forslag til intern høytt-kabel?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Varför skulle det göra det? Gäller inte ohms lag för internkablage? ;) Dessutom kan jag garantera dig att skulle det begränsat dynamiken så hade Ingvar inte använt det.
:) :) :)
Nu syntes jeg der er nogle der opfører sig som et hundekoppel der lugter blod. Jeg syntes at man skal tænke sig en del mere om.
Der er rigtig mange personer her på sentralen, der går rigtig meget op i, hvornår man har Fidelity i postkassen. Der er vist tre tråde nu om det nyeste no.
Der er ikke nær så mange, der deltager og har en viden om hi-fi ved afprøvninger. RS, ä la Raider Soulhag er en af dem jeg læser med interesse, og det skyldes ham, at jeg har gjort forsøg med kvadrat. Der var megen snak om det før, når nu Litzi tråden er tynd, har det så nogen mening? Når spolerne er med lange tynde kabler, betyder så interne kabler noget? Meget blev vendt og kabel kvadrat blev afprøvet af mig, og ja det har bestemt noget at sige. Efter jeg selv havde lyttet, har jeg haft folk med guldøre til at lytte også, og de kunne kun bekræfte, hvad jeg var kommet frem til.
Selv små kabel stykker til basserne i højttalernens delefiltre på 5 - 10 cm. er hørbart, når man går fra 0,75 kvt. til 5 kvt.
Selv den berømte Ingmar, som jeg ikke kender, gør kompromier. Billedet af den sorte højttaler har da mindst 3 kompromier som er synlige.
Når en spænding afgiver en størrelse i hver retning, interaktiv, ophobes der energi i molekylestrukturen. Det betyder en uliniaritet i frekvensen fordi det variere med frekvensen.
Det blev et længere svar, i en tråd jeg aldrig var rullet mig ind i, hvis jeg havde set Graks symbol. En anden gang må jeg se mig for. Og så her til Påske.
Mvh.
Sven Palvig
;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jeg har da ikke kalt deg løgner. Jeg ber deg om å svare seriøst uten beskyldninger, i tråd med den pondusen du påberoper deg. Noe du gjentatte ganger viser deg ute av stand til.

mvh
K
Jo, selvfølgelig gjør du det når du bestrider mine påstander.
Ute av stand til hva? Argumentere? Beskyldninger? Har jeg beskyldt deg for noe? Vær saklig mann!

Lytting må læres, og en må gjøre jobben sjøl. Som med whisky; det må og læres/erfares og man modnes.

Følger du rådene mine er det ingen grunn til å argumentere videre, resultatet taler for seg. Og liker du ikke resultatet så får du ha meg unnskyldt. Som når jeg presser favorittwhiskyen min på en uskyldig :eek:

Mvh. RS
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
:) :) :)
Nu syntes jeg der er nogle der opfører sig som et hundekoppel der lugter blod. Jeg syntes at man skal tænke sig en del mere om.
Der er rigtig mange personer her på sentralen, der går rigtig meget op i, hvornår man har Fidelity i postkassen. Der er vist tre tråde nu om det nyeste no.
Der er ikke nær så mange, der deltager og har en viden om hi-fi ved afprøvninger. RS, ä la Raider Soulhag er en af dem jeg læser med interesse, og det skyldes ham, at jeg har gjort forsøg med kvadrat. Der var megen snak om det før, når nu Litzi tråden er tynd, har det så nogen mening? Når spolerne er med lange tynde kabler, betyder så interne kabler noget? Meget blev vendt og kabel kvadrat blev afprøvet af mig, og ja det har bestemt noget at sige. Efter jeg selv havde lyttet, har jeg haft folk med guldøre til at lytte også, og de kunne kun bekræfte, hvad jeg var kommet frem til.
Selv små kabel stykker til basserne i højttalernens delefiltre på 5 - 10 cm. er hørbart, når man går fra 0,75 kvt. til 5 kvt.
Selv den berømte Ingmar, som jeg ikke kender, gør kompromier. Billedet af den sorte højttaler har da mindst 3 kompromier som er synlige.
Når en spænding afgiver en størrelse i hver retning, interaktiv, ophobes der energi i molekylestrukturen. Det betyder en uliniaritet i frekvensen fordi det variere med frekvensen.
Det blev et længere svar, i en tråd jeg aldrig var rullet mig ind i, hvis jeg havde set Graks symbol. En anden gang må jeg se mig for. Og så her til Påske.
Mvh.
Sven Palvig
;)
Dette synes jeg minner mer og mer om en ordinær kabeldebatt, type "er det forskjell på kabler"?
 
K

knutinh

Gjest
 Jo, selvfølgelig gjør du det når du bestrider mine påstander.
 Ute av stand til hva? Argumentere? Beskyldninger? Har jeg beskyldt deg for noe?  Vær saklig mann!
Hvis du leser post nr 32, så ser du et saklig, ærlig spørsmål. Du svarer i post nr 35 med :

Har du bygget mye høyttalere?


Mvh. RS
Jeg tar dette som et forsøk på å heve deg over oss "ukyndige".

Videre sier du:
Erfaring? På hvilket nivå? Ingen av de impliserte her røper noe videre insikt utover sedvanlig amatørnivå.


Mvh. RS
Så litt skryt av egne uovertrufne ferdigheter:
Huff. Men i motsetning til øvrige debattanter har jeg i løpet av de (ikke få) årene jeg har jobbet med utviklingen av mitt "ultimate" høyttalerprosjekt utført utallige prøver på bl.a. nettopp dette over flere år, reist land og strand rundt, målt og lytta over diverse toppanlegg sammen med erfarne entusiaster, alt nøye bokført. Så du får ha meg unnskyldt :-*

Mvh. RS
Så, i post nr 56 spør jeg igjen om du kan svare på spørsmålet, jeg hadde i post nr 32.

I post nr 65 fortsetter du med barnsligheter, men er bare i stand til å kommentere min person, ikke å komme til saken. Jeg forutser at du fortsatt kommer til å klappe deg selv på ryggen som mye mer kompetent enn alle "idiotene" her på forumet og svare med tåkeprat og personangrep når noen prøver å være konstruktive.
j-k
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
For oss som ikke har nok pondus til å kommentere seriøst i kabeldebattene, men prøver å få med oss saklig informasjon er det utrolig slitsomt å se at 75% av trådene angående kabling utvikler seg til personangrep og tåpeligheter.

Hvor gamle er vi? Er det ikke en gylden regel i forumdebatter å ta seg 10-15sek til å lese gjennom de vi har skrevet før vi trykker "Legg inn"?

Beklager at jeg bidrar til å øke prosentdelen i kabeldebatten som ikke har noenting med topic å gjøre!

DrE
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Selv små kabel stykker til basserne i højttalernens delefiltre på 5 - 10 cm. er hørbart, når man går fra 0,75 kvt. til 5 kvt.
Och detta resultat har du såklart verfierat blint med statistisk signifikans?


Selv den berømte Ingmar, som jeg ikke kender, gør kompromier. Billedet af den sorte højttaler har da mindst 3 kompromier som er synlige.
Når en spænding afgiver en størrelse i hver retning, interaktiv, ophobes der energi i molekylestrukturen. Det betyder en uliniaritet i frekvensen fordi det variere med frekvensen.
Nja, Ingvar kompromissar väldigt lite och definitivt inte med sånt som inte behöver kompromissas med, t.ex. internkablage. Jasså du kan se minst 3 kompromisser, jag förstod nog inte riktigt vilka du menade skulle du kunna ta och skriva dem på punktform? :)

mvh
Ola
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Palvig skrev:
Selv den berømte Ingmar, som jeg ikke kender, gør kompromier. Billedet af den sorte højttaler har da mindst 3 kompromier som er synlige.
Når en spænding afgiver en størrelse i hver retning, interaktiv, ophobes der energi i molekylestrukturen. Det betyder en uliniaritet i frekvensen fordi det variere med frekvensen.

Det hadde vært interessant  å høre konkret hva du mener.  :)
De eneste kompromisser av vesentlig art med denne er av estetisk natur, ikke alle liker utseendet.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hvis du leser post nr 32, så ser du et saklig, ærlig spørsmål. Du svarer i post nr 35 med :


Jeg tar dette som et forsøk på å heve deg over oss "ukyndige".

Videre sier du:

Så litt skryt av egne uovertrufne ferdigheter:

Så, i post nr 56 spør jeg igjen om du kan svare på spørsmålet, jeg hadde i post nr 32.

I post nr 65 fortsetter du med barnsligheter, men er bare i stand til å kommentere min person, ikke å komme til saken. Jeg forutser at du fortsatt kommer til å klappe deg selv på ryggen som mye mer kompetent enn alle "idiotene" her på forumet og svare med tåkeprat og personangrep når noen prøver å være konstruktive.
j-k
Det er direkte uhøflig å blande seg inn i diskusjoner når man ikke kjenner faget og vet hva man snakker om. Forvent ikke å bli behandlet med allverdens respekt når du opptrer såpass uhøflig.

Etter å ha jobbet med disse sakene i noen år har jeg faktisk lært meg en del ting, og kjenner fort igjen en fagmann ut fra replikkene. På samme måte skinner det fort gjennon når noen fantaserer. Når jeg stiller spørsmål ved din faglige tyngde er det ikke for å blåse opp mitt ego, men fordi det skinner gjennom at du ikke virkelig vet hva du snakker om. Dette ville jeg gjerne avklare, og minner gjerne om at mine påstander faktisk bygger på mange og grundige prøver.
Det betyr ikke at jeg ikke er åpen for andres erfaringer, tvert mot. Folk bør bare holde seg til ting de vet noe om. Det er f.ex. flere avdelinger på det her forumet jeg deltar svært lite.. ::)


Mvh. RS
 
K

knutinh

Gjest
  Det er direkte uhøflig å blande seg inn i diskusjoner når man ikke kjenner faget og vet hva man snakker om.  Forvent ikke å bli behandlet med allverdens respekt når du opptrer såpass uhøflig.

 Etter å ha jobbet med disse sakene i noen år har jeg faktisk lært meg en del ting, og kjenner fort igjen en fagmann ut fra replikkene.
Først tåkeprat og så selv-skryt. Var det ikke det jeg spådde?

-k
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Det er direkte uhøflig å blande seg inn i diskusjoner når man ikke kjenner faget og vet hva man snakker om.
Er det?

Så dersom man ikke har peiling på noe, så skal man ukritisk godta alt som blir skrevet på et forum? Merkelig, men jeg har en følelse om at dette kanskje bryter litt med dette forumets eksistensgrunnlag.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Er det?

Så dersom man ikke har peiling på noe, så skal man ukritisk godta alt som blir skrevet på et forum? Merkelig, men jeg har en følelse om at dette kanskje bryter litt med dette forumets eksistensgrunnlag.
Hvis du tenker deg om litt ser du nok at det er et stykke mellom å spørre om råd og evt. drøfte disse og å lansere sine egne teorier uten engang å ha overprøvd dem selv.

Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Først tåkeprat og så selv-skryt. Var det ikke det jeg spådde?

-k

Hva bidrar du egentlig med, da bortsett fra å kverulere?


RS
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Joda, jeg er enig i at man skal være litt tilbakeholden, og selvfølgelig; poster man personlige meninger/synsing så bør det gjøres klart at det er det det er. Så får alle ta det som nettopp personlige meninger/synsing.

Det jeg etterlyser er saklige begrunnelser for alt som blir sagt/påstått. Disse kabeltrådene inneholder for mye:

"jaja, du tror vel det du"

"sånn er det å ikke ha peiling"

"har du bygget mye høyttaler du?"

rett og slett korte latterlige og unødvendige utsagn som ikke tilfører tråden noe nevenyttig.

DrE
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Denne tråden har sklidd helt ut... Spurte ikke om det er forskjell på intern-kabling men hvilken dere anbefaler. Forresten er AW-220 forsterkerne byttet ut mot AW-180 monoblokker. :) Dempet diskanten 6db på delefilteret med bruk av motstandere i paralell på utgangen.
 
K

knutinh

Gjest
  Hva bidrar du egentlig med, da bortsett fra å kverulere?


  RS
Forumets natur er at folk spør, forteller og er uenige. Hvis alle visste like mye og var enige kunne vi like gjerne stikke og ta en øl (eller høre på musikk). Enig?

Jeg spurte et konkret spørsmål som var ganske grunnleggende. Nemlig om det er den totale transferfunksjonen gjennom filter + kabler som teller, eller om det er mye bedre å oppnå en gitt transferfunksjon ved å variere kabler enn å variere filterfunksjon. Jeg er villig til å overse alt tullballet som har skjedd i mellom hvis du er det samme. Greit?

Kan du nå forklare meg hvorfor du mener at det er bedre å bytte ut interne kabler i en høyttaler enn å variere på komponent-verdier i delefilteret for å oppnå ønsket karakteristikk?

mvh
Knut Inge
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Denne tråden har sklidd helt ut... Spurte ikke om det er forskjell på intern-kabling men hvilken dere anbefaler. Forresten er AW-220 forsterkerne byttet ut mot AW-180 monoblokker. :) Dempet diskanten 6db på delefilteret med bruk av motstandere i paralell på utgangen.    
Bruk den du har, eller hør med produsenten av høyttaleren, han vet muligens best? ;)

Det er alltids nok hjemmefuskere som "tror" de vet best.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Denne tråden har sklidd helt ut... Spurte ikke om det er forskjell på intern-kabling men hvilken dere anbefaler. Forresten er AW-220 forsterkerne byttet ut mot AW-180 monoblokker. :) Dempet diskanten 6db på delefilteret med bruk av motstandere i paralell på utgangen.    
Du får ha meg unskyld Graks, men jeg storkoser meg over denne tråden. Du spør etter kabler til å løse problemer i diskantgjengivelsen. Du får noen antakelig velmenende råd, litt i hytt og pine. Av 97 innlegg er det kun en håndfull som opfatter at du har DIY-høyttalere, og ber deg sjekke/tweake delefilteret; mens «resten» rabulerer i øst og i vest om sine egene kabel-kjepp-hester, og små pludrer seg i mellom om dette og hint. Siden du har byttet AW220, så er det ikke noe vits å be deg om å dobbeltsjekke at de har lik forsterking (jeg synes å erindre at de kan forekomme avvik).

Virket dempingen av diskanten etter hensikten? Evt. nye delfilterelaterte problemer?

mvh
KJ
 
S

slowmotion

Gjest
Synes denne tråden har vært fin jeg.
Ingenting er som kabeltråder for "god" underholdning.

Og, Graks, siden du bygger selv , så vet du vel også
at man ikke fikser "skarp diskant" med å bytte kabel.

;)
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
RS jeg prøvde solid core 6mm som høytalerkabel
på Patos mk2.
Bassen ble mer volumiøs og det ble en litt bomp
ulyd i bassen.
Hva kan det komme av?
Har kimber 4tc og ART høytalerkabel fra før
sistnevnte kostet i sin tid ca 11.000 kr.
Begge spiller med fast tight bass, men ikke like
glatt og rent som solid core.
Kan det være at kabelen er for tykk iforhold til
innternkabling i Patos.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Palvig skrev:
Selv den berømte Ingmar, som jeg ikke kender, gør kompromier. Billedet af den sorte højttaler har da mindst 3 kompromier som er synlige.
Når en spænding afgiver en størrelse i hver retning, interaktiv, ophobes der energi i molekylestrukturen. Det betyder en uliniaritet i frekvensen fordi det variere med frekvensen.

Det hadde vært interessant  å høre konkret hva du mener.  :)
De eneste kompromisser av vesentlig art med denne er av estetisk natur, ikke alle liker utseendet.
:) :) :)
Tak for dit svar tidligere.
For at tage det nemme først. Højttaleren. Den sorte model har den fordel, at der har Ingvar taget hensyn til at man skal høre hver enhed samtidig eller tæt på. Men for den perfekte højttaler er der tre fejl:
1. Det vandrette stykke under diskanten burde havde været dæmpet med Rockwool eller tykt filt, fordi det giver en uheldig refleksion. Eller man kunne lave et skråt stykke med modelervoks.
2. Der sidder skruer, der holder diskanten fast. Da bølge længden er kort ved de høje frekvenser, vil det give nogle fasefejl, og skruerne skulle ikke kunne ses.
3. En hver højttaler er bedst, hvis den er beklædt med tykt filt. Når den ikke er det, skyldes det udseendet, der er så vigtigt med hi-fi, men det er direkte lydforringende. Kan nemt afpårøves med et tæppe eller dyne rundt om det meste af højttaleren.

Forklaringen med "Når en spænding afgiver en størrelse i hver retning, interaktiv, ophobes der energi i molekylestrukturen. Det betyder en uliniaritet i frekvensen fordi det variere med frekvensen." er straks meget mere vanskelig. Problemet er, at det ikke er målbart. Kablet skal være meget tynd, hvis der skal være mulighed for en måling.
Man skal se på isoleringen. Det dieeliktrikum lag har en øjebliksværdi. En hukommelse der afgives formodentlig afgives når strømmen vender. Strømmen vender afhængig af frekvensen, så det er et virvar af frekvenser der bliver frigivet og optaget.
Et kabels hukommelse er stor, når der bruges plastik. Der optages en del i isoleringen, som er meget frekvensafhængig. Plastik (blød PVC) har et tabsindex:
50 Hz. 500 - 900
1 kHz. 350 - 800
1 MHz. 300 - 500

PTFE som er Teflon er meget mindre. Det hele er mindre end 0,06. Der er sikkert en forskel afhængig af frekvensen, men den er meget meget lavere.

Silke som Duelund kabler bruger har en tal der er større end Teflon, men det har andre egenskaber og det er naturlighed. Der er et tab opad til der minder om luftens tab. Derfor lyder de naturlige. Og et længere kabel lyder bedre fordi kabler gør noget.
Kabler der er tykkelre end 0,5 - 0,8 kvt. har en skineffekt. Man mener nok, at skineffekt er noget skidt, men dett kan godt være rigtig godt. Jeg tror at det hænger sammen med, at RS. bl.a. foretrækker massive 6 kvt. kabler, fordi det ubevist hænger sammen med et fald i den øverste diskant, som sikkert ikke er målbart, men alligevel er der. Det gør så at kablet meget mere minder om luft og giver det tykke kabel noget naturlighed over sig. Luft er det vi kender til at overføre lyd.
Når et kabel afgiver hukommelse, kan det være frekvenser eller en faseforskydning. Ihvertfald er det en farvning.
Din lange forklaring med modstand i kabler tolker jeg til at du syntes at der skal være en modstand i kablet. Når kablet har en modstand, smader det Q'et i kablet og det ringer mindre. Det kan godt tages for mere vellyd.
Men du har nok ret i, at kabler ved lange længder bør føres meget stramt sammen, for at få en stram bas. Man vil sikkert også kunne høre i højttaleren, hvis der bankes på kablet, hvilket ikke er optimalt. Også en grund til at isolere kabler fra gulvet, så det ikke overfører vibrationer.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Sven_Palvig: Du verkar inte känna till konstruktionen ser jag, hyllans reflexer är en väldigt viktig del i konstruktionen. Dessa är utformade på ett sådant vis att de kompensera för örats förmåga att höra höjd. Mao, reser man sig så kompenserar högtalarna för de klangförändringar som sker pga av innerdelen av ytterörats utseende. Rent konkret betyder det att saker som projiceras framme i ljudbilden inte åker ned i källaren som de skulle ha gjort med en vanlig högtalare eller åkt upp (linjekälla) om man reser sig. Det ligger 10000 timmars utvecklingsarbete bakom högtalarna utspridda på ca 20 år.

Skruvarna är nedsänkta även om det inte ser så ut på bilden.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
RS jeg prøvde solid core 6mm som høytalerkabel
på Patos mk2.
Bassen ble mer volumiøs og det ble en litt bomp
ulyd i bassen.
Hva kan det komme av?
Har kimber 4tc og ART høytalerkabel fra før
sistnevnte kostet i sin tid ca 11.000 kr.
Begge spiller med fast tight bass, men ikke like
glatt og rent som solid core.
Kan det være at kabelen er for tykk iforhold til
innternkabling i Patos.
Når du oppgraderer strømbanene såpass vil du (i motsetning til hva mange tror) få en merkbar nivåhevning i bassområdet i form av markant forbedret dynamikk/pulsgjengivelse ettersom du nå slipper strømmen gjennom langt bedre.
6kvmm til hver pol er ellers i minste laget, har du mer tråd så prøv 2x6kv pr.pol (kun til basser v.bi-wiring)

Det du nå beskriver kan du antakeligvis kompensere ved å f.ex. flytte høyttalerne en liten bit ut fra bakvegg, evt. koble av/løfte opp fra gulv ettersom Patosene er av nokså grei byggekvalitet.
I tilfeller der komponent- og/eller kassekvaliteten er for dårlig vil det være begrenset hvor mye man kan oppgradere ettersom bitene ganske enkelt ikke takler den økede energitilførselen.
Den dumpe lyden tyder på energi som gjerne vil ut men ikke får det helt til. Er redd det er bassfilteret som er syndern, jeg sier redd fordi det koster å oppgradere det. Dog ikke mye i forhold til 11.000,- du gav for kablene, bare mye mer hørbart ::)
Men prøv å flytte litt på dem først!


Mvh. RS
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Du får ha meg unskyld Graks, men jeg storkoser meg over denne tråden. Du spør etter kabler til å løse problemer i diskantgjengivelsen. Du får noen antakelig velmenende råd, litt i hytt og pine. Av 97 innlegg er det kun en håndfull som opfatter at du har DIY-høyttalere, og ber deg sjekke/tweake delefilteret; mens «resten» rabulerer i øst og i vest om sine egene kabel-kjepp-hester, og små pludrer seg i mellom om dette og hint. Siden du har byttet AW220, så er det ikke noe vits å be deg om å dobbeltsjekke at de har lik forsterking (jeg synes å erindre at de kan forekomme avvik).

Virket dempingen av diskanten etter hensikten? Evt. nye delfilterelaterte problemer?

mvh
KJ
Fikk nivået til diskanten ned til et nivå som jeg synes er riktig. Dempingen av diskanten virket ikke mot "skarpheten" av diskanten, spesielt s- og t-lydene er framtedende... Mulig problemet er i selve delefilteret fra Seas.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Bilde av delefilteret til diskanten:
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Når du oppgraderer strømbanene såpass vil du (i motsetning til hva mange tror) få en merkbar nivåhevning i bassområdet i form av markant forbedret dynamikk/pulsgjengivelse ettersom du nå slipper strømmen gjennom langt bedre.
6kvmm til hver pol er ellers i minste laget, har du mer tråd så prøv 2x6kv pr.pol (kun til basser v.bi-wiring)
Eller är det så att de stora ledarna bidrar till störreavstånd mellan dem (mittpunkterna) vilket ökar induktansen och därmed dämpningen i diskanten, på så sätt kan det upplevas att basen blir mer "dynamisk" :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Har du mulighet til å legge ut kretsskjemaet til delefilteret, evt. link? Hvor stor forskjell er det i oppbyggingen av MKII vs MK III av odin (elementer og filter)? Som antydet har jeg en liten mistanke om at problemet kan være relatert til oppbrytingen av magnesium membranene til bass/mellomtone som skjer i området rundt 5 KHz. Jeg kan dog ikke nok om hverken ODIN eller Excel elementene til å ha konrete oppfatninger om hva som evt. er problemet eller løsningen.

mvh
KJ
 
S

slowmotion

Gjest
Hvis du legger øret helt inntil mellomtonen og diskanten når de spiller,
så pleier det å være enkelt å høre hvor "skarpheten" kommer fra.
Forbausende ofte er det fra mellomtonen.



;)
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
RS jeg prøvde solid core 6mm som høytalerkabel
på Patos mk2.
Bassen ble mer volumiøs og det ble en litt bomp
ulyd i bassen.
Hva kan det komme av?
Har kimber 4tc og ART høytalerkabel fra før
sistnevnte kostet i sin tid ca 11.000 kr.
Begge spiller med fast tight bass, men ikke like
glatt og rent som solid core.
Kan det være at kabelen er for tykk iforhold til
innternkabling i Patos.
Løft de opp ifra gulvet. Dempeputer under slakterblokker med høytalerene oppå strammer opp bassen din og fjerner antakelig bumpet. Som RS sier flytt de også ut ifra bakvegg. Gjerne 1 m og en halvmeter ifra sidevegg.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
:) :) :)

Et kabels hukommelse er stor, når der bruges plastik. Der optages en del i isoleringen, som er meget frekvensafhængig. Plastik (blød PVC) har et tabsindex:
50 Hz. 500 - 900
1 kHz. 350 - 800
1 MHz. 300 - 500

PTFE som er Teflon er meget mindre. Det hele er mindre end 0,06. Der er sikkert en forskel afhængig af frekvensen, men den er meget meget lavere.


:)
For å være helt sikker på hva du snakker om; Er det dielektriumets egenskaper (Isolasjonens egenskaper) for å holde på elektrisk ladning du mener? Altså på samme måte som en kondensator?

Hvis tilfelle, er da ikke denne kapasitansen ufattelig liten, og vil ikke den fungere som et enkelt lavpassfilter? Og hvordan kan det ha en uheldig effekt på lyden hvis denne kapasitansen mot kabelens indre resistans, eller forsterkerens utgangsimpedans, har en lavpassdeling ved noen hundre kilohertz, eller kanskje megahertz?

Vennligst utdyp :)

Jeg har jo gjort en del målinger mellom f.eks. lampettledning med PVC isolasjon mot andre nakne kabler liggende i ei bøtte med vann, ja selv mot linolje-kabler inkludert "hemmelig" væske, men jeg kan uansett målemetode ikke se noe forskjeller i hverken frekvensgang, fasegang, impulsrespons, eller you name it. Ikke hører jeg forskjell heller, om jeg vil aldri så mye. (Alle målinger er foretatt akustisk i tilfelle det er noe mystisk som skjer i kabelen som man eventuellt ikke kan måle direkte på kabelen)

Så for min del kan jeg ikke se noen anne rasjonell forklaring på de store hørbare forskjellene/forbedringene enn de forskjellene hørselen skaper selv basert på forventninger mm.

Mvh.

Vidar
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker så mye for svar skal prøve med en kabel-
lengde til og litt flytting av høytalere.
De står 1m fra bakvegg, men kan kansje trekke de
litt nærmere mot midten.
Eventuelt synes jeg det er rart vis ikke innternkabling
må byttes vis det skal hjelpe.
Strømmen fra forsterker går jo til høytalerterminaler
og vidre gjennom de tynne solid core i Patosene, før
de når elementer.
Logisk tenker jeg at det vil bli noe tap i de tynne
solid core ledningene i Patosene.
Har ikke greie på det, men håper på et svar der.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Takker så mye for svar skal prøve med en kabel-
lengde til og litt flytting av høytalere.
De står 1m fra bakvegg, men kan kansje trekke de
litt nærmere mot midten.
Eventuelt synes jeg det er rart vis ikke innternkabling
må byttes vis det skal hjelpe.
Strømmen fra forsterker går jo til høytalerterminaler
og vidre gjennom de tynne solid core i Patosene, før
de når elementer.
Logisk tenker jeg at det vil bli noe tap i de tynne
solid core ledningene i Patosene.
Har ikke greie på det, men håper på et svar der.
Spør konstruktøren av patosene, hvis du følger de mere eller mindre vel begrunnede svarene her, vil du snart ende opp med en annen høyttaler enn patos. ;)
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Er nok redd du har rett, det at twikertrangen er for
sto kan nok dra det litt langt en gang imellom.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
For å være helt sikker på hva du snakker om; Er det dielektriumets egenskaper (Isolasjonens egenskaper) for å holde på elektrisk ladning du mener? Altså på samme måte som en kondensator?

Hvis tilfelle, er da ikke denne kapasitansen ufattelig liten, og vil ikke den fungere som et enkelt lavpassfilter? Og hvordan kan det ha en uheldig effekt på lyden hvis denne kapasitansen mot kabelens indre resistans, eller forsterkerens utgangsimpedans, har en lavpassdeling ved noen hundre kilohertz, eller kanskje megahertz?

Vennligst utdyp :)

Jeg har jo gjort en del målinger mellom f.eks. lampettledning med PVC isolasjon mot andre nakne kabler liggende i ei bøtte med vann, ja selv mot linolje-kabler inkludert "hemmelig" væske, men jeg kan uansett målemetode ikke se noe forskjeller i hverken frekvensgang, fasegang, impulsrespons, eller you name it. Ikke hører jeg forskjell heller, om jeg vil aldri så mye. (Alle målinger er foretatt akustisk i tilfelle det er noe mystisk som skjer i kabelen som man eventuellt ikke kan måle direkte på kabelen)

Så for min del kan jeg ikke se noen anne rasjonell forklaring på de store hørbare forskjellene/forbedringene enn de forskjellene hørselen skaper selv basert på forventninger mm.

Mvh.

Vidar
Sorry, men jeg forstår heller ikke dette Sven.

For det første : Alle ledere vil ha en skin-effekt.Også de som er mindre enn 0.5-0.8 kvadrat.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect og/eller
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/skineffect/page1.html

For det andre : Dielektriske tap ved audiofrekvenser ??? Hvilke impedanser snakker vi om under 1 megahertz for
vanlige kabler da ? Vi kan ihvertfall med god grunn regne med et sted i mega-ohm området.

Dernest : Teflon har ikke spesielt andre dielektisites-egenskaper enn for eksempel PE.
Teflon :2-2.8
PE: 2,2-2.4

kilde (http://www.clippercontrols.com/info/dielectric_constants.html)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Sorry, men jeg forstår heller ikke dette Sven.

For det første : Alle ledere vil ha en skin-effekt.Også de som er mindre enn 0.5-0.8 kvadrat.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect og/eller
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/skineffect/page1.html

For det andre : Dielektriske tap ved audiofrekvenser ??? Hvilke impedanser snakker vi om under 1 megahertz for
vanlige kabler da ? Vi kan ihvertfall med god grunn regne med et sted i mega-ohm området.

Dernest : Teflon har ikke spesielt andre dielektisites-egenskaper enn for eksempel PE.
Teflon :2-2.8
PE: 2,2-2.4

kilde (http://www.clippercontrols.com/info/dielectric_constants.html)
For å sitere en størrelse innenfor høytalsammenheng i relasjon til skineffekt. "Skineffekten har ingen nevneverdig betydning innenfor de frekvenser det er snakk om i høyttalersammenheng."

Formler har jeg ikke, men det er det kanksje andre som har? ;)
 
K

knutinh

Gjest
For å sitere en størrelse innenfor høytalsammenheng i relasjon til skineffekt. "Skineffekten har ingen nevneverdig betydning innenfor de frekvenser det er snakk om i høyttalersemmenheng."

Formler har jeg ikke, men det er det kanksje andre som har? ;)
Fra Ivars ekselente guide på tech-hjørnet:

"Skin-effekt: Skin-effekt er et bølgefenomen i ledere som skyldes elektromagnetisk (selv)induksjon. Et elektrisk felt følges av et magnetisk felt som er transverst på det selv. Ved høye frekvenser vil det magnetiske feltet motinduserte strømmer som fører til reduksjon av netto strømtetthet i sentrum av lederen. Jo høyere frekvenser, jo mer motinduksjon og strømtransporten vil i større og større grad kun kunne gå i overflaten. Dette gjør at resistansen i en leder øker ved høye frekvenser siden det effektive tverrsnittet avtar. Skindybden er en betegnelse på hvor langt fra overflaten strømtettheten er redusert med en faktor e (naturlig logaritme) ved den gitte frekvensen. Jo mer magnetiserbart ledermaterialet er (høyere selvinduksjon), jo mindre er skindybden og den reduseres proposjonalt med kvadratroten av frekvensen.

For kobber og så lave frekvenser som audio (under 50kHz) er skindybden så stor at man ikke får signifikant resistansøkning med mindre lederen er mange titalle eller hundretalls kvadratmillimeter i tverrsnitt, og i så tilfelle er den (resistansen) så forsvinnende liten i utgangspunktet at det knappest er et praktisk problem (det største praktiske problemet med fem hundre kvadratmillimeters kabel ville trolig heller gått på terminering). Men over en viss tykkelse vil du ved høye frekvenser ikke lengre få bedre ledningsevne ved å bytte til enda tykkere kabel. For formler til å kunne beregne effektiv resistans og skindybde, se Wikipedia: Skin-effect.
"
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Takker så mye for svar skal prøve med en kabel-
lengde til og litt flytting av høytalere.
De står 1m fra bakvegg, men kan kansje trekke de
litt nærmere mot midten.
Eventuelt synes jeg det er rart vis ikke innternkabling
må byttes vis det skal hjelpe.
Strømmen fra forsterker går jo til høytalerterminaler
og vidre gjennom de tynne solid core i Patosene, før
de når elementer.
Logisk tenker jeg at det vil bli noe tap i de tynne
solid core ledningene i Patosene.
Har ikke greie på det, men håper på et svar der.
Noko tynn internkabling skal ikke kunne gi boom-effekter, men har du prøvd å holde labben på kasseveggene? Så lenge høyttalerkabinetter bygges som rektangulære kasser får man problemer med paralelle flater og stående bølger internt.
En meter fra bakvegg bør være nok; får håpe det ikke er rommet som bidrar.
Høres nok rart ut når jeg ymter om enda mer kobber, men det har seg slik at evt. boom-effekter faktisk avtar/forvinner ved "tistrekkelig overkill", dog avh. av komponent/kassekvalitet.

Kjører du gode nettkabler? Fjerna intern lampettledning til av/på-brytere? Det strammer opp ytstyret bertaktelig ;)

Mvh. RS
 
Topp Bunn