Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.953
    Antall liker
    13.518
    Sted
    Trondheim
    På lengre turer legger jeg inn rute og lar bilen velge ladestopp. Den sier fra hvor det er ladestasjoner, hvilken effekt de har, hvor mange ladepunkter som er ledige og hvilke den forslår for å mest effektivt komme dit du skal. Så langt har det gått greit.
     

    E. Largo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    10.319
    Antall liker
    22.300
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skal kjøre leie-elbil, en Tesla Model 3, fra Oslo til Molde og tilbake igjen i sommer. Til Molde kjører vi via Beitostølen og Geiranger, og tilbake raskeste vei (E6). Det er jo ikke noen stordramatisk tur, men jeg har aldri kjørt elbil så langt og på tilbaketuren er vi bittelitt pressa på tid. Har lasta ned A better route planner for å planlegge ladestopp.

    Er det noe jeg bør tenke over eller ta høyde for som jeg ikke klarer å komme på sjøl?
    Lad når du ellers ville ha tatt en spisepause. Da tar det ikke noe lenger tid. Starter du fulladet så klarer sikkert Teslaen seg uten lading på veien hjem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.953
    Antall liker
    13.518
    Sted
    Trondheim
    Ja, Molde - Oslo burde den vel klare uten ladestopp. Korteste vei er ca 50 mil så det burde jo gå greit. Ellers er jo regelen at man lader når man kan (f.eks. når man likevel skal ha en liten matpause) og ikke når man må. Hvis du likevel skal stoppe for en matbit rundt Lillehammer ville jeg toppet opp litt der.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    3.571
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Takk, høres ut som det er relativt greit å få til. Alltid bedre når det er enklere enn man frykter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.051
    Antall liker
    12.359

    Bare å kjøpe et lite dukkehode så har man en fullt ut selvkjørende bil. Gennialt, Egon.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    726
    Skal kjøre leie-elbil, en Tesla Model 3, fra Oslo til Molde og tilbake igjen i sommer. Til Molde kjører vi via Beitostølen og Geiranger, og tilbake raskeste vei (E6). Det er jo ikke noen stordramatisk tur, men jeg har aldri kjørt elbil så langt og på tilbaketuren er vi bittelitt pressa på tid. Har lasta ned A better route planner for å planlegge ladestopp.

    Er det noe jeg bør tenke over eller ta høyde for som jeg ikke klarer å komme på sjøl?
    I følge mine beregninger bør du leie en fossilbil mtp drivstoff/strøm kostnader?!
    Med dagens avgiftslette på bensin/diesel og meget høy strømpris ved hurtiglading, vil det være mye rimeligere med fossil (forutsatt lading på hurtiglader).
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    3.571
    Antall liker
    4.333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er klar over det, og med Bilkollektivets prissystem blir det uansett dyrere med elbil enn fossil så lenge jeg må fylle underveis. Fossilbilene kan jeg tanke på kollektivets regning, men lading av elbil må jeg betale sjøl.

    Men elbiler har nå en gang verken utslipp eller motorstøy, så når jeg en sjelden gang skal kjøre langt så tar jeg meg råd til det.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    853
    Antall liker
    554
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hørte en podkast tidligere idag.
    Ble lansert forslag om støvsugere og automater med vaskeprodukter i tilknytning til ladestasjoner.
    Du er stuck for en halv time, hvorfor ikke benytte tiden til noe fornuftig (vaske interiøret i bilen)?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.689
    Antall liker
    9.890
    Torget vurderinger
    1
    På tide å få redusert skjermer i (el)biler.....

    Why the button is coming back to the car interior


    Car makers love touchscreens because they save money and add value. It costs a lot less to have software geeks create a glitzy user interface than designing, making and assembling physical dials, buttons and switches. And because they can deliver more perceived value at marginal cost, with no impact on vehicle weight, engineers and marketers like touchscreens too. But touchscreens are a poor user interface for a machine that moves.

    Indeed, research suggests drivers can take two to four times longer to complete basic tasks using touchscreens rather than physical controls. A 2020 study by the Transport Research Laboratory found drivers interacting on touchscreens with Apple CarPlay or Android Auto had their eyes off the road for at least 12 seconds, and the impairment to their reaction times was greater than that caused by alcohol consumption (to the legal limit) and cannabis use. A lot can happen in 12 seconds. At 70mph, you’ll cover a quarter of a mile. And when you look back at the road, you quickly need to refocus and recalibrate your situational awareness.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Min første Ioniq 5 hadde sete-temperatur- og rumpeblåsing, rattvarme og klima på skjermen, og var ikke helt cannabisvennlig, men dagens nyere Hyundaier er mer alkohol og cannabisvennlige, med egne knapper for ting en gjerne justerer underveis.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.051
    Antall liker
    12.359
    På tide å få redusert skjermer i (el)biler.....

    Why the button is coming back to the car interior


    Car makers love touchscreens because they save money and add value. It costs a lot less to have software geeks create a glitzy user interface than designing, making and assembling physical dials, buttons and switches. And because they can deliver more perceived value at marginal cost, with no impact on vehicle weight, engineers and marketers like touchscreens too. But touchscreens are a poor user interface for a machine that moves.

    Indeed, research suggests drivers can take two to four times longer to complete basic tasks using touchscreens rather than physical controls. A 2020 study by the Transport Research Laboratory found drivers interacting on touchscreens with Apple CarPlay or Android Auto had their eyes off the road for at least 12 seconds, and the impairment to their reaction times was greater than that caused by alcohol consumption (to the legal limit) and cannabis use. A lot can happen in 12 seconds. At 70mph, you’ll cover a quarter of a mile. And when you look back at the road, you quickly need to refocus and recalibrate your situational awareness.
    Leste ett eller annet sted (Broom?) at Tesla nå kom med tre store nyheter, en ny farge, sort taktrekk innvendig og større skjerm.
    Mulig Ole_Martin kan bekrefte/avkrefte dette.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Sunndalsøra
    Hører at TESLA er saksøkt for milliarder pga. av feil på varmepumper, som eiere må betale mye for selv. Da er det bedre m. radiator og varmt vann som holder i årevis. Også etter 50 år. Gammelt og enkelt. Gjelder også gammelt HIFI.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Sunndalsøra
    Det neste blir vel at det tilbys støvsuger, bilvask, luft, pølse, burger og is på bensinstasjoner..
    De som er på en bensinstasjon i dag, veit ikke hva en bil lyspære er for noe. Var også innom ELKJØP en dag og spurte etter en ''vanlig'' høyttaler ledning. Hva er det for noe? , spurte denne ungdommen i kassa:)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    853
    Antall liker
    554
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmålet blir hvordan sikre personvernet?

    Med fossil kjøretøy betaler man idag en avgift pr liter som skal kompansere for utslippene.
    For elbil blir dette fort en kilometeravgift.
    Også kjent som veiprising!

    Ett alternativ er manuell innrapportering.
    Det andre alternativet er elektronikk som rapporterer automatisk.

    Tenk hvor flott det blir om bilen rapporterer posisjon til staten kontinuerlig? Fartsbøter/feilkjøring/mindre feil alle rapportert til storebror for umiddelbar fakturering
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.789
    Antall liker
    1.654
    Spørsmålet blir hvordan sikre personvernet?

    Med fossil kjøretøy betaler man idag en avgift pr liter som skal kompansere for utslippene.
    For elbil blir dette fort en kilometeravgift.
    Også kjent som veiprising!

    Ett alternativ er manuell innrapportering.
    Det andre alternativet er elektronikk som rapporterer automatisk.

    Tenk hvor flott det blir om bilen rapporterer posisjon til staten kontinuerlig? Fartsbøter/feilkjøring/mindre feil alle rapportert til storebror for umiddelbar fakturering
    Legg det på forsikringen og les av en gang per år?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.156
    Antall liker
    5.208
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet blir hvordan sikre personvernet?

    Med fossil kjøretøy betaler man idag en avgift pr liter som skal kompansere for utslippene.
    For elbil blir dette fort en kilometeravgift.
    Også kjent som veiprising!

    Ett alternativ er manuell innrapportering.
    Det andre alternativet er elektronikk som rapporterer automatisk.

    Tenk hvor flott det blir om bilen rapporterer posisjon til staten kontinuerlig? Fartsbøter/feilkjøring/mindre feil alle rapportert til storebror for umiddelbar fakturering
    Hehe
    Det toget(!) har dessverre gått for lenge siden. Bilen følger med på alt du gjør og rapporterer til bilprodusenten. Om Staten får samme informasjon live 24/7 fra bilen spiller nok liten rolle. Fartsovertredelse blir historisk, bare å legge inn automatisk fartssperre iht den til enhver tid gjeldende fartsgrense der du til enhver tid befinner deg. Bare se til FSD….
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.043
    Antall liker
    9.108
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Med fossil kjøretøy betaler man idag en avgift pr liter som skal kompansere for utslippene.
    For elbil blir dette fort en kilometeravgift.
    Også kjent som veiprising!
    Lett digresjon:

    Personvern er viktig, men eg trur ikkje det er hovudgrunnen til at «folk flest» (Frp) er mot vegprising.

    Eg trur det handlar om at modellar som fordeler utgiftene proporsjonalt med bruken kjenst ubehagelege samanlikna med fast pris for ubegrensa bruk. Det er noko djup-psykologisk der, også for dei som bruker mindre enn gjennomsnittet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.640
    Torget vurderinger
    1
    Hehe
    Det toget(!) har dessverre gått for lenge siden. Bilen følger med på alt du gjør og rapporterer til bilprodusenten. Om Staten får samme informasjon live 24/7 fra bilen spiller nok liten rolle. Fartsovertredelse blir historisk, bare å legge inn automatisk fartssperre iht den til enhver tid gjeldende fartsgrense der du til enhver tid befinner deg. Bare se til FSD….
    Ikke verre enn å kjøpe kinesisk bil, da vet den kinesiske stat hvor man befinner seg til enhver tid og har live feed med kamera og lyd inne og ute.
    Kinesiske stat eier stort sett hele bedriften ved lov så lenge det er kinesisk. GPS i Kina er 2-veis satelitt, som rekker over hele kloden.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.180
    Antall liker
    17.623
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    GPS i Kina er 2-veis satelitt, som rekker over hele kloden.
    Hvor tar du det fra?

    GPS (Global Position System) har global rekkevidde. Og fungerer også i Kina. I tillegg har Kina sitt BeiDou system som kalles BDS. Selvsagt ønsker Kina å ikke være avhengig av GPS systemet. BDS har også global rekkevidde.

    Nye mobiltelefoner kan kombinere GPS, BDS, Galileo og også Glonass. Selvfølgelig kan biler gjøre det samme.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    7.369
    Antall liker
    5.573
    Sted
    Liten by på Østlandet


     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.640
    Torget vurderinger
    1
    Hvor tar du det fra?

    GPS (Global Position System) har global rekkevidde. Og fungerer også i Kina. I tillegg har Kina sitt BeiDou system som kalles BDS. Selvsagt ønsker Kina å ikke være avhengig av GPS systemet. BDS har også global rekkevidde.

    Nye mobiltelefoner kan kombinere GPS, BDS, Galileo og også Glonass. Selvsagt kan biler gjøre det samme.
    Du sier det jo selv, BDS/BeiDou er gps/internett. Hvordan får du lastet ned på internett uten å laste opp noe data på hva du skal laste ned? De er jo flere bil lengder foran tesla/starlink!

    Disse gutta har fått mye informasjon med reverse engineering, som kina ikke direkte reklamerer med:

    Hadde dette vært tesla så har de gått bredt ut og vært en feature!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.051
    Antall liker
    12.359
    Ikke verre enn å kjøpe kinesisk bil, da vet den kinesiske stat hvor man befinner seg til enhver tid og har live feed med kamera og lyd inne og ute.
    Kinesiske stat eier stort sett hele bedriften ved lov så lenge det er kinesisk. GPS i Kina er 2-veis satelitt, som rekker over hele kloden.
    Jepp, og det sitter en operatør pr. bil og følger med 24/7
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Lett digresjon:

    Personvern er viktig, men eg trur ikkje det er hovudgrunnen til at «folk flest» (Frp) er mot vegprising.

    Eg trur det handlar om at modellar som fordeler utgiftene proporsjonalt med bruken kjenst ubehagelege samanlikna med fast pris for ubegrensa bruk. Det er noko djup-psykologisk der, også for dei som bruker mindre enn gjennomsnittet.
    Veibruksavgift proporsjonalt med bruken av veier har vi allerede, innbakt i drivstoffprisen, så det er ikke ubegrenset bruk for en fast sum, for fossilbiler. Jo mer drivstoff en bruker, jo mer veibruksavgift betaler man via drivstoffet en må kjøpe, og bensinslukere betaler derfor mer enn gjerrig-biler for samme kjørelengde.
    Innføring av gps-målt kjøreavstand-avgift vil medføre at elbiler blir med på kjøpefesten av veibruk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.043
    Antall liker
    9.108
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Veibruksavgift proporsjonalt med bruken av veier har vi allerede, innbakt i drivstoffprisen, så det er ikke ubegrenset bruk for en fast sum, for fossilbiler. Jo mer drivstoff en bruker, jo mer veibruksavgift betaler man via drivstoffet en må kjøpe, og bensinslukere betaler derfor mer enn gjerrig-biler for samme kjørelengde.
    Innføring av gps-målt kjøreavstand-avgift vil medføre at elbiler blir med på kjøpefesten av veibruk.
    Det er sant, reint logisk.

    Men koplinga er indirekte og abstrakt. Fossilbilisten opplever ikkje drivstoffavgifta som ein vegbruksavgift, men som ein vilkårleg, statleg avgift på ei vare. Rett nok på ei vare som er nødvendig for å få motoren til å gå, men ikkje knytt til vegbruken i seg sjølv.

    Når Frp (Sivertsen, i saka over) seier:

    – Frp ønsker ikke veiprising. Det er feil å innføre taksameter i folks biler. Særlig når vi vet at folk trenger bilen til jobb og for sine familier, sier han.​

    … så er metaforen ein appell til kjenslene: «dersom vi innfører vegprising, så vil du oppleva det å bruka din eigen bil som å sitja i ein drosje og sjå på at taksameteret raser oppover». Då handlar det ikkje om at prisen vert meir eller mindre rettferdig (bompengar kan fort vera urettferdige, det er ikkje vanskeleg å gje Frp rett i det: det einaste dei kan ta betalt for, er å passera eit punkt).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn