forslag til intern høytt-kabel?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.235
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hva er det egentlig i disse gassene som oppstår når man lodder??
Takk for omtanken. Det er ikke gassene som er verst, det er blyet man får i seg hvis man ikke vasker hendene mellom berøring av loddetinn og berøring av mat.

Jeg kan imidlertid ikke skylde mitt i overkant hissige innlegg på blyforgiftning. Frustrasjonen over R.S.'s påstander uten fnugg av forsøk på sannsynliggjøring, tross gjentatte, høflige og tålmodige anmodninger (fra andre enn meg), tok overhånd og det beklager jeg. :-[
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
den 05/13/06 klokken 11:56:58, skrev realist :

Hva er det egentlig i disse gassene som oppstår når man lodder??





Takk for omtanken. Det er ikke gassene som er verst, det er blyet man får i seg hvis man ikke vasker hendene mellom berøring av loddetinn og berøring av mat.

Jeg kan imidlertid ikke skylde mitt i overkant hissige innlegg på blyforgiftning. Frustrasjonen over R.S.'s påstander uten fnugg av forsøk på sannsynliggjøring, tross gjentatte, høflige og tålmodige anmodninger (fra andre enn meg), tok overhånd og det beklager jeg.  :-[
Det var ikke deg jeg hadde i tankene da jeg skrev ovenstående, men det er lov til å gjette... ;D
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
:(  :) :)
Diskusitionen med hensyn til kvadrat på intern kabel føring, har jeg jo gået op i kvadrat fra 0,75 kvt. til 5 kvt. NLE til mine 2 x 8" basser. Jeg har beskrevet lydforskellen andensted, men det er godt.
Nu har en fra af "lyttere" i den gruppe jeg har lytteseseancer med, repoteret tilbage, at han oplever mere tryk i bassen og mere renhed. Herligt at andre oplever det samme, og jeg glæder mig til at høre hans anlæg igen.
Da hans højttaler deler imellem bas og diskant ved 1200 Hz samtidig med en blød delefrekvens, får jeg lyst til at prøve at skifte de interne kabler i mine egne højttalere til mellemtonen i det håb at få mere dynamik i det kritiske område. Prøves skal det!
Om jeg fortsætter med diskanten, vides ikke. Jeg tager lidt af gangen.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Bytta til Nordost flat, synest den var grei og feste til filteret. Spesielt på minus punktet. Om lyden ble "skikkeli luxus" vet jeg ikke, men nå er det samme kabel hele veien. Eksternt og internt på samtlige høyttalere. Så det gir en kvalitetsfølelse om ikke noe annet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Skal bytte høyttaler kablene til noe som ikke er så skarp i diskanten. Har nå supra ply 3.4 i biwire oppsett. Skal også bytte internkablingen i høyttalerne, nå brukes supra 2.0. Noen gode forslag mottas med takk. :)
Puuh, etter å ha lest 12 ! sider med inlegg som ikke gav mye til svar på problemstillingen, meddeler jeg herved mine erfaringer med Supra Ply 2,0 og 3,4 brukt som høyttaler kabel.

De høyttalerene jeg har brukt disse kablene på er Audiovector 1X og Philips FB860, sistnevnte har bånddiskant.
Av øvrig utstyr så har jeg spilt på ECI 2, ECI 1, Pioneer A 702R og fortiden Rotel RC972/Adcom GFA5500.
Cd spiller Marantz CD63KI Signature og Rega Planet type I.
Nå har ikke jeg noen dyre høyttalerkabler til å sammenligne med, men generelt oppleves diskanten som mer skrikende hes, enn med vanlig kobber kabel.

Nå kommer vel noen snart å sier at det er det øvrige utstyret som gir denne effekten, men samme hvordan jeg parret de tidligere nevnte komponenter fikk diskanten en uønsket effekt med Supra 2,0 og 3,4.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Byttet ut noe supra 3.4 til 0.7mm2 ren sølv internt i noen høyttalere og de ble betraktelig mye bedre. Til og med kompiser som kom innom kommenterte det, og lurte på hva som hadde skjedd. Lyden var jo mye bedre!.
Supra er ikke anbefalt av meg.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Byttet ut noe supra 3.4 til 0.7mm2 ren sølv internt i noen høyttalere og de ble betraktelig mye bedre. Til og med kompiser som kom innom kommenterte det, og lurte på hva som hadde skjedd. Lyden var jo mye bedre!.
Supra er ikke anbefalt av meg.
Supra er vel multicore...? Hva med sølvkabelen?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Single core. Flatkabel. Mulig den var 0.75mm2 - bomull isolasjon.
Audio Note kabler er da bra, de er multicore. Men Supra......
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det skumle er....

I dagens jatte-samfunn hvor definisjonsmakten tilhører kunnskapsløse journalister og ufo-tilbedende interesserte....

Så er det sannsynlig at selv antatt gode høyttalere fra en produsent som faktisk vet hva de lager...

Må ha "superkabel". For når gærningene finner ut at intern-kablene er basert på kjent viten og fysikk, så får plutselig høyttaleren "dårlig oppløsning" eller "litt matt perspektiv" =)

-k
I dag skal vel disse "internkabelprofetene" gjerne ha 6,66 mm2 uansett ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Supra er for meg helt ok som internkabel. Jeg bruker disse for det meste fordi de leder strøm, men også for at de er noenlunde merket, ikke er alt for dyre, og er penere enn lampettledning. 1,5 kvadrat, eller noe i nærheten, er greie å håndtere og greie å lodde.
Supra er supert!!

Vidar
 

Uffe71

Medlem
Ble medlem
27.05.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Jag bytte internkablaget i mina 907be mot ren silver tråd och det var ett lyft som heter duga...Högtalarna försvann ur ljudbilden i princip...wonderful... ;D
 
Topp Bunn