Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt meg bensinbil igjen jeg. 🙂
    Skal bli deilig å bli kvitt elbilen. Regner med jeg må selge den billig i dagens marked, men etter å ha blitt med dama på roadtrip med dieselbilen hennes med enkel, rask og pålitelig energipåfylling og ikke minst langt billigere enn strøm/strømforbruk ved lading fra ladestasjoner langs veien, og ikke minst brukt litt tid på å lese annonser på finn for elbiler med "Skiftet fremdriftsbatteri", "skiftet elmotor", "skiftet ombordlader på garanti", "Skiftet varmepumpe i fjor", og lest på elbilforum om hvor tilsynelatende mye problemer det er med elbiler type det som nevnt over + elbiler som ikke vil lade på feilfrie hjemmeladere som den andre elbilen likevel lader fint på, så gidder jeg ikke all denne usikkerheten rundt påliteligheten for elbiler.

    Jeg har mao konvertert tilbake etter 5 år som elbilist, at tenker at elbiler er noe forbanna upålitelig driit, og et økonomisk vågestykke å eie etter garantiutløp. Retoriske spørsmål som "Hva kan gå galt med en elbil med så lite bevegelige deler" har bare ett svar: "Flere ting, og det er dritdyrt å fikse etter at garantien er ute".
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ja det koster jo bare 25 kroner literen for bensin så det er lett å regne hjem bensinbilen. Jeg betalte faktisk 25.xx kroner da jeg tanker båten på lørdag. Det å kjøpe fossilbil i 2023 virker veldig bakvendt for meg.

    Eneste grunnen til at jeg kjører fossilbil er at ved forrige bytte så var det i innkjøpspris vesentlig billigere med mine krav enn en elbil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Det er dumt å fylle for 25 kr/l når en kan fylle for 20 kr/l, og det er dumt å sløse bensin ved å kjøre unødvendig mye.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har kjøpt meg bensinbil igjen jeg. 🙂
    Skal bli deilig å bli kvitt elbilen. Regner med jeg må selge den billig i dagens marked, men etter å ha blitt med dama på roadtrip med dieselbilen hennes med enkel, rask og pålitelig energipåfylling og ikke minst langt billigere enn strøm/strømforbruk ved lading fra ladestasjoner langs veien, og ikke minst brukt litt tid på å lese annonser på finn for elbiler med "Skiftet fremdriftsbatteri", "skiftet elmotor", "skiftet ombordlader på garanti", "Skiftet varmepumpe i fjor", og lest på elbilforum om hvor tilsynelatende mye problemer det er med elbiler type det som nevnt over + elbiler som ikke vil lade på feilfrie hjemmeladere som den andre elbilen likevel lader fint på, så gidder jeg ikke all denne usikkerheten rundt påliteligheten for elbiler.

    Jeg har mao konvertert tilbake etter 5 år som elbilist, at tenker at elbiler er noe forbanna upålitelig driit, og et økonomisk vågestykke å eie etter garantiutløp. Retoriske spørsmål som "Hva kan gå galt med en elbil med så lite bevegelige deler" har bare ett svar: "Flere ting, og det er dritdyrt å fikse etter at garantien er ute".
    Du skulle aldri ha kjøpt Tesla, veit du :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Elbil er framtiden, ingen tvil. Den børsteløse elmotoren er ferdigutviklet, og en langt bedre drivkilde for bil enn forbrenningsmotoren. Men dagens batteriteknologi er ikke god nok, og det er også et stykke å gå når det gjelder elektroniske komponenter i elbiler med tanke på pris og pålitelighet. Om 5 til 7 år regner jeg med at elbilen er brukbar: med lettere og billigere faststoffbatterier og generelt lavere pris som følge av mer rasjonelle og utviklede produksjonsløsninger. Dagens elbiler er ikke noe godt alternativ til en fornuftig dieselbil; i alle fall ikke for meg.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Vurderte å kjøpe Q4 e-tron nå som det er kampanje med rundt 90k i besparelse på en godt utstyrt utgave, men avsto. Føler at min nåværende Passat Alltrack er en bedre totalpakke. Kunne spart litt dieselpenger ved overgang til el. Men hva vil restverdien på Audien være om 7 år, når elbilene er blitt «ferdige», og dagens elbiler er anakronismer med kort rekkevidde og upålitelig teknologi?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte å kjøpe Q4 e-tron nå som det er kampanje med rundt 90k i besparelse på en godt utstyrt utgave, men avsto. Føler at min nåværende Passat Alltrack er en bedre totalpakke. Kunne spart litt dieselpenger ved overgang til el. Men hva vil restverdien på Audien være om 7 år, når elbilene er blitt «ferdige», og dagens elbiler er anakronismer med kort rekkevidde og upålitelig teknologi?
    Husker når jeg var student ved ingeniørhøgskolen i Oslo rundt 1995. Studentene ved data-avdelingen fikk nye Pentium 100-pc'r på datarommet, med 40 Gig harddisk. Øynene strålte på datastudentene, og de ville aaaaldri trenge noe mer enn dette her, for dette var på et så høyt nivå at nå (da) var datamaskinen 'ferdigutviklet'.

    Slik tror jeg det vil være med elbiler også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Det er så mange variablar (inkl køyremønster og vekting av ulemper) at det er umogleg å seia kva som er best for alle.

    Eg eg temmeleg fornøgd med den åtte år gamle Leaf-en min i kombinasjon med ein tolv år gamal Caravelle. Nei, ikkje eigentleg, men eg ser ingen alternativ som ikkje ville kosta hundretusenvis av kroner.

    For meg har elbilen også ein sjølvstendig verdi, det å kunne køyra utan CO2-utslepp.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Er egentlig grisefornøyd med min I-Pace men bytter den gjerne inn i en ny med 60 mil rekkevidde og 250kW ladehastighet. Da er vi der for min del. Går greit nå men må lade når jeg pendler Tønsberg - Stavanger. 1 gang om sommeren og 2 om vinteren. Er også fornøyd med Audi E-55 og E-golfen er gull -15 modell til småkjøring. Så El bil er nok fremtiden ja. Men venter nå på en 60 mil/ 250KW lading bil før jeg bytter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Noen som kan regne ut hvor lang tid (ca) det vil ta å lade et 84 kWh batteri (10% - 80%) på en 22 kW AC lader? Bommer jeg helt hvis jeg sier ca 8 timer (snitt på ca 11 kW)? Jeg ser at selv om det er mange ladestasjoner nedover i Europa (og Tsjekkia spesielt siden det er det mest aktuelle for meg) er minst 90% av dem 22 kW AC ladere.

    PS: Den bilen jeg ser på nå har 45-50 mil rekkevidde og maks 205 kW ladesystem.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    «Ferdigutviklet» er kanskje ikke et helt dekkende ord. Men det er noen problemer med dagens elbiler, som snart vil bli løst: for dyre batterier som bruker sjeldne mineraler som er ressurskrevende å utvinne, en viss brannfare, for lav energitetthet, for lav ladehastighet, effekttap i kulde og for lite utviklet og for dyr styringsteknologi. Disse problemene vil snart bli løst, og det vil innebære et kvantesprang i utviklingen, som gjør elbilen totalt overlegen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne er et eksempel på at vanlige biler har litt å gå på når det gjelder aerodynamikk, i alle fall:
    Mercedes-Benz ser ut til å ha kommandert generell skjerpings i designavdelingen. Denne er noen år gammel allerede, men ikke mye å utsette på designet. Elektrisk Silberpfeil.


    Mht bruktbilverdi av el-bil: Min Tesla Model S kostet ca 670k i 2013. Tilsvarende biler annonseres for rundt 200k nå. Det verdifallet er omtrent 11 % pr år i snitt. Det er slett ikke verst, gitt ti års videreutvikling av elektriske biler i mellomtiden.

    Tidligere i sommer kom det plutselig en melding i appen om at den hadde fått service-time, mobil tekniker. Passer det på onsdag, og hvor finner vi bilen? Da var det SIM-kortet som skulle byttes og retrofit av dreneringsplugger i bakluken. Goodwill, kr 0,00 å betale. På en ti år gammel bil.

    Den passerte EU-kontroll uten anmerkninger i mai. Jeg var innom verkstedet med den nå i juli for å sjekke en klunke-lyd fra motorpakken. Det viste seg å være en løsnet bolt på en aksling. Strammet, og ulyden forsvant.

    Superlading er fortsatt «Free. Forever.» Designet ser fortsatt helt OK ut, lakken er også blank og fin. Jeg ser ingen grunn til at den bilen ikke skulle holde i ti år til med ekstremt billig bilhold.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Mercedes-Benz ser ut til å ha kommandert generell skjerpings i designavdelingen. Denne er noen år gammel allerede, men ikke mye å utsette på designet. Elektrisk Silberpfeil.


    Mht bruktbilverdi av el-bil: Min Tesla Model S kostet ca 670k i 2013. Tilsvarende biler annonseres for rundt 200k nå. Det verdifallet er omtrent 11 % pr år i snitt. Det er slett ikke verst, gitt ti års videreutvikling av elektriske biler i mellomtiden.

    Tidligere i sommer kom det plutselig en melding i appen om at den hadde fått service-time, mobil tekniker. Passer det på onsdag, og hvor finner vi bilen? Da var det SIM-kortet som skulle byttes og retrofit av dreneringsplugger i bakluken. Goodwill, kr 0,00 å betale. På en ti år gammel bil.

    Den passerte EU-kontroll uten anmerkninger i mai. Jeg var innom verkstedet med den nå i juli for å sjekke en klunke-lyd fra motorpakken. Det viste seg å være en løsnet bolt på en aksling. Strammet, og ulyden forsvant.

    Superlading er fortsatt «Free. Forever.» Designet ser fortsatt helt OK ut, lakken er også blank og fin. Jeg ser ingen grunn til at den bilen ikke skulle holde i ti år til med ekstremt billig bilhold.
    Hehe gøy med ulike perspektiv; «ekstremt billig bilhold» er en halv million bare i verditap. Tenk om samme halve million var brukt på Tesla aksjer på samme tidspunkt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe gøy med ulike perspektiv; «ekstremt billig bilhold» er en halv million bare i verditap. Tenk om samme halve million var brukt på Tesla aksjer på samme tidspunkt.
    Regnet fra nå av og fremover, dagens verdi, faktiske driftsutgifter. Ti prosent verditap pr år, strømpriser rundt en krone pr kWh, dvs 20 øre pr km. Forsikring og service er høyst overkommelige tall. Jeg ser absolutt ikke noe økonomisk argument for å bytte ut den med hverken ny eller brukt fossilbil. Det historiske verditapet er mindre enn hva man ville forvente med en like dyr fossilbil, typisk 20 % første året og så gradvis avtagende mot 10 % pr år etter seks-sju år, men det er ikke den relevante kostnaden for hva man gjør fra nå og fremover.

    Jeg vurderte å kjøpe Tesla-aksjer samtidig med at jeg la inn depositum på bilen i 2010, men vurderte risikoen som såpass stor at jeg sto over. På det tidspunktet måtte aksjen vurderes som en opsjon med betydelig sjanse for å gå til null og en viss sannsynlighet for å gå til himmels. Jeg ville aldri satset store beløp på noe sånt, så det ville i beste fall blitt noen hundre tusen i gevinst, eller «gratis bil». Da hadde jeg allerede satset ganske ettertrykkelig på aksjer i 2008-9, så da bilen ble levert i 2013 var det litt høsting av gevinst allerede. Det ble ganske mye moro utav den porteføljen av «kjedelige» aksjer. Heller to- og fire-gangeren på et stort tall enn ti-gangeren på et lite. Risikostyring.
     
    Sist redigert:

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Da model S kom i 2013, lå den langt foran i utvikling. Det har egentlig ikke skjedd noen særlig teknologisk utvikling etter det og fram til nå. Derfor har også bruktverdien holdt seg. Men i tiden framover kommer en rivende utvikling som følge av at store ressurser brukes på denne fronten. Det spørs om dagens elbiler vil ha noen særlig økonomisk verdi om ti år, når de da framstår som svært gammeldagse og upålitelige.

    Synes for øvrig Mercedes-design etter Bruno Sacco er dårlige greier😉
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Noen som kan regne ut hvor lang tid (ca) det vil ta å lade et 84 kWh batteri (10% - 80%) på en 22 kW AC lader? Bommer jeg helt hvis jeg sier ca 8 timer (snitt på ca 11 kW)? Jeg ser at selv om det er mange ladestasjoner nedover i Europa (og Tsjekkia spesielt siden det er det mest aktuelle for meg) er minst 90% av dem 22 kW AC ladere.

    PS: Den bilen jeg ser på nå har 45-50 mil rekkevidde og maks 205 kW ladesystem.
    Har du sjekket Tesla sitt ladenettverk (?). Danmark, Tyskland, Benelux, Frankrike og Spania er det såpass mange Tesla ladere som er åpne for andre at det er egentlig ikke behov for å bruke andre.
    I Tsjekkia er det ingen såvidt jeg kunne se.
    84 Kw / 10 til 80 % er vel omlag 60 Kw. Med 22 Kw ladere, så bli det vel omlag 3 timer. Selv min Kona med max 80 Kwh lading falt aldri under 20 Kw, selv når den nærmet seg 80%.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Regnet fra nå av og fremover, dagens verdi, faktiske driftsutgifter. Ti prosent verditap pr år, strømpriser rundt en krone pr kWh, dvs 20 øre pr km. Forsikring og service er høyst overkommelige tall. Jeg ser absolutt ikke noe økonomisk argument for å bytte ut den med hverken ny eller brukt fossilbil.
    Jo ser dette, det er bare interessant med ulike prioriteringer og vurderinger rundt hva som er «billig bilhold».

    20000,- verditap i året er fremdeles omtrent dobbelt så mye som driftsutgifter på en fossilbil uten verditap. En fornuftig fossilbil har heller ingen risiko for helt ekstreme reperasjonkostnader. Solgte nettopp en ladbar hybrid hvor ei hovedlykt (Mercedes ILS) koster ca 40-50000,-, batteriet 80-100000,- og luftfjæringen kostet omtrent 8-12000,- per hjørne.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da model S kom i 2013, lå den langt foran i utvikling. Det har egentlig ikke skjedd noen særlig teknologisk utvikling etter det og fram til nå. Derfor har også bruktverdien holdt seg. Men i tiden framover kommer en rivende utvikling som følge av at store ressurser brukes på denne fronten. Det spørs om dagens elbiler vil ha noen særlig økonomisk verdi om ti år, når de da framstår som svært gammeldagse og upålitelige.

    Synes for øvrig Mercedes-design etter Bruno Sacco er dårlige greier😉
    Det er vel generelt ingen 10 år gamle biler som har noen økonomisk verdi (?)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jo ser dette, det er bare interessant med ulike prioriteringer og vurderinger rundt hva som er «billig bilhold».

    20000,- verditap i året er fremdeles omtrent dobbelt så mye som driftsutgifter på en fossilbil uten verditap. En fornuftig fossilbil har heller ingen risiko for helt ekstreme reperasjonkostnader. Solgte nettopp en ladbar hybrid hvor ei hovedlykt (Mercedes ILS) koster ca 40-50000,-, batteriet 80-100000,- og luftfjæringen kostet omtrent 8-12000,- per hjørne.
    Hmm - 20000 i driftsutgifter på en fossilbil? Det dekker ikke drivstoffet en gang.

    Nå har da vitterlig fossilbiler også verditap - med mindre de er særdeles gamle, og da er vedlikeholdskostnadene desto større.

    Normalt sett kan en regne med litt mindre vedlikeholdskostnader på en elbil enn en fossilbil.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo ser dette, det er bare interessant med ulike prioriteringer og vurderinger rundt hva som er «billig bilhold».

    20000,- verditap i året er fremdeles omtrent dobbelt så mye som driftsutgifter på en fossilbil uten verditap. En fornuftig fossilbil har heller ingen risiko for helt ekstreme reperasjonkostnader. Solgte nettopp en ladbar hybrid hvor ei hovedlykt (Mercedes ILS) koster ca 40-50000,-, batteriet 80-100000,- og luftfjæringen kostet omtrent 8-12000,- per hjørne.
    Nåja, vis meg gjerne en fossilbil uten verditap. Det skjer gjerne først når bruktbilverdien treffer vrakpanten. Bytte clutch, turbo, eksosanlegg,…

    Hovedlykt og luftfjæring på en fossil-Mercedes er vel ikke så mye billigere enn på hybriden, er det vel?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De rimeligste 2015 modellene med firehjulsdrift koster 200k nå så jeg vil tro en kan kjøpe en 2013 modell for en del mindre hvis man ønsker det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg vurderte å kjøpe Tesla-aksjer samtidig med at jeg la inn depositum på bilen i 2010, men vurderte risikoen som såpass stor at jeg sto over. På det tidspunktet måtte aksjen vurderes som en opsjon med betydelig sjanse for å gå til null og en viss sannsynlighet for å gå til himmels. Jeg ville aldri satset store beløp på noe sånt, så det ville i beste fall blitt noen hundre tusen i gevinst, eller «gratis bil». Da hadde jeg allerede satset ganske ettertrykkelig på aksjer i 2008-9, så da bilen ble levert i 2013 var det litt høsting av gevinst allerede. Det ble ganske mye moro utav den porteføljen av «kjedelige» aksjer. Heller to- og fire-gangeren på et stort tall enn ti-gangeren på et lite. Risikostyring.
    Jo, men jeg leser vel litt risikovilje når du velger å bruke 700’ på en bil fra en helt ukjent produsent. Som du sier, det kunne fort gått til null både på aksje- og bilverdi.

    Jeg var skeptisk til Tesla, men nå har jeg klokketro og angrer som en hund jeg ikke kjøpte aksjer på tidspunkt jeg burde/vurderte det.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og det gjør en 10 år gammel xc90 også. Som vel nå koster omlag 1 mill ny (?)
    Mens min forrige bil, en 2012 V50 ligger på rundt 30 000,-.
    Poenget mitt var vel mest det at for hvilken som helst 10 år gammel mer ordinær bil, så er langt det meste av verditapet tatt ut, og sett i forhold til nypris i dag, så er det liten verdi igjen.
    Men ja, har en 200' å bruke på bil og må ha en Tesla S eller xc90, så blir det en ca 10 år gammel bil...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    20230718_134627.jpg

    Lurer på om de 6 bilene i ladekø her, (den 7. gadd ikke vente lenger), synes det er fint å vente en times tid før de får lade en halvtimes tid i snitt hver, og betale 7-8 kr/Kwh før de skal over Beitostølen, (16-17 kr/mila, kanskje mer) når dieselen på benser'n koster 19 kr/l rett nedi høgget her, og fylles på 3-4-5 minutter?

    Jeg har aldri dratt på langtur med elbilen min i ferier, ikke utenom ferier heller, men fytti helv*** for et latterlig konsept.
    Gleder meg til å hente bensinbilen i Bergen i morgen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Har du sjekket Tesla sitt ladenettverk (?). Danmark, Tyskland, Benelux, Frankrike og Spania er det såpass mange Tesla ladere som er åpne for andre at det er egentlig ikke behov for å bruke andre.
    I Tsjekkia er det ingen såvidt jeg kunne se.
    84 Kw / 10 til 80 % er vel omlag 60 Kw. Med 22 Kw ladere, så bli det vel omlag 3 timer. Selv min Kona med max 80 Kwh lading falt aldri under 20 Kw, selv når den nærmet seg 80%.
    Det er AC-ladere og da er begrensninger i bilen max 11 kW. Med 100% effektivitet skulle det da ta nærmere 6 timer, men det er jo sjelden så effektivt, så nærmere 8 timer er vel et greit anslag.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ok, da misforstod jeg. Tenkte på DC ladere.
    Da er du nok i 7, muligens 8 timers området.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Sjekket et annet ladenettverk nå (så bare på Ionity tidligere), og da ser det bedre ut. Det bygges ut med rekordfart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da model S kom i 2013, lå den langt foran i utvikling. Det har egentlig ikke skjedd noen særlig teknologisk utvikling etter det og fram til nå. Derfor har også bruktverdien holdt seg. Men i tiden framover kommer en rivende utvikling som følge av at store ressurser brukes på denne fronten. Det spørs om dagens elbiler vil ha noen særlig økonomisk verdi om ti år, når de da framstår som svært gammeldagse og upålitelige.
    Nja, den spådommen har også vært med oss i ti år. Bare vent, til neste år kommer faststoffbatterier, etc. Det kommer nok, en gang, men jeg tror mer på en fortsatt inkrementell utvikling. Litiumbatterier har hatt en ganske jevn utvikling med noen prosent forbedring pr år i både kostnad og effektivitet. Rekkevidde er ikke lenger egentlig noe problem. Når faststoffbatteriene etterhvert blir kommersielt tilgjengelige tipper jeg bilprodusentene vil ta ut gevinsten ved å tilby omtrent samme ytelse i en litt mer kompakt pakke. En sammenligning kan være da common rail-dieslene kom, og at en 2,4-liter common rail gikk minst like bra som en litt eldre 3.0 turbodiesel.

    Teslas nyvinning var ikke bare kjøretøyet, men pakken bestående av det, over-the-air oppdateringer og superladernettverket. Røkla har fortsatt et stykke å gå før de har tatt igjen det, ref bildet av ladekø over. Jeg har vel tilsammen stått mindre enn fem minutter i ladekø på ti år og ca 300k km. Selve elbilsteknologien med litiumbatteri, kraftelektronikk og induksjonsmotor er jo moden allerede. Det som går i stykker på dagens elbiler er dingsersom også går i stykker på fossilbiler. Noen brukte nettopp lykteinnsats og luftfjæring som eksempler på hvor upålitelige elbiler er. Vel, de samme delene finnes på fossilbiler, og den mest upålitelige komponenten i en Tesla er det 12-volts bly/syre sekundærbatteriet. Det ryker omtrent like ofte som på en fossilbil.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men jeg leser vel litt risikovilje når du velger å bruke 700’ på en bil fra en helt ukjent produsent. Som du sier, det kunne fort gått til null både på aksje- og bilverdi.

    Jeg var skeptisk til Tesla, men nå har jeg klokketro og angrer som en hund jeg ikke kjøpte aksjer på tidspunkt jeg burde/vurderte det.
    Joda, og å dra opp millionlån med huset som sikkerhet for å kjøpe aksjer med begge hender under finanskrisen i 2008 var vel heller ikke spesielt risikoaverst, men man må vurdere risiko/nytte der og da med den informasjonen som finnes tilgjengelig. Det vi vet nå var ikke kjent da, og det blir ikke så veldig produktivt å angre på at man satset på rødt vs svart etter at rulettkulen har stoppet.

    Jeg hadde ingen problemer med å legge 30k på bordet som depositum før bilen var ferdig konstruert og fabrikken bygget, vel vitende om at de pengene kunne gå tapt i en eventuell konkurs, heller ikke med den tekniske risikoen etter at bilen eventuelt ble levert, men jeg var ikke villig til å bla opp 300k for å få en Signatur-versjon av bilen. Jeg vurderte å kjøpe aksjer for 30-50k, men den risikoen hadde litt karakter av å doble innsatsen i samme veddemål heller enn å spre innsatsen på flere hester. Så jeg sto over, og har egentlig ikke angret på det med alle opp- og nedturer i den aksjen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Nja, den spådommen har også vært med oss i ti år. Bare vent, til neste år kommer faststoffbatterier, etc. Det kommer nok, en gang, men jeg tror mer på en fortsatt inkrementell utvikling. Litiumbatterier har hatt en ganske jevn utvikling med noen prosent forbedring pr år i både kostnad og effektivitet. Rekkevidde er ikke lenger egentlig noe problem. Når faststoffbatteriene etterhvert blir kommersielt tilgjengelige tipper jeg bilprodusentene vil ta ut gevinsten ved å tilby omtrent samme ytelse i en litt mer kompakt pakke. En sammenligning kan være da common rail-dieslene kom, og at en 2,4-liter common rail gikk minst like bra som en litt eldre 3.0 turbodiesel.

    Teslas nyvinning var ikke bare kjøretøyet, men pakken bestående av det, over-the-air oppdateringer og superladernettverket. Røkla har fortsatt et stykke å gå før de har tatt igjen det, ref bildet av ladekø over. Selve elbilsteknologien med litiumbatteri, kraftelektronikk og induksjonsmotor er jo moden allerede. Det som går i stykker på dagens elbiler er dingsersom også går i stykker på fossilbiler. Noen brukte nettopp lykteinnsats og luftfjæring som eksempler på hvor upålitelige elbiler er. Vel, de samme delene finnes på fossilbiler, og den mest upålitelige komponenten i en Tesla er det 12-volts bly/syre sekundærbatteriet. Det ryker omtrent like ofte som på en fossilbil.
    Jeg vil helt bestemt påstå at ombordlader til reparasjonskostnader mellom 20-40k ikke så ofte går i stykker på en fossilbil, og ikke kjørebatteriet heller, slik som nylig skjedde med Tesla mod S 2015 til en nabo av en kompis i Askim, dessverre 3 uker over garantitiden.
    Når Tesla fant årsaken til at Teslaen dævva på motorveien så fikk han valget;
    Refurbished, tidligere defekt batteri for 200k, eller hent Teslaen på bilhenger før vi fakturerer for parkering inne på verkstedsområdet. (Det hører med til historien at luftfjæringen var så lav, og ikke mulig å pumpe opp igjen ettersom bilen var dævv, at det ikke var mulig å få den på henger'n. Da ble det nytt, gammelt, tidligere defekt men fikset batteri til 200k i stedet, på en bil verd rundt 200k.)

    Jeg sier det igjen; Elbil er fint det, så lenge den virker/ikke virker innenfor garantitiden. Virker den ikke lenger noen sekunder etter garantitiden så....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bestilte mine med doble ombordladere. Redundante systemer. :)

    Jeg har fortsatt en gammel Subaru Legacy som trekkdyr og lånebil for barna. Måtte bytte dekk i våres, etter at noen hadde tatt den litt vel mye off-road, og så røk clutchen og tok med seg svinghjulet. Tilsammen ble det ca 150 % av bruktbilverdien. Den lille pipelyden i turboen plystrer om en kommende reparasjon på ca 200 % av bruktbilverdien. Fossilbil er fint det, så lenge den virker og er innenfor garantitiden.…
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Da ble det nytt, gammelt, tidligere defekt men fikset batteri til 200k i stedet, på en bil verd rundt 200k
    Det var leit, men det kan vel samanliknast med eit motorbyte (inkl. eksossystem) på ein fossilbil etter at alle garantiar var ute. Det var også temmeleg sure pengar, men det var eigentleg ikkje noko alternativ heller.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Spørs om ikke den Subaru Legacy er en del eldre enn akkurat utenfor garantitiden? 😉
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Noen brukte nettopp lykteinnsats og luftfjæring som eksempler på hvor upålitelige elbiler er. Vel, de samme delene finnes på fossilbiler, og den mest upålitelige komponenten i en Tesla er det 12-volts bly/syre sekundærbatteriet. Det ryker omtrent like ofte som på en fossilbil.
    Nei, nå leser du feil. Jeg har ikke sagt noe om elbiler eller dens upålitelighet. Eksempelet var en hybrids delepriser. Og poenget var ulike perspektiv på hva billig bilhold er. Da styrer man unna alt av biler med slike «features»

    Det har blitt hevdet i åresvis at batteriprisene vil falle, men det ser jo ikke ut til å stemme når produsent skal ha 100-200’ for å bytte hovedbatteriet. Sågar refurbished. Hovedlamper er ikke lengre mulig å bytte pærer i, hvem vil da kjøpe en 12 år gammel bil hvor LEDene kan ryke anytime og det koster 100’ å bytte 2 lamper?

    Det er feil å hevde at verditapet er null når gjenverdi er lik vrakpanten. Feks så selger du ikke Subaruen din for 3’ uavhengig om clutchen virker eller ikke. Verditapet er null når gjenverdi er lik hva markedet vil betale.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn