Mer enn 2, men mindre enn 3 dager??Vis vedlegget 1103236
Vis vedlegget 1103237
Brownies på gang. Følger basisoppskriften til Valrhona. Den blir god. Hadde bare 260 gram valnøtter. Disse blir naturligvis ristet i ovnen først. Stekes på 150 grader til ferdig. En langpanne holder flere dager i fryseren.
Ser luftige og gode utJeg lagde kjedelige boller i går.
Vis vedlegget 1106025
Ja, en liten ert med gjærPent.
En ertestørrelse gjær?
En kilo mel?
Ja, jeg har satt de fleste på ignorering ..................................................«Livsfarlig» tråd, blir sulten av dette...
Kunne du delt oppskrift/temperatur/tid?
Spennende. Har laget og smakt tangsuppe men aldri i brød. Som du selv sier så krever det kanskje grovere deig. Kanskje med mye rug?Tang i brød er vel kun for spesielt interesserte.
Det var litt meget «sjøsmak» og -lukt for min del.
Mulig at doseringen jeg fikk anbefalt var litt høyt og at det kan fanges opp noe med et kraftigere type brød.
Her brukte jeg noe loff-aktig.
Kult prosjekt. Ganske spesielt men spennende. Som jeg skrev tidligere har jeg eksperimentert med tang også men ikke i bakst.Update på tangbrød: Dag 3 - ingen lukt og heller ingen smak av tang lenger. Smaker som et vanlig brød med litt grønnfarge.
Skal liksom øke holdbarheten, dvs motvirker muggveksten pga jodinnholdet, men et ordentlig surdeigsbrød holder seg i en uke på kjøkkenbenken gitt at den ikke ligger i varmen. Så ser ikke helt vitsen.
Smaken og lukten er litt for voldsomt når brødet er helt ferskt (bakedag) for meg og sikkert mange.
2 dager etter bakingen er det nesten borte.
Tenkte egentlig å ha det i sortimentet - når en driver bakeri på en øy- men folk vil ja ikke ha brød som ikke er dagsferskt. Selv om et ordentlig surdeigsbrød smaker best fra dag 2 (bedre for magen også).
De ser fine ut, brødene du baker. Jeg har lyst på en skive.Tangbrød forsøk #2
Fikk en annen type tang fra damene i nord som også er kuttet mye grovere.
Langt ikke så fiskete rett ut av ovnen. Mer subtilt i lukten og heller som en umami-type ettersmak.
Dette tror jeg kan bli noe.
2-trinn surdeig av durumhvete, 15% sammalt rug.
(kunne sikkert ha hevet litt til)
Vis vedlegget 1115079
Vis vedlegget 1115080
Vis vedlegget 1115081
Vis vedlegget 1115082