forslag til intern høytt-kabel?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Er det  ledningene som klarer 125-130dB?
Er det du prøver å si?
Hva skal det liksom bety?


De høytalerne klarer i hvert fall ikke 125-130dB med lav forvregning....


;)
Hvordan vet du det egentlig, synsing gjelder ikke her!
Sakset fra produsentens  beskrivelser:

  "Blandprodukter mellan bas- och mellanregister är extremt kraftigt undertryckta samtidigt som förmågan att hantera insignaler över 110 Volt (1,5 kW transienteffekt!) med extremt låg förvrängning är svåröverträffad. I själva verket hanteras ineffekter på över 10 kW med måttlig distorsion"

Her er forøvrig produsentens anbefalinger mht kabler. Det er verdt å merke seg at det er tekniske egenskaper og ikke merke som er viktig her.

Beteckning:      Ideallängd:      Area:            Fungerande längdintervall:
Jättekort kabel:      1 meter      2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare)      0 – 2 meter
Kort kabel:      4 meter      2 * 1,5 mm² (EKK)            0 – 8 meter
Normal kabel:      7 meter      2 * 2,5 mm² (EKK)            0 – 14 meter
Normal kabel alt2:      8 meter      4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad)            0 – 16 meter
Lång kabel:      14 meter      4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad)            0 – 28 meter

Jeg forventer vel ikke at alle skal svelge dette sånn uten videre. men det finnes altså derute noen som har kommet et stykke videre, kompromissløshet heter det visst.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nå er det langt fra alt som ramler utav Öhmans munn som er gull, for å si det sånn. Mannen har enddel argumenter innen enkelte felt som er logiske og kurant, men er HELT på vidda på andre områder innen lyd...har bl.a. lest hans postede dokument rundt mange felt innen audio og er ikke blitt disippel etterpå gitt!

Spec'en på den HT du lister kan aldri i verden gi 125-130db trykk.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Når det er sagt: forslag til intern HT kabel: 2,5 kvadrat til diskant/mellomtoner, 4-6 kvadrat til bassen.

Konkret: f.eks. PM Audio kan levere det du trenger av HT kabel.

www.pmaudio.no
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Nå er det langt fra alt som ramler utav Öhmans munn som er gull, for å si det sånn. Mannen har enddel argumenter innen enkelte felt som er logiske og kurant, men er HELT på vidda på andre områder innen lyd...har bl.a. lest hans postede dokument rundt mange felt innen audio og er ikke blitt disippel etterpå gitt!

Spec'en på den HT du lister kan aldri i verden gi 125-130db trykk.
Alle vet at realist er en Ingvar Öhman disippel av høyeste rang og sier IÖ at de klarer opp mot 130 dB så MÅ det stemme, for HAN sier det er slik! Med de elementene og slaglengde så er de lydtrykkene umulig. Og du realist sier at andre ikke har tro på fysikken? Dette er i grenselandet til latterlig.................
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Lydmekk skrev:
"Spec'en på den HT du lister kan aldri i verden gi 125-130db trykk"

I fra databledet 118 db 250 watt
Da skulle 121 db bli 500 watt
124 db bli 1000 watt
127 db bli 2000 watt
130 db bli 4000 watt. Dette i korte øyeblikk innfor begrensningene på slaglengden på elementene. I og for seg teoretiske betraktninger, da ingen vel har slike forserkere i praktisk bruk. Alle her får naturligvis tro hva de vil, for det er tro og synseing mange her bedriver, ingenting annet. Høytaleren tåler det, det er det som er poenget.

Er det noen her på forumet som jeg skulle ta på alvor, så måtte det vel være Løkken, ikke de som har "klaus" i forhold høyttalerkonstrukjson på spydspissnivå...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Nei, jeg har ikke bygget mange høyttalere. Men jeg har skrevet en diplomoppgave om digitalt delefilter-design. Du derimot viser deg som uhøflig og umoden.

mvh
Knut
Huff. Men i motsetning til øvrige debattanter har jeg i løpet av de (ikke få) årene jeg har jobbet med utviklingen av mitt "ultimate" høyttalerprosjekt utført utallige prøver på bl.a. nettopp dette over flere år, reist land og strand rundt, målt og lytta over diverse toppanlegg sammen med erfarne entusiaster, alt nøye bokført. Så du får ha meg unnskyldt :-*

Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Apropos internkabling; ved av avspilling av kirkeorgel på noe i retning av "realistisk" nivå var jeg en tid plaget av markant røykutvikling fra mellomtoneelements faseplugg.
" - vel, jeg kjører`n vel litt hardt..?"
Senere, etter å ha oppgradert elementets strømbane, inkl. internkabling til noe "overkill" i retning av 2x6kv. pr pol til mellomtone oppdeager jeg til min undring at det ikke engang lukter svidd, ingen varmegang. Forsterkeren har nå så mye bedre kontroll med elementet (-så du Snickers 3-harm. test?) at effektåligheten var betydelig hevet.


Mvh. RS
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Lydmekk skrev:
"Spec'en på den HT du lister kan aldri i verden gi 125-130db trykk"

I fra databledet 118 db 250 watt
Da skulle 121 db bli 500 watt
124 db bli 1000 watt
127 db bli 2000 watt
130 db bli 4000 watt. Dette i korte øyeblikk innfor begrensningene på slaglengden på elementene. I og for seg teoretiske betraktninger, da ingen vel har slike forserkere i praktisk bruk. Alle her får naturligvis tro hva de vil, for det er tro og synseing mange her bedriver, ingenting annet. Høytaleren tåler det, det er det som er poenget.

Er det noen her på forumet som jeg skulle ta på alvor, så måtte det vel være Løkken, ikke de som har "klaus" i forhold høyttalerkonstrukjson på spydspissnivå...
pi60s kan inte spela så starkt i basen däremot i något högre frekvens. Matar man 5kW baston kommer X-max att uppnås väldigt tidigt. Vill man uppnå samma prestanda i basen som i resten av högtalare med avseende på max-spl så bör man kompletera med Profundus Y-4

För skeptikerna här kan jag meddela att Ino:s största bassystem Profundus Z-4 spelar 139dB i rum (uppmätt, inte kalkylerat), detta är ohyggligt starkt, tyvärr mår inte huset bra av det, utblåsta rutor och sprickbildningar i grunden har förekommit.

Egentligen är max spl ointressant om det inte skulle gå hand i hand med kvalitet. Max spl är inte en kvantitetsparameter utan en kvalitetsparameter. Vid 120dB skulle Z-4 spela så oansträngt och artikulerat som få andra system, det är ju bara tomgång i princip.



Angående interkablage så kan man ju lätt räkna med kablagets egenskaper i konstruktionen, därmed är det inga som helst problem att använda vanliga EKUA, det är ju knappast så att den kommer smälta eller dylikt ;)
 
S

slowmotion

Gjest
Hvordan vet du det egentlig, synsing gjelder ikke her!
Sakset fra produsentens  beskrivelser:

  "Blandprodukter mellan bas- och mellanregister är extremt kraftigt undertryckta samtidigt som förmågan att hantera insignaler över 110 Volt (1,5 kW transienteffekt!) med extremt låg förvrängning är svåröverträffad. I själva verket hanteras ineffekter på över 10 kW med måttlig distorsion"


Jeg forventer vel ikke at alle skal svelge dette sånn uten videre. men det finnes altså derute noen som har kommet et stykke videre, kompromissløshet heter det visst.
Skal vi roe oss litt ned her?

Jeg har lest databladet som du postet ,
han spesifiserer max spisseffekt 5000w over 300Hz.

Høyeste lydtrykk 118dB for paret, ved 100Hz,
det vil vel si ca 112 eller 115 dB for en høytaler , ved 100Hz,
litt ettersom hvordan man regner.
Altså forholdsvis normalt.

Legg merke til at man godt kan pøse på masse watt spiss inn i en høytaler
som er bra konstruert, det gjelder de fleste høytalere. Men det vil ikke si at
effekten blir konvertert til lydtrykk ut, mesteparten blir faktisk omgjort til varme osv.

Jeg har forøvrig stor respekt for Ing. Öhman.


;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Transientljudtrycket från våra högtalare kan uppgå till betydligt större värden än det jag kallat "högsta ljud-tryck" i dataspalten till respektive högtalarmodell. Det beror på att alla Ino-högtalare dimensionerats för att ha en ”dynamisk överstyrningsmarginal” på minst 10 ggr (1000%) med fortfarig låg distorsion (detta gäller vid alla frekvenser utom de allra lägsta, där membranutslaget sätter gränsen).
Ett par pi60 signatur drivna med en 2 * 400 W förstärkare (400 W = +26 dB jfr 1 W) kan exempelvis på tre meter generera ett momentant transientljudtryck om över 113 dB (123 dB på en meter). Högtalarna arbetar i fas med varandra (ger +6 dB), dessutom ger en 400W förstärkare över 0,8 kW i toppeffekt per kanal (ger ytterligare +3dB).
Ekvationen blir alltså: 88 + 26 – 9,5 + 6 + 3 = 113,5 dB transientljudtryck från ett par pi60s på tre meters avstånd matade med en 2 * 400 W förstärkare. 113,5 dB är mycket. Ljudtrycket från en symfoniorkester spelandes FFF uppnår i regel inte till i närheten av sådana nivåer.
113,5 dB @ 3 meter transientljudtryck är inte gränsen dock. Ino™ pi60s tål utan besvär transienttoppar om 10 kW (mellan 300 Hz och 3 kHz), vilket ger ljudtryck om över 124 dB på tre meters avstånd. Men bortsett ifrån att sådana stora förstärkare än mycket ovanligt vill man i regel inte utsätta sig för sådana ljudtryck. De flesta behöver sålunda inte en effektförstärkare på mer än några hundra watt till ett par pi60s, vissa klarar sig med en mycket mindre.
Avståndsberoendet för transientljudtrycket följer alltid den vänstra tabellen i det föregående, alltså den för frifältsljudtryck. Detta gäller alltså även då högtalaren är placerad i ett lyssningsrum. Rumsreflexer ökar ju inte amplituden på enstaka tran-sienter, bara deras varaktighet i tiden genom att transienterna repeteras.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Skal vi roe oss litt ned her?

Jeg har lest databladet som du postet ,
han spesifiserer max spisseffekt 5000w over 300Hz.

Høyeste lydtrykk 118dB for paret, ved 100Hz,
det vil vel si ca 112 eller 115 dB for en høytaler , ved 100Hz,
litt ettersom hvordan man regner.
Altså forholdsvis normalt.

Legg merke til at man godt kan pøse på masse watt spiss inn i en høytaler
som er bra konstruert, det gjelder de fleste høytalere. Men det vil ikke si at
effekten blir konvertert til lydtrykk ut, mesteparten blir faktisk omgjort til varme osv.

Jeg har forøvrig stor respekt for Ing. Öhman.


;)
Jeg tror jeg har ordene mine i behold, ref ola s innlegg med et annet utdrag fra matrikkelen om diverse egenskaper. Kan ikke se å ha bommet på noe som helst ;) Har hele matrikkelen som vedrører produktspekter + mye annet, ca 80 a4-ark. Altså meget omfattende og meget informativt for den som gidder.

Det er ingen ting "forholdsvis normalt" med denne høyttaleren....

Kanksje noe i innleggene oppleves som OT for noen? Poenget mitt oppi det hele var å anskueliggjøre hva "hyssinger" kan utrette i seriøse konstruksjoner. Om man så velger å bruke diverse varianter av installasjonskabler internt med langt større area enn originalt er sikkert ok. De er billige og er solid core og gir sikkert for noen "piece in mind", noe som er en viktig parameter det også. At det kan forykke marginalt en finstemt konstruksjon er vel opp til eieren å vurdere, tross alt. ;), vil ikke oppi alt dette avvise at noen syns at det er vel verdt å forsøket, og er såre fornøyd med resultatet, uansett hva andre måtte mene.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Med fyra array-kopplade PASS X1000 få man ut 16000W kontinuerligt i 8 ohm  8)
Man må bare huske å installere en 100A krets med ditto sikring først. Mon tro hva elektrikeren sier da.
 
K

knutinh

Gjest
  Huff. Men i motsetning til øvrige debattanter har jeg i løpet av de (ikke få) årene jeg har jobbet med utviklingen av mitt "ultimate" høyttalerprosjekt utført utallige prøver på bl.a. nettopp dette over flere år, reist land og strand rundt, målt og lytta over diverse toppanlegg sammen med erfarne entusiaster, alt nøye bokført. Så du får ha meg unnskyldt :-*

 Mvh.  RS
 
Da foreslår jeg at du ved konkrete eksempler prøver å bidra med din erfaring slik at andre får kunnskap i stedet for å spre eder og galle. Et godt utgangspunkt er da å ikke forutsette at meddebattanter er hverken eksperter eller noviser ("..Men i motsetning til øvrige debattanter har jeg ..").

"Skryt" over egne uovertrufne kvalifikasjoner mhp teori og praksis preller veldig fort av i et forum hvor ingen må stå for det de sier, og mange tar munnen litt for full i opphetede diskusjoner.

Jeg er i stedet interessert i å høre saklig argumentasjon fra deg når jeg luftet ideen om at et nettverks egenskaper er viktigere enn om en frekvensrespons realiseres vha kabler eller komponenter. Svaret ditt første gang var å implisere at jeg ikke hadde peiling, så jeg ser fram til et nytt svar som gjenspeiler dine mange år med praksis og sosial moding.

mvh
Knut
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Alle vet at realist er en Ingvar Öhman disippel av høyeste rang og sier IÖ at de klarer opp mot 130 dB så MÅ det stemme, for HAN sier det er slik! Med de elementene og slaglengde så er de lydtrykkene umulig. Og du realist sier at andre ikke har tro på fysikken? Dette er i grenselandet til latterlig.................
Grenseløst mye tull i innlegget ditt, viking, at du gidder.....
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
IÖ bruker ekua, etter hva jeg erfarer, 0,4 kvadrat internt i sine pi60 s, påstår du at han ikke vet hva han gjør? Vet du hva ekua koster pr meter??
:) :) :)
0,4 kvadrat begrænser dynamik og bastryk! Det kan ikke undgås.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
:) :) :)
0,4 kvadrat begrænser dynamik og bastryk! Det kan ikke undgås.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Varför skulle det göra det? Gäller inte ohms lag för internkablage? ;) Dessutom kan jag garantera dig att skulle det begränsat dynamiken så hade Ingvar inte använt det.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
:) :) :)
0,4 kvadrat begrænser dynamik og bastryk! Det kan ikke undgås.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Selv om du skulle være uenig, så har du en dannet og høflig tone som jeg setter stor pris på. :)

IÖ sine høyttalere er konstruert til å håndtere disse belastningene som høttalerkabelen utgjør:

"Högtalarkablar måste vara:
1.      Tillräckligt grova för att inte bromsa strömmen till högtalaren (ju längre kabel – desto tjockare ledare).
2.      Låginduktiva (ju längre kabel desto närmare skall det vara mellan plus- och minusledaren, vid riktigt långa kablar kan det vara klokt att använda flera ledare för plus och lika många för minus, för att hålla induktansen låg).
3.      Mekaniskt stabila så att de inte rör sig och modulerar musiken (flerkardeliga kablar bör undvikas, eller åtminstone bör inte flera oisolerade kardeler gnida mot varandra).

Optimala högtalarkablar till just Ino Audios högtalare
Beroende på kabelns längd föreslår jag följande kablar (den översta kabeln passar bäst om du har monoblock stående bakom högtalarna):

Beteckning:      Ideallängd:      Area:            Fungerande längdintervall:
1 Jättekort kabel:      1 meter      2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare)      0 – 2 meter
2 Kort kabel:      4 meter      2 * 1,5 mm² (EKK)            0 – 8 meter
3 Normal kabel:      7 meter      2 * 2,5 mm² (EKK)            0 – 14 meter
4 Normal kabel alt2:      8 meter      4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad)            0 – 16 meter
5 Lång kabel:      14 meter      4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad)            0 – 28 meter


  Alla de ovanstående kabelexemplen ger i ideallängd en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om ungefär 2 uH, vilket är precis vad alla Ino Audio-högtalare (utom ambiens-modellerna) är konstruerade för.
  Om serieresistansen blir mindre, närmare bestämt noll (0 meter kabel) eller dubblas (dubbel idealkabellängd) ändras högtalarnas tonkurva mindre än +/- 0,075 dB. Detta tangerar hörbarhetsgränsen och ligger väl inom högtalarens specifikation.
  Jag rekommenderar dock att man även om man vill variera kabellängderna något från ideallängderna, alltid använder lika långa kablar till höger och vänster högtalare.
  Serieinduktansen om 2 uH har minimal inverkan på ljudet, men ger ett visst skydd mot instrålad radio. Den rullar av kopplingen till högtalaren mjukt över 1 MHz. Det gör också att den energi från kabeländan som reflekteras tillbaka in i förstärkaren på grund av missanpassning blir liten, vilket får förstärkaren att trivas bättre och återge musiken korrektare.
  Kapacitansen ökar dock ju längre ned på listan man kommer. 14 meter 4*2,5 mm²  ger till exempel 100 ggr högre kapacitans än 1 meter EKUA med isärdragna ledare. Fortfarande ingen stor kapacitans och en perfekt förstärkare låter sig inte påverkas av kapacitansen (som ju tekniskt inte ligger ”i vägen” för musiksignalen), men få förstärkare är helt ideala och många låter bättre ju mindre kapacitiv belastning de utsätts för. Av detta skäl är det klokt att använda en så kort och tunn kabel som möjligt, det vill säga en kabel så högt upp på listan som möjligt. Det betyder i praktiken att det kan löna sig att hitta en möblering som medger så korta högtalarkablar som möjligt. Monoblock placerade bakom högtalarna är idealiskt."

Jeg synes at det er interessant å merke seg at det også utvendig anbefales på korte strekker (1m +- )0,4 kvadrat ekua. Dette fungerer ihvertfall på ino sine konstruksjoner. Nå er jo disse rimelig intelligent konstruert ;D, så om dette er overførbart til andre vet jeg vel egentlig ikke noe om, strengt tatt. ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hvorfor blander du deg opp i dette "realist"? Overlat heller rådgivningen til folk som vet hva de snakker om.

0,4kv? Alle som har gjort forsøk her vet at det er langt fra optimalt.


Mvh. RS
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
0,4kv? Alle som har gjort forsøk her vet at det er langt fra optimalt.


Mvh. RS
Hej RS, jag skulle vilja höra några argument från dig i sakfrågan, du övertygar iallafall inte mig genom att bara säga att det inte är optimalt. En illustrerande beräkning som stödjer ditt påstående hade ju inte heller varit så dumt :)

mvh
Ola
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hej RS, jag skulle vilja höra några argument från dig i sakfrågan, du övertygar iallafall inte mig genom att bara säga att det inte är optimalt. En illustrerande beräkning som stödjer ditt påstående hade ju inte heller varit så dumt  :)

mvh
Ola
Lyd må høres, "argumenter" alene holder ikke uten bekreftende lytteprøver. En annen side av saken er i hvilken grad man er kvalifisert til å bedømme karakteren av lydendringen man eventuelt måtte registrere. Her snubler mange.
Vil du vite mer? Prøv sjøl og forsøk å vurdere hva du hører.

All kabling etter forsterkeruganger er som kjent en videreføring av nevnte forsterkers strømbaner. Såfremt man ikke kjører superfølsomme hornsystemer er resistans/seriemotstand den største tapsfaktoren.


Mvh. RS
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jøss, holder dere på ennå?? Blir dere aldri lei av å diskutere kabler?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Da foreslår jeg at du ved konkrete eksempler prøver å bidra med din erfaring slik at andre får kunnskap i stedet for å spre eder og galle. Et godt utgangspunkt er da å ikke forutsette at meddebattanter er hverken eksperter eller noviser ("..Men i motsetning til øvrige debattanter har jeg ..").

"Skryt" over egne uovertrufne kvalifikasjoner mhp teori og praksis preller veldig fort av i et forum hvor ingen må stå for det de sier, og mange tar munnen litt for full i opphetede diskusjoner.

Jeg er i stedet interessert i å høre saklig argumentasjon fra deg når jeg luftet ideen om at et nettverks egenskaper er viktigere enn om en frekvensrespons realiseres vha kabler eller komponenter. Svaret ditt første gang var å implisere at jeg ikke hadde peiling, så jeg ser fram til et nytt svar som gjenspeiler dine mange år med praksis og sosial moding.

mvh
Knut

Jeg sprer ikke eder og galle, jeg sprer gode råd ut fra min erfaring. Når så f.ex. du velger å kalle meg en løgner og bedrager ved å trekke mine påstander i tvil uten engang å ha erfaring med materialet kan vi evt. vuderere hvilken kategori det sorterer under.. ::)


Mvh. RS
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Lyd må høres, "argumenter" alene holder ikke uten bekreftende lytteprøver. En annen side av saken er i hvilken grad man er kvalifisert til å bedømme karakteren av lydendringen man eventuelt måtte registrere. Her snubler mange.
Vil du vite mer? Prøv sjøl og forsøk å vurdere hva du hører.

All kabling etter forsterkeruganger er som kjent en videreføring av nevnte forsterkers strømbaner. Såfremt man ikke kjører superfølsomme hornsystemer er resistans/seriemotstand den største tapsfaktoren.


Mvh. RS
Alltså ska man kunna höra att dynamiken blir sämre etc (som vissar påstår) är det ju trivialt att visa det med enkel gymnasiefysik. Du säger att EKUA som internkablage inte är optimalt, du dristar dig till och med till att säga att det är långt ifrån optimalt :eek:. Gör man så tvärsäkra uttalande så bör man komma med mer än "Lyd må høres, "argumenter" alene holder ikke uten bekreftende lytteprøver." imho.

Jag skulle vilja säga att förlusterna i en 1 meter EKUA är fantastiskt små vid normala betingelser. Den lilla impedans de har går lätt att räkna med i en filterkonstruktion.

Kan ju även säga att två av de absolut bästa högtalare jag hört båda har EKUA som internkablage.
 
S

slowmotion

Gjest
Kan ju även säga att två av de absolut bästa högtalare jag hört båda har EKUA som internkablage.  
Hvilke da?
( Er bare nysgjerrig ) ;)


;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Takk for det, Ola_S!


;)
Speciellt roligt var det att först ha lyssnat på Kharma 3.1 Ceramique och sedan på Morello mk3. De senare var minst 10ggr så bra, häpnadsväckande :eek:
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Ino Audio pi60s och Morello MK3

Vet du hva slags element som sitter i Morelloene?
Det sitter två Ino-W85 (basar), ett Ino-B67 (mellanreg.) och en Scan Speak 9700 (diskant) i dem.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Linker til mer info om disse ht?
På forhånd takk.

Mvh.KW
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
   Ca. 15kvmm massiv bør du ha om du skal spille høyt og uanstrengt ja, det ville være nærmest tapsfritt. Men lettdrevne hornsystemer får aldri mye strøm inn og kneler derfor ikke på samme måte som mer tungrodd utstyr.

 "unge mann"?  ::)


 Mvh.  RS
Hva slags loddebolt eller spader må til på 15 kvadrat da mann? ( ;D)
En 1 kvadrat spiller minst like uanstrengt som en 15 kvadrat innenfor halvannen til 2 meter.... Jeg tror rent rasjonellt sett at det er lett å la seg blinde av virkningen av en kabel man vet er skikkelig tykk. Vi hører "syner" uten egentlig å være helt klar over hva, og hvorfor.

Vidar
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
  Lyd må høres, "argumenter" alene holder ikke uten bekreftende lytteprøver. En annen side av saken er i hvilken grad man er kvalifisert til å bedømme karakteren av  lydendringen man eventuelt måtte registrere. Her snubler mange.
 Vil du vite mer? Prøv sjøl og forsøk å vurdere hva du hører.
 
 All kabling etter forsterkeruganger er som kjent en videreføring av nevnte forsterkers strømbaner. Såfremt man ikke kjører superfølsomme hornsystemer er resistans/seriemotstand den største tapsfaktoren.


  Mvh.  RS
Okay, Solhaug, hvor mange kvadrat bruker du i høyttalerkabelen?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hva slags loddebolt eller spader må til på 15 kvadrat da mann? ( ;D)
En 1 kvadrat spiller minst like uanstrengt som en 15 kvadrat innenfor halvannen til 2 meter.... Jeg tror rent rasjonellt sett at det er lett å la seg blinde av virkningen av en kabel man vet er skikkelig tykk. Vi hører "syner" uten egentlig å være helt klar over hva, og hvorfor.

Vidar
Den som har hørt syner lenge nok, begynner til slutt å tro på dem?? ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det sitter två Ino-W85 (basar), ett Ino-B67 (mellanreg.) och en Scan Speak 9700 (diskant) i dem.
Det var det jeg hadde en mistanke om ja, her har vi altså andre fellesnevnere enn ikua.... ;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
her har vi altså andre fellesnevnere enn ikua.... ;)
Repetera kom! Hörbarhet nolla! ;)

Eller är det bara jag som är kass på norska......
 
K

knutinh

Gjest
 Jeg sprer ikke eder og galle, jeg sprer gode råd ut fra min erfaring. Når så f.ex. du velger å kalle meg en løgner og bedrager ved å trekke mine påstander i tvil uten engang å ha erfaring med materialet kan vi evt. vuderere hvilken kategori det sorterer under.. ::)
 

  Mvh.  RS
Jeg har da ikke kalt deg løgner. Jeg ber deg om å svare seriøst uten beskyldninger, i tråd med den pondusen du påberoper deg. Noe du gjentatte ganger viser deg ute av stand til.

mvh
K
 
Topp Bunn