Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.508
    Sted
    Trondheim
    På lengre turer legger jeg inn rute og lar bilen velge ladestopp. Den sier fra hvor det er ladestasjoner, hvilken effekt de har, hvor mange ladepunkter som er ledige og hvilke den forslår for å mest effektivt komme dit du skal. Så langt har det gått greit.

E. Largo

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    22.228
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skal kjøre leie-elbil, en Tesla Model 3, fra Oslo til Molde og tilbake igjen i sommer. Til Molde kjører vi via Beitostølen og Geiranger, og tilbake raskeste vei (E6). Det er jo ikke noen stordramatisk tur, men jeg har aldri kjørt elbil så langt og på tilbaketuren er vi bittelitt pressa på tid. Har lasta ned A better route planner for å planlegge ladestopp.

Er det noe jeg bør tenke over eller ta høyde for som jeg ikke klarer å komme på sjøl?
    Lad når du ellers ville ha tatt en spisepause. Da tar det ikke noe lenger tid. Starter du fulladet så klarer sikkert Teslaen seg uten lading på veien hjem.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.508
    Sted
    Trondheim
    Ja, Molde - Oslo burde den vel klare uten ladestopp. Korteste vei er ca 50 mil så det burde jo gå greit. Ellers er jo regelen at man lader når man kan (f.eks. når man likevel skal ha en liten matpause) og ikke når man må. Hvis du likevel skal stoppe for en matbit rundt Lillehammer ville jeg toppet opp litt der.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Takk, høres ut som det er relativt greit å få til. Alltid bedre når det er enklere enn man frykter.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    721
    Skal kjøre leie-elbil, en Tesla Model 3, fra Oslo til Molde og tilbake igjen i sommer. Til Molde kjører vi via Beitostølen og Geiranger, og tilbake raskeste vei (E6). Det er jo ikke noen stordramatisk tur, men jeg har aldri kjørt elbil så langt og på tilbaketuren er vi bittelitt pressa på tid. Har lasta ned A better route planner for å planlegge ladestopp.

Er det noe jeg bør tenke over eller ta høyde for som jeg ikke klarer å komme på sjøl?
    I følge mine beregninger bør du leie en fossilbil mtp drivstoff/strøm kostnader?!
    Med dagens avgiftslette på bensin/diesel og meget høy strømpris ved hurtiglading, vil det være mye rimeligere med fossil (forutsatt lading på hurtiglader).

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er klar over det, og med Bilkollektivets prissystem blir det uansett dyrere med elbil enn fossil så lenge jeg må fylle underveis. Fossilbilene kan jeg tanke på kollektivets regning, men lading av elbil må jeg betale sjøl.

Men elbiler har nå en gang verken utslipp eller motorstøy, så når jeg en sjelden gang skal kjøre langt så tar jeg meg råd til det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn