Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.765
    Så du kjøpte ikke elbil for å spare penger? Sjekker du tråden her er det jo mye det det går i.
    Joda, men alternativet var ny/nyere fossilbil, ikke en gammal 10000 kroners bil. Det er den sammenligningen som er relevant for de fleste av oss som ønsker å kjøpe en ny bil. Hvis man ikke er en sta gammel gubbe med hår i ørene er det åpenbart hva som kommer best ut rent økonomisk, hva gjelder (nye!) biler på markedet idag.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.677
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Her har vi en viktig årsak til desinformasjonen som dukker opp av og til angående at elbil forurenser mer, brannfare osv, osv.

https://energiogklima.no/kommentar/...lindustrien-der-elektrifisering-skaper-krise/

Bl.a.
    «Denne gang dreier det seg om en omveltning som bilindustrien ennå ikke har sett maken til, fordi det i fremtiden ikke vil være bruk for mye av det som produseres nå. Dieselinnsprøytningssystemer, stempler, eksosrør, avgassrensing – alt det vil man om få år ha like god bruk for som hestedrosjer i offentlig kommunikasjon.»

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Ser VW ID.3 blir 4-seter, så helhjertet var det.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    Det er jo en Golf, og man regner vel med at hvis man skal være 5 eller fler kjøper man en større bil. De kommer jo med en stasjonsvogn neste år. Jeg regner med at det betyr at de har 2 enkeltseter bak heller enn den sofaløsningen der man uansett ikke kan sitte 5 i bredden på en komfortabel måte? Har ikke funnet noe bilde på nettet som viser hele kupeen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Allerede i Polo klassen forventer man 5-seter.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    Nei. Man er vant til 2 seter foran og en sofa bak der man kan trenge sammen 3 personer som sitter veldig ukomfortabelt. Her har man vel sagt at 4 stykker kan sitte komfortabelt. Skal man ha 5 i bilen bør man kjøpe en annen bil. Det er vel helt OK?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Oslo
    Det er også forskjell på å sitte tre personer bak, lovlig, og tre personer bak, ulovlig, uansett hvor trangt det er.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det viktig å forsvare 4-seter i en Golf ekvivalent for enhver pris.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    Jeg forsvarer ingen ting, jeg bare prøver å tenke litt annerledes enn standard. Det var sikkert mange som reagerte da man gikk bort fra sofa i forsetet også. Man har jo sett mange konsepter på alternative innredninger i biler, og det er vel greit at noen prøver å implementere dem? De eneste som evt. taper på det er jo VW.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.677
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Det er jo en Golf, og man regner vel med at hvis man skal være 5 eller fler kjøper man en større bil. De kommer jo med en stasjonsvogn neste år. Jeg regner med at det betyr at de har 2 enkeltseter bak heller enn den sofaløsningen der man uansett ikke kan sitte 5 i bredden på en komfortabel måte? Har ikke funnet noe bilde på nettet som viser hele kupeen.
    Id.3 er som en Passat innvendig....

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.965
    Sted
    Trondheim
    Joda, men det er jo først og fremst i lengderetning (grunnet lenger akselavstand og mindre bruk av fronten av bilen) slik at de kan trekke den forreste seteraden lenger fram). Bredden er som en Golf (noe smalere enn en Passat). Sofaløsningen i moderne biler er jo stort sett 2 seter med en "hump" mellom der det kan sitte noen. Her har man valgt å kutte ut "humpen" (som ikke er spesielt behagelig å sitte på) og lage skikkelige seter. Som sagt er det jo bare VW som evt. taper på det.

PS: Jeg regner med at det er det de har gjort. Jeg har ikke klart å finne noen skikkelige bilder av baksetet i ID3 på nettet.

Sist redigert:

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva folk måtte mene om elbil eller fossilbil;
    Elbil er verdens beste bil.
    Nuff said.
    Nå legger vi tråden død.
    Jeg har talt. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.188
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
    Hvis du aldri skal på langtur er sikkert Leaf med 30 kWh batteri eller større godt egnet. Ellers er jo i3 en veldig artig elbil.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.188
    Hvis du aldri skal på langtur er sikkert Leaf med 30 kWh batteri eller større godt egnet. Ellers er jo i3 en veldig artig elbil.
    Er det ikke litt klønete adgang til baksetet på i3?

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.876
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos den Zafira’en: https://www.autoexpress.co.uk/vauxh...a-recall-previously-fixed-cars-recalled-again
    Fourth fire-related recall sees Zafira B models previously thought to be fixed recalled again; 234,938 UK cars affected
    Customers whose cars were originally fixed under the 2015 action will need to have their cars repaired again.
    Neste gang jeg ser en slik på en ferge tror jeg vi skyver den overbord av almenpreventive hensyn. Håper ingen av elbil-disserne kjører Opel. ;)

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    350
    Torget vurderinger
    3
    Kan anbefale Egolf. Har både den gamle og den nye. Kjøp den nyeste brukt.

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at det ikke er gunstig for batteriets levetid å la elbiler stå mest fulladet jf å la den stå med 60-80 % de dagene den ikke brukes.

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har forslag til hvordan fjerne det svarte inni ht-terminal for å kunne bruke banaplugger?

Vedlegg

AOC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om dette har noe å gjøre med det annonserte forbudet mot bananplugger?
    Ja, dustebestemmelse... Men, ser at det havnet i feil tråd. Utrolig knotete med mobtel, og får ikke slettet det. Tar gjerne imot forslag om noen vet om noe lurt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    741
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nop - suveren. Kunne godt tenkt meg det samme på Jaag'n !

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    196
    Kun utgaven med det største batteriet 550km pgs vekt. Alle andre 5 seter.

Har forøvrig kjørt 4 seter i 3 år nå.

MartinSandvik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    75
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    7
    Synes det er enklere å komme seg inn bak i i3'en om forsetene ikke legges forover. Eneste man må huske er at de forran må ta av beltet for å få åpna bakdøra.
    Helt grei plass baki, så lenge man ikke er lengre enn 185 (da begynner det å bli lavt under taket).

Ville gått for en gen 2 (gen 3 er den som selges nå). Gamlingene hadde gen1 før, den holt ikke mer enn 100km om vinteren. Gen 3 (som de har nå) gir dem ca 200km om vinteren. Eneste praktiske forskjellen mellom generasjonene er batteristørrelsen.

--
    Martin

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    741
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Synes det er enklere å komme seg inn bak i i3'en om forsetene ikke legges forover. Eneste man må huske er at de forran må ta av beltet for å få åpna bakdøra.
    Helt grei plass baki, så lenge man ikke er lengre enn 185 (da begynner det å bli lavt under taket).

Ville gått for en gen 2 (gen 3 er den som selges nå). Gamlingene hadde gen1 før, den holt ikke mer enn 100km om vinteren. Gen 3 (som de har nå) gir dem ca 200km om vinteren. Eneste praktiske forskjellen mellom generasjonene er batteristørrelsen.

--
    Martin
    De har endret litt på kjøreegenskapene og. Likte ikke gen 3 kjøremessig, så da ble det ikke en ny i3.....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    4
    Får man ikke så gode rabatter på den ut av butikk at man like gjerne kan kjøpe den ny? 255k for greit utstyrt og 289 for exclusive mener jeg å ha sett.

Jeg ville uansett valgt i3 foran eGolf da jeg synes Golfen er lite inspirerende. Golf er mer en konkurrent til Leaf.

Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    69
    Sted
    Halden
    Får man ikke så gode rabatter på den ut av butikk at man like gjerne kan kjøpe den ny? 255k for greit utstyrt og 289 for exclusive mener jeg å ha sett.

Jeg ville uansett valgt i3 foran eGolf da jeg synes Golfen er lite inspirerende. Golf er mer en konkurrent til Leaf.
    E golfen er i en annen liga enn Leaf. Har begge i Halden kommune.

Roar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn