Forsterkere Er analog preamp over og ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare så enkelt som at en digital pre også kan digital signalbehandling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare så enkelt som at en digital pre også kan digital signalbehandling.
    Som i en DAC? Så om man har en analog amp med en integrert DAC, så blir ampen plutselig digital?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg oppfatter digital pre som kun bitreduksjon - skulle vært morsomt å vite om gain-justering (som volumkontroll) er et bedre prinsipp? Eller ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tenker det det holder med en dac.

    Jeg har vondt for å forstå at en volumkontroll realisert med 48 bit og 0,5 dB step kan overgås av et potmeter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Begge anleggene mine er basert på integrerte forsterkere (aka receivere), som har både digitale og analoge innganger, så vel som utganger. All signalbehandling/preamp-funksjoner gjøres i det digitale domenet. Er disse da digitale?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det/kan det.
    Ikke lett å snakke med de uvitende. Jeg har eksempelvis, i følge velansett norsk hifipresse, kun digitale forsterkere.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Der er vel en del top-preamps, der både bruger smd og standartkomponenter som store ladelyttere?
    Selvfølgelig finnes det . Preamper som utelukkende bruker SMD og Chipper har ikke behov av så
    store strømforsyninger som preamper bygget på tradisjonellt vis.
    Dette skyldes selvfølgelig langt lavere strømtrekk.(grønnere)😄
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    De fleste stereosystemer har dårligere dynamikk og mindre tyngde enn virkeligheten. At en god aktiv pre-amp om så legger litt på og ikke er helt nøytral synes jeg ikke gjør noe om det oppfattes positivt for lytteren( hva nå nøytral måtte bety) . Smak, behag og systemavhengig. Fargeløse systemer kan nyte godt av litt Technicolor. Mange pistrete innspillinger også hvor det blir tynt i bass, nedre mellomtone. Bruker selv en pre som skal måle for dårlig grunnet rør i signalveien. Helt ærlig bruker jeg denne fordi jeg synes den tilfører positivt i mitt system og bedre enn transistorpre jeg har stående som har mye bedre spec på papiret. Ikke natt og dag mellom disse, men bedre mellomtone og bedre holografi på rør.pre uten at den står noe tilbake i fløyene. Den virker også jevnere på alle volumsettinger, hvor det virker som transistorpre jeg har trenger mer volum for å "åpne". Relestyrt volumkontroll på rørpre og digitalstyrt på transistorpre uten at jeg vet om dette påvirker. Rørpre riktignok 3x så dyr, men det skal jo ikke ha noe å si.

    MI går vel for å ha en av de beste transistor-pre på markedet uansett pris, i hvertfall mest støysvak. Strømforsyningene er sikkert ikke for moro skyld. Om RM hadde fått like god lyd ut av MI med langt mindre strømforsyning, hvorfor ta seg bryet? Omtaler jeg har sett med og uten den eksterne strømforsyningen (om det er MI eller øvrige merker som gjør det samme) tyder på at det funker med mer. Sikkert noen på forumet som kan si noe om det. Om det rent teknisk er logisk.....ikke så farlig det om det låter bedre (y)

    Har hatt noen dac etterhvert, men ikke likt noen av de rett i effekt. Selv ikke T+a dac8 som har analog volumkontroll innebygd, det hjelper lite på når den analoge delen er for dårlig.

    En god analog pre har livets rett :) I hvertfall så lenge det finnes dinosaurer på jorden.
    Dette med støy ja, der er Mi helt rå. Og kanskje der alle komponenter i en analog, aktiv pre kommer til sin nytte?
    Jeg testet 5 forskjellige komboer av forsterkere, pre, streamere i går.(Dårlig vær, ikke billett til Over Oslo..)
    Og jeg har en Mi11. Den har veldig høy gain (kan reguleres ned ref.RM) men allikevel så er det nær helt tyst på mine HT.
    HT med lav effektivitet skal sies, men helt overlegen annet jeg testet mot og som jeg opplever som stille etter tidligere erfaringer. Mye sus og støy irriterte meg med Doxa bla. Lurer på om denne pre fungerer som et godt støyfilter på både inn og ut siden..?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tenker det det holder med en dac.

    Jeg har vondt for å forstå at en volumkontroll realisert med 48 bit og 0,5 dB step kan overgås av et potmeter.
    Ikke om man foretrekker lyden av støvete og upresise potmetre!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppfatter digital pre som kun bitreduksjon - skulle vært morsomt å vite om gain-justering (som volumkontroll) er et bedre prinsipp? Eller ikke.
    Hva i all verden er bitreduksjon? Fra 16 bits til 15 bits lyd?

    Nevn gjerne noen amper der man ikke påvirker gain med potmetret for volume? På rør-amper så er det jo veldig typisk at gain og volume kontroll påvirker hverandre.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt skraping og vandring i stereobildet når man skrur opp og ned får man tåle så varm og organisk som lyden er!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Litt skraping og vandring i stereobildet når man skrur opp og ned får man tåle så varm og organisk som lyden er!
    Ja, lyd handler ikke om presisjon ihvertfall! Potmetre har også så utrolig store forskjeller og avvik i produksjonen, at det faktisk påvirker lyden i en gitar når man har det som volume kontroll.. Og da snakker man om gode kvalitets merker også på potmetre.

    Enkelte burde vel heller tune forforsterkeren med nye potmetre istedet for å bytte kabler..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det sagt er jeg imponert over potet i Topping L30 hodetelefonforsterkeren min. Langt bedre, jeg vil påstå at jeg ikke hører det, enn i min for veldig mange år siden (13?) avhendede forforsterker Tandberg 3028A.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.374
    Antall liker
    35.122
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det sagt er jeg imponert over potet i Topping L30 hodetelefonforsterkeren min. Langt bedre enn i min for veldig mange år siden (13?) avhendede forforsterker Tandberg 3028A.
    Jepp, jeg har to L30 i systemet, meget fornøyd med de.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    ... enkelte burde få seg et "liv" istedenfor å kritisere andres valg...
    Dratt på tøfla på feil fot idag?


    Edit: Beklager kritisering av tøffelvalg på høyre og venstre fot...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Selvfølgelig finnes det . Preamper som utelukkende bruker SMD og Chipper har ikke behov av så
    store strømforsyninger som preamper bygget på tradisjonellt vis.
    Dette skyldes selvfølgelig langt lavere strømtrekk.(grønnere)😄
    Men ASR bruger vel kraftige strøforsyninger i deres RIAA, selvom de bruger IC'er?
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, lyd handler ikke om presisjon ihvertfall! Potmetre har også så utrolig store forskjeller og avvik i produksjonen, at det faktisk påvirker lyden i en gitar når man har det som volume kontroll.. Og da snakker man om gode kvalitets merker også på potmetre.

    Enkelte burde vel heller tune forforsterkeren med nye potmetre istedet for å bytte kabler..

    Derfor bruger jeg Alps RK50 i mine forstærkere lyder bedst
    IMG_1983.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flotte og dyre de. Men si meg. Er ikke dine forsterkere tilgjengelig kommersielt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dersom det kommer klart fram og en pm til Høvdingen hadde fikset det.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Beklager,men signalet går igjennom 8 stk OP’amps iflg. denne konstruksjonen.
    Da er vel signalet allerede ødelagt?
    Armand og undertegnede gikk igjennom denne »volumstyringen» tidligere.
    Vi mener signalveien skal være så kort som mulig.
    Accuphase lager mange nydlige produkter ellers.
    Denne «volumstyringen» bør vel ligge under overengeneering?
    Se på dette anlegget med Marantz DAC/preamp til høyre og Accuphase C-2120 i midten. Når jeg koblet til utgangen "ikke variabel" på Marantzen og koblet inn Accuphase preamp'en i signalveien får jeg et veldig løft i lydkvaliteten. En god preamp virker som en slags buffer og gjør at poweramp'en på en måte opplever lavere impedans. Accuphase har innført "variabel gain" i alle sine volumkontroller. Det hadde de ikke gjort hvis ikke lyden ble bedre. (Jeg er forøvrig ikke sikker på at musikk-signalet går igjennom de 8 forsterkerne.) De har hatt 30 år bak seg med å bruke vanlige potentiometre. Jeg hadde ikke tenkt å bruke Accuphase'en i dette anlegget. Det skulle være et enkelt bluetooth oppsett. Men det ble så perfekt musikalsk at jeg kvier meg å fjerne den. Uten er lyden ganske flat og kjedelig.

    DSC_0436.JPG


    Preamp-fenomenet er diskutert av Paul McGowan i PS Audio:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Accuphase har innført "variabel gain" i alle sine volumkontroller. Det hadde de ikke gjort hvis ikke lyden ble bedre...
    Her brukes Denon med variabel gain inkl. romkorreksjon og bedre blir det ikke.......sa kjerringa......fra utedoen.......:unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn