Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.075
    Antall liker
    16.955
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde ingen forutsetninger for å bytte ut forrige bil (en wolksvagen up med bensin) ift en elbil. Trangen etter awd og litt "luksus" ble for stor, så det endte med en Tesla Model Y. Hatt den i 14 dager nå, men det virker som en brukbar bil alt i alt. Jeg er absolutt ingen bil-mann, det å skru bil er noe av det verste jeg vet (men til gjengjeld er det det billigste også), ikke er jeg spesielt glad i å kjøre bil heller, men Teslaen kunne overbevist meg. Lader selvsagt bare hjemme og har mye kortkjøring (20 km tur-retur jobb). Så langt har jeg bare to ting å utsette på bilen og det er litt for mye automatikk og for store felger, skulle gjerne hatt 17/18" både sommer og vinter, men den ruller på minste standard (19").
    Pluss i boken er meget gode lys, nær som fjern (i særklasse av hva jeg har kjørt), meget behagelig med tussmørke inni bilen og mulighet for inverterte farger på skjerm. Det at man slipper girkasse og regenerativ bremsing foretrekker jeg også, som gjør det til en behagelig bil for min del (jeg er nok lite kresen etter 5 år i en up med lite av noe som helst).
    Den er også fin å hvile øynene på, passe lite som stikker seg ut både utvendig og innvendig. Ser frem til en vinter med mye snø og glatte veier så jeg får prøvd hva dette er, nye piggdekk blir også godt. :)
    Gratulerer. Jeg har en i3 som jeg er happy med og en Bmw 525d som jeg har litt problemer med å skille lag med. Glad i diesel dyret mitt jeg, men er redd den kommer i reparasjonsalderen. Dessuten er i3 alltid førstevalget, merkelig nok. Avgjørelsen er tatt. Dieseldyret skal selges, lurer på om ikke min nye Y står straks på kaia i Drammen😅
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det forslaget har vært oppe flere ganger tidligere som alternativ til bompenger og har blitt avvist hver gang. Vi får se hva som skjer denne gangen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For ikke å snakke om mobilen din...er nok bare å akseptere eller slutte å leve...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.441
    Antall liker
    3.563
    Sted
    Sunnmøre
    Satelittsender i alle biler for å registrere antall km kjørt. Overvåkningssamfundet here we come!
    Bare jeg som ser mørkt på dette?
    Det verkar unødvendig; dette bør ein kunne leggja i den obligatoriske forsikringa som allereie er teikna for eit tal kilometer. Å flytta årsavgifta dit, var ikkje ein dum idé.

    Eg er litt tja til slik avgift på elbil.

    Privatbilismen som problem er ikkje berre knytt til klima/CO₂, men også til arealbruk og utbyggingskostnader for veg og parkering, med følgjer for natur, landbruksjord, bymiljø, støy osb. Avgifter er ein økonomisk grei måte å begrensa uønskt åtferd på (alternativet er forbod eller kvoter), hovudproblemet er at det opplevest som urettferdig. Delvis er det urettferdig, også, fordi det råkar dei med låg løn hardast. Men det er ikkje tvil om at det funkar. Vi gjer det med røyking, alkohol, plastposar, sukker, parkering osb.

    Likevel, elektrifiseringa av privatbilismen er i mine augo eit nesten oppsiktsvekkjande vellukka prosjekt. Misforstå meg rett her: på den måten at ein har hatt eit politisk mål, og brukt ganske varsame, hovudsaklege økonomiske, verkemiddel for å få til åtferds- og haldningsendring. Eg er usikker på om tida er inne for å redusera den relative fordelen for elbil.

    Og så er det den sida av avgifter som handlar om finansiering. Den sida har i høgste grad preg av "flat skatt", og treff mange relativt hardt oppå andre pris- og renteauker. Det tykkjer eg er dårleg timing å innføra no.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og så er det den sida av avgifter som handlar om finansiering. Den sida har i høgste grad preg av "flat skatt", og treff mange relativt hardt oppå andre pris- og renteauker. Det tykkjer eg er dårleg timing å innføra no.
    Du vet, «vanlige folks tur». Da passer det jo bra å innføre noe som i praksis fungerer som en regressiv skatt på folk som ikke har friheten til å jobbe fra hjemme- og hyttekontor når det passer dem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Jeg har hele tiden antatt at elbilfordelene ville forsvinne gradvis jo mer utbredt det ble med rasen. Da jeg kjøpte i 2015 så var de på sitt høyeste. Gitt de summene staten drar inn på bil/drivstoff av fiskale grunner så sier det seg mer eller mindre selv at det over tid må vris over på elbiler. Forsåvidt greit nok - særavgifter har også den "fordelen" at man i varierende grad selv kan bestemme hvor mye man vil betale av de.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig. For min del var det sterkt medvirkende til at jeg byttet til elbil i 2013 og 2016. Vurderte den politiske risikoen som høyere enn den tekniske. Det er ingen bombe at fordelene gradvis fases ut, så viktig melkeku som bil er for statskassen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    5.181
    Bruker du Google maps er du der allerede, men informasjonen eies av et amerikansk firma.
    Man kan vel fortsatt argumentere for at tvungen overvåking fra de som forvalter voldsmonopolet, er vesensforskjellig fra overvåking etter avtale med en tredjepart. Selv om ingen leser "terms and conditions" og man kan stille spørsmål ved hvor mye reelt valg teknologiselskaper som Google gir oss. Men det med voldsmonopolet er jo det springende punkt her.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Satelittsender i alle biler for å registrere antall km kjørt. Overvåkningssamfundet here we come!
    Bare jeg som ser mørkt på dette?
    Neida, du er ikke alene om det. Det kommer til å sitte 10.000 hemmelige menn og kvinner med blå frakk, store skjermer og mørke briller i en hemmelig hall i fjellet, i dunkel belysning, og de vil ta notater av hvor akkurat DIN bil befinner deg, i tillegg til alle oss andre med elbil.
    Så vil de ha evalueringsmøter der de diskuterer kjøreatferden og destinasjoner for hver eneste jævla elbilist over hele landet.
    Nei, forresten, AI vil holde rede på oss, og vil sende oss eposter der de spør hva som var det egentlige formålet med den og den bilturen.
    Bare vent.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.893
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Spørs om det i såfall ikke blir en patent a la målerne som var på km-avgiften på dieselbiler før i tida - eventuelt at det skal gjøres en avlesing av bilens km-teller årlig.

    Johan-Kr
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.441
    Antall liker
    3.563
    Sted
    Sunnmøre
    Einig i at det er eit prinsipielt problem.

    I praksis er allereie biltrafikk så overvåka (gjennom kvar einaste bom- eller ferjepassering) at neppe utgjer den heilt store skilnaden. For ikkje å snakka om oss sjølve: mobiltelefonensporar oss som eit minimum mellom basestasjonane (i tillegg til det Google og resten gjer).

    Fordelen med at det offentlege samlar inn dette, er at dei kan påleggjast temmeleg strikse reglar for å kva dei har lov til å logga, og at vi har temmeleg kompetente folk (Datatilsynet) til å passa på at det vert skikkeleg gjort. Paradokset er at vi sjølv sannsynlegvis vil krevja dokumentasjon for det vi skal betala ("Jaha, eg ser at de har logga 63 kilometer på bilen min denne datoen, kvar og når var liksom det?").
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke verre enn at det sitter en chip i bilen som hver dag beregner beløpet og så sender beløpet du skal betale til et sentralt lager. Evt oppdateres dette ukentlig eller månedlig. Hvor du har kjørt oppbevares i bilen og slettes ved jevne mellomrom.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.882
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En fordel å ha gammel analog bil da, så kan hverken myndighetene fjernstyre bilen din eller overvåke hver minste bevegelse.

    Ang Google på tlf etc så regner jeg med de fleste har skrudd av posisjonstjeneste og nektet tilgang for alle apper med mindre du gir tillatelse når programmet startes.
    Videre har man jo gjerne ikke med seg tlf over alt så "alt du gjør" blir ikke sporet.

    Dette er jo valg enhver tar selv og man kan velge å stå utenfor. Problematisk hvis det skal bli slik at du må la deg spore for å få den frihet som en bil gir deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Trondheim
    Det er jo avhengig av hvilken løsning som benyttes/tillates om dette med veiavgift basert på poisjon og kjørte km blir registrert. Det er fullt mulig å lage en løsning der myndighetene ikke sporer deg (se mitt innlegg over).
    Man kan slette kjøredata etter hver tur når beløpet er beregnet, men da mister man muligheten for å klage hvis man mener at beløpet er feil. Så kjøredata kan lagres i bilen og slettes hver mnd etter at man er blitt fakturert. Det eneste myndigheten ser er beløpet, ikke hvor bilen har vært.

    RE: Google vet jeg ikke hvordan de håndterer data med bruk av Google maps. Da må jo telefonen vite hvor du er for å kunne oppdatere kartet. Det finnes metoder for å hindre at kartdata rapporteres, men jeg vet ikke om Google bruker slike. Det krever SVJV dedikert hardware og det er ikke sikkert slik finnes i Android-telefoner.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare Google/Android som tracker:

    Jeg fikk kaffen litt i halsen første gang iPhone begynte å gi meg en «hjelpsom» liste av hvor jeg hadde vært den siste måneden. Da var det på tide å gå gjennom en del tillatelser på nytt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.882
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Greit å ha et bevisst forhold til slikt, og aller helst roote/jailbreake tlf og få inn en clean installasjon av operativsystemet slik at man har full kontroll selv.
    Samsung og Apple er verstingene rundt å skjule mulighetene som ligger i systemet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ingen kan vel være overrasket over at staten vil ha inn cirka de avgiftsinntektene de hadde når bilparken var fossil.



    Bl.a.
    Mens staten dro inn nær 13 milliarder i veibruksavgift i fjor, er prognosen at dette vil falle til under tre milliarder om noen år.
    For at staten fortsatt skal ha penger til veiprosjekter de ønsker å gjennomføre, har Statens vegvesen og Skatteetaten laget fire alternativer for avgiftsnivået på elbiler:

    1. Elbil-fordel i bompenger fjernes. Veibruksavgift pr. kilometer innføres for elbiler.
    2. Veiprising basert på posisjon.
    3. Satelittenhet i bilene.
    4. Stegvis innføring. Først kommer alternativ 1, deretter alternativ 2, men begrenses til lastebiler over 7,5 tonn. Alternativ 3 utredes videre.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.441
    Antall liker
    3.563
    Sted
    Sunnmøre
    Greit å ha et bevisst forhold til slikt, og aller helst roote/jailbreake tlf og få inn en clean installasjon av operativsystemet slik at man har full kontroll selv.
    Apple, Google, Facebook mfl har vorte mykje flinkare dei siste åra til å ha "opt out-switchar" for sporinga og sjanse til å sletta data sjølv (pga. EU-direktiv og slikt?) Ulempa er at dei endrar funksjonalitet (som du må skru av på nytt) og tek eit ja langt vidare enn du har "meint".

    Det er nesten heiltidsjobb å halda ulike typar sporing på eit minimum og samtidig faktisk bruka Internet til noko fornuftig. Eg skal vera så ærleg å vedgå at eg ikkje greier det over tid, særleg ikkje på smarttelefonen (pt. iPhone). Eg trur også, om eg skal vera ærleg, at det er litt som å kjempa mot vindmøller. Designet på alt for mykje av dei grunnleggjande tenestene (på alle nivå, ned til protokollane) vi bruker er ikkje laga for å ivareta korkje personvern eller autensitet skikkeleg. Det har vorte mykje betre dei siste åra, ingen tvil, men eg får kjensla av at det stort sett er det vi kan seia: Det har vorte betre enn det var for tjue år sidan.

    For å dra dette tilbake til topic/tråd, så trur eg at ein GPS-boks i bilen som telde kilometer, ev. også prisa inn bomveg, og så gjorde opp rekneskap med Statens Vegvesen ein gong i veka, kunne vera ein fordel: Det hadde isolert sporinga til sjølve bilen, ikkje sjåføren, og fjerna overvåkinga i bomstasjonane.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.882
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De aller fleste har gjerne ikke noe å skjule, men det er en prinsipp sak.
    Videre er det verdifull informasjon ift markedsføring.
    Man løper også risiko for at feks folk med onde hensikter kan få verdifull informasjon som feks hvilke tidspunkt du aldri er hjemme, om du har handlet deg noe dyrt og fett i det siste, om du har ei på si osv
    Er ikke lett, men i alle fall lurt å ha et forhold til dette.
    Videre kan det være lurt å feks ikke være på sosiale medier slik at ditt nettverk ligger åpent for alle, det gjør deg mindre sårbar ved feks løsepenger virus, nakenbilder etc
    Kanskje ikke spesielt aktuelt for de fleste her inne, men mange har jo barn og det er lurt å lære de nettvett tidlig. Kan se for meg jenter i puberteten spesielt er utsatt for dette og lurest nok kunne holdt seg unna sosiale medier.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Jeg er prinsipiell motstander av (denne type) generell overvåking av borgerne gjort av staten.
    Liker heller ikke sporingen gjort private, så default innstilling på Iphonen er stedstjenester av.
    Og minimalt med apper og konsekvent minimum tilgang til informasjonskapsler og nei til reklame.
    Resultatet er et nokså støyfritt internet hvor det er lett å konsentrere seg om viktige ting som diskusjonene på HFS.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.468
    Antall liker
    987
    Jeg hadde foretrukket at man løftet det et hakk opp - årlig avlesning av kmstand og en helt enkel gjennomsnittsberegning på kostnader vs Alle Bilene i Norge. Kan heller leve med at jeg betaler en liten sum for en tunnell eller planovergang et sted langt nord i landet som jeg aldri kommer til å bruke. Muligens sparer man såpass mye på en enklere løsning at ikke det blir noe dyrere for bilistene...?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Statsministeren og politiet har akkurat notert at jeg slo lens ca 3 dl på Gardermoen flyplass. Får fanken ikke ha noen ting privat lenger.

    20230904_160303.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vel fortsatt argumentere for at tvungen overvåking fra de som forvalter voldsmonopolet, er vesensforskjellig fra overvåking etter avtale med en tredjepart. Selv om ingen leser "terms and conditions" og man kan stille spørsmål ved hvor mye reelt valg teknologiselskaper som Google gir oss. Men det med voldsmonopolet er jo det springende punkt her.
    «Voldsmonopolet» får tilgang til all slik telemetri.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.441
    Antall liker
    3.563
    Sted
    Sunnmøre
    Det der var nok den finaste elbilen (og kulaste) som er laga. Walkover. Men det er vel ein prototype?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    5.181
    «Voldsmonopolet» får tilgang til all slik telemetri.
    Hvorfor skriver du voldsmonopolet i hermetegn? Mener du at statens voldsmonopol ikke er reelt eller at det ikke er riktig at staten skal ha et voldsmonopol? Og synes du eventuelt ikke at vi skal ha vern mot vilkårlig maktutøvelse fra de som forvalter voldsmonopolet? Jeg vil mene at det går helt i kjernen av de grunnleggende menneskerettighetene.

    Og jeg forstår heller ikke hva du legger i at myndighetene "har tilgang til all slik telemetri". Myndighetene kan få utlevert telemetri fra enheter som lagrer posisjonsdata etter en rettsordre, men de kan ikke samle inn data om enkeltmennesker uten skjellig grunn til mistanke. Det har vært flere tvister om dette i nyere tid:


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der var nok den finaste elbilen (og kulaste) som er laga. Walkover. Men det er vel ein prototype?
    Ja, prototype, men gamle C111 fikk det til å hagle inn blankosjekker i Stuttgart fra folk som ville kjøpe den uansett pris, så man skal vel ikke se bort fra muligheten av å se den på veien.

    Det mest interessante er motorene. Aksialfluks betyr flate og lette motorer som kan integreres i hvert hjul. Har ikke sett detaljer om hvordan det er løst i prototypen, men med en motor på størrelse med en bremseskive plassert i hvert hjul kan man gjøre mye morsomt i software. Torque vectoring, for eksempel, hvor man dynamisk fordeler dreiemoment til hvert hjul for å kontrollere over- og understyring. Da blir en vanlig differensial og girkasse litt 1903 i forhold.


    Kan ha noe med dette å gjøre:
    1694161394338.png

    Behøver bare en flukskondensator også, så er vi der.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Unnskyld men jeg må bare:
    1694161806608.png
    Dersom disse nye hundreoggelleverne ikke har en slik gidder jeg ikke køen, @Asbjørn.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Trondheim
    BMW viser også en prototype av sin "Neue Klasse" som skal introduseres i 2025. Nyregrillen og Hoofmeisterknekken er beholdt, men de får nok mye tyn for denne utgaven av nyregrillen.

    1694161813124.png
    1694161899130.png
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skriver du voldsmonopolet i hermetegn? Mener du at statens voldsmonopol ikke er reelt eller at det ikke er riktig at staten skal ha et voldsmonopol? Og synes du eventuelt ikke at vi skal ha vern mot vilkårlig maktutøvelse fra de som forvalter voldsmonopolet? Jeg vil mene at det går helt i kjernen av de grunnleggende menneskerettighetene.

    Og jeg forstår heller ikke hva du legger i at myndighetene "har tilgang til all slik telemetri". Myndighetene kan få utlevert telemetri fra enheter som lagrer posisjonsdata etter en rettsordre, men de kan ikke samle inn data om enkeltmennesker uten skjellig grunn til mistanke. Det har vært flere tvister om dette i nyere tid:


    Nei, jeg siterte din bruk av voldsmonopolet. Staten bør og skal ha voldsmonopol i et demokrati, hvordan det utøves må gjerne kritiseres.

    Telemetri er fritt tilgjengelig under etterforskning, fra alle mulige kilder - som du selv skriver, ved "skjellig mistanke". Legg merke til at sitattegnene siterer deg, de setter ikke spørsmål ved utsagnet, men bekrefter det du skriver.

    You're welcome.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn