Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så dumt med MM egentlig
    Enklere på de fleste parametere
    Men..........
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Absolutt en no brainer. Kommer psu og plugger og boks i tillegg men det er småting
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.876
    Antall liker
    4.315
    Bx, det derre med ulyder og "blips' i målesveip har i lengre tid plaget meg, de få gangene jeg gjennomfører dem.
    De blir færre når det kortes ned til 3 sec sveip pr deling, men det er likevel irriterende, da jeg må begynne på nytt ( i påvente av av neste t-bane i som passerer) med 8 sveip i en 4-veis setup...det tar jo litt tid.

    Ser ut til at jeg må betale for en ny oppgradering av lisens for utbytte av siste oppgraderinger.
    Betales ila et romjula... trur eg.

    Jeg bruker 6.13 i dag.
    What is it inn for me, to upgrade to the latest version?
    Du får lese loggen på releaser og se. Ikke sikkert det er så store forskjeller for deg.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Da var jeg oppe å gå med AL på super kort tid takket være @ArneM. Tusen takk for det Arne 😊👍.

    Foreløpig oppsett på AL er Krix Equinox integrert med Jamo sub 800x2. Litt og sette seg inn i nå fremover ☺🎼 for å forstå mer av AL.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.868
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Da fikk jeg endelig tid og ryddet lytterommet skikkelig samt målt uten stoler i rommet.

    Takk igjen til velvillige voksne herrer for all hjelp.

    Med standard oppsett/target/slope og deling ved 120/800 så låter det veldig bra. Ift GS er det litt ryddigere nede ja.

    Ser ikke så hakkendes gæærnt ut i racket heller med Topping og en liten lekkker sølvgrå laptop :)


    1EA20F12-2C1B-4D4C-B46B-111AC7A71056.jpeg
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Tenker jeg rett med følgende oppsett for korrigering av stereo+sub?

    PC med Roon endpoint + audiolense convolver -> Topping DM7 (bruker 3-4 kanaler) -> effektforsterker og sub
    Er en gammel NUC med Core i5-5250U og 16GB ram bra nok hardware?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.876
    Antall liker
    4.315
    Mitch har god kontroll på dette.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    For oss som driver med hønn og vil ha TTD stopp på eks. 800 Hz...med KUN EQ over.
    Jeg husker ikke hvordan tidsvinduet skal se ut på denslags.
    Kan en eller annen dude vise en screenshot på eksakt hvordan?

    TrompeteEn viste meg hvordan, da du var hos meg sist, men jeg har "mistet" de innstillingene langt bort i tåka.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå skjer det litt rare ting her.
    Jeg har ikke brukt Audiolense på 3 mnd. og siste måling med filtersetting var 01.10.2022
    Har samme setup som siste måling, men AL krasjer når jeg trykker generer filter....både med eldre standard setups som er lik de tidligere, og også med ny corr setup for TTD stop på 800 Hz.

    ...det er svært sjelden jeg støter på slike utfordringer, men kanskje det er på tide å å oppgradere til senere/nyeste versjoner?
    Versjon 6.13 er den siste jeg har betalt lisens for, så det er vel like greit å betale for en nyere og mer oppdatert sak.

    ...og får jeg det ikke til denne gang Bx, så hanker jeg inn miniDSP fleks-åtte...så det så. 🤭 🥴 :p
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.876
    Antall liker
    4.315
    Du bør trolig stoppe frekvenskorreksjonen en god del tidligere. Men her er det nødvendig å prøve seg frem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.876
    Antall liker
    4.315
    Du må også prøve deg litt frem med ttd stopp frekvensen. Hvis man skrur av korreksjonen i et frekvensområdet der det er mye uro så kan det gå galt.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Nå skjer det litt rare ting her.
    Jeg har ikke brukt Audiolense på 3 mnd. og siste måling med filtersetting var 01.10.2022
    Har samme setup som siste måling, men AL krasjer når jeg trykker generer filter....både med eldre standard setups som er lik de tidligere, og også med ny corr setup for TTD stop på 800 Hz.

    ...det er svært sjelden jeg støter på slike utfordringer, men kanskje det er på tide å å oppgradere til senere/nyeste versjoner?
    Versjon 6.13 er den siste jeg har betalt lisens for, så det er vel like greit å betale for en nyere og mer oppdatert sak.

    ...og får jeg det ikke til denne gang Bx, så hanker jeg inn miniDSP fleks-åtte...så det så. 🤭 🥴 :p
    Minidsp.... Ha ha morsom på nyåret 😜
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Minidsp.... Ha ha morsom på nyåret 😜
    haha...morroklump kan du sjøl værra. ;)
    fleks-åtte koster ikke mange skjorter, og kan være en nyttig erfaring i tillegg til AL.
    Kan hende jeg kjøper en...kanskje bare for å bekrefte at den ikke når AL til anklene...evt. knæra...vet ikke.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Beklager Bx, flaut å måtte innrømme brukerfeil ifm. ovenstående innlegg etter å ha brukt softwaren din i 10 år.
    ...fortsatt fornøyd.
    Låt bedre med 800 Hz. TTD stop. Funker gull....så langt, med begrenset mockup setup og tre-veis, uten diskant hønna.
    ;)

    Slemmere og gruskere saker dukker opp ila. 2023.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Skal gå over til digital RIAA og har ikke fulgt så mye med på forumet i det siste året, men det er fortsatt AL convolveren og siste versjon av AL som er den foretrukne implementeringsmetoden her?

    Sitter fortsatt på AL 5.1 så må oppgradere lisensen, men vil bare være sikker på at jeg ikke kjøper konvolveren forgjeves før jeg trykker på kjøpsknappen ;)

    (bruker JRiver som convolver per i dag)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Skal gå over til digital RIAA og har ikke fulgt så mye med på forumet i det siste året, men det er fortsatt AL convolveren og siste versjon av AL som er den foretrukne implementeringsmetoden her?

    Sitter fortsatt på AL 5.1 så må oppgradere lisensen, men vil bare være sikker på at jeg ikke kjøper konvolveren forgjeves før jeg trykker på kjøpsknappen ;)

    (bruker JRiver som convolver per i dag)
    Fungere veldig bra hos meg , både convolver og Riia korreksjon fra Audiolense ver 6.21
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bruker også convolver og riaa korreksjon med AL (husker ikke versjonsnr. i farten). Bruker foreløpig en knallgod MC-step up, men planlegger også å teste ut flatbanker til en annen arm/pickup. Savner ingenting sammenlignet med analog riaa korreksjon, og jeg har noen gode å sammenligne med..
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tenker også snart og teste ut riaa korreksjon i AL.
    Hvilken step up foretrekker folket ?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Tenker også snart og teste ut riaa korreksjon i AL.
    Hvilken step up foretrekker folket ?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Tenker også snart og teste ut riaa korreksjon i AL.
    Hvilken step up foretrekker folket ?
    Du kan kjøre rett i mic inngangene i front, lage riaa korreksjon i Al og putte i convolver... Jeg kjører sånn pr.idag... Funker fint lav output Mc 😱
    Alternativt hive deg på Flatbanker tråden... Jeg har en på innkommende 😜
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    I target Designer så har man mulighet til å mikse phase targets.
    Minimum phase, Linjær phase og da Mix phase targets.

    Hvordan er det ment å kunne bruke dette i target og er det en funksjon man egentlig skal bruke tid på?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.876
    Antall liker
    4.315
    Det er enkelte som foretrekker en viss prosent lineærfase i topp eller bunn, eller begge steder. Tror det avhenger både av musikksmak, anlegg og egne ører/persepsjon.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    så det betyr at verdiene i target er mer en target mao.
    Vil man kunne se på simulert resultat varianter man setter her og i tilfellet hvor?
    Upløyd mark og streng vinter gir tid til å sette seg inn i det man har hoppet bukk over tidligere,.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.876
    Antall liker
    4.315
    Du ser forskjellen tydeligst på impulsresponsen av target. Det er jo denne det korrigeres mot.

    I simuleringen vil du også se forskjell på impulsresponsen, kanskje også på group delay. Hvis du f.eks. kjører 100% lineær fase i bunnen vil group delay ikke øke nedover ... i hvert fall ikke i prinsippet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn