Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, nå leser du feil. Jeg har ikke sagt noe om elbiler eller dens upålitelighet. Eksempelet var en hybrids delepriser. Og poenget var ulike perspektiv på hva billig bilhold er. Da styrer man unna alt av biler med slike «features»

    Det har blitt hevdet i åresvis at batteriprisene vil falle, men det ser jo ikke ut til å stemme når produsent skal ha 100-200’ for å bytte hovedbatteriet. Sågar refurbished. Hovedlamper er ikke lengre mulig å bytte pærer i, hvem vil da kjøpe en 12 år gammel bil hvor LEDene kan ryke anytime og det koster 100’ å bytte 2 lamper?

    Det er feil å hevde at verditapet er null når gjenverdi er lik vrakpanten. Feks så selger du ikke Subaruen din for 3’ uavhengig om clutchen virker eller ikke. Verditapet er null når gjenverdi er lik hva markedet vil betale.
    OK, forstår. Verditapet er differansen mellom prisen markedet er villig til å betale på to forskjellige tidspunkt. Om det finnes kunder som vil betale 90k nå, men i fjor fantes det kunder som var villige til å betale 100k, så har verditapet vært 10% på det året. Jeg mener fortsatt at for de fleste biler faller det omtrent i den takten til markedsprisen treffer vrakpanten og blir der.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Etter å ha kjørt Oslo Biarritz Oslo i september i fjor med id3 (77kwh) så er lysten på noe tilsvarende i år stor.
    Føler ikke at det er så risikofylt som det den familien oppgir.
    Med nærmere 37 grader ved ankomst Bordeaux så gikk aircondition på fullt.
    Nå var jeg riktignok ikke så mye i rurale miljøet men hadde noen avstikkere utenom allfarvei i Normandie som jeg også var innom.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det er vel det som er poenget. Allfarvei med avstikkere fungerer bra fordi du kan lade langs "allfarvei". Hvis du derimot holder deg langt unna "allfarvei" og stort sett kjøre i distriktene blir det ikke så enkelt. Så teknologien setter enda grenser for hvor du kan dra - du må planlegge ut fra teknologien, ikke ut fra dine ønsker. For noen er det et stort problem.
    Men EU sponser nå utbygging av ladenettverk i Europa. I Tsjekkia bygger nå CEZ ut ladenettverk.
    Det løser mine problemer omkring lading når jeg er i Praha. 3 stasjoner i Jarov som alle har 400V teknologi (Det er bare noen få km fra der jeg bor når jeg er der nede)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ju-hu, fulladet på 10 minutter. Hvilken trafostasjon skal jeg bruke?
    Du kjør bare som Perry Monatræ eller hva det var han fyren het i en Fløgstad-roman. Han koblet gitarforsterkeren sin rett på høyspentnettet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørs om ikke den Subaru Legacy er en del eldre enn akkurat utenfor garantitiden? 😉
    2009, bare fire år eldre enn Tesla. Det har ikke hendt i det siste at Subaru sender en mekaniker hjem til meg for proaktivt å bytte deler gratis som har feilet på andre biler, som med gummipluggene i bakluken på Tesla 2013-modell. Og med «i det siste» mener jeg «noensinne». (Jeg hadde forøvrig merket at det kunne trenge inn vann der, men hadde ikke fått somlet meg til å bestille time for å fikse det før Tesla kom meg i forkjøpet.)

    Derimot byttet Subaru hele motoren i dieseldyret ved 88k km og tok det på goodwill. Jobben ville ellers kostet ca 110k NOK. Det var visst mye barnesykdommer det første året med Subarus dieselmotor pga diverse konstruksjonsfeil, selv om man skulle tro Rudolf Diesels patent fra 1893 var nokså moden teknologi, så nå har jeg en 2009 Legacy med 2010 motor, ny clutch og plystrende turbo.

    Spør du meg er det større teknisk risiko med en ny motorvariant av fossilbil fra en etablert produsent enn hva det har vært med Tesla, hvor både teknikk og firma var helt nytt.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Byttet elbil (DU) motor 3 ganger på min MB 2016 modell. Kjørt 77k til nå. Tesla produsert drivlinje. Usikker om det vil gå på goodwill i framtiden. Sist gang så måtte de internt skifte flere ganger grunnet problemer med de motorene de fikk tilsendt. Bilen var på verksted i 4-5mnd. De klarte ikke å få kontakt mellom DU og styreenhet. Fikk faktisk se internfaktureringen for jobben. 410k. Bilen har vel en verdi på rundt 100k?

    Er forøvrig på tur i Norge med den andre relativt nye elbilen. 2.6tonn, 7 seter og god plass. Helt nydelig å kjøre og helt uproblematisk å lade litt underveis. Vi har 3 små barn så etappene begrenser seg veldig uansett. Har heldigvis et par hundre KW inkludert pr. mnd i avtalen. Veil. pris er ganske stivt på disse ladestasjonene. Når menigmann får betalt for strømbruk betales det gjerne 8.4NOK/KW for lading. Med regn, vind, skiboks og stort beist av en bil i 110soner blir det litt forbruk også.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    2009, bare fire år eldre enn Tesla. Det har ikke hendt i det siste at Subaru sender en mekaniker hjem til meg for proaktivt å bytte deler gratis som har feilet på andre biler, som med gummipluggene i bakluken på Tesla 2013-modell. Og med «i det siste» mener jeg «noensinne». (Jeg hadde forøvrig merket at det kunne trenge inn vann der, men hadde ikke fått somlet meg til å bestille time for å fikse det før Tesla kom meg i forkjøpet.)

    Derimot byttet Subaru hele motoren i dieseldyret ved 88k km og tok det på goodwill. Jobben ville ellers kostet ca 110k NOK. Det var visst mye barnesykdommer det første året med Subarus dieselmotor pga diverse konstruksjonsfeil, selv om man skulle tro Rudolf Diesels patent fra 1893 var nokså moden teknologi, så nå har jeg en 2009 Legacy med 2010 motor, ny clutch og plystrende turbo.

    Spør du meg er det større teknisk risiko med en ny motorvariant av fossilbil fra en etablert produsent enn hva det har vært med Tesla, hvor både teknikk og firma var helt nytt.
    Har ikke du betalt for at Tesla skal komme hjem til deg med mekaniker gjennom Tesla Ranger Service?

    Plystrende turbo; har du sjekka at det ikke er løse/morkne slanger eller intercooler er lekk hvor plystrelyd kommer ved pådrag?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde Ranger Service på bilen fra ny, men den serviceavtalen er utløpt for flere år siden. Det var en hel liten overraskelse da Tesla tok kontakt denne gangen.

    Jeg får få verkstedet til å sjekke den plystringen en gang til, men sist var de nokså sikker på at det var selve turboen som var på vei ad undas, og da blir det dyrt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    2009, bare fire år eldre enn Tesla. Det har ikke hendt i det siste at Subaru sender en mekaniker hjem til meg for proaktivt å bytte deler gratis som har feilet på andre biler, som med gummipluggene i bakluken på Tesla 2013-modell. Og med «i det siste» mener jeg «noensinne». (Jeg hadde forøvrig merket at det kunne trenge inn vann der, men hadde ikke fått somlet meg til å bestille time for å fikse det før Tesla kom meg i forkjøpet.)

    Derimot byttet Subaru hele motoren i dieseldyret ved 88k km og tok det på goodwill. Jobben ville ellers kostet ca 110k NOK. Det var visst mye barnesykdommer det første året med Subarus dieselmotor pga diverse konstruksjonsfeil, selv om man skulle tro Rudolf Diesels patent fra 1893 var nokså moden teknologi, så nå har jeg en 2009 Legacy med 2010 motor, ny clutch og plystrende turbo.

    Spør du meg er det større teknisk risiko med en ny motorvariant av fossilbil fra en etablert produsent enn hva det har vært med Tesla, hvor både teknikk og firma var helt nytt.
    Nå er ikke Subaru kjent for å lage holdbare motorer, doble svinghjul på dieselmotorer er no' drit, og turboplystringen jeg hadde på en diesel-Outlander løste seg ved å ta oljeskift oftere enn de oppsatte 20k km.
    En 14 år gammel godt vedlikeholdt fossilbil uten turbo vil iaf jeg stole mer på enn en like gammel elbil, ettersom store, dyre feil gjerne skjer over natten. (OBC og batteriet)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Turboer kan holde lenge de. Turboen på min Audi sa takk for seg etter 534 000km (er i grunnen ikke sikker på om det er turbohavari. Ikke diagnostisert).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde ikke stolt fullt ut på noen 14 år gammel bil, er en grunn til at de fleste enten kjører eller ønsker å kjøre en nyere bil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg stoler mer på den 20 år gamle dieselaudien enn den 5 år gamle hybriden jeg solgte nettopp. Førstnevnte har aldri stoppa. Hybriden ble forøvrig bytta ut med en 11 år gammel dieselmerce med manuellgir.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde ikke stolt fullt ut på noen 14 år gammel bil, er en grunn til at de fleste enten kjører eller ønsker å kjøre en nyere bil.
    Jeg solgte en usedvanlig lekker vintage-bil da jeg med egne øyne så hvordan motoren erstattet førerplassen på en tilsvarende. Må innrømme at jeg ikke hadde tenkt stort over poenget med dagens "survival cage" i biler før det skjedde og jeg innså at det kunne vært meg som satt med rattet i ryggraden. Det var arbeid med Saab og innsikt i EURONCAP som vekket meg til fordelene ved dagens bildesign.
    Og det må sies at selv om Tesla får en del stryk på andre områder, har de fått til dette med overlevelsesburet i bilene sine. De har vært førende i tester. Produsenter av fossilbiler får ikke til noe tilsvarende, nettopp fordi de har en motor som skal et sted, ved en kollisjon.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    2009, bare fire år eldre enn Tesla. Det har ikke hendt i det siste at Subaru sender en mekaniker hjem til meg for proaktivt å bytte deler gratis som har feilet på andre biler, som med gummipluggene i bakluken på Tesla 2013-modell. Og med «i det siste» mener jeg «noensinne». (Jeg hadde forøvrig merket at det kunne trenge inn vann der, men hadde ikke fått somlet meg til å bestille time for å fikse det før Tesla kom meg i forkjøpet.)

    Derimot byttet Subaru hele motoren i dieseldyret ved 88k km og tok det på goodwill. Jobben ville ellers kostet ca 110k NOK. Det var visst mye barnesykdommer det første året med Subarus dieselmotor pga diverse konstruksjonsfeil, selv om man skulle tro Rudolf Diesels patent fra 1893 var nokså moden teknologi, så nå har jeg en 2009 Legacy med 2010 motor, ny clutch og plystrende turbo.

    Spør du meg er det større teknisk risiko med en ny motorvariant av fossilbil fra en etablert produsent enn hva det har vært med Tesla, hvor både teknikk og firma var helt nytt.
    Subaru brukte feil type tetningsmasse/pakning-erstatter på sin første diesel motor. Løste seg opp over tid og ga indre lekkasjer og havari. De lærte en lekse der.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Kjører selv 2015 leaf med en strek degeasjon på batteriet( stemmer med leafspy) 150 000 km. Byttet en abs sensor og en fjær, pga bilens oppbygging fikk jeg vite at å bytte en fjær holder i motsetning til å bytte begge fremme.
    Årlig Service koster rundt 3500-5000.

    Alle kan få en mandagsbil, elbil eller fossil.
    Jeg er utenfor garanti på bilen, skulle batteri ryke/ motor, så finnes det brukte deler å få tak i.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg er iallfall temmeleg nøgd med Nissan når det gjeld pris, kapasitet på verkstad og service generelt. Bilen (Leaf 2015) verkar også temmeleg robust og «mekanisk».

    Ulempene er tydeleg tap på batteriet (det var iallfall tydeleg på 2012-mod, som eg hadde før), Chademo-plugg og at bilen ikkje akkurat er super på vinterføre. Eller særleg fin.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde ikke stolt fullt ut på noen 14 år gammel bil, er en grunn til at de fleste enten kjører eller ønsker å kjøre en nyere bil.
    Har aldri hatt noen nyere bil enn 10 år og kjørt relativt uproblematisk så langt.
    Kjøpe nye biler er snobberi og ikke bra for miljøet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Subaru brukte feil type tetningsmasse/pakning-erstatter på sin første diesel motor. Løste seg opp over tid og ga indre lekkasjer og havari. De lærte en lekse der.
    Ja, og det var noe med underdimensjonerte lager og det ene med det andre. Og noen klager over at elbiler liksom skal være så uferdige og upålitelige. :rolleyes:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Første generasjons modeller er vel verdt å unngå uansett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Kjøre elbil krever gjerne en mental rekalibrering i forhold til fossilbil, jeg hadde helt klart ikke anbefalt noen uten denne kalibreringen å leie seg en elbil for å kjøre et land på langs. Det faktum at de ble overrasket over at airconditionanlegget faktisk krever energi for fungere forteller egentlig mer om familien enn elbilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og Spania er nok ikke det optimale landet å starte opplæringen i. Jo lenger sør og øst i Europa du kommer, jo viktigere er det at du kjenner bilen og planlegger turen. Skandinavia/Norden, Tyskland, BeneLux, Frankrike, Østerrike er uproblematisk. NordItalia sikkert også, og jeg har hørt at Polen og Slovenia funker helt greit. Dog ingen erfaring selv utenfor Norges grenser men jeg følger ganske godt med på diverse fora, og har kjørt mye fossilt i Europa og har et godt inntrykk av hvordan lademulighetene etter hvert har blitt. Ville i hvert fall ikke bekymret meg for å kjøre el i disse landene , selv uten Tesla, med de rette appene tilgjengelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Og som jeg har nevnt over - Tsjekkia kommer etter. EU støtte til etablering av ladestasjoner. Nå tror jeg jeg kan dra til Praha med elbil uten noen bekymringer.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Såg på kartet at Tsjekkia er ca 500 km tvers over; dersom dette er sånn sentraleuropeisk flatmark burde det jo også vera mogleg å sosa rundt på landsbygda også?

    (Min kjennskap til landet er begrensa til ein familieferie i ‘93 og TV-serien Bez vědomí, så det er mogleg eg dummar meg ut her)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Såg på kartet at Tsjekkia er ca 500 km tvers over; dersom dette er sånn sentraleuropeisk flatmark burde det jo også vera mogleg å sosa rundt på landsbygda også?

    (Min kjennskap til landet er begrensa til ein familieferie i ‘93 og TV-serien Bez vědomí, så det er mogleg eg dummar meg ut her)
    Problemet har vært å kunne lade etter å ha vært på en lengre tur. Å ha bilen i Praha og dra på småturer (så lenge man har ladet batteriet før man drar) har vært problemfritt, men så skal man gjerne lade innimellom og man bør jo starte hjemturen med en del strøm på batteriet. Første lademulighet nordover fra Praha har vært Dresden (men nå er det ladere i Ústí nad Labem også). Det har ikke vært så enkelt.
    Nord for Praha er det flatt, men resten av flatlandet er "rolling hills" som det heter på trimsykkelspråk, og når man passerer inn i Tyskland er man faktisk på nesten 900 moh. Stigningen opp fra Teplice til Cinovec (hvis man tar den veien) er faktisk ganske tøff. Det ligner en del på Trøndelag faktisk - Šumava på grensen til Østerrike og Bayern er vakkert (Moldau starter her, like ved landsbyen Kvilda). Fjellområder i nord (Krkonoše - der Elben starter) og Mähren er ganske kupert.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Har kjøpt meg bensinbil igjen jeg. 🙂
    Skal bli deilig å bli kvitt elbilen. Regner med jeg må selge den billig i dagens marked, men etter å ha blitt med dama på roadtrip med dieselbilen hennes med enkel, rask og pålitelig energipåfylling og ikke minst langt billigere enn strøm/strømforbruk ved lading fra ladestasjoner langs veien, og ikke minst brukt litt tid på å lese annonser på finn for elbiler med "Skiftet fremdriftsbatteri", "skiftet elmotor", "skiftet ombordlader på garanti", "Skiftet varmepumpe i fjor", og lest på elbilforum om hvor tilsynelatende mye problemer det er med elbiler type det som nevnt over + elbiler som ikke vil lade på feilfrie hjemmeladere som den andre elbilen likevel lader fint på, så gidder jeg ikke all denne usikkerheten rundt påliteligheten for elbiler.

    Jeg har mao konvertert tilbake etter 5 år som elbilist, at tenker at elbiler er noe forbanna upålitelig driit, og et økonomisk vågestykke å eie etter garantiutløp. Retoriske spørsmål som "Hva kan gå galt med en elbil med så lite bevegelige deler" har bare ett svar: "Flere ting, og det er dritdyrt å fikse etter at garantien er ute".
    Familien har Leaf nr. 2 nå, ingen av dem har hatt så mye som mikroskopisk hikke i løpet av ca. 8 år.
    Det er soleklart at det er en betydelig flere bevegelige deler i fossilmotorer, samt en god del høyere temperaturer å hensynta, så jeg vil anta at statistisk sett vil fossilbiler ha en del mer feil enn elbiler. Dessuten vil de definitivt ha høyere vedlikeholdskostnader.
    Leaf'en byttes snarlig ut i el BMW, blir spennende om de har like suveren teknologi, innrømmer en liten skepsis her, men tiden vil vise. Elektronisk sett er det liten forskjell på alle sensorer, kameraer, pakreringsassistanse, cruise, klima etc., etc., det være seg fossil eller el drivlinje.
    Kostnad for "drivstoff" er betydelig lavere for el, gitt at man lader hjemme, dessuten er virkningsgraden på elmotorer ekstremt mye bedre enn på selv de beste fossile.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    ^Argumentet om "færre bevegelige deler" er tynt. En bil består av mer enn en motor. Det er vel selve motoren som byr på minst problemer med en moderne bil, Feilene er stort sett i det elektriske anlegget samt hjuloppheng og chassis og da er det det samme om bilen går på råolje, diesel, strøm eller thorium.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    ^Argumentet om "færre bevegelige deler" er tynt. En bil består av mer enn en motor. Det er vel selve motoren som byr på minst problemer med en moderne bil, Feilene er stort sett i det elektriske anlegget samt hjuloppheng og chassis og da er det det samme om bilen går på råolje, diesel, strøm eller thorium.
    ...ergo er det vel mindre sannsynlig at elbiler har flere feil enn fossilbiler, all den tid omkringliggende infrastruktur stort sett er den samme (med unntak av batteriene).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det var noe med underdimensjonerte lager og det ene med det andre. Og noen klager over at elbiler liksom skal være så uferdige og upålitelige. :rolleyes:
    Jeg solgte en 2013 Leaf, minst 32 % degradert batteri etter 5 år, byttet den med en 2017 Ioniq, motoren måtte byttes på ca 40k km, solgte den og byttet til 2020 Kona som fikk ny motor og nytt batteri 6-7 mnd etter jeg solgte den (og den var ikke en del av batteribytte-kampanjen), en 2015 Mitsubishi Imiev jeg solgte holdt 1 år til før ombordladeren tok kvelden i 2021 (og da virket ikke bilen lenger), naboen hadde Peugeot-varianten der varmeapparatet ikke virket lenger en vinterdag, men BOS klarte å koble om slik at bil... -dritten kunne kjøres likevel uten AC/varmeapparat som virket.

    Familien har Leaf nr. 2 nå, ingen av dem har hatt så mye som mikroskopisk hikke i løpet av ca. 8 år.
    Det er soleklart at det er en betydelig flere bevegelige deler i fossilmotorer, samt en god del høyere temperaturer å hensynta, så jeg vil anta at statistisk sett vil fossilbiler ha en del mer feil enn elbiler. Dessuten vil de definitivt ha høyere vedlikeholdskostnader.
    Leaf'en byttes snarlig ut i el BMW, blir spennende om de har like suveren teknologi, innrømmer en liten skepsis her, men tiden vil vise. Elektronisk sett er det liten forskjell på alle sensorer, kameraer, pakreringsassistanse, cruise, klima etc., etc., det være seg fossil eller el drivlinje.
    Kostnad for "drivstoff" er betydelig lavere for el, gitt at man lader hjemme, dessuten er virkningsgraden på elmotorer ekstremt mye bedre enn på selv de beste fossile.
    Det er riktig at elbiler mangler kamaksel, ventiler, veivaksel, turbo osv osv, men fossilbiler mangler all elektronikk-komponenter som i OBC, battery management, ac/dc-converter, motorstyring osv, og ryker én komponent i dette så svikter hele bilen. Se på Miev, Ioniq og Leaf: svikter én diode i OBC så kjører ikke bilene en meter lenger, og heller ikke dersom varmepumpa på nye biler svikter ettersom den kjøler batteriene. Jeg vil tro at dette gjelder alle elbiler. Svikter en funksjon, feks varmeapparat, kan hele bilen svikte. Slik er det ikke med fossilbiler.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Det er riktig at elbiler mangler kamaksel, ventiler, veivaksel, turbo osv osv, men fossilbiler mangler all elektronikk-komponenter som i OBC, battery management, ac/dc-converter, motorstyring osv, og ryker én komponent i dette så svikter hele bilen. Se på Miev, Ioniq og Leaf: svikter én diode i OBC så kjører ikke bilene en meter lenger, og heller ikke dersom varmepumpa på nye biler svikter ettersom den kjøler batteriene. Jeg vil tro at dette gjelder alle elbiler. Svikter en funksjon, feks varmeapparat, kan hele bilen svikte. Slik er det ikke med fossilbiler.
    Jo, det er det faktisk. Har selv et eksempel med en Citroen C4 der det verkstedet kalte "hjernen" fikk en feil. Alt ble svart, bilen stoppet, gikk ikke en meter til. Og den har til og med dieselmotor, som i prinsippet ikke en gang behøver strøm for å gå.

    Nevnte "hjerne" måtte for øvrig byttes 2 ganger, ettersom den ankom Norge med samme feil, slik at den ble stående et par måneder før noen klarte å sende en ny "hjerne" fra Frankrike.
    Det er dessuten så mye fancy elektronikk som overvåker en moderne bensin eller dieselmotor (injection, lambdasonde, katalysatorstryring, styring av automatisk girkasse, mmm....) at det ikke finnes noen fornuftig grunn til at elbiler skulle være mindre driftssikre.

    Ting kan tyde på at noen har fått dårlige batterier på sine elbiler, men våre 2 Nissan har vært over 95% batterikapasitet ved overlevering.

    EDIT:
    Men internettet har svaret; og det er at jo, det ER fler feil på elbiler. Jeg må dermed innse at jeg har tatt feil. :)
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg tror endel ikke vet reell batterikapasitet. Avleste State Of Health SOH på en eGolf nylig; den har mista 15% kapasitet etter 5 år og 65000km. Dette ser man ikke via bilens display hvor alt er i skjønneste orden.

    IMG_4922.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det interessante i den britiske undersøkelsen er faktisk at det er hybridbilene som kommer ut med færrest feil, til tross for at de har 2 drivlinjer som skal håndteres. Litt underlig faktisk.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    Jeg tror endel ikke vet reell batterikapasitet. Avleste State Of Health SOH på en eGolf nylig; den har mista 15% kapasitet etter 5 år og 65000km. Dette ser man ikke via bilens display hvor alt er i skjønneste orden.

    Vis vedlegget 936241
    Interessant. Har hatt en teori om at VW har latt systemet «spise» av bufferen i topp og bunn for å gi inntrykk av at alt er tipp topp, i hvert fall til batteriet er utenfor garanti. Det kan med andre ord se ut til å stemme..?

    Må få lest av på e-Upen som har trilla 145 000 snart..
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Hvem har betalt for undersøkelsen da? Fikk bare 404 not found type på linken
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Jeg tror endel ikke vet reell batterikapasitet. Avleste State Of Health SOH på en eGolf nylig; den har mista 15% kapasitet etter 5 år og 65000km. Dette ser man ikke via bilens display hvor alt er i skjønneste orden.

    Når det gjelder de to Nissan jeg snakker om, ble de sjekket av verksted, og de rapporterte om "batterier gode som nye".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn