Mat, drikke og røyk Baking

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Dette er originaloppskriften som er 100% fullkorn.
    Jeg brukte fullkorn i fordeigene og siktet rug i hoveddeigen. Da må en tilpasse vannmengden (noe mindre). Brukte også flytende byggmalt i stedet for honning. Har bare lynghonning og jeg ville ikke ha lyngaromen i brødet denne gangen.

Trinn 1 – fordeig 12-16 timer
    • 30 g surdeig
    • 90 g vann (ca. 30 °C)
    • 120 g rug fullkornsmel

Trinn 2 – fordeig 3-4 timer
    • fordeigen fra trinn 1
    • 180 g vann (ca. 35 °C)
    • 180 g rug fullkornsmel

Hoveddeig 1 time
    • fordeigen
    • 210 g vann (ca. 35 °C)
    • 300 g rug fullkornsmel
    • 1 ts brødkrydder (jeg er ikke så glad i brødkrydder, men litt karve gjør seg godt)
    • 12 g salt
    • 10 g honning

Forming og heving i kurv 60-90 min.
    Jeg baker det med avtagende varme fra 280grader.

I bakerprosent:

1760203579418.png

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Smaker topp også!
    Men det må trolig forbli et eksperiment kun til eget konsum, med mindre jeg får tak i kastanjemel litt rimeligere et sted.

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.915
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Måtte bruke opp eggekremen. Så da ble det disse i kveld. Tre timer hevetid. Forrige runde fikk 15 timer i kjøleskap. image.jpg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Gårdsbrød med yoghurt, lite surdeig, ikke-elt og laaang heving. (11 timer i romtemperatur)
    Ok som første forsøk, men ikke helt fornøyd med krummen. Kunne sikkert ha hevet enda noen timer til.

IMG_9753.jpeg IMG_9754.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Den viktigste ingrediensen i et rent surdeigsbrød er kanskje tid?
    Hvetesurdeig til venstre og 1:1 hvete og rugsurdeig til høyre.
    3 timer heving i romtemperatur + 24 timer kald heving + 3 timer oppvarming igen i romtemp. Sammen med ca. 12 timer surdeigsgjæring. Tiden kjennes godt i smaken og konsistensen. Må dog planlegges godt. 😉

En ting jeg endret i mine andre typer brød der jeg bruker litt gjær:
    Før laget jeg en fordeig med 50% hydrering og 0,15% tørrgjær som jeg eltet helt ut som en vanlig deig og lot stå kald i ca. 15-18 timer. Den brukte jeg sammen med surdeig i brødet.
    Nå hat jeg begynt å lage en «korrekt» biga, der melet kun blir blandet med vannet og samme mengden gjær i 3-4 min og ikke eltet i det hele tatt. Resultatet blir en mye sterkere glutenbinding i den ferdige deigen, men til gjengjeld trenger deigen 2-3 timer lengre for å komme i gang. Så nå må jeg lage deigene før jeg fyrer opp vedovnen mens tidligere startet jeg når ovnen nådde sin høyeste temperatur og jeg stoppet å fyre. IMG_9802.jpeg IMG_9801.jpeg IMG_9801.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Poolish: 12 timer
    bulk-heving 1time med 1x strekk og brett
    veie ca. 130g/stk
    runde, 20min hvil
    forme med spisse ender
    30 min hvile i duk med "søm" nede
    meles med litt rugmel og snittes til ca halve tykkelsen
    hev i duk med snitt nede 1 time
    snu på brett og bak med damp ca. 20 min
    slipp dampen etter 12-14min
    gir 20 stk på 130g
    IMG_9978.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Spelt- divaen blant kornsorter. Etter lang pause med speltbrød prøver jeg meg igjen for å se om jeg får dette til denne gangen.
    Ikke helt 100% spelt- 10% rugmel er i oppskriften.

Spelt har faktisk mer gluten enn hvete, men den har en annen struktur og er en del mykere.
    Så det er ikke heelt enkelt å få til et brød som ikke blir litt flat og bred.

I tillegg blir spelt gjerne litt tørr raskere. Så her må en grave litt i verktøykassa for et grei resultat som i tillegg holder seg en stund:

Rugmel: Bedre deigstabilitet: Rugmel inneholder pentosaner (slimstoffer). Disse tar opp mye vann, stabiliserer deigen og forhindrer at det rene speltbrødet flyter utover i ovnen.
    Lengre holdbarhet: pga den høye vannbindingen holder brødet seg saftig mye lengre og tørker ikke ut så raskt.
    Og selvfølgelig fordelene med smaken! 😁

Mye av det samme får en til hvis en i tillegg tar ca. 10% skåldet speltmel til hjelp (med 3-4x mengde vann).

Skålding: Når mel eller sammalt mel overhelles med kokende vann, forklistres stivelsen.Dvs at den kan binde og lagre en god del mer vann.
    Høyere deigstabilitet: Siden vannet er fast innelåst i den skåldede deigen, er det ikke lenger fritt tilgjengelig for resten av deigen i ovnen. Dette forhindrer at brødet mister formen og blir flatt.

I tillegg lot jeg melet, vann + surdeigen stå en halvtime til autolyse før jeg blandet inn saltet og et lite dryss med gjær (8g på 6kg mel)

Elting: Veldig viktig! Less is more!
    Mitt standart elteprogram er 7 min blanding ved lav hastighet og, avhengig av hydreringen, 4-8. min elting i høy hastighet, gjerne med et skvett vann som bassinage de siste 1-2 min.

Med spelt blander jeg bare 6-7 min i lav hastighet - akkurat nok til alt er jevnt blandet og det skåldete og surdeigen er oppløst. Elter en for langt og/eller for kraftig mister deigen stabiliteten igjen.

disclaimer: denne gangen brukte jeg vanlig, moderne bakeri-industri speltmel som er en krysning med hvete og dyrket for høyere avling + forbedrete egenskaper.
    Alle ovennevnte triksene blir enda mer relevante når en bruker speltmel fra gamle kornsorter som ikke er modernisert enda.

IMG_0291.jpeg IMG_0294.jpeg

jarste

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    6
    Nydelig. Er der kun siktet mel du har brukt? Jeg har forsøkt meg på et brød med 100% sammalt spelt noen gangner. Det ble OK én gang, ellers har det blitt flatbrød. Jeg skal forsøke igjen med tipsene dine, nå har jeg fått trua

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det er ca. 30-40% sammalt spelt. Det er best å bruke sammalt til skålding og surdeig. Da tar den opp mest vann og surdeigen blir mer aktiv når du bruker sammalt mel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn