Hei TeobaldSe på dette anlegget med Marantz DAC/preamp til høyre og Accuphase C-2120 i midten. Når jeg koblet til utgangen "ikke variabel" på Marantzen og koblet inn Accuphase preamp'en i signalveien får jeg et veldig løft i lydkvaliteten. En god preamp virker som en slags buffer og gjør at poweramp'en på en måte opplever lavere impedans. Accuphase har innført "variabel gain" i alle sine volumkontroller. Det hadde de ikke gjort hvis ikke lyden ble bedre. (Jeg er forøvrig ikke sikker på at musikk-signalet går igjennom de 8 forsterkerne.) De har hatt 30 år bak seg med å bruke vanlige potentiometre. Jeg hadde ikke tenkt å bruke Accuphase'en i dette anlegget. Det skulle være et enkelt bluetooth oppsett. Men det ble så perfekt musikalsk at jeg kvier meg å fjerne den. Uten er lyden ganske flat og kjedelig.
Vis vedlegget 825822
Preamp-fenomenet er diskutert av Paul McGowan i PS Audio:
Er det slik at digitale volumkontroller er blitt så bra at de gjør analoge preamper overflødige? Eller er en god analog preamp fremdeles lydmessig overlegen? Er interessert i meninger om dette.
[/QUOTE
Med referanse til mange konsert-opplevelser av klassisk musikk, er det mitt generelle inntrykk at analoge apparater samt analoge musikk-kilder (lydbånd, grammofon- innspillinger) gjengir musikken med mest mulig naturtro klang.
Mest å gjøre med er ikke det samme som ALT å gjøre med.I beg to differ. Opplevelsen av naturtrohet har i mine ører mest å gjøre med valg av opptakslokale og mikrofonbruk. Grammofonplatens ca. 66 dB dynamikkområde klarer ikke av Mahlersymfonier eller andre digre symfoniske verker uten at ingeniørene må kompensere.
Men jeg koser meg med klassisk på vinyl allikevel.
ALPS og lignende er gode, de. Men skal jeg pirke litt har jeg en touch større sans for gode attenuatorer, egentlig.Det er altså digitale volumkontroller (Gode/dårlige) så er det de japanske hightech analoge volumkontrollene, til f.eks Luxman og Accuphase. Men hva med alle de andre som bruker et eller annet fra Alps etc, er dette dårlige saker? Svært mye av det som er på markedet har jo bare et Vanlig volumhjul uten at dette hverken er genierklært eller dømt nord og ned. Er disse sakene begrenset lydmessig av volumreguleringa?
Da foreslår jeg at du tester ut det med Naim; setter du på en ekstra strømforsyning på integrerte forsterkere derfra, så driver den ekstra forsyningen kun forforsterkerdelen. Forskjellen er svært tydelig. Men jeg er ikke sikker på årsaken, selvsagt, det er mange mulige grunner til den tydelige oppgraderingen med ekstra strømforsyning.Det kommer vel an på både preampen og hva den skal drive... selvsagt skal det være god og støyfri regulering, og "passe" kondensatorbank, men gitt at strømtrekket på utgangen i de fleste tilfeller er i størrelsesorden noen uA, så skal det ikke mye til før det er nok...
Når enkelte stapper flere hundre tusen mikrofarad i preampen og erklærer oppnådd nirvana, ligger det nok mest psykologi i den saken...
Konstruksjonen av forsterkerkretsene er nok vel så viktig....
Se her! Du får presentert en ideell mix av noen bad MF’s, i en MI, med WBT, innslag av Ag, Cu og Gud vet hva av metaller/legeringer ellers. Alt konstruert i viktighetens tegn og på en excellent måte, der den fremstår med vekt type Pb.Det kommer vel an på både preampen og hva den skal drive... selvsagt skal det være god og støyfri regulering, og "passe" kondensatorbank, men gitt at strømtrekket på utgangen i de fleste tilfeller er i størrelsesorden noen titalls uA, så skal det ikke mye til før det er nok...
Når enkelte stapper flere hundre tusen mikrofarad i preampen og erklærer oppnådd nirvana, ligger det nok mest psykologi i den saken...
Konstruksjonen av forsterkerkretsene er nok vel så viktig....
ja sallingboe audio har demFlotte og dyre de. Men si meg. Er ikke dine forsterkere tilgjengelig kommersielt?
Ah, du har Kimber AGSS internkabling i din MI 11!Se her! Du får presentert en ideell mix av noen bad MF’s, i en MI, med WBT, innslag av Ag, Cu og Gud vet hva av metaller/legeringer ellers. Alt konstruert i viktighetens tegn og på en excellent måte, der den fremstår med vekt type Pb.
Nei, disse små plastdingsene fra 1000-lappen og oppover til ublu priser kan ikke konkurrere. Ikke i det hele tatt.
Jeg åpner nå panseret i beste Dom Turetto stil, og endrer hans beryktede utsagn til «What matters is what you got under the hood». Slenger på en «Do you feel lucky, punk?»
«Now, show me yours». Vis vedlegget 865734 Vis vedlegget 865735 Vis vedlegget 865736
Lumin har nylig tatt i bruk Leedh (råeste digitale løsning pr i dag) som digital pre løsning på sine dac/streamere. Mener å huske Soulution sin 760 DAC var de første som implemterte Leedh.En del digitale volumkontrollen har en del målemessig støy som de beste analoge volumkontrollene ikke har. Men ikke spør meg om dette er hørbart eller hvilke produkter det er snakk om
Kremt… jeg slang bare inn Ag som symbolene for sølv. Om det er AGSS som du mener er det beste her vet jeg ikke.Ah, du har Kimber AGSS internkabling i din MI 11!
Det er sølv internkabling i øvrige MI 11 også, men AGSS anser eg som det beste!
Ein MI 11 som er finjustert opp mot effekttrinnet den måtte være kobla til, tåler konkurranse frå ganske så kostbare saker!
Analog pre er absolutt ikkje over og ut!
Mvh Arild
Ja, med visse begrensninger:Av ren nysgjerrighet, ville en stereo mikrofonpreamp (har linjeinnganger også) som denne funket som forforsterker i et hifi-oppsett?
Vis vedlegget 865877
-Er det den "hi/lo" -knappen?Ingen logisk grunn til at den ikke gjør det, - bortsett fra manglende inngangsvelger og volumkontroll....
Akkurat den pre'en har jo også valgbar impedans..
^ ^ Ja... normalt valg for mic vil være noen hundre ohm opp til 1K, og typisk noen titalls kohm for linjekilder...
Får relativt gode kritikker, men mange synes at den er dyr:Audio Performance
- Input Impedance: Mic – Switchable, 300 or 1200 Ohms – Line – 20k Ohms
- Frequency Response: 60dB gain into 600 Ohms 20Hz to 20kHz (+/-0.5dB) – 60dB gain into 600 Ohms 10Hz to 40kHz (-3dB)
- EIN: Mic 60dB gain <-125dB (22Hz to 22Hz bandwidth)
- THD+Noise: +20dBu into 600 Ohms <0.07% (50Hz to 10kHz) (80kHz bandwidth)
Så den. En betaler nok en del for Neve-navnet, men jeg vil anta at det er god valuta for pengene sammenlignet med mye hifi i samme prisklasse. Minuset er jo de få inngangene, men kunne vært gøy å teste med en god effektforsterker.Får relativt gode kritikker, men mange synes at den er dyr:
mvh
IMO får en adskillig mer for pengene i proffmarkedet. Bruker selv et proff-lydkort som dac/pre/delefilter/DSP-sentral, og har aldri sett meg tilbake.Så den. En betaler nok en del for Neve-navnet, men jeg vil anta at det er god valuta for pengene sammenlignet med mye hifi i samme prisklasse. Minuset er jo de få inngangene, men kunne vært gøy å teste med en god effektforsterker.
Mange av high-end-produktene i ekstreme prisklasser er direkte vulgære, spør du meg. Sånt jeg forbinder med russiske oligarker, oljesjeiker og styrtrike asiater. Men for all del.Det kan jo være et interessant spørsmål hvor mye man vil betale for fancy design ift til tkeknisk kvalitet på innmat....? Når man ser på HiEnd markedet er det visst ingen grenser for dette forholdet...