forslag til intern høytt-kabel?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
  Nummeret etter hankestereo mao  :p

Dette blir omtrent like dumt som om noen skulle skråle ut sine "meninger" om maltwhisky kun basert på erfaringen med å blande essens i utvanna HB ::)

Mvh.  RS

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
R.Solhag> Varför är du så otrevlig och varför svarar du inte på de konkreta frågor exempelvis IngOehman ställde till dig? Det verkar vara som om det enda du är bra på är att sprida spydigheter

L

Lydtekniker

Gjest
Nummeret etter hankestereo mao :p

Dette blir omtrent like dumt som om noen skulle skråle ut sine "meninger" om maltwhisky kun basert på erfaringen med å blande essens i utvanna HB ::)
Nemlig! Denne hankestereoen er jo heller ikke på laaaangt nær god nok til å avsløre de forskjellene man snakker om, må man skjønne.

O

om.s

Gjest
Ikke bare blindtester, men ingeniører, vitenskap, Ohm og Maxwell. På alle punkter er jeg jo totalt ubrukelig og burde sette meg i et hjørne og høre på de store gutta her på forumet ;-)

-k
Jepp! her er det om.s lov som gjelder ;)

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Stilig slepebrøler du har Espen! Den bør være tilstrekkelig til å høre forskjell på sprengtråd og superledere.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
R.Solhag> Varför är du så otrevlig och varför svarar du inte på de konkreta frågor exempelvis IngOehman ställde till dig? Det verkar vara som om det enda du är bra på är att sprida spydigheter
Å få noe fornuft fra RS er vel noe i nærheten av "Mission Impossible" ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Otrevlig? Tenk da over følgende: Det er både respektløst og uhøflig å gi seg til å argumentere og "ha meninger"(åsikter) i en sak uten virkelig å ha kunnskap om emnet. Angående emnet audio er det absolutt ikke tilstrekkelig å ha teoretisk kunnskap alene; det blir som å ha lest teorien uten noengang å ha kjørt bil.

Ang. Øhmans frågor; se mitt siste svar til Øhman. Har Øhman utført prøver på dette vet han selv, har han ikke forsøkt er det opp til ham å prøve det ut. Jeg deler av mine erfaringer til dem som vil høre.

Ang. Ohm`s lov; milde himmel. Som tidligere nevnt; her misforstår man enten totalt (som Snickers) eller i verste fall røper det en total mangel på forståelse av hva saken går ut på og tråden handler om.

Mvh. RS

K

knutinh

Gjest
Som dere ser har RS forstått emnet, noe ingen annen har, hverken Ing Oehman, Snickers eller noen andre. At dere våger å være så frekke å stille spørsmål til RS som kan dette så godt forstår jeg ikke. Har dere ingen oppdragelse??

Det nytter ikke å ha noen års studier eller jobbe som konstruktør. Det dere alle bør gjøre straks er å sette dere på rommet, klippe i PVC og sniffe litt loddepasta. Kutt samtidig alle sosiale antenner og repeter i 30 år så kanskje det blir folk av dere!

-k

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
knutinh;

- hva glør du på denne tråden foruten å kverulere? Aner du hva det er snakk om?

RS

K

knutinh

Gjest
  knutinh;

-  hva glør du på denne tråden foruten å kverulere? Aner du hva det er snakk om?

RS
Nei, jeg bare bøyer meg i støvet for din uendelige visdom og har full forståelse for at du gir meg korreks i stedet for å svare på spørsmålet jeg stilte på side to i tråden eller noe.

Fortsett gjerne å sable ned alle andre deltakere for at de er uenige med deg, det understreker mine poeng på en bedre måte enn jeg kan gjøre selv.

-k

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Otrevlig? Tenk da over følgende: Det er både respektløst og uhøflig å gi seg til å argumentere og "ha meninger"(åsikter) i en sak uten virkelig å ha kunnskap om emnet. Angående emnet audio er det absolutt ikke tilstrekkelig å ha teoretisk kunnskap alene; det blir som å ha lest teorien uten noengang å ha kjørt bil.

Ang. Øhmans frågor; se mitt siste svar til Øhman. Har Øhman utført prøver på dette vet han selv, har han ikke forsøkt er det opp til ham å prøve det ut. Jeg deler av mine erfaringer til dem som vil høre.

Ang. Ohm`s lov; milde himmel. Som tidligere nevnt; her misforstår man enten totalt (som Snickers) eller i verste fall røper det en total mangel på forståelse av hva saken går ut på og tråden handler om.

Mvh. RS
Ja, jag tycker du har en minst sagt tvivelaktig attityd till folk. Dessutom, läser jag IngOehmans inlägg så finns det massor av konkreta frågeställningar som han tar upp och frågar dig. Detta görs på ett ytterst vänligt sätt och det verkar som om han är genuint intresserad av att veta varpå du bygger dina "terorier". På dessa frågor kommer inte ett enda konkret svar :eek:

Samtidigt säger du "Det er direkte uhøflig å blande seg inn i diskusjoner når man ikke kjenner faget og vet hva man snakker om.", för mig verkar det vara du som inte har nån koll, iallafall har du inte visat det i denna tråden.

Beträffande teori och praktik så har IngOehman bedrivit en omfattande forskning, under lång tid, inom psykoakustiken. Här har han undersökt hörbarheten inom massa områden och till sin hjälp har han haft en stor grupp av lyssnare (ca 50), mao är det någon som kan och har undersökt både teori och praktik så det väl Ingvar. Nu verkar det dock vara så att era erfarenhet inte stämmer överens och om du skulle försöka var något med konstruktiv i ditt sätt att föra en diskussion så kanske detta hade fört diskussionen framåt. Ni hade kanske till och med kommit fram till varför era erfarenheter inte stämmer överens, det kan ju finnas en vettig förklaring (bla högtalartillverkarens utgångspunkt för den omgivande elektriska miljön) . Som det är nu säger du att du kan detta men något som ens liknar en vettig argumentation för dina synpunkter lyser med sin frånvaro.

Mitt tips är istället att släppa prestigen så kanske du kan uttnyttja situationen till att lära dig något istället. Som Ingvar skrev svarar han gärna på frågor.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det kommer ikke som noen overraskelse på undertegnede at vanlige hifi-forbrukere (-eller forumpapegøyer) ikke fatter hva jeg snakker om, dette er helt klart noe man må prøve og oppleve for å fatte.

Når derimot erfarne høyttalerkonstruktører avfeier ideen som bortkastet og feilaktig viser det bare at verden har ikke kommet særlig mye lengre enn hva den var da jeg for omlag tjue år siden bestemte meg for å gjøre min egen referansehøyttaler ettersom jeg ikke fant noen eksisterende som i ett og alt var gode nok.

Oppdimensjonering av strømbaner, dvs. kabling/filterkomponenter, er den mest effektive oppgadering man overhode kan foreta i et ellers godt anlegg, det vet de som har prøvd.

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
  Det kommer ikke som noen overraskelse på undertegnede at vanlige hifi-forbrukere (-eller forumpapegøyer) ikke fatter hva jeg snakker om, dette er helt klart noe man må prøve og oppleve for å fatte.  

Når derimot erfarne høyttalerkonstruktører avfeier ideen som bortkastet og feilaktig viser det bare at verden har ikke kommet særlig mye lengre enn hva den var da jeg for omlag tjue år siden bestemte meg for å gjøre min egen referansehøyttaler ettersom jeg ikke fant noen eksisterende som i ett og alt var gode nok.

Oppdimensjonering av strømbaner, dvs. kabling/filterkomponenter, er den mest effektive oppgadering man overhode kan foreta i et ellers godt anlegg, det vet de som har prøvd.

Mvh.  RS

Vet du noe om dimensjonen på talspoletrådene i de forskjellige elementene du bruker, uansett dimensjon ellers, så virker det på meg som at dette er solide flaskehalser, sånn rent teoritisk, altså ;)

K

knutinh

Gjest

Mvh.  RS
Jeg vil henvise til et innlegg for ei stund siden. Siden jeg er forumpapegøye har jeg ikke stort annet å gjøre enn å repetere =) Jeg prøvde å telle opp hvor mange ganger du har hørtes ut som en dritt-unge men kom ut av telling på sidfe to. Prøv å se hvor mange ganger du har skjelt ut folk....

Er delefiltre en "satt" funksjon som detter ned fra himmelen tegnet på to steintavler, eller tror du at høyttalerdesignere måler, lytter, tweaker seg fram til komponenter som har den on/off-axis responsen de ønsker?

Hvis du er enig i sist-nevnte, hva er så prinsippielt "feil" ved å korrigere noen av komponentenes verdi? Hvis alle komponenter etter forsterker danner et mer eller mindre komplisert nettverk av R, L og C og du ønsker 1 dB fall fra 3 kHz og oppover, hva er så mye mer magisk med å gjøre dette i kablingen mellom, enn å endre på komponentverdiene i filtrene???

-k

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Ok, nu har jag iallafall en färsk civilingenjörsexamen i bakfickan och har läst signalteori, filterkonstruktion etc. Från mitt forumpapegojaperspektiv har du inte delgivit något som helst matnyttigt.

Förresten, vad är det vi papegojor ska förstår som är så himla svårt?? Du har ju inte skrivit något som man kan ta ställning till mer än axiomliknande uttalande helt utan fysikalisk förankring. En av de bästa element och högtalarkonstruktörerna i världen förstår inte heller vad du är ute efter. Det har aldrig slagit dig att du kanske inte behärskar ämnet så bra som du tror att du gör?

Mitt råd till dig är att tagga ner en smula och konkritiserar dina teorier.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det er relativt godt tokumentert at man har stor tilbøyelighet til ettergivendhet når det gjelder feil i egenkonstruert utstyr. Som konstruktør er dette en av de viktigste visshetene man har i ryggsekken. Evnen til å kaste konstruksjoner og teorier som viser seg å ikke være helt så bra som man først tenkte er nøkkelen til utvikling. 20 år uten utvikling er lenge det Solhaug, på tide på komme et skritt videre?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Det er relativt godt tokumentert at man har stor tilbøyelighet til ettergivendhet når det gjelder feil i egenkonstruert utstyr. Som konstruktør er dette en av de viktigste visshetene man har i ryggsekken. Evnen til å kaste konstruksjoner og teorier som viser seg å ikke være helt så bra som man først tenkte er nøkkelen til utvikling. 20 år uten utvikling er lenge det Solhaug, på tide på komme et skritt videre?
Hvis man har gått i egne fotspor i 20 år, så er det ting som tyder på at man har gått i ring. ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
For de som føler at de er litt "lost" i forhold til dette emnet, så er det både kart og kompass andre steder i denne tråden. ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
:) :) :)
Vil det så sige, at du ikke kan høre forskel på forskellige kabler??? ???
Mvh.
Sven Palvig
:)
Jeg har ikke noen uedle hensikter med å ytre mine kabelerfaringer, ingen har antydet det, men jeg vil bare nevne det for ordens skyld. Når en målemikrofon plasseres foran høyttaleren, og et lite stykke musikksignal avspilles - egentlig knekkende likegyldig hva slags signal det er (Vi kan jo kalle signalet "musikk" uansett) - så byttes det til en annen kabel av helt annen pris, og bygget på helt annen filosofi. Sett at de to målte signalene gjenspeiler den energien som bæres fra de bevegelige membranene i høyttaleren. Og forutsatt at det er nettopp disse samme signalene som treffer øret (Selvsagt er det det).
Når disse to målte signalene legges sammen digitalt med godt dynamikkområde, der det ene signalet på forhånd blir invertert digitalt, altså en invertering uten datatap.
Når summen av disse to signalene blir 0 (Null) er det grunn til å tro at det ikke er lydmessige forskjeller mellom disse to målte signalene. Det er fristende å trekke en konklusjon om at forskjeller ikke eksisterer i den objektive virkeligheten.

MEN, det er dog en meget viktig ting å ta med i betraktningen:
Jeg har likevel absolutt tro på at mange hører mer eller mindre forskjeller, men det i betrakting subjektive opplevelser. Vi kan ikke måle subjektive opplevelser med instrumenter. Dette fordi hørselen ikke bare er en mekanisk innretning som trommehinnen satt i bevegelser, med videre elektriske signaler gjennom nervebaner og inn i hjernens hørselsenter, men i tillegg har den delen av hjernen rom for tolkning/mistolking basert på forventet lyd-resultat.

Et godt eksempel på en reaksjon ut i fra en forventet hendelse er når man plasserer et par høyttalere på gaten og spiller av lyden fra en bil som skrenser og tuter. Høyttalerne kan ha meget stor forvregning av virkeligheten, men vi vil likevel reagere med å få panikk, se oss omkring for å finne en fluktvei vekk fra den skrensende bilen. Vi reagerer på lyden på grunnlag av forventet hendelse, og ikke fordi lyden fra høyttalerne er så utrolig virkelighetsnær.

Hørselen er ikke et så godt måleinstrument som vi liker å tro. Hørselen har vi for å tolke situasjoner, og ikke som måleapparater.

Mvh.

Vidar

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg troede ellers at diskusitionen var slut og end i fnidder.
Jeg har ikke nogen besværd med at høre forskel på forskellige kabler. I vores klub lyttede vi til mange, og der var stor forskel. Det skyldes sikkert, at vi i klubben har en rigtig god højttaler.
Hjemme har jeg selv en god højttaler, og det komplete anlæg gør det muligt at høre alle forskelle. Om jeg så skifter sikringen ud i boksen fra 10 amp. til 13 amp. eller 16 amp, de lyder alle forskelligt.
Jeg undrer mig tit og ofte over, at der er så stor forskel på kabler.
Lyt til et Duelund kabel, og du får et kabel der er musikalsk samtidig med at det ikke udpensler fejlene i anlægget.
Lyt til NLE kabel, og du får så meget klarhed med hul igennem. Mere åbent end Duelund kabel. Den aller dybeste bas kommer bedre igennem, sikkert fordi der er et større kvadrat. Duelund har mere niveau ved ca. 70 - 100 Hz., som virker som et bastilskud. Men er der fejl et eller andet sted i systemet, med NLE kabler, skal du nok få det at vide. Jeg måtte bygge min Pioner om, da den blev nådeløst afsløret. Men god blev den.
Jeg mener at den menneske hørelse er meget bedre end man tror.
Hvis man ikke kan måle forskel, og mange kan høre det, er det fordi man ikke har kunnet måle kablet på den rigtige måde. NLE elektronik, som producere NLE kabler, tidligere NLE 100 samt 100 watt fra Gryphon og NLE 1000, (som jeg har), har snakket om at producere et målesystem, der kan måle tabet i kabler, som Niels mener man skal undgå, fordi tabet tages fra det fine musiksignal.
Ja vi høre ikke kun med ørene, men med hele kroppen. Lyd under 50 Hz. kan ikke opfanges af hårene i ørene. Hvordan høres så 50 Hz og derunder, som jo kan?
Du siger at du ikke kan høre forskel på kabler! Uden at kende dit anlæg, tror jeg, at hvis du havde hørt kabel sammenligninger på de anlæg, kunne du også registrere en forskel!
Mvh.
Sven Palvig
:)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
En hver med fornuften i behold skulle ganske greit klare å plukke ut en del saklig info fra denne tråden. Ellers er det vel som på HFS ellers, topic er mindre interessant enn det man har på hjertet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hvis man ikke kan måle forskel, og mange kan høre det, er det fordi man ikke har kunnet måle kablet på den rigtige måde.
Dette har du helt rett i hvis vi måler på feil sted, måler enkeltelementer ved kabelen. Hvis du måler produktet av alle kjeder i signalveien, alt i fra solens energi, til produsert strøm, kabelstrekk over hus og heim, gjennom nettstikk, elektronikk, og til og med luften mellom høyttaler og lytter, altså lyden, og du da ikke måler noe forskjell, er det vel grunn til å tro at det faktisk ikke er forskjeller i lyden?

Selv om man bygger en kabel basert på en filosofi, vil det ikke si at filosofien endrer kabelens egenskaper.

For å igjen svare på trådstarters innlegg:
Se etter andre komponenter i lydkjeden, som å bytte komponenter i delefilteret til andre verdier, hvis du syns diskanten er plagsomt fremtredende. Skarp diskant, noe så konkret opplevelse av en lyd, kan ikke filtreres bort vha. andre kabler. Punktum finale ;)

Mvh.

Vidar

K

knutinh

Gjest
Hvis man ikke kan måle forskel, og mange kan høre det, er det fordi man ikke har kunnet måle kablet på den rigtige måde.
Vi har to "målinger" av samme funksjon: lytting og måleapparater. Hvis de to gir sprikende resultater er det TO muligheter: konklusjonen basert på lytting er feil, eller konklusjonen basert på måling er feil.

I 99.99% av situasjonene vi kommer borti her vil jeg anslå at feilen kommer av feil lyttemetodikk jfr placebo-effekten. I resten av tilfellene vil jeg si at feil tolkning/forståelse av måleinstrumenter og deres signifikant i forhold til subjektiv lytting er feilkilden.

mvh
Knut

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Når selv Ivar Loekkens nye høyttalere skal ha internkabling i sølv, da må det være et vist teknisk hold i viktigheta av riktig kabling... ;) :D

R

Ronny_D

Gjest
Som dere ser har RS forstått emnet, noe ingen annen har, hverken Ing Oehman, Snickers eller noen andre. At dere våger å være så frekke å stille spørsmål til RS som kan dette så godt forstår jeg ikke. Har dere ingen oppdragelse??

Det nytter ikke å ha noen års studier eller jobbe som konstruktør. Det dere alle bør gjøre straks er å sette dere på rommet, klippe i PVC og sniffe litt loddepasta. Kutt samtidig alle sosiale antenner og repeter i 30 år så kanskje det blir folk av dere!

-k
Det er jo ganske fantastisk at konstruktørene lager SÅ god elektronikk at kablene tilsynelatende er dominerende mtp fordreining av lydresultatet.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Når selv Ivar Loekkens nye høyttalere skal ha internkabling i sølv, da må det være et vist teknisk hold i viktigheta av riktig kabling...  ;) :D
Dette er en markedsmessig tilpassning, toneangivende anmeldere sier at det skal være slik, og da reagerer mardedet deretter. Fakta trenger ikke å ha noe å si i forhold til slike ting, at det er hundrevis meter med kobber i produksjonskjeden i forkant betyr null og niks. Disse skal jo selges, og mange oppfatter sølv interrnkabling mm som et positivt salgsargument.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Dette er en markedsmessig tilpassning, toneangivende anmeldere sier at det skal være slik, og da reagerer mardedet deretter. Fakta trenger ikke å ha noe å si i forhold til slike ting, at det er hundrevis meter med kobber i produksjonskjeden i forkant betyr null og niks. Disse skal jo selges, og mange oppfatter sølv interrnkabling mm som et positivt salgsargument.
Så realisten har klare formeninger om hvilke deler i den nye Duelund høyttaleren som er tilstede kun for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er tilstede for konstruksjonens lydlige beskaffenhet... ::)

Kanskje Fredrik C har bein nok i nasa til å stå frem ærlig og fortelle oss lesere her på forumet hvilke deler i høyttaleren som kun er til for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er der for reell lydforbedring... ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Tips til Fredrik C : Prøv med Bybee filtre på høyttalerelementene!

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Øh, nei - tro meg, de "markedsmessige" tilpasningene som er gjort i Duelund-høyttalere, består kun i ting som garanterer forutsigbar ytelse i mange år. Ideelt sett skal trådopphenget i bass/mellomtoneelementet være laget av ull for aller best lyd, men det medfører at opphenget må justeres fra tid til annen. Derfor ble dette endret til flettet silketråd i produksjonsutgaven, med dertil økte produksjonskostnader.

De som fikk et skikkelig inntrykk av Duelund selv, vet at ikke ti ville hester kunne fått ham til å gidde å bry seg om framtidige reklamebrosjyrer el. likn. Mannen var kompromissløs.

For å si det sånn; virker det logisk å selge en høyttaler kledd i grå filt, for deretter å bruke dyr silke/sølvtråd kun av hensyn til salgsargumenter?

Mitt inntrykk av Fredrik og DCA, er for øvrig at de er mer enn verdige forvaltere av Duelund-arven, og ekte entusiaster som virkelig har oppofret seg for å kommersialisere og bringe disse ideene ut til folk.

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Så realisten har klare formeninger om hvilke deler i den nye Duelund høyttaleren som er tilstede kun for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er tilstede for konstruksjonens lydlige beskaffenhet... ::)

Kanskje Fredrik C har bein nok i nasa til å stå frem ærlig og fortelle oss lesere her på forumet hvilke deler i høyttaleren som kun er til for markedsmessig tilpasning, og hvilke deler som er der for reell lydforbedring... ?
Skal jeg gerne gøre.

Elementerne er ikke vore egne, men ting vi modificerer efter bedste evne og mening. Havde selv foretrukket blomstermembransenheder med Steens egne magnetsystemer. Det må komme engang.

Alulisten tjener kun et æstetisk formål.

På de nyere højttalere monterer vi almindelige stik til kabler ved siden af vores egne. Jeg undgik gerne disse, men folk skal ikke tvinges til at bruge vore kabler eller stik.

At vi forsøger (forgæves... ;) ) at gøre højttaleren pæn, er jo også fordi, det efterspørges. Men det er et tidskrævende og fordyrende projekt.

At vi bruger Steens kabler skyldes tre ting. 1. Vi laver Steens design. 2. Vi mener højttaleren bliver bedre, om end det jo ikke kan bevises. 3. Steen ønskede det således.

Sandsynligvis hører voes kabler til de mest besværlige produktionsmæssigt, så det er absolut ikke for sjov.

Håber, det var svar nok.

EDIT:

Se bemærkning nedenfor om Q'et.

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Øh, nei - tro meg, de "markedsmessige" tilpasningene som er gjort i Duelund-høyttalere, består kun i ting som garanterer forutsigbar ytelse i mange år. Ideelt sett skal trådopphenget i bass/mellomtoneelementet være laget av ull for aller best lyd, men det medfører at opphenget må justeres fra tid til annen. Derfor ble dette endret til flettet silketråd i produksjonsutgaven, med dertil økte produksjonskostnader.

De som fikk et skikkelig inntrykk av Duelund selv, vet at ikke ti ville hester kunne fått ham til å gidde å bry seg om framtidige reklamebrosjyrer el. likn. Mannen var kompromissløs.

For å si det sånn; virker det logisk å selge en høyttaler kledd i grå filt, for deretter å bruke dyr silke/sølvtråd kun av hensyn til salgsargumenter?

Mitt inntrykk av Fredrik og DCA, er for øvrig at de er mer enn verdige forvaltere av Duelund-arven, og ekte entusiaster som virkelig har oppofret seg for å kommersialisere og bringe disse ideene ut til folk.
Ikke helt korrekt.

Vi bruger den eksakt samme type snor som Steen. Vi binder den blot ikke helt så løst.

Steen ønskede et Q på ca. 0,10-0,15 i fri luft.

Vi rammer i stedet 0,15-0,18 i fri luft. Det sikrer, at folk ikke oplever behov for at justere ophænget i tide og utide, så vi lever med kompromiset, selvom Steen skældte mig ud en 2-3 dage, da jeg foreslog det. Nogle dage savner man det... ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Håber, det var svar nok.
Alldeles glimrende svar. Takk!

Steen Duelund sitter nok på på sin bomullsky der oppe, hører harpesang og smiler lurt til oss her nede. :) Godt å lese at hans ideer så langt som mulig blir etterfulgt, selv om det er tidkrevende.

Fredrik, angående tilbudet ditt om å teste resistorer fra Duelund opp mot metalloxyd resistorer fra Eltek i mine Gamut L3. Dette må desverre utgå fordi det praktisk blir for besværligt å måtte demontere filtret etter at det er plassert i høyttaleren.

Espen.

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
SNIP

Fredrik, angående tilbudet ditt om å teste resistorer fra Duelund opp mot metalloxyd resistorer fra Eltek i mine Gamut L3. Dette må desverre utgå fordi det praktisk blir for besværligt å måtte demontere filtret etter at det er plassert i høyttaleren.

Espen.
Helt i orden, selvom jeg gerne havde fået en rapport.

En enkelt ting til alle nordmænd. Jeg hedder altså Frederik ikke Fredrik. :D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.424
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
  Den metafysik du ägnar dig åt är inte ett seriöst alternativ till fysik. Metafysiken är nog snarare det ställe dit de vänder sig, för vilka fysiken är alltför outgrundlig för att kunna begripas. ;)
...
Ubetalelig! Her treffer du virkelig spikeren på hodet! ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.424
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
RS,
Etter å ha lidd meg gjennom denne tråden i håp om at du skulle komme med en noenlunde troverdige begrunnelser på dine friske påstander, kommer jeg over dette gullkornet:

...
Til sammenligning vil oppgradering av samtlige nettkabler gi et løft tilsvarende 20-30% av effekten. (fra std.)
...

Mvh.  RS
:eek:
Hadde jeg ikke allerede skjønt at jeg lette forgjeves etter saklige argumenter fra din kant, skjønte jeg det ihvertfall da! Gratulerer med den mest absurde påstand jeg noen gang har sett i noe HiFi forum! ::)

Topp Bunn