Det var vel hverken det Øhmann eller jeg påstod.Snickers; du 1) blander korta & 2) aner ikke hva jeg snakker om.
Når Øhman påstår at tilpasning eller "perfekt dimensjonering" overflødiggjør lavtapskomponenter svarer jeg med å påstå at det ikke stemmer; at det er feil.
Öhman håller ju till i Stockholm, kanske en bit att åka. O andra sidan får man veta ungefär vad de går för där. Om man verkligen vill ha det bästa som finns på marknaden är det dock värt trippen, i förhållande till konkurrenterna är ju priserna extremt lågaFinnes det noen plass man kan få hørt pi60 forresten?
Det gläder mig om vi är överens om något!Jada Øhman, jeg vet rimelig godt hvem du er & hva du står for. På mange punkter har vi sammenfallende meninger også...
Det är frestande att skriva "Ok", och låta saken bero med det, men jag hoppas du kan förlåta mig att har svårt att släppa detta:...men hva gjelder dimensjonering av strømbaner er vi tydeligvis uenige.
Sterke meninger har vel de fleste på dette forumSnakk for deg sjøl. Din fremmelighet kjenner tydeligvis ingen grenser.
"Håndfaste forklaringer"? Jo takk :
Jeg finner det absolutt uverdig å skulle kverulere rundt og angripe Øhmans høyttalere via dette forum.
Dette dreide seg opprinnelig om dimensjonering av internkabling, noe jeg har svært klare meninger om.
Ut fra erfaring knuitinh, hvordan er det med deg?
Mvh. RS
Uten at fartstid alltid behøver å reflektere kompetanse...Men RS om man dimensionerar elementet för en viss serieresistans kan man ju bygga bort sådana problem, det är ju det Ingvar skriver. Känns som om IÖ har koll på detta, han har ju trots allt hållt på med elementkonstruktion i 20-30år, hur många år har du hållt på med det?
"finne forsterkere som.."? Det er jo nettopp stikk motsatt; jo mindre seriemotstand desto mindre kraft behøves. Og desto mer av forsterkerens krefter ender opp i elementets magnetgap uten å gå tapt på veien.
All seriemotstand (inkl. kabling) bremser energien fra forsterkeriet, og det mye mer enn hva div. teorihoder er i nærheten av å ha fattet.
Mvh. RS
Etter dine begreper, hvor mye reduserer du motstanden med slike grep? Før/Etter?
Det blir inte mindre märkligt av att samma person (=du)antyder att det skulle vara MER acceptabelt med serieförluster (ja, talspolens resistans är också serieförluster) i ett högkänsligt hornsystem. :-/
Jag skulle påstå att motsatsen gäller: ENDAST i ett kvalificerat hornsystem är det önskvärt med minsta möjliga serieförluster (parat med lägsta möjliga rörliga massa och en högkompliant membranupphängning).
Vh, iö
Snickers:
"finne forsterkere som.."? Det er jo nettopp stikk motsatt; jo mindre seriemotstand desto mindre kraft behøves. Og desto mer av forsterkerens krefter ender opp i elementets magnetgap uten å gå tapt på veien.
All seriemotstand (inkl. kabling) bremser energien fra forsterkeriet, og det mye mer enn hva div. teorihoder er i nærheten av å ha fattet.
Mvh. RS
Och lite senare skrev du:Ettersom det i forbindelse med effektive hornsystemer ikke er på langt nær det samme effektbehov vil relativt ordinære filterkomponenter her klare seg langt bedre, dvs. uten å overstyre/gå i metning. Simplere komponenter oppfører seg gjerne nogenlunde som forventet så lenge de ikke påføres mer enn sånn ca. 5-10 watt. Man kommer selvfølgelig ikke utenom forskjeller i klang/oppløsning.
Med lave watt-tall er det heller ikke behov for stort lederareal. Når det også hovedsaklig anvendes rørforsterkere som opererer med langt høyere utgangsimpedanser blir ikke seriemotstanden "like kritisk" men selvfølgelig fortsatt en del av regnestykket.
Menar du på allvar att du betraktar en tunn kabel (0,7 mm i diameter) använt mellan delningsfilter och högtalarelement som något helt annat och dynamisk betydelsefullare (värre) än den tunna kabeln i talspolen (0,07 mm kanske)?Der jeg påpeker viktigheten av å holde kablers- filterkomponenters seriemotstand så lavt som mulig har jeg en følelse av at du (evt. flere) blander dette sammen med høyttalersystemets samlede elektriske impedans, noe jeg såmenn ikke har vært i nærheten av å antyde så langt :.
Jeg er ikke ute etter å få siste ord i kabeldebatten (Og satt i bås som "kabelkverulantis idiotos" er jeg vel allerede ;D), men jeg har gjort veldig mange målinger av forskjellig art for å se om det i det heletatt er noen annen vits, enn det rent estetiske eller praktiske, å bytte kabler. Og gjett om jeg har lyttet også.
Det har aldri blitt påvist noen lydmessig endring hvis man bytter kabler. Da snakker jeg om endringer som er større enn 0,05dB, eller fasedreininger som er større enn 1O eller så, hvis man bytter fra den ene 4 kvadraten til den andre - eller fra 0,75 kvadrat lampettledning til 10 000 kroners kabler med aktiv skjerm. Det er etter mine objektive erfaringer ingen vits å bytte med mindre man har estetiske eller praktiske behov. Så glemmer jeg jo at de fleste har subjektive behov - det må jo selvsagt inkluderes.
Mvh.
Vidar
Jeg kan ikke høre forskjell på:![]()
![]()
Vil det så sige, at du ikke kan høre forskel på forskellige kabler??? ???
Mvh.
Sven Palvig
![]()
Hva er bombastisk ved at jeg gjennomførte en blindtest som del i en diplomoppgave der et lyttepanel ikke greide å skille disse to oppsettene med signifikans? En person greide rett nok å skille med konsistens, men jeg hadde for få runs til å si noe signifikant ut fra det (hvis man har med mange nok personer er det stor sjans for at en av dem tilfeldigvis finenr et mønster som ikke er der - den eneste kuren er å kjøre større test på ham).Enig med Sven.
knutinh, hvorfor lister du ikke anlegget ditt så vi kan se hvilket utgangspunkt du har for din til dels bombastiske uttalelser?
Du kan legge ut liste over komponenter under "mitt anlegg", tilgjengelig fra din profil på toppen av sidene.
Ikke bare blindtester, men ingeniører, vitenskap, Ohm og Maxwell. På alle punkter er jeg jo totalt ubrukelig og burde sette meg i et hjørne og høre på de store gutta her på forumet ;-)Nå er jo blindtester definert som ubrukelige så da kan man jo helt se bort fra dine resultater knut![]()
Hvorfor regner du med det?Legger merke til at du seilte raskt forbi det jeg spurte om. Regner derfor med at ditt anlegg (hvis du har et) ikke er istand til å skille mellom fiskesuppe og P3.
Takk for meg i denne tråden...![]()