Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.003
    Sted
    Trondheim
    Hvem betale 10-30 000 i service de 4 første årene? Jeg har serviceavtale på min bil. 11500 for 6 år. Slitedeler som bremser må man selvfølgelig betale for, men ellers? Og det er service hvert 2. år, så det blir jo ca 2000 pr. år for service, noe jeg synes er helt greit. Da får man en skikkelig gjennomgang av bilen med videodokumentasjon av alt de har sjekket.
    Min 330e ble glatt godkjent på første EU kontroll.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Priser på service varierer mye på de forskjellige merkene. 4000 for A-service og 7-8000 for B-service er ikke uvanlig.
    Noen merker har relativt dyr kjølevæske på batteriet som skal byttes med jevne intervaller.

Det ideelle er selvfølgelig å forhandle om en serviceavtale når en kjøper bilen - da har man en god forhandlingsposisjon for å prute på pris..

Johan-Kr

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.003
    Sted
    Trondheim
    Gamle priser og bare ICE-biler.
    Service på el-biler er billigere. Jeg betalte i hvert fall ikke slike priser for min serviceavtale.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    15.292
    Joda, Nissan v. BNH fikk bilen inn til teknisk gjennomgang, og spanderte en time med den, inkl. prøvekjøring etc. Jeg leverte bilen med 90% batterikapasitet, og de fant null feil med bilen.

Ergo eier jeg nå en 2023 KIA e-Niro med ALT utstyr, og har selvsagt betalt en god slump penger i mellom. Så min teori om "if you can't beat them, join them" fungerte denne gangen. Har jeg dårlig samvittighet? Ja, litt. Men rasjonelt sett har jeg ikke gjort noe galt, BNH har å oppfylle sitt garantiansvar, og teksten i den utvidede batterigarantien levner ingen tvil om at også enkeltceller dekkes av garantien.

Tror vi kan si at dette fikk en lykkelig slutt, da, selv om jeg ble raka fant. Men med en nyere og bedre bil, i det minste.

Fikk litt mindre dårlig samvittighet nå.
    Nissan må jo ta dette med sin underleverandør, det er jo åpenbart at det leveres en dårlig batteripakke, med noen slengere av celler uten full kapasitet, antakelig med høy indre motstand i kulda.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    620
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Skal på service snart og hentet inn noen priser. Merkeforhandler skal ha 6500 + 1200 for rustkontroll (?). Meca skal ha 3600. Skifte kupefilter og bremsevæske og krysse av på standard servicesjema så det er uansett god timepris.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.764
    Torget vurderinger
    1
    Gamle priser og bare ICE-biler.
    Service på el-biler er billigere. Jeg betalte i hvert fall ikke slike priser for min serviceavtale.
    ICE-biler får vel servicen sin i USA, så prisen på det er neppe relevant her i Norge.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.764
    Torget vurderinger
    1
    Skal på service snart og hentet inn noen priser. Merkeforhandler skal ha 6500 + 1200 for rustkontroll (?). Meca skal ha 3600. Skifte kupefilter og bremsevæske og krysse av på standard servicesjema så det er uansett god timepris.
    Her ville jeg sjekket ut om det er forskjellig innhold i hva de tenker å gjøre. SÅ stor prisforskjell er litt rart, og undersøkelser utført av Motor.no i desember(?) avslørte at ikke-merkeverksteder gjerne er dyrere enn merkeverksteder.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.312
    Torget vurderinger
    1
    Er det dyrt?
    Da kan du sjekke hva det koster i andre merker, se bort ifra tesla da det ikke finnes noe slikt der som du sier og derfor de heller ikke går igjennom EU-kontrollen med 4 år gammel bremsevæske.. Service en gang i året på bensinbiler og sikkert annenhvert år på el pga. Bremsevæsken. Om man ikke har service avtale, så blir det mye dyrere. Bruker å ta eu og service samtidig annenhvert år, så man bruker faktisk ikke lengre tid på å ta en service i realiteten.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    620
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Her ville jeg sjekket ut om det er forskjellig innhold i hva de tenker å gjøre. SÅ stor prisforskjell er litt rart, og undersøkelser utført av Motor.no i desember(?) avslørte at ikke-merkeverksteder gjerne er dyrere enn merkeverksteder.
    Som skrevet - det skiftes kupefilter og bremsevæske. Resten er standard sjekkpunkter som krysses av på et standard skjema. Mulig merkeverksted går grundigere gjennom standardsjekken men det tviler jeg på. Lurer også på hvorfor de vil ha kr. 1200 for å sjekke bilen for rust?
    Uansett kan ikke forhandler fraskrive seg garantiforpliktelser om jeg velger å bruke et uavhengig verksted.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som skrevet - det skiftes kupefilter og bremsevæske. Resten er standard sjekkpunkter som krysses av på et standard skjema. Mulig merkeverksted går grundigere gjennom standardsjekken men det tviler jeg på. Lurer også på hvorfor de vil ha kr. 1200 for å sjekke bilen for rust?
    Uansett kan ikke forhandler fraskrive seg garantiforpliktelser om jeg velger å bruke et uavhengig verksted.
    Synes det er drøyt å påstå at en hel bransje ikke gjør jobben sin. Litt lei av å høre at de bare gjør det man lett kan sjekke er byttet som olje og filter. Sist jeg hadde bilen på service testet de f.eks begge 12V batteriene selv om det ikke sto på planen i hht service som skulle gjøres. Har sett merker etter fastnøkler på sjekkpunkter i understell mm etter service.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er drøyt å påstå at en hel bransje ikke gjør jobben sin. Litt lei av å høre at de bare gjør det man lett kan sjekke er byttet som olje og filter. Sist jeg hadde bilen på service testet de f.eks begge 12V batteriene selv om det ikke sto på planen i hht service som skulle gjøres. Har sett merker etter fastnøkler på sjekkpunkter i understell mm etter service.
    på moderne biler har du ikke en peilepinne en gang. Du kan kanskje åpne lokket for å se der, men det er ikke alltid så lett å faktisk vite at de gjør det de sier.
    derfor be alltid om de brukte delene tilbake, og merk gjerne bolter o.l slik at du ser at der skrudd på.
    Det finnes så mange eksempler på juks og fanteri at både bruktbilselgere og bilverksteder fortjener sitt dårlige rykte.
    Og ja, det finnes gode mekanikere og verksteder man kan stole på. Finner du slikt så er det gull, akkurat som en rørlegger eller elektriker som er flink, effektiv og ikke minst møter opp til riktig tid uten alle de håndverker unnskyldningene som finnes..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er jo ofte mye deksler og div som må skrus av under bilen. Også kan jeg tenke meg at man burde ta av innerskjermene for å sjekke de. Går fort en verkstedtime eller to på slikt

Irrgjenger

Medlem
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    163
    Sted
    Oslo
    Jeg er ikke bilinteressert eller noe sånn. Hadde egentlig ønske om å leve hele livet uten å måtte eie en. Men i forbindelse med omorganisering på jobben ser det ut til at jeg kommer til å trenge en fra sommeren.

Jeg har ikke lyst til å bruke mye på det, men har lyst til å ha en som virker hele tiden. Ligger i kortene at den bør gå på strøm.

Noen anbefalinger fra dere som følger med og har greie på? Jeg har tenkt ikke mye over 200kkr. Gjerne noe med litt takhøyde i baksetet av hensyn til gamle foreldre som nok vil trenge å kjøres litt på når man først har skaffet en maskin. Bagasjeplass er også greit med det samme. Tenker relativt ny brukt.

Har sett på Opel Frontera/ Citroën ëC3 Aircross i håp om at de kan krype ned litt fra dagens prisnivå (stort sett demobiler som har gått mindre enn Norge på langs).

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    620
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ikke bilinteressert eller noe sånn. Hadde egentlig ønske om å leve hele livet uten å måtte eie en. Men i forbindelse med omorganisering på jobben ser det ut til at jeg kommer til å trenge en fra sommeren.

Jeg har ikke lyst til å bruke mye på det, men har lyst til å ha en som virker hele tiden. Ligger i kortene at den bør gå på strøm.

Noen anbefalinger fra dere som følger med og har greie på? Jeg har tenkt ikke mye over 200kkr. Gjerne noe med litt takhøyde i baksetet av hensyn til gamle foreldre som nok vil trenge å kjøres litt på når man først har skaffet en maskin. Bagasjeplass er også greit med det samme. Tenker relativt ny brukt.

Har sett på Opel Frontera/ Citroën ëC3 Aircross i håp om at de kan krype ned litt fra dagens prisnivå (stort sett demobiler som har gått mindre enn Norge på langs).
    Citroen eC4 får du for under 200k, 2-3 år gammel. En del større enn eC3.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.525
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har du forsøkt Finn (?). Sett makspris til 200', alder til max 3 år og kryss av for elbil.
    Resultatet kan du sortere på litt forskjellig vis.

Irrgjenger

Medlem
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    163
    Sted
    Oslo
    Joa. Bruker Finn. Ganske dreven med å bruke filter og sortering, så budsjettet skal jeg klare å bruke opp. Problemet er at jeg ikke har greie på bil. Derfor kunne med vært fint med noen tanker om de aktuelle kandidatene fra noen som har interessen og kunnskapen. Det jeg ønsker meg er innspill om hvilke modeller som bør være gode kjøp, egentlig.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    du ser jo på såpass nye biler at kunnskapen er det ikke mange som har. Fasiten får vi om 10år / 300tkm
    ser du skriver pga jobb omorganisering, hvis du er uskyldig part i dette kan du jo kanskje grine deg til en firmabil. Da slipper du egentlig alle bekymringer

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.328
    Ganske dreven med å bruke filter og sortering på finn, så budsjettet skal jeg klare å bruke opp. Problemet er at jeg ikke har greie på bil. Derfor kunne med vært fint med noen tanker om de aktuelle kandidatene fra noen som har interessen og kunnskapen.
    Historisk har franske bilmerker særs dårlig evne til å holde bruktverdi her i Norge sammenlignet med enkelte andre bilmerker. Opel er vel også på den listen. Dette er dog basert på hva dem laget før elbilen. Men om det snur folks oppfatning av bilmerkerene spørs.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Historisk har franske bilmerker særs dårlig evne til å holde bruktverdi her i Norge sammenlignet med enkelte andre bilmerker. Opel er vel også på den listen. Dette er dog basert på hva dem laget før elbilen. Men om det snur folks oppfatning av bilmerkerene spørs.
    det er vel basert på at franskmenn kunne finne på å plassere blinklysa i hattehylla og rattet kunne være formet som et åttetall
    koppholderne funket bare til magnumflasker med vin og lyktene var så gule at det så ut som noen hadde pissa i de.

I dag kaller vi det innovativt og moderne (feks tesla), så se ikke bort ifra at fransk passer veldig godt inn i morgendagens bruktmarked

Irrgjenger

Medlem
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    163
    Sted
    Oslo
    Det der kan muligens være en fordel, uten at jeg vet. Men er det relativt nytt, dette med Stellantis? Opel, Peugeot, Citroën, og hvilke andre det nå var under samme eierskap? Kan det være at delt eierskap og delt teknologi har løst noen problemer og at det er etterslep på dårlig rykte som ikke lenger er sant? I så fall er det jo gull å kjøpe en bruktbil som er bedre enn sitt rykte... Hvis et dårlig rykte fortsatt er fortjent, så er det jo mest en advarsel å forholde seg til, ved for eksempel å betale mindre.

Ellers er jo el relativt nytt for de fleste, og de som fikk til fossil og drivlinje trenger ikke være de samme som får til elektromotor og batteri. Skulle egentlig ønske at jeg for en gangs skyld var en sånn som visste noe om ting jeg ikke er interessert i...

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.525
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Bjørn Nyland ("Tesla Bjørn") har testet ec3. Søk på youtube. Er ikke sikkert du er like interessert etter å ha sett den testen...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn