forslag til intern høytt-kabel?

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
563
Men fikk egentlig Graks noe hjelp til det han spurte etter ???
Njaaa, ble ikke særlig klokere av denne tråden... ;) Har nå dempet diskanten med 6db på delefilteret. Det ble straks mer behagelig lydbilde. Men er fortsatt ikke helt fornøyd, mulig det må tweakes mer på delefilteret til Odin mk3 høyttalerne. Så hvis det er noen som har gode råd til det er det fint. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Njaaa, ble ikke særlig klokere av denne tråden... ;) Har nå dempet diskanten med 6db på delefilteret. Det ble straks mer behagelig lydbilde. Men er fortsatt ikke helt fornøyd, mulig det må tweakes mer på delefilteret til Odin mk3 høyttalerne. Så hvis det er noen som har gode råd til det er det fint. :)
Desverre så synes jeg utviklingen av denne tråden er veldig fornøyelig og underholdende.

En ting som burde hav vært bemerket tidligere ift. dine høyttalere er at du har benyttet en annen plassering av høyttalerelementene enn «orginal»-konstruksjonen. Du har plasset dem på asymetrisk skrå over frontplaten, mens så vidt jeg kan se så plasserer orginal designet av Odin MK3 høyttalerelementene i en rettlinje midt på frontplaten. Jeg har ingen konkret erfaring med problemstillingen, men dette bør ha en del innvirkning på designet av delefilteret, og særlig forholdet mellom responsen på aksen vs 30 grader av aksen i horisontalplanet. Konfigurasjonen av elementer likner dermed litt på Dynabel Euforia, du kan evt. høre med Eltek om de har noen forslag til hvordan dette bør/kan håndteres ift. delefilterdesignet. Hvor mye har du eksperimentert med vinklingen av høyttalerne i horisontalplanet ift. lytteposisjon?

mvh
KJ

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
563
Hadde tidligere Thor høyttalerne som jeg nå har bygd om til Odin, også med de hadde jeg skarp diskant. Da var elementene etter origanalen. Har prøvd forskjellige vinklinger, uten at det har hatt store på virkningen.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
RS,
Etter å ha lidd meg gjennom denne tråden i håp om at du skulle komme med en noenlunde troverdige begrunnelser på dine friske påstander, kommer jeg over dette gullkornet:

:eek:
Hadde jeg ikke allerede skjønt at jeg lette forgjeves etter saklige argumenter fra din kant, skjønte jeg det ihvertfall da! Gratulerer med den mest absurde påstand jeg noen gang har sett i noe HiFi forum!  ::)

Sikkert absurd i dine øyne :-*
- aner du hva det faktisk er snakk om her?

Mvh. RS

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Hvis 6dB demping av diskanten ikke har fjernet problemet, så bør du lete et annet sted. I rommet, i mellomtonen eller elektronikken.

Har du forsøkt å dempe førsterefleksjonene og diffraksjonene rundt diskantelementet?

Edit: Ellers så skader det ikke å bruke ørene. Veksling mellom vanlig lytting, nærfeltslytting og ekstrem nærfeltslytting (med øre nesten inni høyttaleren) bør kunne gi deg et mer presist bilde av problemet.

K

knutinh

Gjest
Hvor får mn kjøpt lydkvalitetsprosentmåler?
Og har den kabler i sølv slik at den ikke slører til lydkvaliteten før den rekker å måle den?

-k

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Og har den kabler i sølv slik at den ikke slører til lydkvaliteten før den rekker å måle den?

-k
Den reagerer med avsky på kabler under 830s. ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
RS,
Etter å ha lidd meg gjennom denne tråden i håp om at du skulle komme med en noenlunde troverdige begrunnelser på dine friske påstander, kommer jeg over dette gullkornet:

:eek:
Hadde jeg ikke allerede skjønt at jeg lette forgjeves etter saklige argumenter fra din kant, skjønte jeg det ihvertfall da! Gratulerer med den mest absurde påstand jeg noen gang har sett i noe HiFi forum!  ::)
Hva er det egentlig i disse gassene som oppstår når man lodder??

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Sendte for nysgjerrighets skyld en forespørsel både til Patos og B&W om dimensjon på internkabling. I b&w sitt tilfelle 800-serien. B&W (england) svarte så og si med en gang, Patos har jeg ikke hørt noe fra..... Forespørsel sendt ca 14 dager siden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det skyldes nok at B&W har en egen avdeling som tar seg av henvendelser.

Vil du dele svaret du fikk med massene?

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
4 - kvadrat forsølvet kobber flerkordell ??

JT

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Sendte for nysgjerrighets skyld en forespørsel både til Patos og B&W om dimensjon på internkabling. I b&w sitt tilfelle 800-serien. B&W (england) svarte så og si med en gang, Patos har jeg ikke hørt noe fra..... Forespørsel sendt ca 14 dager siden.
Du får sende en purring på sp.målet ditt til Patos, og poste svaret ditt her.
Hva var svaret fra B&W forresten?

Vidar

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Du får sende en purring på sp.målet ditt til Patos, og poste svaret ditt her.
Hva var svaret fra B&W forresten?

Vidar
Det varierte mellom 10 awg og 12 awg, etter hva jeg kunne regne ut, mellom ca 3 og 5 kvadrat, alt etter modell. Om det var solid core eller noe annet spurte jeg ikke om. Altså en solid dimensjonering (les overkill). Poeng til RS? ;)

Hva patos angår, antar jeg at de har noe å skjule.... ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Poenget går vel da også til Biltema? De er jo etter hvert blitt "budsjettreferansen" for 4-kvadrat, og ikke minst HiFisentralens hoggestabbe nr 1 på kabelsiden. For alt dere vet kan det være det er samme kabelen, bare med annen form og farge på isolasjonen ;D

K

knutinh

Gjest
Poenget går vel da også til Biltema? De er jo etter hvert blitt "budsjettreferansen" for 4-kvadrat, og ikke minst HiFisentralens hoggestabbe nr 1 på kabelsiden. For alt dere vet kan det være det er samme kabelen, bare med annen form og farge på isolasjonen ;D
Noen burde sende inn biltemakabel til test i et par reputerte hifi-magasiner.... Ferdig terminert og innkapslet i fin, "dyr" PVC. *drømme* :)

-k

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hvis B&W har begynt å oppdimensjonere må det være skjedd en endring nylig. Se bare hvilke sytråder de har utstyrt selve Nautilus med; 1kv massiv sølvtråd til samtlige elementer, 12" basser inkludert.

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
 Hvis B&W har begynt å oppdimensjonere må det være skjedd en endring nylig. Se bare hvilke sytråder de har utstyrt selve Nautilus med; 1kv massiv sølvtråd til samtlige elementer, 12" basser inkludert.

Mvh.  RS
Det er vel fordi B&W vet at det er tilstrekkelig, men så har vi konkuransesituasjonen med andre high-endkonstruktører. Markedet har fått med seg at visse andre bruker langt større area, større er bedre, og da nytter det ikke å stå på sitt om en aldri så mye har rett vitenskapelig. Jeg tror mye av forklaringen finnes der. Det er UTROLIG hvor mye makt kunnskapsløse personer har i segmentet rundt hifi/highend.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
.. ja du har jammen greie på det her.. ::) :-*

Mvh. RS

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Sølvtråd er mer jåleri enn praktisk nytte - og ingen som ser kabelen heller. Dyrt er det, og ikke særlig mye bedre enn kobber. Da vil vel 4 kvadrat kobber være minst 3,5 ganger bedre, og samtidig 1/10 av prisen...
Spare der det spares kan. For å sitere Einstein:
"Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere."

Det er for øvrig veldig lite relativt tap både effektmessig i snitt og dynamikkmessig i en 1 kvadrat sølv eller kobber, hvis den ikke er fryktelig lang da.

Jeg har på rull ca 20kg 1 kvadrat lakkisolert kobberleder - noen som vil ha laget kabler, så si i fra...har ca. 1km 0,01 kvadrat lakkisolert kobberledning liggende også. Det hadde vært noe for deg RS ;D

Vidar

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
 .. ja du har jammen greie på det her.. ::) :-*

Mvh.  RS
Begrunnet spekulasjon fra min side.

Siden du kom med eksemplet Nautilus, den virker å meg som en rimelig kompromissløs høyttaler. Tror du at de ville ha sluppet denne hvis det var åpenbart at internkablingen var håpløs? Verdens største høyttalerprodusent hadde Nautilus som sitt fremste prestisjeprosjekt da den kom. Har ingen som helst tro på at utviklingsavdelingen der har noe å skamme seg over på dette feltet i alle fall. ;)

En annen produsent med tilsvarende kunnskap, men med produksjon i atskillig mindre skala er av samme oppfatning, som du sikkert er blitt klar over. ;D

K

kbwh

Gjest
Det må være fryktelig trist å være ute av stand til å vurdere (eller bare lytte til) en bit hifiutstyr fordi man tilfeldigvis vet hvilke komponenter som er brukt i framstillingen.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Det må være fryktelig trist å være ute av stand til å vurdere (eller bare lytte til) en bit hifiutstyr fordi man tilfeldigvis vet hvilke komponenter som er brukt i framstillingen.
Det er også trist å kunne konstatere at noen faktisk tror at månelandingene fant sted ett eller annet sted i Nevadaørkenen. Av og til må man bare stole på ekspertisen. Det umiddelbart logiske er jo at de fant sted i Nevada sett utifra en praktisk synsvinkel, men altså, av og til må en bare velge å tro på ekspertisen.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300

Mvh.  RS
Talspoletråden i B&W Nautilus 12" :Wire 0.375mm ML Grd 1 220C Dette er diameteren i mm.

Hva blir kvadratet da?: 0,11 kvadratmillimeter.

RS, du må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil, matte er heller ikke min sterke side ;)

Siden internkvadratet i Nautilus ifølge deg er 1mm2, da er vel en overdimensjonering 1:9 være rundhåndet, eller hva?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det som kanskje forundrer meg mest er at verdens største produsent av HiFi-høyttalere slipper en prestisjemodell UTEN å spørre Solhaug først! ;D

Litt mer seriøst: B&W sin filosofi må ikke forveksles med tema i tråden. De har for eksempel en totalt annen filosofi enn Avantgarde, Von Schweikert, Martin Logan osv på veldig mange andre områder. Derfor blir det feil å bruke noen som referanse på hva som er rett.

I dette tilfellet har vi en diskusjon om hvilken innvirkning seriemotstand har på høyttalerelementer. Det bør vel være mer interessant å bringe fakta og faktafeil på bordet?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Et par fakta kan jo oppsummeres slik:

For kabler, som alt annet, gjelder:

Termodynamikkens 1. og 2. lov.

Så kan man jo videre utrede kabelens faktiske egenskaper tatt disse to lovene i betraktning. Det gidder ikke jeg akkurat nå, for nå er det sengetid...

K

knutinh

Gjest
Det som kanskje forundrer meg mest er at verdens største produsent av HiFi-høyttalere slipper en prestisjemodell UTEN å spørre Solhaug først! ;D

Litt mer seriøst: B&W sin filosofi må ikke forveksles med tema i tråden. De har for eksempel en totalt annen filosofi enn Avantgarde, Von Schweikert, Martin Logan osv på veldig mange andre områder. Derfor blir det feil å bruke noen som referanse på hva som er rett.

I dette tilfellet har vi en diskusjon om hvilken innvirkning seriemotstand har på høyttalerelementer. Det bør vel være mer interessant å bringe fakta og faktafeil på bordet?
Så lenge "noen" besitter absolutte svar på alle universets spørsmål, og plent nekter å innlyse oss andre i dem, annet enn å forklare oss at vi alle er uopplyste barn, så finnes det vel strengt tatt ingen diskusjon om fakta? =)

-k

R

Ronny_D

Gjest
tanker om kabelfanatikere

Det er også trist å kunne konstatere at noen faktisk tror at månelandingene fant sted ett eller annet sted i Nevadaørkenen. Av og til må man bare stole på ekspertisen. Det umiddelbart logiske er jo at de fant sted i Nevada sett utifra en praktisk synsvinkel, men altså, av og til må en bare velge å tro på ekspertisen.
Hva mener du med det ? ekspertisen ? ekspertisen er jo lytteren i dette tilfellet.
Nå var jeg innom space museet ved en anledning for noen år siden.... Tenk ingen loddinger, hele kontrollkonsollen var laget med wirevrap ! Og tenk der var alle fartøyene som liksom var sendt til månen alle ledningene var jo klippet av ! klart det ikke kunne fungere.... jommen sa jeg smør. Og forresten kan jo alle se at månen alltid har samme side vendt til oss, ikke uten grunn nemlig!§
Nasa hevder å ha landet på den flate månes bakside, ikke rart fartøyene ikke vises da... dessuten er de jo i Huston på museet. Så fikk jeg ta på en sånn stein fra månen, men det var med en finger 2cm inn og en cm opp og så innfor der en cm kunne man berøre steinen som man ikke fikk se... Jeg prøvde å legge merke til om det var forskjellig lyd ved berøring av denne stein kontra vanlige jord steiner. Det var vanskelig særlig med sånn offentlig blind-test, men jeg sverger på at det var mere etterklang i denne kontra jord steiner. Vakta hindret meg i å plassere noen sandkorn fra stranda like ved månesteinen, je ble forhindret i en direkte lyd sammenlikning som kunne ha ødelagt hele blind testen.
Alle vet at månen egentlig er en kamuflert parabol med baksiden vendt mot jorden. Det er en Russisk nøye planlagt konspiransjon, den ble først avslørt av noen kokker i forbindelse med nedlegging av Kiev-senderen for noen dekader siden. Alle TV programmer mottas fra rommet via denne gigantiske parabol som også skjuler sin kilde for oss. Sånn ære bare. Overføringen til jorden skjer via lynnedslag. Og for å beskytte oss fra omverden er den ytre atmosfæren bestående av cyanid gass veldig blå, som vi alle kan se.
Så var det båndbredden da ? klart det er viktig med Megahertz båndbredde på ledningene, særlig siden mange av referansediskantene på markedet har enorme opbrytninger over 26Khz og ingen CD inneholder en tone over 22.05Khz. Jo jeg kan forstå det er viktig at det Amerikanske flagg vaier på månen. Ikke rart ledningene til hifi er dyre.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Siden du kom med eksemplet Nautilus, den virker å meg som en rimelig kompromissløs høyttaler. Tror du at de ville ha sluppet denne hvis det var åpenbart at internkablingen var håpløs? Verdens største høyttalerprodusent hadde Nautilus som sitt fremste prestisjeprosjekt da den kom. Har ingen som helst tro på at utviklingsavdelingen der har noe å skamme seg over på dette feltet i alle fall. ;)
;D
:) :) :)
Kompromiløs er den vel ikke, når delefiltret er monteret i et aluminiums hus. Aluminium må påvirke delefiltre komponenterne i mindre grad.
Hvis det skal være sølv, er der vel også en økonomi i at bruge tynd tråd.
Me jeg har lyttet til forskellig tykkelser på kabler. Noget af forskeleln kan selvfølgelig skyldes forskel på isoleringen. Men det ekstra hug i bassen må tilskrives det større kvadrat.
Man forbedre jo også en forstærker f.eks. selvom det svage led måske er cd afspilleren!
Mvh.
Sven Palvig
:)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Begrunnet spekulasjon fra min side.

En annen produsent med tilsvarende kunnskap, men med produksjon i atskillig mindre skala er av samme oppfatning, som du sikkert er blitt klar over. ;D

"Internkabling" i Nautilus du liksom.. ::)
Har du noengang sett høyttalerne? Og dermed "internkablingen"?

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
  "Internkabling" i Nautilus du liksom.. ::)
 Har du noengang sett høyttalerne? Og dermed "internkablingen"?

Mvh.  RS
Nei, det har jeg ikke, men det har du tydeligvis:

" Hvis B&W har begynt å oppdimensjonere må det være skjedd en endring nylig. Se bare hvilke sytråder de har utstyrt selve Nautilus med; 1kv massiv sølvtråd til samtlige elementer, 12" basser inkludert. "

Mvh. RS

Hva er problemet?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Nei, det har jeg ikke, men det har du tydeligvis:

" Hvis B&W har begynt å oppdimensjonere må det være skjedd en endring nylig. Se bare hvilke sytråder de har utstyrt selve Nautilus med; 1kv massiv sølvtråd til samtlige elementer, 12" basser inkludert. "

Mvh.  RS

Hva er problemet?
Det burde du vel strengt tatt vite før du gir deg til å kverulere, hva?

Mvh. RS

K

knutinh

Gjest
Det skumle er....

I dagens jatte-samfunn hvor definisjonsmakten tilhører kunnskapsløse journalister og ufo-tilbedende interesserte....

Så er det sannsynlig at selv antatt gode høyttalere fra en produsent som faktisk vet hva de lager...

Må ha "superkabel". For når gærningene finner ut at intern-kablene er basert på kjent viten og fysikk, så får plutselig høyttaleren "dårlig oppløsning" eller "litt matt perspektiv" =)

-k

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det skumle er....

I dagens jatte-samfunn hvor definisjonsmakten tilhører kunnskapsløse journalister og ufo-tilbedende interesserte....

Så er det sannsynlig at selv antatt gode høyttalere fra en produsent som faktisk vet hva de lager...

Må ha "superkabel". For når gærningene finner ut at intern-kablene er basert på kjent viten og fysikk, så får plutselig høyttaleren "dårlig oppløsning" eller "litt matt perspektiv" =)

-k
Jævli lettskremt du er???????

R

Ronny_D

Gjest
Det skumle er....

-k
Hvem bryr seg med faktiske forhold i musikknytelsens subjektive opplevelse ??
Ingen ser ut til å bry seg det minste om at almene diskanter har både spole og masse, og derved ikke kan gjengi uendelig oppad.
Det er heller ikke så nøye at høytaleren i seg selv bidrar (antakelig) mest siden tempraturvariasjoner vil endre forholdene mere enn forskjellen på ledningene. dvs dersom man ikke bruker en singel ended no feedback med utgangstrafo.
Heller ikke at forsterkere ofte har ett Zobel nett i utgangen, som også er betydelig større forskjeller på enn "hvilken som helst ledning".
Heller ikke at 99 % av forsterkere og analoge ledd i kjeden har variasjoner innenfor det hørbare området.
Det handler ikke om forvrenginger og overstyringer.
Dette handler om følelser; slike østrogenbetingede greier. Ikke Testosteronbetinget presisjonsjakt. Ikke om fakta, men opplevelse. Opplevelse av engasjemang, oppmerksomhet, fidelity, ligge i badekaret med stearinlys, romantisk nytelsesopplevelse. Allt med utspring i for mye ØL, reduksjon av testosteron, økning av østrogener som det er veldig mye av i øl. Ikke rart gutta får håret tilbake, og kikker seg i speilet og kjenner seg fin. En æra av intuisjon og sensibilitet. Svarene kan til tider tyde på premenstruelle tendenser også. klumper seg sammen i sofaen, og er selvsagt litt redd for blindtest. Tenk om noen skulle føle med ?

Det er intet at frykte, slike saker skal man av erfaring helst ikke blande seg så mye med, det blir bare mere surmuling og fjerne insinueringer. De langt fleste har heller ikke baller til å innrømme den reelle betydning.
Jeg syns heller vi skulle la jentene være og la dem få preike om følelsene sine i fred. Det er jo også det de ber om når de henviser til for lite følelse og matt perspektiv.
Nyt heller debatten til adspredelse og glede, når det blir for mye finnes heldigvis garagen eller bilen eller annet fornuftig pro pub sted at flykte til.
Sett på litt "Klovner i kamp" og les en kabeldebatt med nye øyne. ;D

O

om.s

Gjest
Hvem bryr seg med faktiske forhold i musikknytelsens subjektive opplevelse ??
Ingen ser ut til å bry seg det minste om at almene diskanter har både spole og masse, og derved ikke kan gjengi uendelig oppad.
Det er heller ikke så nøye at høytaleren i seg selv bidrar (antakelig) mest siden tempraturvariasjoner vil endre forholdene mere enn forskjellen på ledningene. dvs dersom man ikke bruker en singel ended no feedback med utgangstrafo.
Heller ikke at forsterkere ofte har ett Zobel nett i utgangen, som også er betydelig større forskjeller på enn "hvilken som helst ledning".
Heller ikke at 99 % av forsterkere og analoge ledd i kjeden har variasjoner innenfor det hørbare området.
Det handler ikke om forvrenginger og overstyringer.
Dette handler om følelser; slike østrogenbetingede greier. Ikke Testosteronbetinget presisjonsjakt. Ikke om fakta, men opplevelse. Opplevelse av engasjemang, oppmerksomhet, fidelity, ligge i badekaret med stearinlys, romantisk nytelsesopplevelse. Allt med utspring i for mye ØL, reduksjon av testosteron, økning av østrogener som det er veldig mye av i øl. Ikke rart gutta får håret tilbake, og kikker seg i speilet og kjenner seg fin. En æra av intuisjon og sensibilitet. Svarene kan til tider tyde på premenstruelle tendenser også. klumper seg sammen i sofaen, og er selvsagt litt redd for blindtest. Tenk om noen skulle føle med ?

Det er intet at frykte, slike saker skal man av erfaring helst ikke blande seg så mye med, det blir bare mere surmuling og fjerne insinueringer. De langt fleste har heller ikke baller til å innrømme den reelle betydning.
Jeg syns heller vi skulle la jentene være og la dem få preike om følelsene sine i fred. Det er jo også det de ber om når de henviser til for lite følelse og matt perspektiv.
Nyt heller debatten til adspredelse og glede, når det blir for mye finnes heldigvis garagen eller bilen eller annet fornuftig pro pub sted at flykte til.
Sett på litt "Klovner i kamp" og les en kabeldebatt med nye øyne. ;D
Om man skal dra en liten konklusjon på dette litt lange lyriske og din prisningen av de myke verdier samt forstå deg og dine intensjoner med det, så må det vel bli en liten omskriving av din "intellektuelle" anbefaling av musikk, "klovn i kamp"......

Obs: kanskje best å henge på en sånn ;) ......

mvh

Topp Bunn