Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    For fire hjul med skiver og klosser ?
    Hadde gjort det selv og brukt halve dagen. Kost meg med jobben og gjort det skikkelig og hatt vondt i rygg og knær dagen etter :)
    Kamskje det er annerledes med nyere biler, jeg vet ikke. Men på 124 serien til Mercedes ( kåret til verdens beste bil) , da bet jeg meg i hvor såre enkelt det var og skriver med stor tro på at en mekaniker med sitt arsenal av kjekt verktøy og løftebukk klarer å gjøre det på 20 mins maks. Jeg har ikke gjort det, da verktøyet jeg hadde ikke holdt mål eller i mangel på det. Så jeg brukte vel en 2-3 timer om jeg husker riktig, mest pga noe som satt fast og at jeg ikke hadde gjort det før
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Kamskje det er annerledes med nyere biler, jeg vet ikke. Men på 124 serien til Mercedes ( kåret til verdens beste bil) , da bet jeg meg i hvor såre enkelt det var og skriver med stor tro på at en mekaniker med sitt arsenal av kjekt verktøy og løftebukk klarer å gjøre det på 20 mins maks. Jeg har ikke gjort det, da verktøyet jeg hadde ikke holdt mål eller i mangel på det. Så jeg brukte vel en 2-3 timer om jeg husker riktig, mest pga noe som satt fast og at jeg ikke hadde gjort det før
    Så lenge en ikke kjører seg fast i vrange håndbrekksystemer som krever diagnoseverktøy for tilbakestilling er bremser enkle greier å pusle med da. Gjør godt rent, smør der det behøves, så er det tut og kjør. Tesla sine håndbrekk (Brembo) kan kjøres tilbake med et røykvarslerbatteri og to ledningsstumper.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    EU kontroll på ene elbilen idag. Skiver og klosser både foran og bak må byttes. Bil kjørt 80k. Mercedes. Er vel kanskje som forventet?
    Ingen skiver byttet på min eklasse enda etter 124 k km. 2 ganger klosser foran og en gang bak.

    Grei at Enyaq har tromler bak BTW.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Kjørte 180k km/10 år på VW-diesel før jeg bytta skiver og klosser på alle 4 hjul. Brukte kvalitetsdeler fra ATE (brukes feks av Volvo) og kostet omtrent 2500,- totalt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder skiver og klosser, og til dels også kalippere, så er jeg overbevist om at det er mye bevisst svindel ute og går. De aller fleste vet knapt hvor disse komponentene sitter på bilen og enda færre kan diagnosere om de er utslitt eller om det er feil på dem. Får de beskjed fra verksted om at dette må byttes, tar folk det for god fisk uten videre, og det vet bransjen. Hadde jeg fått beskjed om at noen av disse måtte byttes, ville jeg ha bedt om dokumentasjon og påpekt i detalj om hva som er feil eller ikke i henhold til krav/spesifikasjonene.

    PS, er godt kjent i bremsesystemet til biler.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bytter bare når sensorer varsler. Sist gang våt klossene helt nedslitt så sensorene ser i hvert fall ut til å varsle korrekt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Når det gjelder skiver og klosser, og til dels også kalippere, så er jeg overbevist om at det er mye bevisst svindel ute og går.
    Det er sikkert mykje rart. Hadde fått kast i skivene på VW-diesel, bilen inn til service/EU (hugsar ikkje) og beskjed om at bremsane var heilt fine. Stadig tiltakande risting i tida etterpå. Ny sjekk, jaudå, må byta det meste.

    Eg tvilar på at dette var svindel. Trur det helst var følgje av ein veldig prosedyreorientert kontroll.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kan ikke sammenligne bremse skift intervall på gamle fossilbiler hvor bremsene benyttes gjentatte ganger på hver kjøretur med elbiler som gjerne har en enkelt oppbremsing iløpet av hver tur (når det parkeres).
    Blir mer rust på elbilers bremser da de benyttes sjeldnere hos de fleste (alt for få som legger inn en god oppbremsing på elbilen for hver kjøretur).

    På EU kontroll på merkeverksted på bensinbilen for noen år siden kom de med at skivene bak måtte skiftes pga av rust. Tok med "selgeren" ut til bilen så han kunne vise meg rusten som var nok til at skivene måtte byttes. Etter mye om og men lirte han av seg at rusten var på baksiden av skiven så det vistes ikke gjennom felgen.
    Tok bilen til ett annet verksted som sjekka over og stempla ut feilen på EU kontroll skjemaet. Dro aldri tilbake til den forhandleren!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Bremser på en litt tilårskommen bil er jo bare peanøtter uansett drivlinje, i forhold til nytt batteri (for 2. gang) og nytt klimaanlegg på en 9 år gammel elbil som aldri går i stykker ettersom den ikke har turbo, regreim, eksosanlegg osv osv.
    Lurer på hvor mange 100 tusen en nøktern fossilbil har kostet i reparasjoner innen den fyller 10 år?


    Screenshot_20230823-204221_Chrome.jpg Screenshot_20230823-204249_Chrome.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Om eg held bremser og småpjask utanfor, har min VW T5 2011-mod (no 180k km) kosta 250’000 kr for motor/eksos og understell, dei to mest openberre feilkonstruksjonane på den bilen. Veldig mange av denne årsmodellen har bytta motor. T5 og understellsproblem er også synonym. Godt bilen ikkje har automatgir, for dei går visst, dei òg.

    Bra bil, synd han er så dårleg.

    Ikkje akkurat eit røvarkjøp, kan ein seia. Det positive er at vi alltid har plass. Den luksusen har kosta mykje.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ja, enkelte fossilbiler fra VAG ++ har svakt konstruerte motorer, eller de er så delikat konstruert at de ikke holder inn i evigheten de heller. BMW N14 feks: konstruert av Peugeot og er egentlig en solid motor, men BMW forhåndsdømte den til tidlig død ved å sette inn kjedestrammer av plastikk, faktisk, og de sitter i noen Mini-modeller.

    Men absolutt alle elbiler har disse rådyre batteriene og rådyre klimaanleggene.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Konas gamle Polo fikk motorhavari lenge før den fylte 10 år. Da ble det batteribil istedet...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Kjørte drosje i Bergen forrige uke. Mercedes EQC. Kusken påstod at ei forlykt koster 100.000kr.
    kan det stemme?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ikke usannsynlig. Den lett demonterbare skjermen/radio/cd-spiller/carwings i gamle Nissan Leaf koster over 70.000 kroner.
    Men, så lenge en ikke ødelegger noe på en elbil, eller så lenge den virker, så er elbiler veldig brae saker det, bare så det er sagt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Ikke unikt for elbil desverre, frontlykter er blitt skamdyre, det samme gjelder også frontfangere fulle av elektronikk, kameraer, radarosv
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    989
    Halogen frontlykter var faktisk en av faktorene som gjorde at jeg kjøpte e-Up. Lyktene holder "evig", pærene koster en femtilapp (okei, litt mer for NaitRæisingLeiserVissjn) og kan byttes selv på under fem minutter. Og lyset er helt tilstrekkelig for meg. LED-matriser er sikkert bedre, men når det fort utgjør 30-50% av bruktbilverdien mister det mye av sjarmen. Ikke blender jeg bilistene i motgående felt heller, slik jeg opplever at majoriteten av f.eks. BMW i3 og Tesla Model 3 gjør..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre

    Eg skjønar ikkje:

    1. Kvifor flystikke/yoke i staden for ratt? Ja, det er sikkert moro å kjenna seg som ein jagarflypilot, men eit normalt ratt framstår for meg som mykje meir fleksibelt (altså, du kan ha ulike grep) og meir veleigna når du skal kontrollera store utslag. Utan å ha prøvd, føresteller eg meg at ein 'yoke' kan fungera i høg fart på motorveg, der utslaga er temmeleg små og "ti på to" er den beste handstillinga. Dersom vi ser bort frå den statiske handstillinga, skjønar eg at elektrisk styrt hjulutslag ("steer-by-wire") kan avbøta ein del problem.

    2. At det skal vera så veldig mykje produksjonskostnad å spara på flytta brytarane som styrer blinklys frå hendel på rattstamma til frampå rattet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at mange tillegger elbiler moralsk overhøyde og da er det artig med litt skit på vingene på gullenglene, både bilene og eierne. Selvfølgelig er det mange som godter seg når det må skiftes batterier og annet på elbilene. Egentlig er det bemerkelsesverdig hvor fort el-teknologien har blitt moden og driftssikker. Vi har og har hatt flere elbiler i familien, noen bedre enn andre, problemer har vært knyttet til softvare og ikke elbilteknologien. Den gamle Caddyen runder snart en halv million. Litt andre problemer der og slett ikke rimelig i reparasjoner og vedlikehold. Men så lenge motor og DSG holder skal den få gå. Håper etterhvert på jordnære elbiler uten så fikse løsninger og high-tech design/softvare. Gjerne en enkel Caddy med liten motor og stort batteri.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    ^ Ja, elbilene har blitt halvvoksne på teknologi, men er fortsatt temmelig barnslige på dette med abnorme ytelser, i stedet for jordnære arbeidshester. Verden behøver Caddy'er og Transit'er med passe mange hk og Nm for å jobbe, fremfor å gjøre unna 400 meter på rekordtid. De færreste av oss er F1- eller dragraceførere, mens de fleste av oss har behov for bil i forbindelse med jobb rett som det er.
    Savner tiden da biler hadde enkle løsninger som kunne fikses, i stedet for et utall sensorer og "hjerner" i hundretusenkronersklassen. Kom igjen, Volvo, gå tilbake til tankegangen dere hadde den gang dere lagde "Herregårdsvogna"!!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Aktuell Rapport fra Espa:
    En stakkarslig elbilist som slet med å få startet ladingen. Det tok vel omkring et kvarter med knoting på mobtel og to tlfsamtaler før den ulykksalige damen med HI5 kunne gå inn å få seg et par espaboller.
    I mellomtiden rullet mange fornøyde bensin/dieselbilfolk inn og ut igjen uten hazzl, knot, krøll, bøll og irritasjon.

    Vis vedlegget 944719
    1692863978629.png
    Er du idiot med vilje?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Nommin..... Defacto slenger ut en idiotforklaring etter en hendelsesbeskrivelse fra Bolleland om et kjent knote-problem med elbil-lading. Eller er jeg idiot fordi Best muligens har rotet det til med dårlig bensin (eller diesel) i bensintankene? Kven kveit.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min far fylte diesel på en Ford Transit med bensinmotor engang, i ren distraksjon ved pumpen. Den gikk ikke så bra etter det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spesielt når de har gått 290000 som Tesla'n over. Stusser litt over at tilstanden ellers er så bra at det vurderes med så mange km på baken....
    For hva det er verdt: Min 2016 Model S passerte NAF’s EU-kontroll uten anmerkninger i går. 2013-modellen passerte uten anmerkninger i juni.

    Kunden før meg hadde en ca 10 år gammel fossilbil. Den listen av feil og mangler var ikke til å tro. Jeg hørte ikke nøye etter, men de punktene jeg hørte kunne oppsummeres som «kast den bilen nå». Testeren sukret pillen ved å si at «du må jo regne med at det er litt problemer på en ti år gammel bil», men jøye.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    For hva det er verdt: Min 2016 Model S passerte NAF’s EU-kontroll uten anmerkninger i går. 2013-modellen passerte uten anmerkninger i juni.

    Kunden før meg hadde en ca 10 år gammel fossilbil. Den listen av feil og mangler var ikke til å tro. Jeg hørte ikke nøye etter, men de punktene jeg hørte kunne oppsummeres som «kast den bilen nå». Testeren sukret pillen ved å si at «du må jo regne med at det er litt problemer på en ti år gammel bil», men jøye.
    Bilene er i utgangspunktet solide de, dog med noen innebygde knirk og feilkilder. Noen av de er glade i å spise understellsdeler. Ny rapport følger i neste uke, etter at min X har vært på EU-kontroll. 🙈
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Kunden før meg hadde en ca 10 år gammel fossilbil. Den listen av feil og mangler var ikke til å tro. Jeg hørte ikke nøye etter, men de punktene jeg hørte kunne oppsummeres som «kast den bilen nå». Testeren sukret pillen ved å si at «du må jo regne med at det er litt problemer på en ti år gammel bil», men jøye.
    Asbjørn, det du sier er som oftest fornuftig, men dette har jo ikke noe med noe å gjøre. Rævkjørte shitboxer finnes selvfølgelig uten at det beviser hverken det ene eller det andre, annet enn at eieren ikke evner å ta vare på bilen. Det siste året har jeg vært gjennom EU-kontroll med tre biler med fobrenningsmotor hvorav den eldste er 32 år og den yngste 18 år. Null feil på alle.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Omtrent samme her. 10/14/50 år gamle biler En ukjent og to kjente feil tilsammen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Asbjørn, det du sier er som oftest fornuftig, men dette har jo ikke noe med noe å gjøre. Rævkjørte shitboxer finnes selvfølgelig uten at det beviser hverken det ene eller det andre, annet enn at eieren ikke evner å ta vare på bilen. Det siste året har jeg vært gjennom EU-kontroll med tre biler med fobrenningsmotor hvorav den eldste er 32 år og den yngste 18 år. Null feil på alle.
    Er vel akkurat like relevant som elbil eksemplene han svarte på. Finnes rævkjørte shitboxer blant elbiler også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Halogen frontlykter var faktisk en av faktorene som gjorde at jeg kjøpte e-Up. Lyktene holder "evig", pærene koster en femtilapp (okei, litt mer for NaitRæisingLeiserVissjn) og kan byttes selv på under fem minutter. Og lyset er helt tilstrekkelig for meg. LED-matriser er sikkert bedre, men når det fort utgjør 30-50% av bruktbilverdien mister det mye av sjarmen. Ikke blender jeg bilistene i motgående felt heller, slik jeg opplever at majoriteten av f.eks. BMW i3 og Tesla Model 3 gjør..
    Nå har vel Tesla i all hovedsak ikke Matrix lys.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2

    Kortversjon: på de 4 dekkene med elbiler var det ingen spor av brann.
    Hvor mange får med seg det, tro? Nettet kokte med "der kan du se hvor farlig det er med batterier i biler".

    Det omfatter de fire nederste dekkene, der også de 498 elektriske bildene fremdeles står uskadd. De fire øverste dekkene er fullstendig utbrent. På disse dekkene var der ingen elektriske biler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Menneskets evne til å lete etter støtte for egne forutinntatte meninger er ubegrenset. Helst uten å ødelegge de med fakta.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange får med seg det, tro? Nettet kokte med "der kan du se hvor farlig det er med batterier i biler".

    Det omfatter de fire nederste dekkene, der også de 498 elektriske bildene fremdeles står uskadd. De fire øverste dekkene er fullstendig utbrent. På disse dekkene var der ingen elektriske biler.
    Folka som er fysen på "hva var det jeg saaaa?" eller de som har en agenda mot elbiler av en eller annen grunn er ikke interessert i fakta etter falsk bensin på bålet.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Jeg hadde ingen forutsetninger for å bytte ut forrige bil (en wolksvagen up med bensin) ift en elbil. Trangen etter awd og litt "luksus" ble for stor, så det endte med en Tesla Model Y. Hatt den i 14 dager nå, men det virker som en brukbar bil alt i alt. Jeg er absolutt ingen bil-mann, det å skru bil er noe av det verste jeg vet (men til gjengjeld er det det billigste også), ikke er jeg spesielt glad i å kjøre bil heller, men Teslaen kunne overbevist meg. Lader selvsagt bare hjemme og har mye kortkjøring (20 km tur-retur jobb). Så langt har jeg bare to ting å utsette på bilen og det er litt for mye automatikk og for store felger, skulle gjerne hatt 17/18" både sommer og vinter, men den ruller på minste standard (19").
    Pluss i boken er meget gode lys, nær som fjern (i særklasse av hva jeg har kjørt), meget behagelig med tussmørke inni bilen og mulighet for inverterte farger på skjerm. Det at man slipper girkasse og regenerativ bremsing foretrekker jeg også, som gjør det til en behagelig bil for min del (jeg er nok lite kresen etter 5 år i en up med lite av noe som helst).
    Den er også fin å hvile øynene på, passe lite som stikker seg ut både utvendig og innvendig. Ser frem til en vinter med mye snø og glatte veier så jeg får prøvd hva dette er, nye piggdekk blir også godt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn