Forsterkere Er analog preamp over og ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.446
    Antall liker
    35.262
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke synd på noen av de.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Se på dette anlegget med Marantz DAC/preamp til høyre og Accuphase C-2120 i midten. Når jeg koblet til utgangen "ikke variabel" på Marantzen og koblet inn Accuphase preamp'en i signalveien får jeg et veldig løft i lydkvaliteten. En god preamp virker som en slags buffer og gjør at poweramp'en på en måte opplever lavere impedans. Accuphase har innført "variabel gain" i alle sine volumkontroller. Det hadde de ikke gjort hvis ikke lyden ble bedre. (Jeg er forøvrig ikke sikker på at musikk-signalet går igjennom de 8 forsterkerne.) De har hatt 30 år bak seg med å bruke vanlige potentiometre. Jeg hadde ikke tenkt å bruke Accuphase'en i dette anlegget. Det skulle være et enkelt bluetooth oppsett. Men det ble så perfekt musikalsk at jeg kvier meg å fjerne den. Uten er lyden ganske flat og kjedelig.

    Vis vedlegget 825822

    Preamp-fenomenet er diskutert av Paul McGowan i PS Audio:

    Hei Teobald

    Det er bare Accuphase som har denne volumstyringen.(fortsatt)
    Med god grunn iflg. alle de andre hifi produsentene.
    Alle highend/superhighend preamper bruker R2R volumstyring.
    Muse lager en veldig god volumstyringing som har kommet i ny tapning for
    ca 1 år siden. Denne brukes av mange.
    De aller dyreste og kanskje beste preamper lager sin helt egen R2R volumstyring.
    Disse er rele styrt,med bare 1 motstand signalveien til enhver tid,
    Oppløsningen kan ofte reguleres av kunde fra 0,1db til 0,5db trinn.😄
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Er det slik at digitale volumkontroller er blitt så bra at de gjør analoge preamper overflødige? Eller er en god analog preamp fremdeles lydmessig overlegen? Er interessert i meninger om dette.
    [/QUOTE
    Med referanse til mange konsert-opplevelser av klassisk musikk, er det mitt generelle inntrykk at analoge apparater samt analoge musikk-kilder (lydbånd, grammofon- innspillinger) gjengir musikken med mest mulig naturtro klang.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.601
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I beg to differ. Opplevelsen av naturtrohet har i mine ører mest å gjøre med valg av opptakslokale og mikrofonbruk. Grammofonplatens ca. 66 dB dynamikkområde klarer ikke av Mahlersymfonier eller andre digre symfoniske verker uten at ingeniørene må kompensere.
    Men jeg koser meg med klassisk på vinyl allikevel. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    I beg to differ. Opplevelsen av naturtrohet har i mine ører mest å gjøre med valg av opptakslokale og mikrofonbruk. Grammofonplatens ca. 66 dB dynamikkområde klarer ikke av Mahlersymfonier eller andre digre symfoniske verker uten at ingeniørene må kompensere.
    Men jeg koser meg med klassisk på vinyl allikevel. :)
    Mest å gjøre med er ikke det samme som ALT å gjøre med. :)
    Jeg er litt i limbo hva angår analog pre; etter en periode der jeg har ment at den ikke gjør noe nevneverdig positivt for lyden, har jeg i den senere tid endret dette synet noe. De alle beste forforsterkerne har et eller annet som viser rommet og holder kontrollen, som selv svært gode digitale volumstyringer / DAC'er av en eller annen mystisk årsak ikke helt formidler uten litt drahjelp.
    Det sagt, i de aller fleste tilfeller vil en god DAC med volumstyring være et strålende alternativ, dersom du ikke har alt for mye penger liggende å slenge.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Det er altså digitale volumkontroller (Gode/dårlige) så er det de japanske hightech analoge volumkontrollene, til f.eks Luxman og Accuphase. Men hva med alle de andre som bruker et eller annet fra Alps etc, er dette dårlige saker? Svært mye av det som er på markedet har jo bare et Vanlig volumhjul uten at dette hverken er genierklært eller dømt nord og ned. Er disse sakene begrenset lydmessig av volumreguleringa?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dreier seg nok mest om troens bevis dette.... men at det finnes gode og dårlige pot.metre er hevet over tvil....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er altså digitale volumkontroller (Gode/dårlige) så er det de japanske hightech analoge volumkontrollene, til f.eks Luxman og Accuphase. Men hva med alle de andre som bruker et eller annet fra Alps etc, er dette dårlige saker? Svært mye av det som er på markedet har jo bare et Vanlig volumhjul uten at dette hverken er genierklært eller dømt nord og ned. Er disse sakene begrenset lydmessig av volumreguleringa?
    ALPS og lignende er gode, de. Men skal jeg pirke litt har jeg en touch større sans for gode attenuatorer, egentlig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    En del digitale volumkontrollen har en del målemessig støy som de beste analoge volumkontrollene ikke har. Men ikke spør meg om dette er hørbart eller hvilke produkter det er snakk om 😉
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    En liten avsporing - håper at den er tillatt -
    Hvilken fordeler (om noen) har en trafobasert linjeinngang på en forforsterker?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvor viktig er preampens strømforsyning mht opplevd dynamikk?
    Min lille erfaring har fått meg til å tro at det er her det evt kan være snakk om en del forskjeller fra «enklere» løsninger (?)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kommer vel an på både preampen og hva den skal drive... selvsagt skal det være god og støyfri regulering, og "passe" kondensatorbank, men gitt at strømtrekket på utgangen i de fleste tilfeller er i størrelsesorden noen titalls uA, så skal det ikke mye til før det er nok...
    Når enkelte stapper flere hundre tusen mikrofarad i preampen og erklærer oppnådd nirvana, ligger det nok mest psykologi i den saken...
    Konstruksjonen av forsterkerkretsene er nok vel så viktig....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel an på både preampen og hva den skal drive... selvsagt skal det være god og støyfri regulering, og "passe" kondensatorbank, men gitt at strømtrekket på utgangen i de fleste tilfeller er i størrelsesorden noen uA, så skal det ikke mye til før det er nok...
    Når enkelte stapper flere hundre tusen mikrofarad i preampen og erklærer oppnådd nirvana, ligger det nok mest psykologi i den saken...
    Konstruksjonen av forsterkerkretsene er nok vel så viktig....
    Da foreslår jeg at du tester ut det med Naim; setter du på en ekstra strømforsyning på integrerte forsterkere derfra, så driver den ekstra forsyningen kun forforsterkerdelen. Forskjellen er svært tydelig. Men jeg er ikke sikker på årsaken, selvsagt, det er mange mulige grunner til den tydelige oppgraderingen med ekstra strømforsyning.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mulighet til å koble ut pre på min luxman 590ax mkii og bruke volumkontrollen i dac. Jeg har testet litt frem og tilbake, og kommet til at det låter litt varmere og bedre med analog pre. Jeg vet ikke om det er innbilte eller faktiske forskjeller. 😅

    Tanken på et forenklet oppsett med en rå effektforsterker er besnærende, men jeg er redd for at jeg mister noe på veien. Dessuten låter det jo veldig bra uansett!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer vel an på både preampen og hva den skal drive... selvsagt skal det være god og støyfri regulering, og "passe" kondensatorbank, men gitt at strømtrekket på utgangen i de fleste tilfeller er i størrelsesorden noen titalls uA, så skal det ikke mye til før det er nok...
    Når enkelte stapper flere hundre tusen mikrofarad i preampen og erklærer oppnådd nirvana, ligger det nok mest psykologi i den saken...
    Konstruksjonen av forsterkerkretsene er nok vel så viktig....
    Se her! Du får presentert en ideell mix av noen bad MF’s, i en MI, med WBT, innslag av Ag, Cu og Gud vet hva av metaller/legeringer ellers. Alt konstruert i viktighetens tegn og på en excellent måte, der den fremstår med vekt type Pb.
    Nei, disse små plastdingsene fra 1000-lappen og oppover til ublu priser kan ikke konkurrere. Ikke i det hele tatt.
    Jeg åpner nå panseret i beste Dom Turetto stil, og endrer hans beryktede utsagn til «What matters is what you got under the hood». Slenger på en «Do you feel lucky, punk?»

    «Now, show me yours».
    DC420E5C-9E98-47D7-A516-CC2CE68F6B95.jpeg
    C0C059BC-D900-4D78-88DB-6226EFEBDD14.jpeg
    6F30DB44-3C5A-4223-89F8-FD2ED0A4269C.jpeg
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Se her! Du får presentert en ideell mix av noen bad MF’s, i en MI, med WBT, innslag av Ag, Cu og Gud vet hva av metaller/legeringer ellers. Alt konstruert i viktighetens tegn og på en excellent måte, der den fremstår med vekt type Pb.
    Nei, disse små plastdingsene fra 1000-lappen og oppover til ublu priser kan ikke konkurrere. Ikke i det hele tatt.
    Jeg åpner nå panseret i beste Dom Turetto stil, og endrer hans beryktede utsagn til «What matters is what you got under the hood». Slenger på en «Do you feel lucky, punk?»

    «Now, show me yours». Vis vedlegget 865734 Vis vedlegget 865735 Vis vedlegget 865736
    Ah, du har Kimber AGSS internkabling i din MI 11! 🤩

    Det er sølv internkabling i øvrige MI 11 også, men AGSS anser eg som det beste!

    Ein MI 11 som er finjustert opp mot effekttrinnet den måtte være kobla til, tåler konkurranse frå ganske så kostbare saker! 😊

    Analog pre er absolutt ikkje over og ut!

    Mvh Arild 😊
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    En del digitale volumkontrollen har en del målemessig støy som de beste analoge volumkontrollene ikke har. Men ikke spør meg om dette er hørbart eller hvilke produkter det er snakk om 😉
    Lumin har nylig tatt i bruk Leedh (råeste digitale løsning pr i dag) som digital pre løsning på sine dac/streamere. Mener å huske Soulution sin 760 DAC var de første som implemterte Leedh.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ah, du har Kimber AGSS internkabling i din MI 11! 🤩

    Det er sølv internkabling i øvrige MI 11 også, men AGSS anser eg som det beste!

    Ein MI 11 som er finjustert opp mot effekttrinnet den måtte være kobla til, tåler konkurranse frå ganske så kostbare saker! 😊

    Analog pre er absolutt ikkje over og ut!

    Mvh Arild 😊
    Kremt… jeg slang bare inn Ag som symbolene for sølv. Om det er AGSS som du mener er det beste her vet jeg ikke.
    Men veldig mye komponenter i den da, nok til å bygge seg opptil flere amps og preamps jo;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Av ren nysgjerrighet, ville en stereo mikrofonpreamp (har linjeinnganger også) som denne funket som forforsterker i et hifi-oppsett?

    1667814886122.png
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Av ren nysgjerrighet, ville en stereo mikrofonpreamp (har linjeinnganger også) som denne funket som forforsterker i et hifi-oppsett?

    Vis vedlegget 865877
    Ja, med visse begrensninger:

    1) Du vil neppe finne RCA inn- og utganger på den
    2) Inngangsimpedansen på dem er ikke alltid helt optimal, med mindre de har en "Instrument" -setting.
    3) Du vil neppe trenge den +48V- knappen.

    Bruker selv mikrofonpreampene på mitt lydkort for å tilpasse gain inn fra RIAA.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingen logisk grunn til at den ikke gjør det, - bortsett fra manglende inngangsvelger og volumkontroll....
    Akkurat den pre'en har jo også valgbar impedans..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ingen logisk grunn til at den ikke gjør det, - bortsett fra manglende inngangsvelger og volumkontroll....
    Akkurat den pre'en har jo også valgbar impedans..
    -Er det den "hi/lo" -knappen?

    mvh

    Edit: Volumkontrollen er vel "trim" -knappene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Den bygger jo på en «kanalstripe» fra de legendariske Neve 88-miksepultene. Lyden av dem er beskrevet slik «The sound of the original console channel strips was so appealing that it was frequently described as lush, sumptuous, larger-than-life, and most importantly, musical.» Høres ut som enhver hifi-geeks våte drøm.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^ ^ Ja... normalt valg for mic vil være noen hundre ohm opp til 1K, og typisk noen titalls kohm for linjekilder...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ ^ Ja... normalt valg for mic vil være noen hundre ohm opp til 1K, og typisk noen titalls kohm for linjekilder...

    Audio Performance

    • Input Impedance: Mic – Switchable, 300 or 1200 Ohms – Line – 20k Ohms
    • Frequency Response: 60dB gain into 600 Ohms 20Hz to 20kHz (+/-0.5dB) – 60dB gain into 600 Ohms 10Hz to 40kHz (-3dB)
    • EIN: Mic 60dB gain <-125dB (22Hz to 22Hz bandwidth)
    • THD+Noise: +20dBu into 600 Ohms <0.07% (50Hz to 10kHz) (80kHz bandwidth)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Audio Performance

    • Input Impedance: Mic – Switchable, 300 or 1200 Ohms – Line – 20k Ohms
    • Frequency Response: 60dB gain into 600 Ohms 20Hz to 20kHz (+/-0.5dB) – 60dB gain into 600 Ohms 10Hz to 40kHz (-3dB)
    • EIN: Mic 60dB gain <-125dB (22Hz to 22Hz bandwidth)
    • THD+Noise: +20dBu into 600 Ohms <0.07% (50Hz to 10kHz) (80kHz bandwidth)
    Får relativt gode kritikker, men mange synes at den er dyr:


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så den. En betaler nok en del for Neve-navnet, men jeg vil anta at det er god valuta for pengene sammenlignet med mye hifi i samme prisklasse. Minuset er jo de få inngangene, men kunne vært gøy å teste med en god effektforsterker.
    IMO får en adskillig mer for pengene i proffmarkedet. Bruker selv et proff-lydkort som dac/pre/delefilter/DSP-sentral, og har aldri sett meg tilbake.
    mvh
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.271
    Antall liker
    6.427
    Sted
    Under stjernene
    Ut ifra tråd tittel:

    Er analog preamp over og ut?

    Skulle tru at de som har valgt en analog preamp ikke er enig i det, mens de som har valgt en annen løsning er enig med tråd tittel.

    Bruker en analog preamp med RIIA og DAC i samme kabinett, kan ikke tenke meg noe annet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neve ble nærmest regnet som bransjens Rolls Royce hva angikk store produksjonsmixere... aner ikke hvordan den stoda er i dag, men med rundt 40' for en slik preamp, betaler man nok en betydelig del for navnet alene... legg så til at markup på slike produkter ofte nærmer seg 100%, så har man "läget"....
    Men bevares, - det er sikkert en svært god pre basert på kritikkene...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    En virkelig god DAC, den Neve-preampen og et par aktive ATC-monitorer (SCM100ASL). Det skulle jeg gjerne testet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ble tipset om denne mic-preampen, som de blant annet bruker i Knopflers British Grove-studio:


    1667901372508.png


    Skarve 550 pund for britisk håndverk.

    Samme produsent lager også denne preampen, som er litt mer formålstjenlig og praktisk:


    1667901400976.png


    1667901424714.png


    600 pund, liksom.

    Ikke akkurat supersexy design, men la gå :)
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kan jo være et interessant spørsmål hvor mye man vil betale for fancy design ift til tkeknisk kvalitet på innmat....? Når man ser på HiEnd markedet er det visst ingen grenser for dette forholdet...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det kan jo være et interessant spørsmål hvor mye man vil betale for fancy design ift til tkeknisk kvalitet på innmat....? Når man ser på HiEnd markedet er det visst ingen grenser for dette forholdet...
    Mange av high-end-produktene i ekstreme prisklasser er direkte vulgære, spør du meg. Sånt jeg forbinder med russiske oligarker, oljesjeiker og styrtrike asiater. Men for all del.

    Men det er klart, skal ting stå i en normalt pen stue, trenger det ikke se ut som betjeningspanelet på en gravemaskin akkurat. Når det gjelder den preampen over her, er det sikkert ikke så vanskelig å få montert innmaten i et penere kabinett.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.601
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man plasserer slike ting i f.eks dansk Montana eller enda bedre Clic legger man ikke stort merke til det.
    Én høydeenhet i Montana er perfekt til 1U høye proffkomponenter. Man må fram med baufila for å få ting med faste rackører smalt nok til å komme inn i 444 mm bredde, men pytt. Done that.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enig i at det er tildels mye i klassen "mindre pent", men smaken er nå engang som baken.... Men på den annen side, nå ma kjøper en preamp til 100k hvor kabinettet er frest hel ved ut av en alublokk, så kan man jo lure på hvor mye innmaten koster ift kabinettet....
    19" rackbokser har jeg arbeidd med hele mitt yrkesaktive liv...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn