Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    1
    Alle biler har vel oppgitt snittforbruk?

    Alternativet, siden det ble brukt aktuelt forbruk for bensinbilen, bruk realistisk forbruk for en elbil på samme strekning for sammenligning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men en moderne bil med bensin sugemotor er vel enten meget dyr eller meget trist.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Faktisk eksempel fra juni dette år:

    Påfyll av strøm ved Svenskegrensa, 30 kWh mens en salat ble fortært på McDonalds. Pris 195,-, hvilket vil si Kr. 6,50 / kWh.
    Bilen bruker 0,2 kWh / mil, hvilket betyr den nette sum av 1 krone og 30 øre / mil.
    Sett at du kjører en flott dieselbil som bruker 0,5 liter på en mil, og dieselprisen er kr. 20. Det vil altså si 10 blanke kroner per mil.

    Så hva prater du egentlig om, @AOC ??
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk eksempel fra juni dette år:

    Påfyll av strøm ved Svenskegrensa, 30 kWh mens en salat ble fortært på McDonalds. Pris 195,-, hvilket vil si Kr. 6,50 / kWh.
    Bilen bruker 0,2 kWh / mil, hvilket betyr den nette sum av 1 krone og 30 øre / mil.
    Sett at du kjører en flott dieselbil som bruker 0,5 liter på en mil, og dieselprisen er kr. 20. Det vil altså si 10 blanke kroner per mil.

    Så hva prater du egentlig om, @AOC ??
    1: gang opp forbruket ditt med 10 så blir det bra.
    2: Bilen din kostet den nette sum av 13 kr/mil i strøm, dvs ca 30 % høyere drivstoffkostnader enn min.
    3: Du har ikke sett at jeg kjører dieselbil, jeg har fått meg en miljøvennlig bensinbil som slipper ut deilig, miljøvennlig eksos der bak.
    4: Jeg betalte 19 kr/l for den miljøvennlige bensinen i går, og kom hjem til Oslo med ca 2/5 tank igjen.
    5: for dine kr 195 ville jeg fått ca 10 liter deilig, miljøvennlig bensin, og kunne kjørt ca 20 mil, du kun 15 mil med elbil. Elbil = sløsebil mao.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Synes AOC har et/flere poeng. Langtur med elbil i dag krever noe planlegging. Ladekø suger balle,etc.
    Meeen.. elbil har vært kommersielt snaut 10 år. Tesla og nyeste modellene ( hyundai gruppen) gjør det godt nok i dag (ref. B. Nyland). Gi det noen år til. Leste at de nylig har fjernet dette brikketullet/app som betalingsform og man kan nå bruke vanlig bankkort.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Synes AOC har et/flere poeng. Langtur med elbil i dag krever noe planlegging. Ladekø suger balle,etc.
    Meeen.. elbil har vært kommersielt snaut 10 år. Tesla og nyeste modellene ( hyundai gruppen) gjør det godt nok i dag (ref. B. Nyland). Gi det noen år til. Leste at de nylig har fjernet dette brikketullet/app som betalingsform og man kan nå bruke vanlig bankkort.
    Meneeee.... -med en elbil kæinn du itte ha kvalitetstid med bil'n i garasjen på samma måten som før...

    Screenshot_20230721-192220_Gallery.jpg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeez, hva kjører du? eller er det nedoverbakke hele veien fra Sverige?
    Min nye elbil ligger på ca 2kwh/mil ved relativt forsiktig kjøring men den er stor. Brukte mer på motorveiene nå i sommer. Skiboks trekker noe, det samme regnværet.
    :oops:

    Bøyer meg i støvet!! :eek:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Synes AOC har et/flere poeng. Langtur med elbil i dag krever noe planlegging. Ladekø suger balle,etc.
    Meeen.. elbil har vært kommersielt snaut 10 år. Tesla og nyeste modellene ( hyundai gruppen) gjør det godt nok i dag (ref. B. Nyland). Gi det noen år til. Leste at de nylig har fjernet dette brikketullet/app som betalingsform og man kan nå bruke vanlig bankkort.
    Litt planlegging kreves de få ukene i året jeg kjører langtur i elbil, type Frankrike og Italia(Bergen Oslo eller TRD Oslo krever ingen planlegging) , de andre 50 ukene i året starter jeg dagen i garasjen med full tank og er aldri innom hverken ladestasjon eller pølsestasjon.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Litt planlegging kreves de få ukene i året jeg kjører langtur i elbil, type Frankrike og Italia(Bergen Oslo eller TRD Oslo krever ingen planlegging) , de andre 50 ukene i året starter jeg dagen i garasjen med full tank og er aldri innom hverken ladestasjon eller pølsestasjon.
    Og det er et poeng. Hvor ofte kjører man så langt at flere ladestopp er nødvendig? For de fleste tror jeg det er sjelden, og da er elbil veldig kjekt.

    Jeg måtte bytte vil og gikk noen runder nettopp med rekkevidde og ladestopp. Så konkluderte jeg med at de få turene det gjelder vil ikke ulempene være så store at fordelene resten av året viskes ut.
    Å lade hjemme, som det i all praksis handler om, er så mye greiere og billigere enn å dra innom bensinstasjonen ved behov.
    Hjemmelader kostet jo noen tusen, men med en årlig snittpris på 40-50 øre/ kWh (inkl nettleie) så er økonomien absolutt fordelaktig for min del.
    Og det er behagelig med elektrisk oppvarming og nedkjøling av bilen.

    Sist langtur var en langhelg med nesten 200 mil. De lengste strekkene med 3-4 i bilen og bagasje og mye 110 km/t-soner. Forbruk 1,67 kWh/ mil, 7-8 kr mil med de laderne jeg benyttet. Opplevde ikke turen som vanskelig, men klart det er enda raskere og enklere med fossilt drivstoff, men totalpakken gjør at jeg foretrekker elbil.

    Jeg har ikke hatt elbil lenge, men kjøpte en el-bybil for snart to år siden og en større elbil for 16 mnd siden. Har vært fornøyd til nå.

    At andre vurderer annerledes og har andre behov skjønner jeg, men at elbil skal latterliggjøres har jeg liten forståelse for. Nå tenker jeg i diverse andre for enn her, AOC’s innlegg er nok mer trolling enn reelle meninger slik jeg leser det.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare fordeler ved å gå over fra elbil til fossilbil. Man slipper bla alle "ja, vi tar vel bilen din, for den er det jo nesten gratis å kjøre med(?)".
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Faktisk eksempel fra juni dette år:

    Påfyll av strøm ved Svenskegrensa, 30 kWh mens en salat ble fortært på McDonalds. Pris 195,-, hvilket vil si Kr. 6,50 / kWh.
    Bilen bruker 0,2 kWh / mil, hvilket betyr den nette sum av 1 krone og 30 øre / mil.
    Sett at du kjører en flott dieselbil som bruker 0,5 liter på en mil, og dieselprisen er kr. 20. Det vil altså si 10 blanke kroner per mil.

    Så hva prater du egentlig om, @AOC ??
    Hvilket bilmerke og modell er det du kjører som har det beskjedne strømforbruket? :unsure:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Det er nok skrivefeil fra @Diskutabels side. 2 kWh/mil tilsvarer13 kr/mil mot 10 kr/mil for dieselbilen. Men det er jo ved langkjøring. For daglig kjøring (som jo er det vanlige) er jo drivstoff for elbilen vesentlig lavere enn for dieselbilen.
    Jeg er godt fornøyd med min plug-in hybrid. El i det daglige, bensin på langkjøring. Og hybridbiler har færre feil enn både elbiler og rene fossilbiler i følge den undersøkelsen Which hadde utført i England!

    PS: For 39 kr. pr mnd får du et ladekort som gir deg fast strømpris på 1,80 på Ionitys hurtigladere (hvis du har en BMW).
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Elbilen er død om 5 år. Lenge leve den miljøvennlige og billige bensinen.
    Eg ønskjer deg verkeleg eit triveleg og problemfritt samliv med HR-V, men prisane på fossilbrennstoff tilfører jo eit spanande element i kvardagen viss du vil. I går svingde prisen på diesel på den lokale pumpa her vi er på ferie med ca 4 kr/l.

    Dette er kanskje ikkje den heilt store variasjonen, men det endrar kr pr mil for dieselbussen vår frå 13.6 kr/mil til 17 kr/mil.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Tesla Y - 4 voksne personer i bilen og bagasje : Kr.Sand - Aarhus - Kr.Sand. 130 km/t på motorveien. 37 mil t/r. 1.91 kw/mil. Ladet på Tesla SC og betalte 3.30 dkr pr kw. Ladet totalt 64 kw x 3.30 = omtrent 320 Nkr. Tesla Y´n har nå 22000 kilometer og et gjennomsnittsforbruk på 1.42 kw/mil. Til sammenlikning har min Polestar 2 Performance 49000 kilometer og et gjennomsnitt på 1.92 kw/mil.

    En moderne dieselbil bruker vel 0.65 til 0.80 med samme kjøremønster/last som det vi hadde i Danmark. 0,65 x 37 = 24 liter x 13 dkr = 465 Nkr.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    En ting er forbruk og drivstoffpris men for totalen har verditap og servicekostnader gjerne mer å si.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    En ting er forbruk og drivstoffpris men for totalen har verditap og servicekostnader gjerne mer å si.
    Enig. Servicekostnader på begge elbiler med en samlet kjørelengde så langt på 71 000 kilometer = 0,-

    Tilleggsinfo: Vi som var tidlig ute med Polestar 2 har fått gratis hurtiglading på alle Ionity via Plugsurfing i tillegg til utvidet garantitid. Jeg har så langt ikke betalt en krone for å hurtiglade min P2.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    @BeetleBug , er du fornøyd med lydisoleringen av bilen? Vet det har vært tilbakemeldinger på TM3 om svært dårlig lydisolering.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjørt endel TM3 og det er ikke akkurat stille eller behagelig kjøremaskin. Satt i baksetet på en 45mils tur. Sjelden har jeg vært så ødelagt i rygg og hofter. Var rett og slett ubehagelig. Et ubehag som kommer snikende over tid.
    Nå refererer vel BB til TMY
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    @BeetleBug , er du fornøyd med lydisoleringen av bilen? Vet det har vært tilbakemeldinger på TM3 om svært dårlig lydisolering.
    Med 21" performance dekk så støyer den men ikke mer en hva tilsvarende andre biler. Jeg merker ikke forskjell på Y vs Polestar men jeg har ikke målt med DB app.

    Til sammenlikning så har jeg 2023 MB Vito og den støyer så mye at jeg kjører ikke den på langtur uten propper med aktiv støydemping.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er nok skrivefeil fra @Diskutabels side. 2 kWh/mil tilsvarer13 kr/mil mot 10 kr/mil for dieselbilen. Men det er jo ved langkjøring. For daglig kjøring (som jo er det vanlige) er jo drivstoff for elbilen vesentlig lavere enn for dieselbilen.
    Jeg er godt fornøyd med min plug-in hybrid. El i det daglige, bensin på langkjøring. Og hybridbiler har færre feil enn både elbiler og rene fossilbiler i følge den undersøkelsen Which hadde utført i England!

    PS: For 39 kr. pr mnd får du et ladekort som gir deg fast strømpris på 1,80 på Ionitys hurtigladere (hvis du har en BMW).
    Hjernemist. Og jeg var til og med edru, så jeg har ingen fornuftige unnskyldninger, heller. :oops:
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Eg ønskjer deg verkeleg eit triveleg og problemfritt samliv med HR-V, men prisane på fossilbrennstoff tilfører jo eit spanande element i kvardagen viss du vil. I går svingde prisen på diesel på den lokale pumpa her vi er på ferie med ca 4 kr/l.

    Dette er kanskje ikkje den heilt store variasjonen, men det endrar kr pr mil for dieselbussen vår frå 13.6 kr/mil til 17 kr/mil.
    Takk for det, du. 🙂 Honda bensinbiler er jo pålitelige saker også når de blir 12-15 år gamle, min er bare 4 år gammel, og så elektronisk komplisert en elbil er så er jeg enn så lenge svært usikker på en elbil, som er avhengig av en feilfri ombordlader, varmepumpe og andre elektroniske ting for å virke vil være like pålitelig og still-going-strong i lengden. Mange innlegg for eldre elbiler i elbilforum tyder på at enkelte elbiler ikke er så bra lenger etter bare 7-8 år. La oss håpe at fabrikkene lærer av tilbakemeldinger osv.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    En ting er forbruk og drivstoffpris men for totalen har verditap og servicekostnader gjerne mer å si.
    Hadde jeg solgt Ioniq 5'n i august i fjor ville jeg sannsynligvis tjent 20-30k på den, selger jeg den i dag vil jeg tape 100-120k på den, og så vidt jeg vet er det vel kun Tesla og et par andre som ikke har påkrevd årlig service for å opprettholde garantier(?)
    Hvert 2. år koster iaf min elbil 5-6k i servicekostnad, og hvert 4. år skal Mobile ha 12k.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    6 år serviceavtale på en BMW i5 koster 11460 - altså litt under 2000 kr pr. år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Helt avhengig av motor. En fullspekket i5 M60 (med alt av utstyr unntatt karbon-detaljer) ligger på ca 1,3 mill. En billigere utgave med bare 350 hk får du for rundt 800 kkr.
    Tror ikke konkurrentene er mye billigere, men det er jo ingen billig bil. Derfor er det jo egentlig litt rart at standard service er såpass rimelig.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    808
    Torget vurderinger
    8
    Kjørte nettopp litt over 100 mil i Sør-Norge med en tur innom Sverige med min snart 3 år gamle Polestar 2 (to motorer 408 Hk) Ladet 4 ganger på turen ( siste lading var ikke nødvendig , jeg kom hjem med 53 % på batteri) Ladet kun på Ionity laderer til en (Polestar pris) av 3,54 Kw ( ladet ikke i Sverige).
    Ladet totalt 150 Kw og strømpris kr 530 for hele turen. Opplevde overhode ingen kø på noen av mine ladestopp som var på 15-20 minutt med litt mat og kaffe og en meget behagelig tur i en meget bra bil..
    Ellers foregår 95 % av lading på årsbasis hjemme. Har kjørt el. bil i 5 år nå og har nettopp bestilt min tredje levert i første del av 2024.
    Bensin og diesel er historie for min del.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    Hva man kjøper må jo være opp til hva slags kjøremønster man har. Min 330e er 3 år gammel. Kjører nesten alt av lokal kjøring på strøm. På langtur (2 ganger i året) ligger bensinforbruket på ca 0,5 l/mil (Trondheim-Oslo på 0,46, Trondheim-Bergen på ca 0,54). Servicekostnader så langt er dekket av serviceavtalen. Jeg fikk gode rabatter da jeg kjøpte den og prisen på en ny har gått kraftig opp etter avgiftsjusteringen, så verditapet er ikke så veldig stort. Den dekker mitt behov for øyeblikket. Jeg fikk en veldig god pris på en ny i5, og var veldig nær på å trykke "kjøp", men fant ut at den bilen jeg har dekker mine behov og er alt for ny til å byttes, så dermed er jeg ikke blitt elbileier enda.
    Det har ikke vært noen problemer med min 330e (Touring xDrive - touring fordi en vanlig 330e sedan blir for liten og Touring utgaven er penere enn sedanen), men det bør det jo ikke være heller på 3 år.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er dumt å fylle for 25 kr/l når en kan fylle for 20 kr/l, og det er dumt å sløse bensin ved å kjøre unødvendig mye.
    Jeg kjøper bensin der det ligger på rundt 20kr literen. Lokalt så ligger det på rundt 25 kr. Ca 4 mil unna så ligger det på konstant 20 kr på DRIV stasjonene. Tror de tjener på det. Ser det er mange innom disse stasjonene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøper bensin der det ligger på rundt 20kr literen. Lokalt så ligger det på rundt 25 kr. Ca 4 mil unna så ligger det på konstant 20 kr på DRIV stasjonene. Tror de tjener på det. Ser det er mange innom disse stasjonene.
    Ja, rart ikke prisene kan være jevnere. På torsdag fylte jeg tanken for 19 kr/l, og i dag ligger bensinen på rundt 24,5 kr/l.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Den beste måten å behandle en elbil er nok dette:

    Screenshot_20230722-113537_Bluelink.jpg

    Til dere som kjører motorveien E18 forbi Askim; vær forsiktig. Det står en rød Tesla i grøftekanten med nødblink.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke så utrolig typisk norsk; hoppe på det aller nyeste- før det er ordentlig utviklet? El- biler, med 17 cm rekkevidde, som i tillegg vil være bortimot usalgbare om noen år- fordi rekkevidden da vil være uhyre mye bedre. Hva er det med oss nordmenn?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er helt utrolig at noen kunne finne på å kjøpe bensin/diesel før 1980 årene
    Ventet på den. Så vidt jeg minnes, hadde biler på den tiden også tanker store nok til å komme lengre enn til postkassa.

    Og hva er dette styret med ladekøer, der det i tillegg tar laaaang tid å lade? Utskiftbare batterier, hvor en i stedet for å lade får satt inn ferdiglada batterier. Med ordentlig rekkevidde. Smakk, smakk- ferdig. Kjøre videre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn