompetanse...

Vidar ;)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hva med rega kabler? Rega er jo kjendt for varm lyd ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Mvh.  RS

Etter dine begreper, hvor mye reduserer du motstanden med slike grep? Før/Etter?

Jeg har tidligere omtalt dette som en forvandling; tilsvarende kvalitetshøyning ville knapt kunne oppnåes ved f.ex. oppgradering av forsterker, da noe avhengig av anvendt utstyr. Til sammenligning vil oppgradering av samtlige nettkabler gi et løft tilsvarende 20-30% av effekten. (fra std.)
En total oppgradering inkl. bassfilter koster ikke mer enn en middels signalkabel.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det blir inte mindre märkligt av att samma person (=du)antyder att det skulle vara MER acceptabelt med serieförluster (ja, talspolens resistans är också serieförluster) i ett högkänsligt hornsystem. :-/
  Jag skulle påstå att motsatsen gäller: ENDAST i ett kvalificerat hornsystem är det önskvärt med minsta möjliga serieförluster (parat med lägsta möjliga rörliga massa och en högkompliant membranupphängning).

Vh, iö

Ettersom det i forbindelse med effektive hornsystemer ikke er på langt nær det samme effektbehov vil relativt ordinære filterkomponenter her klare seg langt bedre, dvs. uten å overstyre/gå i metning. Simplere komponenter oppfører seg gjerne nogenlunde som forventet så lenge de ikke påføres mer enn sånn ca. 5-10 watt. Man kommer selvfølgelig ikke utenom forskjeller i klang/oppløsning.
Med lave watt-tall er det heller ikke behov for stort lederareal. Når det også hovedsaklig anvendes rørforsterkere som opererer med langt høyere utgangsimpedanser blir ikke seriemotstanden "like kritisk" men selvfølgelig fortsatt en del av regnestykket.

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
Jeg oppfatter dine innlegg som svært amatørmessige Solhaug. Det skyldes ikke et ønske om å degradere deg som person, snarere tvert i mot, men rett og slett de mange faktafeilene som du bare roper høyere og høyere for å få meislet gjennom, og som strider til de grader mot både "teorihodenes" og "subjektivistenes" erfaringer. Du opphever jo gladelig både ohms lov og tyngdekraften for å få fysiken til å passe dine "erfaringer". Når du i tillegg bare er ute etter å få det siste ordet ved å være den som roper høyest eller tyr til det mest banale språket så ser jeg ikke noe poeng i å føre noen saklig argumentasjon videre.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Der var du jo både konkret og saklig :-*

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
- apropos Ohm`s lov; er du sikker på at du ikke blander korta kraftig? Der jeg påpeker viktigheten av å holde kablers- filterkomponenters seriemotstand så lavt som mulig har jeg en følelse av at du (evt. flere) blander dette sammen med høyttalersystemets samlede elektriske impedans, noe jeg såmenn ikke har vært i nærheten av å antyde så langt ::)

Mvh. RS

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Snickers:

Mvh.  RS

:) :) :)

Jeg har jo modificeret min Marantz PM 14 K.I.Sign. med kraftigere kabler internt i forstærkeren til 1,6 kvt. Duelund fra de oprindelige meget tynde og jeg oplevede det som en mere dynamisk forstærker. Der var godt nok gjort flere ting bl.a. med at skrælle plastik af kondensatore og lodde kablerne direkte på print, så man kunne undgå de lydforringende forbindelsers stik.
Min anden forstærker NLE 1000 fik skiftet kabler til 2,1 kvt. Duelund, hvor der før var 1,6 kvt. gamle Duelund, gav det samme løft. Dynamik som er så vigtig.
Mvh.
Sven Palvig
:)

IngOehman

Medlem
Ble medlem
21.04.2006
Antall liker
0
  Ettersom det i forbindelse med effektive  hornsystemer ikke er på langt nær det samme effektbehov vil relativt ordinære filterkomponenter her klare seg langt bedre, dvs. uten å overstyre/gå i metning. Simplere komponenter oppfører seg  gjerne nogenlunde som forventet så lenge de ikke påføres mer enn sånn ca. 5-10 watt. Man kommer selvfølgelig ikke utenom forskjeller i klang/oppløsning.
 Med lave watt-tall er det heller ikke behov for stort lederareal. Når det også hovedsaklig anvendes rørforsterkere som opererer med langt høyere utgangsimpedanser blir ikke seriemotstanden "like kritisk" men selvfølgelig fortsatt en del av regnestykket.
Och lite senare skrev du:
Der jeg påpeker viktigheten av å holde kablers- filterkomponenters seriemotstand så lavt som mulig har jeg en følelse av at du (evt. flere) blander dette sammen med høyttalersystemets samlede elektriske impedans, noe jeg såmenn ikke har vært i nærheten av å antyde så langt  ::).
Menar du på allvar att du betraktar en tunn kabel (0,7 mm i diameter) använt mellan delningsfilter och högtalarelement som något helt annat och dynamisk betydelsefullare (värre) än den tunna kabeln i talspolen (0,07 mm kanske)? :eek:

Isåfall måste även jag ställa frågan: Tror du inte på ohms lag? :mad:

Jag tycker (med all respekt) du borde undersöka de här sakerna lite noggrannare innan du lancerar teorier om att de leder till dynamiska problem. En internkabel med en diameter om 0,7 mm kan utan vidare hantera peak-ineffekter om 2000 W (ger 11 A RMS vid sinusformat ström in i 8 ohm) utan att påverka dynamiken med några signifikanta olinjära beteenden. Vi talar ju om effektutveckligar i internkabeln på bara några få watt (vilket inte förmår hetta upp den nämnvärt) ens vid dessa tämligen extrema ineffektnivåer!
(Angiven ungefärligt förlusteffekt i kabeln i det ovanstående gäller om den är några dm lång sisådär, men skulle den vara längre än så, så är ändå förlusteffekten per dm densamma, så det påverkar ändå inte huruvida några dynamiska problem skulle uppstå.)

Bortsett ifrån att detta är lätt att beräkna, liksom det går fint att mäta sig fram till, är det enkelt att konstatera i rena lyssningar också! :D

Kort sagt: Jag börjar misstro dina lyssningsförsök.  :-/

Vh, iö

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dette hadde du ikke behøvd å spørre meg om hvis du hadde vært opriktig nok til å utprøve det selv.

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
"Til bisn han vert
som vet for lite,
når han sit med kloke folk saman."

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg er ikke ute etter å få siste ord i kabeldebatten (Og satt i bås som "kabelkverulantis idiotos" er jeg vel allerede ;D), men jeg har gjort veldig mange målinger av forskjellig art for å se om det i det heletatt er noen annen vits, enn det rent estetiske eller praktiske, å bytte kabler. Og gjett om jeg har lyttet også.
Det har aldri blitt påvist noen lydmessig endring hvis man bytter kabler. Da snakker jeg om endringer som er større enn 0,05dB, eller fasedreininger som er større enn 1O eller så, hvis man bytter fra den ene 4 kvadraten til den andre - eller fra 0,75 kvadrat lampettledning til 10 000 kroners kabler med aktiv skjerm. Det er etter mine objektive erfaringer ingen vits å bytte med mindre man har estetiske eller praktiske behov. Så glemmer jeg jo at de fleste har subjektive behov - det må jo selvsagt inkluderes.

Mvh.

Vidar

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Det eneste stedet hvor ohms lov, og alle andre lover for den del oppheves, er i nærheten av "sorte hull."

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg er ikke ute etter å få siste ord i kabeldebatten (Og satt i bås som "kabelkverulantis idiotos" er jeg vel allerede ;D), men jeg har gjort veldig mange målinger av forskjellig art for å se om det i det heletatt er noen annen vits, enn det rent estetiske eller praktiske, å bytte kabler. Og gjett om jeg har lyttet også.
Det har aldri blitt påvist noen lydmessig endring hvis man bytter kabler. Da snakker jeg om endringer som er større enn 0,05dB, eller fasedreininger som er større enn 1O eller så, hvis man bytter fra den ene 4 kvadraten til den andre - eller fra 0,75 kvadrat lampettledning til 10 000 kroners kabler med aktiv skjerm. Det er etter mine objektive erfaringer ingen vits å bytte med mindre man har estetiske eller praktiske behov. Så glemmer jeg jo at de fleste har subjektive behov - det må jo selvsagt inkluderes.

Mvh.

Vidar
Vil det så sige, at du ikke kan høre forskel på forskellige kabler??? ???
Mvh.
Sven Palvig

K

knutinh

Gjest
Vil det så sige, at du ikke kan høre forskel på forskellige kabler??? ???
Mvh.
Sven Palvig
Jeg kan ikke høre forskjell på:
A) passivt delefilter bi-ampet med to forsterkere og normale kabler

vs

B) aktivt, digitalt delefilter prosessert i en PC med middels dyrt lydkort AD/DA, sendt gjennom samme to forsterkere og normale kabler *)

*) frekvensresponsen og amplitude var tweaket for å være nært identisk

Hva sier det om hørselen min? At jeg hører dårlig, at jeg ser igjennom "keiserens klær", eller at lytteforsøket var farget og ugyldig fordi jeg visste hva A og B var (men ikke om X var A eller B)?

mvh
Knut

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Det jeg syntes man kan udlede er: At du har et musikanlæg med de forskelle du beskriver, har et anlæg der ikke er afslørende for fejl, og du dermed har nogle problemer med gengivelsen.
Mvh.
Sven Palvig

K

knutinh

Gjest
Hvordan kan du komme til den konklusjonen? Kan du garantere at et sett AD/DA konvertere og signalkabler låter forskjellig fra et passivt delefilter?

-k

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Enig med Sven.

knutinh, hvorfor lister du ikke anlegget ditt så vi kan se hvilket utgangspunkt du har for din til dels bombastiske uttalelser?

Du kan legge ut liste over komponenter under "mitt anlegg", tilgjengelig fra din profil på toppen av sidene.

L

Lydtekniker

Gjest
Det er ikke noen stor vits, er det vel? Sannsynligheten for at man finner en eller annen komponent som etter sigende "tilslører" feilene, er vel rimelig stor.

Ikke engang profesjonelle, aktive Dynaudio studiomonitorer matet fra Digidesign DA-convertere er tydeligvis tilstrekkelig til å skille ut disse forskjellene.

Red herring, anyone?

K

knutinh

Gjest
Enig med Sven.

knutinh, hvorfor lister du ikke anlegget ditt så vi kan se hvilket utgangspunkt du har for din til dels bombastiske uttalelser?

Du kan legge ut liste over komponenter under "mitt anlegg", tilgjengelig fra din profil på toppen av sidene.
Hva er bombastisk ved at jeg gjennomførte en blindtest som del i en diplomoppgave der et lyttepanel ikke greide å skille disse to oppsettene med signifikans? En person greide rett nok å skille med konsistens, men jeg hadde for få runs til å si noe signifikant ut fra det (hvis man har med mange nok personer er det stor sjans for at en av dem tilfeldigvis finenr et mønster som ikke er der - den eneste kuren er å kjøre større test på ham).

Helt uavhengig av de offisielle resultatene kjørte jeg samme test på meg selv. Jeg kunne ikke høre forskjell. Som konstruktør kan man si at min kunnskap om oppstillingen gjorde meg predisponert for å mene det ene eller andre.

mvh
Knut

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
Nå er jo blindtester definert som ubrukelige så da kan man jo helt se bort fra dine resultater knut ;)

K

knutinh

Gjest
Nå er jo blindtester definert som ubrukelige så da kan man jo helt se bort fra dine resultater knut ;)
Ikke bare blindtester, men ingeniører, vitenskap, Ohm og Maxwell. På alle punkter er jeg jo totalt ubrukelig og burde sette meg i et hjørne og høre på de store gutta her på forumet ;-)

-k

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Legger merke til at du seilte raskt forbi det jeg spurte om. Regner derfor med at ditt anlegg (hvis du har et) ikke er istand til å skille mellom fiskesuppe og P3.

Takk for meg i denne tråden... :(

K

knutinh

Gjest
Legger merke til at du seilte raskt forbi det jeg spurte om. Regner derfor med at ditt anlegg (hvis du har et) ikke er istand til å skille mellom fiskesuppe og P3.

Takk for meg i denne tråden... :(
Hvorfor regner du med det?

Jeg har ikke oppgaven foran meg her, men fritt fra hukommelsen (vi snakker 2003 her...)

*NAD 2x40W til diskanter
*ukjent større slutt-trinn til bass
*håndlaget eksternt delefilter for bi-amping etter konstruktørens spesifikasjoner
*normal no-name ca 2.5 kvadrat høyttalerkabel
*Magnesiumhøyttalere av denne type:

*8-kanals terratec AD/DA eksternt lydkort med 24bit/96kHz samplingsrate
*All prosessering i MATLAB, 64-bit prosessering www.mathworks.com
*All måling/kallibrering i WinMLS www.winmls.com

Lytterom var i kjelleren på akustikk på NTNU, tidligere Nth i Trondheim, et forholdsvis tørt (dempet) rom, men ikke anechoic. Lyttepersonene ble ikke informert i hva de skulle lytte til, og hadde ikke kontakt med hverandre. Testen var ikke sann dobbeltblind, siden jeg styrte svitsjing, men det var ikke mulig for lyttepersoner å se meg.

mvh
Knut

Topp Bunn