Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Trondheim
    På lengre turer legger jeg inn rute og lar bilen velge ladestopp. Den sier fra hvor det er ladestasjoner, hvilken effekt de har, hvor mange ladepunkter som er ledige og hvilke den forslår for å mest effektivt komme dit du skal. Så langt har det gått greit.

E. Largo

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    22.288
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skal kjøre leie-elbil, en Tesla Model 3, fra Oslo til Molde og tilbake igjen i sommer. Til Molde kjører vi via Beitostølen og Geiranger, og tilbake raskeste vei (E6). Det er jo ikke noen stordramatisk tur, men jeg har aldri kjørt elbil så langt og på tilbaketuren er vi bittelitt pressa på tid. Har lasta ned A better route planner for å planlegge ladestopp.

Er det noe jeg bør tenke over eller ta høyde for som jeg ikke klarer å komme på sjøl?
    Lad når du ellers ville ha tatt en spisepause. Da tar det ikke noe lenger tid. Starter du fulladet så klarer sikkert Teslaen seg uten lading på veien hjem.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Trondheim
    Ja, Molde - Oslo burde den vel klare uten ladestopp. Korteste vei er ca 50 mil så det burde jo gå greit. Ellers er jo regelen at man lader når man kan (f.eks. når man likevel skal ha en liten matpause) og ikke når man må. Hvis du likevel skal stoppe for en matbit rundt Lillehammer ville jeg toppet opp litt der.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.332
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Takk, høres ut som det er relativt greit å få til. Alltid bedre når det er enklere enn man frykter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.352

Bare å kjøpe et lite dukkehode så har man en fullt ut selvkjørende bil. Gennialt, Egon.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    723
    Skal kjøre leie-elbil, en Tesla Model 3, fra Oslo til Molde og tilbake igjen i sommer. Til Molde kjører vi via Beitostølen og Geiranger, og tilbake raskeste vei (E6). Det er jo ikke noen stordramatisk tur, men jeg har aldri kjørt elbil så langt og på tilbaketuren er vi bittelitt pressa på tid. Har lasta ned A better route planner for å planlegge ladestopp.

Er det noe jeg bør tenke over eller ta høyde for som jeg ikke klarer å komme på sjøl?
    I følge mine beregninger bør du leie en fossilbil mtp drivstoff/strøm kostnader?!
    Med dagens avgiftslette på bensin/diesel og meget høy strømpris ved hurtiglading, vil det være mye rimeligere med fossil (forutsatt lading på hurtiglader).

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.332
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er klar over det, og med Bilkollektivets prissystem blir det uansett dyrere med elbil enn fossil så lenge jeg må fylle underveis. Fossilbilene kan jeg tanke på kollektivets regning, men lading av elbil må jeg betale sjøl.

Men elbiler har nå en gang verken utslipp eller motorstøy, så når jeg en sjelden gang skal kjøre langt så tar jeg meg råd til det.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    554
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hørte en podkast tidligere idag.
    Ble lansert forslag om støvsugere og automater med vaskeprodukter i tilknytning til ladestasjoner.
    Du er stuck for en halv time, hvorfor ikke benytte tiden til noe fornuftig (vaske interiøret i bilen)?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.885
    Torget vurderinger
    1
    På tide å få redusert skjermer i (el)biler.....

Why the button is coming back to the car interior

Car makers love touchscreens because they save money and add value. It costs a lot less to have software geeks create a glitzy user interface than designing, making and assembling physical dials, buttons and switches. And because they can deliver more perceived value at marginal cost, with no impact on vehicle weight, engineers and marketers like touchscreens too. But touchscreens are a poor user interface for a machine that moves.

Indeed, research suggests drivers can take two to four times longer to complete basic tasks using touchscreens rather than physical controls. A 2020 study by the Transport Research Laboratory found drivers interacting on touchscreens with Apple CarPlay or Android Auto had their eyes off the road for at least 12 seconds, and the impairment to their reaction times was greater than that caused by alcohol consumption (to the legal limit) and cannabis use. A lot can happen in 12 seconds. At 70mph, you’ll cover a quarter of a mile. And when you look back at the road, you quickly need to refocus and recalibrate your situational awareness.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.919
    Torget vurderinger
    1
    Min første Ioniq 5 hadde sete-temperatur- og rumpeblåsing, rattvarme og klima på skjermen, og var ikke helt cannabisvennlig, men dagens nyere Hyundaier er mer alkohol og cannabisvennlige, med egne knapper for ting en gjerne justerer underveis.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.352
    På tide å få redusert skjermer i (el)biler.....

Why the button is coming back to the car interior

Car makers love touchscreens because they save money and add value. It costs a lot less to have software geeks create a glitzy user interface than designing, making and assembling physical dials, buttons and switches. And because they can deliver more perceived value at marginal cost, with no impact on vehicle weight, engineers and marketers like touchscreens too. But touchscreens are a poor user interface for a machine that moves.

Indeed, research suggests drivers can take two to four times longer to complete basic tasks using touchscreens rather than physical controls. A 2020 study by the Transport Research Laboratory found drivers interacting on touchscreens with Apple CarPlay or Android Auto had their eyes off the road for at least 12 seconds, and the impairment to their reaction times was greater than that caused by alcohol consumption (to the legal limit) and cannabis use. A lot can happen in 12 seconds. At 70mph, you’ll cover a quarter of a mile. And when you look back at the road, you quickly need to refocus and recalibrate your situational awareness.
    Leste ett eller annet sted (Broom?) at Tesla nå kom med tre store nyheter, en ny farge, sort taktrekk innvendig og større skjerm.
    Mulig Ole_Martin kan bekrefte/avkrefte dette.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.459
    Sted
    Sunndalsøra
    Hører at TESLA er saksøkt for milliarder pga. av feil på varmepumper, som eiere må betale mye for selv. Da er det bedre m. radiator og varmt vann som holder i årevis. Også etter 50 år. Gammelt og enkelt. Gjelder også gammelt HIFI.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.459
    Sted
    Sunndalsøra
    Det neste blir vel at det tilbys støvsuger, bilvask, luft, pølse, burger og is på bensinstasjoner..
    De som er på en bensinstasjon i dag, veit ikke hva en bil lyspære er for noe. Var også innom ELKJØP en dag og spurte etter en ''vanlig'' høyttaler ledning. Hva er det for noe? , spurte denne ungdommen i kassa:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn