Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1

    Når det gjelder de to Nissan jeg snakker om, ble de sjekket av verksted, og de rapporterte om "batterier gode som nye".
    Det er selvsagt bare Bull Shit, all den tid en ikke får tilbake de kjørte milene. BNH sa at mitt Leaf-batteri i 2017 også var helt fint og i veldig god stand, av den grunn at batteriet ikke var defekt, men soh i panelet var 9 av 12 streker, og rekkevidde 5-6 mil på E6 ved null grader og uten bruk av varmeapparat.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er visst ikke alle som har like store problemer..

    Byd E6 som Taxi i Kina.20% tap etter 717000 km

    At førstegenerasjon Leaf sliter er ikke rart. Dette batteriet har veldig lav kapasitet, og som en konsekvens går det firt igjennom mange fulle ladesykluser.

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Hva er det som "knekker" batteriene, er det alder, totalt tilført energi eller antall ladinger?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En ting er antall ladesykluser, det andre er hvor stor andel en benytter hurtiglading.

    Nå er det litt forskjell på batterikjemien.

    Blade-batteriene som Byd produserer, og som nå Tesla og Toyota har begynt å bruke, inneholder ikke koboldt, og tåler mye mere juling.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Det skal bli deilig med en bil som ikke bryr seg om hvor fort jeg fyller tanken, hvor tanken ikke krymper over tid. 😁
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Hurtiglading er en klar ulempe for levetiden.

    Mange tester har vist betydelig levetid.

    Er vel forskjell på "forskes på batterier som kan vare i 100 år" og "Tesla-batterier kan vare i 100 år" Tvilsom journalistikk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Det skal bli deilig med en bil som ikke bryr seg om hvor fort jeg fyller tanken, hvor tanken ikke krymper over tid. 😁
    Ganske deilig med en bil som ikke kaster 80% av energien ut av eksosrøret, også. ;)
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    1
    Ja, sørgeleg å ikkje ha fossilbil slik at eg kan bruka 5000 kr i månaden på drivstoff og 3000 kr i månaden på bompenger. Eit reint helvete å starta dagen med fullt batteri og fortsatt ha straum på det ved parkering på ettermiddagen. Men, bilen er ikkje ferdig innkøyrd enno, lyt nok ha 160000 km til på han før eg ser om han er brukande.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som "knekker" batteriene, er det alder, totalt tilført energi eller antall ladinger?
    Det verste du gjør er å fullade (100%) og la bilen bli stående uten å bruke den en stund. Skal den stå en stund er det å foretrekke at batteriet er på 45-50%.

    Det nest verste er å fullade til 100% hver gang, eller hyppig, med superladere. Det "stresser" batteriets evne til balansert elektronflyt og reduserer denne.

    Lading over flere timer, f.eks. over natten, til maks 80%, er beste fremgangsmåte. Produsentene styrer batteriet ved å deaktivere celler, etterhvert som det slites, og denne deaktiveringen skjer oftere om batteriet stresslades. Ditto om man Teslakjører i veldig høy hastighet, eller ikke er i stand til å kjøre på grønt uten å slipe av en centimeter dekk. (Overdriver litt). Slike brå påkjenninger er uheldige, dersom de skjer ofte.

    Han her gjør en enkel og grei presentasjon av hva som skjer i batteriet:

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Fyffan, for noe forbanna driiit å hele tiden måtte passe på så ikke batteridriten går til dundas, og i tillegg må planlegge langturer med ABRP eller Charge my Hyundai, og håpe på å ikke havne i ladekø.
    Gleder meg til å fylle tanken smekk full, kjøre hjem og la den stå i dagesvis uten fare for negative konsekvenser for bilen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Fyffan, for noe forbanna driiit å hele tiden måtte passe på så ikke batteridriten går til dundas, og i tillegg må planlegge langturer med ABRP eller Charge my Hyundai, og håpe på å ikke havne i ladekø.
    Gleder meg til å fylle tanken smekk full, kjøre hjem og la den stå i dagesvis uten fare for negative konsekvenser for bilen.
    Nå har jo bilene programmer som ivaretar saken med største enkelhet, så problemet er faktisk ikke-eksisterende.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Ja, sørgeleg å ikkje ha fossilbil slik at eg kan bruka 5000 kr i månaden på drivstoff og 3000 kr i månaden på bompenger. Eit reint helvete å starta dagen med fullt batteri og fortsatt ha straum på det ved parkering på ettermiddagen. Men, bilen er ikkje ferdig innkøyrd enno, lyt nok ha 160000 km til på han før eg ser om han er brukande.
    Jeg kjører så lite ila et år at jeg vil bruke knapt 500 kr i mnd på bensin, og bompengeproblematikken løses med MC 9 mnd i året.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring med elbil er kun positiv! Jaguar i 2 år og Audi i ca 1 år. Ingen nybilfeil. Ingen data trøbbel. Lader for det meste hjemme 85 øre pr kw fastpris avtale .Fruen bruker mer på 1 mnd i bensin en jeg på et halvt år.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så med andre ord er ikke el biler noe for banekjøring enda da? Med mindre man vil slite ut batteriene fort som fy
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører så lite ila et år at jeg vil bruke knapt 500 kr i mnd på bensin, og bompengeproblematikken løses med MC 9 mnd i året.
    Hadde eg køyrd so lite hadde eg nok hatt ein gamal haug ståande. Vil tru at det er billegare med drosje eller billeige enn ein ny bil?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Hadde eg køyrd so lite hadde eg nok hatt ein gamal haug ståande. Vil tru at det er billegare med drosje eller billeige enn ein ny bil?
    3 år gammel Honda Hr-v med lite km og god servicehistorie. Slipper unna partikkelfilter, turbo, kjørebatteri, ombordlader og alskens driit med høy risiko for å gå i stykker, og trygg nok til å øvelseskjøre, låne den bort til ungene, og praktisk nok til det aller meste. Småtransport 0-1 mil skjer med sykkel og 2-3 mil med MC. 🙂
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.827
    Antall liker
    16.006
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det har jeg ikke. Ioniq 5'n går mer enn langt nok mellom lading den. 50-ish om sommeren og 40-ish om vinteren.
    Så hva er problemet, når du kjører for 500 kr i bensin om måneden 🤔

    Fyffan, for noe forbanna driiit å hele tiden måtte passe på så ikke batteridriten går til dundas, og i tillegg må planlegge langturer med ABRP eller Charge my Hyundai, og håpe på å ikke havne i ladekø.
    Gleder meg til å fylle tanken smekk full, kjøre hjem og la den stå i dagesvis uten fare for negative konsekvenser for bilen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fyffan, for noe forbanna driiit å hele tiden måtte passe på så ikke batteridriten går til dundas, og i tillegg må planlegge langturer med ABRP eller Charge my Hyundai, og håpe på å ikke havne i ladekø.
    Gleder meg til å fylle tanken smekk full, kjøre hjem og la den stå i dagesvis uten fare for negative konsekvenser for bilen.
    Dieseldyr. Kondens i tanken. Husk å bytte drivstoffilter ofte hvis du lar den stå. Og bensinslangene vil morkne på en gammel bil om du fyller nymotens E10, med risiko for at hele spetakkelet tar fyr neste gang du vil starte, så pass på å finne 98-oktan på en av de få pumpene som fortsatt finnes. Du kan behøve å kjøre innom en del bensinstasjoner før du finner rette sorten, og bare håpe at de ikke har rotet med merkingen av pumpene. Dessuten bør du skifte motorolje og filter et par ganger i året hvis det er mest småkjøring uten at motoren blir skikkelig varm. Dyserens for å få vekk sot og avleiringer kan også være smart, spesielt om det er en dieselmotor.

    Alt for mye å passe på og bekymre seg for, spør du meg. Strøm er strøm, ferdig arbeid.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    1
    Dieseldyr. Kondens i tanken. Husk å bytte drivstoffilter ofte hvis du lar den stå. Og bensinslangene vil morkne på en gammel bil om du fyller nymotens E10, med risiko for at hele spetakkelet tar fyr neste gang du vil starte, så pass på å finne 98-oktan på en av de få pumpene som fortsatt finnes. Du kan behøve å kjøre innom en del bensinstasjoner før du finner rette sorten, og bare håpe at de ikke har rotet med merkingen av pumpene. Dessuten bør du skifte motorolje og filter et par ganger i året hvis det er mest småkjøring uten at motoren blir skikkelig varm. Dyserens for å få vekk sot og avleiringer kan også være smart, spesielt om det er en dieselmotor.

    Alt for mye å passe på og bekymre seg for, spør du meg. Strøm er strøm, ferdig arbeid.
    I tillegg suger etanolen til seg vatn. Kjekt for oss som selger additiver, om ikkje anna :)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dieseldyr. Kondens i tanken. Husk å bytte drivstoffilter ofte hvis du lar den stå. Og bensinslangene vil morkne på en gammel bil om du fyller nymotens E10, med risiko for at hele spetakkelet tar fyr neste gang du vil starte, så pass på å finne 98-oktan på en av de få pumpene som fortsatt finnes. Du kan behøve å kjøre innom en del bensinstasjoner før du finner rette sorten, og bare håpe at de ikke har rotet med merkingen av pumpene. Dessuten bør du skifte motorolje og filter et par ganger i året hvis det er mest småkjøring uten at motoren blir skikkelig varm. Dyserens for å få vekk sot og avleiringer kan også være smart, spesielt om det er en dieselmotor.

    Alt for mye å passe på og bekymre seg for, spør du meg. Strøm er strøm, ferdig arbeid.
    Har kjørt utelukkende på v-power 98 nå i 6år aldri gått bensin tom, da er jeg ikke bare avhengig av å finne 98,men også en she'll stasjon.
    Null problem
    Og det med filter når bilen står lenge..
    Kan en elbil stå et år uten å lade?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I tillegg suger etanolen til seg vatn. Kjekt for oss som selger additiver, om ikkje anna :)
    Mappa om ene bilen min til e85 når det var tilgjengelig, fikk 100hester ekstra :)
    Den sto hele vinteren uten problemer, dog tørt og innendørs.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Hva er det som "knekker" batteriene, er det alder, totalt tilført energi eller antall ladinger?
    Stort sett tre ting:
    - stå fulladet over lang tid
    - tømmes fullstendig (da kan de bli helt kaputt, så det finnes systemer for å beskytte mot dette)
    - høy temperatur (ikke et praktisk problem i Norge)

    Dette er også mekanismene som gjør at mobilbatterier og laptopbatterier taper seg etter ganske kort tid i mange tilfeller.

    Da jeg las om dette, og det er en stund siden så noe kan ha skjedd, så mente man at ved å holde batteriet mellom 20-80% kontra å ladde helt opp og ut så tålte de ti ganger så mange ladesykluser. Om det fortsatt gjelder aner jeg ikke. Det er også en viss debatt om hvor mye hurtilading sliter kontra saktere lading.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Antall ladesykluser er vel 0-100, så hvis du lader 50% er det en halv ladesyklus. Så ved å lade fra 40% til 70% har du brukt 30% av en ladesyklus. I gamle dager (for 10-15 år siden) var det vanlig å si at et mobilbatteriet tålte 300 ladesykluser. Så ble dette forbedret til 1000. Jeg vet ikke hva man regner med nå.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kjørt min nyervervede bensinbil fra Bergen og hjem i Oslo-distriktet, og må si det var en fin opplevelse sammenlignet med om det skulle vært med elbil, med all umaken og frustrasjon dét vill medført.
    Deilig å kunne ha komfortabel temperatur inne i bilen uten å tenke på 10-15 % redusert rekkevidde inn i beregningen for ladestopp, ingen behov for å toppe tanken for å være på den trygge siden før fjelloverganger, deilig å ikke være én av de som valgte å stå i ladekø på Tesla-ladere i Eidfjord fremfor å lade Skodaen/BMW'n/Kia'n/what-ewah for å spare 2-3 kr/kwt fra annen ladeopperatør 10 meter unna.
    Rimelig var det også: Bensinforbruk på 0,52 l/mil og 19 kr/l i Bergen = 9,88 kr/mil i bensin, og med elbil som bruker 1,9-2,3 kwh/mil så ville det kostet noe mellom 13 og 16 kr/mil bare i strøm så må det være kjipt å være låst til å ta de lengste kjørepausene akkurat DER laderen (og ladekøen) er. At ladekø (og å være på vakt så ingen sniker seg foran) skal være en del av kjørepausen kan umulig være noen hyggelig opplevelse(?)
    Jada: vet at service og olje og filter koster 5-6 tusen på en normal/nøktern fossilbil, men de pengene går i det minste til en del materiell og fysisk arbeid, mens de 5 tusen en gjerne betaler for en normal service på en nøktern elbil, iaf på min Ioniq 5, går til.... Ja, hva da? Hva står igjen etter pollenfilter og smøring av glidebolter? Inspiseringen av bilen som ofte fremheves på elbilen er også noe som gjøres på fossilbiler.
    Dessuten: en middels nevenyttig dame/mann tar fullgod vedlikeholdsservice selv på en gammel fossilbil.
    Hvem gjør det på en litt eldre elbil hvor en fanken ikke kan/skal jobbe med noen del av høyspent-deler dersom en ikke er utdannet til det?
    En annen komisk side ved elbiler er jaget etter raskere og raskere lading. Lading skal liksom skje mens en tar en god og nødvendig pause og kanskje spiser litt eller lufter bikkja, men ladingen skal jo faen meg skje så raskt at en ikke får en skikkelig, uavbrutt pause før doningen må flyttes, men må holde seg i umiddelbar nærhet frem til SOC er 80-ish %. Så må bilen flyttes, og en kan endelig ta seg en tur med bikkja, eller gå tilbake til de lunkne kjøttkakene på bistroen.
    Deilig å være ferdig med dette elbiltullet, etter 5 år som hjernevasket, iherdig og overbevist elbilist.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    ^ Starter du med fulladet elbil i Bergen, vil mange av dem lett gå til Oslo uten å behøve påfyll av en eneste kWh. Resten behøver én ladestopp godt over på denne siden av fjellene, og det burde rekke med 15- 20 minutter. Ser ikke problemet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Nå har jeg kjørt min nyervervede bensinbil fra Bergen og hjem i Oslo-distriktet, og må si det var en fin opplevelse sammenlignet med om det skulle vært med elbil, med all umaken og frustrasjon dét vill medført.
    Deilig å kunne ha komfortabel temperatur inne i bilen uten å tenke på 10-15 % redusert rekkevidde inn i beregningen for ladestopp, ingen behov for å toppe tanken for å være på den trygge siden før fjelloverganger, deilig å ikke være én av de som valgte å stå i ladekø på Tesla-ladere i Eidfjord fremfor å lade Skodaen/BMW'n/Kia'n/what-ewah for å spare 2-3 kr/kwt fra annen ladeopperatør 10 meter unna.
    Rimelig var det også: Bensinforbruk på 0,52 l/mil og 19 kr/l i Bergen = 9,88 kr/mil i bensin, og med elbil som bruker 1,9-2,3 kwh/mil så ville det kostet noe mellom 13 og 16 kr/mil bare i strøm så må det være kjipt å være låst til å ta de lengste kjørepausene akkurat DER laderen (og ladekøen) er. At ladekø (og å være på vakt så ingen sniker seg foran) skal være en del av kjørepausen kan umulig være noen hyggelig opplevelse(?)
    Jada: vet at service og olje og filter koster 5-6 tusen på en normal/nøktern fossilbil, men de pengene går i det minste til en del materiell og fysisk arbeid, mens de 5 tusen en gjerne betaler for en normal service på en nøktern elbil, iaf på min Ioniq 5, går til.... Ja, hva da? Hva står igjen etter pollenfilter og smøring av glidebolter? Inspiseringen av bilen som ofte fremheves på elbilen er også noe som gjøres på fossilbiler.
    Dessuten: en middels nevenyttig dame/mann tar fullgod vedlikeholdsservice selv på en gammel fossilbil.
    Hvem gjør det på en litt eldre elbil hvor en fanken ikke kan/skal jobbe med noen del av høyspent-deler dersom en ikke er utdannet til det?
    En annen komisk side ved elbiler er jaget etter raskere og raskere lading. Lading skal liksom skje mens en tar en god og nødvendig pause og kanskje spiser litt eller lufter bikkja, men ladingen skal jo faen meg skje så raskt at en ikke får en skikkelig, uavbrutt pause før doningen må flyttes, men må holde seg i umiddelbar nærhet frem til SOC er 80-ish %. Så må bilen flyttes, og en kan endelig ta seg en tur med bikkja, eller gå tilbake til de lunkne kjøttkakene på bistroen.
    Deilig å være ferdig med dette elbiltullet, etter 5 år som hjernevasket, iherdig og overbevist elbilist.
    Sutrer du like mye hjemme eller? Vi har forøvrig mange andre tråder hvor det kan sirkelrunkes over bensinlukt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    ^ Starter du med fulladet elbil i Bergen, vil mange av dem lett gå til Oslo uten å behøve påfyll av en eneste kWh. Resten behøver én ladestopp godt over på denne siden av fjellene, og det burde rekke med 15- 20 minutter. Ser ikke problemet.
    Nå synes jeg du er veldig, veldig vrang og vanskelig her, som motsier meg i min litt mer akademiske tilnærming til all kunnskapen jeg har fått etter å ha lest elbilkommentarer fra rånere og gamlinger som har opplevd krigen, og som er oppvokst med 8spors i bilen.
    Vi skal ikke underslå at rånere i Volvo Amazon på Kongsvinger som oftest er høyt utdannede mennesker, som velt alt om alt de ikke har noen erfaring med, og der i blant elbiler sitt bruksområde. Vi må tro dem på at global oppvarming bare er et hysteri ettersom det pr nå ikke er så varmt på åkeren på Toten, og at karbonet i bensin/diesel (olja) langt under jordskorpen- og som slår seg sammen med O og danner CO2, ikke påvirker den atmosfæren/klimaskallet vi har der oppe.

    Elbilen er død om 5 år. Lenge leve den miljøvennlige og billige bensinen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^Argumentet om "færre bevegelige deler" er tynt. En bil består av mer enn en motor. Det er vel selve motoren som byr på minst problemer med en moderne bil, Feilene er stort sett i det elektriske anlegget samt hjuloppheng og chassis og da er det det samme om bilen går på råolje, diesel, strøm eller thorium.
    How many parts does the average electric car have?
    With no clutch or gears EVs can accelerate smoothly and quickly; they often feel like you're driving a sports car. A fully electric car has fewer moving parts, so they come with less ongoing maintenance costs. In fact, there are about 20 moving parts in an electric engine, compared to nearly 2,000 in an ICEV!

     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    med elbil som bruker 1,9-2,3 kwh/mil så ville det kostet noe mellom 13 og 16 kr/mil bare i strøm
    Lurer på med hvilken bil du får til et slikt forbruk.
    Hadde bilen blitt ladet med hjemmelader så er vel kostnaden nærmere et par kroner/mil (prisen har vel vært rundt 20-30 øre/kWt i Bergen de siste dagene).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla Model S bruker ca 0,19-0,20 kWh/km i snitt over lang tid, inkludert vinter etc. På norske landeveier er forbruket en god del lavere. Teslas ruteplanlegger mener at det ikke er nødvendig med noen ladestopp på den turen, men jeg har pleid å legge inn en mat- og ladepause underveis. Ser ikke problemet. Ville ikke falt meg inn å bruke fossilbil på denne strekningen. Ikke på så veldig mange andre strekninger heller, for den delen.

     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    ^ Da burde han kanskje ha brukt årsgjennomsnittet i forbruk for bensinbilen også for at sammenligningen skulle ha vært rettferdig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn