Bjørn Nyland ("Tesla Bjørn") har testet ec3. Søk på youtube. Er ikke sikkert du er like interessert etter å ha sett den testen...
Det er nok sant. Men en jutuber som kaller seg Teslabjørn og starter med et wassuup som får Milhouse Van Houten til å høres maskulin, moden og kompetent ut? Det klarer jeg rett og slett ikke å se på. Så jeg tok en titt i kommentarfeltet og skjønte at dette dreier seg om ladeproblemer som verste problem? Ser problemet som en av kommentarene påpekte med at testere gjerne kjører en ny bil noen timer, og at det er langt større verdi i langtidstester. Strengt tatt noe jeg savner generelt, enten det er det ene eller det andre. En vaskemaskin har ikke vist sin verdi/pris før den har levd sitt liv, kort eller langt. Men langtidstest er selvsagt umulig når modellene byttes ut i fast fashion-tempo.
Litt som en parallell har jeg fått råd om å kjøpe en Leaf fra flere kolleger. Alle forteller om overraskende lave vedlikeholdsutgifter, en påstår til og med at den er bedre skrudd sammen enn hans egen Audi. Så skumma jeg gjennom her, og fikk batteriproblemer og motbydelig juridisk spissfindighet derfra. Toyota og KIA hører jeg også mye skryt om, men de ligger gjerne litt høyere i pris enn jeg ser for meg.
Og alle sammenligner i en viss grad med fossilbilene de hadde for lenge siden.
Det burde finnes et offentlig register for logging av aggregert servicestatistikk for merker og modeller i markedet. Det ville gitt produsentene et skikkelig insentiv til å bygge merkevare gjennom kvalitetsfokus. Her ville det gått an å få til, og det ville generert direkte verdi fordi biler faktisk selges brukt lenge etter at de er ute av produksjon eller oppgradert/endret. Noen i partiorganisasjonen til MDG som kan plukke opp og utvikle tanken? Utvikle tanken til lov og forskrift, insentivere varighet? Det er veldig god miljøpolitikk.
Angående Tesla, forresten. Kommer ikke til å putte pengene mine i lomma på fascistiske fagforeningsknusere. Så det er ute av bildet, for så vidt høy terskel for USA i det store og hele om dagen. Ikke spesielt keen på Kinesisk heller, selv om det er vanskelig å se for seg at alt annet er fullt av deler derfra.