Nemlig! Denne hankestereoen er jo heller ikke på laaaangt nær god nok til å avsløre de forskjellene man snakker om, må man skjønne.Nummeret etter hankestereo mao
Dette blir omtrent like dumt som om noen skulle skråle ut sine "meninger" om maltwhisky kun basert på erfaringen med å blande essens i utvanna HB :![]()
Jepp! her er det om.s lov som gjelderIkke bare blindtester, men ingeniører, vitenskap, Ohm og Maxwell. På alle punkter er jeg jo totalt ubrukelig og burde sette meg i et hjørne og høre på de store gutta her på forumet ;-)
-k
Å få noe fornuft fra RS er vel noe i nærheten av "Mission Impossible" ;DR.Solhag> Varför är du så otrevlig och varför svarar du inte på de konkreta frågor exempelvis IngOehman ställde till dig? Det verkar vara som om det enda du är bra på är att sprida spydigheter
Otrevlig? Tenk da over følgende: Det er både respektløst og uhøflig å gi seg til å argumentere og "ha meninger"(åsikter) i en sak uten virkelig å ha kunnskap om emnet. Angående emnet audio er det absolutt ikke tilstrekkelig å ha teoretisk kunnskap alene; det blir som å ha lest teorien uten noengang å ha kjørt bil.R.Solhag> Varför är du så otrevlig och varför svarar du inte på de konkreta frågor exempelvis IngOehman ställde till dig? Det verkar vara som om det enda du är bra på är att sprida spydigheter
Nei, jeg bare bøyer meg i støvet for din uendelige visdom og har full forståelse for at du gir meg korreks i stedet for å svare på spørsmålet jeg stilte på side to i tråden eller noe.knutinh;
- hva glør du på denne tråden foruten å kverulere? Aner du hva det er snakk om?
RS
Ja, jag tycker du har en minst sagt tvivelaktig attityd till folk. Dessutom, läser jag IngOehmans inlägg så finns det massor av konkreta frågeställningar som han tar upp och frågar dig. Detta görs på ett ytterst vänligt sätt och det verkar som om han är genuint intresserad av att veta varpå du bygger dina "terorier". På dessa frågor kommer inte ett enda konkret svarOtrevlig? Tenk da over følgende: Det er både respektløst og uhøflig å gi seg til å argumentere og "ha meninger"(åsikter) i en sak uten virkelig å ha kunnskap om emnet. Angående emnet audio er det absolutt ikke tilstrekkelig å ha teoretisk kunnskap alene; det blir som å ha lest teorien uten noengang å ha kjørt bil.
Ang. Øhmans frågor; se mitt siste svar til Øhman. Har Øhman utført prøver på dette vet han selv, har han ikke forsøkt er det opp til ham å prøve det ut. Jeg deler av mine erfaringer til dem som vil høre.
Ang. Ohm`s lov; milde himmel. Som tidligere nevnt; her misforstår man enten totalt (som Snickers) eller i verste fall røper det en total mangel på forståelse av hva saken går ut på og tråden handler om.
Mvh. RS
Det kommer ikke som noen overraskelse på undertegnede at vanlige hifi-forbrukere (-eller forumpapegøyer) ikke fatter hva jeg snakker om, dette er helt klart noe man må prøve og oppleve for å fatte.
Når derimot erfarne høyttalerkonstruktører avfeier ideen som bortkastet og feilaktig viser det bare at verden har ikke kommet særlig mye lengre enn hva den var da jeg for omlag tjue år siden bestemte meg for å gjøre min egen referansehøyttaler ettersom jeg ikke fant noen eksisterende som i ett og alt var gode nok.
Oppdimensjonering av strømbaner, dvs. kabling/filterkomponenter, er den mest effektive oppgadering man overhode kan foreta i et ellers godt anlegg, det vet de som har prøvd.
Mvh. RS
Jeg vil henvise til et innlegg for ei stund siden. Siden jeg er forumpapegøye har jeg ikke stort annet å gjøre enn å repetere =) Jeg prøvde å telle opp hvor mange ganger du har hørtes ut som en dritt-unge men kom ut av telling på sidfe to. Prøv å se hvor mange ganger du har skjelt ut folk....Det kommer ikke som noen overraskelse på undertegnede at vanlige hifi-forbrukere (-eller forumpapegøyer) ikke fatter hva jeg snakker om, dette er helt klart noe man må prøve og oppleve for å fatte.
Når derimot erfarne høyttalerkonstruktører avfeier ideen som bortkastet og feilaktig viser det bare at verden har ikke kommet særlig mye lengre enn hva den var da jeg for omlag tjue år siden bestemte meg for å gjøre min egen referansehøyttaler ettersom jeg ikke fant noen eksisterende som i ett og alt var gode nok.
Oppdimensjonering av strømbaner, dvs. kabling/filterkomponenter, er den mest effektive oppgadering man overhode kan foreta i et ellers godt anlegg, det vet de som har prøvd.
Mvh. RS
Er delefiltre en "satt" funksjon som detter ned fra himmelen tegnet på to steintavler, eller tror du at høyttalerdesignere måler, lytter, tweaker seg fram til komponenter som har den on/off-axis responsen de ønsker?
Hvis du er enig i sist-nevnte, hva er så prinsippielt "feil" ved å korrigere noen av komponentenes verdi? Hvis alle komponenter etter forsterker danner et mer eller mindre komplisert nettverk av R, L og C og du ønsker 1 dB fall fra 3 kHz og oppover, hva er så mye mer magisk med å gjøre dette i kablingen mellom, enn å endre på komponentverdiene i filtrene???
-k
Ok, nu har jag iallafall en färsk civilingenjörsexamen i bakfickan och har läst signalteori, filterkonstruktion etc. Från mitt forumpapegojaperspektiv har du inte delgivit något som helst matnyttigt.Det kommer ikke som noen overraskelse på undertegnede at vanlige hifi-forbrukere (-eller forumpapegøyer) ikke fatter hva jeg snakker om, dette er helt klart noe man må prøve og oppleve for å fatte.
Hvis man har gått i egne fotspor i 20 år, så er det ting som tyder på at man har gått i ring.Det er relativt godt tokumentert at man har stor tilbøyelighet til ettergivendhet når det gjelder feil i egenkonstruert utstyr. Som konstruktør er dette en av de viktigste visshetene man har i ryggsekken. Evnen til å kaste konstruksjoner og teorier som viser seg å ikke være helt så bra som man først tenkte er nøkkelen til utvikling. 20 år uten utvikling er lenge det Solhaug, på tide på komme et skritt videre?
Hehe. Det ble stille fra all-viteren?Hvis man har gått i egne fotspor i 20 år, så er det ting som tyder på at man har gått i ring.![]()
Jeg har ikke noen uedle hensikter med å ytre mine kabelerfaringer, ingen har antydet det, men jeg vil bare nevne det for ordens skyld. Når en målemikrofon plasseres foran høyttaleren, og et lite stykke musikksignal avspilles - egentlig knekkende likegyldig hva slags signal det er (Vi kan jo kalle signalet "musikk" uansett) - så byttes det til en annen kabel av helt annen pris, og bygget på helt annen filosofi. Sett at de to målte signalene gjenspeiler den energien som bæres fra de bevegelige membranene i høyttaleren. Og forutsatt at det er nettopp disse samme signalene som treffer øret (Selvsagt er det det).![]()
![]()
Vil det så sige, at du ikke kan høre forskel på forskellige kabler??? ???
Mvh.
Sven Palvig
![]()
Men fikk egentlig Graks noe hjelp til det han spurte etter ???![]()
![]()
Jeg troede ellers at diskusitionen var slut og end i fnidder.
![]()
Dette har du helt rett i hvis vi måler på feil sted, måler enkeltelementer ved kabelen. Hvis du måler produktet av alle kjeder i signalveien, alt i fra solens energi, til produsert strøm, kabelstrekk over hus og heim, gjennom nettstikk, elektronikk, og til og med luften mellom høyttaler og lytter, altså lyden, og du da ikke måler noe forskjell, er det vel grunn til å tro at det faktisk ikke er forskjeller i lyden?Hvis man ikke kan måle forskel, og mange kan høre det, er det fordi man ikke har kunnet måle kablet på den rigtige måde.
Vi har to "målinger" av samme funksjon: lytting og måleapparater. Hvis de to gir sprikende resultater er det TO muligheter: konklusjonen basert på lytting er feil, eller konklusjonen basert på måling er feil.Hvis man ikke kan måle forskel, og mange kan høre det, er det fordi man ikke har kunnet måle kablet på den rigtige måde.
Det er jo ganske fantastisk at konstruktørene lager SÅ god elektronikk at kablene tilsynelatende er dominerende mtp fordreining av lydresultatet.Som dere ser har RS forstått emnet, noe ingen annen har, hverken Ing Oehman, Snickers eller noen andre. At dere våger å være så frekke å stille spørsmål til RS som kan dette så godt forstår jeg ikke. Har dere ingen oppdragelse??
Det nytter ikke å ha noen års studier eller jobbe som konstruktør. Det dere alle bør gjøre straks er å sette dere på rommet, klippe i PVC og sniffe litt loddepasta. Kutt samtidig alle sosiale antenner og repeter i 30 år så kanskje det blir folk av dere!
-k
Dette er en markedsmessig tilpassning, toneangivende anmeldere sier at det skal være slik, og da reagerer mardedet deretter. Fakta trenger ikke å ha noe å si i forhold til slike ting, at det er hundrevis meter med kobber i produksjonskjeden i forkant betyr null og niks. Disse skal jo selges, og mange oppfatter sølv interrnkabling mm som et positivt salgsargument.Når selv Ivar Loekkens nye høyttalere skal ha internkabling i sølv, da må det være et vist teknisk hold i viktigheta av riktig kabling...![]()
![]()
Så realisten har klare formeninger om hvilke deler i den nye Duelund høyttaleren som er tilstede kun for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er tilstede for konstruksjonens lydlige beskaffenhet... :Dette er en markedsmessig tilpassning, toneangivende anmeldere sier at det skal være slik, og da reagerer mardedet deretter. Fakta trenger ikke å ha noe å si i forhold til slike ting, at det er hundrevis meter med kobber i produksjonskjeden i forkant betyr null og niks. Disse skal jo selges, og mange oppfatter sølv interrnkabling mm som et positivt salgsargument.
Øh, nei - tro meg, de "markedsmessige" tilpasningene som er gjort i Duelund-høyttalere, består kun i ting som garanterer forutsigbar ytelse i mange år. Ideelt sett skal trådopphenget i bass/mellomtoneelementet være laget av ull for aller best lyd, men det medfører at opphenget må justeres fra tid til annen. Derfor ble dette endret til flettet silketråd i produksjonsutgaven, med dertil økte produksjonskostnader.Dette er en markedsmessig tilpassning, toneangivende anmeldere sier at det skal være slik, og da reagerer mardedet deretter. Fakta trenger ikke å ha noe å si i forhold til slike ting, at det er hundrevis meter med kobber i produksjonskjeden i forkant betyr null og niks. Disse skal jo selges, og mange oppfatter sølv interrnkabling mm som et positivt salgsargument.
Skal jeg gerne gøre.Så realisten har klare formeninger om hvilke deler i den nye Duelund høyttaleren som er tilstede kun for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er tilstede for konstruksjonens lydlige beskaffenhet... :
Kanskje Fredrik C har bein nok i nasa til å stå frem ærlig og fortelle oss lesere her på forumet hvilke deler i høyttaleren som kun er til for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er der for reell lydforbedring... ?
Ikke helt korrekt.Øh, nei - tro meg, de "markedsmessige" tilpasningene som er gjort i Duelund-høyttalere, består kun i ting som garanterer forutsigbar ytelse i mange år. Ideelt sett skal trådopphenget i bass/mellomtoneelementet være laget av ull for aller best lyd, men det medfører at opphenget må justeres fra tid til annen. Derfor ble dette endret til flettet silketråd i produksjonsutgaven, med dertil økte produksjonskostnader.
De som fikk et skikkelig inntrykk av Duelund selv, vet at ikke ti ville hester kunne fått ham til å gidde å bry seg om framtidige reklamebrosjyrer el. likn. Mannen var kompromissløs.
For å si det sånn; virker det logisk å selge en høyttaler kledd i grå filt, for deretter å bruke dyr silke/sølvtråd kun av hensyn til salgsargumenter?
Mitt inntrykk av Fredrik og DCA, er for øvrig at de er mer enn verdige forvaltere av Duelund-arven, og ekte entusiaster som virkelig har oppofret seg for å kommersialisere og bringe disse ideene ut til folk.
Alldeles glimrende svar. Takk!Håber, det var svar nok.
Helt i orden, selvom jeg gerne havde fået en rapport.SNIP
Fredrik, angående tilbudet ditt om å teste resistorer fra Duelund opp mot metalloxyd resistorer fra Eltek i mine Gamut L3. Dette må desverre utgå fordi det praktisk blir for besværligt å måtte demontere filtret etter at det er plassert i høyttaleren.
Espen.
Typisk meg. Ser alt med norske øyne. :-[En enkelt ting til alle nordmænd. Jeg hedder altså Frederik ikke Fredrik.![]()
Ubetalelig! Her treffer du virkelig spikeren på hodet! ;D...
Den metafysik du ägnar dig åt är inte ett seriöst alternativ till fysik. Metafysiken är nog snarare det ställe dit de vänder sig, för vilka fysiken är alltför outgrundlig för att kunna begripas.
...
...
Til sammenligning vil oppgradering av samtlige nettkabler gi et løft tilsvarende 20-30% av effekten. (fra std.)
...
Mvh. RS