Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Eventyret fortsetter!
    Denne dukker nå opp: Vis vedlegget 962424
    Audiolense dukker opp som utgang i Qobuz, og det virker å kjøre den sammen med denne "qobuz-serveren" What gives? Noen forslag, dere? Ellers har jeg som du vet @Bx ikke sendt deg mail, da det ikke så ut til at det var noe som du kunne gjøre spesifikt.

    Eyvind
    Joda, Audiolense konvolver og Qobuz har snakket bra sammen en stund.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert ikke noe med AL å gjøre men får ikke lastet opp nytt «filter» i roon. Har prøvd å kåle litt ett par timer men finner ikke ut av det😜
    IMG_0454.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Er dette en grei mic plassering?
    Har lest at noen rydder unna lyttestolen ved måling?

    IMG_8271.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Tok en måling sånn og det låt hvertfall bra :)

    Jeg hører ikke forskjell på standard korreksjon og partial.

    Anyway, fornøyd som alltid 👍
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Blir aldri helt klok på det måleprogrammet, men har jo kommet til en meget tilfredsstillende lyd nå - helt ellevilt faktisk, og har jo hørt litt av hvert.
    Jeg dekker til det av stolen som gir refleksjoner til mikrofonen. Hvis ikke det blir gjort blir målingen vanskelig å få noe fornuftig ut av. Kanskje det har med at jeg generelt har svært lite refleksjoner fra andre steder og at de refleksjonene fra stolen blir ekstra ødeleggende.
    Siste grep er uten tidskorrigering over 800Hz Altså hele berylliumstoppen uten fir:)

    Stolen er under her et sted
    1701534294424.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Fy for Satan... du inntok nettopp førsteplassen på min "Utrivelige lytterom" liste!!! Du kan være helt trygg på at jeg aldri skal sette mine bein (eller ræv) der 😆
     
    • Haha
    Reaksjoner: t.h

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Fy for Satan... du inntok nettopp førsteplassen på min "Utrivelige lytterom" liste!!! Du kan være helt trygg på at jeg aldri skal sette mine bein (eller ræv) der 😆
    Tusen takk!
    Heldigvis er det ikke så ille til vanlig, og alt av isolasjon legges forsiktig på pledd under måling.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    ArneM hjalp med en alternativ profil hvor jeg også kjører ubesudlet fra 800 Hz og opp.
    Hørte som sagt ikke forskjell.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjører en flerpunksmålinger så slipper en å benytte julenissens skjegg i lytteposisjon. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare å prøve seg frem :)
    Husk at en må ha like mange målinger mot venstre som mot høyre med Audiolense så en har et system.
    Det ble skrevet om dette i denne tråden for ca 1 år siden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Bare å prøve seg frem :)
    Husk at en må ha like mange målinger mot venstre som mot høyre med Audiolense så en har et system.
    Det ble skrevet om dette i denne tråden for ca 1 år siden.
    Har jo knotet til et resultat jeg er meget fornøyd med, så arbeidslysten skal bli ekstremt påtrengende før jeg setter i gang en slik prosess. Forholdsvis kjedelig å måle og kalibrere for å si det pent
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ingen behov for at du må gjøre noe som helst, at du er fornøyd er veldig bra.
    Ga bare et tips om noe som har blitt prøvd. :)
    Har vel bare testet med å se for seg en boks som er 1m bred, 1m dyp og 0,5m høy og ha miccen innenfor dette området.
    Og som nevnt, være nøyaktig med avstandene mot venstre og høyre i et system, gjerne vekte den målingen i senter om en vil det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er dette en grei mic plassering?
    Har lest at noen rydder unna lyttestolen ved måling?

    Vis vedlegget 974927
    Det er sånn jeg gjør det. Eller kanskje plassere mikrofonen noen cm foran der nesetippen vil være.

    Jeg har prøvd de særeste mikrofonplasseringer, f.eks. legge mikrofonen på et skrivebord, ca 30 cm fra en murvegg. Det ga rævva lyd i rommet, selvsagt. Men når jeg la hodet ned på bordet, med det ene øret der hvor mikrofonkapselen hadde vært … og holdt for det andre øret … så låt det kanskje så bra som det kan låte inn i et øre som er akkurat der.

    men feks @The Shy har andre erfaringer … og han har uomtvistelig et anlegg som er mere avslørende og mere sensitivt for måle-artifakter enn de fleste. Så du burde høre på flere, eksperimentere litt og så beslutte selv hva som funker best hos deg. Det vil også være en lærerik reise å eksperimentere litt med dette.

    ……

    Håper dere som har eksperimentert litt og har meninger deler erfaringer her. @The Shy @TrompeteN?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Har ikke erfaringer med Audiolense i så mange rom når det kommer til å skru selv, men synes det var ganske lett å få et greit resultat fra middbass og opp på messa i Horten. Der fjernet vi alt i nærheten av mikrofon. Stoler ble satt inn etterpå. Bassen ble ikke det helt store. Bass på messer handler mye om hvor heldig en er med rommet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    4.409
    Torget vurderinger
    0
    @Hornlyd : i utgangspunktet måler jeg fra ca plasseringen på nesetippen, men gjør flere målinger fra forskjellige punkter i lengderetningen. Jeg får best resultat med korreksjon av den flateste målingen med færrest lokale utsving under 1000hz . Av samme grunn får jeg best resultat ved å fjerne reflekterende flater ca en meter unna mikrofonen. Ville derfor prøvd med og uten lyttestol og valgt den målingen som er flatest. Komponentet du har bak stolen ville jeg uannsett fjernet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Et litt på siden spørsmål som egentlig dreier seg om Roon men jeg tenker det er mest ressurser i denne tråden uansett. Spørsmålet er like mye hvordan spille CD med Adiolense?

    Jeg har Topping lydkortet som kun har usb inn:


    Kan jeg bruke denne som CD transport via usb ut og inn på pcn, gjennom Roon, og deretter ut i Topping?


    Har aldri sett CD spillere med USB ut? Hvis jeg forstår det rett åpner dette for nye muligheter? Eller?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et litt på siden spørsmål som egentlig dreier seg om Roon men jeg tenker det er mest ressurser i denne tråden uansett. Spørsmålet er like mye hvordan spille CD med Adiolense?

    Jeg har Topping lydkortet som kun har usb inn:


    Kan jeg bruke denne som CD transport via usb ut og inn på pcn, gjennom Roon, og deretter ut i Topping?


    Har aldri sett CD spillere med USB ut? Hvis jeg forstår det rett åpner dette for nye muligheter? Eller?
    Det er mulig du kan bruke den USB utgangen ut og inn i ROON ved hjelp av ROOPLAY sammen med en Raspberry Pi som "konverter" mot ROON i en musikkstream.

    https://rooextend.com/index_en.html

     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.050
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det er mulig du kan bruke den USB utgangen ut og inn i ROON ved hjelp av ROOPLAY sammen med en Raspberry Pi som "konverter" mot ROON i en musikkstream.

    https://rooextend.com/index_en.html

    Problemet med rooextend er at der er en 45 sek forsinkelse.... Da jeg fant ut det skrinla jeg den...

    Skal du få dette til Hornlyd må du prøve med Audiolense convolver... Den kan funke... Hvis den får tak i signalet inn fra CD / usb... Evt. må asio cable inn i mellom der...
    Men dette var vi igjennom tidligere mener jeg...
    Da var løsningen RME lydkort og det er det fremdeles 😱

    Enklere måte er å rippe cder til HD og spille i Roon 😜
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Rippe er kjedelig 🤭

    Savner sjarmen med vinyl og CD hvor man kunne sitte å lese om hvem som gjør hva og f eks ha en notatbok og skrive en strek hver gang man ser at Paulinho da Costa spiller bongotromme, kun i tre lydstudioer, i samme strøk, i samme by, på 1000 plater, med de samme artistene, som går i de samme coctailpartyene, siste 50 år, med samme Grammy statue(r) på peishylla, hvor det er for varmt for å fyre i peisen, for alle bor oppe i åsen med utsikt over Middelhavet 😂😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Har 2,5 TB med flac og lossless rip. Får kanskje sette opp et regime snart.
    Har en raid nas disk i stua, har også faktisk 60 ish SACD/High rez rip på en annen disk.
    Får finne ut i hvilken ende jeg starter

    Har noen forslag til enklest og ryddigere måte å legge opp ripper musikk på Roon?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.050
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har 2,5 TB med flac og lossless rip. Får kanskje sette opp et regime snart.
    Har en raid nas disk i stua, har også faktisk 60 ish SACD/High rez rip på en annen disk.
    Får finne ut i hvilken ende jeg starter

    Har noen forslag til enklest og ryddigere måte å legge opp ripper musikk på Roon?
    Er ikke min sterke side, men se litt på import mulighetene da der kansje er en fallgrube vedrørende tagging har jeg fått med meg...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Kan jeg plugge en disk rett i laptopen?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Selv har jeg ca 1300 cd plater rippet på en hd(dritt jobb den gangen) Den er plugget rett i laptoppen med roon som gir sømløs integrering av streeming og hd. I tillegg er det mye album info å hente på roon
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hei!

    Skulle løpe i gang Audiolense i går kveld men programmet ville ikke starte. Sist jeg startet Audiolense var vel rundt 20. desember. Er det andre som har hatt tilsvarende problem? Er vel kanskje et windows bibliotek som har endret seg uten at det synes på oppdateringsloggen?

    Win10, AL 5.1 (som har fungert prikkfritt i 4-5 år med J.River som convolver)

    Tiltak:
    - sjekket om oppdateringer på Windows men ingenting i perioden iflg win update loggen
    - har prøvd å kjøre som administrator
    - i ren desperasjon prøvde jeg forskjellige kompatibilitetsmodus
    - avinstallert og reinstallert AL 5.1

    I løpet av kvelden skjønte jeg hvor mye jeg har glemt av windows kompetanse ettersom jævelskapen har fungert prikkfritt i 15 år med både win 7 og win 10. Har bla en 12 år gammel laptop med over 100 faner åpne i Chrome og den er lynkjapp-ish. Skal faktisk slutte å kalle windows for jævelskap. Nyttige saker.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Eventviewer kan kanskje gi en pekepinn på hva som skjer her.

    Ting å sjekke ut forøvrig: Kjør de to installasjonene som står listet opp på download-siden. Og så kan du slette al.ini filen som ligger i program-data folderen for en clean restart.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    @Bx - takk for kjapt svar. Skal jeg prøve de to tiltakene i den rekkefølgen? (Kjøre de to installasjonene og så slette al.ini filen).
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Regner med at de to installasjonene du refererer til er dotnet framework og Visual C++? Gleder meg til å prøve å få det til. Det blir investert i splitter ny AL lisens i løpet av 2024.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    I tilfelle andre råker på samme problem:

    Eventviewer gav en feilmelding på dotnet så jeg prøvde å oppdatere/fjerne/reparere dotnet med noen verktøy Microsoft anbefalte. Det ble det ikke noe greie på. Mistet tålmodigheten et sted og tenkte at det var ingenting å tape. Så jeg tok en reset av Win10 hvor jeg beholdt filene. Det har jeg aldri turt å gjøre med en viktig PC før.

    Etter reset fant jeg ikke AL igjen men det var bare jeg som ikke tenkte klart. Det mest naturlige er jo at etter en reset så er det kun filer som er igjen fra tidligere, programmer blir slettet ettersom det er de som mest sansynlig har fcket opp det du prøver å reparere. Et søk fikk opp diverse snarveier men de var utdaterte. En folder med målinger, targets og slikt men ikke exe-fila.

    AL 5.1 og lisensfila lå i download der de skulle så jeg installerte AL på nytt, la lisensen i mappa og da startet alt helt fint. Digg! Hadde nok puslet litt mer med problemet før jeg reinstallerte om jeg hadde på alle programmene jeg nå må installere på nytt. Trenger å få på plass Rephase, REW, Eclipse, ARTA, Vituix, div MiniDSP snutter + alt som jeg har glemt. You win some, lose some, its all the same to me som poeten Lemmy sier det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor jeg får 6ms forskjell mellom høyre og venstre kanal ved å sette på Clock drift correction. Avstanden er målt og lik i cm til begge ht'ene. Leser at Al alltid forsøker å sette Clock drift correction på.
    Årsaken til spørsmølet er at "jeg syns" lydbildet drar litt mot venstre.

    Her er da Clock drift correction av.
    1705935783470.png


    Her er Clock drift correction på.
    1705935664867.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn